Autoinak.sk

Test Škoda Superb Combi Scout – SUV alternatíva

Automobilka Škoda je stále aj na Slovensku považovaná za domácu značku. A právom! Potvrdil to aj rok 2019, kedy sa značka s okrídleným šípom v znaku v rámci predajných čísel opäť stala neohrozeným lídrom nášho trhu. Pod presvedčivý úspech značky Škoda sa okrem historickej tradície podpísali tiež špičkové modely. Medzi najaktuálnejšie novinky z Mladej Boleslavy sa aktuálne radí zmodernizovaná vlajková loď. Modelový rad Škoda Superb podstúpil pred pár mesiacmi pomerne významný facelift. Nenápadnejšie dizajnové zmeny v tomto prípade vykompenzovala dostupnosť nových technológií, ako aj príchod dvoch úplne nových verzií. Jednou z nich je dobrodružný model s prívlastkom Scout, ktorý sme aktuálne preverili v našom redakčnom teste.

Nový model Škoda Superb Combi Scout so špičkovým vznetovým motorom 2,0 TDI, skombinovaným tradične so 7-st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Škoda.

Rýchle fakty:

Škoda Superb Combi Scout

Model s označením Superb sa pri značke Škoda prvýkrát objavil už v 30-tych rokoch minulého storočia. V tých časoch išlo o veľmi luxusný automobil, do ktorého sa okrem 6-valcov montoval aj vôbec prvý 8-valec v histórii českej značky. Kultové označenie Superb Škoda znovu „vzkriesila“ až v roku 2001. A podobne ako v prípade legendárneho predchodcu, aj novodobý Superb zastával pozíciu vlajkovej lode českej značky. Kým prvá generácia musela tvrdo bojovať o svoje miesto pod slnkom, jej nástupcovia sa z hľadiska odbytu už tešili obrovskej popularite. Vo významnej miere k tomu prispel aj karosársky variant kombi, ktorý sa po prvý krát objavil pri druhej generácii. Lídrom z hľadiska odbytu je napriek tomu aktuálna tretia generácia, predstavená v roku 2015. Do príchodu modernizovaného modelu sa z nej minulo už viac ako 500-tisíc kusov, čím boli pravdepodobne prekonané aj očakávania samotnej automobilky.

Približne v polovici minulého roka podstupila vlajková loď z Mladej Boleslavy zmysluplný facelift, ktorý jej aj naďalej dovoľuje súperiť s tými najlepšími v segmente. Modernizácia toho v tomto prípade priniesla ďaleko viac ako predstavuje zaužívaná prax. Aj v tomto smere možno nájsť určitú paralelu s historickým modelom Superb. Najnovší model síce “žiaľ” znovu neobjavil 8-valec, no ako prvá Škoda v histórii prichádza so zástavbou plug-in hybridnej technológie.

Facelift modelového radu Superb priniesol aj novinku v podobe dobrodružnej verzie Scout

Práve nové karosárske verzie sú najväčším prekvapením faceliftu. Revolučný plug-in hybrid rozširuje ponuku dostupných verzii pri karosérii typu liftback. Pri praktickejšej karosérii typu kombi hybridný Superb iV v ponuke nie je. Nahrádza ho novinka v podobe „outdoorovej“ verzie s pre značku tradičným prívlastkom Scout. Facelift so sebou okrem toho prináša aj decentne pozmenený dizajn a záplavu moderných technológií. Za zmienku určite stoja predovšetkým moderné jazdné asistenčné systémy alebo svetlá s full LED technológiou, ktoré nahrádzajú doposiaľ využívané xenóny.

Testovaný model Scout má oproti bežnému modelu Superb Combi o symbolických 15 mm vyššiu svetlú výšku. Dostupný je výhradne s pohonom všetkých kolies a paleta pohonných jednotiek pozostáva z dvoch najsilnejších verzií z oboch táborov. Benzín reprezentuje špičková verzia 2,0 TSI s výkonom až 272 koní. Naftovou alternatívou je testová verzia 2,0 TDI s výkonom 190 koní. Obe motorizácie sú v tomto prípade už v štandarde kombinované so 7-st. automatickou DSG prevodovkou.

Suberb Scout je k dispozícii len s najsilnejšími motorizáciami z oboch táborov. Turbodiesel 2,0 TDI ponúka výkon 190 koní

Elegán s imidžom dobrodruha

Určité dizajnové retuše patria všeobecne pri faceliftoch k akejsi povinnej jazde. Nová Škoda Superb v tomto smere nešokuje a neprekvapuje. Už pôvodný dizajn z pera Slováka Jozefa Kabaňa možno aj po rokoch označiť ako nadčasový. Po nástupe ďalších noviniek, je pre mňa subjektívne Superb stále najkrajším modelom značky Škoda. Pravdepodobne aj z tohto dôvodu sa facelift v rámci dizajnu zameral len na dobrusovanie detailov. Na druhej strane verzia Scout je zároveň aj úplne autentická, keďže modelový rad Superb ju doposiaľ v ponuke nemal.

Predná časť dostala vo všeobecnosti prepracovanú masku chladiča ako aj nový predný nárazník. Model Scout je v tomto smere veľmi ľahko identifikovateľný práve podľa odolne pôsobiaceho nárazníka s nepriehľadnuteľným ochranným spitterom „hliníkovej“ farby. Predné svetlomety dostali nielen novú grafiku ale aj novú techniku. LED technológiu dostupnú už v základe dopĺňajú v nadstavbe tzv. Matrix LED svetlá, ktorými disponoval aj testovaný kúsok. Okrem výborného svetelného účinku a spoľahlivo fungujúcej funkcie tieňovania, musím vyzdvihnúť predovšetkým špičkovú funkciu osvetlenia krajnice. Nové svetlá predovšetkým mimo obce svietia až prekvapivo široko do strán, čo vodičovi pomáha napríklad pri skorej identifikácii lesnej zvery v blízkosti cesty. Takéto riešenie má v konečnom dôsledku nezanedbateľný vplyv na bezpečnosť napríklad v zimnom období.

Model Superb Scout je veľmi ľahko identifikovateľný podľa masívnych nárazníkov

Pri pohľade z profilu je jasné, že Superb Scout má predsa len bližšie k svetu klasických kombi ako k pravým SUV-čkam. Odolnejší nádych aj na tomto mieste pripomína ochranné oplastovanie spodnej časti vozidla a lemov blatníkov. Na eleganciu naopak útočia príplatkové 19 palcové kolesá, ktoré do náročnejšieho terénu nie sú už v princípe veľmi vhodné. Farbu pripomínajúcu hliník dostali v prípade testovaného modelu aj kryty na spätných zrkadlách.

Aj zadná časť nového modelu ponúka v porovnaní s bežným kombi výrazné dizajnové zmeny. Nový Superb je vo všeobecnosti ľahko identifikovateľný podľa nápisu Škoda, ktorý vystriedal fabrický znak z predfaceliftovej verzie. Koncové svetlá s novou grafikou sú opticky prepojené elegantnou chrómovou linkou. Verzia Scout má aj v zadnej časti masívne pôsobiaci nárazník s farbou pripomínajúcou hliník. Naznačené koncovky výfukov sú v tomto prípade „len“ efektnou záležitosťou. Reálne vyústenie výfukového systému je ukryté pod nárazníkom. Celkovo si nový model Scout zaslúži uznanie za spôsob, akým vizuálne kombinuje črty typické pre vlajkovú loď s odkazom na prepojenie so svetom, dnes tak populárnych vozidiel typu SUV.

Na zadnej časti vystriedalo logo s “okrídleným šípom” nápis Škoda

Interiér zaujme priestorom a kvalitou

Obdobná situácia ako pri exteriéri panuje aj v kabíne nového modelu Superb Scout. Konštruktéri a dizajnéri sa v rámci faceliftu zamerali na ešte vyšší pocit kvality v podobe využitia nových materiálov či dekoračných prvkov. Ešte pred vstupom na palubu zaujme ďalší svetelný efekt hodný vlajkovej lode z Mladej Boleslavy. Ide o nápis Škoda, ktorý sa premieta na zem v priestore oboch predných dverí.

Základná architektúra palubnej dosky vrátane výplne dverí sa po dizajnovej stránke nijako nezmenila. Prvé husle hrá aj v tomto prípade dôraz kladený na funkčnosť a ergonómiu. Pochvalu si zaslúži napríklad veľmi intuitívne rozmiestnenie všetkých ovládacích prvkov. K výsadám interiéru verzie Scout patrí okrem emblému na strane spolujazdca aj špecifický obklad palubnej dosky. Testované vozidlo malo nakonfigurovaný decentne pôsobiaci sivý dekór so zakomponovaným ambientným osvetlením. Ide o alternatívu k „drevenému“ obkladu.

Pohľad na palubnú dosku, ktorá sa v rámci modernizácie príliš nezmenila

Prístrojový panel disponoval tzv. digitálnym virtuálnym kokpitom. Jednotlivé módy vyobrazenia ako aj široká škála možnosti osobnej personalizácie je prakticky identická s ostatnými modelmi značky Škoda, ktoré túto technológiu ponúkajú. Vizuálne zmeny v podobe precíznejšieho zapracovania do palubnej dosky zaznamenal centrálny monitor multimediálneho rozhrania. V testovanom kúsku bola v tomto smere k dispozícii špičková verzia s navigačným modulom Columbus o priemere 9,2 palca. Prepracovanú grafiku vrátane kvalitného obrazu parkovacej kamery dopĺňa množstvo ďalších funkcií. Palec hore si vyslúžil samostatný modul s ovládaním klimatizácie, pri ktorom s odmyslením si ovládania vyhrievania volantu nie je nutné používať dotykový displej.

Tradičnou prednosťou modelu Superb sú veľkoryso nadimenzované predné sedačky so širokou škálou možnosti elektrického prispôsobenia. Alcantarovo-kožené prevedenie opäť zdobí motív Scout. Okrem špičkového cestovného komfortu sedačky potešili aj sympaticky naznačeným bočným vedením. Na prvý pohľad obyčajný a nenápadný multifunkčný volant optimálne zapadá k celkovo príjemnému šoférskemu posedu. V disciplíne posed za volantom má Superb Scout rozhodne bližšie k segmentu klasických veľkopriestorových kombi ako ku kategórii pravoverných SUV s vyšším posedom.

Nadštandardné priestorové pomery panujú aj v druhom rade

Priestorové hody panujú podľa všeobecného očakávania aj v druhom rade. Pohodlne a s obrovskom priestorovou rezervou pre hlavy aj nohy sa tu dokážu odviezť aj dvaja nadpriemerne urastení dospelí. Pri priemernej konfekčnej veľkosti disponuje Superb dostatočnou šírkou interiéru pre troch pasažierov vzadu. Avšak prostredného z nich bude pri dlhšej trase limitovať výrazný stredový tunel, ktorý ukrýva komponenty pohonu 4×4.

Silnou zbraňou modelu Superb Combi ostáva aj naďalej obrovský batožinový priestor. Z úžitkových parametrov sa v tomto smere nič nemení ani pri testovanej verzii Scout. Po pohodlnom elektrickom otvorení piatych dverí je k dispozícii symetricky tvarovaná „jaskyňa“ so základnou kapacitou na úrovni až 660 litrov. Podľa uváženia majiteľa je v tomto smere k dispozícii množstvo užitočných Simply clever riešení, určených napríklad pre fixáciu menších predmetov. Testovaný model okrem povinnej jazdy v podobe háčikov či vyberateľnej LED baterky s magnetom, ponúkol jednoduché prevedenie medzipodlahy. Pod jej úrovňou zostáva stále dostatočný priestor na dojazdovú pneumatiku. Práve takáto “drobnosť” môže mať pri podobnom type vozidla neraz cenu zlata. Zadné operadlá je možné sklápať komfortne priamo z batožinového priestoru. V prípade jednoduchej podlahy treba ale počítať s miernym schodíkom. Maximálna prepravná kapacita napriek tomu dosiahne špičkových 1950 litrov.

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní až 660 litrov

Aj faktor už v základe dostupnej výbavy naznačuje, že model Superb je v pravom slova zmysle vlajkovou loďou značky Škoda. Zo všetkých zaujímavých výbavových prvkov testovanej verzie Scout vypichnime napríklad: kompletný balík jazdných asistentov, adaptívny podvozok, adaptívny tempomat s prediktívnou funkciou, 3-zonovú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaciu kameru, príplatkovú panoramatickú strechu a mnoho iného.

Ako doma prakticky na každom povrchu

Vznik modelu Superb Scout si významnou mierou vypýtali samotní zákazníci. Z hľadiska predajných čísel patrila už doteraz k najobľúbenejším verziám kombi v kombinácii s pohonom všetkých kolies. Páči sa mi, že aj napriek drsnému imidžu s oplastovanou karosériou ostala verzia Scout stále predovšetkým Superb-om, tak ako ho poznáme. Teda vozidlom s obrovskou porciou vnútorného priestoru, predurčeným na zdolávanie obrovských porcií diaľničných kilometrov v tichu a pohode.

Medzi jazdnými módmi pribudol pri verzii Scout aj režim Offroad

Podvozok verzie Scout je už v štandarde vybavený aj tzv. paketom pre zlé cesty a zároveň lepšou ochranou citlivých komponentov ako je motor. Silnou prednosťou podvozka ostáva jeho adaptívna funkcia. Zmeny medzi jednotlivými jazdnými režimami mi napriek tomu pri novom modeli neprídu už až tak výrazné ako tomu bolo v období, keď tretia generácia prišla do predaja. O niečo menej „húpanou“ jazdou sa vyznačuje režim Comfort. Ten ale zároveň stále dokáže s veľkým prehľadom „pochytať“ väčšinu bežných nerovností našich ciest a to aj v kombinácii s 19 palcovými kolesami s nízkoprofilovými pneumatikami.

Schopnostiam chameleóna odpovedajú aj ďalšie jazdné režimy. Veľkému Combi nie je v dynamickom režime vyslovene proti srsti ani športová jazda. V dlhých a tiahlych zákrutách sa dá pri vysokom tempe o podvozok veľmi pekne oprieť. Napriek tomu Superb Scout nemožno považovať za klasického „vymetača“ prudkých zákrut na horských prechodoch. Oveľa viac mu v princípe vyhovuje tzv. rodinný faktor v podobe rozvážnej a plynulej jazdy.

Automat DSG so 7-stupňami si rozumie s turbodieslom pod prednou kapotou

Práve v spomenutom móde skombinovaným s režimom Eco, ktorý veľmi často využíva tzv. plachenie na voľnobeh, predstavuje príjemné prekvapenie výsledná spotreba paliva. Tá sa pri ľahkej nohe pohybuje približne na úrovni 5 litrov nafty na každých 100 km. Štvorvalcový turbodiesel 2,0 TDI s výkonom 190 koní vyniká azda najviac pri diaľničnom tempe. Aj v tomto prípade poteší spotreba paliva pohybujúca sa približne na úrovni 6,5 litra na 100 km. Naopak, spotrebe vyslovene nesvedčí športová jazda v štýle „brzda plyn“, kde sa ako nevýhoda javí aj hmotnosť vozidla. Pod náš testovací priemer s hodnotou 6,8 litra sa v konečnom dôsledku podpísali určite aj časté výlety za snehom, ako aj výjazdy mimo spevnené cesty.

Nefalšovaný dojem vlajkovej lode vo finále dotvára kombinácia výkonného turbodiesla a automatickej prevodovky. K funkčnej stránke už dobre známej dvojspojkovej DSG prevodovky nemám v tomto smere žiadne zásadné výhrady. Pozitívne je, že automat sa pri bežnej jazde s lineárnym zrýchlením dokáže veľmi pekne oprieť o aktuálne dostupný krútiaci moment a vyslovene zbytočne nepodradzuje. Pri pokojnej a plynulej jazde sa otáčky držia až prekvapivo nízko. Aj toto má vo finále priaznivý vplyv na výslednú spotrebu paliva.

Škoda Superb Combi Scout dokáže byť až prekvapivo univerzálna

Na rozdiel od klasických verzií disponuje model Scout naviac ešte jazdným režimom Offroad. V tomto prípade je odozva na plyn výrazne benevolentnejšia, čo na nestabilnom povrchu zabraňuje neželanému podkĺznutiu kolies. Mimo spevnenej cesty sa po navolení režimu offroad automaticky aktivuje aj funkcia zjazdového asistenta z prudkého svahu. Túto funkciu som v teste reálne ocenil pri prudkom klesaní po čiastočne zľadovatelom nespevnenom povrchu. Svetlá výška oproti civilnej verzii Superb Combi narástla len o symbolických 15 mm. Celková svetlosť podvozka testovaného modelu zľahka prekonáva 15 cm.

Už z týchto parametrov je jasné, že model Scout nie je určený do vyslovene náročných offroad podmienok. V princípe tak novinka zbytočne nekonkuruje súrodeneckým SUV na čele s modelom Kodiaq. V praxi sa pri jazde v teréne viac ako samotná svetlá výška limituje nájazdový uhol predného nárazníka s dizajnovo štýlovým spitterom. Práve ten je v teréne ako sa sa hovorí „prvý na rane.“ Novinka sa vďaka vyššej svetlosti naopak určite nestratí na poľných či lesných cestách, ktoré najčastejšie predstavujú príjazdovú komunikáciu k chalupe alebo chate. Ide o prostredie, do ktorého si väčšina majiteľov zadováži práve SUV.

Scout ma oproti bežnému Combi o 15 mm vyšší podvozok. Pri Jazde v teréne treba myslieť aj na nízko umiestnený predný nárazník

Silnou prednosťou modelu Scout je aj veľmi dobre fungujúci pohon všetkých kolies. Elektronika v tomto smere dokáže veľmi presvedčivo v krízových situáciách preniesť výkon na kolesá s lepšou trakciou, čo sme v teste preverili napríklad pri prehrabávaní sa sypkým snehom. Celkovú vyspelosť modernizovaného modelu Superb pripomínajú aj ostatné veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy. Predovšetkým pri dlhých trasách príde veľmi vhod adaptívny a zároveň aj prediktívny tempomat. Reč je technológii, ktorá dokáže automaticky prispôsobiť maximálnu rýchlosť vozidla aktuálne platným rýchlostným limitom. Jeho prediktívna funkcia spolupracuje s navigáciou, čím dokáže automaticky spomaliť rýchlosť na bezpečnú úroveň, napríklad pred prudkou zákrutou alebo kruhovým objazdom. Veľkým plusom je, že obe spomenuté funkcie fungujú veľmi vyvážene a prirodzene, čím sa približujú k stavu, akoby spomínané úkony realizoval samotný vodič.

A náš celkový dojem?

Nová Škoda Superb Combi Scout predstavuje reálne a zmysluplné obohatenie modelového radu Škoda Superb. Tento model dokáže v jednom balení skombinovať hneď niekoľko vozidiel. Okrem luxusne pôsobiacej a technológiami nabitej vlajkovej lode, získate aj plnohodnotný rodinný automobil či mimoriadne pohodlný diaľničný krížnik. Verzia Scout k tomuto všetkému pridáva bonus v podobe pohonu všetkých kolies a schopnosti zdolávať ľahký terén, čím vo finále dokáže suplovať rolu väčšiny dnešných SUV.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Škoda Superb Combi Scout 2,0 TDI
Dĺžka: 4 863 mm
Šírka: 1 864 mm
Výška: 1 496 mm
Rázvor: 2 841 mm
Objem kufra: 660 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1687-1890 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 223
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: automatická-dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,6 – 7, l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8 / 100 km

Pneumatiky: Continental Winter Contact

Verzia/cena
Škoda Superb Combi Scout 2,0 TDI (testovaný model) od 45 000 €
Škoda Superb Combi Scout 2,0 TSI od 45 730 €

Konfigurátor Škoda Superb Combi Scout

Kontakt, testovacia jazda

Recenzia

Škoda Superb Combi Scout 2,0 TDI

88% Skóre

Dĺžka: 4 863 mm Šírka: 1 864 mm Výška: 1 496 mm Rázvor: 2 841 mm Objem kufra: 660 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 140/190 Krútiaci moment Nm: 400 Pohotovostná hmotnosť: 1687-1890 kg Maximálna rýchlosť km/h: 223 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s Prevodovka: automatická-dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,6 – 7, l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8 / 100 km Pneumatiky: Continental Winter Contact

Výhody

  • Priestrannosť
  • Špičková svetelná technika
  • Univerzálne jazdné vlastnosti

Nevýhody

  • Limity predného nárazníka v teréne
  • Len symbolicky zvýšená svetlá výška
  • Príliš obyčajný a nenápadný volant

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 100%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Motor 80%
  • Cena 80%

Škoda Superb Combi Scout 2,0 TDI DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

45000€
Exit mobile version