Autoinak.sk

Redakčný test: Nissan X-Trail – Kráča s dobou

Crossovery a SUV predstavujú najdynamickejší ako i najrýchlejšie rastúci automobilový segment. V Európe je pre japonskú automobilku Nissan táto kategória zároveň i ťažiskom modelového portfólia. Napr. model Qahqai patrí na starom kontinente dlhodobo k absolútne najžiadanejším vozidlám s vyššou stavbou karosérie. Funkciu vlajkovej lode značky Nissan v Európe zastáva o triedu väčšie SUV, model Nissan X-Trail. Aj v tomto prípade ide o globálne jedno z najpredávanejších SUV na svete.

Práve európska verzia tohto modelu zaznamenala prednedávnom modernizáciu. Vyhladenie vrások so sebou prinieslo, okrem atraktívnejšieho dizajnu, tiež prepracovaný interiér s väčším dôrazom zameraným na celkový pocit kvality. Nový Nissan X-Trail s turbodieslom 2,0 dCi, v kombinácii s automatickou prevodovku Xtronic, vo verzii s pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Tekna, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Nissan v našom regióne.

[photo]19778[photo]

Nissan naskočil na vlnu kompaktných SUV už v roku 2000. Vtedy uzrela svetlo sveta prvá generácia s typovým označením X-Trail. Prvé dve generácie tohto modelu sa vyznačovali slušnými schopnosťami v teréne a tiež „krabicoidným“ tvarom. Výrazný dizajnový prerod nastal v roku 2013. Vtedy bola predstavená súčasná tretia generácia postavená na novej platforme CMF. Po približne štyroch rokoch od začiatku výrobi nastal čas na očakávanú modernizáciu v podobe faceliftu. Dizajnové zmeny, ako aj novinky v kabíne, si podrobnejšie predstavíme v ďalších častiach.

Z na prvý pohľad neviditeľných zmien spomeňme napr. predné svetlomety. Teraz ponúkajú plne LED diodovú technológiu. Samozrejmosťou je aj funkcia AFS, čiže adaptívna regulácia svetelného kužeľa, meniaca sa v závislosti od rýchlosti jazdy. V budúcom roku pribudnú do ponuky aj vyspelé jazdné asistenty. Ich výkladnou skriňou bude funkcia ProPILOT. Tá sa bude vyznačovať určitým stupňom autonómnej jazdy.

Pri jazde po diaľnici dokáže ProPILOT udržiavať smer jazdy ako prednastavenú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla. Zaujímavou zmenou, ktorá ale nesúvisí priamo s faceliftom, je zaradenie „novej“ motorizácie do ponuky. Konkrétne ide o dobre známy turbodiesel 2,0 dCi.s výkonom 177 koní. Na našom trhu sa aktuálne nový Nissan X-Trail ponúka v pomerne širokej škále variácií. K dispozícii sú 4 stupne výbavy, verzie s pohonom 4×2 ako aj 4×4. Zákazník sa na želanie môže siahnuť po opcii so 7-miestnoj verziou.

Zážihové motory reprezentuje prepĺňaný štvorvalec o objeme 1,6 litra. DIG-160 (160 koní). Táto motorizácia sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou a poháňanou prednou nápravou. V ponuke nájdeme tiež 2 turbodiesle. Prvý z nich ponúka rovnako objem 1,6 litra a výkon 130 koní (dCi 130). Pri poháňanej prednej náprave je možné danú motorizáciu kombinovať buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. automatickou CVT prevodovkou Xtronic. Pri verzii s pohonom všetkých kolies 4×4 sa motorizácia dCi 130 kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou.

Silnejšiu vznetovú alternatívu predstavuje už spomínaný 2-liter 2,0 dCi, ktorý poháňal aj nami testovaný X-Trail. Silnejší turbodiesel existuje aj vo verzii s pohonom prednej nápravy a automatickou prevodovkou CVT Xtronic. Pri verzii s pohonom všetkých kolies si je možné pri identickej motorizácii vybrať buď 6-st. manuál, resp. automatickú CVT prevodovku Xtronic.

Čo možno v praxi očakávať od vynoveného modelu Nissan X-Trail?

Vzhľad a rozmery – Vyhladené vrásky 

Nový Nissan X-Trail pôsobí na prvý pohľad pomerne robustným a drsným dojmom. Facelift so sebou priniesol pomerne výrazne prepracovanú prednú časť. Pri najnovšej evolúcii dizajnu prednej masky V-Motion sa X-Trail inšpiroval u menšieho súrodenca ktorým je model Qashqai. Zaujímavú premenu zaznamenalo logo automobilky. To je teraz zakomponované do matného modulu s hladkým povrchom, za ktorým sa ukrýva radarová technológia bezpečnostných asistentov. Celkovo odolnejší výraz dodáva novinke aj nový predný nárazník s hranatými hmlovkami. Akousi povinnou jazdou v rámci modernizácie sú tradične nové odtiene lakov karosérie i nový dizajn zliatinových diskov kolies. Pri bočných partiách je pozmenené i ochranné oplastovanie karosérie. To dostalo po novom chromový dekor.

[photo]19817[photo]

Aj v zadnej časti nájdeme nový nárazník. Pozornému oku neunikne ani pozmenený dizajn grafiky koncových svetiel. Vizuálne pôsobí nový X-Trail z nášho pohľadu výrazne modernejšie a dynamickejšie. Nový, resp. predfaceliftový model si vzájomne celkom iste nespletiete, čo bol pravdepodobne aj zámer výrobcu. Celkové rozmery vozidla sa prakticky nezmenili. Nový Nissan X-Trail meria 4690 mm (+30 mm v porovnaní s predfaceliftovou verziou), identická šírka vozidla dosahuje 1830 mm, výška atakuje 1710 – 1740 mm v závislosti od rozmeru kolies, resp. pneumatík. 

Rázvor náprav má rovnako identickú hodnotu 2705 mm. K bezpochyby silným stránkam tohto modelu sa určite radia jeho úžitkové parametre. Batožinový priestor dokáže okrem pravidelného tvaru potešiť hlavne objemom na úrovni 565 litrov, ktorým disponovala nami testovaná 5-miestna konfigurácia. Dvojitá podlaha umožňuje vytvorenie optimálnej roviny pri sklopených sedačkách v druhom rade.

Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1982 litrov. Pod podlahou ostalo pritom stále dostatok miesta na umiestnenie dojazdového náhradného kolesa. Pod dvojitú podlahu je možné, v prípade potreby, efektne ukryť“ tiež kryciu roletku. Ako sa hovorí, v jednoduchosti je krása. Jasným dôkazom tohto tvrdenia je možnosť jednoduchého pozdĺžneho predelenia batožinového priestoru časťou dvojitej podlahy. Toto riešenie dokáže veľmi jednoducho proti pohybu zafixovať voľne umiesené menšie predmety. Novinku predstavuje ovládanie dverí kufra prostredníctvom podkopnutia pod nárazník. Na rovnaký pohyb pritom senzor zareaguje i pri zatváraní batožinového priestoru, čo nie je u mnohých konkurentoch pravidlom. Keď už sme pri elektricky ovládaných dverách kufra, aj v tomto prípade platí, že Nissan nezaprie pôvod v krajine vychádzajúceho slnka.

Podobne, ako pri SUV modeloch Mazda či Subaru, by sme aj pri modeli X-Trail uvítali o niečo väčší zdvih otvorenia piatych dverí. Inými slovami, vyšší jedinci si musia pri manipulácii s batožinou dávať pozor na svoje hlavy. Posledný parameter, ktorý stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. V tomto smere sa Nissan X-Trail môže pochváliť minimálnou svetlosťou na úrovni veľmi slušných 210 mm. 

Interiér a výbava – Kvalitatívny posun

Modernizácia so sebou priniesla i zmeny v interiéri. Základné tvary, ako aj koncepcia palubnej dosky, zostali pritom zachované. Do očí ihneď padne nový športový volant. Ponúka veľkorysý priemer i užívateľský príjemnú hrúbku venca. Spodná časť volantu ponúka efektné sploštenie inšpirované pravdepodobne športovými automobilmi. Intuitívnejšie je teraz i ovládanie palubného počítača, resp. tempomatu či autorádia, rozumne dimenzovanými tlačidlami. V tomto smere kvitujeme tiež logiku ich rozmiestnenia. Do optimálnejšej pozície bola pri modernizácii presunutá i „páka“ prevodovky. Tú v našom prípade predstavoval volič automatickej CVT prevodovky.

[photo]19814[photo]

Nissan hovorí taktiež o vyššej kvalite použitých materiálov. V prípade nami testovanej najvyššej výbavy Tekna sa s týmto tvrdením nedá nesúhlasiť. Interiér, vrátane príjemného koženého čalúnenia sedadiel,  pôsobí skutočne solídne i hodnotne. Z užívateľského hľadiska si našu pochvalu zaslúži i prehľadný prístrojový panel s veľmi peknou grafikou palubného počítača. Centrálny dotykový displej s multimediálnym rozhraním NissanConnect je už dobre známy z iných modelov značky Nissan. Z množstva zaujímavých funkcií vypichneme tradičné monitorovanie okolia vozidla prostredníctvom kamier z vtáčej perspektívy.

V praxi ide pri takto veľkom vozidle o veľmi užitočnú pomôcku. To aj napriek o niečo slabšiemu rozlíšeniu kamerového systému. V tomto smere sa zlepšenia dočkáme pravdepodobne pri generačnej obmene.

Vynovený Nissan X-Trail vyniká aj vzdušnosťou a priestrannosťou interiéru. K dokonalosti mu v tomto smere chýba snáď len dôkladnejšie prekrytie prahov dverí, ktoré by ochránilo nohavice pred nechceným zašpinením. Vpredu sme nič iné ako veľkorysé priestorové pomery s pohodlnými sedačkami ani neočakávali. Príjemným prekvapením je z nášho pohľadu druhý rad sedadiel. Asymetricky delená zadná lavica ponúka dostatočnú škálu nastavenia sedadiel, vrátane sklonu operadiel. Predovšetkým deti celkom iste ocenia tzv. koncepciu divadelného sedenia s vyššie ukotvenými sedačkami v druhom rade. Výhľad smerom dopredu je v praxi skutočne excelentný.

Prekvapením je v tomto smere stále dostatočná vzdušnosť v priestore pre hlavy. A to aj napriek veľkoryso dimenzovanému strešnému oknu, ktorým nami testovaný X-Trail disponoval.

[photo]19822[photo]

Potešujúce je že prípadného prostredného pasažiera v druhom rade „neobťažuje“ výrazný stredový tunel a to aj napriek konfigurácii s pohonom všetkých kolies. Na želanie môže Nissan X-Trail disponovať tretím radom sedadiel. Investícia do tejto opcie dáva z nášho pohľadu zmysel len v prípade viacčlennej rodiny s malými deťmi. Pre dospelých je sedenie v treťom rade, tak ako aj pri väčšine konkurentov, skôr núdzové. Naším favoritom je preto 5-miestna konfigurácia s o niečo väčším batožinovým priestorom, ktorým disponoval práve nami testovaný exemplár. Z hľadiska výbavy ponúka novinka prakticky všetko, načo si spomeniete.

Zo zaujímavých prvkov testovanej výbavy Tekna spomeňme napr.: parkovací asistent, monitorovanie mŕtveho uhla, monitorovanie priestoru za vozidlom pri cúvaní, elektricky ovládané strešné okno, elektrické ovládanie predných sedadiel, vyhrievanie predných i zadných sedadiel, vyhrievanie volantu, audiosystém Bose s 8 reproduktormi a mnoho iného. 

Jazda – Na cestu i do terénu

Aj napriek všetkému vyššie spomenutému, ostáva z nášho pohľadu jazdný prejav tou najsilnejšou zbraňou vynového modelu Nissan X-Trail. Toto SUV môžeme s čistým svedomím označiť za skutočne univerzálne. Rodinnému faktoru sme už venovali niekoľko riadkov v predchádzajúcej časti. Okrem toho možno konštatovať, že X-Trail jazdí rovnako dobre na kvalitnom asfalte, na nespevnených cestách, ako aj v teréne.

Po osobnej skúsenosti veľmi vítame zaradenie naftového 2-litra do palety motorov. Turbodiesel o výkone 177 koní je pre X-Trail ako stvorený. Motor dokáže pomerne veľké SUV veľmi slušne rozhýbať a pritom sa je stále možne spoľahnúť na určitú výkonovú rezervu, ktorou motor disponuje. Jedným dychom treba zároveň spomenúť že ide zároveň o prekvapivo úspornú motorizáciu. Počas testu nás preto potešila výsledná spotreba paliva. Tá nakoniec v priemere len mierne prekonala čísla, ktoré deklaruje výrobca. Za najväčšie prekvapenie, napriek už spomenutému považujeme súhru motora s automatickou CVT prevodovkou. Taktiež po osobnej skúsenosti rozhodne neváhame odporúčať práve túto kombináciu.

[photo]19809[photo]

Nissan vyladil jej software vskutku precízne, čím sa podarilo eliminovať prakticky všetky neduhy, ktoré boli v minulosti spájané s prevodovkami s bezstupňovou konštrukciou. Z poza volantu bude nič netušiaci vodič dokonca len ťažko hádať, že s motorom spolupracuje práve bezstupňová CVT prevodovka. X-Trail disponuje troma režimami jazdy. Okrem štandardného je možné posunutím voliča prevodovky smerom vľavo aktivovať športový režim, kedy prevodovka viac využíva výkonový potenciál motora vo vyšších otáčkach.

Okrem toho je k dispozícii ešte aj úsporný ekologický režim. Ten sa prezmenu aktivuje tlačidlom na palubnej doske. Podvozok veľmi dobre zvláda tlmiť nerovnosti našich ciest. Do kabíny sa tak prenáša len minimum nárazov a to aj napriek 19 palcovým kolesám testovaného modelu. Nissan do svojich SUV modelov s pohonom všetkých kolies už tradične dodáva aj ovládanie inteligentného pohonu All Mode 4×4. Po spevnených cestách je možné jazdiť v režime s prednou poháňanou nápravou.

Pri zhoršených adhéznych podmienkach, resp. v teréne, odporúčame navoliť automaticky režim 4×4. V ťažšom teréne je nakoniec možné využiť funkciu Lock. Tá predstavuje elektronickú náhradu uzávierky medzinápravového diferenciálu. S X-Trailom sme v rámci nášho testu bez problémov zdolávali nástrahy stredne ťažkého terénu. Okrem toho sme funkciu pohonu 4×4 preverili aj v stúpaní do svahu po rozmočenej lúke. Aj s touto prekážkou si novinka poradila pomerne jednoducho. Ako limitujúce sa nakoniec ukázali podľa očakávania až obuté pneumatiky.

[photo]19837[photo]

A náš celkový dojem?

Nový Nissan X-Trail dokonale vystihuje poslanie, resp. podstatu vozidiel typu SUV. Novinka ponúka veľmi schopné jazdné vlastnosti na ceste, pritom sa rozhodne nestratí ani v teréne. Okrem toho zohráva dôležitú úlohu i rodinný faktor s priestranným interiérom. Facelift so sebou priniesol očakávané osvieženie- Nový X-Trail je tak veľmi dobre pripravený na ďalšiu životnú etapu. V Žiline si nový Nissan X-Trail môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Nissan v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. Žilina, na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Nissan.

Testovací diár

Model Nissan X-Trail 2,0 dCi 177 Xtronic All Mode 4×4 Tekna
Palivo diesel
Pohon 4×4
Počet valcov 4
Výkon kw / hp 130/177
Krútiaci moment Nm 380
Maximálna rýchlosť km/h 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,0 s
Prevodovka automatická CVT
Počet stupňov bezstupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu 6,4 l / 100 km
Pneumatiky Good Year Efficientgrip

Výbava – Cena

Nissan X-Trail 2,0 dCi 177 Xtronic All Mode 4×4 Tekna (testovaný model) – od 41 500 €
Nissan X-Trail DIG-T 160 Visia  – od 22 700 €

   Konfigurátor Nissan X-Trail

  Rezervujte si testovaciu jazdu


+ + +

– – –

Alternatívy z vlastnej stajne

Nissan Qashqai od 19 150 €

Menší súrodenec testovaného modelu X-Trail patrí k najpopulárnejším SUV na starom kontinente.  Práve tento model stál pri zrode dnes tak populárnej kategórie mestských crossoverov. 

Nissan Navara od 28 980 €

Dávno preč sú už časy, keď boli vozidla typu pick-up považované za rýdzo pracovné nástroje. Určitú alternatívu k modelu X-Trail preto dnes predstavuje aj model Nissan Navara. Veľký pick-up sa vyznačuje špičkovými úžitkovými hodnotami, ale pritom stále i vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.

Nissan Pulsar od 12 990 €

Alternatívu pre toho, kto si vyslovene nepotrpí na karosériu typu SUV, predstavuje i kompaktný model Nissan Pulsar. Okrem iných prednosti sa aj tento model môže pochváliť veľmi schopnými priestorovými pomermi v druhom rade. 

Exit mobile version