Autoinak.sk

Hyundai i30 N a Hyundai i30 Fastback N – Emócie na „eN-tu“!

Zakladajúcemu členovi divízie N značky Hyundai, sa celkom iste podarilo rozvíriť hladinu v ostro sledovanej kategórii „hot hatch!“ Reč je samozrejme o modeli Hyundai i30 N. Veľký záujem o najšportovejšieho a najvýkonnejšieho člena z rodiny i30, pravdepodobne prekvapil aj samotnú automobilku. Hyundai preto vycítil potenciál a rodinu N aktuálne rozšíril už aj o druhý karosársky variant s označením i 30 Fastback N. Nám sa vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Hyundai podarilo exkluzívne otestovať oba špičkové modely súčasne.

Nový model Hyundai i30 Fastback N v špičkovej verzii Performance, ako aj súrodenecký model Hyundai i30 N rovnako vo verzii Performance, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR s.r.o., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Hyundai v žilinskom regióne.

Hyundai i30N a Hyundai i30 Fastback N

Kompaktný model Hyundai i30, navrhnutý presne podľa chuti európskej klientely, sa po prvýkrát objavil už v roku 2007. Z pôvodne nenápadného hráča sa postupom času stal jeden z najlepších “kompaktov” aké náš trh ponúka. Aktuálne je v predaji tretia generácia, predstavená v roku 2017. Rastúce sebavedomie značky Hyundai demonštrujú aj postupne sa meniace karosárske verzie či špeciálne verzie tohto modelového rádu. Športové emócie mala v hľadáčiku napríklad už druhá generácia s modelom i30 Turbo z roku 2015. Už v tých časoch mala automobilka naplánovaný vznik samostatnej športovej divízie s názvom N. Písmeno N v názve odkazuje nielen na kórejské vývojové stredisko značky Hyundai v meste Namyang, ale aj na legendárny nemecký okruh Nürburgring, kde prebieha finálne ladenie ostrých modelov s logom Hyundai.

Prvého produkčného modelu z novej divízie N sme sa konečne dočkali v roku 2017 a Hyundai i30N sa objavil na našom trhu niekoľko mesiacov po uvedení tretej generácie štandardného modelu Hyundai i30. Čakanie sa v tomto prípade rozhodne vyplatilo. Ako zdôrazňuje samotná automobilka, modely s príplatkom N nie sú „len“ derivácie odvodené od pôvodného modelu, ale prislúcha im privilégium vývoja v samostatnej divízii! Jej kredit v tomto prípade zvyšuje predovšetkým meno Alberta Biermanna, ktorý v minulosti šéfoval divízii M automobilky BMW, no v súčasnosti už pracuje pre koncern Hyundai-Kia.

Hyundai i30N

Hyundai i30 N, ako aj nový Hyundai i30 Fastback N, budia pozornosť už len svojou filozofiou. V budúcnosti síce do ponuky pravdepodobne pribudne aj automatická prevodovka, no v súčasnosti si vodič, na rozdiel od mnohých konkurentov, za každých okolnosti musí vystačiť „len“ so šoférsky orientovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vítaným bonusom je v tomto prípade aj klasická mechanická „ručná“ brzda. Takáto kombinácia je v praxi samozrejme zárukou veľkej porcie zážitkov spoza volantu. Srdcom oboch modelov je špičkový benzínový prepĺňaný 2-liter, ktorý svoj výkon prenáša výhradne na kolesá prednej nápravy. Štandardnú verziu Hyundai i30 N, ako aj Hyundai i30 Fastback N poháňa agregát 2,0 T-GDi N s výkonom 250 koní. V oboch prípadoch je za doplatok 2 500 eur k dispozícii aj špičková verzia N Performance. Tú poháňa identická motorizácia 2,0 T-GDi N s navýšením výkonom až 275 koní (+ 25 koní). Cenový rozdiel medzi klasickým hatchbackom a štýlovejšou karosériou Fastback predstavuje rozdiel 800 eur.

Výkon zvýrazňuje sila detailov

Oba testované modely po dizajnovej stránke celkom jasne vychádzajú so svojich štandardných predlôh. Hyundai i30 N, ako aj i30 Fasback N, zároveň po vizuálnej stránke prehnane nekričia, že ide o výkonne deriváty. Až prehnaný fabrický tuning v tomto prípade rozhodne nečakajte. Sila a výkon sa v oboch prípadoch ukrýva skôr v dômyselne zapracovaných detailoch.
Predná časť oboch modelov dostala dravé nárazníky s väčšími nasávacími otvormi slúžiacimi na chladenie motora i bŕzd. Prepracovaný dizajn predných svetlometov modelov z divízie N má čierne pozadie. Zmenami prešla aj čierna maska chladiča, ktorú zdobí efektné logo N. Opomenúť nemožno ani neprehliadnuteľnú červenú linku v spodnej časti dynamického nárazníka.

Bočná silueta v oboch prípadoch zaujme rozšírenými blatníkmi a športovými prahmi. Krásne kolesá z ľahkých zliatin mali pri oboch testovaných exemplároch vo verzii Performance priemer 19 palcov. Medzi efektné a pútavé detaily možno zaradiť tiež kontrastné červené brzdové strmene s emblémom N.

Červený brzdový strmeň

Najväčšie vizuálne rozdiely oboch testovaných modeloch celkom logicky ponúkajú zadné časti. V jednom i druhom prípadoch môžeme opäť hovoriť o prepracovaných nárazníkoch s difúzorom, červenou linkou a dominantným dvojitým vyústením výfukového systému. Hyundai i30 N dostalo okrem toho decentný strešný spojler v čiernej farbe s trojuholníkovým brzdovým svetlom inšpirovaným pretekárskymi špéciami. Všetky spomenuté prvky sú podľa výrobcu zároveň i funkčné a dokážu reálne generovať prítlak! Dizajnovo uhladenejší Hyundai i30 Fastback N sa môže pochváliť decentným čiernym krídlom na odtrhovej hrane dverí kufra. Opačne orientované trojuholníkové svetielko sa v tomto prípade presunulo do stredu spodnej časti nárazníka, kde plní úlohu svetla do hmly. Pre úplnosť dodajme že každý model prichádza zároveň s originálnou grafikou koncových svetiel.

Odlišné zadné časti modelov divízie N

Efektný dojem z testovaných exemplárov dotváral i originálny polep inšpirovaný svetom súťažných špeciálov Hyundai série TCR. Model i30 N ponúkal k tomu aj typickú modrú farbu Performance Blue. Za vizuálne predsa len zaujímavejší a atraktívnejší kúsok sme si v redakcii nakoniec zvolili Hyundai i30 Fastback N. Ten bol na test k dispozícii s nemenej zaujímavých sivým odtieňom.

Športový interiér vhodný na každodenné používanie

V ešte o niečo menej nápadnom duchu ako zovňajšok sa nesie interiér ostrých modelov značky Hyundai. Pri prvom letmom pohľade by z nezainteresovaných zrejme len málokto hádal, že má dočinenia s výkonným modelom. Inými slovami, kabína pôsobí na prvý pohľad decentne až nenápadne. To špičkové modely z rodiny i30 pasuje do role praktického auta, ktoré je určite využiteľné aj na dennej báze.

Sila a výkonový potenciál sa ale aj v tomto prípade ukrýva v mnohých detailoch. Palubná doska svojim dizajnom podľa očakávania vychádza z „obyčajných“ modelov rodiny i30. Rozdiel medzi oboma testovanými derivátmi s rozdielnou karosériou na palubnej doske predstavoval vtipný detail v podobe červeného orámovania bočných výduchov ventilácie, ktoré dostal model i30 Fastback N.

Palubná doska

Z užívateľského hľadiska musíme pri značke Hyundai znova pochváliť kvalitu použitých materiálov, ako aj veľmi dobre zvládnutú ergonómiu spojenú s rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov. Verzie z rodiny N od tých bežných odlišuje iný volant. Okrem decentného emblému N v jeho spodnej časti, tu pútajú pozornosť predovšetkým dve dodatočné tlačidlá pre voľbu až piatich jazdných režimov. Logo N zdobí aj prístrojový panel. Pozornému oku ale v tomto prípade neunikne detail v podobe ciachovania rýchlomeru, končiaceho na magickej číslici 300! K vyššie naznačeným detailom môžeme pripočítať, pri ostrej jazde, postupne sa rozsvecujúce farebné diódy. Tie vodičovi naznačujú optimálny moment pre preradenie rýchlostného stupňa. Podobnými „svetielkami“ disponuje aj otáčkomer. Pri studenom motore majú vodiča upozorniť na predčasné „vytáčanie“ agregátu, ktorému by takto nešetrné správanie mohlo ublížiť. Centrálny displej palubného počítača ponúka viac funkcii ako bežná i30. Okrem grafu preťaženia G-force je tu možné sledovať dôležité výkonové funkcie vozidla, prípadne si aktivovať stopky.

Prístrojový panel verzie i30 N

Obdobne obohatené je aj multimediálne rozhranie infotaimentu s 8 palcovým dotykovým monitorom. Okrem známych funkcií tu pribudli dynamické funkcie režimu N a predovšetkým široké možnosti preferovaného nastavenia v rámci režimu N Custom.

Veľmi dôležitým faktorom pri vozidle tejto kategórie sú bezpochyby sedačky. Hyundai zatiaľ na našom trhu neponúka vyslovene športové „korýtka“. Aj keď na prvý pohľad pôsobia koženo-Alcantarové sedačky verzie Performacne obyčajným dojmom, v praxi nás dokázali prekvapiť. V prvom rade ide o optimálne a komfortné riešenie na každodenné používanie. V praxi ale vyslovene nesklamali ani pri dynamickej jazde, kde dokážu celkom slušne zafixovať telo vodiča i spolujazdca.

Hyundai i30 N vzhľadom na slušné priestorové pomery v druhom rade dokáže plniť aj úlohu klasického rodinného hatchbacku. Obdobne je na tom podľa očakávania aj i30 Fastback N. V tomto prípade treba ale rátať s efektne sa zvažujúcou líniou strechy, ktorá v praxi vyšším z nás mierne skomplikuje prístup do druhého radu. Zabudnúť môžeme i na prílišnú priestorovú rezervu v oblasti hlavy. Naopak, z hľadiska využitia batožinového priestoru sa ako lepšia voľba javí model Fastback N. Už na pohľad cielene väčší kufor zhltne v základnom usporiadaní až 450 litrov. Naproti tomu Hyundai i30 N si vo verzii Performance musí vystačiť s objemom 381 litrov v základnom usporiadaní.

Detail infotaimentu

Určitou zaujímavosťou verzie Performance je v obidvoch prípadoch prítomnosť vrchnej rozpery zadnej nápravy. Tá obzvlášť pri modeli Fastback dokáže podľa výrobcu citeľne vylepšiť celkovú tuhosť karosérie. Objektívne treba povedať, že táto konštrukcia v praxi neznižuje využiteľnosť batožinového priestoru. S určitými obmedzeniami treba rátať pri preprave nadrozmerných predmetov so sklopenými zadnými sedačkami. Kto by z praktického hľadiska s rozperou nedokázal existovať, môže si ju pri preprave veľkých predmetov v krajnom prípade manuálne vymontovať.

Z rámci celkovej výbavy nerobia oba testované modely žiadne kompromisy. K dispozícii sú prakticky všetky komfortné prvky známe aj z „obyčajných“ modelov Hyundai i30. Samozrejmosťou je balík dobre fungujúcich jazdných asistentov, či svetlomety s FULL LED technológiou. Testované verzie N Performance, okrem vyššieho výkonu, špeciálnych sedačiek či rozpery v batožinovom priestore, disponujú aj elektronickým samosvorným diferenciálom a variabilnou výfukovou sústavou.

Zážitok a emócie sú tu na prvom mieste

Logicky najväčšie očakávania pri modeloch ako je Hyundai i30 N resp. Hyundai i30 Fastback N smerujú k jazdného prejavu a pocitom spoza volantu. Ostré modely s logom divízie N v tomto prípade určite nesklamali. Práve naopak, zážitok z jazdy je najväčším benefitom oboch testovaných modelov.

Pôvodne sme mali v pláne nájsť určité rozdiely medzi jazdnými vlastnosťami oboch karosárskych verzií. Naše plány tu prekazil jeden zásadný faktor. Reč je o pneumatikách v kombinácii s počasím. Kým služobne starší i30 N bol už obutý na letných plášťoch Pirelli P-Zero, nový i30 Fastback N, mal ešte zimné plášte Continental Winter Contact. Aj počasie bolo ako na hojdačke. Daždivé dni s teplotou pod 10 stupňov striedalo teplejšie slnečné počasie. Kým za dažďa a na vode šiel výrazne istejší pocit zo zimných plášťov, pri slnku a vyššej teplote, sa karta obrátila v prospech Pirelli. Rozdiel v pneumatikách bol v oboch prípadoch až tak zásadný, že by som len na základe jazdných vlastnosti dokonca nehádal, že testujeme súrodenecké modely.

Tak či onak, silnou stránkou oboch „eNiek“ sú emócie. Tie prvé sa dostavia už po naštartovaní, ktoré doprevádza fantastický zvuk. Kým vonkajší je prirodzene generovaný koncovkami, zvuk v kabíne sa čiastočne synteticky upravuje. Oba modely možno považovať za dokonalých chameleónov. Podpísal sa pod to predovšetkým adoptívny podvozok ako aj možnosť voľby jazdných režimov. V tradičných režimoch kam patrí Eco, Normal a Sport sa nič extra dramatické nedeje. Citeľne sa mení len zvuková kulisa ako aj odozva plynového pedála. V týchto režimoch sú modely N vhodné na každodenné používanie za akýchkoľvek podmienok.

Skutočne citeľná zmena v správaní sa auta nastáva až pri aktivovaní pravého tlačidla na volante, teda jedného z režimov N. Štandardný N režim prichádza s vlastným nastavením. Režim N Custom si je možné v širokom spektre prispôsobiť podľa seba, resp. podľa konkrétnych podmienok na vozovke. Vzhľadom na kvalitu našej cestnej siete sme častokrát uvítali možnosť nastaviť si individuálne pruženie podvozka do konformnejšieho módu.

Prepĺňaný benzínový agregát 2,0 T-GDi, dosahuje pri verzii Performance výkon až 275 koní. Je pravdou že niektorí z konkurentov tu ponúkajú aj viac. Na druhej strane si treba uvedomiť, že modely i30 N neboli skonštruované na extrémne zážitky pri jazde v priamke. Temperament a skutočné možnosti testovaných modelov sa naplno prejavia až pri jazde po zakrútených cestách. Strmé a komunikatívne riadenie je v tomto smere len čerešničkou na torte. Práve v zákrutách sa naplno prejavujú ohromné kvality podvozka. Na rýchlych výjazdoch je zase neoceniteľnou i výhodou elektrické ovládanie samosvorného diferenciálu. Práve ten dokáže precízne prenášať výkon i krútiaci moment motora 2,0 T-GDi prostredníctvom naddimenzovanú spojky, až na kolesá prednej nápravy a následne na vozovku. Práve pri ostrých prejazdoch v zákrutách sa väčšina vodičov postupnou praxou prepracuje až na svoj limit sebazáchovy. V drvivej väčšine prípadov by toho modely N pritom pocitovo zvládli ešte aj oveľa viac. Príjemným prekvapením boli i brzdy. Okrem možnosti citlivého dávkovania brzdnej sily, nejavili známky vädnutia ani pri opakujúcej sa ostrej jazde. Mnohí motoristickí novinári tvrdia že modely Hyundai N Performance sú vhodne aj na používanie na okruhu. Po našej praktickej skúsenosti sa k tomuto tvrdeniu pripája aj naša redakcia.

V neposlednom rade treba predstavuje zážitok radenie manuálnej 6-st. prevodovky. Kulisa radiacej páky vyzerá obyčajne, no jednotlivé prevody tam padajú veľmi presne a precízne. Azda ani raz sa nám počas testu nestalo, že by bol zaradený iný prevod ako by sme si v tej chvíli želali. Palec hore si zaslúži aj funkcia rev-matching. Tá automaticky pridáva pri podradení medziplyny. Toto je nielen efektné ale aj praktické, keďže sa šetrí spojka. Samozrejme aj túto funkciu je možné vypnúť, prípadne prispôsobiť. Za jediný rušivý element v tomto prípade považujeme len otravný systém štart/stop, ktorý pri manuálnom nedeaktivovaní, častokrát nezmyselne vypne motor aj po práve absolvovanej dynamickej jazde pod plnou záťažou. Za smerodajnú nemožno v našom prípade tentokrát považovať ani výslednú spotrebu paliva, pohybujúcu sa v dvojciferných hodnotách. Bez mučenia sa priznávame, že modely N sme si tentokrát väčšinu času užívali plnými dúškami.

A náš celkový dojem ?

Hyundai to s nástupom divízie N myslí smrteľne vážne. Etablovaná konkurencia by sa mala mať skutočne na pozore. Jasným dôkazom sú i testované modely Hyundai i30N a Hyundai i30 Fastback N. Ich nesporné kvality a celkovú univerzálnosť dokáže z nášho pohľadu oceniť každý, kto má aspoň trošku rád šoférovanie. Ktorý z testovanej dvojice si vybrať? Ani v jednom prípade určite nespravíte chybu. Naším víťazom sa pre atraktívnejší zovňajšok nakoniec stal nový Hyundai i30 Fastback N.

Autor: Peter Hlačik
Snímky: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Hyundai i30 N 2,0 T-GDi N Performance
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 202/275
Krútiaci moment Nm: 353/(378 – Overboost)
Pohotovostná hmotnosť: 1429-1505 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,1-8,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 12,8 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli P-Zero
Akciová Cena
Hyundai i30 N 2,0 T-GDi N Performance (testovaný model) od 30 190 €
Hyundai i30 N 2,0 T-GDi od 27 690 €

Model: Hyundai i30 Fastback N 2,0 T-GDi N Performance
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 202/275
Krútiaci moment Nm: 353/(378 – Overboost)
Pohotovostná hmotnosť: 1441-1520 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 13,1 / 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Akciová Cena
Hyundai i30 Fastback N 2,0 T-GDi N Performance (test. model) od 30 990 €
Hyundai i30 Fastback N 2,0 T-GDi od 28 490€

Klik na konfigurátor

Kontakt, testovacia jazda

Klady:
Jazdné vlastnosti
Podvozok, motor, prevodovka a brzdy
Akceptovateľná cenaK


Zápory:

Fádny interiér
Systém štart/stop

Exit mobile version