Autoinak.sk

Test Mazda 6 Wagon – Kráska s dokonale zahladenými vráskami

Stredná trieda bola v nedávnej minulosti pomyselnou výkladnou skriňou “mainstreamových” automobiliek. S masívnou expanziou vozidiel typu SUV sa tento trend otočil a mnoho výrobcov tento v minulosti prestížny segment opustilo. Ak chce niekto v segmente D miešať karty aj naďalej, potrebuje k tomu špičkový produkt. Úspešný recept má aj značka Mazda v podobe modelu 6. Jeho hlavnou prednosťou je predovšetkým krásny dizajn, ktorému sekunduje slušný vnútorný priestor a špičkové technológie. Toto všetko činí zo “Šestky” zároveň aj zaujímavú alternatívu voči “prémiovkám.” Aj keď sa aktuálna generácia predáva už približne osem rokov, stále je v špičkovej forme, o čom sme sa presvedčili aj v redakčnom teste.

Model Mazda 6 v praktickejšej karosárskej verzii Wagon (kombi) poháňaný „netradične“ turbodieslom 2,2 Skyactiv-D184 , skombinovaným so 6-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej verzii Takumi Plus, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.

Rýchle fakty:

Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D

Mazda 6 sa po prvýkrát objavila v roku 2002. V tých časoch šlo o duchovného nástupcu modelu 626. Aktuálna tretia generácia reprezentujúca Hirošimu v strednej triede je v ponuke už od roku 2012. Na prvý pohľad „hrozivých“ osem rokov existencie sa na kvalitách tohto automobilu paradoxne takmer vôbec neodráža. Naopak, na “Šestku” s logom Mazda sedí dokonale prirovnanie – zreje ako víno. Japonskú krásku držia vo obdivuhodnej forme aj už tri facelifty, ktoré tretia generácia doteraz stihla zaznamenať. Zatiaľ poslednú a zároveň veľmi citeľnú modernizáciu podstúpil tento model v roku 2018.

Silnou zbraňou testovaného exemplára je predovšetkým atraktívny dizajn, ktorý dokáže chytiť za srdce. Okrem toho je aj povestná technická unikátnosť, typická pre modely značky Mazda. Synonymum spomenutého reprezentuje tvrdohlavé odmietanie downsizingu, kompenzované stávkou na atmosférické motorizácie. Pýchou automobilky Mazda je komplexný technologický balík Skyactiv. Práve ten sa vo finále významnou mierou podieľa na vyslovene „šoférskom“ prejave.

Mazda 6 je okrem kombi verzie Wagon dostupná aj ako elegantný sedan

Vítaným spestrením modelového radu Mazda 6 je dostupnosť hneď dvoch karosárských verzií. Okrem elegantného sedanu je už tradične k dispozícii aj prakticky orientované kombi s prívlastkom Wagon. Na rozdiel od väčšiny japonských výrobcov, Mazda v rámci pohonných jednotiek nezanevrela ani na naftu. Tradičné atmosférické zážihové motorizácie dopĺňajú aj úsporné turbodiesle. Pomyselnou čerešničkou na záver je dostupnosť pohonu všetkých štyroch kolies AWD.

Vstupnou bránou do sveta Mazda 6 je atmosférický benzínový 2-liter Skyactiv-G145 s výkonom (145 koní), kombinovaný výhradne so 6-st manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou voľbou je identická motorizácia vyladená na 165 koní, (Skyactiv-G165). V tomto prípade je okrem 6-st. manuálu k dispozícii už aj 6-st. automat. Benzínovým stropom nášho trhu je následne špičková atmosférická motorizácia 2,5 Skyactiv-G194 (194 koní), dostupná už výhradne so 6-st. automatom.

Moderný a úsporný turbodiesel si s japonskou kráskou rozumie až prekvapivo dobre

Naftu v ponuke reprezentuje turbodiesel s objemom 2,2 litra. Pri slabšej verzii Skyactiv-D150 (150 koní), sa kombinuje so 6-st. manuálnou prevodovkou. Silnejšia verzia nesie označenie Skyactiv-D185 (185 koní) a je v ponuke výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou. Pri karosárskej verzii kombi (Wagon), je práve táto motorizácia dostupná aj s pohonom 4×4 AWD.

Zreje do krásy

Posudzovanie dizajnu je do značnej miery subjektívna záležitosť. Na druhej strane je to práve atraktívny vzhľad, ktorý dnes predáva automobily. Mazda 6 tretej generácie už od počiatku lákala svojím vzhľadom a ladnými krivkami. Na prvý pohľad to môže znieť neuveriteľné ale toto isté konštatovanie platí aj dnes, teda v roku 2020, približne 8 rokov po predstavení tohto modelu! Pod tento fakt sa vo významnej miere podpísalo postupné dobrusovanie detailov smerom do krásy.

Modernizovaný predný gril dodáva modelu Mazda 6 autentickú atmosféru

Posledná modernizácia so sebou priniesla citeľne pozmenenú prednú časť. Punc luxusu tu dotvára ešte výraznejšia maska chladiča s efektným 3D výpletom. Zaujímavo pôsobí jej pochromované olemovanie zabiehajúce až do modulu predných svetlometov. V rámci svetelnej techniky ponúkne model Mazda 6 už v základe full LED svetlá. Testovaný exemplár disponoval v špičkovej výbave už aj adaptívnou funkciou s nielen dobre fungujúcim prepínaním diaľkových svetiel ale aj „tieňovaním“ ostatných účastníkov cestnej premávky. Dizajnovo čisté línie predného nárazníka už nenarúšajú hmlové svetlá. Tie sa stali v rámci faceliftu súčasťou modulu hlavných svetlometov.

Bočné partie “Šestky” v sebe najviac odrážajú elegantný dizajn v duchu „Jinba ittai”, čo v preklade značí symbiózu medzi “koňom a jeho jazdcom.” Subjektívne mi viac v tomto smere ide do oka silueta karosárskej verzie sedan, no aj testované kombi má v tomto smere čo ponúknuť. Pomerne dlhá predná kapota dovoľuje vyniknúť „svalom“ na predných blatníkoch. Elegantne sa zužujúca línia bočných okien pôsobí mimoriadne dynamicky. Športový dojem podčiarkujú aj efektné 19 palcové kolesá, čo je najväčší rozmer, ktorý môže testovaný exemplár „obúvať.“

Elegantná bočná silueta modelu Mazda 6 Wagon

Dynamickú eleganciu odráža aj zadná časť testovanej verzie Wagon. Na športový potenciál odkazuje nielen grafika koncových svetlometov ale aj dve neprehliadnuteľné koncovky výfukového systému, ktoré sa v rámci faceliftu posunuli viac ku krajom karosérie. Na pomery karosérie kombi zaujme aj športovo skosená línia zadného skla a decentný strešný spojler. Pre značku Mazda je už roky typický červený farebný odtieň Soul Red Crystal. Testovaný kúsok v tomto smere prekvapil síce na prvý pohľad menej výraznou ale rovnako elegantnou šedou metalízou s označením Machine Gray.

Interiér je príjemným miestom pre vodiča aj posádku

Pri prvom kontaktne s interiérom modelu Mazda 6 bude azda len málokto hádať, že toto auto sa predáva už tak dlhý čas. Vek v kabíne sa predsa len maskuje oveľa ťažšie ako je tomu pri exteriéri. Za celkový dojem z kvality prevedenia kabíny si Japonci zaslúžia nielen pochvalu ale aj rešpekt. Nebojím sa tomto mieste dokonca napísať, že model Mazda 6 pôsobí aj dnes až takmer luxusným dojmom.

Pohľad na palubnú dosku modelu Mazda

Ďakovať za to možno už viackrát spomenutej modernizácii z roku 2018. Interiér sa tu dočkal pomerne veľkých zásahov s dôrazom zameraným na pocit kvality. K skladbe materiálov použitých v interiéri nemám ani najmenšie výhrady. Už na dotyk kvalitná koža Nappa je výsadou najvyššej výbavy Takumi Plus. Koženým obkladom v tomto smere vkusne sekundujú drevené plochy ako aj obklady s kovovým dekórom.

Usporiadanie palubnej dosky pripomína ostatné modely Mazda. Silnou stránkou je v tomto smere logické rozmiestenie ovládacích prvkov a všeobecný dôraz kladený na čo najlepšiu ergonómiu. Prístrojový panel najnovšej verzie prichádza s kombináciou TFT displeja uprostred, s tradičnými analógovými “budíkmi” po stranách. Takéto riešenie pôsobí športovo a zároveň je aj prehľadné. Vodič má k dispozícii prakticky všetky dôležité údaje naraz a na jednom mieste. Prepínanie jednotlivých módov TFT displeja so sebou prináša len veľmi decentné zmeny. V tomto prípade dokonale platí, že menej je niekedy viac. Z prepracovaných detailov sa mi mimoriadne páči drobnosť v podobe načerveno označenej stupnice rýchlomera, ktorá sa mení v závislosti od aktuálne zaznamenaného rýchlostného limitu prostredníctvom čítačky dopravných značiek.

Detail veľmi prehľadného prístrojového panela

Centrálny displej multimediálneho rozhrania Mazda MZD Connect naopak po grafickej stránke už na najlepších v segmente nestačí. Prednosťou do priestoru vystúpenej obrazovky s priemerom 8 palcov je logika ovládania. Ak vozidlo stojí, funkcie je možné ovládať aj dotykom, aj centrálnym ovládačom na stredovej konzole. Po rozjazde je to ovládanie možné už len prostredníctvom intuitívneho multifunkčného ovládača na strednej konzole. Takéto riešenie z môjho pohľadu odvádza pozornosť vodiča predsa len o niečo menej ako “triafanie sa prstom” do malých ikoniek na monitore. Menu rozhrania je jednoduché a nedisponuje prehnaným množstvom funkcií. Na to či je to výhoda, alebo skôr nevýhoda si už odpovie každý z nás individuálne. Vzhľadom na celkový dojem z vozidla by si prepracovanejšie vyobrazenie zaslúžil aj výstup z kamier monitorujúcich okolie vozidla.

Na športové korene značky Mazda odkazuje posed za volantom. Krásny trojramenný multifunkčný volant ponúka nielen optimálny priemer ale aj ideálnu hrúbku venca. Pozornosť upriamujem aj na optimálnu pozíciu voliča automatickej prevodovky. Veľkoryso navrhnuté predné sedadlá s náznakom bočného vedenia sú dostatočne pohodlné a vhodné aj na dlhé trasy. Výhľad z vozidla v smere šikmo dopredu okrem tvaru predných stĺpikov vylepšuje aj uchytenie spätných zrkadiel na tzv. stračej nôžke.

Volič automatickej prevodovky spolu s ovládaním multimediálneho rozhrania

Príjemné a veľkorysé priestorové podmienky pokračujú aj v druhom rade. Mazda 6 Wagon dokáže v tomto smere poslúžiť aj ako plnohodnotný rodinný automobil. Vzadu sa veľkoryso a s priestorovou rezervou usadia aj osoby s výškou presahujúcou 180 cm. Cestovný komfort na tomto mieste spríjemňujú nielen výduchy ventilácie aj funkcia vyhrievania dvoch krajných sedadiel.

Batožinový priestor verzie Wagon pojme v základnom usporiadaní až 522 litrov batožiny. Pod úrovňou podlahy si v rámci faceliftu našla svoje miesto aj nádrž na AdBlue. Práve tento prvok pomáha plniť turbodieslovým motorom Mazda aktuálne najprísnejšie emisné normy. Okrem toho sa sem zmestí ešte aj krycia roletka a opravná sada. Rezervná pneumatika podobne ako pri väčšine automobilov z Japonska v ponuke nefiguruje. Z funkčných a užitočných prvkov stojí za zmienku praktické uchytenie krycej roletky, ktoré slúži zároveň aj ako veterná zábrana. Manipuláciu so zadnými operadlami uľahčuje možnosť sklápania priamo z kufra. Túto funkciu Mazda nazýva Karakuri. Po ich sklopení je k dispozícii takmer optimálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1648 litrov. Pri manipulácii s ťažšími bremenami treba naopak počítať s masívnejším zadným nárazníkom. Z hľadiska maximálneho komfortu mi pri takto vybavenom vozidle chýba automatické ovládanie dverí batožinového priestoru, ktoré Mazda 6 Wagon neponúka ani za príplatok.

Batožinový priestor so základnou kapacitou 522 litrov

Testované vozidlo v najvyššej dostupnej výbave Takumi Plus sa môže pochváliť napr.: strešným oknom či efektným čiernym čalúnením stropu. Už v nižších výbavách sú k dispozícii prvky ako: elektrické ovládanie predných sedadiel s pamäťou, vyhrievanie sedadiel vpredu aj vzadu, ventilovanie predných sedadiel, kožené čalúnenie, audio Bose, bezkľúčový prístup a štartovanie, či balík jazdných asistentov.

Na prvý pohľad netradičná kombinácia dáva zmysel

V Japonsku sú dlhodobo v kurze benzínové motory. Mazda ale ide tak trochu proti prúdu aj v tomto smere. V Hirošime totiž nezanevreli ani na naftové pohonné jednotky. A to je vo finále len dobre. Práve úsporný a výkonný turbodiesel stavia model Mazda 6 do pozície ideálneho diaľničného krížnika vhodného na dlhé presuny.

Testovaná motorizácia Skyactiv D184 v prvom rade prekvapuje svojou kultivovanosťou. Presvedčil som sa o tom najlepšie v chladnom zimnom období, kde aj v záporných teplotách motor dokázal až prekvapivo diskrétnym, pod čo sa podpísala aj vylepšené odhlučnenie priestoru pre posádku. Deklarovaný výkon 184 koní na pomerne veľké kombi s rezervou postačuje. Na druhej strane model Mazda 6 Wagon so spomínaným motorom nemožno považovať za žiadneho „trhača asfaltu“. Dotknutej pohonnej jednotke najviac chutia dlhé diaľničné presuny. V tomto režime sa vie spotreba paliva pohybovať vo veľmi prijateľných hodnotách. Náš diaľničný priemer sa pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti ustálil na hodnote 6,3 l/100 km čo možno považovať za dobrý výsledok. S ľahkou nohou a pri presunoch po okresných cestách sa spotreba pohybuje približne o liter nižšie.

Jazdné vlastnosti na čele s komunikatívnym riadením sú hlavnou ozdobou modelu Mazda 6

Výkonnému turbodieslu z hľadiska cestovného komfortu ideálne sedí kombinácia so 6-st. automatom klasickej koncepcie. Aj keď konkurenčné samočinné prevodovky disponujú v mnohých prípadoch vyšším počtom prevodových stupňov, automat v modeloch Mazda sa medzi nimi napriek tomu nestratí. Silnou stránkou je optimálne odstupňovanie jednotlivých prevodov. Pri diaľničnom tempe sa na 6 prevodovom stupni otáčky motora pohybujú približne na hodnote 2400 otáčok za minutú. Prevodovka sa pri bežnej jazde dokáže pekne oprieť o maximálny krútiaci moment turbodiesla a zbytočne zbrklo nepodradzuje. Vodičov, ktorí z času na čas privítajú intenzívnejšie precítenie jazdy, poteší až prekvapivo pohotové sekvenčné radenie prostredníctvom pádiel pod volantom.

Postupne sme sa dopracovali k najväčšej prednosti modelu Mazda 6, ktorou sú jazdné vlastnosti. Univerzálne vyladený podvozok prichádza s ideálnym kompromisom medzi cestovným komfortom a športovým nastavením. Aj napriek 19 palcovým kolesám “Šestka” prekvapuje istotou s akou dokáže odfiltrovať drobné nerovnosti. Na druhej strane pri nechcenom trafení vyslovene veľkej diery treba počítať s náležitou reakciou.

Diaľničný krížnik ale aj vozidlo, ktoré naplní očakávania viac člennej rodiny. Aj taká vie byť Mazda 6 Wagon

Autentický pocit z jazdy v zákrutách vylepšuje systém G-Vectoring Control. Ten prostredníctvom mierneho zníženia krútiaceho momentu na vnútornom kolese napomáha s lepším prejazdom cez zákruty. Aj vďaka tomuto riešeniu nastupuje prirodzená nedotáčavosť o niečo neskôr ako ju vodič podvedome očakáva. Skvelému podvozku ideálne sekunduje veľmi komunikatívne a citlivé riadenie. V tejto disciplíne patrí Mazda medzí najlepších. Vodič má prostredníctvom volantu veľmi dobrú spätnú väzbu o cestnom povrchu, po ktorom vozidlo práve prechádza.

A náš celkový dojem?

Model Mazda 6 si aj naďalej drží medzi na špici svojho segmentu. Konštruktéri sa zamerali na postupné dobrusovanie detailov smerom k dokonalosti. Vyslovene slabé stránky sa tu aj preto hľadajú veľmi ťažko. Príjemné prekvapenie predstavuje testovaná kombinácia s turbodieslom pod prednou kapotou. Práva táto kombinácia dáva najväčší zmyslel pre tých, ktorí budú “Šestku” využívať predovšetkým pri dlhých presunoch.


Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D184 Takumi Plus
Dĺžka: 4 805 mm
Šírka: 1 840 mm
Výška: 1 480 mm
Rázvor: 2 750 mm
Objem kufra: 522 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 445
Pohotovostná hmotnosť: 1573-1639 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 219
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km
Pneumatiky: Toyo Snowprox

Verzia/cena
Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D184 Takumi Plus (testovaný model) od 38 790 €
Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-G145 Attraction od 30 610 €

Konfigurátor Mazda 6 Wagon

Recenzia

Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D184 Takumi Plus

92% Skóre

Dĺžka: 4 805 mm Šírka: 1 840 mm Výška: 1 480 mm Rázvor: 2 750 mm Objem kufra: 522 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 135/184 Krútiaci moment Nm: 445 Pohotovostná hmotnosť: 1573-1639 kg Maximálna rýchlosť km/h: 219 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,1 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km Pneumatiky: Toyo Snowprox

Výhody

  • Dizajn + luxusný nádych
  • Súžitie turbodiesla a automatickej prevodovky
  • Jazdné vlastnosti + riadenie

Nevýhody

  • Grafika displeja multimediálneho rozhrania
  • Manuálne otváranie dverí batožinového priestoru
  • Pomalší nástup funkcie vyhrievania sedadiel pri koženom interiéri

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlastnosti 100%
  • Motor 80%
  • Cena 90%

Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D184 Takumi Plus DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

30610€
Exit mobile version