Autoinak.sk

Spoznali sme SEAT Leon štvrtej generácie

Španielská automobilka SEATpatriaca pod krídla koncernu Volkswagen koncom januára predstavila priamo v areáli výrobného závodu Martorell nový model Leon. Automobilka do novinky investovala viac ako 1,1 miliardy eu.

Modelový rad Leon patril vždy k hlavným pilierom výrobného programu značky SEAT. Doteraz sa z neho celosvetovo minulo už viac 2,2 milióna exemplárov v troch generáciách. Úplne nová štvrtá generácia bola navrhnutá a skonštruovaná s ambíciou nadviazať na tento úspech. Nový SEAT Leon bol navrhnutý a vyvinutý v Barcelone, kde sa v závode Martorell aj bude vyrábať.

Nový SEAT Leon štvrtej generácia dostal vzájomne prepojené zadné svetlá
Nový SEAT Leon štvrtej generácia dostal vzájomne prepojené zadné svetlá

Dizajn s výraznou evolúciou

Nový Leon dostal v porovnaní so svojim predchodcom výraznú evolúciu dizajnu. Nové prevedenie dizajnu exteriéru a interiéru mu dodávajú ešte výraznejší charakter. Prispievajú k tomu zväčšené vonkajšie rozmery, výraznejšia predná časť a mäkšie línie karosérie. Novinka osvetľuje cestu celým radom inovatívnych osvetľovacích technológií na báze svietiacich diód LED, ako priebežné ambientné osvetlenie v interiéri, vzájomne prepojené zadné skupinové svetlá, dynamické smerové svetlá, svetlomety full LED a uvítacie osvetlenie.

Výraznú „tvár“ novému modelu SEAT Leon dodáva trojrozmerné prepojenie masky chladiča a predných svetlometov. LED svetlomety sú zapustené hlbšie do karosérie, čím sa vytvára efekt viečok, ktorý je nápadným prvkom dizajnu. Kapota motora je mierne dlhšia ako pri predchádzajúcej generácii a predné čelo je výraznejšie vzpriamené.

Konštrukčnú bázu pre to poskytuje zdokonalená modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB Evo koncernu Volkswagen. Táto stavebnica umožňuje flexibilne prispôsobovať základné rozmery ako dĺžka, rázvor a šírka, čím poskytuje široké možnosti dizajnérom. Okrem zmenených proporcií má nový Leon rovnako so základnou 5-dverovou karosériou, ako aj s karosériou kombi Sportstourer zmenené vonkajšie rozmery.

Nový SEAT Leon s 5-dverovou karosériou má dĺžku 4.368 mm (+86 mm), šírku 1.800 mm (-16 mm) a výšku 1.456 mm (-3 mm). Rázvor 2.686 mm je o 50 mm dlhší oproti tretej generácii. Nový Leon Sportstourer má dĺžku 4.642 mm (+93 mm), šírku 1.800 mm (-16 mm) a výšku 1.448 mm (-3 mm). Rázvor 2.686 mm je o 50 mm dlhší oproti predchádzajúcej generácii.

Okrem “krátkej” verzie je aj novy SEAT Leon k dispozícii aj ako praktické kombi

Moderný interiér

V interiéri nového modelu SEAT Leon pokračuje evolúcia dizajnu, ktorý je koncentrovaný na vodiča a ostatných členov posádky. Interiér je založený na funkčnosti a minimalizme, ktoré sú dobre zreteľné od prvého okamihu ako si vodič sadne za volant – hlavný kontaktný prvok medzi vodičom a automobilom.

Nízky ale široký prístrojový panel s mäkkým povrchom prispieva k dojmu ľahkosti a pôsobí akoby sa vznášal v priestore. Tento efekt sa vytvára pomocou dekoračných obkladov na prístrojovom paneli, plynulo prechádzajúcich do predných dverí. Každý prvok v kabíne bol navrhnutý s dôrazom na ergonómiu, čím sa zvyšuje komfort posádky. Na každom sedadle – od vodiča a spolujazdca vpredu až po zadné sedadlá majú osoby pocit akoby ich interiér tesne obopínal a chránil.

Ústredným prvkom prístrojového panelu je odsadený displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov), doplnený ovládaním gestami. Delegovaním ovládania mnohých funkcií na tento displej bolo možné znížiť počet fyzických ovládacích prvkov. „Diagonálna“ grafika obrazovky dotykového displeja je inšpirovaná jednou z hlavných ulíc mesta Barcelona – Avenida Diagonal. Je to po prvý raz, čo bol dizajn rozhrania vytvorený v novom štúdiu Digital Lab značky SEAT.

Pohľad do interiéru nového modelu SEAT Leon

Široká ponuka moderných motorov a digitálna revolúcia

Leon štvrtej generácie zvyšuje efektivitu vďaka svojmu portfóliu najmodernejších motorov: na výber sú benzínové motory (TSI), naftové motory (TDI), motor na stlačený zemný plyn (TGI), ako aj motory mild-hybrid (eTSI) a plug-in hybrid (eHybrid). Novinka je prvý úplne digitálne prepojený automobil značky SEAT poskytujúci konektivitu in-car a out-car (online navigácia, funkcie a služby), vrátane Full Link s Android Auto a wireless CarPlay.

Dôraz na bezpečnosť a vnútorný priestor

So systémami ako prediktívny adaptívny tempomat, Emergency Assist 3.0, Travel Assist, Side Assist a Exit Assist nový Leon prináša navzájom prepojené najmodernejšie asistenčné systémy vodiča aby poskytoval optimálnu ochranu vo všetkých jazdných situáciách. Tým je Leon novej generácie najbezpečnejším automobilom v histórii značky SEAT.

Nový Leon je teraz ešte praktickejší. Zväčšené rozmery základného 5-dverového modelu aj kombi (dĺžka väčšia o 86 mm, resp. 93 mm) priniesli viac miesta na zadných sedadlách a väčší objem batožinového priestoru kombi Sportstourer.

Video z predstavenie nového modelu SEAT Leon

Historická tradícia: cesta k štvrtej generácii

Od svojho debutu v roku 1999 predstavuje Leon jeden z pilierov značky SEAT. Počas vyše dvoch desaťročí výroby tento modelový rad dosahoval rekordné predajné výsledky a prinášal nové technológie, ako aj novú úroveň dynamiky a dizajnu do segmentu nižšej strednej triedy, v ktorom panuje veľká konkurencia.

Všetky generácie boli navrhnuté a vyvinuté v Barcelone a vyrábali sa v materskom závode Martorell. SEAT Leon bol pomenovaný podľa španielskeho mesta Leon, čo je v duchu tradície značky SEAT, ktorej 14 modelov bolo pomenovaných podľa španielskych miest a zemepisných názvov (Ronda, Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea, Ateca, Arona a Tarraco).

Prvou generáciou modelu Leon v roku 1999 vstúpil SEAT po prvý raz do segmentu nižšej strednej triedy (tzv. segment C) a celkovo sa z neho predalo vyše 500.000 kusov. Bol to automobil, ktorý priniesol celý rad technológií – od pohonu všetkých kolies so spojkou Haldex (čím bol prvým modelom značky SEAT kombinujúcim pohon všetkých kolies s viacprvkovou zadnou nápravou) po šesťstupňovú prevodovku a energický benzínový motor s výkonom 132 kW (180 k). SEAT Leon prvej generácie bol okrem toho prvým modelom španielskej značky s výkonom vyšším ako symbolických 147 kW (200 k). Šesťvalcový motor fascinujúcej verzie Leon Cupra 2.8 V6, zavedenej v roku 2000, dosahoval výkon 150 kW (204 k).

Druhá generácia priniesla inovácie ako elektromechanický posilňovač riadenia, technológiu priameho vstrekovania paliva a technické prvky prispievajúce k zníženiu spotreby paliva ako alternátor s funkciou rekuperácie a systém štart-stop. Okrem toho sa zvýšila aj bezpečnosť. Leon druhej generácie profitoval z vylepšeného systému ESP, elektronickej uzávierky diferenciálu EDS, ako aj elektronického brzdového asistenta EBA, doplneného pretlakovou funkciou, umožňujúcou dosahovať maximálnu výkonnosť bŕzd aj pri vysokej teplote brzdových kotúčov. Funkcia BSW automaticky vysúšala brzdové kotúče keď boli zapnuté stierače predného okna. V modelovom rade Leon druhej generácie sa po prvý raz objavila aj vysoko výkonná verzia CUPRA – verzia Leon CUPRA R, poháňaná motorom 2.0 TSI s výkonom 194 kW (265 k) – sa stala najvýkonnejším automobilom v dovtedajšej histórii značky SEAT. Z druhej generácie modelu SEAT Leon sa predalo vyše 675.000 kusov, čo posunulo latku pre tretiu generáciu ešte o kúsok vyššie.

SEAT Leon tretej generácie, uvedený v roku 2012, bol v tom čase technologicky najvyspelejším vozidlom španielskej značky. Priniesol množstvo technológií zvyšujúcich výkonnosť, efektivitu a bezpečnosť. Všetky motory od začiatku boli vybavené systémom štart-stop. Súčasťou štandardnej výbavy bolo 7 airbagov, k dispozícii boli svetlomety Full LED, asistent diaľkových svetiel High-Beam Assist, asistent na udržiavanie jazdného pruhu alebo systém na monitorovanie únavy vodiča. Okrem toho systém SEAT FullLink zlepšoval digitálnu konektivitu.

Do júla 2019 sa z tretej generácie modelového radu Leon predalo vyše milióna kusov, čím sa stal jedným z najúspešnejších modelov v histórii značky SEAT.

A tento úspech sa neprejavoval iba v predajných počtoch ale aj na pretekovom okruhu. V roku 2014 sa Leon CUPRA SC (3-dverová verzia), poháňaný štvorvalcovým benzínovým motorom 2.0 TSI s výkonom 205 kW (280 k) stal najrýchlejším sériovým kompaktným automobilom s pohonom predných kolies na legendárnom okruhu Nürburgring Nordschleife. Ako prvý vytvoril rekord kola pod 8 minút časom 7:58.44. Vozidlo pri rekordnej jazde pilotoval Jordi Gené, továrenský jazdec a ambasádor značky SEAT.

Zdroj: SEAT

Exit mobile version