Autoinak.sk

Ferrari 812 Competizione – Výkladná skriňa techniky

Ferrari 812 Competizione

Prísna emisná politika je neúprosná a prináša so sebou automobilové obete. S veľmi dynamicky prebiehajúcim prechod od spaľovacích motorov k elektromobile sa niektoré automobilky dokážu vyrovnať pomerne ľahko, no pri ikonách je tento proces omnoho bolestivejší. Ako príklad poslúži dych berúci zvuk vysokootačkových benzínových motorov, ktorý patrí k základným pilierom DNA aj pri značke Ferrari.

Kým v Maranelle ešte donedávna spôsobovala zmienka o elektromobiloch doslova paniku, tak dnes na svetlo sveta postupne dostávajú informácie, že už aj Ferrari intenzívne pracuje na superšporte na baterky. Taliani si chcú ale zároveň aj čo najdlhšie ctiť odkaz svojho historického dedičstva v podobe motorizácii V12. Nedávno uzrela svetlo sveta doposiaľ najdokonalejšia evolúcia klasického 12-valca Made in Ferrari, ktorá pracuje v útrobách modelu Ferrari 812 Competizione.

Ferrari 812 Competizione

Vyšperkované limitky

Ferrari má už mnoho rokov tradíciu ozvláštniť model, ktorý sa postupne približuje ku koncu svojho životného cyklu špeciálnou a vyšperkovanou limitou. Za aktuálnu vlajkovú loď civilných verzii s klasickými spaľovacími motormi, možno pri vpíjajúcom sa koníkovi považovať modelový rad 812. Ten pozostáva z coupé 812 Superfast, ako aj otvorenej verzie 812 GTS. Špičkové Ferrari uzrelo svetlo sveta už v roku 2017.

Po približne štyroch rokov od debutu sme sa dočkali novinky, presnejšie hneď dvoch noviniek, ktoré nesú hrdý prívlastok Competizione. Základné coupé 812 Competizione dopĺňa jeho ešte exkluzívnejšia otvorená verzia Ferrari 812 Competizione A. Písmenko „a“ v názve odkazuje na talianske slovko Aperta, pri ktorom máme v tomto prípade dočinenie s karosárskou verziu typu targa. Odklápateľný strešný panej je možné po jeho demontovaní prakticky odložiť do na to prispôsobeného priečinku v batožinovom priestore.

Ferrari 812 Competizione

Unikátne už na prvý pohľad

Aj keď sú obe novinky s logom Ferrari predovšetkým o úžasnej technike s špičkovej motorizácii, tak v širšom kontexte nemožno odignorovať ani sofistikované detaily. Nové modely sú od svojich základných predlôh veľmi ľahko identifikovateľné už na prvý pohľad. No nejde tu len o efekt! Pre Talianov boli v tomto prípade mimoriadne dôležité dva technické elementy. Ide o ešte lepšiu aerodynamiku, ako aj o ešte nižšiu hmotnosť. Prvý dôležitý atribút reprezentuje ešte viac uhladený predná časť s prepracovaným predným nárazníkom. Aj zadná časť dostala modifikovaný nárazník s ešte agresívnejším difúzorom.

Ten generuje teraz ešte lepší prítlak ako základný model. Optickou špecialitou verzie coupé je okrem toho ultra ľahký a zároveň opticky efektný hliníkový modul, ktorý nahrádza pôvodné zadné sklo. Odľahčené materiály, s preferenciou hojného využitia uhlíkových vlákien, dostal aj interiér. Hlavným poznávacím znamením je tu aj špeciálne čalúnenie športových sedadiel. Celková hmotnosť ultimátnej novinky sa aj vďaka spomenutých zásahom ustálila na úrovni 1487 kg. To je o nezanedbateľných 38 kg menej ako ponúka už beztak špičkový základný model 812 Superfast. V rámci odtučňovacej kúry si rešpekt zaslúži napríklad aj detail v podobe použitia ľahšej autobatérie s lítiovo-iónovou konštrukciou.

Interiér Ferrari 812 Competizione

Motorový klenot

Aj napriek úžasnému dizajnu je nový model 812 Competizione v prvom rade o mechanike a technike. Ferrari v tomto prípade dotiahlo prakticky k dokonalosti vývoj aktuálnej generácie pohonnej jednotky V12. V tomto smere treba zdôrazniť, že v útrobách oboch noviniek pracujú tzv. čisté motory, teda bez asistencie preplňania či hybridnej technológie s elektrickým dopingom! V histórii Ferrari ide v tomto prípade o vôbec najvýkonnejší atmosférický motor, aký v Maranelle nasadili do „civilného“ automobilu. Zároveň je veľmi pravdepodobné, že ani v budúcnosti už nebude toto prvenstvo, pri čistom motore V12, nikdy prekonané! Pohonná jednotka V12 so zdvihovým objemom 6,5 litra ponúka maximálny výkon 830 koní resp. 720 Nm.

Ešte zaujímavejšie je v tomto smere dostupná radosť z vysokých otáčok. Obmedzovať tu zasahuje až pri 9500 otáčkach za minútu, čo je až o tisíc otáčok za minútu viac ako dokáže ponúknuť model Superfast. A aj v tomto prípade tak ide v rámci Ferrari o rekordnú hodnotu! Pod pôsobivé parametre pohonnej jednotky sa podpísali aj konštrukčné zmeny na čele s pevnejšími titánovými ojnicami alebo vačkami s tzv. diamantovo karbónovou úpravou. Nové časovanie dostali aj samotné ventily a zmenami prešiel aj výfukový trakt.

Ferrari 812 Competizione

Exkluzívna raketa

Špičkové zážitky z jazdy vylepšuje aj ešte rýchlejšia automatická dvojspojková prevodovka, unikátne vyladená trakčná kontrola Ferrari Slide Slip Control, či aktívne riadenie všetkých štyroch kolies. Ferrari 812 Competizione tak zrýchli z pokoja na 100 km/h len za 2,85 sekundy. Za 7,9 sekúnd sa na prístrojovom štíte objaví rýchlosť 200km/h. Maximálka prekonáva hranicu 340 km/h. Pre lepšiu predstavivosť o tom aký je model rýchli, poslúži najlepší čas na jedno kolo na domácom okruhu vo Fiorane. Tu model 812 Competizione za ikonickým hyperšportom La Ferrari zaostalo len o tri desatiny sekundy! Z coupé Ferrari 812 Competizione vznikne pri cenovke cca 500-tisíc eur len 999 kusov. Ešte vzácnejší bude model 812 Competizione A s cenovkou 578-tisíc eur. Z neho sa v Maranelle vyrobí len 599 kusov. Rozbíjanie domácich pokladničiek je ale v oboch prípadoch zbytočné. Oba modely sú už beznadejne vypredané.

Ferrari 812 Competizione

Motor: zážihový 6,5 V12
Maximálny výkon: 620 kW (830 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,85 s
Maximálna rýchlosť: 340 Km/h
Cena: od 500 000 eur

Autor: Peter Hlačik
Foto: Ferrari

Exit mobile version