Autoinak.sk

Mclaren Artura – Superšport do zástrčky

Automobilka Mclaren sídliaca v anglickom meste Woking má za sebou pomerne turbulentný rok 2020. Aj v tomto prípade sa pod podpísala predovšetkým pandémia koronavírusu, ktorá globálnemu predaju superšporov logicky príliš nepriala. Angličania sú napriek tomu plní optimizmu. Okrem sympatického progresu rovnomenného tímu v F1, Mclaren nezaháľal a horúčkovito pracoval aj na vývoji superšportu novej generácie. Nim sa stal úplne nový model s názvom Artura.

Nová éra

Renomovaný výrobca športových automobilov potešil množstvo fanúšikov ešte pred oficiálnym predstavím nového modelu. Tak trochu paradoxne sa pod to podpísal už len jeho avizovaný názov. Angličania v podobe označenia Artura upustili od komplikovaných kódových označení pripomínajúcich skôr výrobcov bielej techniky. Ich korunu okrem priameho predchodcu modelu 570S reprezentoval ešte starší duchovný praotec s „kultovým“ označením MP4-12C! Aj názov Artura značku Mclaren viac ako symbolicky posúva do úplne novej éry. Novinka je postavený na úplne novej platforme s názvom MCLA – McLaren Carbon Lightweight Architecture.

Nový Mclaren Artura

Ako už napovedá samotný názov, nová platforma využíva v hojnej miere karbón, hliník a iné ultra ľahké materiály. Okrem toho, že každý superšport už v princípe logicky bojuje s kilami navyše, majú na to Angličania aj ďalší podstatný dôvod. Platforma novinky je totiž prispôsobená pre zástavbu dnes už čoraz častejšej plug-in hybridnej technológie! Nový Mclaren tak okrem benzínu šokujúco tankuje aj elektrickú energiu. Dôvod tohto riešenia sa zdá byť jasný ako facka. Automobilka však využila elektrický potenciál hneď dvojakým spôsobom. Okrem ekologickými fanatikmi želaného boja s emisiami si v tomto prípade elektrický pohon zastáva aj pozíciu generátora výkonového dopingu.

Zelený a zároveň výkonný

Samotná automobilka sa pri modeli Artura dokonca hrdí, že založila novú kategóriu superšportov s prívlastkom High-Performance Hybrid. Pre úplnosť dodajme, že Mclaren má s výrobou elektrifikovaných modelov už pomerne bohaté skúsenosti. Túto éru svojho času odštartovala vlajková loď o označením P1, čo je duchovný nástupca legendárneho Mclarenu F1. Artura sa v rámci pohonného reťazca dokonca zriekla dvoch valcov. Tradičný 8-valec je v tomto prípadenahradený úplne novým spaľovacím motorom 3,0 V6 Twin Turbo. Prepĺňanie v podobe dvojice turboduchadiel je sofistikovane optimalizované prostredníctvom uloženia priamo medzi dvoma radmi hláv valcov. Benzínový motor generuje sám o sebe výkon až 580 koní. Špecialitou novinky značky Mclaren je následne aj nová dvoj-spojková 8 st. automatická prevodovka.

Interiér

Raritou je, že v rámci znižovania hmotnosti nedisponuje spiatočným chodom! O pohyb smerom vzad sa tu stará výhradne elektromotor integrovaný priamo do prevodovky. Jeho 50 a krátkodobo až 100 koní, predstavuje spomínaný výkonový doping. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy následne dosahuje až 680 koní! Celkovú „suchú“ hmotnosť vozidla bez posádky sa pritom podarilo ustrážiť na hodnote len 1395 kg! Samotná elektrosústava váži dokonca len cca 100 kg. Zásobníkom elektrickej energie je kompaktný li-on akumulátor umiernený za prednými sedačkami s kapacitou 7,4 kWh.

Technológia prispôsobené emóciám

Bezemisný dojazd čisto na elektrickú energiu dosahuje podľa výrobcu hodnotu 30 kilometrov. Len na baterky dokáže Artura zároveň uháňať rýchlosťou až 130 km/h. Dobíjanie batérie z externého zdroja bude na kapacitu 80% trvať približne 2,5 hodiny. Okrem špičkového pomeru medzi výkonom a hmotnosťou si dal Mclaren mimoriadne záležať aj na ďalších detailoch. A tie sú vo finále zárukou špičkového zážitku z jazdy. Okrem prepracovaného podvozku a pohonu zadných kolies stojí určite za zmienku aj elektrický nastaviteľný zadný diferenciál či prednastaviteľné odpruženie zadnej nápravy. V rámci štyroch jazdných režimov je tu okrem komfortného módu aj nastavenie Track určené pre jazdu na okruhu. Na vysokú záťaž sú nadimenzované aj karbon-keramické brzdy.

Nový Mclaren Artura

Dnes už pomerne unikátnu chuťovku reprezentuje hydraulický posilňovač riadenia, ktorý je zárukou špičkovej spätnej odozvy riadenia. Typický Mclaren dizajn sa v tomto prípade hrdí aj špičkovou aerodynamikou. Vďaka nej Artura dokonca nepotrebuje ani zadné prítlačné krídlo! Interiér ponúka množstvo moderných riešení, vrátane dotykového infotaimentu a dostupnosti asistenčných systémom. S praktickým riešením prichádzajú škrupinové sedačky, ktoré výrobca vybavil patentovanou funkciou natáčania, čo v praxi sa výrazne uľahčuje prístup na palubu.

Spotreba ako z ríše snov?

Pomyselnou čerešničkou na záver, je výrobcom avizovaná spotreba. Tá ma pri plne nabitej batérii dosahovať pri výkone pohonnej sústavy 680 koní, 3-sekundovom zrýchlení z pokoja na 100 km/h a maximálne 330 km/h nadpozemský podliezť úroveň 6 litrov benzínu na 100 km/h! Ak by to tak bolo aj v bežnom živote, tak Mclaren Artura svojou úspornosťou zahanbí aj mnoho dnešných bežných „ekologických“ automobilov.

Video Mclaren Artura

Mclaren Artura
Motor: hybridný – zážihový V6 objem 3,0 l + elektromotor
Maximálny výkon: 500 kW (680 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,0 s
Maximálna rýchlosť: viac ako 330 km/h
Cena: od 214 000 EUR

autor: Peter Hlačik

Foto: Mclaren

Exit mobile version