Autoinak.sk

Abarth 595 – Vreckový pretekár

FIAT 500 patrí bezpochyby k jedným z najväčších symbolov histórie celej automobilovej epochy. Legendárne Cinquecento v 50 rokoch minulého storočia vo významnej miere ovplyvnilo mobilizáciu Talianska a stalo sa legendou. V roku 2007 FIAT predstavil novodobý model 500, s unikátnym retro dizajnom. Aj z tohto modelu sa stal prakticky okamžite predajný bestseller, ktorý je dodnes jasnou predajnou jednotkou „áčkového“ segmentu nielen v Taliansku ale prakticky v celej Európe. Krátko po uvedení do predaja si model 500 zobrala do parády aj športová divízia, ktorú reprezentuje značka Abarth. Takto vznikol „malý pretekár“, ktorý jazdnými vlastnosťami dokáže uspokojiť aj náročnejších vodičov. Značka Abarth je nejaký čas už oficiálne prítomná aj na Slovenku a naša redakcia využila príležitosť otestovať „malého škorpióna“ vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Abarth.

Nový model Abarth 595, vo verzii Pista s motorom 1,4 T-Jet o výkone 165 koní, a v kombinácii s 5-st. manuálnou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi s.r.o., Žilina autorizovaný predajca vozidiel Abarth.

Rýchle fakty:

Abarth 595 Pista    Fotogaléria Abarth 595 Pista

Značka Abarth nesie meno po pôvodom Rakúšanovi, Karlovi Abarthovi. Ten sa vo svojich počiatkoch zaoberal tuningom s stavbou pretekárskych špeciálov odvodených so sériových modelov, predovšetkým s logom FIAT. Abarth neskôr úplne prepadol vášni pre talianske automobily a z Karla sa stal Carlo. Škorpión v logu automobily je odkazom na znamenie zverokruhu geniálneho úpravcu. Aktivity tohto muža si čoskoro všimlo aj vedenie koncernu FIAT a značka Abarth sa stala jeho pevnou súčasťou. Zmyslel pre emócie a športový naturel, ako priamy odkaz svojho zakladateľa si vozidla s logom Abarth zanechali aj dnes. Aktuálne táto automobilka oslavuje už 70 rokov od svojho založenia.

Paleta značky Abarth aktuálne pozostáva z dvoch modelov. Abarth model 500 označuje trojčíslím 595. V tomto prípade ide o symbolického nástupcu ikonického modelu Abarth 595 z roku 1963. Okrem nami testovanej upravenej „päťstovky“, je tu ešte aj model 124 Spider, odvodený rovnako z predlohy s logom FIAT. Aj testovaný Abarth 595 je okrem klasickej karosérie dostupný vo všetkých piatich výbavách aj vo verziách C, čo značí otvorenú strechu.

Štítok pripomínajúci 70 výročie značky Abarth

Najväčšia odlišnosť “škorpióna” v porovnaní s klasickým modelom FIAT 500 spočíva v technike. Okrem uprav na podvozku, pruženia a ďalších dôležitých komponentoch, ktoré sprostredkovávajú intenzívnejší zážitok z jazdy, sa pod prednou kapotou vyskytuje výlučne špičkový benzínový motor 1,4 T-Jet, ktorý v modeli FIAT 500 nenájdete. Najdostupnejšia verzia Abarth 595 má pohonnú jednotku vyladenú na výkon 145 koní. Pri výkonnejších verziách 595 Pista resp, 595 Turismo, je pri identickej motorizácii dostupný výkon 165 koní. Špičkové výkonové verzie nesú označenie 595 Competizione a 595 Esseesse. V tomto prípade je pohonná jednotka vyladená až na 180 konských síl.

Vo všetkých verziách je pre modely z radu Abarth 595 k dispozícii 5-st manuálna prevodovka. Alternatívou k nej je pri niektorých verziách aj robotizovaný automat rovnako s 5-stupňami.

Magické čaro “škorpióna” podčiarkujú prepracované detaily

Malé telo s veľkými svalmi

„Obyčajný“ FIAT 500 možno vďaka „roztomilému“ vzhľadu považovať za typické auto pre ženy. V tomto smere nás preto veľmi prekvapilo ako veľmi sa dokáže principiálne identický automobil zmeniť vďaka do detailov vyšperkovaného fabrického tuningu. Z pôvodne vyslovene milého „autíčka“ sa v prípade verzie Abarth stáva pomerne „jedovaté žihadlo“, do ktorého sa bezpochyby dokáže zamilovať aj veľká časť mužského pokolenia.

Predná časť pôsobí aj v prípade modelu Abart na prvý pohľad veselým dojmom. Podpísali sa pod to neodmysliteľné svetlomety okrúhleho tvaru a minimalistická mriežka chladiča. Pomerne dramatická zmena sa odohrala v spodnej časti vozidla. Tradičný nárazník nahrádza v prípade škorpióna jeho nepriehľadnuteľná športová alternatíva. Tá bezpochyby budí veľký rešpekt aj v prípadoch keď sa Abarth zjaví v spätnom zrkadle vášho automobilu. Pomyselnou čerešničkou na torte, je nakoniec fabrické logo so symbolom škorpióna.

Predná časť modelu Abarth zostala svojim spôsobom aj naďalej “roztomilá”

Bočná silueta zaujme predovšetkým mimoriadne pohľadanými kolesami z ľahkých zliatin o priemere až 17 palcov. Disky ukrývajú vŕtané kotúče so 4-pietikovými strmeňmi, ktoré reálne podčiarkujú optický športový look. Priestor za zadnými dverami zdobí výrazná paketa s označeným modelu a pripomienkou 70-ročného výročia značky Abarth.

Zo všetkého najviac nás napriek tomu v redakcii zaujala zadná časť modelu 595 Pista. Decentný strešný spojler v tomto prípade znova dopĺňa mimoriadne dramatický nárazník. Jeho poznávacím prvkom je naznačený difúzor a predovšetkým štvorica koncoviek výfukového systému Record Monza. Výfukový systém nielenže efektne vyzerá ale predovšetkým dokáže upútať pozornosť skutočne prenikavým a výrazným športovým zvukom. V tomto prípade sa za tým neskrývajúci žiadne syntetické generátory ale skutočne reálny zvuk!

Výfukový systém Record Monza so 4 koncovkami, je nielen efektný ale aj poriadne hlučný

V neposlednom rade celkový zážitok z dizajnu modelu Abarth 595 Pista znásobuje i výrazný farebný odtieň. V našom prípade šlo o ikonickú červenú farbu, ktorá sa k športovým automobilom z Talianska hodí s istotou úplne najviac.

Interiér v znamení škorpióna

Aj základná koncepcia interiéru vychádza z modelu FIAT 500. Taliani sú ale preslávení svojim povestným zmyslom pre detail. Interiér testovaného modelu Abarth preto ponúka vo finále svojskú a autentickú atmosféru.
Z prepracovaných detailov spomeňme napríklad športové kovové pedále, ktoré sú okrem toho umiestnené vo vzájomne ideálnej výške! Zaujme taktiež športový trojramenný volant s označením centrálnej pozície v podobe kovového prúžku. Sedačky s náznakom bočného vedenia dostali integrovanú hlavovú opierku. Vľavo od prístrojového panela pribudol efektný ukazovateľ aktuálneho plniaceho tlaku turbodúchadla.

Tú najpodstatnejšiu zmenu reprezentuje tlačidlo „Sport“, ktoré na palubnej doske nahrádza režim „City“ známy z obyčajného modelu FIAT 500. Po jeho aktivovaní, sa okrem zmenenej grafiky prístrojového panela s dominantným ukazovateľom preťaženia G-force, reálne dostavia aj vyslovene funkčné zmeny, ku ktorým sa ešte dostaneme neskôr. Originálnu atmosféru “škorpióna” v neposlednom rade dotvárajú aj efektné drobnosti v podobe originálnych koberčekov alebo bezpečnostných pásov v červenom prevedení.

Pohľad na palubnú dosku

Vodič resp. posádka sa cíti kabínou testovaného modelu doslova obopnutá. V princípe ide o prirodzený efekt, ktorý automaticky patrí k malému vozidlu. V prípade športoveho náčinia to paradoxne zapríčiňuje ešte lepšie precítenie vozidla. Samotný posed za volantom je veľmi príjemný. To iste platí aj o výhľade z kabíny. Vzhľadom na rozmery vozidla je tu určitým prekvapením volant pomerne veľkého priemeru. Abarth 595 Pista bol po veľmi dlhom čase testovaným automobilom, ktorý nedisponoval cúvacou kamerou ba ani parkovacími senzormi. Naše pôvodné “zdesenie” zo spomínanej absencie ale v realite opadlo veľmi rýchlo. Vďaka slušnému rozhľadu z kabíny a malým rozmerom vozidla, si vodič dokáže veľmi rýchlo osvojiť predstavu o jeho celkových proporciách.

Posed za volantom je pomerne vysoký vzpriamený. To platí aj v prípade umiestnenia sedadla do najnižšej možnej pozície. V malom “škorpiónovi” sa sedí na pomery športových modelov skrátka stále citeľne vyššie ako by si vodič želal. Ide o logický dôsledok konštrukcie tohto modelu. Pri vyslovene ostrej jazde si je na tento fakt potrebné len zvyknúť. Situáciu v tomto smere dokážu výrazne zlepšiť športové sedadlá Sabelt, dostupné za príplatok.

Efektný ukazovateľ plniaceho tlaku turbodúchadla

Všetky ovládacie prvky testovaného modelu sú zamerané na funkčnú stránku. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, vyvýšená pozícia páky manuálnej prevodovky, padne vodičovi ideálne do ruky. Verzia Pista ponúka jednoduché mechanické ovládanie klimatizácie. Takéto retro riešenie vodiča na druhej strane určite nerozptyľuje a dovoľuje mu ešte viac precítiť samotnú jazdu. Dotyk automobilovej moderny pripomína naopak displej multimediálneho rozhrania UConnect. Jeho funkcie sú dobre známe z modelov značky FIAT. A v tomto prípade medzi jazykmi chýba slovenčina resp. čeština. Pochvalu si naopak zaslúži jeho matný povrch, podstatne menej náchylný na otlačky prstov.

Na druhej strane, v tomto prípade s určitosťou platí funkcia infotaimentu alebo priestor v druhom rade rozhodne nepatria medzi parametre na základe ktorých, sa majitelia modelov Abarth rozhodnú pre ich kúpu. Prístup do druhého radu si vyžaduje podľa očakávania trochu akrobacie. Samotný životný priestor tu ale s prihliadnutím na vonkajšie rozmery vozidla možno označiť ako príjemné prekvapenie.

Prístrojový panel v režime Sport

Obdobne je na tom aj batožinový priestor, so základnou kapacitou 185 litrov. V praxi ide o hodnotu, ktorá bude majiteľovi s rezervou postačovať na každodenné rutinné nákupy. Objem kufra je okrem toho možné dodatočne navýšiť až na 550 litrov prostredníctvom jednoduchého sklopenia zadných operadiel.

Testovaný model Abarth 595 Pista možno označiť za vyslovene zážitkový automobil aj z hľadiska výbavy. Na naše prekvapenie výbava neobsahuje prakticky žiadne jazdné asistenty, ktoré si mnohí z nás tak či tak pri jazde vypínajú. Ďalšou zaujímavosťou je, že konštruktéri v rámci pohonnej jednotky nesiahli ani po otravnom systéme štart/stop. Z výbavových prvkov dostupných na palube spomeňme napríklad: zadné pruženie značky Koni, funkciu zrkadlenia mirror link, predné hmlovky, či pekne hrajúce audio značky Beats.

Priestor na zadných sedadlách vzhľadom na rozmery vozidla prekvapil

Jazda v znamení nefalšovaných emócií

Abarth 595 Pista, dokáže dnes už ako len jeden z mála moderných automobilov, ponúknuť vodičovi porciu skutočných a nefalšovaných zážitkov zo šoférovania. Hneď po prvých kilometroch za volantom si ma verzia Pista získala prijemne mechanickým dojmom a pocitom dokonalého precítenia kontaktu s vozovkou. Inými slovami, vodič má za volantom hociktorého “škorpióna” stále ten prudko návykový pocit, že vozidlo skutočne riadi a ono ho zároveň vždy poslúchne presne na povel. Pod tento fakt sa v nemalej miere podpísala už vyššie spomínaná absencia jazdných asistentov.

Zaujímavým paradoxom je zistenie, že Abarth 595 sa na rozdiel od súrodenca FIAT 500 do mestskej premávky príliš nehodí. Pri manévrovaní nás vzhľadom na minimalistické rozmery vozidla “prekvapil” nečakane veľký polomer otáčania. Podvozok s športové pruženie v kombinácii so 17 palcovými diskami a krátkym rázvorom, si “netyká” ani s prepadnutými kanálmi či inými nedostatkami mestskej cestnej infraštruktúry.

Srdce pod prednou kapotou – motor 1,4 T-Jet s výkonom 165 koní

Úplne opačná situácia spojená tentokrát s výhodami podvozka sa dostaví na kvalitnejšej vozovke a pri vyšších rýchlostiach. Práve tu sa cíti Abarth 595 Pista ako ryba vo vode. Predzvesťou špičkových jazdných vlastností je už v princípe tzv. motokárová zástavba, s kolesami umiestnenými prakticky v rohoch karosérie. „Nepriateľom“ je naopak všeobecne vyššia stavba vozidla. Naše prvé nájazdy do ostrých zákrut vo vyššom tempe boli preto vzhľadom na vyššie ťažisko doprevádzané určitým rešpektom. V praxi ide ale len o otázku zvyku. Abarth sa v ostrej zákrute síce spôsobom sebe vlastným nakloní, no podvozok sa zároveň drží zvolenej jazdnej stopy doslova ako kliešť. Limity a nástup prirodzenej nedotáčavosti, sa vzhľadom na nízku hmotnosť, dostavujú vo väčšine prípadov neskôr ako zasiahne vodičov pud sebazáchovy. V krajnom prípade sa prihlási k slovu prihlási elektronika v podobe ESP. Tá to so svojou aktivitou našťastie zbytočne nepreháňa.

Model 595 Pista možno vo všeobecnosti považovať za vozidlo dvoch tvárí. Platí, že už v základnom nastavení dokáže byť pri prudšej akcelerácii prijemne jedovatým drobcom. Pravý a nefalšovaný svet Abarth ale nastáva až po aktivovaní tlačidla Sport. Riadenie prijemne stuhne, odozva na plynový pedál sa stane výrazne citlivejšou a zároveň sa vo výfukoch Record Monza otvorí ďalšia klapka. Zvukový efekt patrí k najintenzívnejším zážitkom z tohto automobilu. Krásne je, že Abarth k tomu nepotrebuje len vysoké otáčky. Efektne dunivý zvuk je v prípade športového režimu dostupný dokonca už pri voľnobehu.

Testovaná verzia Abarth 595 Pista

Ďalší klenot modelu Abarth sa ukrýva pod prednou kapotou. Po jej otvorení je úplne jasné, že konštruktéri využili pri zástavbe motorizácie 1,4 T-Jet, všetok voľný priestor prakticky na maximum. Výkon testovanej verzie 595 Pista dosahuje 165 koní. V rámci papierovej hodnoty nejde o parameter ktorý by vyslovené budil rešpekt. K spomínanému výkonu si ale treba pripočítať nízku hmotnosť vozidla. Táto kombinácia tento model razom stavia do úplne inej pozície!

Pohonná jednotka s turbom sa vyznačuje veľmi energickým a lineárnym záťahom, končiacim prakticky až na obmedzovači. Emócie z jazdy násobí aj v dnešnej dobe už čoraz vzácnejšie manuálne preraďovanie. Manuálna prevodovka s 5 stupňami disponuje pomerne dlhými prevodmi. Agregát má vďaka prepĺňaniu v zálohe zakaždým dostatok krútiaceho momentu a výkonu. Abarth preto dokáže veľmi pohotovo pružne zrýchľovať aj pri zaradenom 3 alebo 4 prevodovom stupni. K dobrému športovému automobilu neodmysliteľne patria aj výkonné brzdy. V tomto prípade po adekvátnom zahriatí disponujú možnosťou presného dávkovania brzdného účinku. Ich účinok v konečnom dôsledku len podčiarkuje názov testovanej verzie Pista, čo v preklade do slovenčiny znamená okruh.

Abarth 595 Pista

A náš celkový dojem ?

Abarth 595 Pista reálne prináša v malom balení obrovskú porciu zážitkov z poza volantu. To v tomto smere dnes dokáže autenticky sprostredkovať už len veľmi málo “cenovo dostupných” automobilov. Testovaný kúsok možno bez prílišného preháňania označiť aj za potencionálne pretekárske náčinie, s ktorým sa je možné bez obáv z času na čas vybrať na okruh. Na druhej strane treba v prípade modelov s logom Abarth počítať aj s logicky vyššou cenovkou akou disponujú súrodenci s logom FIAT.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Abarth 595 1,4 T-Jet Pista
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 121/165
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 l/100 km
Pneumatiky: Pirelli P-Zero Nero

Verzia/cena
Abarth 595 1,4 T-Jet Pista (testovaný model) od 21 350 €
Abarth 595 1,4 T-Jet od 18 700 €

Klikni na konfigurátor Abarth 595

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Športový automobil postavený nielen na efekt
Jazdné výkony + zážitok z jazdy
Zvuk výfukov Record Monza

Zápory – – –

Absencia denného svietenia

Cena

Vysoký posed za volantom

Exit mobile version