Autoinak.sk

Príbeh "o volante" vozidiel značky Seat

Aká prvá vec vám napadne keď sa povie automobil? U väčšín to bude s určitosťou volant. Práve tento zaoblený predmet sprostredkúva azda najviac pomyselnú spojitosť medzi vodičom a automobilom.

Nakoniec, veď práve volant vždy slúžil na ovládanie automobilu a svojich charakterom prispieval k pocitu slobody a komfortu počas jazdy. Je tvar a funkcia sa počas desaťročí vyvíjali od jednoduchého dreveného alebo plastového kruhu. V minulosti ho bolo treba pre lepší kontakt ovládať v rukaviciach. Dnes sprostredkúva hlavné ovládacie rozhranie, umožňujúce regulovať rýchlosť, vyberať hudbu alebo telefonovať bez spustenia rúk odvrátenia pohľadu od cesty. Ako sa volant vyvíjal počas uplynulých 70 rokov, si demonštrujme na modeloch značky SEAT. 

50. roky: V tomto desaťročí bol volant veľký tvrdý kruh, vyrobený zo syntetickej živice, ktorý robil z jazdy fyzické cvičenie: „Luxusnejšie vybavené modely strednej triedy ako SEAT 1400, inšpirované americkými automobilmi, mali na volante namontované detaily ako medené logo alebo tlačidlo na blikanie svetlami. Ešte aj radiaca páka bola v tom čase umiestnená na stĺpiku riadenia,“ hovorí Isidre López, ktorý má na starosti kolekciu historických automobilov SEAT. 

60. roky: Malé automobily ako SEAT 600, ktoré si kupovali príslušníci strednej triedy, mali volant zredukovaný na minimum: „Bol to prvok používaný výlučne na riadenie kolies, bez akéhokoľvek loga alebo ďalších ovládacích prvkov s výnimkou tlačidla klaxónu na upozornenie iných motoristov a chodcov,“ vysvetľuje expert. 

70. roky: Postupne sa volanty stávali menšími a vyrábali sa z mäkšieho syntetického materiálu pre zvýšenie bezpečnosti a pohodlia vodiča. V tom čase rokoch debutoval otvorený SEAT 850 Spider a športový volant sa stal oceňovaným imidžovým symbolom. V tom čase sa začal používať kov na výrobu ramien volantu, ktoré boli odľahčené klasickými okrúhlymi otvormi. Isidre López hovorí že „tento model predstavoval senzáciu svojim atraktívnym športovým dizajnom. Prvky z imitácie dreva v interiéri mu dodávali nádych luxusu a dve perforované ramená pripomínali pretekový automobil.“ Modely ako SEAT 124 zaznamenali veľký úspech koncom siedmej dekády minulého storočia: „Klaxón už nemal malé tlačidlo v strede ale dal sa ovládať plalcom každej ruky,“ hovorí Isidre.  

80. a 90. roky: V súvislosti so zavedením posilňovača riadenia sa priemer volantov zmenšil a ovládanie riadenia sa stalo výrazne pohodlnejším. „V prvej generácii modelu SEAT Ibiza bol volant už vyrobený z mäkkého plastu, pripomínajúceho gumu, vyhotovenie jeho venca bolo oveľa ergonomickejšie,“ hovorí kurátor expozície historických automobilov SEAT. V nasledujúcich desaťročiach pribúdali nové funkcie: „Ibiza druhej generácie v 90. rokoch mala vo volante airbag a pri tretej generácii vodič mohol už na volante ovládať ladenie a hlasitosť rádia.“ 

Dnes: Ovládanie asistenčných systémov a voľba zobrazovaných informácií. To je iba niekoľko funkcií, ktoré dnes poskytuje multifunkčný volant vodičovi: „Modely ako SEAT Ateca, Arona alebo Ibiza umožňujú ovládať teplotu v kabíne, ovládať prehrávanie hudby, prepínanie staníc rádia, zvoliť trasu navigácie, nastavovať rýchlosť tempomatu alebo odstup od vozidla idúceho vpredu a dokonca uskutočňovať aj telefonické hovory priamo z volantu. Všetky informácie sa zobrazujú na displeji v združenom prístroji aby sa predchádzalo odpútaniu pozornosti vodiča,“ zdôrazňuje expert. 

Volant budúcnosti: Vodiči budú môcť ovládať čoraz viac funkcií vozidla bez spustenia rúk z volantu. No „Časom s postupujúcim pokrokom v oblasti autonómnej jazdy môže volant v automobile úplne zaniknúť,“ rekapituluje Isidre López.  

Exit mobile version