Autoinak.sk

Prvá dodávka značky Benz z roku 1896 má 125 rokov

Mercedes-Benz vyrába veľmi široké spektrum automobilov. Okrem osobných vozidiel sú to tiež úžitkové modely či autobusy. Vany s logom Mercedes-Benz sú všestranné vozidlá pre dopravu, podnikanie, cestovanie a voľný čas: kompaktné, agilné, všestranné – a čoraz častejšie na cestách s elektrickým pohonom. História ich úspechu začala pred 125 rokmi premiérou dodávky značky Benz. Toto vozidlo je prvým motorizovaným úžitkovým vozidlom so spaľovacím motorom na svete.

Rok 1896 je pre továreň Rheinische Gasmotorenfabrik Benz & Cie. v Mannheime bohatý na udalosti: paleta produktov doteraz zameraná na otvorené osobné vozidlá sa rozširuje nielen o dodávku, ale aj o prvé kupé so spaľovacím motorom. Tak vzniká obraz úspešnej diverzifikácie u vynálezcu automobilu – silná stránka, ktorá dnes formuje aj značku Mercedes-Benz.
Úžitkové vozidlá pre trh automobilových nadšencov vo Francúzsku

Prvá zmienka o „dodávke Benz‘“ pochádza už z katalógu spoločnosti Benz & Cie. z mája 1896. Nový koncept „patentovaného motorového vozidla pre dodávky tovaru vybaveného motorom s piatimi konskými silami vo vysoko hodnotnom vyhotovení“ (z originálneho vyjadrenia) bleskovo vzbudzuje záujem. Nie sú to však zákazníci z Nemecka, ktorí sa zaujímajú o toto pokrokové vyhotovenie. Ale je to parížsky obchodný dom Du Bon Marché, ktorému bude odovzdaný prvý zdokumentovaný exemplár. Už stránka v katalógu, na ktorej je dodávka uvedená, zobrazuje ilustráciu tohto vozidla spolu s reklamou spomínaného parížskeho obchodného domu.

Dodávka značky Benz z roku 1896 vychádzajúca z modelu Benz Victoria
Dodávka značky Benz z roku 1896 vychádzajúca z modelu Benz Victoria Benz

To, že prvý zákazník dodávky pochádza z Francúzska, zodpovedá vtedajšiemu vývoju trhu s automobilmi: k vynálezu nového dopravného prostriedku síce dochádza v roku 1886 v Nemecku – nezávisle od seba zásluhou Carla Benza a Gottlieba Daimlera. Táto pokroková inovácia však v počiatkoch nachádza vysoké uznanie najmä vo Francúzsku a Veľkej Británii. Logicky preto 5. decembra 1896 táto prvá motorizovaná dodávka so spaľovacím motorom priamo od výrobcu automobilov roluje do Paríža.
Podpodlahová konštrukcia optimálne využíva priestor

Prvá dodávka v dejinách má užitočné zaťaženie 300 kilogramov a je postavená na podvozku, ktorý Benz používa aj pri modeloch Victoria ako aj Vis-à-Vis. Konštruktéri optimálne využívajú celkovú dĺžku vozidla tak, že motor umiestňujú pod ložnú plochu. Dodávka je teda súčasne prvým úžitkovým motorovým vozidlom s podpodlahovou konštrukciou. Vodič sedí priamo nad prednou nápravou, pričom zadnú nápravu tvoria menšie kolesá s drevenými lúčmi s plnogumovými obrubami.

Vodič a ložná plocha sa nachádzajú takmer na rovnakej úrovni, čo však pozorovateľovi nie je na prvý pohľad zjavné. Vozidlo je totiž ako skriňové vozidlo na bočniciach opatrené honosnou reklamou obchodného domu a účelom využitia tohto automobilu dovezeného z Nemecka: „Grands Magasins Du Bon Marché. Livraison des Marchandises.“ („Obchodný dom Du Bon Marché. Dodávka tovaru“). Premiérový zákazník uvádza do praxe to, čo výrobca odporúča v katalógu z roku 1896. Benz & Cie. totiž vyzdvihujú potenciálny reklamný efekt dodávky: „Veľká reklama pre každý významný obchod“, píše sa v prospekte.

Kupé značky Benz z roku 1896 vychádzajúce z modelu Benz Victoria.

Mestská distribučná doprava s výkonom 3,7 kW

Dodávku poháňa naležato zabudovaný jednovalcový motor so zdvihovým objemom 2,9 litra a výkonom 3,7 kW (5 k). Silu motora ženú na cestu spolu tri prevody: najprv odstupňované remenice, potom planétová prevodovka a nakoniec predlohová prevodovka. Odtiaľto vedú k reťazovým kolesám zadných kolies dve reťaze. Radí sa zatláčaním a vytláčaním remeňov. Vďaka tejto kombinácii motora a systému prevodov dosahuje dodávka pri maximálnom zaťažení rýchlosť 15 km/h a prekonáva desaťpercentné stúpania. Predajná cena vozidla je 4 500 mariek. Z toho je treba zaplatiť tretinu „pri objednávke v hotovosti“, zvyšná suma je splatná pri prevzatí vozidla v Mannheime. Počet zákazníkov, ktorí sa okrem parížskeho obchodného domu vtedy rozhodli pre túto inovatívnu dodávku, sa nedochoval.

Rovnako koncom roku 1896 vyvíja Émile Roger, generálny zástupca značky Benz pre Francúzsko, plán vlastnej dodávky vychádzajúcej z modelu Benz Velo. Jeho partnerom pri tomto projekte je Léon L’Hollier z Birminghamu vo Veľkej Británii. V tamojšej miestnej štvrti Digbeth sa vyrába niekoľko takýchto „kombinovaných dodávok“ značky Benz. Po smrti Émila Rogera v roku 1897 projekt končí.

Kupé spoločnosti Benz

Súčasne s ľahkým úžitkovým vozidlom predstavil Benz v roku 1896 aj nový tvar karosérie pre osobné vozidlá – kupé: elegantný automobil s krátkou uzavretou konštrukciou je pravdepodobne jedinečným kusom. Rovnako ako prvá dodávka aj kupé bolo odovzdané zákazníkovi v hlavnom meste Francúzska pred 125 rokmi. Dochovala sa dobová fotografia, no kupé nie je uvedené v žiadnom cenníku ani v iných publikáciách značky Benz z tohto obdobia. Maximálna rýchlosť mala predstavovať až 32 km/h.

Carl Benz vo vozidle Benz Victoria

Porovnanie s fotografiami iných automobilov značky Benz z polovice 90. rokov 19. storočia dokazuje, že toto vozidlo vychádza z modelu Benz Victoria. Toto prvé štvorkolesové vozidlo od spoločnosti Benz bolo vyrobené v roku 1893 a nahradilo trojkolesový patentovaný motorový voz značky Benz. Model Vis-à-Vis je štvormiestnou verziou a má lavicové sedadlá umiestnené oproti sebe. Moderný dizajn umožnil vynález funkčného riadenia s otočnými strmeňmi, na ktoré si Benz necháva 28. februára 1893 registrovať patent DRP 73151.
Obzvlášť viditeľným rozdielom kupé oproti Victorii je jeho zakrivené čelné sklo. Ešte nemá nijaký stierač, pretože tie boli vynájdené až začiatkom 20. storočia. Preto sa s kupé v daždi jazdí pomerne obtiažne. Tak ako v dodávke slúžil ako pohon pravdepodobne 2,9-litrový vzadu montovaný jednovalcový motor s výkonom 3,7 kW (5 k). Aj prenos sily na zadnú nápravu bol zrejme vyriešený podobne. Kupé spomaľuje čeľusťová a pásová brzda na zadných kolesách.

Zdroj: Mercedes-Benz

Exit mobile version