Autoinak.sk

Hyundai Kona Electric – Rúca predsudky

Doba automobilov „na baterky“ už dávno nie je len víziou blízkej budúcnosti. Väčšina významných automobilových výrobcov má aspoň jeden elektromobil vo svojom portfóliu už dnes. Postupným technologickým vývojom sa z pôvodne „len“ doplnku modelovej palety, stáva zaujímavá alternatíva voči modelom s konvenčným pohonným reťazcom. Asi nikoho v tomto smere veľmi neprekvapí, že aj v tejto kategórii sa medzi najaktívnejších výrobcov radí značka Hyundai. Prvý čisto elektrický model s logom Hyundai sa na našom trhu objavil už v roku 2017. Šlo o model Ioniq Electric. Tu sa ale ambície kórejského automobilového gigantu ani zďaleka nekončia. Ponuku elektrických modelov len prednedávnom doplnil aj štýlový crossover Hyundai Kona Electric, ktorý sme aktuálne podrobili redakčnému testu.
Nový Hyundai Kona Electric, vo výkonnejšej verzii (204 koní), so 64 kWh batériou a v špičkovej výbave Electric+, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR s.r.o., Žilina autorizovaný predajca vozidiel Hyundai v Žilinskom regióne.

Rýchle fakty:

Hyundai Kona Electric  Fotogaléria Hyundai Kona Electric

Dizajnovo extravagantný crossover s označením Kona predstavil Hyundai v roku 2017. Najmenší SUV model tejto značky si verejnosť veľmi rýchlo obľúbila, čo najlepšie odrážajú samotné predajné čísla. Verzie s konvenčným spaľovacím motorom výrobca približne po roku doplnil zaujímavou alternatívou v podobe elektromobilu Kona Electric.

Na trend narastajúceho záujmu o vozidla s elektrickým pohonom reaguje novinka nielen atraktívnou karosériou v štýle crossoveru, resp. mestského SUV, ale aj špičkovou technikou ukrytou vo svojich útrobách. Výrobca má v v ponuke hneď dve verzie batérii. Slabšia disponuje kapacitou 39 kWh a výkonnejšia až 64 kWh. Bežného užívateľa v tomto smere zaujímajú reálne možnosti využitia vozidla s elektrickým pohonom. Najzásadnejší údaj podľa očakávania predstavuje maximálny dojazd s plne nabitými akumulátormi. Slabšia verzia modelu Kona Electric dokáže podľa novej a prísnejšej metodiky WLTP prejsť na jedno nabitie 289 km. S ešte zaujímavejším údajom prichádza testovaná výkonnejšia verzia. Tú výrobca sľubuje špičkový dojazd na úrovni až 449 kilometrov!

Rodinu Hyundai Kona doplnila nedávno verzia Electric

Pod prednou kapotou v oboch prípadoch nájdeme synchrónny elektromotor s permanentným magnetom spolupracujú s jednostupňovou redukčnou prevodovkou. Batérie umiestnené v podlahe, ponúkajú v oboch prípadoch Lithium-iontovú konštrukciu. Slabší akumulátor s presnou kapacitou 39,2 kWh disponuje maximálnym výkonom 136 koní. Nami testovaná výkonnejšia verzia s akumulátormi o kapacite 64 kWh, ponúka maximálny výkon až 204 koní.

Pri silnejšej verzii batérie sa prostredníctvom rýchlo-nabíjacej stanice dá získať 80% kapacity za približne 1 hodinu. Pri domácom nabíjaní (výkon 7,2 kW), prostredníctvom originálneho wall- boxu, trvá nabitie batérii silnejšej verzie približne 9,5 hodiny. Model Kona Electric je okrem toho možné nabíjať aj prostredníctvom klasickej siete s napätím 230 V. Vtedy tento úkon trvá cca 19 hodín, v závislosti od počiatočného stavu energie v batériách.

Hyundai Kona Electric

Verzia Electric dostala autentickú prednú časť

Už „obyčajný“ model Hyundai Kona sa vyznačuje pomerne odvážnym dizajnom. Sympatické je, že verzia Kona Electric v tomto prípade nezachádza do prílišných extrémov. Na jednej strane je tu jasne badateľná snaha o dosiahnutie autentického vzhľadu. Na druhej strane, ten istý model zároveň vizuálne vyslovene „nekričí“, že ide o futuristické UFO na baterky.

Predná časť dostala v porovnaní so súrodencom autentickú a originálnu podobu. Vzhľadom na čo najlepšiu aerodynamiku, tu nenájdeme klasickú mriežku chladiča. Jednoliaty celok vrchnej časti nárazníka dizajnovo ozvláštňujú akési zárezy, ktoré opticky evokujú výplet masky chladiča. V tomto priestore je zároveň ukryté „viečko nádrže“. Reč je v tomto prípade ale samozrejme o konektoroch slúžiacich na pripojenie nabíjacieho kábla, či už z domácej siete alebo z rýchlo nabíjacej stanice. Spodná časť nárazníka dodáva modelu Kona Electric tak trochu dynamický nádych. Zaujímavé sú v tomto smere veterné prieduchy ústiace v priestore predných blatníkov. Svetlomety sú podobne ako u bežného modelu Kona usporiadané v dvoch samostatných moduloch. Efektný a úzky pásik denného svietenia dopĺňa o úroveň nižšie umiestnený hlavný svetelný modul. V prípade najvyššej výbavy Electric+ je v tomto smere štandardom veľmi dobre fungujúca Bi-LED technológia.

Elektrická verzia dostala autentickú prednú časť

Bočná silueta verzie Electric už podstatne viac pripomína “bežný” model Kona. Hlavnú odlišnosť predstavujú v tomto prípade zaujímavé aerodynamické kolesá s priemerom 17 palcov. Okrem tejto odlišnosti zostali aj v prípade elektrickej verzie zachované „offroad“ prvky v podobe výrazného ochranného oplastovania. Pri pohľade profilu zároveň vizuálne vyniká efektne dvojfarebné lakovanie karosérie so strechou v kontrastnej farbe.

Zadná časť testovaného modelu sa v porovnaní so služobne starším súrodencom odlišuje už len v drobných detailoch. S istotou ju identifikuje predovšetkým vďaka nápisu Electric v spodnej časti dverí batožinového priestoru. Robustnosť a optickú šírku aj v tomto prípade zvýrazňuje masívny nárazník, či originálne usporiadanie koncových svetiel. Pre zaujímavosť doplňme, že na modeli Kona Electric logicky nenájdete ani žiadnu koncovku výfukového systému.

Zadná časť zaznamenala len decentné zmeny

Decentný interiér prekvapuje priestorom

Interiér pôsobí v porovnaní so zovňajškom rozhodne menej výstredným dojmom. Na prvý pohľad kopíruje kabína elektrickej verzie „bežný“ automobil. Dizajn a prevedenie palubnej dosky je opäť inšpirované klasickým modelom Kona. Model Electric ale na naše prekvapenie nedostal „osvieženie“ v podobe rámikov výduchov ventilácie vo farbe karosérie.

Vzhľadom na elektrický pohon testovaného vozidla prináša interiér testovaného modelu niekoľko autentických riešení. Klasické „budíky“ prístrojového panela nahradil ekvivalent prispôsobený typu pohonu. Grafika dominantného ukazovateľa rýchlosti sa mení v závislosti od zvoneného jazdného režimu. Klasický otáčkomer v tomto prípade nahrádza ukazovateľ aktuálneho využívania výkonu. V pravej časti ho dopĺňa najdôležitejší udaj vyobrazujúci stav nabitia batérie a aktuálny dojazd.

Pohľad na palubnú dosku

Citeľné zmeny zaznamenal taktiež vyvýšený stredový tunel. Absencia klasického voliča prevodovky, ktorý nahrádza tlačidlový ekvivalent, umožnila lepšie využitie tohto priestoru. Odkladacie priečinky na nápoje a schránku s panelom indukčného dobíjania mobilného telefónu, doplnil dodatočný odkladací priestor „ukrytý“ o úroveň nižšie.

Pozornému oku neunikne ani modifikovaný panel klimatizácie. Tu pribudlo užitočné tlačidlo „driver only“. Hyundai sa takto snaží optimalizovať drahocenné straty energie zapríčinené klimatizáciou alebo vykurovaním. V prípade obsadenosti vozidla len vodičom, je možné takto jednoducho vykurovať alebo chladiť len jeho osobnú zónu. Medzi ďalšie špecifiká elektrického vozidla sa radí mimoriadne tichá prevádzka. Model Kona Electric v tomto smere dokonca disponuje zapínateľnou funkciu generátora zvuku pri cúvaní. Spomínaná zvuková výstraha je vtipne inšpirovaná stavebné mechanizmy v podobe typického “pípania”.

Režim jazdy sa ovláda prostredníctvom tlačidiel

Špecifikám elektrického pohonu je prispôsobený aj panel infotainmentu s centrálnym monitorom. Užitočnou pomôcku tu v predovšetkým neznámom prostredí predstavuje mapa, ktorá prostredníctvom kružnice vyobrazuje aktuálny akčný rádium modelu Kona Electric.

Elektrická koncepcia testovaného modelu, prakticky nijako neobmedzuje vnútorný priestor pre posádku. Naopak, batérie ukryté pod podlahou sa ku koncepcii vyvýšeného posedu crossovera paradoxne hodia. Solídne nadimenzovaným predným sedadlám sekunduje adekvátny výhľad. Obdobná situácia panuje aj v druhom rade. Aj v tomto prípade platí, že batérie nijako neobmedzujú životný priestor pre pasažierov v druhom rade.

Batérie pod podlahou nijako neobmedzujú priestor pre posádku

Akumulátory na palube si ale určitú daň vyžiadali pri batožinovom priestore. Kufor testovaného modelu odvezie v základnom usporiadaní 332 litrov. To je zhruba o symbolických 30 litrov menej ako ponúka Kona so spaľovacím motorom a pohonom 4×4. Dôležité je, že batožinový priestor pravidelného tvaru po pocitovej stránke určite nepôsobí ako poddimenzovaný. Pre denné potreby bežnej rodiny je z nášho pohľadu plne postačujúca aj spomínaná kapacita 332 litrov. Pod úrovňou podlahy je na naše prekvapenie k dispozícii odkladací priečinok na drobnosti, povinnú výbavu či opravnú sadu. Pre objektívnosť ešte dodajme, že časť z priestoru si pri preprave v kufri potencionálne ukrojí ešte nabíjací kábel. Po sklopení delených zadných sedadiel vyniká takmer optimálna rovina, s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1114 litrov.

Na redakčný test sme mali k dispozícii Hyundai Kona Electric v špičkovej výbave Electric+. Výrobca sa v tomto prípade veľmi bohatou výbavou snaží kompenzovať vyššiu obstarávaciu cenu verzie Electric . Za všetky zaujímavé výbavové prvky spomeňme napr.: polokožené čalúnenie sedadiel, výsuvný Head-Up displej, vstavanú navigáciu, audio Krell a mnoho iného. K štandardu základnej výbavy v tomto smere patrí napríklad vyhrievanie predných sedačiek či vyhrievaný volant. Súčasťou najvyššej výbavy je okrem toho aj kompletný balík jazdných asistentov obsahujúci adaptívny tempomat so strážením vozidla v jazdnom pruhu, funkciu núdzového brzdenia, automatické prepínanie diaľkových svetiel, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla či monitorovanie premávky za vozidlom.

Batožinový priestor má v základnom usporiadaní kapacitu 332 litrov

Vyspelý elektromobil, ktorý neklame dojazdom

Zrno od pliev sa v kategórii vozidiel s elektrickým pohonom vždy oddeľuje pri reálnych možnostiach dojazdu na jedno nabitie. V tomto smere sa testovaný Hyundai Kona Electric radí skutočne k tomu najlepšiemu, čo si je možné v kategórii elektromobilov v súčasnosti u nás zadovážiť!

Príjemný šok nastal už pri prvom nastúpení do vozidla a po jeho oživení. Takmer doplna nabitá batéria disponovala podľa palubného počítača fantastickým dojazdom, v našom prípade na úrovni 431 km. Práve tento parameter je bezpochyby hlavnou devízou testovanej verzie s batériou s kapacitou 64 kWh. Hodnota dojazdu podľa palubného počítača pri podobnom type vozidiel kolíše vždy aj vzhľadom na momentálne podmienky. Ako je všeobecne známe elektromobily sú pomerne náchylné na využívanie klimatizácie, vykurovania, alebo iných energicky náročných “spotrebičov“ na palube. Dojazd mimo toho čiastočne ovplyvňuje aj zvolený jazdný režim. V prípade testovaného kúska sa ale ani v tomto smere nedialo nič mimoriadne dramatické. V praxi sa napríklad po zapnutí klimatizácie celkový dojazd znížil o akceptovateľných cca 10 km.

Sila rekuperácie sa mení prostredníctvom pádiel pod volantom

Testovaný Hyundai Kona Electric tak reálne patrí medzi hŕstku tých elektromobilov, pri ktorých sa pri bežnom používaní netreba nijako zásadne obmedzovať. Inými slovami na palube v tomto prípade rozhodne nemusíte trpieť diskomfortom v podobe nepríjemného tepla alebo zimy. Pri rutinnom využívaní sa zároveň nie je nutné dokonca ani cielené vyhýbanie sa rýchlostným cestám a diaľniciam. V našom kombinovanom testovacom okruhu, ktorý okrem mesta a “okresiek “zahŕňa aj diaľničný presun, ubúdal reálny dojazd z batérií približne na rovnakej úrovni ako to avizoval palubný počítač. Aj za takúto úprimnosť si od nás Kona Electric vyslúžila pochvalu a veľký palec hore!

Priemerná spotreba elektrickej energie sa v našom teste nakoniec ustálila na hodnote 15,3 kWh na každých 100 kilometrov. Tento údaj značí po jednoduchom matematickom prepočte celkový dojazd na úrovni až 418 kilometrov. Na druhej strane pri čisto diaľničnom tempe sa spotreba energie prehupla cez hodnotu 20 kWh na každých 100 kilometrov. Čo je vo finále z pohľadu akčného rádiusu ale stále mimoriadne zaujímavá hodnota.

Elektromotor ponúka výkon až 204 koní

Z hľadiska našej skúsenosti predpokladáme, že ak bude model Kona Electric využívaný väčšinu času len v meste, resp. okolí s denným nájazdom okolo 100 km, batérie bude nutné dobíjať cca len každý 4. deň. Ideálne riešenie pri dobíjaní batérii predstavuje vlastná garáž s nainštalovaným originálnym wall-boxom. Toto zariadenie dokáže elektrickú Konu optimálne dobiť už počas noci. Rýchlo-nabíjacie stanice v obchodných centrách odporúčame používať len ako núdzové riešenie. Okrem skracovaní životností batérií, nejde rozhodne ani o ekonomicky najvýhodnejšie riešenie. Z klasickej elektrickej siete s napätím 230 V trvá proces nabíjania až príliš dlho. Podľa výrobcu tu treba počítať s cca 19 hodinami.

Aj keď nás model Kona Electric najviac uchvátil svojim dojazdom opomenúť nemožno ani jeho ďalšie prednosti. Elektromobily sa vo všeobecnosti vyznačujú vyššou hmotnosťou. Medzi tzv. mušiu váhu reálne rozhodne nepatrí ani Kona Electric. Batérie umiestnené nízko v podlahe nemajú napriek tomu zásadne negatívny vplyv na jazdné vlastnosti v zákrutách. Vďaka optimálnemu ťažisku sa ani tu testovaná novinka nevyznačuje prílišnou nedotáčavosťou.

Konektory na nabíjanie sú ukryté v prednej maske

Maximálny výkon sústavy 204 koní, ako aj krútiaci moment 395 Nm dostupný ihneď, sú po jazdnej stránke prudko návykové parametre predovšetkým pri rozjazde z križovatiek. Už pri pokojnej jazde sa elektrická Kona vyznačuje špičkovým lineárnym zrýchlením. K dispozícii sú tu hneď 3 režimy jazdy: comfort, sport a eco. V dynamickom režime alebo pri zošliapnutí pedála akcelerátora až na podlahu treba počítať dokonca s preklzom kolies hnanej nápravy aj na suchej vozovke. Prílišné športové nadšenie ale v tomto prípade postráži elektronika. Akcelerácia na 100km/h v tomto prípade pocitovo dokonca prekonáva údaj 7,6 sekúnd, ktoré uvádza výrobca. S výkonovým potenciálom vozidla nám vo finále nekorešpondovalo príliš „umelé“ riadenie, prakticky bez spätnej väzby. K racionálneho hľadiska nám pri tomto type vozidla dáva vo finále najväčší zmysel predovšetkým pohodová jazda so zapnutým ekologickým režimom.

Hyundai Kona Electric má veľmi dobre zvládnutú aj funkciu rekuperovania elektrickej energie. Úroveň rekuperácie si je možne prednastaviť v troch úrovniach prostredníctvom pádiel pod volantom. Ide o veľmi užitočnú funkciu predovšetkým v mestskej premávke alebo pri prudkých klesaniach. Prekvapujúce je, že rekuperácia sa dá v prípade potreby dokonca aj úplne vypnúť. Páky po volantom nám v tomto smere dávajú dokonca väčší zmysel, ako má ich pôvodné využitie, čím je preradzovanie rýchlostných stupňov predovšetkým v kategórii „obyčajných“ vozidiel.

K dispozícii sú 3 režimy jazdy

Model Hyundai Kona Electric je v ponuke zásadne len s pohonom prednej nápravy. Na využívanie mimo spevnených ciest sa preto príliš nehodí. Svetlá výška dosahuje „len“ 158 mm. Vďaka umiestneniu batérii v podlahe vozidla je to približne o 2 cm nižšia hodnota ako ponúka model Kona s konvenčným motorom a pohonom všetkých kolies.

A náš celkový dojem ?

Nový Hyundai Kona Electric patrí medzi najlepšie a celkovo najvyspelejšie vozidlá s elektrickým pohonom, ktoré si je možné u nás zadovážiť. Verzia so 64 kWh batériou zároveň posúva doteraz zaužívané hranice pre „vozidlá na baterky“. Vďaka dojazdu na úrovni viac ako 400 km, sa Kona Electric už pomerne blízko približuje ku konkurencii s konvenčným pohonom. Hyundai si je zároveň zjavne vedomý kvalít svojho modelu, čomu vo finále zodpovedá aj výsledná cenovka.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Hyundai Kona Electric 64 kWh Electric+
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 395
Pohotovostná hmotnosť: 1685 – 1743 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 167
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Dojazd podľa výrobcu: 449 km.
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu – kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 15,3 kWh / 100 km
Pneumatiky: Nexen N´fera SU1

Verzia/akciová cena
Hyundai Kona Electric 64 kWh Electric+ (testovaný model) od 44 290 €
Hyundai Kona Electric 39 kWh Electric od 35 490 €

Klikni na konfigurátor Hyundai Kona Electric

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Špičkový dojazd

Výkon elektrickej sústavy

Komfort a výbava na palube

Zápory – – –

Slabá odozva riadenia

Cena

Exit mobile version