Autoinak.sk

Mazda CX-30 – Zásah do čierneho

SUV CX-30 je najdôležitejšia novinka značky Mazda v aktuálnom roku. Najnovší člen rodiny sa veľkostne radí presne medzi obľúbené modely Mazda CX-3 a Mazda CX-5. V praxi to znamená zacielenie na segment kompaktných SUV, ktorého popularita neustála rastie. Vyššia svetlá výška v porovnaní s klasickým modelom 3, prináša logicky aj viac slobody. Okrem toho je nový model viac orientovaný smerom na rodinu a jej potreby. Nová Mazda CX-30 ostáva verná dizajnovému jazyku Kodo a inovatívnym technológiám z balíka Skyactiv. Paletu pohonných jednotiek aj v tomto prípade rozšírili revolučné motory radu Skyactiv-X. Na prvý test sme si ale napriek tomu vybrali klasiku v podobe atmosférického benzínového 2-litra.

Nový model Mazda CX-30 so zážihovým motorom 2,0 G 122, v kombinácii so 6-st automatom a pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Plus vrátane ďalších paketov, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR s.r.o. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Mazda.

Rýchle fakty:

Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G

Mazda CX-30 je v portfóliu hirošimskej automobilky úplnou novinkou, predstavenou na jar tohto roka. Po technickej stránke je nové SUV blízkym príbuzným najnovšej generácie modelu Mazda 3, ktorý sa aj na našom trhu predáva ako klasický hatchback a elegantný sedan. Veľkostne novinka reálne vypĺňa medzeru medzi obľúbenými SUV z rodiny CX.
Zaujímavosťou je v tomto prípade samotné označenie. Logicky sa pre novinku núka kódové označenie CX-4. Avšak „štvorka“ je v japonskej kultúre považovaná za nešťastné číslo. Okrem toho sa už technologicky odlišný model s označením Mazda CX-4 predáva napríklad na najväčšom trhu našej planéty, teda v Číne.

S odmyslením si nedávno predstaveného elektrického modelu Mazda MX-30, predstavuje práve testovaná novinka momentálne technologicky najprepracovanejší sériový automobil s logom Mazda. Podobne ako súrodenecký modelový rad 3, sa aj v tomto prípade používa najnovšia evolúciu technologického balíka Skyactiv. Platforma Skyactiv-Vehicle Architecture sa spolieha napríklad na 30% podiel vysokopevnostnej ocele. Nový podvozok aj napriek využitiu technologicky jednoduchšej zadnej nápravy s torznou priečkou poskytuje špičkové jazdné vlastnosti. Nakoniec, presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži už v minulosti pri teste hatchbacku.

Mazda sa už tradične nebojí kráčať proti prúdu

Automobilku Mazda je považovaná za akéhosi automobilového „rebela“, ktorý sa nebojí kráčať proti prúdu. Táto odvaha je zároveň kľúčovým faktorom k množstvu obdivovateľov a spokojných majiteľov. Inými slovami, prepĺňané maloobjemové pohonné jednotky by ste pod kapotou modelov z Hirošimy hľadali márne. Mazda aj naďalej verí „atmosféram“ s adekvátnym objemom. Ponuka motorov pri modeli CX-30 je napriek tomu až nečakane rozmanitá.

Najpreferovanejšou voľbou je zážihový 4-valec s mild-hybridnou technológiou, 2,0 Skyactiv-G122, s výkonom 122 koní. Druhou alternatívou je na pomery japonských automobiliek, prekvapujúco, vznetový 4-valec 1,8 Skyactiv-D116 s výkonom 116 koní. Poslednú možnosť predstavuje očakávaná motorová novinka z radu Skyactiv-X. Toto riešenie v jednom balení kombinuje princípy benzínového a naftového motora. Reč je o pohonnej jednotke 2,0 Skyactiv-X 180, so špičkovým výkonom 180 koní.
Vo všetkých spomínaných prípadoch má zákazník na výber medzi 6-st. manuálom a automatom s rovnakým počtom stupňov. Sloboda výberu panuje aj pri voľbe pohonu. Pri všetkých variáciách motorov a prevodoviek je okrem základného pohonu prednej nápravy k dispozícii aj alternatíva s pohonom 4×4 AWD!

Novinkou nášho trhu s logom Mazda je SUV CX-30

Kodo dizajn priťahuje pohľady

Najnovšia evolúcia Kodo dizajnu “Made in Mazda” sa vyznačuje čistými a ladnými líniami. Dovolím si tvrdiť, že model CX-30 je v tomto smere najskôr útočí emócie a na prvý dojem. Až potom sa dostáva k slovu príslušnosť k segmentu SUV, resp. ku crossoverom. Ako prvá zaujme opticky zvýraznená šírka a pomerne nízka výška, čo vo finále pôsobí mimoriadne atleticky. Uhladené krivky na rozdiel od kompaktných súrodencov ale predsa len dostali aj niekoľko neprehliadnuteľných „offroad“ prvkov.

Prednej časti dominuje aj v tomto prípade obrovská maska chladiča v tvare krídel. Originálny čierny výplet dodáva novému modelu akýsi punc luxusu. Úzke a dynamicky tvarované predné svetlomety sú vklinené pomerne hlboko do prednej masky. V našom prípade disponovali špičkovou full LED technológiu s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel. Efektne zapracované ukazovatele zmeny smeru jazdy si na rozdiel od modelu 3 našli svoje miesto v spodnej časti nárazníka. Príslušnosť modelu CX-30 ku kategórii SUV pripomína neprehliadnuteľná plastová ochrana spodnej časti nárazníka.

Bočnú siluetu modelu CX-30 zdobí až nečakane výrazné ochranné oplatovanie

Rovnaký prvok dominuje aj bočnej siluete. Pomerne výrazné a masívne oplastovanie lemov blatníkov a spodnej časti karosérie modelu CX-30 opticky ešte viac zoštíhľuje. Efektne tvarovaná línia zadnej časti strechy je niekde uprostred medzi klasickými SUV a derivátmi s prívlastkom SUV coupé. Eleganciu testovaného modelu pomohli zvýrazniť pútavé 18-palcové kolesá z ľahkých zliatin.

Zadná časť nového modelu pôsobí z môjho pohľadu napriek tomu najšportovejšie. Úzke koncové svetlá tradičného tvaru spolu s ďalšími detailmi novinku nielen opticky rozširujú ale zároveň aj tlačia k zemi. Čerešničkou na torte sú dve výrazne pochromované koncovky výfukového systému, ktoré samozrejme aj reálne plnia svoju funkciu. Hru na efekt v prípade testovaného kúsku dotiahol smerom k dokonalosti aj už tradičný červený odtieň Soul Red Crystal, ktorý k značke Mazda už niekoľko rokov neodmysliteľne patrí.

Zadná časť pôsobí mimoriadne športovo

Interiér útočí na prémiu

Minimalistický dizajn s jednoduchými a uhladenými líniami panuje aj v interiéri. Usporiadanie palubnej dosky je kompletne prevzaté od súrodeneckého hatchbacku, resp. sedanu. V mojich očiach je práve tento interiér najlepší a zároveň aj najhodnotnejší spomedzi súčasného modelového portfólia hirošimskej automobilky. Mazda si na prvom dojme a “wow efekte” dala mimoriadne záležať. Kvalitné materiály so špičkovým dielenským opracovaním sú veľkou ozdobou testovaného modelu. Za podobné prevedenie priestoru pre posádku by sa pritom nemuseli hanbiť ani prémioví výrobcovia.

Rozmiestnenie ovládacích prvkov zamerané predovšetkým na funkčnosť a užívateľskú prívetivosť. Typickým príkladom tohto tvrdenia je prístrojový panel. Mazda vsádza na kombináciu tradičných analógových budíkov s grafickým displejom rýchlomera, ktorý predstiera analógovú technológiu. Takéto decentné grafické stvárnenie pôsobí nielen štýlovo ale aj športovo. Špičkovú prehľadnosť dotvárajú stupnicové ukazovatele spotreby paliva a aktuálneho dojazdu, dostupné za každých okolností. V tomto prípade úplne odpadá častokrát komplikované preklikávanie v menu palubného počítača. Vodič si napriek tomu má možnosť navoliť preferovaný vzhľad centrálneho „budíka“. Tu si je možné prednastaviť napríklad aj aktuálny stav jazdných asistentov.

Palubná doska modelu Mazda CX-30

Dominantou palubnej dosky je do priestoru vystúpený monitor multimediálneho rozhrania Mazda Connect s priemerom 8,8 palca, natočený smerom na vodiča. Decentná a zároveň prehľadná grafika aj v tomto prípade kopíruje celkový dojem z interiéru. K rýchlosti reakcií systému nemám žiadne námietky. Mazda tvrdí, že podobné systémy častokrát zbytočne rozptyľujú pozornosť vodiča, s čím sa nedá nesúhlasiť. Pravdepodobne aj preto ponúka toto multimediálne rozhranie v porovnaní s konkurentmi len minimum vyobrazovacích variácii. K bezpečnosti prispieva aj ovládanie tohto systému. Zabudnite na dotyk. V tomto prípade sa všetky nastavenia realizujú výhradne prostredníctvom príjemne intuitívneho multifunkčného ovládača HMI umiestneného na stredovej konzole. Technologickou zaujímavosťou je, že okolie displeja „zdobia“ aj dva nenápadné senzory, ktoré majú za úlohu sledovať bdelosť vodiča počas jazdy. Z praktickej stránky si pochvalu zaslúži aj samostatný model ovládania klimatizácie s klasickými ovládacími prvkami.

Zásadný rozdiel v porovnaní s modelom 3 predstavuje v prípade SUV CX-30 vyšší posed, príznačný pre túto kategóriu vozidiel. Po premietnutí do reči čísel sa tu sedí približne o 5 cm vyššie. Napriek logicky lepšiemu výhľadu, má „športový“ posed v testovanom modeli stále bližšie k svetu klasických kompaktov ako k typickým SUV. Autentickú športovú atmosféru dotvárajú prvky ako je trojramenný multifunkčný volant, či ideálna pozícia voliča automatickej prevodovky. Mazda si na podobných “drobnostiach” dáva mimoriadne záležať aj v rámci filozofie „Jimba ittai“, teda dokonalého prepojenia vodiča s vozidlom. Dostatočne nadimenzované predné sedačky dostali sympaticky náznak bočného vedenia. Zásadné výhrady niesu ani k výhľadu z vozidla v smere šikmo dopredu.

Detail multimediálneho rozhrania Mazda Connect s atraktívnou grafikou

Pocitovo väčšiu porciu životného priestoru, v porovnaní s modelom Mazda 3, sa konštruktérom podarilo vykúzliť v druhom rade. A to paradoxne aj napriek kratšej celkovej dĺžke vozidla ako aj kratšiemu rázvoru náprav! Kľúčom k úspechu je v tomto prípade o niečo vzpriamenejší posed. V modeli CX-30 sa za seba pomerne pohodlne usadia aj osoby s výškou presahujúcou 180 cm. Rodinne orientovaných užívateľov poteší pohodlnejší prístup a viac svetla. V oboch prípadoch sa pod to podpísal inak tvarovaný druhý pár dverí s podstatne tenším zadným stĺpikom.

Ďalším tromfom v rukáve testovaného modelu je batožinový priestor. V porovnaní s hatchbackom si SUV polepšilo až o 100 litrov. Základný objem na úrovni 430 litrov napriek tomu netrhá objemové rekordy v segmente. Na bežné rodinné využitie bude ale aj s rezervou postačovať. V porovnaní s luxusným interiérom pôsobí „kufor“ až príliš obyčajným a jednoduchším dojmom. Uvítal by som tu predsa len viac fixačných riešení ale napríklad aj o niečo pevnejšie dno. Pod úrovňou podlahy si našiel svoje miesto subwoofer inak skvelého audia značky Bose. Okrem neho sa sem zmestí ešte aj pár drobností. Rezervnú pneumatiku nahrádza„len“ opravná sada. Po sklopení delených zadných sedadiel s podlahou v takmer ideálnej rovine možno prepravnú kapacitu navýšiť až na 1406 litrov. Pochvalu si aj v tomto prípade zaslúži jeden prémiový detail. Elektrické ovládanie dverí kufra dopĺňa teraz aj druhé tlačidlo s funkciou zamknutia vozidla.

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní až 430 litrov

Mazda svoj luxusný potenciál premietla aj do veľmi bohatej výbavy. Už v základe model CX-30 disponuje napríklad balíkom jazdných asistentov, či Head-up displejom, ktorý premieta údaje o jazde priamo na čelné sklo! Testovaný exemplár s takmer všetkými dostupnými paketmi disponoval okrem toho napríklad aj: bezkľúčovým prístupom a štartovaním, vyhrievaním predných sedadiel a volantu, audio sústavou Bose, koženým čalúnením alebo 360 stupňovým náhľadom na okolie vozidla prostredníctvom kamier.

Po jazdnej stránke mimoriadne prívetivá

Ani pri hodnotení jazdných vlastností sa novinka nevyhne porovnávaniu s modelom Mazda 3. Aj keď sa na prvý pohľad môže javiť, že po jazdnej stránke ide o praktiky identické vozidlá, opak je pravdou. Napriek rovnakej technike sa konštruktérom podarilo postaviť a vyladiť dve samostatné osobnosti. Kým hatchback pôsobí tuhším a športovejším dojmom, SUV CX-30 sa vyznačuje univerzálnejšou podobou. Ozdobou oboch modelov ostáva veľmi schopný podvozok. Testovaný model CX-30 dostal príjemne prívetivý a zároveň poddajnejší podvozok, resp. naladenie pruženia. Novinka preto dokáže s až prekvapivou istotou odfiltrovať väčšinu bežných nerovností našich ciest.

Určitý športový charakter ale zostal zachovaný aj v tomto prípade. CX-30 veľmi pekne drží zvolenú jazdnú stopu a zároveň s istotou kopíruje povrch cesty po ktorom vozidlo prechádza. Aj napriek vyššej stavbe karosérie sa v zákrutách nakláňa len minimálne. Istotu spoza volantu pri dynamickej a športovej jazde znásobuje tradične komunikatívne riadenie, tak príznačné pre značku Mazda. Cestovný komfort okrem veľmi dobre fungujúceho podvozka znásobuje precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Aj v tomto parametri Mazda znesie porovnávanie s prémiovými konkurentmi.

Pod kapotou testovaného kúsku pracoval skvelý atmosférický 2-liter Skyactiv-G

Pod prednou kapotou v našom prípade pracoval vylepšený atmosférický 2-liter, z radu Skyactiv-G. V rámci lepšej hospodárnosti ale aj pri akcelerácii mu najnovšie napomáha mil-hybridná technológia. Aj keď papierový výkon 122 koní, neznie v dnešnej dobe príliš oslnivo, tak pocitovej dynamike testovaného kúska sa dá len ťažko niečo vyčítať. Rovnako aj pocit so zrýchlenia zrýchlenia, z 0 na 100 km, sa v realite javí o niečo lepšie ako je papierových 11,7 sekundy.

Atmosférickej motorizácii v princípe najviac vyhovuje pohodová a rozvážna jazda. V tomto režime je nie je problém priblížiť k spotrebe, ktorú udáva výrobca. Pravé čaro atmosféry sa ale každopádne dostavuje v hornej tretine otáčkomeru. V tomto režime sa do interiéru šíri zároveň autentický zvuk. Zážitková jazda nie je proti srsti ani inak veľmi hladko pracujúcemu meničovému automatu so 6 stupňami. Pri pokojnej jazde prebiehajú zmeny jednotlivých prevodov prakticky bez povšimnutia. Pri prudšom zatlačení plynového pedála prevodovka ochotne podradí aj o 2 stupne, tak aby sa motor vedel „oprieť“ o svoj maximálny krútiaci moment. Predvolenou alternatívou zážitkovej jazdy je režim Sport. V tomto automat za každých okolností preferuje vyššie otáčky ako je tomu v štandardnom režime. Pri vyslovene dynamickej jazde po obľúbených okresných cestách plných zákrut sa priemerná spotreba paliva vyšvihla teste nad hranicu 8 – 9 l/100 km, čo stále možno považovať za akceptovateľnú hodnotu.

Mazda CX-30 s pohonom 4×4 plní predstavu ideálneho SUV

Podobné čísla naskakujú na palubnom počítači aj pri využívaní v mestskej premávke, resp. pri jazde v teréne. Práve v druhom spomínanom prostredí ma nový model príjemne prekvapil. Aj napriek absencii akejkoľvek „offroad“ výbavy, v podobe elektronických hračiek, dokázala Mazda CX-30 s pohonom 4×4 zdolať všetky pripravené nástrahy, vrátane pomerne komplikovaného stúpania na podmočenom podklade. Do skutočne náročných podmienok ale tento model napriek tomu určený nie je. Limitujúcim faktorom sú tu predovšetkým nájazdové uhly ako aj svetlá výška „len“ 176 mm. Pohon všetkých kolies v praxi preto väčšina užívateľov nového modelu ocení napríklad v zime, či pri občasných výletoch po nespevnených komunikáciách.

A náš celkový dojem ?

Nový model Mazda CX-30 trafil priamo do čierneho. Japonci v tomto prípade využili všetky prednosti najnovšej generácie kompaktného modelu 3, ktoré zabalili do užitočnejšej a praktickejšej SUV podoby. Novinka dokáže nielen potešiť vodiča ale zároveň aj poslúžiť ako rodinný automobil vhodný nielen na univerzálne používanie.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mazda CX-30 2,0 Skyactiv G-122 AWD

Dĺžka: 4 395 mm
Šírka: 1 795 mm
Výška: 1 540 mm
Rázvor: 2 655 mm
Objem kufra: 430 litrov

Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 90/122
Krútiaci moment Nm: 213
Pohotovostná hmotnosť: 1430-1504 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,5 / 100 km
Pneumatiky: Toyo Proxes

Verzia/cena
Mazda CX-30 2,0 Skyactiv G-122 AWD Plus (testovaný model) od 27 990 €
Mazda CX-30 2,0 Skyactiv G-122 od 21 390 €

Konfigurátor Mazda CX-30

Kontakt, testovacia jazda

Recenzia

88% Skóre

Mazda CX-30 2,0 Skyactiv G-122 AWD Dĺžka: 4 395 mm Šírka: 1 795 mm Výška: 1 540 mm Rázvor: 2 655 mm Objem kufra: 430 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 90/122 Krútiaci moment Nm: 213 Pohotovostná hmotnosť: 1430-1504 kg Maximálna rýchlosť km/h: 182 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,7 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,5 / 100 km Pneumatiky: Toyo Proxes

Výhody

  • Podvozok + jazdné vlastnosti
  • Luxusný interiér
  • Imidž + bohatá výbava

Nevýhody

  • Nedotiahnuté detaily batožinového priestoru
  • Vyššia spotreba pri dynamickej jazde
  • Svetlá výška a nájazdové uhly

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 100%
  • Praktická stránka 80%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Motor 90%
  • Cena 80%

DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

27990€
Exit mobile version