Autoinak.sk

Citroën C5 Aircross – Vlajková loď.

Francúz André Citroën založil rovnomennú automobilku už v roku 1919. Počas doby svojej existencie dal Citroën automobilovému svetu nespočetné množstvo technologických inovácií ako aj pokrokových riešení. Na Slovensku oslavuje Citroën významné 100-ročné jubileum uvedením dlho očakávanej novinky, veľkým SUV C5 Aircross. Nový model preberá od rovnomenného sedanu a kombi (Citroën C5), pozíciu vlajkovej lode automobilky so šípovým ozubením v znaku. Okrem inovácií patrí medzi symboly značky Citroën zameranie na komfort a pohodlnú jazdu. Práve tieto cnosti zabalené do dnes tak populárnej karosérie typu SUV, patria k hlavným prednostiam testovanej novinky.

Nový Citroën C5 Aircross, so vznetovou motorizáciou 1,5 BlueHDi 130 koní, skombinovanou s 8 st. automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave Shine, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Citroën v žilinskom regióne.

Rýchle fakty:

Citroën C5 Aircross 1,5 BlueHDi Foto album Citroën C5 Aircross

Podobu sériového nového SUV Citroën C5 Aircross sme spoznali už v roku 2017. Približne rok pred svojím uvedením v Európe sa totiž jeden z kľúčových modelov značky Citroën začal predávať na dôležitom čínskom trhu. Európskej špecifikácie, pochádzajúcej z výrobného závodu vo Francúzskom Rennes, sme sa následne dočkali ešte len pred pár mesiacmi.

Ako už bolo spomenuté v úvode, model C5 Aircross nahrádza veľký sedan a kombi s označením C5, ktoré bol ešte donedávna vlajkovou loďou značky. Najväčšie SUV s logom Citroën mimo toho nadväzuje na odkaz svojich priamych predchodcov. Na mysli máme SUV modely C4 Aircross, resp. C-Crosser. Na rozdiel od svojich duchovných predchodcov si Citroën pri vývoji modelu C5 Aircross nepomohol kooperáciou s inými výrobcami. Naopak, novinka je postavená na najnovšej modulárnej platforme „domovského“ koncernu PSA s označením EMP2. Značka Citroën k spomenutému technickému základu pridáva svoje typické prvky. Okrem originálneho dizajnu s už tradičnými ochrannými plochami Airbump, sa nový model pýši predovšetkým mimoriadne komfortným podvozkom s pružením s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Spomínané riešenie sa už osvedčilo napríklad pri modeli C4 Cactus.

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross je aktuálne k dispozícii so zážihovými aj vznetovými motorizáciami. Základom je prepĺňaný benzínový 3-valec, PureTech 130, s objemom 1,2 litra a výkonom 130 koní. Kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálom. Na opačnom konci výkonového spektra sa nachádza prepĺňaný benzínový 4-valec 1,6 litra vo verzii PureTech 180 – 180 koní. Táto verzia sa naopak kombinuje výhradne s 8-st. automatom. Naftu v ponuke reprezentuje novinka v podobe testovaného turbodiesla o objeme 1,5 litra a výkone 130 koní. Motorizácia má označenie BlueHDi 130 a ako jediná je k dispozícii so 6-st. manuálom, ako aj 8-st. automatom. Naftový vrchol následne predstavuje verzia BlueHDi 180 (180 koní). Za ňou sa “ukrýva” 2-litrový turbodiesel kombinovaný výhradne s 8-st. automatom.

Všetky spomenuté verzie disponujú výhradne pohonom predných kolies. Pohon 4×4 tu čiastočne nahrádza príplatková elektronická funkcia Grip Control, známa už aj z iných modelov značky Citroën. Pravovernej „štvorkolky“ sa dočkáme v budúcom roku. Pôjde o pripravovanú Plug In Hybridnú verziu, kde bude kolesá zadnej nápravy roztáčať elektromotor.

SUV prebára pozíciu vlajkovej lode značky

Extravagantný dizajn v serióznom balení

V poslednom období je pre prakticky všetky nové modely Citroën príznačný pomerne odvážnym a hravým vzhľadom. V prípade novej vlajkovej lode C5 Aircross sa dizajnérom značky Citroën podaril husársky kúsok. Nové SUV svojím vzhľadom celkom jasne zapadá do rodiny, no zároveň prichádza aj so značnou dávkou serióznosti. Inými slovami platí, že vzhľad SUV podčiarkuje, že v tomto prípade ide o vlajková loď značky.

Opticky vysokej prednej časti dominuje typická maska chladiča, so svetlometmi usporiadanými v dvoch úrovniach. Samostatnú vrchnú časť tvorí uzučký pásik denného LED svietenia. Optické prepojenie „lediek“ uprostred vytvára neprehliadnuteľné fabrické logo s neodmysliteľným šípovým ozubením. Samostatná spodná línia pozostáva taktiež z pomerne úzkeho modulu hlavných svetlometov. V našom prípade svetlá disponovali Full LED technológiou s dobrým svetelným účinkom. S líniami svetlometov opticky splýva robustná spodná časť nárazníka. V ochrannom čiernom oplastovaní si napriek tomu našiel miesto jeden “hravý” prvok. Reč je o neprehliadnuteľnom zvýraznení orámovania naznačených prieduchov. Kontrastný prvok, ktorý bol v prípade testovaného vozidla v červenej farbe, zdobí i bočnú siluetu v ochranných Airbump, alebo strešné lyžiny.

Predná časť je originálna a zároveň elegantná

Neodmysliteľné Airbump, v spodnej časti bočného profilu, v tomto prípade ponúkajú z nášho pohľadu optimálnu veľkosť. Pri pohľade z profilu určite padne do oka i naznačená silueta plávajúcej strechy. Dizajnovou zaujímavosťou je výrazná chrómová lišta zdobiaca siluetu okien druhého páru dverí. Atraktívnym detailom sú v neposlednom rade aj efektné disky kolies z ľahkých zliatin. V našom prípade disponovali akurátnym priemerom 18 palcov.

Za dizajnovo originálnu môžeme považovať tiež zadnú časť najväčšieho SUV značky Citroën. Opticky “svalnaté” bočné línie dodávajú karosérii ešte väčšiu robustnosť. Za najvýraznejší prvok tu možno považovať koncové svetlá s efektným 3D svetelným podpisom. Pozornosť púta aj dvojica naznačených koncoviek výfukového systému. Podľa očakávania ale žiaľ ide len o imitáciu. Reálna koncovka výfuku je „zamaskovaná“ až v priestore pod nárazníkom.

Koncové svetlá s 3D efektom

V sumári môžeme konštatovať, že dizajnu nového Citroën C5 Aircross dominujú atraktívne oblé tvary a línie. Francúzom sa napriek tomu podarilo dosiahnuť požadovaný efekt robustnosti a optických svalov. Takáto dizajnová kombinácia sa pri dnešných automobiloch príliš často nevidí. Atraktívny zovňajšok je aj preto jedným z dôležitých ťahákov nového modelu.

Interiér orientovaný na priestor a pohodu

Dôraz značky Citroën zameraný na odlišnosť a originalitu je okrem exteriéru jasne badateľný aj pri prvom kontakte s interiérom C5 Aircross. Ešte pred vstupom na palubu pozitívne prekvapuje funkčný prvok v podobe dôkladného prekrytia prahov na všetkých štyroch dverách. Toto príde vhod nielen pri jazde v teréne ale aj pri nepriaznivom počasí.

Pohľad na palubnú dosku

Kabína na prvý dojem veľmi vzdušných a priestranným dojmom. A nejde len o podvedomí pocit. Francúzska hravosť so zameraním na detail je mimo neopozeraného dizajnu interiéru celkom jasne citeľná i kontrastnej farebnej kombinácii čalúnenia testovanej verzie. Palubnej doske dominuje štvorica výduchov ventilácie. Priestranný pocit zvýrazňuje jej horizontálne tvarovanie. Pozitívom je, že životný priestor predných pasažierov v zásade nijako neobmedzuje ani široký stredový tunel. Okrem ovládacích prvkov sa tu nachádza dostatok odkladacích priečinkov na čele s nadrozmernou schránkou ukrytou v lakťovej opierke. Pre interiér je okrem toho príznačné využitie až nečakane kvalitných materiálov, ktoré doprevádza špičkové dielenské opracovanie.

Hlavné ovládacie funkcie vozidla sú po vzore ostatných modelov Citroën sústredené v module 8 palcového dotykového monitoru. Rozhrania pre modul klimatizácie, audia, navigácie a spol. sa prepínajú prostredníctvom efektne zapracovanej dotykovej lišty v priestore pod obrazovkou. Z funkčnej stránky nám pri horizontálnom tvare palubnej dosky chýba výraznejší prepis, o ktorý by si bolo možné pri manipulácii s displejom zaprieť ruku. Počas jazdy sa nám takto hneď niekoľkokrát „podarilo“ nechtiac prepnúť želaný modul, čím sa proces požadovaných zmien v nastavení automaticky vrátil na začiatok. Naopak, len chválu si zaslúži obdobná ovládacia lišta umiestnená o úroveň nižšie. Na jednom mieste sú tu sústredené najdôležitejšie funkcie, čím odpadá nutnosť ich zdĺhavého vyhľadávania v dotykovom rozhraní. Okrem klasického otočného potenciometra na ovládanie hlasitosti tu nechýba ani tlačidlo na okamžité vypnutie ventilácie alebo samostatné tlačidlo slúžiace na vypnutie funkcie štart/stop.

Väčšina funkcii sa ovláda prostredníctvom dotykovej obrazovky

Citroën C5 Aircross sa okrem toho môže pochváliť plne grafický prístrojový panelom, teda virtuálnym kokpitom. Aj v tomto prípade má vodič na výber niektorý z preferovaných štýlov vyobrazenia údajov, medzi ktorými nechýbajú ani nastavenie režimu podľa osobnej preferencie. Grafika prístrojového štítu pôsobí avantgardne a zároveň aj retro, a to v dobrom zmysle slova. V praxi tomuto zodpovedá napríklad náhľad mapového podkladu či zaujímavo graficky zapracovaný ukazovateľ rýchlosti. Vyslovene minimalisticky pôsobí predvolené vyobrazenie otáčkomera. Menšia prehľadnosť tohto ukazovateľa môže niekomu prekážať pri voľbe manuálne prevodovky. Pri nami testovanej verzii s automatom ale údaj o otáčkach z logického hľadiska nepatrí medzi tie najsledovanejšie.

Prijemný pocit robustnosti podvedome zvýrazňuje „veľký“ multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca. Volant ponúka jednoduchú koncepciu s minimálnym počtom dostatočne veľkých tlačidiel. Citroën si takéto riešenie môže dovoliť vďaka tradičnému využitiu združeného ovládača pre tempomat a obmedzovač vľavo pod volantom.

Vskutku pohodlné predné sedadlá patria v ozdobám C5 Aircross

Prijemné a pohodlné sedadlá patria dlhodobo k najväčším ozdobám modelov z rodiny Citroën. V prípade vlajkovej lode C5 Aircross sme preto nič iné ako mimoriadne komfortné predné sedadlá neočakávali. Novinka v tomto smere opäť nesklamala. Je pritom prakticky jedno či siahnete po príjemnom látkovom čalúnení alebo po štýlovom polokoženom vyhotovení, ktoré ponúkol testovaný kúsok. V jednom aj druhom prípade platí, že sedadlá modelov Citroën patria k absolútnej komfortnej špičke v rámci aktuálnej automobilovej.

Svoju orientáciu na rodinu naplno C5 Aircross rozbalí v druhom rade. Po vzore modelov MPV tu nachádzame tri rovnako veľké samostatné sedačky. Každé z nich možno nezávisle od seba posúvať v rozsahu 15 cm, resp. upracovať sklon operadla. Takúto variabilitu v praxi ocenia predovšetkým deti. Urastenejším dospelým môže byť samostatné sedadlo v dlhých presunoch priúzke. Na elimináciu tejto situácie poslúži prakticky dokonale symetrickým tvar zadnej lavice. Dvojica urastených dospelých v druhom rade, pri sedadlách posunutých celkom vzadu, zároveň ocení komplexne veľkorysý životný priestor.

Druhý rad s troma samostatnými sedačkami

Funkcia posúvania sedadiel má veľký význam vzhľadom na meniacu sa variabilitu batožinového priestoru. Kufor už v základom usporiadaní disponuje špičkovým objemom od 580 do 720 litrov. Táto hodnota sa mení v závislosti od pozície sedadiel v druhom rade. Praktickej stránke napomáha aj medzipodlaha. Pri sklopných sedačkách v druhom rade dovolí vo vyššej polohe vytvoriť prakticky ideálnu rovinu. V priestore pod medzipodlahou zostal dostatok miesta na dojazdovú pneumatiku. Za možnosť jej objednania dávame C5 Aircross u nás v redakcii veľký palec hore. Tak trochu nečakane nás prekvapila maximálny výška otvárania piatych dverí. Osoby s výškou nad cca 185 cm už musia v tomto prípade dávať pozor na neželaný úraz hlavy.

Z hľadiska výbavy reprezentuje testovaná verzia Shine pomyselnú výkladnú skriňu značky Citroën. Okrem najzaujímavejších výbavovým prvkom musíme vyzdvihnúť funkčnú stránku balíku jazdných asistentov. Adaptívny tempomat v kombinácii s asistentom stráženia jazdného pruhu nás svojou funkčnosťou stránkou vyslovene príjemne prekvapil.

Aktívny systém varovania neželaného opusteniu jazdného pruhu je pri C5 Aircross sériová výbava už pri najlacnejšej verzii. Vo výbave Shine je obohatený o funkciu Highway Driver Assist, teda systém asistencie pre udržiavania pozície vozidla v jazdnom pruhu. Zaujímavosťou tohto systému je schopnosť udržiavať vozidlo v strede medzi čiarami, teda ako by ho niekto šoféroval, po dobu cca 15 – 20 sekúnd, kedy príde očakávaná výzva na prevzatie riadenia. Z ostatných dostupných asistentov spomeňme stráženie mŕtveho uhla, čítačku dopravných značiek, ako aj automatické prepínanie diaľkových svetiel. Vo výbave Shine ďalej možno nájsť: bezkľúčový prístup a štartovanie, navigáciu, schránku s indukčným dobýjaním mobilného telefónu, ako aj spomínané polokožené čalúnenie a mnoho iného. Na palube testovaného kusu sme mali tiež „hračku“ známu z malého modelu C3. Ide o tzv. Citroën ConnectedCAM, teda vstavanú kameru umiestnenú v hornej časti čelného skla. Prostredníctvom nej je možné robiť fotografie a videá, ktoré sa cez aplikáciu odošlú do spárovaného smartphonu.

Batožinový priestor s minimálnym objemom až 580 litrov

Zaujímavo a vtipne si Citroën poradil i s 360 stupňovým náhľadom na okolie vozidla. Kompletne sa oň dokáže postarať „len“ zadná kamera, ktorá si pri pohybe vozidla dozadu dokáže vytvárať animáciu celého okolia.

Komfort na prvom mieste

Prakticky celý test nového Citroën C5 Aircross sa točí okolo pohody a komfortu. V tomto smere nám je veľmi sympatické, že Citroën ide tak trochu proti prúdu. Novinka sa nesnaží sa byť za každú cenu orientovaná na športovú stránku, tak ako to robí väčšina konkurentov. Francúzi si namiesto toho vybrali cestu pohodlia a komfortu. A takýto koncept má v kategórii rodinne orientovaných SUV určite svoj zmysel.

Dôraz na maximálny cestovný komfort ukrýva automobilka pod formulku Advanced Comfort. Sem okrem vyššie spomínaných sedadiel patrí aj precízne odhlučnenie interiéru a pruženie s tlmičmi s hydraulickými dorazmi. Odhlučnenie priestoru pre posádku možno v praxi považovať dokonca za takmer prémiové!

Turbodiesel 1,5 BlueHDi s výkonom 131 koní

Tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi dostali neľahkú úlohu, nahradiť legendárne pruženia Hydractiv, ktoré ponúkal ako posledný práve model C5. Systém progresívnych hydraulických dorazov tak trochu paradoxne Citroën využíva vo svete motoršportu. V skratke ich princíp možno vysvetliť tak, že klasické tlmiče sú na oboch koncových polohách obohatené ešte o hydraulické dorazy. Tie dokážu v krajných situáciach pri prejazde hrubých nerovnosti absorbovať aj väčšie nárazy, čím sa do karosérie prenáša citeľne menej rázov. Na základe výhody hydraulického dorazu je práve bežný priebeh tlmenia, kým dôjde k dorazu, mäkší a teda komfortnejší.

V praxi je nepopierateľným faktom, že C5 Aircross určite disponuje jedným z najkomfortnejších podvozkov nielen vo svojej triede. Funkcia progresívnych hydrodynamických dorazov si nás najviac získala predovšetkým pri jazde po zlom povrchu vyšším tempom. V tomto prípade veľké SUV „vyžehlí“ väčšinu tradičných nerovností našich ciest vskutku fenomenálne. Na druhej strane ani progresívne hydrodynamické dorazy nie sú liekom na všetky nedostatky našej cestnej infraštruktúry. Nešetrný prejazd cez vyslovene hrubé a veľké nerovnosti, aj s pričinením efektných 18 palcových kolies, preto chtiac nechtiac pocítite a zaznamenáte. Aj v tomto prípade ale platí, že to pruženie C5 Aircross zvláda o niečo lepšie ako väčšina konkurentov.

Popri všetkom už spomenutom je veľmi dôležitým faktom, že toto SUV sa zároveň “nebojí” zákrut. Pri dynamickom prejazde ostrou zákrutou sa síce jemne nakloní ale nič dramatické sa ďalej neudeje a C5 Aircross s istotou drží zvolenú stopu.

Stredová konzola s dominantným voličom automatickej prevodovky

Optimálnu súhru s príjemným podvozkom dotvára aj zvyšok pohonného reťazca. Nový turbodiesel 1,5 BlueHDi sme mali možnosť vyskúšať už vo viacerých modeloch koncernu PSA. Výkonová porcia 131 koní a 300 Nm je pre SUV Citroën C5 Aircross tak akurát. Motor tak má dostatok sily aj pri plne obsadenom vozidle. Zároveň ale takýto dynamický prejav nemožno považovať za vyslovene dravý. Optimálnemu prenosu výkonu na kolesá do značnej miery napomáha veľmi dobre fungujúca automatická prevodovka, klasickej koncepcie s 8 stupňami. Charakterovo sa automat k veľkému SUV s logom Citroën vyslovene hodí. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov prebiehajú hladko a bez zaváhania. Ten kto si ale vyslovené potrpí na zážitok z akcelerácie, by mal napriek tomu siahnuť po výkonnejšom naftovom 2-litri, alebo po špičkovej benzínovej verzii.

Citroën C5 Aircross okrem štandardného jazdného módu disponuje režimami Sport a Eco. Hlavnú zmenu v oboch prípadoch predstavuje pozmenená intenzita reakcií na stláčaní pedála akcelerátora. Ekologický režim okrem toho pri nízkej záťaži často využíva režim „voľnobežky“, čím sa šetrí palivo. Náš výsledný testovací priemer sa ustálil tesne po hranicou 7 litrov na každých 100 km. Vzhľadom na časte využívanie plne obsadeného vozidla ako aj neplánovaný „offroad“ výjazd to možno považovať za dobrý výsledok.

Vyššia svetlá výška umožňuje i výjazdy mimo spevnené cesty a do terénu

Ak nás Citroën C5 Aircross niečím vyslovene prekvapil, tak je to jeho obratnosť, s obvodovým priemerom potrebným na otočenie sa. Až prekvapivo dobre sa s týmto manévruje aj stiesnených priestoroch, ako sú podzemné garáže našich nákupných centier.

Napriek absencii pohonu všetkých kolies dovoľuje slušná svetlá výška na úrovni 230 mm i výjazdy mimo spevnených ciest. V našom prípade sme bez príplatkového balíka Grip Control, mali pôvodne v pláne urobiť len pár efektných fotografií v ľahkom teréne. Nakoniec sme sa neplánovane ocitli na podmočenej ceste cez les, kam chodievame testovať SUV s pohonom všetkých kolies. Na naše veľké prekvapenie sa Citroën C5 Aircross nakoniec vysporiadal aj s takouto nepríjemnou nástrahou! Oceniť musíme už v základe veľmi dobré nastavenie elektroniky, ktorá dokáže v zložitejšej situácii preniesť viac výkonu na koleso s lepšou trakciou.

A náš celkový dojem ?

Nová vlajková loď značky Citroën dokázala v jednom balení skombinovať niekoľko samostatných svetov. C5 Aircross prichádza s populárnou karosériou typu SUV a atraktívnym dizajnom. Vnútorný priestor a koncepcia interiéru odkazuje na rodinné MPV tejto značky. A ak k tomu pripojíme ešte technologické know-how, s podvozokom s progresívnymi tlmičmi s hydraulickými dorazmi, ide vo finále o atraktívnu kombináciu, ktorá dokáže osloviť skutočné široké publikum.

Testovací diár:

Model: Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 Shine
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 96/131
Krútiaci moment Nm: 300
Pohotovostná hmotnosť: 1582 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,9 – 5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Latitude

Uvádzacia Cena
Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 Shine (testovaný model) od 29 990 €
Citroën C5 Aircross PureTech 130 Live od 19 990 €

Klikni na konfigurátor Citroën C5 Aircross

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Komfort na palube a rodinný faktor
Funkcia podvozka
Dizajn

Zápory – – –

Nízko sa otvárajúce piate dvere

Chýbajúci pohon 4×4

Exit mobile version