Autoinak.sk

Kia ProCeed – Rodinný rýchlik

Dnešnému automobilovému svetu kraľujú vozidlá s vyššou stavbou karosérie, ktoré si zákazníci doslova zamilovali. Aj čoraz ambicióznejšia Kia má v segmente crossoverov a SUV aktuálne veľmi bohaté zastúpenie. Sympatické je, že aj napriek aktuálnym trendom Kórejci nezanevreli ani na tradičnú kompaktnú triedu. Práve naopak, aktuálny modelový rad Ceed nasadil pomyselnú latku poriadne vysoko. Kia okrem tradičného hatchbacku a kombi obohatila modelový rad Ceed aj o vyslovene emóciami nabité nové karosárske verzie. My sme aktuálne vyskúšali dynamicky ladený model Kia ProCeed, ktorý kombinuje športové ambície s až prekvapivo priestranným interiérom. Podpísala sa pod to športovo-elegantná karoséria typu shooting brake.

Nový model Kia ProCeed v špičkovej verzii GT s prepĺňaným zážihovým motorom 1,6 T-GDi, skombinovaný s automatickou 7-st prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi Fotogaléria Kia ProCeed, autor Filip Lehotský

Kia v roku 2006 otvorila svoj doteraz jediný európsky výrobný závod neďaleko Žiliny. Dôležitú časť produkcie v tomto závode predstavuje už od začiatku modelový rad Ceed, pôvodne označovaný ako cee´d. Ide o rodinu kompaktných modelov navrhnutých presne podľa „chuti“ a požiadaviek náročnej európskej klientely. Atraktívnym spestrením prvej generácie bol model pro_cee´d. V tých časoch išlo o športovo ladený 3-dverový hatchback. Rovnakého receptu sa neskôr držala aj druhá generácia, predstavená v roku 2012. Ponuku v tomto prípade neskôr doplnila aj verzia s prívlastkom GT. Tú môžeme považovať za prvý „hot hatch“ značky Kia.

Trhový podiel vozidiel s menej praktickou 3-dverovou karosériou začal v ďalších rokoch citeľne strácať. Mnohí výrobcovia sa preto rozhodli spomínanú karosársku verziu zo svojho modelového portfólia vypustiť. Radí sa medzi nich aj Kia. Zvučne znejúci model ProCeed napriek tomu dostal druhú šancu a na trh sa vrátil v reinkarnovanej podobe štýlového 5-dverového „shooting brake“.

Tretí člen rodiny je model ProCeed

V celkovom poradí už tretí člen modelovej rodiny Ceed zdedil od svojich súrodencov veľmi schopný podvozok a mimoriadne tuhú karosériu. K vydarenému technickému základu pribudol vyslovene atraktívny dizajn. Karoséria s piatimi dverami sa vyznačuje až nečakanou porciou praktickosti, čím dokáže ProCeed osloviť aj rodinne orientovaných záujemcov.

Špeciálne postavenie modelu ProCeed podčiarkuje dostupnosť jeho verzií. V ponuke je výhradne v športovo orientovanej verzii GT Line, ktorú dopĺňa špičková verzia GT. Dynamickým ambíciám zodpovedá aj paleta dostupných pohonných jednotiek. Pre model ProCeed nie je v ponuke maloobjemový prepĺňaný 3-valec. Vstupnú bránu do sveta ProCeed predstavuje následne až prepĺňaná zážihová motorizácia 1,4 T-GDi s výkonom 140 koní. Nad ňou figuruje špičková verzia GT s motorom 1,6 T-GDi o výkone 204 koní. Ponuku pohonných jednotiek dopĺňa ešte aj nový turbodiesel 1,6 CRDi SCR s výkonom 135 koní. Pre všetky spomenuté pohonné jednotky je k dispozícii 6-st. manuál, ako aj 7-st. dvojspojkový automat.

Dizajn plný emócii

Atraktívny dizajn je bezpochyby jedným z najväčších lákadiel testovaného modelu. Zaujímavosťou je v tomto smere evidentná snaha o odlíšenie sa. Aj keď ProCeed vzniká na tej istej linke ako ostatné modely rodiny Ceed, so súrodencami sa zhoduje prakticky len predná kapota a predné blatníky. Všetky ostatné diely sú originálne.

Tigria maska verzie GT sa vyznačuje čierno-červeným akcentom

Prednej časti dominuje aj naďalej typická maska chladiča v tvare tigrieho nosa. Emblém GT pri špičkovej verzii dopĺňa čierno-červený výplet. Športový nárazník s výraznými prieduchmi po stranách vozidlo opticky ešte viac „tlačí“ k zemi. Predné svetlomety zabiehajúce pomerne výrazne do bočných blatníkov, sa okrem už typického podpisu denného svietenia v štýle „4 ľadových kociek“, vyznačujú veľmi dobrým svetelným účinkom. Veľkú zásluhu na tom má full LED technológia s automatickou funkciou prepínania diaľkových svetiel. Športový charakter následne opticky podčiarkuje výrazná červená linka, viditeľná na spodnej hrane nárazníka ako aj bočných prahoch.

Práve pri pohľade z profilu najviac vyniká elegantno-športová silueta „shooting brake“ s klesajúcou líniou strechy. Dizajnovo zaujímavým prvkom je pochrómovaná „žraločia plutva“ zdobiaca bočné zadné okno. Len pre testovanú verziu GT sú príznačné športové 18 palcové kolesá z ľahkých zliatin obuté na špičkových plášťoch Michelin Pilot Sport.

ProCeed s elegantnou karosériou shooting brake

Najväčšou porciou originality sa napriek všetkému spomenutému môže pochváliť zadná časť. Prudko klesajúcu líniu zadných dverí dopĺňa decentný strešný spojler s centrálnym brzdovým svetlom trojuholníkového tvaru. Svetelný zážitok znásobujú koncové svetlá. Prostredníctvom červenej linky sú v ich hornej časti opticky prepojené takmer do jedného celku. Dynamický potenciál testovaného modelu dokresľuje športový zadný nárazník s naznačeným difúzorom. Dve pomerne výrazne koncovky výfukového systému tu nie sú v tomto prípade len na parádu. Naopak, reálne plnia svoju funkciu! Vo finále je to z nášho pohľadu aj preto práve atraktívny dizajn, ktorý posúva model Kia ProCeed do pozície najpohľadanejšieho člena rodiny.

Interiér bez kompromisov

Tvorcovia modelu ProCeed sa snažili autentickú a športovú emóciu dodať aj interiéru. V tomto smere šlo už ale o niečo náročnejšiu úlohu. Aj s prihliadnutím na racionalitu a v neposlednom rade i na výslednú cenovku testovaného modelu, zostal interiér prakticky totožný s ostatnými modelmi rodiny Ceed. Vo finále to ale nie je vôbec na škodu veci. Palubná doska ako aj iné časti kabíny sa aj v tomto prípade vyznačujú precíznym dielenským opracovaním. Pochváliť musíme rovnako aj výber použitých materiálov, či veľmi dobre zvládnuté usporiadanie ovládacích prvkov, či celkovú ergonómiu.

Pohľad na palubnú dosku modelu ProCeed

Tak trochu fádny a nenápadný vzhľad interiéru sa v prípade modelu ProCeed GT podarilo ozvláštniť pomerne jednoduchým receptom. Reč je o kontrastných prvkoch s prenikavým červeným prešívaním. Spomenutý motív sa okrem bočných panelov predných dverí vyskytuje aj na športovom volante, voliči automatickej prevodovky či na sedadlách. Športovo ladené predné sedadlá z kvalitných materiálov dodávajú modelu ProCeed ten správny „GT-čkový“ charakter. Pri ostrejšej jazde dokážu potešiť anatomickým tvarovaním s náznakom bočného vedenia. Pri každodennom používaní sú ale zároveň stále dostatočne pohodlné a príjemné.

Rozmiestnenie ovládacích prvkov je kompletne prevzaté od služobne starších súrodencov. To isté konštatovanie platí aj pre multimediálne rozhranie s monitorom orientovaným smerom na vodiča. V tomto smere okrem logickej architektúry so zakomponovaním tradičných hardwarových ovládačov, musíme opäť vyzdvihnúť aj matný povrch displeja, ktorý nie je v prehnanej miere náchylný na stopy po nechcených odtlačkoch prsov. Prístrojový panel sa vyznačuje veľmi prehľadnými analógovými ukazovateľmi s centrálnym displejom uprostred. V rámci modernizácie, resp. nástupu nového modelového roku, môžeme aj prípade modelu ProCeed počítať s obohatením ponuky o „digitálnu prístrojovku“, ktorá debutovala spolu s modelom XCeed. A napriek tomu by sme v tomto prípade uprednostnili radšej analógovú klasiku. Ozvláštnením palubného počítača pri testovanej verzii GT je tzv. GT mód. V decentnej grafickej podobe zobrazuje okrem rýchlosti aj tlak turbodúchadla či momentálne využívanie krútiaceho momentu pohonnej jednotky.

Displej multimediálneho rozhrania poteší okrem grafiky aj matným povrchom

Napriek pomerne športovému posedu s nízkym ťažiskom nás príjemne prekvapil celkový výhľad z vozidla. A to aj v smere šikmo dopredu cez pomerne prehľadný „ačkový“ stĺpik. Športovú emóciu znásobuje špičkový volant s mierne sploštenou spodnou časťou. Z hľadiska dielenského prevedenia ponúka v miestach najčastejšieho kontaktu s rukami vodiča perforovanú kožu. Kia ProCeed okrem toho myslí stále aj na praktickú stránku. Priestorové pomery v druhom rade sú v tomto smere prijemným prekvapením. Aj napriek klesajúcej línii strechy sa tu dokážu veľmi pohodlne prepraviť aj dvaja dospelí s výškou cca 180 cm. O niečo obozretnejší je potrebné byť pri nastupovaní dozadu. Zadné dvere sa pri modeli ProCeed vyznačujú o niečo menším otvorom.

Pomerne nečakané priestorové prekvapenie sa dostaví aj pri otvorení piatych dverí s elektronickou funkciou. Batožinový priestor modelu ProCeed pojme v základnom usporiadaní až 594 litrov. Táto hodnota dokáže už s prehľadom pokryť aj očakávania viacčlennej rodiny! Určitým negatívom karosérie elegantných tvarov je v princípe o niečo vyššia nakladacia hrana a zároveň menší vstupný otvor. Toto spolu s klesajúcou líniou strechy nerobí z modelu ProCeed práve najvhodnejší „sťahovák“ nadrozmerných predmetov. Z praktickej stránky sa nám naopak veľmi páči členitý systém dostatočne veľkých samostatných priehradok určených na odloženie menších predmetov. Celý modul, ktorý dovoľuje vytvorenie optimálne roviny pri sklopených zadných operadlách je možne v prípade potreby jednoducho vybrať. V spodnom priestore ešte ostalo miesto pre uloženie povinnej výbavy či opravnej sady. Dojazdová pneumatika sa pri verzii GT v cenníku neponúka. Za užitočné a veľmi praktické považujeme aj delenie zadných operadiel v pomere 40/20/40, príznačné práve pre verziu GT.

Batožinový priestor ponúkne prekvapivo až 594 litrov

Pohľad do cenníka prezrádza že verzia, resp. výbava GT už v základe disponuje prakticky všetkým čo je v tomto prípade k dispozícii. Kia aj takýmto spôsobom kompenzuje vyššiu obstarávaciu cenu špičkovej verzie modelu ProCeed.

Emócie spoza volantu

Kia ProCeed nás už stihla očariť svojím atraktívnym dizajnom a potešiť až nečakane praktickým interiérom. Najväčšie očakávania napriek tomu smerujú k jazdnému prejavu testovanej verzie s emblémom GT.

Verzie GT dostala v štandarde 18 palcové kolesá s pneumatikami Michelin Pilot Sport

Už základný model Ceed nás v minulosti presvedčil jazdnými vlastnosťami, nad ktorými najviac vyčnieval veľmi schopný podvozok. Model ProCeed sa vyznačuje ešte o niečo nižšou svetlou výškou a tým pádom i nižším ťažiskom. Podvozok aj v tomto prípade odvádza výbornú prácu. Pri pokojnej jazde dokáže veľmi dobre odfiltrovať drobné nerovnosti našich ciest aj napriek 18 palcovým kolesám. Pri dynamickej jazde zároveň dokáže veľmi sebaisto držať zvolenú jazdnú stopu. ProCeed GT si s pričinením plášťom Michelin Pilot Sport 4 vo väčšine prípadov dokáže poradiť aj so situáciami, keď to s nájazdovou rýchlosťou do zákruty „mierne preženiete“. Prirodzená nedotáčavosť sa dostavuje dokonca o niečo neskôr ako ju vodič podvedome spoza volantu očakáva. Pri vyslovene dynamickej jazde sme ocenili v neposlednom rade aj už spomenutú tuhosť karosérie.

Model ProCeed GT využíva výhradne prepĺňaný benzínový 4-valec 1,4 T-GDi s výkonom 204 koní. Motor pod prednou kapotou dokáže vozidlu udeliť presvedčivú porciu jazdnej dynamiky. Napriek tomu má ProCeed podvozok, ktorý by z nášho pohľadu dokázal uniesť aj ešte o niečo väčšiu porciu výkonu. Spotreba paliva sa vo finále ustálila na akceptovateľnej úrovni 7,6 litra na každých 100 kilometrov podľa palubného počítača. Pri vyslovene pohodovej jazde sa dá bež väčších ťažkostí jazdiť aj za menej. Naopak pri vyslovene dynamickom užívaní sa výsledná spotreba s ľahkosťou prehupne cez hranicu 10 l/100 km.

Pre test sme mali k dispozícii dvojspojkový automat so 7 stupňami

Pohonný reťazec sa okrem až nečakane temperamentného zvukového prejavu, vyznačuje veľmi energickým záťahom. Okrem štandardného jazdného režimu Normal, má vodič k dispozícii aj režim Sport. Po jeho aktivovaní sa okrem ešte citeľne výraznejšieho zvukového prejavu citeľne zmení citlivosť reakcie plynového pedála a predovšetkým „práca“ automatickej prevodovky so 7 stupňami.

Dvojspojková automatická prevodovka dokáže pri bežnej jazde veľmi dobre pracovať s krútiacim momentom. Pri pokojnom tempe sa snaží otáčky držať čo najnižšie vzhľadom na spotrebu paliva. Pri prudšom zošliapnutí akcelerátora zároveň dokáže pomerne pohotovo podradiť aj o 2 prevodové stupne. Z nášho pohľadu ide o ideálne riešenie pri častom používaní v mestskej premávke či v častých kolónach. Pri orientácii na vyslovene zážitkovejší jazdný prejav považujeme za lepšiu voľbu klasickú manuálnu prevodovku, s ktorou je možné jazdu ešte viac precítiť. Automat taktiež ponúka možnosť manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom. Reakcie prevodovky ale v tomto režime nepatria medzi vyslovene športové a táto činnosť nás po chvíli omrzela.

Kia ProCeed GT

Riadenie možno označiť za príjemne strmé. Jeho „športová citlivosť“ sa k vozidlu podobného typu ideálne hodí. To isté konštatovanie platí aj o brzdách, ktoré dovoľujú citlivé dávkovanie brzdnej sily. Neunavili sme ich pritom ani pri intenzívnej záťaži v podobe prejazdov cez obľúbený horský prechod plný zákrut.

A náš celkový dojem ?

Nová Kia ProCeed je zaujímavým a zároveň aj vítaným spestrením modelového radu Ceed. Rodinne ladené „GT-čko“ prekvapí svojim priestranným interiérom, ktorý dokáže splniť už aj požiadavky bežnej rodiny. Druhým prekvapením sú následne jazdné vlastnosti, ktorým našťastie nechýba dnes tak preferovaná porcia emócií. Testovaná Kia ProCeed GT je preto vhodná ako bežné vozidlo na každodenné používanie ale z času zároveň dokáže u vodiča vyvolať úsmev na tvarí, pri temperamentnejšom prejazde cez obľúbený horský prechod alebo okresnú cestu plnú zákrut.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi

Dĺžka: 4 605 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 422 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem kufra: 594 litrov

Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1465 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,6 na 100 km

Pneumatiky: Michelin Pilot Sport 4

Verzia/akciový cenník
Kia ProCeed GT 1,6 T-GDi GT (testovaný model) od 26 590 €
Kia ProCeed 1,4 T-GDi GT Line od 21 090 €

Klikni na konfigurátor Kia ProCeed

Klady +++

Atraktívny dizajn
Rodinný faktor + použiteľný batožinový priestor
Jazdné vlastnosti

Zápory – – –

Reakcie automatickej prevodovky pri dynamickej jazde
Pomerne malý dojazd na plnú nárdrž, nutnosť častejšieho tankovania

Vyššia spotreba paliva pri dynamickej jazde

Exit mobile version