Autoinak.sk

Kultové motory V8 sa stávajú ohrozeným druhom

Motor V8

Automobilový priemysel stojí s veľkou pravdepodobnosťou na prahu enormných zmien. Evolučné výzvy, ako je napríklad nástup autonómneho riadenia, z času na čas spestria aj nepredvídateľné udalosti. Život automobiliek v posledných mesiacoch na globálnej úrovni skomplikovala predovšetkým epidémia koronavírusu. Z celkového kontextu ale netreba zabúdať ani na takpovediac lokálne výzvy. Postrachom všetkých zainteresovaných hráčov, ktorí pôsobia v priestore Európskej únie, sú od 1. januára tohto roku veľmi prísne emisné limity. V princípe ide o to, že výsledný flotilový priemer emisií CO2 za rok 2020, v rámci všetkých reálne predaných automobilov tej či onej značky, by po prepočte na jedno vozidlo nemal prekročiť šibeničnú hodnotu 95 gramov CO2. Najbližšie k splneniu tohto prísneho nariadenia je momentálne značka, resp. koncern Toyota.

Ani Japonci to však s určitosťou nemajú isté. Vo finále sa tu nehrá „o fazuľky“. Za každú nadlimitnú hodnotu hrozia konkrétnym automobilkám obrovské pokuty. Aj z tohto dôvodu sme svedkami prudkej expanzie nových hybridných, resp. elektrických modelov, bez ktorých sa reálne nezaobíde žiadny výrobca. Odvrátenú stránku veci predstavuje škrtanie v princípe obľúbených a žiadaných motorizácií, ktoré sú ale v mnohých prípadoch pre automobilku z hľadiska emisií zároveň už neperspektívne. Obeťou emisnej krízy v Európe sa už stalo dokonca aj niekoľko samostatných modelov! Každému z nás je zároveň jasné, že najväčší problém z hľadiska produkcie emisií majú v prvom rade výkonné a objemné motorizácie s väčším počtom valcov. Mimo sveta exkluzívnych výrobcov na čele s Bugatti Chiron a jeho monštruóznym 16-valcom sa dnes z klasickej V8-čky v motorovom priestore stáva medzi „bežnými“, resp. objemovými značkami skutočná rarita.

V nasledujúcom prehľade sme pátrali po výrobcoch, presnejšie modeloch, ktoré aj v dnešných komplikovaných časoch disponujú motormi V8.

Ford

Náš prehľad začíname symbolicky za veľkou mlákou. Práve americkí výrobcovia si svoj imidž postavili na kultových motoroch V8. Za symbol všetkých amerických výkonných modelov môžeme pokojne označiť legendárny Ford Mustang. Z jeho najnovšej generácie sa v rámci stratégie One Ford stal globálny model dostupný aj na Slovensku. Mušiu váhu v podobe tak trochu úsmevného 4-valca 2,3 EcoBoost tu našťastie stále dopĺňa aj ikonická V8 s objemom 5,0 litra a výkonom od 440 do 459 koní. V USA je okrem toho v ponuke aj legendárna verzia GT 500 s motorom 5,2 V8 a výkonom až 760 koní. Motory V8 však môžeme nájsť pri značke Ford aj v tradičných „truckoch“, teda veľkých pick-upoch.

Motorom V8 sa našťastie aj dnes stále hrdí napríklad Ford Mustang.

Chevrolet

Aj keď sa tento americký výrobca pred rokmi z Európy oficiálne stiahol, prostredníctvom špecializovaných firiem si je možné aj v našom priestore kúpiť výkonné modely tejto značky. Odvekým rivalom modelu Mustang je Chevrolet Camaro. Aj pod jeho prednou kapotou okrem menších motorizácií pracuje ikonická V8 s objemom 6,2 litra a maximálnym výkonom 650 koní. Chevrolet nemá v ponuke len model Camaro, ale aj superšport v podobe rovnako legendárnej Corvetty. Najnovšia generácia špičkovej verzie Chevrolet Corvette ZR1 vsádza na identický motor 6,2 V8. Maximálny výkon ale v tomto prípade dosahuje až 755 koní.

Ani v novom Chevrolet Corvette našťastie nechýba poctivá V8

Dodge

Americký trojlístok športových modelov uzatvárame značkou Dodge. V súčasnosti patrí pod krídla koncernu FCA. Práve Dodge je už od svojho vzniku symbolom pre mohutnosť, silu či výkon. Okrem pick-upov RAM môžeme v tomto prípade motor V8 nájsť aj v modeloch Charger, Challenger či Durango. Špičkové modely vo všetkých prípadoch reprezentujú verzie s prívlastkom SRT Hellcat s motormi 6,2 V8 a výkonom 707 koní pre Charger, resp. 717 koní pre Challenger.

Dodge Charger a Challenger sú tu našťastie stále s nami a s mini aj motory V8

Cadillac

Koncern GM (General Motors) zostal v Európe nenápadne zastúpený prostredníctvom svojej luxusnej značky Cadillac. A ako už v Amerike býva dobrým zvykom, aj luxusné modely si priam žiadajú poriadny motor s adekvátnou porciou výkonu. Spomedzi zástupcov tejto značky s motormi V8 vyberáme absolútny vrchol luxusu dostupný aj na Slovensku. Ten v sebe dokonale stelesňuje veľké SUV Cadillac Escalade, vo verzii s pohonnou jednotkou 6,2 V8 a výkonom 420 koní.

Veľké SUV ako je Cadillac Escalade su motor V8 priamo pýta

Lexus

Lexus našťastie nepredstavuje len hybridy. Výkonné modely s adekvátnymi motorizáciami má vo svojej ponuke aj prémiový výrobca z koncernu Toyota. Radosť z nefalšovaného japonského atmosférického 8-valca s objemom 5,0 litra je možné v rámci tejto značky zažiť pri športovom modeli Lexus RC-F s výkonom 464 koní. Na identickú motorizáciu 5,0 V8 a výkon 464 koní sa zároveň spolieha aj dizajnovo krásne a zároveň luxusné coupé Lexus LC 500.

Lexus s motormi V8 žiaľ pravdepodobne čoskoro skončí, zatiaľ si ho môžete ale dopriať napríklad v modeli LC

Audi

Prehľad domácich európskych výrobcov s ikonickým motorom V8 začíname pri značke Audi. Nositeľom športového gému a zároveň aj špičkového výkonu sú pri štyroch kruhoch predovšetkým modely s prívlastkom RS. Motor 4,0 V8 s výkonom 600 koní pracuje v tomto prípade napríklad aj v útrobách modelu Audi RS7 Sportback. Na rovnakú techniku vsádza aj SUV Audi RS Q8. Ešte zaujímavejšie ale 600-koňová V8-čka vyznieva v rodinnom kombi Audi RS 6 Avant. Vo finále má Audi v ponuke ešte stále aj superšport Audi R8 s atmosférickým motorom V10.

Rodinné kombi a V8? V Audi RS6 Avant to nie je žiadny problém

BMW

V rámci nemeckého prémiového trojlístka pokračujeme značkou BMW. Aj mníchovská automobilka má v rámci svojej špičkovej divízie M v súčasnosti v ponuke hneď niekoľko výkonných motorizácii V8. Typickým príkladom je v tomto smere zážihová motorizácia 4,4 V8 s výkonom 625 koní, ktorú môžeme nájsť napríklad v špičkovom SUV BMW X5 M alebo luxusnom coupé BMW M8 či supersedane BMW M5. Mníchov zdobí vrcholné verzie svojich športových modelov prívlastkom Competition.

Motor V8 pracuje aj v útrobách najnovšieho BMW M5

Mercedes-Benz

Až prekvapivo pestrú paletu motorizácií V8 ponúka v súčasnosti značka Mercedes-Benz. Presnejšie jej divízia AMG. Prehľad začíname napriek tomu klasikou v podobe roadsteru modelu SL500. Ten vsádza na objemovo najvýraznejší motor V8 4,7 litra s výkonom 455 koní. Výkonovú evolúciu zážihových motorov V8 s Affalterbachu reprezentuje unikátna motorizácia 4,0 V8, naladená na rôznorodé výkonové spektrum. Konštrukčne identickú pohonnú jednotku môžeme nájsť napríklad v modeli Mercedes-AMG C 63S (510 koní) alebo v limuzíne Mercedes-AMG S 63 (612 koní), resp. aj v kultovom offroade Mercedes AMG G63 (585 koní). Supervýkonné SUV-coupé Mercedes AMG GLE 63S kombinuje motor 4,0 V8 s elektrosústavou, vďaka čomu bol výkon navýšený na 612 + 22 koní. Klenotom na záver je špičkový model Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+ s výkonom až 639 koní.

Motor V8 má aj Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-door Coupé

Jaguar

Ikonickú motorizáciu V8 zatiaľ, našťastie, neignoruje ani značka Jaguar z Britských ostrovov. Nakoniec, športové coupé F-Type bez motorizácie V8 pôsobí ako nie príliš vydarený vtip. Okrem menších 6-vlacov je aj preto pri tomto modeli a jeho špičkovej verzii F-Type R stále k dispozícii aj optimálny motor 5,0 V8 s výkonom 575 koní. Dokonalou chuťovkou s motorom 5,0 V8 s výkonom 600 koní bola v prípade automobilky so šelmou v znaku aj limitovaná 300-kusová edícia sedanu Jaguar XE SV Project 8, ktorej V8 produkovala až 600 koní.

Motor V8 pracuje aj v špecialite Jaguar XE SV Project 8

Range Rover

Bez motorizácie V8 sa dá pomerne ťažko predstaviť aj rad špičkových SUV značky Range Rover. Rovnomenný vrchol z ponuky v rámci dynamicky ladenej verzie Sport ponúka hneď dve verzie dotknutej pohonnej jednotky. Slabšia V8 šokujúco spaľuje naftu. Turbodiesel V8 4,4 disponuje skutočne dostatočným výkonom 339 koní. Reálne ho ale zatieni kráľovská benzínová 5,0 V8, ktorá v top verzii disponuje ohromujúcim výkonom až 575 koní.

Pri výkonných modeloch Ragre Rover je motor V8 aj dnes absolútna samozrejmosť

Peter Hlačik

Exit mobile version