Autoinak.sk

Nová generácia modelu Toyota Yaris

Model Yaris patrí dlhodobo medzi najobľúbenejšie vozidla s logom Toyota predávane v Európe. Japonský gigant prednedávnom predstavil úplne novú generáciu svojho zastupcu v kategórii malých automobilov.

Nová generácia modelu Yaris je po prvýkrát postavená na platforme TNGA (Toyota New Global Architecture), konkrétne na verzii určenej pre kompaktné automobily s označením GA-B. Po prvý krát sa pri tomto modeli zároveň využije aj 4. generácie hybridného systému, ktorá spolupracuje prekvapivo s trojvalcovým motorom. K celkovému konceptu nového modelu sa pridávajú aj vylepšenia aktívnych a pasívnych bezpečnostných systémov, vďaka čomu je nový Yaris, podľa výrobcu, najbezpečnejšie kompaktné vozidlo na svete.

Štýlový dizajn a inteligentné usporiadanie

Dizajnovú koncepciu exteriéru v prípade nového modelu Yaris definujú pojmy „hutnosť a obratnosť“. „Hutné“ rozmery ho odlišujú od ostatných vozidiel v danom segmente, kde sú zvyčajne nové automobily s každým novým spracovaním stále väčšie a väčšie. Toyota skrátila celkovú dĺžku modelu Yaris o 5 mm, zároveň však zväčšila rázvor o 50 mm. Vozidlo tým získalo obratnosť a schopnosť manévrovať počas jazdy a parkovania v meste. Súčasne sa zachoval priestor vo vnútri, kde na cestujúcich čaká pohodlný interiér.

Nová Toyota Yaris dostala dynamickejšie proporcie

Vďaka platforme GA-B klesla celková výška vozidla o 40 mm, čo však vodičovi ani ostatným cestujúcim neubralo priestor v oblasti hlavy, pretože teraz sedia nižšie. Štýl exteriéru zdôrazňuje efekt hutných proporcií s výraznými charakterovými líniami, ktoré sa tiahnu nadol po bočnej strane a vytvárajú dojem, že vozidlo sa pohybuje smerom dopredu. V prednej časti sa dizajn upriamuje na veľkú masku chladiča a znak Toyota v strede.

Dizajn priestoru vodiča vychádzal z koncepcie „ruky na volante, oči na ceste“. Potrebné informácie vodič získava prehľadnou a priamou formou z troch navzájom prepojených zdrojov: centrálnej obrazovky Toyota Touch, multiinformačného TFT displeja na združenom prístroji a 10-palcového projekčného displeja. Väčšie rozmery projekčného displeja pomáhajú vodičovi sústrediť sa na vedenie vozidla s minimálnym rozptyľovaním. Na čelné sklo v zornom poli vodiča premieta základné informácie o jazde a upozornenia, ako napríklad navigačné pokyny a najvyššiu povolenú rýchlosť.

Nový Yaris si môžete nechať vybaviť ďalšími technicky vyspelými a praktickými funkciami, ako je napríklad veľká bezdrôtová nabíjačka, na ktorú sa zmestia aj smartfóny poslednej generácie, vyhrievanie volantu či špeciálne náladové osvetlenie kabíny v okolí vodiča.

Nová platforma prináša potešenie z jazdy

Vývojom platforiem vychádzajúcich z architektúry TNGA priniesol citeľnú zmenu jazdných vlastností a ovládateľnosti nových modelov Toyota. Pri vývoji nového modelu Yaris Toyota po prvýkrát využíva silu architektúry TNGA na zvýšenie výkonnosti svojho kompaktného vozidla. Nová platforma GA-B prináša prirodzený pocit z riadenia a je hlavným predpokladom zvýšeného pôžitku z jazdy.

Interiér modelu Yaris, je do značnej miery inšpirovaný väčšími surodencami

Nový Yaris má nízke ťažisko, rovnako ako všetky modely s architektúrou TNGA. V porovnaní so súčasným modelom je vozidlo o 15 mm nižšie, čím získava lepšie parametre zotrvačnosti. Aj podvozok sa môže pochváliť lepším rozložením hmotnosti, a to medzi prednou a zadnou časťou vozidla aj medzi ľavou a pravou stranou. Tým sa podarilo obmedziť nakláňanie karosérie, zvýšiť stabilitu pri brzdení a skrátiť brzdnú dráhu. Karoséria s vyššou torznou tuhosťou zasa dodáva vozidlu svižnosť a stabilitu pri manévrovaní.

Nový hybrid 1.5 Dynamic force

Uznávané vedúce postavenie spoločnosti Toyota v oblasti samonabíjacej hybridnej technológie stavia na viac ako 20-ročných skúsenostiach. Štvrtá generácia hybridnej technológie Toyota zažije svoju premiéru v základnej pohonnej jednotke nového modelu Yaris. Tento systém s názvom 1.5 Hybrid Dynamic Force je priamo odvodený od väčších, 2,0- a 2,5-litrových systémov. Pri jeho vývoji sa rovnako dôsledne kontrolovali rozmery a hmotnosť jednotlivých dielov, aby vozidlo dosahovalo ešte nižšiu spotrebu a produkovalo menej emisií.

Súčasťou hybridného systému je nový 1,5-litrový trojvalcový zážihový motor Dynamic Force s variabilným časovaním ventilov, pracujúci v Atkinsonovom cykle. Hybridná náprava „transaxle“ bola úplne prepracovaná. Zaviedla sa nová dvojosová konštrukcia, vďaka ktorej je teraz kompaktnejšia (o 9 %). Výsledkom je prevodový mechanizmus s menšími celkovými rozmermi a nízkymi stratami, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti. Systém okrem toho využíva nový lítiovo-iónový hybridný akumulátor s vyšším výstupným výkonom, ktorý umožňuje rýchlejšiu akceleráciu vozidla. Nový akumulátor je nielen výkonnejší, ale aj o 27 % ľahší než predchádzajúci nikel-metal-hydridový akumulátor.
Na vybraných trhoch sa nový Yaris bude predávať aj s 1,5- alebo 1,0-litrovým trojvalcovým zážihovým motorom.

Nový Yaris sa bude naďalej vyrábať v Európe vo francúzskom výrobnom závode. Na slovenskom trhu sa nový model objaví v priebehu budúceho roka.

Zdroj: Toyota

Exit mobile version