Autoinak.sk

Test Land Rover Discovery Sport – Všestranný talent

Test Land Rover Discovery Sport 2020

Ikonický výrobca terénnych vozidiel z Britských ostrovov púta v posledných týždňoch pozornosť predovšetkým vďaka dlho očakávanému novému kultovému modelu Defender, ktorý sa už onedlho oficiálne objaví aj na Slovensku. Land Rover ale na náš trh prednedávnom pomerne nenápadne uviedol aj ďalšiu mimoriadne zaujímavú novinku. Reč je o novom modely Discovery Sport. Pre automobilku ide o kľúčový model. Malé Disco je nielen pomyselnú vstupnú bránu do sveta Land Rover ale zároveň je aj najpredávanejší model tejto značky. Horúcu novinku sme mali možnosť otestovať medzi vôbec prvými redakciami na domácej pôde vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Land Rover.

Nový Land Rover Discovery Sport vo vznetovej verzii 2,0 D180, v kombinácii s 9-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbave HSE, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD premium, autorizovaný predajca vozidiel Land Rover v Žiline.

Rýchle fakty:

Land Rover Discovery Sport 2,0 D180 HSE

Pôvodný model Land Rover Discovery Sport bol predstavený v roku 2014. V tých časoch šlo o duchovného nástupcu modelového radu Freelander. Z prvej generácie sa stihlo minúť približne 500 000 kusov, čím sa z tohto modelu stal najpredávanejší Land Rover zo súčastného modelového portfólia.

Kľúčový význam modelu Discovery Sport sa pričinil pod to, že druhej generácie sme sa dočkali v pomerne krátkom čase po predstavení prvej generácie. Konkrétne už po približne piatich rokoch.

Názov Discovery má mimoriadny cveng. Okrem legendárneho “veľkého Disco” sa ním pýši aj menšia súrodenec s prívlastkom Sport.

Pod skutočnosť, že sa Briti s novým modelom Discovery Sport poponáhľali sa podpísalo hneď niekoľko zasadných faktorov. V prvom rade je to nová podvozková platforma PTA, ktorú už využíva aj nový Range Rover Evoque. Tento technicky základ umožňuje naviac aj zástavbu hybridných technológii, čo je dnes z hľadiska emisii jedným z kľúčových aspektov. A práve neustále sa zvyšujúci tlak na emisné limity zapríčinil, že novinka ponúka kompletne prepracovanú ponukou pohonných jednotiek.

Paleta motorov, pochádzajúca taktiež z modelu Evoque. Už v základe využíva mild hybridnú technológiu s pomocným akumulátorom, ktorý samostatne neslúži na pohon vozidla. A aby toho nebolo málo, z modelu Evoque pochádza aj inšpirácia v podobe nového a medzigeneračne citeľne hodnotnejšieho interiéru. Všetky už faktory ako aj možnosť až 7-miestneho prevedenia a špičkového pohonu všetkých kolies, činia z nového Discovery Sport veľmi silného hráča v segmente luxusne orientovaných SUV kompaktnej veľkosti.

Okrem testovanej “základnej” verzie je nový model Discovery Sport k dispozícii aj v športovom prevedení R-Dynamic

Nový model je na našom trhu dostupný tradične v dvoch vizuálnych prevedeniach. Klasickú dizajnovú líniu dopĺňa dynamickejší variant s prívlastkom R-Dynamic. Všetky dostupné vznetové verzie pohonných jednotiek z radu Ingenium, kombinujú so 4-valcový turbodieslom s objemom 2-litre s už spomínanou mild hybridnou technikou. Najslabší variant D150 MHEV je naladený na výkonom 150 koní. Prostredná alternatíva D180 MHEV ponúka 180 koní a špičkový naftový variant D240 MHEV, až 240 koní.

Obdobná situácia panuje aj pri benzínových motorizáciáh. Zážihový 4-valec s 2-litorovým objemom je opäť skombinovaný s mild hybridom. Verzia P200 MHEV disponuje výkonom 200 koní a výkonnejšia P250 MHEV je naladená na 250 koní. Technologickú špičkou v palete motorov je nakoniec nová Plug-in hybridná benzínová verzia. Jej 3-valec o objeme 1,5 litra s označením P3 PHEV, vďaka elektrickej energii ponúka kombinovaný výkon až 309 koní. Pri všetkých vyššie spomenutých motorizáciách je štandardom automatická 9-st. prevodovka ako aj pohon všetkých kolies.

Testovaný 2-liter s výkonom 180 koní predstavuje výkonový stred medzi naftovými agregátmi. Štandardom je aj v tomto prípade mild hybridný technológia

Prívlastok Sport nie je len klišé

Vonkajšie proporcie nového Discovery Sport sa v porovnaní s predchodcom zmenili vyslovene symbolicky. Aj samotný vzhľad možno označiť za evolúciu pôvodného modelu. Prívlastok Sport je v tomto prípade na mieste nielen pri porovnávaní s „veľkým“ Discovery. Testovaný model reálne ponúka dynamické a efektné línie už v “základnom” vyhotovení. Športový “look” je na želanie ešte viac znásobí verzia R-Dynamic.

Predné partie pôsobia precízne uhladeným dojmom. Okrem ikonického nápisu Discovery tu zaujme aj športový predný nárazník, mriežka chladiča a dizajn predných svetlometov. Vo výbave testovanom kúsku už bola k dispozícií full LED technológia s adekvátnym svetelným účinkom. Z funkčnej stránky prekvapuje snaha o čo najčastejšie využívanie diaľkového módu pri automatickom režime svetllometov. Reálne sa tak pri míňaní vozidiel v protismere častokrát stane, že novinka diaľkovými svetlami doslova len preblikne pokojne na zlomok nevyhnutného času, ktorý vzniká pri odstupe medzi oproti idúcimi vozidlami.

Predné partie nového Discovery Sport pôsobia jednoliatym a uhladeným dojmom

Podstata slova “sport” sa pri novom Discovery Sport najviac odráža pri pohľade z profilu. Dynamicky sa zužujúcu líniu bočných okien pri testovanom kuse doplnila efektná biela metalíza Yulong White s kombinácii s kontrastne čiernou strechou. Po vizuálnej stránke ide o mimoriadne atraktívne riešenie. Sezónne obutie v podobe “nenápadných” 18 palcových diskov kolies prináša pomyselný kompromis medzi vizuálnym efektom a racionalitou s použitím pneumatík s dostatočnou výškou bočného profilu, pre pripadne využívanie v teréne. Britský zmysel pre detail odráža decentný dekór s motívom Discovery na predných blatníkoch alebo nápadné fabrické logo umiestnené na zadnom stĺpiku karosérie.

Aj zadnú časť testovanej novinky možno považovať za vizuálne atraktívnu a zároveň decentne uhladenú. Atletický dojem tu navodzuje pomerne výrazný strešný spojler. Vyslovene imidžové sú koncové svetla s prepracovane efektným 3D svetelným podpisom. Pri zadnom nárazníku je aj v tomto prípade badateľný zámer o dosiahnutie čo najoptimálnejšieho nájazdového uhla. Opticky atraktívna zdvojená koncovka výfukového systému je z tohto dôvodu preto čiastočne ukrytá v ľavej časti nárazníka.

Bočná silueta nového modelu najviac odráža prívlastok Sport v názve

Luxusný interiér prekvapuje priestorom

Obrovský medzigeneračný posun nového modelu je najviac citeľný v interiéri a kabíne. V tomto priestore sa odohrala doslova kvalitatívna revolúcia. Mnohé ovládacie prvky opäť pochádzajú z imidžového modelu Range Rover Evoque. V prípade Discovery Sport ale nad efektom v konečnom sumári stále víťazí predovšetkým racionalita a užívateľská prívetivosť.

Ešte pred vstupom na palubu musím pri tejto značke opäť raz a znova pochváliť precízne prekrytie prahov. Táto, pre mnohých možno banálna drobnosť, dokáže byť mimoriadne praktickou pomôckou predovšetkým v zlom počasí.

Palubná doska nového modelu Discovery Sport pôsobí vyslovene luxusným dojmom

Dôraz značky Land Rover zacielený na pocit kvality a luxusu najlepšie odráža skladba použitých materiálov, spojená s precíznym dielenským opracovaním. Wow efekt sa dostavuje už pri prvom kontakte s prémiovým interiérom. Kožou, v prípade testovaného kusu luxusne bielou, sa v kabíne skutočne nešetrilo. Výnimočnosť násobí tak trochu aristokratický volant s hliníkovou obručou zakomponovanou do jeho koženého venca.

Moderne koncipovaný digitálny prístrojový panel v kombinácii s prehľadný Head-up displejom pochádza z už mnohokrát menovaného modelu Evoque. Rozhranie ponúka pestrú škálu vyobrazovacích módov. Na svojskú logiku ovládania prostredníctvom združeného ovládača na volante si je ale potrebné určitý čas zvykať.

Digitálny prístrojový panel ponúka viacero možností vyobrazenia

Do palubnej dosky je veľmi pekne zapracované aj multimediálne rozhranie. Dotyková obrazovka ponúka okrem množstva funkcii, on-line aplikácii samozrejme aj dobre fungujúci navigačným modul. Celkový výborný dojem z krásnej, “čistej” a efektnej grafiky čiastočne kazí tak trochu pomalšia odozva na dotyk.

Pri novom Discovery Sport sa tvorcovia detailne vyhrali s originálnou centrálou časťou palubnej dosky. Do čierneho podkladu luxusne zapracované tlačidlá pri najdôležitejších funkciách dopĺňa niekoľko klasických hardwarových ovládačov. Okrem vždy užitočného potenciometra na zmenu hlasitosti audia, tu pútajú pozornosť dva dominantné otočné ovládače s malým displejom uprostred. Každý z nich pritom dokáže plniť až strojenú funkciu. Primárnu zmenu teploty, po zatlačení dopĺňa ovládanie vyhrievania sedadiel a po aktivovaní príbuzného tlačidla sa tým istým ovládačom mení aj nastavenie jazdných režimov, resp. reguluje intenzita ventilátora. V praxi ide dizajnovo zaujímame riešenie, ktoré je zároveň až prekvapivo funkčné a intuitívne.

Obraz parkovacej kamery je dobre čitateľný aj pri ostrom slnku

Prijemne vyvýšený posed s dobrým výhľadom bol je pri Discovery Sport úplnou samozrejmosťou. Celkový cestovný komfort zlepšujú pomerne veľkoryso nadimenzované sedadlá so širokou škálou elektronického nastavenia. Z hľadiska inak výbornej ergonómie sa ako „hlúpozsť“ javí umiestnenie elektrického ovládania okien až na hornú časť dverí. Na druhej strane je práve tento prvok pre mnohé modely Land Rover/Range Rover historicky príznačný. Príjemné prekvapenie naopak predstavuje dostatočné množstvo rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov.

Fakt, že nový model Discovery Sport myslí nielen na imidž ale aj na rodinu najlepšie odrážajú veľkorysé priestorové pomery v druhom rade. Predovšetkým deti tu ocenia koncepciu tzv. divadelného sedenia s vyššie uchytenou zadnou lavicou. Na nedostatok priestoru sa tu ale nebude sťažovať ani dvojica dospelých s výškou viac ako 180 cm. Výbornú variabilitu dopĺňa možnosť posúvania zadných sedadiel, ako aj polohovanie sklonu operadiel.

Veľmi slušný cestovný komfort panuje aj v druhom rade modelu Land Rover Discovery Sport

Mimochodom, vodič sa o výhľad vo vnútornom spätnom zrkadle nemusí obávať ako pri plne obsadenom vozidle. Užitočnou vychytávkou značky Land Rover je aj v tomto prípade virtuálne spätné zrkadlo so širokouhlou kamerou ukrytou na streche v žraločej plutve. Zrkadlo je zároveň stále možne jednoducho preklopiť do klasikého “zrkadlového” módu.

Na potreby rodiny mysli aj batožinový priestor. V testovanej 5-miestnej konfigurácii je v základnom usporiadaní k dispozícii objem až 754 litrov! Celkovú kapacitu je možné dodatočne variovať práve prostredníctvom možnosti posúvania sedadiel v druhom rade. Za príplatok je v opcii k dispozícii aj tretí rad sedadiel. Nad touto investíciou by som ale reálne uvažoval len v prípade akútnej nutnosti. Pod úroveň podlahy stále sa zmesti niekoľko drobnosti. Rezervnú pneumatiku ale nahrádza menej praktická opravná sada. Sklápanie zadných operadiel je možne realizovať priamo z kufra. Po tomto úkone vzniká minimalistický schodík, ktorý vo finále kompenzuje maximálna prepravná kapacita na úrovni 1651 litrov.

Batožinový priestor so základnou kapacitou až 754 litrov

Testovaný Discovery Sport v špičkovej výbave HSV ponúka okrem už spomínaných full LED svetlometov a inteligentného vnútorného spätného zrkadla v štandarde napríklad aj: bezklúčový prístup a štartovanie, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, kožený interiér, audio systém značky Meridian či kompletný balík jazdných asistenčných systémov.

Dokonale univerzálne SUV

Postupne narastajúci boom okolo vozidiel s vyššou stavbou karosérie zapríčinil, že v mnohých prípadoch sa dnes už vytratilo pôvodné poslanie vozidiel s takýmtoo typom karosérie. Land Roved Discovery Sport sa v tomto smere vracia ku koreňom alebo ak chcete k úplnej podstate SUV, teda vozidla vhodného pre všestranné využitie a to aj mimo spevnených ciest.

Ne-ergonomickou tradíciou je umiestnenie panelu s ovládaním okien na hornej hrane dverí

Vodič sa za volantom cíti mimoriadne sebaisto prakticky na akomkoľvek povrchu a za akýchkoľvek poveternostných podmienok. Podvozok je v sumári naladení skôr komfortne ako športovo. Novinka vďaka tomu dokáže s veľkým prehľadom odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Kombináciu prijemne poddajného podvozka s 18 palcovými diskami kolies som reálne ocenil nielen v „mestskej džungli“ s prepadnutými kanalizačnými poklopmi, ale aj pri rýchlom tempe na lesných cestách s horším povrchom.

Na druhej strane, aj napriek prívlastku Sport nemožno testovaný kúsok pokladať na ideálneho „vymetača“ zákrut na horských prechodoch. Pri vyslovene ostrom tempe treba počítať s prirodzenou nedotáčavosťou spojenou s nemalou hmotnosťou vozidla.

Nový Land Rover Discovery Sport je univerzálnym SUV

Discovery Sport navádza vodiča skôr k rozvážnej jazde. Okrem toho aj skutočne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku dotvára na palube akúsi až aristokratickú pohodu. Pre skôr pokojnejší jazdný štýl je predurčená tiež testovaná prostredná výkonová verzia nového turbodiesla z radu Ingenium. 2-liter disponuje slušným výkonom 180 koní, ktorý je spolu s krútiacim momentom 430 Nm zárukou bezpečnej akcelerácie pri predbiehaní.

V praxi ide o ideálneho spoločníka predovšetkým pri dlhých presunoch v diaľničnom tempe. Vďaka spomenutému krútiacemu momentu má motor dostatok sily a energie aj pri jazde v náročných terénnych podmienkach. Pohonnej jednotke prakticky v každom jazdnom režime ideálne sekunduje aj 9-st- automatická prevodovka klasickej koncepcie, z dielne renomovanej firmy ZF. Zmeny jednotlivých prevodov prebiehajú hladko a prirodzene. Konštrukčná výhoda uzamykateľného hydromeniča sa prejavuje predovšetkým pri využívaní v náročnejšom teréne.

Volič jazdných režimov s troma nastaveniami pre offroad

V rámci úspory paliva disponuje moderná motorizácia pri ustálenej jazde funkciou odpájania kardanu a tým aj pohonu zadnej nápravy. V úvode spomínanú mild hybridnú technológiu je najviac cítiť pri funkcii štart-stop. Discovery Sport za priaznivých podmienok vypne motor už aj pri malej rýchlosti, napríklad pri spomaľovaní pred semaforom. Týmto sa samozrejme taktiež šetrí palivo. Počas testu som napriek tomu využívanie tejto eko funkcie z presvedčenia obmedzil len na nutné minimum.

Výsledná spotreba paliva sa podľa palubného počítača nakoniec ustálila na hodnote 9,2 litra na každých 100 km. To je o niečo viac ako v technických parametroch sľubuje výrobca. Na obranu testovaného modelu treba uviesť aj pomerne veľa čistého času stráveného v náročnejšom teréne v kombinácií nepriaznivým zimným počasím a ešte “nezabehnutým” motorom.

Automatická prevodovka klasickej konštrukcie preraďuje hladko a rozvážne

Práve terénne schopnosti patria k najväčším ozdobám nového modelu Discovery Sport. Novinka sa podobne ako aj drvivá väčšina konkurenčných SUV spolieha v prvom rade na schopnú elektroniku. Mechanické uzávierky a redukciu nahrádza špičkovo vyladený systém pohonu Terrain Responce 2. Briti v tejto disciplíne môžu pokojne určovať latku, podľa ktorej budú posudzovaný ostatní. Okrem veľmi slušnej svetlej výšky na úrovni 212 mm a schopných nájazdových resp. prejazdových uhloch, výrobca hovorí aj o schopnosti brodenia až 600 mm vysokej vodnej hladiny, ako ah zdolávaní kopcov so sklonom až 45 stupňov.

Reálne offroad schopnosti som v teste preveril najviac v pomerne ťažkých podmienkach čerstvo napadnutého snehu s blatistým podkladom. Aj napriek vyslovene cestným pneumatikám so zimným vzorom, toho v ťažkých podmienkach nový model zvládla až prekvapivo veľa. Báť sa určite netreba ani prudkých výjazdov či náročnejšieho kríženia náprav.

V teréne model Land Rover Discovery Sport zatieni väčšinu konkurencie

Inteligentný pohon 4×4 s troma režimami pre jazdu v teréne neustále optimálne prehodnocuje trakčné schopnosti jednotlivých kolies. Elektronika sa zároveň vyslovene maximálne vyhýba neefektívnemu preklzu kolies a to aj pri prudšom zošliapnutí plynového pedála. Jazdu v teréne výrazne uľahčujú a spríjemňujú aj ďalšie elektronické hračky ako je zjazdový asistent či „terénny” tempomat.

A náš celkový dojem ?

Nový Land Rover Discovery Sport je vďaka mnohým prvkom prevzatých z luxusne ladeného modelu Evoque veľmi dobre pripravený na boj s prémiovou konkurenciou v segmente kompaktných SUV. Okrem luxusného interiéru hovorí v jeho prospech aj rodinná orientácia. Nad konkurentmi ale najviac vyniká svojimi offroad schopnosťami. Vo finále tak ide o prekvapivo všestranný a mimoriadne vyvážený model.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Land Rover Discovery Sport HSE 2,0 D180 MHEV
Dĺžka: 4 597 mm
Šírka: 2 173 mm
Výška: 1 727 mm
Rázvor: 2 741 mm
Objem kufra: 754 litrov (5 miestna konfigurácia)
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 132/180
Krútiaci moment Nm: 430
Pohotovostná hmotnosť: 1916-1996 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,0 – 7,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 / 100 km

Pneumatiky: Continental Winter Contact

Verzia/akciová cena
Land Rover Discovery Sport HSE 2,0 D180 MHEV (testovaný model) od 55 048 €
Land Rover Discovery Sport 2,0 D 150 MHEV od 38 250 €

Konfigurátor Land Rover Discovery Sport

Kontakt, testovacia jazda

Recenzia

Land Rover Discovery Sport HSE 2,0 D180 MHEV

88% Skóre

Dĺžka: 4 597 mm Šírka: 2 173 mm Výška: 1 727 mm Rázvor: 2 741 mm Objem kufra: 754 litrov (5 miestna konfigurácia) Motor: vznetový (nafta) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 132/180 Krútiaci moment Nm: 430 Pohotovostná hmotnosť: 1916-1996 kg Maximálna rýchlosť km/h: 202 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 9 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,0 – 7,6 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 / 100 km Pneumatiky: Continental Winter Contact

Výhody

  • Luxusný interiér + efektný dizajn
  • Jazdné vlastnosti v teréne
  • Rodinný faktor

Nevýhody

  • Vyššia spotreba paliva
  • Neergonomické umiestnenie panelov s ovládaním okien
  • Pomalšie reakcie multimediálneho rozhrania

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 100%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlasttnosti 80%
  • Motor 80%
  • Cena 90%

Land Rover Discovery Sport HSE 2,0 D180 MHEV DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

38250€
Exit mobile version