Autoinak.sk

Elektrickú rodiny z Ingolstadtu rozšírilo nové Audi Q8 e-tron

Pôvodným modelom e-tron započala automobilka Audi v roku 2018 svoju elektrickú budúcnosť. Od tých čias tento model udáva tón v segmente SUV vyššej triedy s elektrickým pohonom. Nové Audi Q8 e-tron teraz nadväzuje na príbeh úspechu priekopníka elektromobility. Ako špičkový model radu elektrických SUV a crossoverov sa vyznačuje optimalizovanou koncepciou pohonu, lepšou aerodynamikou, vyšším nabíjacím výkonom, väčšou kapacitou batérie a dojazdom predĺženým na 582 kilometrov pri SUV a až na 600 kilometrov pri kupé-verzii Sportback. Výrazné dizajnové zmeny predovšetkým na prednej časti karosérie dodávajú novej vlajkovej lodi SUV svieži vzhľad.

Od uvedenia na trh sa z modelu Audi e-tron predalo približne 150 000 kusov. Audi dôsledne postupuje podľa harmonogramu elektrifikácie a v súčasnosti už disponuje portfóliom ôsmich elektrických modelov. Do roku 2026 ich bude vyše 20. Potom už bude Audi na svetový trh uvádzať iba elektrické modely.

Nové Audi Q8 e-tron

Modelovým označením Q8 komunikuje Audi jasné posolstvo, že Audi Q8 e-tron je špičkovým modelom radu elektrických SUV a crossoverov. Na prvý pohľad sa Audi Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron dajú identifikovať ako modely s elektrickým pohonom. Prispieva k tomu nový dizajn prednej a zadnej časti karosérie, ktorý dôsledne uplatňuje výrazové prostriedky elektrických modelov Audi. Ako prestížne elektrické SUV od Audi zavádza Q8 e-tron novú corporate identity v exteriéri dvojrozmerným vyhotovením loga štyroch kruhov. Nové je aj označenie nápisom Audi na strednom stĺpiku karosérie.

S dĺžkou 4915 milimetrov, šírkou 1937 milimetrov a výškou 1619 milimetrov pri verzii Sportback a 1633 milimetrov pri SUV poskytuje Q8 e-tron najvyššiu mieru priestoru a komfortu. Oproti predchodcovi sú obidve verzie o 39 milimetrov širšie. Rázvor 2928 milimetrov poskytuje veľký priestor na nohy v zadnej časti kabíny. Batožinový priestor má veľkorysý základný objem 569 litrov pri SUV a 528 litrov pri verzii Sportback. K tomu pristupuje ďalších 62 litrov, ktoré poskytuje predný batožinový priestor, tzv. Frunk.

Nové Audi Q8 e-tron

Pre obidve verzie karosérie sú na výber tri verzie elektrického pohonu všetkých kolies. Základné modely Audi Q8 50 e-tron(a Audi Q8 50 Sportback e-tron poskytujú so svojimi dvoma elektromotormi systémový výkon 250 kW (340 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 664 Nm, pričom majú dojazd podľa WLTP do 491 km (SUV), resp. do 505 km (Sportback).

Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 55 Sportback e-tron disponujú v režime Boost systémovým výkonom dvoch elektromotorov 300 kW (408 k) a systémovým krútiacim momentom 664 Nm. Dojazd podľa WLTP je do 582 km, pri verzii Sportback až do 600 km. Maximálna rýchlosť je rovnako ako pri verzii Q8 50 e-tron elektronicky limitovaná na 200 km/h. Špičkové modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú tri elektromotory, ktoré spolu poskytujú systémový výkon 370 kW (503 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 973 Nm. Dojazd modelov SQ8 e-tron je do 494 km pri SUV a do 513 km pri verzii Sportback. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.

Nové Audi Q8 Sportback e-tron

Na výber sú dve veľkosti batérie: Q8 50 e-tron má batériu s kapacitou netto 89 kilowatthodín (brutto 95 kWh), dve výkonnejšie verzie Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron majú batériu s kapacitou netto 106 kWh (brutto 114 kWh). Okrem toho sa modifikáciou systému manažmentu batérie zvýšila využiteľná kapacita. Súčasne konštruktéri Audi zvýšili aj nabíjací výkon. Na nabíjačke High Power (HPC) s jednosmerným prúdom dosahuje Audi Q8 50 e-tron maximálny nabíjací výkon 150 kW. Pri Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron bol maximálny nabíjací výkon zvýšený na 170 kW. Vďaka tomu sa väčšia batéria dá nabiť za približne 31 minút z 10 na 80 percent – čo v ideálnom prípade predstavuje dojazd do 420 kilometrov podľa WLTP. Na nabíjačke so striedavým prúdom alebo wallboxe sa Audi Q8 e-tron štandardne nabíja výkonom do 11 kW. Na želanie Audi ponúka zvýšenie nabíjacieho výkonu pri použití striedavého prúdu na 22 kW.

Striedavým prúdom sa dá Audi Q8 50 e-tron v ideálnych podmienkach úplne nabiť za 9:15 hodiny (22 kW: približne 4:45 hodiny). Pri väčšej batérii je to približne 11:30 hodiny s 11 kW a cca 6:00 hodiny s nabíjacím výkonom 22 kW. Audi Q8 e-tron štandardne podporuje funkciu Plug & Charge. Na kompatibilných nabíjacích stojanoch sa vozidlo po pripojení nabíjacieho kábla samé autorizuje a spustí nabíjanie. Fakturácia prebieha tiež automaticky. Nová nabíjacia služba Audi charging, ktorá bude spustená od roku 2023 a perspektívne nahradí existujúcu službu e-tron Charging Service, bude poskytovať pohodlný prístup k približne 400 000 verejným nabíjacím bodom v celej Európe. Funkcia plánovač trasy e-tron v navigačnom systéme spoľahlivo podporuje vodiča pri vyhľadávaní nabíjacích staníc pozdĺž trasy.

Nové Audi Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron

Pre nové Audi Q8 e-tron bola modifikovaná koncepcia asynchrónneho motora, poháňajúceho zadnú nápravu. Elektromagnetické pole teraz vytvára 14 vinutí namiesto pôvodných dvanástich. Pri rovnakom odbere prúdu tak motor generuje silnejšie magnetické pole, ktorá vytvára väčší krútiaci moment motora. To znižuje spotrebu elektrickej energie a predlžuje dojazd. Modelom e-tron S značka Audi po prvý raz zaviedla do sériovej výroby koncepciu pohonu troma elektromotormi. Táto koncepcia bola teraz v novom SQ8 e-tron ďalej zdokonalená. Prednú nápravu poháňa elektromotor s výkonom 124 kW. Na zadnej náprave sú umiestnené dva elektromotory s výkonom po 98 kW, z ktorých každý samostatne poháňa jedno zadné koleso. Tri elektromotory spolu v režime Boost poskytujú systémový výkon do 370 kW (503 k). Dva elektromotory vzadu umožňujú aktívne variabilné rozdeľovanie krútiaceho momentu (Torque Vectoring) na zadné kolesá, ktoré v zlomku sekundy reaguje na momentálne jazdné podmienky. To výrazne zvyšuje stabilitu vozidla a dynamiku jazdy športovej verzie.

Nové Audi Q8 e-tron je sériovo vybavené pneumatickým pružením s adaptívnymi tlmičmi. Podľa jazdnej situácie sa dá svetlá výška vozidla meniť v rozpätí 76 milimetrov. Na optimalizáciu priečnej dynamiky vozidla bolo modifikované vyladenie pneumatického pruženia. Okrem toho elektronický stabilizačný systém ESC teraz poskytuje vodičovi väčší priestor – najmä v ostrých zákrutách. Audi Q8 e-tron nimi vďaka svojmu prepracovanému progresívnemu riadeniu prechádza citeľne agilnejšie. Sprevodovanie prevodovky riadenia bolo zmenené tak, aby riadenie aj pri menšom uhle natočenia volantu reagovalo oveľa bezprostrednejšie. Efekt priamejšieho prevodu ďalej zosilňujú tvrdšie silentbloky ramien závesov prednej nápravy. Pohyby volantu sa tým prenášajú bezprostredne na kolesá a súčasne sa zlepšuje spätná väzba poskytovaná vodičovi. Všetky zúčastnené elektronické regulačné systémy podvozka boli prispôsobené modifikovanej mechanickej konštrukcii a zostávajú – ako je to pre Audi typické – naďalej vyvážené a presne navzájom zladené.

Nové Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron má štandardne LED svetlomety, na želanie Audi montuje adaptívne digitálne svetlomety Matrix LED. Orientačné osvetlenie pri jazde na diaľnici značkuje polohu automobilu v jazdnom pruhu štyrmi pármi stmavených šípok, čím pomáha vodičovi na zúžených miestach bezpečne udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu.
Navyše sú k dispozícii tri nové funkcie. Tzv. rozšírené dopravné informácie pri spracovaní informácie o prekážke v premávke – napríklad dopravnej nehody alebo stojaceho vozidla s poruchou – v mapách HERE navigačného systému navyše k výstražnému symbolu v digitálnom kokpite na dobu cca 3 sekundy prostredníctvom svetlometov premietnu na cestu pred vozidlom svetelný symbol trojuholníka s výkričníkom vo vnútri ako rozšírenú výstrahu. Na jej zaregistrovanie vodič nemusí pri jazde v tme odpútať pozornosť od cesty pred sebou. Druhou funkciou je tzv. pruhové svetlo s indikáciou zmeny smeru, kedy pri jazde po diaľnici po zapnutí smerových svetiel svetlomety osvetlia vedľajší jazdný pruh do ktorého vodič plánuje vybočiť, pričom dynamicky blikajúcim osvetlením znázornia hranicu jazdného pruhu, cez ktorú bude vozidlo prechádzať. Treťou funkciou je orientačné osvetlenie pre jazdu mimo diaľnice, ktoré pomáha vodičovi udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu na vidieckych cestách.

Panoramatické strešné okno privádza do interiéru prirodzené svetlo a podporuje dojem vzdušnosti a veľkého priestoru. Nastavovanie a otváranie častí strešného okna je elektrické, rovnako ako ovládanie roliet proti slnku, neprepúšťajúcich svetlo. Otvorené dvojdielne panoramatické strešné okno podporuje prirodzené vetranie kabíny, pričom integrovaný deflektor redukuje aerodynamický hluk. Ako alternatívu k sériovej dvojzónovej automatickej klimatizácii Audi ponúka za príplatok štvorzónovú automatickú klimatizáciu a komplet Air Quality Pack. Komfort posádky pri vysokých vonkajších teplotách ďalej zvyšuje trojstupňová ventilácia sedadiel. Dá sa objednať už pri štandardných sedadlách, ktoré majú poťah s drobno perforovanej kože. Vrchol ponuky predstavujú všestranne nastaviteľné sedadlá s individuálne nastaviteľným profilom. Okrem pneumatického nastavovania bočníc sedáka a operadla môžu byť na želanie vybavené aj masážnou funkciou. Všetky verzie vyhotovenia interiéru obsahujú dekoračné obklady, ktoré môžu byť z drevenej dyhy s otvorenými pórmi (jaseňové alebo platanové drevo), z hliníka alebo v prípade dizajnového kompletu S line a edition S line po prvý raz z karbónu. Novinkou v ponuke je svetlohnedé orechové drevo a udržateľná textilná tkanina, vyrobená sčasti z recyklovaných PET fliaš.

Nové Audi Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron

Nové modely Audi Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron sa budú dať objednávať od polovice novembra a uvedenie na trh v Nemecku a na dôležitých európskych trhoch je plánované na koniec februára.

Zdroj: Audi

Exit mobile version