Autoinak.sk

Mercedes-Benz GLC kupé – Osviežená štýlovka

Prémiová automobilka s hviezdou v znaku spustila prednedávnom masívnu modelovú ofenzívu. Pestrému množstvu nových, resp. vynovených modelov kraľujú tie s vyššou stavbou karosérie. A niet sa čomu diviť. SUV sa v súčasnosti tešia stále mimoriadnej obľube. V dotknutom segmente Mercedes-Benz v uplynulých mesiacoch obmenil prakticky celú svoju paletu modelov. Po generačnej výmene ikonickej triedy G, sa pred pár mesiacmi dočkala nástupcu i trieda GLE. Okrem toho v Stuttgarte predstavili úplne novú triedu GLB, ako aj prvé SUV s čisto elektrickým pohonom, teda Mercedes-Benz EQC. A aby toho nebolo málo, osvieženie v podobe faceliftu absolvovala i luxusná trieda GLS a obľúbené SUV GLC. Práve tento model v atraktívnej karosárskej verzii kupé, sme otestovali vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Mercedes-Benz.

Nový Mercedes-Benz GLC kupé vo verzii 300 s úplne novým 2-lirovým zážihovým motorom o výkone 258 koní, v kombinácii s tradičnou s 9-st. automatickou prevodovkou a vo verzii AMG Line, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, s.r.o.

Rýchle fakty:

Mercedes-Benz GLC Coupe 300 4Matic Fotogaléria Mercedes-Benz GLC kupé

Luxusné SUV kompaktných rozmerov s označením GLC značka Mercedes-Benz uviedla do predaja v roku 2015. V tých časoch šlo o priameho nástupcu modelu GLK, s implementáciou novej logiky označovania SUV modelov s logom Mercedes-Benz. Automobilka spolu s príchodom triedy GLC okrem „tradičného“ SUV, predstavila aj druhý karosársky variant so štýlovou karosériou SUV-kupé, teda GLC kupé. Modely z radu GLC sa zároveň zaradili medzi najžiadanejšie vozidlá Mercedes-Benz s vyššou stavbou karosérie.

Približne po 4 rokoch od začiatku výroby absolvoval modelový rad GLC modernizáciu v podobe plánovaného faceliftu. Okrem podvedome očakávaných dizajnových zmien sa modernizácia dotkla predovšetkým nových technológií. Očakávanú zástavbu multimediálneho rozhrania MBUX (Mercedes-Benz User Experience), dopĺňajú nové asistenčné systémy. Zmenami prešiel aj podvozok. Sériovo dodávané adaptívne tlmiče môže na želanie nahradiť pneumatický podvozok s funkciou vzduchového ovládania pohybov karosérie, ktorým disponuje napríklad aj nový model GLE.

Pozmenenej prednej časti dominuje nová maska chladiča

Pomerne zásadné zmeny sa dotkli aj motorovej palety. Obľúbené turbodiesle samozrejme spĺňajú najprísnejšie emisné normy. Komplexnej inovácie sa dočkali benzínové verzie. Úplne nový prepĺňaný zážihový 2-liter teraz disponuje elektronickou zástavbou a názvom EQ Boost. Postarala sa o ňu zástavba 48-voltovej napäťovej sústavy. Elektronický pomocník v praxi zlepšuje jazdnú dynamiku a má vplyv aj na nižšiu spotrebu paliva.

Benzínový základ testovaného modelu predstavuje nový „elektrifikovaný“ 4-valcový 2-liter, vo verzii GLC-kupé 200 4Matic o výkone 197 + 14 koní. Výkonnejšou verziou je identická motorizácia vo verzii GLC kupé 300 4Matic, s výkonom 258 + 14 koní. Pre priaznivcov nafty má Mercedes v ponuke rovnako 2-litrový 4-valcový turbodiesel. V ponuke je v 3 výkonových verziách. Najdostupnejšie GLC-kupé 200d 4Matic disponuje výkonom 163 koní. Verzia GLC-kupé 220d ponúka 194 koní. A vznetovou špičkou je nateraz model GLC-kupé 300d s výkonom 245 koní.

Nové benzínové motorizácie obsahujú už aj elektronickú súčasť

Všetky spomenuté motorizácie sa štandardne kombinujú s 9-st. automatickou prevodovkou. Štandardom pri všetkých verziách je aj pohonom 4×4 4Matic. Vrcholom modelového radu je tradične verzia z dielne AMG s označením Mercedes-AMG GLC 63S 4Matic+. Pod prednou kapotou sa v tomto prípade ukrýva benzínový 4-liter V8 o výkone až 510 koní.

Elegantný “kabátik” so športovou príchuťou

Modernizácia modelového radu GLC so sebou priniesla pomerne významné zmeny aj na poli dizajnu, čo pri faceliftoch “trojcípej hviezdy” nebolo vždy samozrejmosťou. Základná koncepcia modelov SUV kupé je principiálne zameraná na dynamický look. Športový charakter, je v prípade modelu Merdeces-Benz skombinovaný s eleganciou a luxusom. Vďaka prepracovaným detailom je zároveň možné vizuálne novinku v porovnaní s predchodcom identifikovať už aj na diaľku.

Nové Multibeam svetlomety ponúkajú špičkový svetelný účinok

Predná časť púta pozornosť novou maskou chladiča s ešte výraznejším a dynamickejším tvarovaním. Agresívnejší tvar dostali aj predné svetlomety. V našom prípade disponovali špičkovou Multibeam LED technológiou. Vyznačuje sa nielen vynikajúcim svetelným účinkom ale aj veľmi dobre fungujúcou funkciou “tieňovania” objektov. Výkonový potenciál vozidla následne podčiarkuje efektný AMG balík.

Bočná silueta SUV-kupé už tradične zaujme pozvoľne klesajúcou líniou strechy. GLC kupé zaujme decentným náznakom spojlera na piatych dverách. Silu a výkon zvýrazňuje zaujímavý detail v podobe rozdielnych rozmerov pneumatík na prednej a zadnej náprave. O lepší „záber“ sa tu vďaka širšiemu profilu stará podľa očakávania práve zadná náprava. Jej preferencia má pri vozidlách Mercedes-Benz historicky veľmi silnú tradíciu.

Dynamicko elegantná silueta SUV-kupé

Zadná časť nového modelu dostala koncové svetlá s novou grafikou. Športový charakter v tomto smere znásobuje naznačený difúzor. Pochrómované koncovky výfukového systému sú ale aj v tomto prípade, podobne ako pri väčšine nových modelov značky Mercedes-Benz, “žiaľ” len vizuálnym klamom. Reálne vyústenie výfukového systému sa nachádza v priestore pod zadným nárazníkom.

Interiér s decentnými zmenami a až nečakaným priestorom

Elegantný interiér modelu Mercedes-Benz GLC patril po kvalitatívnej stránke k absolútnej špičke svojho segmentu. Možno aj z tohto dôvodu zaznamenala kabína nového modelu pri modernizácii len decentnú premenu. Samotné materiály a kvalita ich dielenského opracovania dosahuje špičkovú úroveň. Základné tvary palubnej dosky zostali bezo zmien. Konštruktéri a dizajnéri automobilky sa v tomto smere zamerali predovšetkým na elegantné a citlivé zabudovanie nových technológií, ktoré so sebou priniesol facelift.

pohľad na prístrojovú dosku

Pozornému oku v tomto smere neunikne predovšetkým nový multifunkčný volant, s ovládacími plôškami rozhrania MBUX. Zásadnú zmenu v tomto smere podstúpil aj prístrojový panel. Analógové „budíky“ nahrádza vo vyšších verziách plne digitálne rozhranie, ktoré je ale aj naďalej zapracované do efektnej „kaplnky“ prístrojového panela. Špičkovú grafiku dopĺňajú široké možnosti konkrétneho nastavenia vyobrazovaných údajov podľa osobných preferencií. Na druhej strane softwarová verzia testovaného modelu neumožňuje až také množstvo variácií ako je tomu pri novom modeli GLE, resp. novom „A-čku“. Obmedzenie sa vzťahuje napríklad na plné vyobrazenie mapového podkladu na prístrojovom paneli.

Centrálny displej rozhrania, umiestnený na prístrojovom paneli, je naopak už kompletne prevzatý z najnovšej verzie MBUX. Okrem väčšieho priemeru obrazovky tu pribudla aj funkcia dotykového ovládania. Mercedes-Benz naďalej pracuje na postupnom vylepšovaní ovládania a celkovej intuitívnosti tzv. umelej inteligencie, ktorou sa vyznačuje “osobný asistent” MBUX. Z ponuky možnosti jeho ovládania si vyberie naozaj každý. Pomerne rozsiahlemu hlasovému ovládaniu „Ahoj Mercedes“ sekundujú spomínané plôšky na volante, dotykové rozhranie, ako aj nový združený ovládač umiestnený stredovej konzole. Práve posledné spomenuté riešenie nám v redakcii po funkčnej stránke vyhovovalo úplne najviac.

Prístrojový panel dostal digitálnu podobu

Luxusnú atmosféru na palube podčiarkujú možnosti individuálneho nastavenia efektného ambientného osvetlenia. To dokáže ideálne dotváriť celkovú atmosféru na palube. Stredová konzola, v našom prípade doplnená o efektný drevený dekór, sa vyznačuje čistými líniami a interiéru dodáva nezameniteľný nádych. Pre značku Mercedes-Benz typické umiestnenie voliča prevodovky, dovolilo na stredovej konzole umiestniť veľkú odkladaciu schránku obsahujúcu v našom prípade box na indukčné dobíjanie mobilného telefónu.

Práve komplexná praktická stránka je pri modeli GLC kupé príjemným prekvapením. Boxy vo dverách sú prispôsobené pre nápoje. Na odloženie drobností poslúžia tradičné schránky pred spolujazdcom resp. v lakťovej opierke. Príjemne vyvýšený posed za volantom ponúka veľmi slušný výhľad z kabíny. Dostatočne dimenzované predné sedačky so sympatickým náznakom bočného vedenia, si je možné nastaviť individuálne v širokej škále.Ešte väčšie prekvapenie ponúka druhý rad. Aj napriek efektne klesajúcej línii strechy sa dozadu dokážu pohodlne usadiť aj výškovo urastenejší pasažieri. Priestor na hlavu nie je v tomto prípade na naše prekvapenie limitujúci ani pri osobách s výškou presahujúcou 180 cm.

Stredový tunel s multifunkčným ovládačom rozhrania MBUX

Batožinový priestor, aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, disponuje v základom usporiadaní kapacitou až 500 litrov. Pod opticky plytší dojem sa podpísala nielen efektná karoséria ale aj vyššie umiestnenie samotnej podlahy. Nezanedbateľná časť spomenutého objemu je následne dostupná v členitom priestore pod podlahou. Okrem drobností sa sem s prehľadom zmestia aj väčšie predmety. Vyššie umiestnenie podlahy dovoľuje vytvoriť prakticky ideálnu rodinu v konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1400 litrov. Napriek tomu a z logických dôvodov nemožno model GLC kupé stavať do pozície „sťahováka“. Bežné a rutinné potreby rodiny ale z nášho pohľadu zvládne aj tento model veľmi dobre.

Úroveň výbavy modelov v prémiovej kategórii určuje do značnej miery peňaženka jeho majiteľa. Fantázii a širokému spektru možných variácií sa v tomto smere medze naozaj nekladú. V prípade modelu GLC kupé odporúčame okrem luxusných prvkov rozhodne zainvestovať do balíku jazdných vyspelých a dobre fungujúcich jazdných asistentov.

Stvárnenie detailov dosahuje špičkovú úroveň

Po jazdnej stránke mieri GLC kupé na SUV Olymp

Aj keď sa prvoplánovo koncepcia vozidla typu SUV-kupé javí ako číry nezmysel, záujem zo strany samotných zákazníkov hovorí paradoxne o priamom opaku. Logickým vysvetlením môže byť aj všeobecný boom okolo vozidiel tejto kategórie vozidiel. Väčšina majiteľov zároveň svoje SUV využíva drvivú väčšinu času na spevnených komunikáciách. Presne na túto kategóriu potencionálnych záujemcov má zacielené aj Mercedes-Benz GLC kupé. Výhodou vyššieho a príjemne pohodlného posedu kombinuje v jednom balení so špičkovými jazdnými vlastnosťami na klasických komunikáciách.

A práve suverénnymi jazdnými vlastnosťami na asfaltovom povrchu dokáže GLC kupé „zadupať do zeme“ nejeden šoférsky orientovaný “kompakt”. Testovaný model nesklame ani v mestskej “džungli”, ani pri bežnej jazde ale ani pri dynamickom prejazde cez obľúbený horský prechod plný zákrut. Prvotriedny cestovný komfort a luxusnú atmosféru na palube dotvára aj špičkové odhlučnenie priestoru pre posádku.

Faceliftovaný Mercedes-Benz GLC kupé

Pod špičkové jazdné vlastnosti sa v nemalej miere podpísal podvozok. Pri testovanom kúsku sme mali k dispozícii základnú verziu podvozka, bez vzduchových vankúšov, ale s adaptívnymi tlmičmi. Už v takejto konfigurácii je možné GLC kupé pasovať do pozície akéhosi chameleóna. K dispozícii sú tu jazdné režimy comfort, eco, sport a sport+. Okrem nastavenia podvozka sa mení odozva plynového pedála, riadenia či reakcií automatickej prevodovky. Prvé dva režimy sú určené na bežnú jazdu. Športové nastavenia dokáže naopak ešte výrazne znásobiť zážitky z dynamickej jazdy. Mimoriadne pozitívne je, že Mercedes-Benz GLC kupé sa pri ostrej jazde v zákrutách nakláňa skutočne len minimálne. Z karosérie ide zároveň príjemne tuhý pocit!

Naša najväčšia zvedavosť logicky smerovala smerom k motorovej novinke pod prednou kapotou. Prepĺňaný benzínový 2-liter disponuje výkonom až 258 koní a modelu GLC po dynamickej stránke dáva krídla. Dodatočných 14 koní naviac pridáva elektrická sústava EQ Boost, ktorá je pevnou súčasťou pohonného reťazca. Potrebná elektrická energia sa získava rekuperáciou predovšetkým pri brzdení. A následne je pripravená pomôcť spaľovaciemu motoru pri akcelerácii. Chod a funkciu elektrickej sústavy je možné sledovať aj pri samotnej jazde prostredníctvom grafiky na prístrojovom paneli.

GLC kupé patrí medzi najlepšie jazdiace SUV dostupné na našom trhu

Z hľadiská zážitkov predstavuje benzínový motor príjemné prekvapenie. Aj vďaka vyššie spomenutej elektronickej sústave dynamikou pri zrýchlení „benzín“ prekonáva vznetové alternatívy. Ešte výraznejšia výhoda zážihovej verzie sa po dynamickej stránke prejavuje neutíchajúcim a postupne gradujúcim mohutným záťahom, ktorý vrcholí prakticky až tesne pod hranicou obmedzovača. Práve zážitok z jazdy pri vysokých otáčkach je jednou z hlavných predností testovanej verzie. Na druhej strane platí, že pri zážitkovej jazde treba počítať s vyššou spotrebou paliva. Celkový priemerom v tomto prípade “veľmi ľahko” prevýši magickú hranicu 10 l paliva na každých 100 km. Na druhej strane zároveň platí, s vyslovene ľahkou nohou a pri pokojnej jazde sa je možné spotrebou priblížiť k priemeru, ktorý udáva výrobca.

K emocionálnym zážitkom modelu GLC kupé prispieva okrem benzínovej motorizácie aj vyladenie pohonu všetkých kolies 4Matic. V športovom móde, resp. na nestabilnejšom povrchu je jasne cítiť preferenciu zadnej nápravy, čo vo finále ešte viac umocňuje porciu zážitkov z jazdy. Mercedes-Benz GLC kupé v sumári patrí medzi tie SUV, ktoré sa jazdným prejavom najviac približujú ku klasickým športovým automobilom.

Pohon 4Matic posiela viac trakcie na zadné kolesa

V prípade testovaného kúsku sme aj preto s odmyslením si fotopózovania na obľúbenej lúke, odignorovali „offroad“ skúšku. Na základe skúseností s modelom GLC SUV je jasne, že v princípe sa v teréne nestratí ani verzia kupé. Nám sa ale testovaný model do blata jednoducho vôbec nehodí.

A náš celkový dojem?

Vynovený Mercedes-Benz GLC kupé je dobre pripravený na svoju ďalšiu životnú etapu. Facelift sa okrem dizajnových zmien zameral na nové technológie pod kapotou a na palube. Zaujímavú alternatívu voči všeobecne preferovaným turbodieslom predstavuje práve nový benzínový agregát. Dynamikou a zážitkom z jazdy dokáže z nášho pohľadu svojich vznetových súrodencov prekonať. Na druhej strane treba zároveň počítať aj s adekvátnou porciou paliva, ktoré si za svoje služby vypýta. Každopádne Mercedes-Benz GLC kupé patrí aj naďalej medzi najlepšie jazdiace SUV, ktoré si je možné na našom trhu zadovážiť.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Mercedes-Benz GLC kupé 300 4Matic AMG Line
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 190+10/258+14
Krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,1 – 7,7/8,1 – 9,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,6 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Latitude Sport 3

Verzia/cena
Mercedes-Benz GLC kupé 300 4Matic AMG Line (test. model) od 60 168 €
Mercedes-Benz GLC kupé 200 4Matic od 52 878 €

Klikni na konfigurátor Mercedes-Benz GLC kupé

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Jazdné vlastnosti
Technológie na palube
Priestorové pomery v druhom rade

Zápory – – –

Spotreba paliva

Manuálne nastavenie posunu predných sedadiel

Exit mobile version