Autoinak.sk

Kia Ceed 1,6 CRDi – Ceed-om na premiéru nového ProCeed-u

Aktuálna generácia modelu Kia Ceed si už stihla vyslúžiť veľmi silné renomé. Takmer z každej motoristickej redakcie doma aj v zahraničí počúvame na tento model len slová chvály. A treba povedať, že je to plne zaslúžené. V našich očiach práve model Ceed najlepšie odzrkadľuje nemalé ambície kórejskej automobilky. Od roku 2006 sa postupnou generačnou obmenou stal z pôvodne „sivej myšky“ v roku 2018 jeden z najlepších zástupcov v ostro sledovanom segmente kompaktných modelov. My sme nedávno mali možnosť dôkladne preveriť špičkovú naftovú verziu 1,6 CRDi v kombinácii so 7-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbave First Edition, cestou na parížsky autosalón, kde sa mimochodom odohrala aj oficiálna výstavná premiéra tretej karosárskej verzie s označením ProCeed, ako aj „ostrej“ verzie Ceed GT. Partnerom našej cesty bol importér vozidiel Kia, spoločnosť Kia Motors Sales Slovensko, ako aj výrobný závod Kia Motors Slovakia.

Rýchle fakty:
–    Aj napriek rovnakému obchodnému označeniu, ide v prípade aktuálnej motorizácie 1,6 CRDi o úplne novú pohonnú jednotku, plniacu aktuálne najprísnejšiu emisnú normu Euro 6d-TEMP.

–    Nová Kia Ceed, postavená na novej platforme K2 s nezávislým zavesením všetkých kolies, sa podvozkom, ako aj celkovými jazdnými vlastnosťami radí medzi lídrov v kompaktnej triede.

–    V celkovom poradí tretia generácia tohto modelu sa vyrába opäť výhradne v Slovenskom výrobnom závode Kia Motors Slovakia pri Žiline.

–    Dizajn možno označiť za nadčasový. Ceed sa úplne vyhol „odvážnym“ módnym výstrelkom v exteriéri i interiéri vďaka čomu je dobre pripravený vzdorovať neúprosnému zubu času.

–    Zatiaľ Kia predstavila tri karosárske verzie modelového radu Ceed. Okrem nášho kompaktu je naďalej v ponuke aj priestranné kombi, ako aj štýlový shooting brake ProCeed, ktorý nahrádza pôvodný 3-dverový hatchback. Ceed ako aj ProCeed budú onedlho dostupné aj vo výkonnej verzii s prívlastkom GT.

V roku 2006 to bol práve vtedajší model Kia Cee´d, ktorý sa mohol prvýkrát v histórii tejto kórejskej automobilky popýšiť slovným spojením „Made in Slovakia“. Existencia nášho výrobného závodu značky Kia v obci Teplička nad Váhom, neďaleko Žiliny od počiatkov úzko spätá práve s týmto modelom. Je pravdou, že s nástupom obrovského SUV boomu ho neskôr popularitou predbehol model Sportage, vyrábaný rovnako u nás. Európsky kompakt kórejskej automobilky ale úspešne prežil aj očakávanú generačnú obmenu. Na Kórejcoch sa mi v tomto smere veľmi páči ich cieľavedomosť. Niektorí mainstrem automobilový výrobcovia medzičasom v súčasnosti už upúšťajú od výroby vozidiel s „klasickou“ karosériou a nahrádzajú ich zvýšenými crossovermi, Kia si ale zvolila inú cestu. Tretia generácia modelu Ceed totiž rozhodne nechce byť v kompaktnej triede len do počtu. Je tu jasne badať ambíciu porovnávať sa s tými najlepšími. Konštruktéri a vývojári automobilky popri tom pozorne počúvali pripomienky zo strany novinárov ako aj samotných zákazníkov. Snahu byť lepší v každom smere, symbolicky podčiarkuje mierne zmenený názov. Z modelu cee´d s „nešťastným“ apostrofom v názve, sa totiž pri novej generácii stal jednoducho Ceed.

Ako už musí byť ale každému jasné, zjednodušený názov nedokáže nijako ovplyvniť celkovo dobrý pocit z auta. Kia Ceed má preto v tomto smere rozhodne čo ponúknuť aj po technickej stránke. Nová podvozková platforma s označením K2 sa vyznačuje nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies, čo je v dnešnej dobe v kompaktnej triede už pomerne unikátny jav. Kia okrem toho prišla aj s celkovo vlastným nastavením podvozku, resp. vozidla čím sa Ceed podarilo odlíšiť napríklad aj od sesterského modelu Hyundai i30. Celkovú vyspelosť vozidla podčiarkuje aj prítomnosť, resp. dostupnosť moderných jazdných asistentov. K ich funkcii sa podrobnejšie dostaneme neskôr. Bohatá je aj ponuka karosárskych verzií. Tradičný hatchback a kombi doplnilo prednedávnom prvé prekvapenie, za ktorým sme novým Ceed-om cestovali až do Paríža. Ukrýva sa za ním nový ProCeed. V tomto prípade je ale doterajší 3-dverový hatchback nahradený úplne novým a štýlovým kombi s karosériou typu shooting brake. Automobilka okrem toho avizuje ešte jedno ďalšie „prekvapenie“ v rodine Ceed, na ktoré si ale ešte musíme nejaký čas počkať.

Dôležitým faktorom v tejto triede vozidiel je bezpochyby aj paleta motorov. Sympatické je, že Kia sa aj v tomto smere snaží vyhovieť úplne každému. Základom je aj pri novej generácii konštrukčne jednoduchý atmosféricky zážihový agregát. Ten následne dopĺňa prepĺňaná verzia „litrového“ 3-valca, ako aj novinka v ponuke motorov za ktorou s ukrýva výkonný benzínový 4-valec dopovaný turbodúchadlom. Aj ponuku vznetových verzií následne tvorí novinka v podobe úplne nového turbodiesla s objemom 1,6 litra, dostupného v dvoch výkonných verziách. Kompletnú ponuku motorov a prevodoviek nového modelu Kia Ceed ponúkame v nasledovnom prehľade.

Motor 1,4 MPI 1,0 T-GDI 1,4 T-GDI 1,4 T-GDI 1,6 CRDi 1,6 CRDi 1,6 CRDi
Palivo Benzín Benzín Benzín Benzín Nafta Nafta Nafta
Počet valcov 4 3 4 4 4 4 4
Max. výkon 100 koní 120 koní 140 koní 140 koní 115 koní 136 koní 136 koní
Prevodovka 6MT 6MT 6MT 7AT 6MT 6MT 7AT
Kombinovaná spotreba
podľa výrobcu
(WLTP)
6,9 l/100 km 5,6 l/100 km 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km 4,6 l/100 km 4,8 l/100 km 5,1 l/100 km

Pre úplnosť dodajme že špičkovú verziu Kia Ceed GT bude opäť poháňať prepĺňaná benzínová motorizácia 1,6 T-GDI s výkonom 204 koní.

Naše podrobné postrehy z prvého testu Kia Ceed s najsilnejšou benzínovou motorizáciou nájdete na:

Test Kia Ceed 1,4 T-GDI

Pri teste vznetovej verzie sme sa aj vďaka veľkej porcii diaľničných kilometrov viac zamerali na vzájomné spolužitie a celkovú funkčnosť tejto atraktívnej novinky v kompaktnej triede.

Nekonfliktný dizajn

Nová Kia Ceed je bezpochyby veľmi pohľadný kompakt, ktorému zároveň nechýba ani celkový dynamický nádych. Na druhej strane sa Ceed vydal zároveň cestou, kedy ani nepotrebuje byť za každú cenu stredobodom pozornosti. Preto na uhladenej karosérii, resp. exteriéri ako takom, nenájdete žiadne príliš odvážne prelisy, či iné dizajnové prvky, ktoré by ako sa hovorí „bili do očí“. Prvý príjemný detail nás potešil už pri preberaní auta. Dizajn „kľúčika“ od zapaľovania je totiž inšpirovaný tým z modelu Kia Stinger.

Tigrí nos, či denné svietenie v štýle štyroch kociek ľadu. Práve tieto dva prvky sú aktuálne vo všeobecnosti azda najvýstižnejším odkazom pre vozidlá značky Kia. Kým prvý spomenutý prvok, ktorým je špeciálne tvarovaná maska chladiča patrí už k základni DNA modelov Kia, so svetielkami v štýle tzv. ľadových kociek prišla práve prvá generácia modelu cee´d GT. A neskôr sa tento prvok rozšíril aj na ostatné športovejšie ekvivalenty modelového portfólia tejto značky. Nová generácia modelu Ceed ponúka tento prvok už i pri ostatných verziách, čo bol aj prípad nami testovanej výbavy First Edition. Novinkou je originálny svetelný podpis, ktorý si našiel svoje miesto priamo v module hlavných svetlometov. Predný nárazník mohol aj preto dostať ešte ostrejšie línie, ktoré evokujú viac dynamiky. Práve dostupná svetlá technika je pri novom modeli Ceed prvý prvok, ktorý si zaslúži viac pozornosti. V našom prípade by to bol zároveň hlavný dôvod, prečo siahnuť po atraktívnej výbave Firs Edition, alebo alternatívne po akceptovateľnom príplatku 290 € za túto technológiu vo výbave Gold. Vzhľadom na príslušnosť k danému segmentu ako aj nadobúdacej cene vozidla, ide o jeden z hlavných technologických tromfov nového modelu Ceed. Práve na dlhých nočných presunoch sme si v praxi nevedeli vynachváliť ich špičkový svetelný účinok, ako aj prirodzene pôsobiaci biely svetelný odtieň. Suverénne a bez zaváhania fungovala aj funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel, ktorú je možné využiť pokojne aj na diaľnici. Bezpečnosť pri nočnom manévrovaní následne zvyšuje i funkcia presvietenia do zákrut.


Pomerne originálne a dizajnovo atraktívne pôsobí i svetelný podpis koncových svetiel. V tomto prípade si konštruktéri značky Kia opäť zaslúžia našu pochvalu. Zadné svetlá sú totiž aktívne aj v režime denného svietenia. Ide o praktický detail, ktorý má aj bez priameho zásahu vodiča výrazný dopad na bezpečnosť, najmä pri hmle či zhoršenej viditeľnosti. 
Racionálna stránka zvíťazila aj pri bočných proporciách. Široký zadný stĺpik necháva ešte viac vzniknúť celkovej elegantnej a zároveň dynamickej línii. Nás po praktickej stránke zaujali ešte viac disky kolies. V našom prípade mali efektné disky obuté pneumatiky s priemerom 17 palcov. Ide zároveň aj o najväčší priemer, s ktorým sa nový Ceed dodáva. Áno, na jednej strane uznávame, že ešte o palec väčším priemerom by kórejsky kompakt vyzeral ešte lepšie. Na druhej strane 17 palcové kolesá dokážu stále poskytnúť aj potrebnú dávku jazdného komfortu, ktorý v praktickom živote oceníte určite viac ako optický efekt.

Porovnanie rozmerov a veľkosti batožinového priestoru:

Kia cee´d (2 gen. 2012) Kia Ceed (3 gen. 2018) Kia Ceed SW (2018
Dĺžka    4 310 mm 4 310 mm 4 600 mm
Šírka    1 780 mm 1 800 mm 1 800 mm
Výška    1 470 mm 1 447 mm 1 465 mm
Rázvor    2 650 mm 2 650 mm
2 650 mm
Kufor zákl. objem 380 litrov 395 litrov 625 litrov
Palivová nádrž 53 litrov 50 litrov 50 litrov


Interiér v znamení kvality a príkladnej ergonómie 

Po dizajnovej stránke platí o interiéri to isté čo aj o exteriéri. Nový Ceed sa nesnaží za každú cenu zaujať výstrelkami či netradičnými riešeniami, no namiesto toho ponúka kvalitu a špičkovú ergonómiu. Už pri prvom kontakte s najnovšou generáciou kórejského kompaktu udrie do očí kvalita materiálov, ako aj ich precízne dielenské opracovanie. V tomto smere zaznamenala Kia opäť obrovský progres. Teraz sa Ceed môže pokojne porovnávať s tými najlepšími. Ešte viac ako samotné prevedenie nás zaujala špičková ergonómia. Mnohí určite dokážu oceniť, že konštruktéri zachovali okrem logického usporiadania ovládacích prvkov aj dostatočné množstvo klasických hardwarových ovládačov. Silnou stránkou vozidiel tejto značky je už tradične prehľadný panel ovládania klimatizácie. Teplota dvojzónovej klimatizácie sa v tomto prípade reguluje prémiovo, otočným ovládačom s digitálnymi číslicami uprostred.

Dominantou kabíny je aj v tomto prípade do priestoru vystúpený displej infotaimentu. V našom prípade mala obrazovka priemer až 8 palcov orientovaná mierne na vodiča. Z užívateľského hľadiska jeho povrchové stvárnenie. Matná úprava nie je v tomto prípade až tak veľmi náchylná na neželané a hlavne neestetické otlačky prstov. Modelom Ceed by sa v tomto prípade mohli pokojne inšpirovať aj mnohí konkurenti. Ani z funkčného hľadiska sa nedá infotaimentu nič zásadné vytknúť. Veľmi pekná grafika je už pri modeloch značky Kia štandardom. Páčila sa nám aj pohotová odozva na dotyk, ako aj celková prehľadnosť. S pomocou klasických tlačidiel v spodnej časti sa je možné kedykoľvek vrátiť do zeleného rozhrania.

V dnešnej dobe už niektorí výrobcovia upúšťajú od klasickej vstavanej navigácie, ktorú nahrádzajú prostredníctvom mobilných aplikácií. Z nášho pohľadu má ale klasická vstavaná navigácia v autách určite stále svoje opodstatnenie. Nakoniec platí, že na dobre fungujúci navigačný systém v novom modeli Ceed sme sa mohli na 100% spoľahnúť aj v parížskych uliciach. K celkovej konektivite máme len jednu pripomienku. Nový model si aj v najvyššej výbave musí vystačiť len s dvoma USB vstupmi, z čoho jeden je určený na nabíjanie. Vzhľadom na potreby modernej rodiny by sme preto dodatočne USB koncovky privítali aj v zadnej časti kabíny.

Ešte v nedávnej minulosti museli kompakty v segmente C poslúžiť aj ako plnohodnotné rodinné vozidla. S nástupom predovšetkým modelov SUV sa ale naše požiadavky na rodinné vozidlo menia. V tomto smere sme boli aj preto veľmi zvedaví ako Ceed zvládne dlhú cestu vzhľadom z hľadiska priestoru pre posádku. Na pohľad nenápadné predné sedačky navrhnuté na Slovensku sme pochválili už pri prvom rande s týmto modelom. Bez prílišného napínania doplním, že svojim tvarovaním ako aj celkovým komfortom sa nám veľmi osvedčili na dlhej ceste do Paríža. Človek ani po niekoľkých hodinách šoférovania nevystupuje z auta vyslovene unavený alebo nebodaj s bolesťami chrbta. Tieto slová nakoniec potvrdila aj kolegyňa, s ktorou sme sa za volanom striedali.

Priestorové pomery v druhom rade nijako zvlášť nevybočujú zo zaužívaných zvyklostí daného segmentu. Aj tu sa cestuje veľmi komfortne a pohodlne. Ak si však za seba sadnú dve osoby s výškou viac ako 180 cm, tá v druhom rade pravdepodobne pri dlhej ceste už „narazí“ na priestorový deficit v oblasti pre nohy a kolená. Pre deti, ako aj dvojicu menej urastených ale dokáže Ceed veľmi dobre poslúžiť aj ako presúvalo napríklad na dovolenku.
Batožinový priestor si medzigeneračne polepšil o symbolických 15 litrov. Vďaka celkovému objemu 395 litrov, sme sa tu vo dvojici vrátane techniky aj s rezervou dokázali pobaliť aj za účelom našej cesty. V prípade ak plánujete Ceed využívať na rodinné účely a potrebujete so sebou prepravovať aj kočiar, odporúčame predsa len siahnuť po verzii kombi. Zaujímavosťou je, že nový Ceed sa štandardne dodáva s dojazdovým rezervným kolesom, ktoré sa stále považuje za zmysluplnejšie riešenie ako je opravná sada. Jedinou výnimkou je len nami testovaná výbava First Edition, kde si paradoxne musíte vystačiť len s lepiacou sadou.

Aj napriek tomu neváhame bohatú výbavu First Editon vrelo odporúčať. Ceed v tejto konfigurácii obsahuje prakticky už všetko čo vám príde na um. Za všetko spomeňme niektoré prvky, ktoré v tejto triede vozidiel rozhodne nie sú štandardom. Patrí sem: kompletný balík dostupných jazdných asistentov vrátane parkovacieho asistenta, funkcia bezdrôtového dobíjania smartphonu, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievané a odvetrávané predné sedadlá, vyhrievaný volant, či veľmi pekne hrajúce audio značky JBL.

Zážitok z jazdy je pomyselnou čerešničkou na torte.

Nová Kia Ceed sa podľa výrobcu v mnohom inšpirovaná špičkovým modelom Stinger. Po osobnej skúsenosti musíme uznať že ani v tomto prípade nejde len o pomyselné marketingové lákadlo. Na mysli nemáme dokonca ani už spomenutý detail v podobe rovnakého dizajnu kľúčika od zapaľovania. Prítomnosť Alberta Biermanna či podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies sú už samy o sebe zárukou zábavy za volantom.

Jedným dychom treba zároveň dodať, že nový Ceed v tomto smere dokonca prekročil naše očakávania. Z vozidla ide príjemne tuhý dojem. Na druhej strane ale nemožno povedať, že podvozok nie je zároveň dostatočne komfortný. Inými slovami, novinka jednoducho miluje zákruty a doslova s radosťou sa do nich vrhá. Veľmi pritom ani nezáleží aká motorizácia pracuje pod prednou kapotou. Samozrejme pre ešte väčší pôžitok z jazdy bude určite vhodnejší nový prepĺňaný zážihový motor 1,4 T-GDI. Aktuálne testovaný silnejší turbodiesel 1,6 CRDi s výhonom 136 koní ale dáva dokonalý zmysel práve na dlhých trasách ako bola tá naša.

Silnou stránkou je predovšetkým spotreba paliva. V predvídavom režime jazdy a pri dodržiavaní dopravných predpisov nie je veľký problém dostať výslednú spotrebu dokonca ani pod hranicu 5 litrov. Náš takmer výhradne diaľničný priemer, sa podľa palubného počítača nakoniec ustálil na hodnote 5,2 l na každých 100 kilometrov, čo taktiež považujeme za veľmi dobrý výsledok. Komfort jazdy na dlhých trasách výrazne zvyšuje veľmi dobré odhlučnenie priestoru pre posádku. Do kabíny preto najviac v konečnom dôsledku preniká až zvuk odvaľujúcich sa kolies. Za vyslovene komfortný prvok považujeme aj 7 stupňovú automatickú DCT prevodovku. Jej výrazne ostrejšie reakcie je možné docieliť aktivovaním režimu port. Vo väčšine prípadov dvojspojka preraďuje veľmi hladko a bez zaváhania. Pri nastavenom adaptívnom tempomate a následnom potrebnom predbiehanom manévri, sa nám ale viackrát stalo, že prevodovka na začiatku síce „rozumne“ podradila o jeden či dva stupne, ale vysoké otáčky ako aj nižší prevodový stupeň tu ostali zbytočne príliš dlho visieť i po dokončení manévru a následnej jazde ustálenou rýchlosťou. Spomalenejšia reakcia prevodovky sa dá ale v krajnom prípade vyriešiť promptne, prostredníctvom možnosti manuálneho radenia.

Nakoniec pripájame pár slov k funkcii asistenčných systémov. Na tomto príklade je azda najviac badať aký obrovský technologický pokrok zaznamenali moderné automobily vo všeobecnosti. Špičková funkcia prepínania diaľkových svetiel už bola spomínaná. Potešujúce je, že rovnako na 100% a aj pri „štandardnom“ daždi sme sa mohli spoľahnúť aj na funkciu adaptívneho tempomatu. Jeho reakcie pri detekovaní vpredu idúceho vozidla veľmi pripomínajú správanie samotného vodiča. Ceed sa nenechal vyviesť z rovnováhy ani pri tesnom zaradení iného vozidla. Našťastie ani v takýchto situáciách nenasleduje žiadna prehnaná reakcia napríklad v podobe panického brzdenia, začo si Ceed zaslúži veľkú pochvalu. Spomínanú funkciu sme si nevedeli vynachváliť ani v tradičnom posúvaní sa v kolóne. Tu Ceed dokáže veľmi hladko a plynulo zastať v závislosti od pohybu vpredu idúceho vozidla. Pre opätovné pohnutie z miesta je ale potrebné jemne prešlapnúť plynový pedál prípadne dať vozidlu povel ovládaním tempomatu na volante.
Práve na dlhej ceste sme  jednoznačne najviac ocenili aj aktívny asistent udržiavania vozidla v jazdných pruhoch. Pri veľkej porcii kilometrov ide o vítanú pomôcku, ktorá vodičovi značne uľahčuje život. Jediným úskalím je v tomto smere dôsledná striktnosť držania volantu v správnej polohe. Ak tak neurobíte nasleduje tradičné varovné pípnutie, alebo neskôr až deaktivácia tohto asistenta.

A náš celkový dojem ?

Kia pri novom modeli Ceed opäť ukázala veľký pokrok a progres. Vo všeobecnosti ide o veľmi vydarený model, na ktorom sa len veľmi ťažko hľadajú slabiny. Za najväčšie pozitívum považujeme tiež spektrum dostupných verzií, kde by si mal vedieť vybrať skutočne každý z nás.

Testovací diár:

Model: Kia Ceed 1,6 CRDi First Edition
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1477 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: automatická dvojspojková   
Počet stupňov:  7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu (WLTP) 5,1 l na 100 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu (NEDC) 4,2 l na 100 km

Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,2 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy 4
Výbava                                                                                           Cena
Kia Ceed 1,6 CRDi First Edition (testovaný model)                od 24 090 €    
Kia Ceed 1,4 MPi Amber                                                        od 13 990 €

Kliknite na konfigurátor nová Kia Ceed

+ + +
Jazdné vlastnosti,
Úsporný motor,
Funkcia jazdných asistentov + celková kultivovanosť
– – –
„Len“ dva USB sloty na palube
Občas spomalené reakcie DCT prevodovky

Exit mobile version