Autoinak.sk

Honda CR-V Hybrid – Hybrid, ktorý dáva zmysel

Honda CR-V je jedným z najdôležitejších modelov japonskej automobilky. Globálne ide dlhodobo o jedno z najžiadanejších SUV. Honda má aktuálne v ponuke už piatu generáciu tohto modelu. Okrem úplne nového technického základu je novinka mimoriadne zaujímavá aj po technickej stránke. S naftou toto SUV už jednoducho nepočíta. Tradičné benzínové verzie tak po prvýkrát v histórii dopĺňa úplne nový hybrid s označením i-MMD. Spomenutý pohonný reťazec má zároveň za úlohu plnohodnotne nahradiť vznetové motorizácie. Na rozdiel od väčšiny hybridných konkurentov ale Honda prichádza s tak trochu iným hybridom. Spaľovací motor má v tomto prípade za úlohu predovšetkým dobíjanie batérií. O pohon samostatného vozidla sa stará len vo vyšších rýchlostiach. V našom prvom teste sme preverili dostupnejšiu verziu s pohonom “len” prednej nápravy.

Nový model Honda CR-V 2,0 i-MMD hybrid (4×2), skombinovaný s automatickou e-CVT prevodovkou a vo výbave Lifestyle, nám na test zapožičal slovenský importér značky Honda.

Rýchle fakty:

Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid 2WD  Fotogaléria Honda CR-V Hybrid

Model Honda CR-V je považovaný za jedného z prvých priekopníkov v kategórii športovo úžitkových vozidiel, známych ako SUV. Prvá generácia uzrela svetlo sveta už v roku 1995. Postupom času a medzigeneračnými obmenami dostával model CR-V čoraz viac luxusných výbavových prvkov. Silnou stránkou tohto modelu bol taktiež tzv. rodinný faktor. Vďaka spomenutým prednostiam patrí Honda CR-V dlhodobo medzi globálne najpredávanejšie SUV!

Aktuálne má Honda v ponuke už 5. generáciu, predstavenú na konci roka 2016. Nový model možno zároveň považovať za revolučný. Honda pri tomto modeli už nepočíta s naftovými motorizáciami. Tie teraz nahrádza pomerne unikátny hybrid. Okrem toho sa novinka chváli medzigeneračne tuhšou karosériou. zásluhu na tom má nový technicky základ, ktorý využíva napríklad aj model Civic.

5 generácia CR-V dostala športovejší nádych

Príchod novej generácie Honda CR-V na náš trh sa niesol v znamení benzínového motora. Verzia s novou zážihovou motorizáciou 1,5 Turbo je zároveň najdostupnejšou voľbou. Slabší variant ponúka výkon 173 koní a je dostupný výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou, vo verziách 4×2 a 4×4. Výkonnejšia verzia identickej motorizácie ja vyladená na 193 koní a kombinuje sa výhradne s automatickou CVT prevodovkou a pohonom 4×4. Verzia s klasickým zážihovým motorom môže po prvý raz v histórii modelu CR-V na želanie disponovať aj 7-miestnym prevedením.

Nový hybrid “Made in Honda”

Verzia v podobe očakávaného nového hybridu dorazila na náš trh ešte len pred pár mesiacmi. Aj keď má Honda s výrobou hybridných modelov už bohaté skúsenosti, nová generácia CR-V prichádza s pomerne zaujímavým technologickým riešením, ktoré Japonci v Európe použili po prvýkrát. Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid, (inteligent Multi Mode Drive), ponúka výkon až 184 koní. Kombinuje sa výhradne so samočinnou prevodovkou a je dostupná vo verziách s poháňanou prednou nápravou, ako aj pohonom všetkých kolies.

Pod prednou kapotou sa ukrýva pomerne unikátny hybridný systém

Technologická zaujímavosť nového hybridu značky Honda, ktorý okrem modelu CR-V v zámorí už nejaký čas využíva aj model Accord, spočíva v tom, že odolný atmosférický benzínový 2,0 liter slúži primárne ako generátor elektrickej energie. Tá následne prostredníctvom elektromotora, resp. elektromotorov poháňa samotné vozidlo. V princípe ide o podobný spôsob ako využívajú niektoré Plug-in hybridy. S tým rozdielom, že Honda CR-V je „samodobíjací“ hybrid, čím odpadáva nutnosť využívať väčší počet drahých batérií. Samotný spaľovací motor, spojený priamo s hnacou sústavou prostredníctvom jedného stáleho prevodu, pomáha s pohonom vozidla len pri vysokej záťaži. Napríklad pri jazde vo vysokých rýchlostiach. Samozrejmosťou hybridnej technológie je tiež vyspelý systém rekuperácie energie získanej pri brzdení.

Dizajnová evolúcia

Pri porovnaní aktuálnej generácie modelu CR-V so svojím predchodcom, je cítiť akási dizajnová evolúciu. Základné proporcie novinky totiž odkazujú na predchodcu. najnovšia verzia sa namiesto radikálnej premeny zamerala na dobrusovanie detailov. Dizajn vo finále pôsobí teraz výrazne športovejšie a modernejšie.

Pohľad na zadnú časť nového modelu Honda CR-V

Na „nahnevanej“ prednej časti púta pozornosť mohutný nárazník, ktorého spodná časti CR-V opticky ešte viac rozširuje. Výrazná maska chladiča tvorí jeden optický celok spolu so svetlometmi. V našom prípade sme mali k dispozícii full LED technológii so solídnym svetelným účinkom, ako aj veľmi dobre fungujúcou funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel.

Pri pohľade z profilu je badateľná už tradičná dizajnová silueta, ktorá v sebe nesie odkaz predchádzajúcich verzii modelu CR-V. Robustnosť SUV zvýrazňuje ochranné oplastovanie spodnej časti karosérie. Za originálny dizajnový prvok možno považovať aj efektné kolesá. V našom prípade s univerzálnym a praktickým rozmerom 18 palcov.

Aj zadná časť si ctí tradíciu modelu CR-V v podobe vertikálnych svetlometov v tvare písmena „L“. ich významná časť zasahuje tradične prakticky až do strešnému spojleru. Dvojfarebný plastový nárazník následne ešte dotvára akúsi dynamickú líniu novej generácie modelu Honda CR-V. Hybridnú verziu od tej klasickej so spaľovacím motorom vizuálne nijako dramaticky neodlišuje. S istotou ju je možné identifikujete podľa nenápadných emblémov „hybrid“ na predných blatníkoch alebo piatych dverách.

Medzi tradičné CR-V dizajnové prvky sa radia aj koncové svetlomety

Kvalitne spracovaný interiér zameraný na rodinu

Hybridný model Honda CR-V je identifikovateľný v neposlednom rade tiež podľa detailu v podobe modrého kľúčika od zapaľovania. Prevedenie interiéru pripomína svojou koncepciou a úžitkovými vlastnosťami predchádzajúce generácie. Evolučný vývoj v tomto smere podstúpili použité materiály ako aj kvalita ich dielenského opracovania. SUV značky Honda sa v tomto smere teraz radí medzi najlepších vo svojej kategórii.

Palubná doska sa v porovnaní s predchodcom môže pochváliť hneď niekoľkými modernými riešeniami. Plne digitálny prístrojový panel je inšpirovaný modelom Civic. K jeho celkovej prehľadnosti a čitateľnosti jednotlivých údajov nemáme najmenšie výhrady. Ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny pri hybride vystriedala stupnica zobrazujúca aktuálny stav elektrickej energie v akumulátoroch.

Pohľad na palubnú dosku

O niečo menšia spokojnosť v našej redakcii panovala s multimediálnym rozhraní Honda Connect 2, so 7-palcovým dotykovým monitorom. Jeho pozitívom je matnejší povrch, ktorý nie je prehnane náchylný na odtlačky prstov. O niečo horšie je už na tom funkčnosť softwarovej časti. Rýchlosť odozvy na dotyk ako aj celkovú logiku, intuitívnosť a prehľadnosť systému možno považovať nanajvýš za priemernú. Spomenuté nedostatky aspoň čiastočne kompenzuje prítomnosť navigačného modulu. Palec hore dávame možnosti regulácie teploty dvojzónovej automatickej klimatizácie prostredníctvom konzervatívnych otočných ovládačov.

Nad konkurenciou má nová Honda CR-V naopak navrch celkovou prívetivosťou interiéru. Rodinne orientovaná kabína okrem veľmi slušnej priestorovej ponuky teší aj prepracovanými detailmi. Za všetky spomeňme napríklad príjemne mäkčenie opierku na kolená predných pasažierov situovanej na prakticky vyvýšenej stredovej konzole. Spestrenie ovládacích funkcii predstavuje pomerne netradičné tlačidlové ovládanie jazdných módov. Silnou stránkou testovaného modelu sú takisto početné odkladacie priečinky.

Stredová konzola s originálnym voličom jazdných režimov

Za veľmi príjemný možno považovať vyvýšený posed za volantom. Veľkoryso dimenzované predné sedačky v tomto smere ideálne dopĺňa športový trojramenný volant a solídny výhľad z miesta vodiča. Obdobný scenár sa opakuje aj v druhom rade. Veľkorysé priestorové pomery aj v tomto prípade dopĺňa pohodlná zadná lavica s veľkoryso navrhnutými krajnými pozíciami. Komfort cestujúcich v tomto prípade zvyšuje možnosť prednastavenia sklonu operadiel. Potencionálny prostredný pasažier ocení len minimálny stredový tunel. U rodinne orientovaným užívateľov zaboduje tiež druhý pár dverí, ktoré je možno otvoriť prakticky až do pravého uhla.

Na pohľad veľkorysý batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní prepravnú kapacitu na úrovni 497 litrov. Pre zaujímavosť doplňme, že ide o niečo menší údaj ako ponúka 5-miestna verzia s konvenčným pohonom. Časť z priestoru pod podlahou ukrojili batérie hybridného systému. Z rovnakého dôvodu si nie je možné hybridnú verziu objednať v 7-miestnej konfigurácii. Na druhej strane je batožinový priestor vďaka symetrickému tvarovaniu stále mimoriadne objemný a dokonale využiteľný.

Nadštandardné priestorové pomery ponúka ja druhý rad

Pri manipulácii s ťažkými bremenami poteší adekvátne nízka nakladacia hrana. Úplne vzadu ostal pod podlahou dokonca priestor na odloženie náradia a opravnej sady. V konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami vzniká úplne rovná podlaha a maximálna prepravná kapacita dosiahne až 1694 litrov.

Pre redakčný test sme mali k dispozícii model CR-V vo výbave Lifestyle, čo je zároveň najvyššia možná špecifikácia pri verzii s pohon 4×2. Zo zaujímavých výbavových prvkov na palube spomeňme napríklad: bezkľúčový prístup a štartovanie, kožený interiér, alebo jazdné asistenty ako je monitorovanie mŕtveho uhla, či varovanie pred vozidlami blížiacimi sa z boku pri vyparkovavaní. Už v základe je v tomto smere k dispozícii dobre fungujúci balík ostatných jazdných asistentov z balíka Honda Sensing. Okrem iného sa sem radí adaptívny tempomat, stráženie jazdného pruhu, prednárazový asistent a podobne.

Batožinový priestor hybridnej verzie ponúka v základe 487 litrov

Hybridné prekvapenie

Najväčšia zvedavosť pri testovanom modeli CR-V celkom logicky smeruje k reálnej funkcii hybridného systému. Marketing značky Honda hovorí ako o plnohodnotnej náhrade vznetových verzií. Po našej praktickej skúsenosti môžeme dať automobilke za pravdu. Hybrid „made in Honda“ dokáže reálne konkurovať naftovým SUV. A to nielen priaznivou spotrebou paliva ale aj samotným jazdným prejavom.

Zvyknúť si je v tomto smere potrebné len na niektoré osobité špecifiká. Výhodou hybridného konceptu značky Honda sú o niečo menšie batérie, umiestnené pod zadnými sedačkami, resp. čiastočne pod podlahou kufra. Batérie väčšinu času dobíja odolný atmosféricky 2-liter pod prednou kapotou. Kolesá následne až na zopár “extrémnych” situácii roztáča výhradne len elektromotor.

Nový Hybrid “made in Honda” teší nielen spotrebou paliva

V praxi na takomto netradičnom riešení musíme oceniť predovšetkým „zohranosť“ celého systému, s bezproblémovým pripájaním benzínovej pohonnej jednotky. Hybrid sa vo väčšine prípadov rozbieha len s použitím elektrickej energie z akumulátorov. Z toho pramení citeľná akustická pohoda na palube. Prijemné ticho dramaticky nenarúša ani spaľovací motor. Pri bežnej a rozvážnej jazde pohonná jednotka pracuje v optimálnom spektre otáčok. Výraznejší hluk sa následne dostaví napríklad pri prudkej akcelerácii, v prudkom stúpaní, alebo inej mimoriadnej záťaži.

V spomenutom režime zážihová motorizácia podľa zvukového prejavu celkom jasne pracuje vo vyšších otáčkach, čím sa do systému zároveň dodáva aj viac elektrickej energie. Mimoriadne potešujúcim faktom je konštatovanie, že hybrid benzínový motor vypína počas jazdy veľmi často. Konkrétne hneď ako to momentálna situácia dovoľuje. Honda CR-V Hybrid tak dokáže “plachtiť len na baterky” pomerne často aj pri diaľničnom tempe.

Digitálny prístrojový panel

Okrem konvenčnej motorizácie predstavuje určitý zdroj elektrickej energie aj rekuperácia. Pri prvom kontakte s interiérom nás v tomto smere prekvapili „pádla“ pod volantom. Testovaný exemplár ale nedisponuje klasickou prevodovkou. Pádla v tomto prípade plnia funkciu nastavenia úrovne rekuperácie. Počas testu sme si túto funkciu veľmi rýchlo oslovili. Predovšetkým v mestskej premávke sme využívali ponúknutú možnosť „ľahkého“ pribrzďovania. Zaujímavosťou je, že ani na najvyššom stupni rekuperácie nebrzdí Honda CR-V príliš dramaticky. Pri zastavení, napr. na semafore je preto nutné použiť aj klasický brzdový pedál.

Testovaný Hybrid disponuje voľbou hneď niekoľkých jazdných režimom. Základný hybridný mód je doplnený o režim úsporný režim Eco a dynamickejšie ladený Sport. V obidvoch prípadoch sa výrazne mení predovšetkým odozva plynového pedála. Ďalšou možnosťou je režim EV, teda jazdy len na elektrickú energiu. V závislosti od stavu nabitia batérie, dokáže takto Honda CR-V Hybrid prejsť približne 2,5 kilometra.

Nová Honda CR-V

Samotný spaľovací motor poháňa vozidlo prostredníctvom stáleho prevodu len pri vysokých rýchlostiach. Príjemným spestrením života s modelom Honda CR-V Hybrid je až prekvapivá ochota dynamického zrýchlenia pri každom rozjazde. Naopak, sústava príliš neobľubuje priečne zrýchľovanie. Teda napríklad z rýchlosti 90 km/h na diaľničné tempo.

Postupne sme sa dopracovali k tomu najzásadnejšiemu, teda reálnej spotrebe paliva. Výsledný testovací priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote 5,6 litra na každých 100 km. Toto považujeme za mimoriadne dobrý výsledok. Verzia s pohonom predných kolies je najúspornejšia paradoxne v mestskej premávke, resp. pri pokojnej jazde mimo mesto. V oboch prípadoch sa nie je obzvlášť ťažké pohybovať okolo priemeru 5 l/100 km. Najväčším postrachom hybridných vozidiel býva rýchle diaľničné tempo. Ani v tomto prípade nás ale testovaná Honda CR-V Hybrid vyslovene nesklamala. Diaľničnú spotrebu približne na 8 l/100 km považujeme stále za solídnu a plne akceptovateľnú.

Na test sme mali k dispozícii verziu s pohonom 4×2

A náš celkový dojem ?

Honda CR-V Hybrid si od nás vyslúžila veľkú pochvalu už len za odvahu prísť do série s niečím novým. Technologicky zaujímavo vyriešený Hybrid pritom rozhodne dáva zmysel a neváhame ho odporúčať. Japonské technologické know-how je v tomto prípade zabalené do mimoriadne praktickej a priestrannej SUV karosérie. V praxi to dokážu oceniť určite nielen rodiny s deťmi. Výhodou hybridu je taktiež možnosť výberu medzi predným pohonom a verziou s pohonom všetkých kolies.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Lifestyle

Dĺžka: 4 600 mm
Šírka: 1 855 mm
Výška: 1 689 mm
Rázvor: 2 690 mm
Objem kufra: 497 litrov

Motor: hybrid (zážihový+elektrina)
Pohon: predný (4×2)
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 123
Pohotovostná hmotnosť: 1685-1728 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: e-CVT
Počet stupňov: bezstupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6 na 100 km
Pneumatiky: Dunlop SP Sport Maxx

Verzia/akciový cenník
Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Lifestyle (testovaný model) od 36 290 €
Honda CR-V 1,5 i-VTEC Comfort od 24 490 €

Klikni na konfigurátor Honda CR-V

Klady +++

Hybridný systém a výsledná spotreba paliva
Rodinný faktor
Bohatá výbava

Zápory – – –

Infotaiment

Cena

Exit mobile version