Autoinak.sk

Mal premiéru aj koncept "žilinskej" Kie? Vybrali sme to naj z autosalónu vo Frankfurte

Veľkolepé autosalóny z nablýskanými novinkami boli ešte v nedávnej minulosti doslova automobilovým sviatkom. V posledných rokoch sa však tento trend mení. V on-line dobe prakticky všadeprítomného internetového pripojenie s čoraz pokročilejšími digitálnymi technológiami, si aj automobilky čoraz častejšie osvojujú možnosť špecializovaných podujatí spojených s predstavením nových modelov za osobnej prítomnosti úzkeho kruhu odbornej verejnosti.

Samozrejme, takýto pokrok má svoje pre aj proti. Výhodou sú podstatne nižšie náklady spojené s takýmto typom podujatia, ale predovšetkým i fakt, že konkrétna novinka nezanikne v skupine ostatných výstavných premiér. Na druhej strane – tú správnu atmosféru tradičného veľkého autosalónu s obrovským publikom lokálna premiéra celkom iste nikdy nenahradí.

V tejto súvislosti budí očakávania tiež tradičný Frankfurtský autosalón, jeho novinárske dni sme mali možnosť navštíviť vďaka partnerskej spolupráci s Kia Motors Slovakia. Dodajme, že pre širokú verejnosť sa brány výstaviska Messe vo Frankfurte nad Mohanom otvárajú práve dnes! My v nasledovných riadkoch pripájame naše postrehy a dojmy.

Autosalonový trend – elektromobilita

Zdá sa, že automobilové smerovanie pre nadchádzajúcu dekádu je dané celkom jasne. Témou číslo jeden vo Frankfurte 2017 bola elektromobilita. Azda na každom stánku sa našiel aspoň jeden odkaz, resp. súvislosť s témou vozidiel poháňaných elektrickou energiou. A to všetko aj pri absencii síce mladej, ale v tomto smere i značne pokrokovej automobilky Tesla.

Pozornosť tu aj tak pútalo množstvo konceptov a sériových vozidiel s elektrickým pohonom, za všetky spomeňme napríklad atraktívnu štúdiu Škoda Vision E, ktorá je predzvesťou pripravovaných elektrických modelov s logom Škoda.

Zaujal taktiež Taiwanský výrobca Thunder Power. Jeho vozidlá so značne futuristickým dizajnom pravdepodobne už čoskoro ponúknu alternatívu práve k modelom Tesla. Trendom číslo dva hneď za elektromobilitou bolo autonómne riadenie. Ideálnu kombináciu prestavuje napríklad koncept Audi AI, ktorý okrem pohonu na elektrickú energiu zvláda aj autonómnu jazdu 4 úrovne.
[photo]18731[photo]

No a posledným citeľným trendom ktorý dnes hýbe automobilovým svetom sú crossovery či malé SUV. Ten, kto v ponuke nemá model spomínanej kategórie, akoby ani neexistoval.  Za všetky odprezentované novinky v tejto kategórii spomeňme nový model Dacia Duster, ktorý sa bude bezpochyby tešiť mimoriadnej obľube aj na Slovensku.

Najveľkolepejšia expozícia – Mercedes-Benz

Aj keď sú už tradičné autosalóny mierne na ústupe, vo Frankfurte môžete obdivovať aj niekoľko skutočne zaujímavých expozícií. Na prezentácii na nemeckej pôde si už tradične dávajú veľmi záležať predovšetkým domáce automobilky. Pozíciu automobilového priemyslu v Nemecku najlepšie odzrkadľuje frankfurtská expozícia značky Merccedes-Benz.

Samostatný pavilón ponúka na troch poschodiach vždy tematicky zamerané oddelenia – od bežných vozidiel cez divíziu AMG, koncepty, elektromobilu až po luxusnú značku Maybach.

Len v tesnom závese za expozíciou značky Mercedes sa podľa našich dojmov umiestnil pavilón automobilky BMW, ktorý bol taktiež mimoriadne bohatý na výstavné premiéry a koncepty. Stratu “kytičky” predstavuje len absencia značky Rolls Royce, ktorá spoločne s Mini taktiež patrí pod krídla koncernu BMW Group.

Koncern Volkswagen vystavoval tento krát všetky vozidlá spoločne v jednej hale, pozornosť okrem nového SUV T-Roc pútala tiež nová generácia vlajkovej lode značky Audi, modelu A8 či pokračovateľ SUV bestselleru s logom Porsche, teda nová generácia Porsche Cayenne. Novinka nadviaže na produkciu aktuálneho modelu v bratislavskej fabrike.

Nemecký Opel je už po novom členom francúzskeho koncernu PSA, vo výstavnej premiére sa ukázal model Insignia GSi, Insignia Country Tourer či preoblečený Peugeot 3008 – teda Opel Grandland X. Nakoniec neopomeňme ani znovuzrodenú nemeckú automobilku Borgward. Tá je vďaka čínskemu kapitálu aktívna predovšetkým na najväčšom svetovom trhu, na „domácej“ pôde však v premiére odprezentovala atraktívny koncept.

Najväčšie sklamanie – ignorujúce automobilky

Vo Frankfurte tento rok chýbali, okrem malých výrobcov typu Tesla, Rolls Royce, Aston Martin, Lotus, Alpine, Cadillac a spol., aj viacerí veľkí hráči. Za absentérov spomeňme napríklad Nissan spolu s Infiniti, Mitsubishi či Volvo. Koncern FCA mal zastúpenie len prostredníctvom značky Ferrari a Maserati.
[photo]18747[photo]

Naopak – chýbal Fiat, Alfa Romeo, Jeep či Lancia. Podobne bol na tom aj koncern PSA, ktorý vystavoval len modely značiek Citroën a Opel – úplne chýbala značka Peugeot aj DS. Ich miesto čiastočne zaujali firmy vyrábajúce komponenty, mnohé z nich mali v porovnaní s minulosťou citeľné noblesnejšie expozície.

Načo sa možno tešiť – bohatý sprievodný program

Vo Frankfurte si prídu na svoje nielen fanúšikovia automobilov. Nemci sú tradične majstri aj v doprovodných aktivitách, ak nepočítame rôzne simulátory či virtuálnu realitu, na návštevníkov čaká atraktívny off-road polygón a široké množstvo ďalších aktivít.

Najobletovanejšia premiéra – Ferrari Portofino

Nové Ferrari Portofinu predstavuje ako nástupca modelu California vstupenku do sveta automobilky so vzpínajúcim sa koníkom. Nové Ferrari nesie názov po jednom z najkrajších miest na Ligurskej riviére – záliv Portofino. Pod kapotou sa ukrýva motor V8 Turbo s výkonom 600 koní.

Najväčšie prekvapenie – SUV z Číny

Z času na čas sa na podujatí podobného rangu ako je Frankfurtský autosalón prezentujú aj exotické automobily z Ázie. Čína v súčasnosti síce predstavuje najväčšie odbytisko automobilov, ale skôr či neskôr treba počítať tiež s masívnym útokom čínskych výrobcov na starý kontinent. Po neúspešnom experimente automobilky Qoros sa vo Frankfurte prihlásili o slovo ďalší dvaja výrobcovia z Číny. Už známa automobilka Chery má pomerne silnú pozíciu nielen na domácom trhu.
[photo]18733[photo]

Naopak, veľkým prekvapením je nováčik v podobe automobilky Way. Obaja čínski výrobcovia sa prezentovali už na pohľad celkom zaujímavými SUV modelmi, prekvapujúca aj celková úroveň dielenského opracovania. Čínsku atmosféru tak v konečnom dôsledku pripomína len typická aróma, alebo skôr pach interiéru, s ktorým sa už pri automobilkách etablovaných v Európe nestretávame. To, či sa títo pionieri z Ázie aj skutočne pokúsia o expanziu na Európske trhy, ukáže až najbližší čas.

Najzaujímavejší koncept – Kia Pro Ceed

Prvenstvo v tejto kategórii si z nášho pohľadu zaslúži Kia Pro Ceed. Jedným z dôvodov je fakt, že práve vo Frankfurte bolo možno vidieť túto dizajnovú novinku vôbec po prvý krát naživo. O pohone a technike sa zatiaľ veľa nehovorí, prvoradý je v tomto smere dizajn.

Predstavený hothatch by mohol predznamenávať nový sériový modelu, ktorý už onedlho začne zbiehať z pásov výrobného závodu v Tepličke nad Váhom. Kórejský závod by mal novinku predstaviť už budúci rok, nechajme sa teda prekvapiť – rozhodne je na čo sa tešiť!

Exit mobile version