Autoinak.sk

Test Ford Tourneo Custom – Rodinná záležitosť

Modrý ovál má okrem klasických osobných automobilov veľmi silnú tradíciu aj na poli úžitkových vozidiel. Dnes majú k sebe oba spomínané svety bližšie než kedykoľvek predtým. Ford sa mimoriadne snaží o to, aby sa úžitkové vozidlá svojou výbavou, komfortom ale aj jazdnými vlastnosťami čo najviac približovali k tradičným „osobákom.“ Značka Ford aj preto okrem klasickej dodávky pri každom modeli v tejto kategórii disponuje aj jeho osobnou verziou. My sme v spolupráci so žilinským zastúpením značky Ford dostali možnosť otestovať nový model Tourneo Custom. Žilinský Ford sa totiž len prednedávnom zaradil medzi oficiálne Tranzit centrá, teda predajné a servisné zastúpenia pre komplexnú paletu úžitkových vozidiel značky Ford.

Nový Ford Tourneo Custom s úsporným turbodieslom 2,0 TDCi EcoBlue (130 koní), skombinovaným so 6-st. manuálnou prevodovkou, s kratším rázvorom L1 a vo výbave Family, nám na test zapožičala spoločnosť JR-Cars Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Ford.

Rýchle fakty:

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi EcoBlue

Model s prívlastkom Custom sa v ponuke značky Ford objavil už v roku 2012. Z hľadiska veľkosti karosérie ide o prostrednú alternatívu medzi menší modelom Transit/Tourneo Connect a „veľkým“ modelom Transit. V prípade modelu Custom sú k dispozícii dve alternatívy. Čisto úžitkové prevedenie nesie označenie Transit Custom a testovaná osobná verzia sa tradične volá Tourneo Custom.

Pôvodný model Custom podstúpil v roku 2017 citeľnú modernizáciu. Okrem úplne nového dizajnu predných partií sa vo výbave objavili aj mnohé prvky, ktoré sú typické pre osobné modely značky Ford. Pozornosť v tomto smere púta dostupnosť moderných asistenčných systémov. Citeľné vylepšenia modelového radu pokračovali v roku 2019. Automobilka v reakcii na najprísnejšiu európsku emisnú normu popracovala na palete pohonných jednotiek. Okrem nových a úspornejších turbodieslov z radu EcoBlue, ponúka model Custom už aj hybridnú technológiu. Naftové verzie v mild hybridnom prevedení sú dostupné aj na Slovenku. Okrem nich Ford predstavil aj z elektickej siete dobíjateľné Plug-in hybridné modely skombinované s benzínovým motorom 1,0 EcoBoost. Tie sú s nabitou batériou reálne schopné prekonať niekoľko desiatok kilometrov len čisto na elektrický pohon. Zmysel pre inovácie ocenili aj porotcovia v ankete o medzinárodný Van roka 2020, kde sa z prvenstva tešili práve hybridné modely Custom.

Nová paleta motorov pozostáva z moderných turbodieslov z radu EcoBlue, testovaný model Custom poháňala slabšia 130 k verzia

Pre náš trh je testovaný model Tourneo Custom aktuálne k dispozícii s dvoma dĺžkami karosérie (L1 resp. L2), a v osem, resp. deväťmiestnom prevedení. Ponuka pohonných jednotiek pozostáva z viacerých verzií moderného a úsporného turbodiesla 2,0 TDCi EcoBlue. Slabší variant, ktorý pracoval aj pod kapotou testovaného kúsku ponúka výkon 130 koní a kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Silnejší ekvivalent predstavuje identická motorizácia vyladená až na 185 koní. V tomto prípade je okrem manuálnej 6-st. prevodovky dostupná aj alternatíva v podobe 6-st. automatu. Od oboch výkonových verzií existujú aj mild hybridné alternatívy s označením 2,0 TDCi EcoBlue mildHybrid. Tie sa ale kombinujú zásadne s manuálnymi prevodovkami.

Aj osobná „dodávka“ môže mať svoje čaro

V kategórii vozidiel kam patrí aj Tourneo Custom sa prvoplánovo diskusia o dizajne javí ako úplne zbytočná. Model značky Ford má ale z môjho pohľadu čo ponúknuť aj v disciplíne vzhľad. Samozrejme aj v tomto prípade je na prvom mieste zmysel pre racionalitu a úžitkovosť. Práve “krabicové” proporcie sú zárukou špičkového využitia vnútorného priestoru. Prednosťou testovaného modelu je napriek tomu až nečakaná originalita. Ford v tomto prípade nekooperuje s inými výrobcami, vďaka čomu si model Custom s konkurenciou určite nespletiete.

Dizajnovo zaujímavej prednej časti dominuje 6-uholníková maska chladiča

Prednej časti osobného vanu dominuje výrazná 6-uholníková maska chladiča s vodorovným usporiadaním lamiel. Tento vizuálne elegantný prvok je prevzatý zo sveta osobných automobilov s modrým oválom v znaku. Pomerné luxusnú atmosféru dotvára aj svetelná technika s elegantným LED podpisom denného svietenia. Modul hlavných svetlometov využíva xenónovú techniku. Svetelný účinok tu možno označiť za plne adekvátny. Predný nárazník s „obdĺžnikovými“ hmlovkami v rohoch pôsobí na danú kategóriu vozidiel až prekvapivo športovo.

Pri pohľade z profilu zaujme dôraz kladený na aerodynamiku. Kratučká predná kapota tvorí s líniou čelného skla opticky jeden celok. Svet dodávok a úžitkových vozidiel pripomínajú pomerne veľké spätné zrkadlá. Tie vďaka svojej dvojdielnej konštrukcii ponúkajú v praxi vodičovi zároveň špičkový prehľad o dianí v priestore za vozidlom. To, že model Tourneo Custom útočí aj na vizuálny efekt potvrdzujú 16-palcové disky z ľahkých zliatin. Naopak vyslovene „retro“ pôsobí nepriehľadnutelný zámok pre manuálny prístup do vozidla umiestnený na dverách vodiča.

Zadnú časť “krabicovitého” tvaru ozvláštňujú vertikálne koncové svetlá

Z hľadiska dizajnu je najmenej nápadná zadná časť. Tú tvoria predovšetkým obrovské piate dvere umožňujúce prístup do batožinového priestoru. Moderný nádych dostali úzke vertikálne orientované koncové svetlami ako aj zadný nárazník lakovaný vo farbe karosérie s decentne zakomponovaným nášľapným schodíkom. Vizuálne pútavú atmosféru testovaného exemplára určite dotvára aj hravý oranžový metalický farebný odtieň s prívlastkom „Orange glow.“

Priestorové hody a prekvapivý komfort

Pri interiéri modelu Tourneo Custom sa automaticky natíska otázka, že ako sa značke Ford podarilo do jedného celku skĺbiť DNA úžitkovej dodávky s veľkopriestorovým rodinne orientovaným vozidlom? Toto kompromisné riešenie dopadlo až nečakane dobre. Modrý ovál sa zameral vyslovene na silné stránky z oboch spomínaných svetov.

Palubná doska v modeli Tourneo Custom prekvapuje materiálmi i ergonómiou

Úžitkové vany pripomína veľmi pohodlný prístup na palubu prostredníctvom dverami prekrytého schodíka. V prípade modelu Custom posádka veľmi rýchlo pochopí čo v praxi znamená vyvýšený posed spojený s veľmi dobrým prehľadom o cestnej premávke. Pozitívom je tiež, že za volantom sa vodič nebudete cítiť ako v “nákladiaku” náchylnom na každú prudšiu zmenu jazdnej stopy. Výrobcovi sa v tejto disciplíne podarilo “trafiť” prakticky ideálny kompromis. Pocitu vzdušnosti okrem značnej priestorovej rezervy zvýrazňuje aj bohaté presklenie. Predné dvere disponujú pomerne veľkým “vykrojením” pre bočné okná.

Koncepčne danú vzpriamenú pozíciu predných pasažierov na dlhých vylepšujú predné sedačky s prijemne mäkkým čalúnením a širokou škálou možnosti nastavenia preferovanej pozície. Svet dodávok v tomto smere pripomína o niečo kratší sedák, ktorý osobám s dlhými nohami nemusí na dlhých trasách vyhovovať.

Detail prístrojového panela s jednoduchšou verziou palubného počítača

Členitá palubná doska prekvapuje nielen precíznym dielenským spracovaním ale aj využívaním solídnych materiálov. Mnohé ovládacie prvky, ako je napríklad volant, pochádzajú z osobných modelov značky Ford. To isté konštatovanie platí aj pre prehľadný prístrojový panel s analógovými „budíkmi.“ Verzia Family ponúka v štandarde jednoduchšiu verziu palubného počítača. K celkovej prehľadnosti tu nemám ale žiadne výhrady.

Testovaný exemplár disponoval tiež základným prevedením multimediálneho rozhrania s farebným ale nedotykovým displejom o prieme 4,2 palca. V opcii je v tomto smere k dispozícii aj špičková verzia rozhrania SYNC3 s navigačným modulom o priemerom 8 palcov. Na prvý pohľad “pretlačitkovaná” centrálna časť palubnej dosky je v skutočnosti prehľadnejšia ako pôsobí vizuálne. Ovládania autorádia a multimédií tu dopĺňa samostatný modul manuálnej klimatizácie.

Centrálna časť palubnej dosky je aj napriek množstvu tlačidiel pomerne prehľadná

Výhodou palubnej dosky pri vozidlách tejto kategórie je tradične nadštandardný počeť odkladacích priečinkom. Rozumne navrhnuté držiaky na nápoje dopĺňajú uzatvárateľné schránky na vrchnej aj spodnej časti prístrojovej dosky, ako aj priečinky vo dverách. Priehradka pred vodičom ukrýva konektory vrátane USB vstupu. Dobrú ergonómiu vylepšuje vyvýšená pozícia páky manuálnej prevodovky a „prirodzená“ poloha parkovacej brzdy medzi prednými sedačkami.

Až nečakané luxusnú atmosfére ponúka aj druhý a tretí rad. Prístup do tohto priestoru zabezpečujú veľké posuvné dvere. Prekvapením bol ich veľmi ľahký chod. Manipuláciu s nimi tak budú s veľkou pravdepodobnosťou zvládať už aj väčšie deti. Užitočnú pomôcku nielen pre deti a starších predstavujú praktické a nášľapné prahy uchytené v priestore pod posuvnými dverami.

Prístup do druhého a tretieho radu zabezpečujú posuvné dvere a praktický nášľapný prah

Aj druhý a tretí rad sa vyznačujú špičkovými priestorovými pomermi. Testovaný exemplár ponúkal tri samostatné sedačky v druhom rade v kombinácii so zdvojeným sedákom a jedným samostatným sedadlom v treťom rade. Na želanie sú ale k dispozícii všetky sedadlá plne samostatne. Okrem širokej škály nastavenia sklonu každého opera, zvyšuje cestovnú pohodu zadných pasažierov aj integrácia bezpečnostných pásov priamo do sedadiel. Na druhej strane sedadlá v tomto prípade nemožno posúvať po koľajnicovom systéme. Variabilita sedenia je pri modeli Tourneo Custom napriek tomu špičková. Okrem intuitívnej manipulácie so sedadlami prostredníctvom sklápania resp. vyklápania, nechýba ani možnosť ich úplnej demontáže či usporiadania s protibežným sedením. Výrobca celkovo hovorí až o 30 variantoch konfigurácie sedadiel. Manipulačnou nevýhodou je je, že sedadlá sú pomerné ťažké. Inými slovami ich demontáž by mala byť jednoznačne mužskou záležitosťou.

Okrem variability zvyšuje cestovný komfort zadných pasažierov aj špičkovo zvládnutý termomanažment s nezávislým ovládaním klimatizácie pre zadnú časť kabíny. Samostatné výduchy pre druhý a tretí rad sa nachádzajú nielen v strope ale aj na podlahe. Zadní pasažieri majú taktiež k dispozícii nielen držiaky na nápoje ale niekoľko USB konektorov vhodných na dobíjanie mobilných zariadení. Chybičku na kráse predstavuje príliš jednoduchá koncepcia okien v druhom rade. Tie nie je možné spúšťať ale len manuálne minimalisticky vyklápať.

Sedadlá v druhom a treťom rade umožňujú veľké množstvo variácii usporiadania

Prístup do batožinového priestoru zabezpečujú rozmerovo veľké výklopne dvere. Na jednej strane ide o užitočne riešenie, ktoré vie poslúžiť ako krytie pri voľnočasových aktivitách. Na strane druhej veľké dvere skrátka potrebujú svoj životný priestor na čo treba myslieť napríklad pri tesnom parkovaní. Kompromisným riešením by bolo samostatne výklopne zadné sklo, to však Custom zatiaľ neponúka. Batožinový priestor symetrického tvaru možno aj pri testovanej menšej verzii L1, označiť dostatočne veľkorysý. Dĺžka ložnej plochy v tomto prípade dosahuje 665 mm. Optické zúženie v ľavej časti si vyžiadali spomínané výduchy ventilácie v zadnej časti kabíny. Pri celkových rozmeroch ložnej plochy to ale určite nieje zásadný problém. Z kvalitatívnej stránky pri batožinovom priestore zaujme precízne obloženie bočných stien, kde nie sú viditeľné žiadne lakované časti.

Rezervná pneumatika je umiestnené klasiky zvonku pod podlahou. V prípade prepravy nadrozmerného predmetu, je možné tretí rad sedadiel nielen sklopiť, ale aj vyklopiť, čím vzniká citeľne dlhšia ložná plocha. Nemalú váhu sedačiek v tomto prípade kompenzuje užitočný pomocník v podobe plynových vzpier. Pri demontáži druhému a tretieho radu sedadiel sa testované Tourneo Custom mení na dodávku s rovnou ložnou plochou a celkovým objemom až 6000 litrov.

Batožinový priestor verzie L1 je možné rýchlo zväčšiť prostredníctvom vyklopenia tretieho radu

Z hľadiska výbavy na palube boduje testovaný Ford Tourneo Custom Family, vynikajúcim pomerom medzi cenou a následné nadobudnutou hodnotou. Zo všetkých výbavových prvky vyberám napr.: zatmavnené okná, vyhrievanie čelného skla, dažďový senzor, kožený volant, manuálnu 2-zónovú klimatizáciu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, tempomat, autorádio s 10 reproduktormi a mnoho iného. Jediný prvok výbavy, ktorý tak veľkému vozidlu principiálne chýbal je zadná parkovacia kamera. Za ktorú si výrobca v opcii vypýta doplatok 895 eur.

Nadanie pre jazdu v štýle modrého oválu zostalo zachované!

Najväčšia zvedavosť pri podobnom type vozidla smeruje celkom logicky k jazdným vlastnostiam. Každý potencionálny záujemca chce vedieť, či je rodinný van z poza volantu viac „osobákom“ alebo „úžitkáčom.“ V neprospech modelu Tourneo Custom na papieri hovoria jeho vonkajšie rozmery. Ford sa rozmerovo radí do horného veľkostného spektra medzi stredne veľkými vanmi. Nad priamou konkurenciou vytŕča predovšetkým v parametri celkovej výšky.

Prívlastok Tourneo patrí už tradične osobným verziám vanov značky Ford

Napriek spomenutému sa vo finále neubránim príjemnému a prekvapivému konštatovaniu, že Tourneo Custom možno po stránke jazdných vlastnosti právom považovať za Ford danej kategórie! Ako prvé sa do popredia radia schopnosti podvozka. Veľmi slušným jazdným vlastnostiam napomáha evidentná snaha o čo najnižšie ťažisko. Už pri letmom pohľade pod prednú kapotu zaujme skutočne nízke uloženie pohonnej jednotky. V prvom rade komfortný podvozok s viacprvkovou prednou nápravou dokáže s veľkou istotou zdolávať väčšinu bežných nerovnosti našich ciest. Prekvapením je aj správanie zadnej nápravy. Tá aj napriek jednoduchej konštrukcii nezvykne ani pri nezaťaženom vozidle pri prekonávaní priečnych nerovnosti vyslovenene „znervóznieť“.

Obrovské prekvapenie sa dostavilo aj pri dynamickejšej jazde po okresnej ceste plnej zákrut. Prvotné opatrné nájazdy do zákrut striedala čoraz vyššia nájazdová rýchlosť. Tourneo Custom toho aj v tomto režime jazdy zvládne až prekvapivo veľa. Aj pri dynamickom prejazde cez tiahlu zákrutu nie sú náklony karosérie vyslovene nepríjemné. Samozrejme, fyzika sa ani v tomto prípade oklamať nedá. Model Tourneo Custom nebol nikdy skonštruovaný ako „vymetač“ zákrut. Jeho hlavné prednosti treba hľadať úplne inde, čomu zodpovedá aj preposilované riadenie s nie príliš strmým chodom. Vzhľadom na príslušnosť k danej kategórii ale testovaný model po jazdnej stránke pôsobí mimoriadne suverénnym dojmom.

Kratšia verzia L1 modelu Tourneo Custom sa vyznačuje prekvapivo dobrou manévrovateľnosťou

Z hľadiska cestovného komfortu prekvapuje veľmi slušné odhlučnenie priestoru pre posádku. Pri diaľničnom tempe nebudú vyslovene “ohučaní” ani zadní pasažieri. Pri testovanej verzii L1 nie je nočnou morou ani jazda v meste a v stiesnených priestoroch. Tourneo Custom je až prekvapivo obratný, dokonca viac ako napríklad pickup Ranger z rovnakej stajne.

K charakteru vozidla padne ako uliaty aj turbodiesel 2,0 TDCi EcoBlue. Testovaná slabšia výkonová verzia s výkonom 130 koní, prekvapila akceptovateľnou jazdnou dynamikou. Tá je pri bežnom využívaní plne dostatočná. Podpísala sa pod to aj spolupráca s optimálne odstupňovanou a presnou manuálnou prevodovkou so šiestimi stupňami. Napriek tomu pri častom využívaní plne obsadeného vozidla už stoji za zváženie aj doplatok sa výkonnejšiu verziu turbodiesla so 185 koňmi. Testovaný slabší variant vo finále prekvapil aj spotrebou paliva. Výsledný testovací priemer na úrovni 7,4 litra nafty na každých 100 kilometrov, možno pri takto veľkom vozidle považovať za veľmi dobrý výsledok. Drvivú väčšinu testu jazdil Tourneo Custom v štandardnom režime jazdy. Vodič si ale v prípade potreby môže zvoliť aj režim Eco, pri ktorom citeľne zbenevolentnie odozva na plynový pedál.

Testovaný Ford Tourneo Custom ozvláštnila aj výrazná oranžová metalíza

A náš celkový dojem?

Pri modeli ako je Ford Tourneo Custom je azda najlepšie cítiť obrovský progres, ktorý kategória tzv. osobných vanov v poslednom období stihla zaznamenať. Model Tourneo Custom sa dnes nielen dostupnou výbavou ale predovšetkým aj cestovým komfortom už veľmi priblížil ku klasickým osobným automobilom. Ide o zaujímavú a praktickejšiu alternatívnu k dnes už takmer neexistujúcim MPV vozidlám. V prospech testovaného modelu naviac hovorí aj atraktívny pomer medzi kúpnou cenou a následne získanou hodnotou.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Timotej Pálfy  

Testovací diár:

Model: Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi EcoBlue Family L1
Dĺžka: 4 972 mm
Šírka: 2 272 mm
Výška: 1 984 mm
Rázvor: 2 933 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 99/130
Krútiaci moment Nm: 385
Pohotovostná hmotnosť: 2382-2424 kg
Maximálna rýchlosť km/h: –
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,4 / 100 km

Pneumatiky: Continental VanContact Winter

Verzia/mimoriadna cena
Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi EcoBlue Family L1 (testovaný model) od 29 990 €
Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi EcoBlue Family L2 od 33 230 €

Konfigurátor Ford Tourneo Custom

Kontakt, testovacia jazda

Recenzia

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi EcoBlue Family L1

88% Skóre

Dĺžka: 4 972 mm Šírka: 2 272 mm Výška: 1 984 mm Rázvor: 2 933 mm Objem kufra: 1200 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 99/130 Krútiaci moment Nm: 385 Pohotovostná hmotnosť: 2382-2424 kg Maximálna rýchlosť km/h: - Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: - s Prevodovka: manuálna Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu – l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,4 / 100 km Pneumatiky: Continental VanContact Winter

Výhody

  • Rodinný faktor + priestrannosť a variabilita
  • Jazdné vlastnosti, slušné odhlučnenie + prekvapivá manévrovateľnosť
  • Úsporný motor + dostupné technológie

Nevýhody

  • Veľké zadné výklopné dvere náročne na priestor
  • Jednoduché riešenie výklopných okienok v druhom rade
  • Len manuálna klimatizácia

Recenzia

  • Dizajn 70%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 100%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Motor 90%
  • Cena 90%

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi EcoBlue Family L1 DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

29990€
Exit mobile version