Autoinak.sk

Dacia Duster – Kultová záležitosť

Dacia Duster síce ešte nepatrí do skupiny takzvaných automobilových legiend, teda silne etablovaných modelov s mnohoročnou tradíciou. V tejto súvislosti sa môže titulok javiť ako zveličený. Aj napriek tomu ale trváme na tom, že tento model má niečo do seba. Jasným dôkazom sú globálne vznikajúce fan cluby, teda čoraz silnejúca komunita majiteľov a fanúšikov modelu Duster. A tí na svoju Daciu jednoducho nedajú dopustiť. Recept na úspech „zázraku“ z Rumunska je pritom veľmi priamy a jednoduchý. Dacia ani pri druhej generácii, nedala modelu Duster do vienka nič výnimočné či zvláštne, čo by sme v ponuke iných automobiliek nenašli. Jedným z hlavných pilierov úspechu je bezpochyby priaznivá cenovka. Duster patrí našťastie stále medzi suverénne najdostupnejšie SUV s pohonom 4×4 na našom trhu. Ešte viac ako výslednú cenovku, ale pravdepodobne mnohí z nás ocenia akúsi úprimnosť tohto modelu. Duster sa v porovnaní s niektorými konkurentmi totiž rozhodne nehrá na niečo čím nie je. O tom sme sa aktuálne mali možnosť presvedčiť aj osobne, pri teste druhej generácie. Nový model Dacia Duster Blue 1,5 Blue dCi, s výkonnejšou verziou turbodiesla, vo verzii s pohonom 4×4 a v špičkovej výbave Prestige, sme otestovali vďaka spolupráci s Renault Slovensko, importérom vozidiel značiek Renault a Dacia na našom trhu.

Rýchle fakty:   

 
–    Dacia Duster je aj naďalej jedno z mála SUV, ktoré sa vďaka svojej konštrukcii „nezľakne“ ani náročnejšieho terénu.

–    Už dobre známy turbodiesel o objeme 1,5 vás svojimi výkonovými parametrami síce nezrazí na kolená, no na druhej strane sa za svoje služby nepýta ani prehnane veľa paliva.

–    Dizajn novej generácie celkom jasne vychádza z pôvodného modelu. Dacia si ale dala záležať na mnohých detailoch a predovšetkým na kompletne novom interiéri.  

–    Priaznivá cenová politika, ktorá začína pod psychologickou hranicou 10 000 eur, je jedným z hlavných lákadiel, prečo kúpiť práve Duster. Rumunské SUV toho ale reálne dokáže ponúknuť oveľa viac. 

–    „Len“ bubnové brzdy na zadnej náprave v praxi ani v dnešnej dobe niesu žiadnym strašiakom. Dacia Duster aj vďaka pomernej nízkej hmotnosti, dokáže brzdiť skutočne presvedčivo a sebaisto.

–    Ponuku dostupných verzií na našom trhu už onedlho doplní nový a moderný prepĺňaný benzínový motor 1,3 TCe, dostupný pre verzie 4×2 i 4×4.

Model Dacia Duster sa objavil po prvýkrát už v roku 2009. Robustné a pritom jednoduché SUV bolo pôvodne určené predovšetkým pre východoeurópske trhy, s horšou kvalitou cestnej infraštruktúry. Rumunské SUV sa ale napriek tomu dokázalo presadiť prakticky v celej Európe. Z modelu Duster sa veľmi rýchlo stalo synonymum pre úspech značky Dacia, ktorej odbyt aj naďalej kontinuálne rastie. Približne po 8 rokoch sme sa dočkali očakávanej druhej generácie tohto obľúbeného modelu.

Generačná obmena priniesla so sebou obrovskú výzvu. Rumuni pravdepodobne aj preto stavili na už mnohokrát osvedčenú taktiku. Nová Dacia Duster zostala rovnaká ako predchodca, no zároveň je aj zásadne iná. Niektorí motoristickí novinári označujú nový model skôr ako zásadný facelift. Tým by sme ale značke Dacia skutočne krivdili, pretože nový Duster si s určitosťou zaslúži prívlastok nová generácia!

Po technickej stránke zdieľa nová generácia technický základ so svojím predchodcom. Pôvodná platforma B0 ale prešla niekoľkými inováciami. Podarilo sa tým dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti na ceste. Zároveň ale ostali zachované aj suverénne schopnosti pri jazde mimo spevnených ciest, ktoré boli ozdobou predchádzajúcej generácie.
Na našom trhu je nový generácia modelu Duster aj naďalej dostupná vo verziách s pohonom predných kolies, ako aj s pohonom 4×4. Paleta motorov pozostáva zo zážihových i vznetových agregátov. Z ponuky pred časom síce vypadla atraktívna prepĺňaná benzínová verzia 1,2 TCe. Už onedlho ju však nahradí úplne nový motor 1,3 TCe, naladený na výkon 130, resp. 150 koní, dostupný pre verzie 4×2 ako aj 4×4.

Prehľad aktuálne dostupných motorizácii a verzii pre model Dacia Duster

Motor 1,6 SCe 84 kW/114 k 1,6 SCe 84 kW/114 k 1,5 Blue dCi 70 kW/90 k 1,5 Blue dCi 85 kW/115 k 1,5 Blue dCi 85 kW/115 k
Palivo    Benzín Benzín Nafta Nafta Nafta
Verzia    4×2 4×4 4×2 4×2 4×4
Počet valcov 4 4 4 4 4
Max. výkon 114 koní 114 koní 95 koní 115 koní 115 koní
Krútiaci moment 156 Nm 156 Nm 240 Nm 260 Nm 260 Nm
Prevodovka 5MT 6MT 6MT 6MT 6MT
Kombinovaná spotreba
podľa výrobcu
6,8 l/100 km 5,9 l/100 km 4,4 l/100 km 4,4 l/100 km 4,7 l/100 km


Sebavedomá dizajnová evolúcia

Práve atraktívny dizajn je alfou aj omegou úspechu dnešných automobilov a to bez ohľadu na príslušnosť k cenovej kategórii. Už pri prvom pohľade na nový model, musí byť každému jasné, že toto je Dacia Duster. Základne proporcie, vrátane typickej siluety s vytiahnutými blatníkmi, vychádzajú z pôvodného modelu. Dizajnéri k tomu ale pri druhej generácii pribalili mnohé detaily, ktoré činia „rumunský zázrak“ vizuálne ešte atraktívnejším.

Predná časť pôsobí ešte viac drsne a odolne. Podpísal sa pod to predovšetkým masívnejší nárazník, v našom prípade aj s efektnou saténovou úpravu. Nová je aj maska chladiča. Vďaka obdĺžnikom s chrómovým dekórom môžeme pokojne hovoriť až o luxusnom nádychu. Efektné prevedenie dostali nové predné svetlomety. Za atraktívny LED svetelný podpis denného svietenia, dostupný už v základe, by sa pritom nemuseli hanbiť ani modely s omnoho vyššou cenovkou. Celkový svetelný výkon stretávacích a diaľkových svetlometov možno označiť za uspokojivý a dostatočný. A to aj napriek tomu, že ich modul zakaždým disponuje „len“ halogénovou technológiou. Xenóny, či nebodaj full LED svetlá Dacia momentálne neponúka ani za príplatok.


Bočnej siluete už tradične dominujú citeľne vystúpené blatníky. Novú generáciu bezpečne spoznáte aj na základe falošného plastového výduchu pred prednými dverami. Miesto na  ňom si našla bočná smerovka, ako aj hrdé označenie verzie 4WD. Nami testovaný exemplár v top výbave Prestige, zdobili aj príplatkové nášľapne prahy, spätné zrkadlá v saténovom prevedení, či „najväčšie“ kolesá z ľahkých zliatin o priemere 17 palcov. Mimochodom, tieto kolesá nielen že dobre vyzerajú ale s rezervou ponúkajú aj dostatočný „podiel gumy“. To má za následok nielen dobrý jazdný komfort, ale aj praktickú využiteľnosť v teréne, bez zvýšeného rizika poškodenia disku.

Aj pohľad na jednoduchú ale robustnú zadnú časť s kratučkým previsom karosérie prezrádza že toto SUV sa terénu rozhodne nebojí. Okrem neprehliadnuteľnéhu nápisu Duster, tu pozornosť púta predovšetkým nová efektná grafika koncových svetiel, podľa ktorej je Rumunské SUV ľahko identifikovateľné aj za tmy.


Značka Dacia si okrem toho usilovne buduje aj „Duster kult“. Práve názov modelu je sofistikovane zapracovaný do viacerých časti karosérie. Okrem už spomenutej zadnej časti, sme označenie modelu našli aj na strešných nosičoch, ochrannej lište zadného nárazníka, či dokonca v module predných svetlometov.  

Celkové rozmery karosérie sa v medzigeneračnom porovnaní zmenili len minimálne, čo dokazuje aj naša tabuľka

Dacia  Duster (1 gen. 2009) Dacia Duster (2 gen. 2017)
Dĺžka    4 315 mm 4 341 mm
Šírka    1 802 mm 1 804 mm
Výška    1 695 mm 1 693/1 682 mm
Rázvor    2 673 mm 2 674 mm
Svetlá výška 210 mm 210 mm
Kufor zákl. objem 408 litrov 411/445 litrov
Palivová nádrž 50 litrov 50 litrov


Prepracovaný interiér drží krok s dobou.  

Ak sa budeme držať názoru, že exteriér nového modelu Duster zaznamenal evolučný vývoj, tak pri interiéri druhej generácie sa odohrala doslova revolúcia. Zaujímavý prvok, ktorý sa v dnešnej dobe už tak často nevidí, predstavujú vonkajšie retro „výklopné“ kľučky dverí. Tu ale retro zároveň i konči. Kabína ponúka celkom nový svet a množstvo moderných riešení. 

Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že aj Duster druhej generácie vsádza na tvrdé plasty. Napokon  ich výhodou môže byť celkom iste ľahká údržba. Vizuálne „obyčajná“ palubná doska je zmontovaná veľmi precízne. V kvalite dielenského opracovania sa nový model v porovnaní s predchodcom výrazne zlepšil. Pozitívne nás prekvapili prvky, ktoré by sme pri cenovo dostupnom SUV veľmi nečakali. Efektne pôsobí predovšetkým modul ovládania klimatizácie, s kruhovými ovládačmi a štýlovou bielou grafikou podsvietenia. Obdobne je na tom aj prehľadný klavírový ovládač najdôležitejších funkcií vozidla. Za obe spomenuté riešenia by sa z môjho pohľadu opäť nemuseli hanbiť ani konkurenti s výrazne vyššou cenovkou.


Centrálna časť palubnej dosky je orientovaná smerom na vodiča. Jej dominantou je v prípade výbavy Prestige dotyková obrazovka dobre známeho infotaimentu Media Nav Evolution. Aj keď je v porovnaní s predchodcom dotyková obrazovka umiestnená o niečo vyššie, vodič musí pri vizuálnom kontakte stále mierne klopiť svoj zrak. Naopak, pochváliť musíme logiku ovládania. Do ponuky pribudol teraz aj efektný off-road monitor, na ktorom je možné sledovať kompas, či aktuálne náklony vozidla. Spokojní sme boli aj s funkciou navigácie. Samotný proces zadávania adresy cieľovej destinácie s výpočtom trasy, by ale na druhú stanu mohol byť ešte intuitívnejší i rýchlejší.

Ovládanie autorádia, resp. spárovaného telefónu, supluje tradičný ovládač situovaný vpravo pod volantom. Jasný dôkazom toho, že v jednoduchosti je krása, predstavuje prístrojový panel. Tradičné analógové budíky sú dobre čitateľné. Priestor uprostred vypĺňa digitálny palubný počítač. Ak by niekomu náhodou chýbal ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, môže sa k nemu preklikať práve v rozhraní funkcií palubného počítača. Pre modely Dacia, resp. Renault je príznačne netradičné umiestnenie ovládania tempomatu, resp. obmedzovača rýchlosti. V praxi predstavuje ovládanie len otázku cviku, keďže spomenutý ovládač si našiel svoje miesto „netradične“ na stredovej konzole. Spoločnosť mu tu robí i otočný ovládač jazdných režimov.


Príjemný a predovšetkým pohodlný posed na mieste vodiča, s možnosťou výškového i pozdĺžneho nastavenia volantu, dotvárajú pohodlné predné sedadlá. Pochváliť musíme v tomto smere dostatočnú dĺžku sedáka i operadla, ako aj funkčnú hlavovú opierku. Prítomnosť výraznejšieho bočného vedenia nie je v tomto prípade vyslovene žiaduca. Predsa len, Dacia Duster nie je prioritne navrhnutá na divoké prejazdy tiahlych zákrut. O niečo lepšie by ale mohla byť vyriešená lakťová opierka, ktorú má k dispozícii len vodič.

Z hľadiska komfortu cestovania nezaostáva ani zadná lavica. Priestorové pomery v druhom rade možno označiť za priemerné. Vo dvojici si tu dokážeme predstaviť i dlhý presun napríklad na dovolenku. Osoby vyššieho vzrastu môžu ale naraziť na priestorový deficit predovšetkým v oblasti kolien. Možno aj preto sú predné operadlá prijemne a mäkko čalúnené aj v zadnej časti. Rodinne orientovaní užívatelia v kabíne s určitosťou ocenia solídnu dostupnosť odkladacích priečinkov. Kreativitou v tomto smere ohúrila predovšetkým zásuvka pod sedadlom spolujazdca.


Testovaná najvyššia výbava Prestige je hodná svojho mena. Nechýbajú tu parkovacie senzory, cúvacia kamera, z asistenčných systémov monitorovanie mŕtveho uhla, či manuálna klimatizácia. Z ostatných prvkov testovaného vozidla, dostupných v opcii, spomeňme sústavu kamier monitorujúcu celé okolie vozidla, automatickú klimatizáciu, „nenápadne“ umiestnené vyhrievanie predných sedadiel, ako aj veľmi dobre fungujúci bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla. Klasicky kľúčik v tomto prípade nahradila štýlovejšia karta známa z modelov s logom Renault.

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní pri verzii s pohonom všetkých kolies 411 litrov. Maximálny objem po sklopení zadných sedadiel sa následne navýši až na 1444 litrov. Vzhľadom na symetrické proporcie ložného priestoru by sme kufru hádali dokonca aj o niečo väčší objem. V číselnom vyjadrení kapacita síce veľmi neohúri, no pre bežne účely považujeme tento objem za postačujúci. Niekoľko drobnosti je možne odložiť aj do priestoru pod podlahou. Oveľa viac ale poteší prítomnosť plnohodnotnej rezervnej pneumatiky. Tá predsa len môže byť predovšetkým pri výjazdoch do terénu doslova na nezaplatenie. 



Schopný na ceste a presvedčivý v teréne

Modelu Dacia Duster absolútne neprekáža ani horšia kvalita cestnej infraštruktúry. Podpísal sa pod to predovšetkým prepracovaný podvozok. Príjemnú mäkkosť a vysoký stupeň jazdného komfortu sme ocenili hneď po prevzatí vozidla. Postarali sa o to prepadnuté kanalizačne poklopy, či iné nerovnosti typické pre ulice našich miest. Priaznivé naladenie podvozku je jasne badať napríklad aj pri dynamickej jazde po poľných cestách. Ochota s akou Dacia Duster dokáže odfiltrovať aj hrubé nerovnosti si zaslúži veľké uznanie. Skrátka, tento model nijako nezapiera svoj pôvod, ako aj to, že bol pôvodne skonštruovaný pre využitie na cestách so zlým povrchom, čím sa väčšina konkurencie pochváliť nemôže.
No to stále nie je všetko. Duster sa určite nestratí ani na zakrútených okreskách s dobrým povrchom. Ani pri ostrejšom prejazde cez zákruty sa netreba obávať obzvlášť dramatického nakláňania karosérie. Stále však platí, že Duster sa predsa len cíti podstatne lepšie pri rozvážnej a pohodovej jazde. Ľahučké riadenie, napríklad v situáciách pri tesnom manévrovaní, ocenia predovšetkým zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Odozva na volant našťastie vo vyšších rýchlostiach pocitovo mierne stuhne. Pod medzigeneračne citeľne lepší komfort pre posádku sa vo výraznej miere podpísalo i dôkladnejšie odhlučnenie kabíny.

Výhodou rumunského SUV je jeho pomerne nízka hmotnosť. Aj preto si konštruktéri mohli dovoliť na zadnej náprave použitie bubnových bŕzd. V tomto smere sú pripadné predsudky vcelku zbytočné. S nedostatkom brzdného účinku, resp. s vädnutím bŕzd, sme sa totiž počas nášho testu nestretli v žiadnej zo simulovaných situácií. Testovaná motorizácia 1,5 dCi s výkon 115 koní je už z minulosti známa predovšetkým vynikajúcou spotrebou paliva. Potvrdilo sa nám to aj pri teste modelu Duster. Dlhodobý priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote 5,2 l/100 km. Pri aktívom režime Eco a pokojnej jazde v rámci dovolených predpisov, je možné výslednú spotrebu ešte o niečo znížiť. Naopak, s väčším apetítom je treba počítať pri častom využívaní na diaľnici alebo v teréne. Práve testovaná motorizácia je ideálna voľba pre tých, ktorí budú Duster častejšie využívať mimo asfaltových komunikácii. Prirodzenou výhodou turbodiesla je vyšší krútiaci moment. A práve ten príde neraz vhod pri prekonávaní nástrah terénu.


Svoje rácio má aj sprevodovanie mechanickej prevodovky so 6 stupňami. Z hľadiska presnosti si radenie jednotlivých stupňov v kulise predsa len si vyžaduje sústredenú ruku. Kratučké prvé dva stupne dokážu byť na asfalte niekedy otravné. V teréne ale zároveň veľmi dobre nahrádzajú redukciu. V skutočne náročných podmienkach preto dokáže Duster na prvý stupeň terénom doslova kráčať, čím sa eliminuje opotrebenie spojky. Ovládanie pohonu všetkých kolies ponúka tri jazdné módy. Čisto na asfalt je vhodný režim 2WD, s pohonom prednej nápravy. Aj v režime Auto je rumunské SUV prioritne predokolka. Zadná náprava sa pripája automaticky v prípade preklzu predných kolies. Do skutočne náročných podmienok je vhodné zvoliť režim Lock, s elektronickým uzavretím medzinápravového diferenciálu.

My sme s rumunským SUV nakoniec zdolali všetky nástrahy terénu, ktoré sme si pre Duster pripravili. Aj na základe tejto skúsenosti sa preto nebojím povedať, že Duster toho v teréne zvládne ďaleko viac ako väčšina bežných vodičov vôbec trúfne prejsť. Pod suverénne terénne prednosti sa okrem solídnej svetlej výšky a prejazdových uhlov podpísala celkom iste aj nízka hmotnosť a predovšetkým dobre fungujúci pohon 4×4. Užitočným pomocníkom v náročných podmienkach dokáže byť „hill holder“ a predovšetkým asistent zjazdu dole prudkým svahom. 

A náš celkový dojem ?

Dacia Duster ostáva aj naďalej veľkým postrachom pre mnohé omnoho drahšie SUV. Nový model ponúka vďaka evolučnému a technologickému skoku, teraz za prakticky rovnakú nadobúdaciu cenu podstatne „viac muziky“.

Autor: Peter Hlačik a Soňa Praženicová
Snímky: Autor

Testovací diár:

Model: Dacia Duster Blue 1,5 dCi 85 kW/115 k 4×4 Prestige
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 85/115
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1395-1473 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 179
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Prevodovka: manuálna   
Počet stupňov:  6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,4-4,7 l na 100 km

Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,2 / 100 km

Pneumatiky: Bridgestone Dueler H/P

Výbava                                                                                                        Cena
Dacia Duster Blue 1,5 dCi 85 kW/115 k 4×4 Prestige (testovaný model)     od 17 740 €    
Dacia Duster Blue 1,6 SCe 84 kW/114 k 4×2 Access                                   od 9 990 €

Kliknite pre vlastnú konfiguráciu nového modelu Dacia Duster

+ + +
Pomer nadobúdacia cena vs. získaná hodnota,
Úsporný motor,
Terénne schopnosti

– – –
Menej miesta v druhom rade
Slabšie odhlučnenie a vyššia spotreba paliva pri diaľničnom tempe

Exit mobile version