Autoinak.sk

Citroën Berlingo – Rodinný služobník

Francúzsky vizionár André-Gustave Citroën založil presne pred 100 rokmi rovnomennú automobilku. Z historického hľadiska sa automobily so šípovým ozubením v znaku preslávili pokrokovým prístupom. Vizionárstvo spojené s prelomovými technologickými inováciami bolo prioritne zamerané na cestovný komfort a pohodlie posádky. Aj preto sa mnohé modely značky Citroën stali právom automobilovými legendami. Sympatická orientácia na pohodlie a praktickú stránku sú hlavnou ozdobou modelov značky Citroën aj dnes. Jedným z globálne najobľúbenejších modelov je dlhodobo všestranné Berlingo. V princípe nenápadná „osobná dodávka“, toto dokáže ponúknuť viac sa na prvý pohľad môže zdať. Najnovšie Berlingo svojím zameraním a filozofiou nielenže nahrádza dnes už „mŕtvu“ kategórii MPV, ale zároveň dokáže byť určitou alternatívou aj pre vozidlá typu SUV, o čom sme sa presvedčili na vlastnej koži počas redakčného testu.

Nový Citroën Berlingo s novým turbodieslom 1,5 BlueHDi 130, skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou a v prostrednej výbave Feel, nám na test zapožičal slovenský importérom vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Citroen Berlingo 130 BlueHDi Fotogaléria Citroën Berlingo

Citroën Berlingo sa po prvýkrát objavil už v roku 1996. V tých časoch šlo o výsledok spoločnej snahy oboch značiek koncernu PSA. Verejnosť prijala „malú dodávku“ vhodnú na podnikanie aj rodinné účely s nadšením a z modelu Berlingo sa stal veľmi rýchlo predajný bestseller. Na tento úspech dokázala plynule nadviazať aj druhá generácia z roku 2008. Z modelového radu Berlingo sa aj preto celkovo minulo už viac ako 3,3 milióna kusov!

V minulom roku predstavili Francúzi dlho očakávanú tretiu generáciu. Opäť ide o výsledok spoločného snaženia v rámci koncernu PSA. Popri modelu s logom Citroën vynikajú aj súrodenecké deriváty ďalších 3 automobiliek. Každá sa pritom vyznačuje svojím autentickým dizajnom.

Fabrické logo je zaujímavo zakomponované do prednej časti

Po konštrukčnej stránke má nová generácia opäť výrazne bližšie k svetu klasických osobných automobilov. Postavená je na modulárnej platforme EPM2, ktorú dnes využíva viacero modelov z koncernu PSA. Zadná náprava bola modifikovaná a prispôsobená na záťaž. Model Berlingo okrem osobnej verzie vzniká aj v čisto úžitkovom prevedení ako Berlingo Van. Hlavnou prednosťou všetkých verzií tohto modelu ostáva aj naďalej špičkový vnútorný priestor. Požiadavkám dnešnej doby je okrem toho prispôsobená paleta asistenčných systémov. V sumári sa kvality nového Citroën Berlingo premietli aj do víťazstva v rešpektovanej novinárskej ankete AUTOBEST 2019.

Na našom trhu sa novinka ponúka s dvoma dĺžkami karosérie. Testovanú kratšiu verziu M dopĺňa ešte o 35 cm dlhší variant XL. V oboch prípadoch je možné siahnuť aj po príplatkovom 3. rade sedadiel. Paleta dostupných motorizácií je prispôsobená najnovším legislatívnym štandardom EU. Základnou pohonnou jednotou je v tomto prípade benzínový 3-valec 1,2 PureTech. V slabšej verzii s výkonom 110 koní, (PureTech 110), sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálom. Výkonnejší variant PureTech 130 (130 koní), sa naopak dodáva len s 8-st. automatom. Obľúbené naftové verzie zastrešuje nový turbodiesel 1,5 BlueHDi. V slabšej verzii BlueHDi 100 s výkonom 100 koní je dostupný s 5-st. manuálom. Špičková verzia BlueHDi 130 (130 koní) sa kombinuje so 6-st. manuálom alebo s 8-st. automatom.

Testovali sme nový naftový turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní

Dizajnovo odvážny

Pre nové modely značky Citroën je v poslednom období príznačná „dizajnová odvaha“. Vo finále pôsobí dizajn automobilov so “šípovým ozubením” v znaku originálne a jedinečne. Pred tvorcami 3. generácie modelu Berlingo stála v tomto smere vzhľadom na príslušnosť k danému segmentu pomerne veľká výzva. Finálny výsledok ale stojí z nášho pohľadu za to! Aj do prakticky orientovanej úžitkovej „krabice“ sa tvorcom podarilo aplikovať dizajnové DNA prevzaté z osobných modelov značky Citroën.

Typická predná maska už z diaľky prezrádza, že ide o člena rodiny Citroën. Efektne uzučký pásik denného LED svietenia je zapracovaný do masky chladiča. Dve výrazne chrómové linky tu zároveň formujú fabrické logo. Panel s hlavnými svetlometmi sa nachádza o úroveň nižšie. Na full LED technológiu v tomto prípade zabudnite. O to viac dokázal prekvapiť adekvátny a dostačujúci svetelný účinok “len” halogénovej sústavy. Spodná časť nárazníka s plastovým prevedením pôsobí odolným dojmom. Veselým prvkom, typickým pre Citroën, je kontrastné orámovanie panelov svetiel do hmly.

Na bočnej siluete nechýbajú ani v tomto prípade panely AirBump

Pri bočnom profile zvíťazila praktická stránka. Tá je doprevádzaná tradičnou siluetou karosérie príznačnou pre segment rodinných vanov. Striktne dané „krabicovité“ tvary dokázal Citroën zjemniť napríklad prostredníctvom asymetrického tvaru bočných okien. Zaujímavosťou sú predné stĺpiky karosérie v čiernom prevedení. Hravým prvkom sú aj v tomto prípade ochranné bočné panely Citroën Airbump umiestnené v spodnej časti oboch dverí. Naopak, za vyslovene racionálnym a užitočným prvok možno pri tomto type vozidla považovať „plechové“ kolesá s priemerom 16 palcov. Vizuálne efektnejšie kolesá z ľahkých zliatin figurujú v cenníku s doplatkom 550 EUR.

Zadná časť nového modelu Citroën Berlingo sa vyvarovala akýchkoľvek dizajnových experimentov. Odolný plastový nárazník tu dopĺňajú obrovské „výklopné“ dvere optimalizované na prepravu nákladu. V cenníku testovaného modelu je k dispozícii aj praktické samostatné výklopné zadné okno.

Dizajnovo jednoduchá zadná časť je je uspôsobená praktickému využívaniu

Priestor a praktické riešenia nielen pre rodinu

Talent pre praktické a užitočné riešenia sa naplno prejavil v interiéri novej generácie modelu Berlingo. Po presunutí do kabíny pôsobí tento model dokonca ešte o niečo väčším dojmom ako deklarujú jeho vonkajšie rozmery. Priestor pre posádku je v tomto prípade posunutý ešte viac smerom dopredu, čo prezrádza aj kratučká predná kapota.

Prevedenie interiéru spolu s výberom použitých materiálov pôsobí nielen originálne ale aj prívetivo. Hojné využitie tvrdých plastov nevnímame v tomto prípade ako problém. Ich výhodou je jednoduchá údržba a v konečnom dôsledku je milým prekvapením precízna kvalita dielenského spracovania jednotlivých dielov v kabíne.

Pohľad na palubnú dosku

Pohodliu spojenému s každodenným využívaním sa prispôsobila palubná doska s obrovským množstvom odkladacích priečinkov. V tomto smere zaujme predovšetkým dvojitá schránka v priestore pred spolujazdcom. Citroën si takéto netypické riešenie mohol dovoliť vzhľadom na umiestnenie airbagu spolujazdca v stropnom priestore. Z celkovej ergonómie si okrem výliskov a odkladacích priečinkov zaslúži pochvalu aj umiestnenie minimalistického voliča automatickej prevodovky spolu s elektronickou parkovacou brzdou priamo na palubnej doske. V prípade nutnosti sa je vďaka tomuto riešeniu možné v rámci interiéru pomerne jednoducho presúvať.

Prístrojový panel s klasickými analógovými budíkmi možno označiť ako prehľadný a užívateľsky príjemný. Vyslovene moderne pôsobí do priestoru vystúpený monitor multimediálneho rozhrania orientovaný smerom na vodiča. V našom prípade sme mali k dispozícii okrem štandardných funkcií aj navigáciu. Monitor mimo primárnej funkcie premieta aj obraz z parkovacej kamery. Prostredníctvom softwaru sa tu pri pohybe vozidla formuje dokonca aj 360 stupňový nahľad z vtáčej perspektívy. Ide o funkciu známu už aj z ostatných modelov značky Citroën. Rozlíšenie samotnej kamery ale na pomery dnešnej doby možno považovať nanajvýš za priemerné. Jej limity sa naplno prejavia pri zhoršených svetelných podmienkach. Vo finále ale ide ale predovšetkým pri tesnom manévrovaní stále o veľmi užitočného pomocníka.

Displej multimediálneho rozhrania

Praktickým ozvláštnením je v prípade modelu Berlingo samostatný modul klimatizácie s hardwarovými tlačidlami, umiestnený v priestore pod displejom. Výhľad z kabíny v každom smere je ďalšou silnou stránkou testovanej novinky. Typickým neduhom dnešnej doby je predný stĺpik karosérie, ktorý sa smerom dole citeľne rozširuje. Menšie zorné pole vodiča je vykompenzované uchytením spätných zrkadiel posunutých mierne smerom dozadu.

Prednosťou vozidiel Citroën je už od nepamäti cestovný komfort. Zaužívaných zvyklostí sa drží aj testovaný exemplár. Veľkoryso nadimenzované predné sedadlá, sú aj v tomto prípade mimoriadne pohodlné a príjemné. Dokonalý dojem komfortu na dlhých trasách „kazia“ vo finále príliš úzke vyklopné lakťové opierky na predných sedačkách.
Priestorové radovánky pokračujú aj v druhom rade. Prístup tu zabezpečujú praktické posuvné dvere. Pri novom modeli prekvapujú jednoduchou obsluhou a veľmi “ľahkým” chodom. Manipuláciu s nimi pravdepodobne zvládnu aj menšie deti. Posuvné dvere okrem toho po prvýkrát disponujú elektrickým ovládaním okien!

Druhý rad disponuje 3 rovnako veľkými sedačkami

Zadný rad tvoria 3 rovnako veľké samostatné sedadlá. Vďaka príjemnému čalúneniu a pomerne nenápadnému bočnému vedeniu, tu aj na dlhšej trase určite „obsedia“ aj priemerne urastení dospelí. Benefitom cestovného komfortu je v tomto prípade obrovská priestorová rezerva nielen pre hlavy ale aj chodidlá. Zadné sedadlá na druhej strane nemožno posúvať alebo polohovať. Celkové usporiadanie ale umožňuje ich nezávisle sklápanie prostredníctvom veľmi jednoduchého úkonu.

Batožinový priestor symetrického a pravidelného tvaru pojme v základnom usporiadaní až 597 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká ideálna rovina a využiteľný priestor sa navýši až na 2 126 litrov. Užitočným bonusom testovaného exempláru bola možnosť sklopenia sedadla predného spolujazdca. Vďaka tomu odvezie Berlingo aj predmety s dĺžkou cca 2,7 metra. Variácie samostatného a nezávislého sklápania sedadiel zároveň umožňujú vytvoriť prepravnú konfiguráciu optimalizovanú vzhľadom na aktuálnu situáciu. Z ďalších predností batožinového priestoru vypichnime nízku nakladaciu hranu, polohovateľné zadné plató, či plnohodnotnú rezervnú pneumatiku umiestnenú v priestore pod vozidlom.

Batožinový priestor dovoľuje široké možnosti variácii usporiadania interiéru

Zaujímavým spestrením testu modelu Citroën Berlingo bol fakt, že sme k dispozícii nemali pomyselný vývavový strop, ale „len“ prostrednú výbavu Feel. Už v tomto prípade nám na palube nič vyslovene nechýbalo. Z výbavových prvkov na palube, vrátane tých v opcii, spomeňme napr.: zadné parkovacie senzory, spomínané multimediálne rozhranie, elektricky ovládané zadné okná, vyhrievanie predných sedadiel, automatická klimatizácia, čítačku dopravných značiek, prednárazový asistent alebo monitorovanie jazdných pruhov.

Spoza volantu pocit ako v osobáku

Už po prvej porcii kilometrov strávených za volantom Citroën Berlingo som jasne pocítil aký obrovský medzigeneračný skok zaznamenal tento model predovšetkým po „šoférskej“ stránke. Marketingové formulky o tom ako sa jazdné vlastnosti nového modelu priblížili k svetu osobných vozidiel, sú v tomto prípade skutočne na mieste. Ako prvé som v tomto smere ocenil jazdný komfort. Aj napriek vyslovene vzdušnému interiéru sa do kabíny aj pri vyššom rýchlostnom tempe prenáša len minimum hluku. Inými slovami, nové Berlingo si dalo skutočne záležať na čo najlepšom odizolovaní priestoru pre posádku.

Samostatnú kapitolu predstavuje následne nečakane strmé riadenie, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani klasický rodinný hatchback. Predná náprava veľmi pohotovo reaguje na povely prostredníctvom volantu. Pri manipulácii s volantom zároveň netreba vynakladať prakticky žiadnu silu. Preposilované riadenie ocenia nielen ženy. Toto riešenie príde vhod napríklad aj pri tesnom manévrovaní v mestskej premávke.

Originálny volič 8-st. automatickej prevodovky

Nad všetkým už spomenutým vo finále vyčnieva schopný podvozok. Aj Berlingo ale pritom právom patrí do rodiny Citroën. Podvozok totiž dokáže s veľkým prehľadom odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Vyslovene nočnou morou tak nie sú v tomto prípade ani prepadnuté kanalizačné poklopy. Zadná náprava nemá tendenciu zbytočne “podskakovať” ani pri prejazde cez sériu priečnych nerovností aj pri nezaťaženom vozidle. Ten istý podvozok dokáže zároveň s istotou preniesť Berlingo aj cez prudšie zákruty v rýchlejšom temne. Logicky dané náklony karosérie nie sú ani pri „ostrejšej“ jazde vyslovene nepríjemným strašiakom. Tento model ale logicky a principiálne nemá žiadne športove ambície, za ktorých účelom nebol skonštruovaný.

Mimoriadne kultivovaným dojmom sa vyznačuje nový turbodiesel 1,5 BlueHDi. Papierový výkon 130 koní s rezervou postačuje aj na plne obsadené Berlingo. Práve pri záťaži sa prejavuje výhoda automatickej prevodovka klasickej konštrukcie s 8 stupňami. Jej naladenie dokáže veľmi pekne pracovať s výkonovým potenciálom pohonnej jednotky, vrátane optimálneho využívania dostupného krútiaceho momentu. Turbodiesel si pritom za svoje služby nepýta prehnane veľa paliva. Výsledná spotreba v teste podľa palubného počítača s priemerom 5,8 litra na každých 100 kilometrov. Táto hodnota zodpovedá tomu čo deklaruje samotný výrobca. S ľahšou nohou a po okreskách je pritom možné jazdiť aj ešte o niečo nižším apetítom. Vďaka 8 prevodovým stupňom nás spotreba paliva nesklamala ani pri diaľničnom tempe, kde sa bez prílišného snaženia dá zmestiť pod hranicu 7 litrov.

Turbodiesel 1,5 BlueHDi si za svoje služby nevypýta veľa paliva

Citroën Berlingo si okrem toho rozhodne trúfa aj na pozíciu komplexného rodinného vozidla schopného previezť náklad o hmotnosti cca 600 kilogramov. Solídna svetlá výška umožňuje aj zdolávanie poľných či lesných ciest, prípadne iného ľahkého terénu. Výrobca preto v opcii ponúka aj elektronicky ovládaný trakčný systém prednej nápravy s názvom Grip Control, známy už z iných modelov francúzskej automobilky.

A náš celkový dojem ?

Niet pochýb o tom, že aj najnovšia generácia modelu Citroën Berlingo dokáže nadviazať na úspechy svojich predchodcov. S veľkou pravdepodobnosťou pôjde opäť o jeden z najžiadanejších modelov značky Citroën. Tradičné prednosti v podobe priestranného interiéru a praktických riešení sa v prípade novej generácie posunuli opäť o level vyššie. Francúzi k tomu všetkému pridali dizajnové emócie. Najväčšiu radosť nám napriekjtomu urobili suverénne jazdné vlastnosti ako ah úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën Berlingo 1,5 BlueHDi Feel
Dĺžka: 4 403 mm
Šírka: 1 921 mm
Výška: 1 844 mm
Rázvor: 2 785 mm
Objem kufra: 850 litrov

Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný (4×2)
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1683 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8 na 100 km

Pneumatiky: Michelin Energy Saver

Verzia/akciový cenník
Citroën Berlingo 1,5 BlueHDi 130 Feel (testovaný model) od 19 990 €
Citroën Berlingo 1,2 PureTech 110 Live od 14 490 €

Klikni na konfigurátor Citroën Berlingo

Klady +++

Priestranný a rodinne orientovaný interiér
Úsporný a výkonný motor BlueHDi 130
Schopný podvozok

Zápory – – –

Málo USB portov na palube
Menej pohodlné lakťové opierky

Umiestnenie ovládania vyhrievania predných sedadiel

Exit mobile version