Autoinak.sk

Najdrahším autom našej planéty je Ferrari 250 GTO z roku 1962

Ak ste tipovali, že sériový automobil s historicky najvyššou cenovkou, aký sa doposiaľ na našej planéte predal, bude extrémne výkonný a moderný hypersport z niektorej limitovanej edície, tak vás musíme vyviesť z omylu. Titulom najdrahší automobil sa reálne pýši „veterán“ z roku 1962!

Prístrojový panel modelu Ferrari 250 GTO

Súčasným sériovým automobilom s najvyššou cenovkou, ktoré si môžete kúpiť ako nové v showroome, kraľujú limitované edície odvodené z Bugatti Chiron. Jeho „čierna“ malosériová edícia s názvom La Voiture Noire sa v minulom roku predávala s cenovkou takmer 17 miliónov eur. Ak sa ale na cenovku najdrahšieho automobilu pozrieme komplexnejšie, tak aktuálny primát patrí historickému modelu, ktorý si jeho majiteľ kúpil v rámci dražby. Zároveň musí byť každému jasné, že v tomto prípade nehovoríme o žiadnom tuctovom automobile, ktorý môžete náhodou objaviť napríklad niekde na vidieku v zabudnutej deduškovej garáži.

Na druhej strane držiteľ tohto predajného rekordu väčšinu z vás určite neprekvapí. V technickom preukaze sa totiž pýši tým najlepším rodokmeňom – značkou Ferrari. Malosériové automobily so vzpínajúcim sa koníkov sa už mnoho rokov kupujú predovšetkým ako investícia, resp. úložisko peňazí. Ferrari 250 GTO bolo mimoriadne unikátne už vo svojej dobe, presnejšie v roku 1962. Táto talianska automobilka v rozmedzí rokov 1962 – 1964 vyrobila len 36 exemplárov tohto modelu + 3 ďalšie postavené na rovnakom základe, ale s iným typom karosérie.

Ferrari 250 GTO v interiéri

Pod prednou kapotou dobového modelu 250 GTO pracuje pre Ferrari tradičný atmosférický 12-valec s objemom 3,0 litra. Maximálny výkon tohto nesmierne vzácneho kúsku dosahoval už v tých časoch úctyhodných 300 koní. Z pokoja na 100 km/h dokáže zrýchliť za špičkových 5,6 sekundy. Maximálna rýchlosť atakuje hodnotu 280 km/h. Vodič sa v tých časoch musel spoľahnúť výhradne len na ručné radenie zastúpené prostredníctvom 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Pod pôsobivé výkonové parametre tohto exempláru sa v nemalej miere podpísala aj veľmi nízka hmotnosť. Tá sa aj napriek 12-valcu pod kapotou pohybovala na úrovni približne 880 kg.

Veľkou kuriozitou je fakt, že toto Ferrari si v tých časoch nemohol kúpiť hocikto. Nenarážame pritom len na dostatočne tučné bankové konto. O dosť bohatom, ale zároveň aj mimoriadne šťastnom majiteľovi tohto skvostu na kolesách rozhodoval sám veľký Enzo Ferrari. V Amerike toto privilégium pripadlo následne na miestneho šéfa v podobe osoby Luigiho Chinettiho. Mimochodom, v USA v roku 1962 cenovka modelu 250 GTO štartovala na v tých časoch astronomických 18-tisícoch dolárov. Zo všetkých exkluzívnych majiteľov tohto modelu vypichnime módnu ikonu v podobe Ralpha Laurena.

Rekordné Ferrari 250 GTO sa predalo v roku 2018 ako „jazdenka“ formou dražby. Tú usporiadala v roku 2018 aukčná sieň RM Sotheby´s v meste Monterey. Šťastný anonymný majiteľ si taliansky superšport vydražil za rekordnú sumu 48,4 milióna dolárov, čo je v prepočte približne 42,8 milióna eur. Ferrari 250 GTO od tých čias patrí honor najdrahšieho oficiálneho predaného automobilu našej planéty. Či niektoré iné auto niekedy v blízkej dobe tento rekord prekoná, nie je vzhľadom na súčasné „korona“ časy spojené s neistými ekonomickými vyhliadkami veľmi pravdepodobné. Podľa nepotvrdených informácií sa však rovnaký model (Ferrari 250 GTO) predal pri priamom predaji až za neuveriteľných 70 miliónov dolárov. Zaujíma vás, akému modelu patril honor najdrahšieho auta planéty ešte pred Ferrari 250 GTO? Je to „prekvapujúco“ opäť červené Ferrari 335S s motorom V12, ktoré sa v Taliansku vyrábalo v rokoch 1957 – 1958.

Autor: Peter Hlačik/foto: Ferrari

Exit mobile version