Autoinak.sk

SsangYong Tivoli – Zaujímavá alternatíva

SsangYong je jajstarším výrobcom automobilov na Kórejskom polostrove. Automobilka sa už od svojich počiatkov špecializuje na vozidlá s pohonom všetkých kolies, resp. dnes tak populárne SUV. Pred pár mesiacmi sa SsangYong, po rokoch absencie znova objavil aj na slovenskom trhu. Na začiatok majú Kórejčania v ponuke 3 modely. Všetky s vyššou stavbou karosérie. Po nedávnom teste vlajkovej lode, modelu Rexton, sme tentokrát vyskúšali model z opačného konca portfólia, teda štýlový crossover s označením Tivoli.

Model SsangYong Tivoli, so zážihovým 4-valcom 1,6 e-XGI, skombinovanom so 6 st. manuálnou prevodovkou, vo verzii s poháňanou prednou nápravou a v druhej najvyššej výbave DLX, nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r.o., autorizovaný predajca vozidiel SsangYong v žilinskom regióne.

SsangYong Tivoli 1,6 e-XDI  Fotogaléria SsangYong Tivoli

Rýchle fakty:

História automobilky SsangYong sa začala písať už v roku 1964. V tomto roku začali v Južnej Kórei, v licencii s výrobou modelov značky Jeep. Automobilka sa už od počiatku špecializuje na modely s vyššou stavbou karosérie a s pohonom všetkých kolies. SsangYong počas svojej existencie vystriedal hneď niekoľko majiteľov. Za významný míľnik v tomto smere možno považovať rok 2011, keď ochranné krídla nad automobilkou prevzal ambiciózny indický koncern Mahindra.

Testovaný model Tivoli je v tomto smere veľmi symbolický. Šlo o prvý SsangYong, ktorý vznikol pod dohľadom Mahindry. Začiatok existencie testovaného kúsku siaha do roku 2015. Na našom trhu, teda v tzv. európskej špecifikácii, sa ale toto SUV objavilo ešte len pred pár mesiacmi.

Zadné partie najviac evokujú krajinu pôvodu

Názov Tivoli odkazuje na talianske mesto neďaleko Ríma. Spojitosť s Talianskom nie je náhodná. Originálny dizajn “malého Kórejca” totiž pochádza z pera slávneho Giorgetta Giugiara. Okrem neopozeraného vzhľadu má testovaný model v rukáve aj ďalšie tromfy. Na rozdiel od mnohých konkurentov môže najmenšie SUV s logom „dvojhlavého draka“ disponovať aj pohonom všetkých štyroch kolies. Za konkurenciou nezaostáva dostupnou výbavou. A medzi jeho najväčšie prednosti celkom iste patrí atraktívna cenovka.

Názov modelu za dverách batožinového priestoru

Motorová paleta pozostáva z jednej benzínovej i naftovej alternatívy. Oba agregáty už spĺňajú najprísnejšie európske emisné normy. Konštrukčne odolná atmosférická zážihová motorizácia 1,6 e-XGI, ktorá pracovala aj pod kapotou testovaného exempláru, disponuje výkonom 128 koní. K dispozícii je s poháňanou prednou nápravou, ako aj pohonom 4×4. Pri pohone predných kolies je na výber buď 6-st. manuál alebo 6-st. automat značky Aisin. Verzia s pohonom 4×4 sa dodáva výhradne v kombinácii so samočinnou prevodovkou. Naftovú alternatívu reprezentuje turbodiesel 1,6 e-XDI s výkonom 115 koní. Kombinácie prevodoviek a pohonu je identická ako pri benzínovej motorizácii. Pri verzii s pohonom 4×2 je na výber 6-st. manuálna prevodovka ako aj 6-st. automat. Verzia 4×4 sa dodáva výhradne so 6-st. automatom.

Dizajn, ktorý má svoje čaro

Aj napriek tomu, že SsangYong Tivoli už nie je v globálnom ponímaní horúcou novinkou, jeho celkový vzhľad pôsobí veľmi sviežo. Talianske dizajnové štúdio v tomto prípade odviedlo dobrú prácu. Tivoli v jednom balení citlivo kombinuje moderné európske tvary, ako aj symbolický odkaz na domovskú krajinu značky SsangYong.

Predná časť pôsobí mimoriadne robustne. Podpísala sa pod to minimalistická mriežka chladiča, ktorá môže evokovať alternatívny pohon. Spodná časť nárazníka s dynamickými „hmlovkami“ pôsobí naopak dynamicky. Optickú odolnosť zvýrazňuje ochranné oplastovanie karosérie, ktoré dnes nesmie chýbať na žiadnom modeli z kategórie SUV. Zaujímavým dizajnovým prvkom sú hlavné svetlomety, s moderným pásikom denného LED svietenia. Full LED technológia ale v tomto prípade nie je dostupná ani za príplatok. Ekologicky ladenou zaujímavosťou je, že Tivoli pri úplnom zastavení vypína počas státia aj denné svietenie. To sa opätovne aktivuje keď sa vozidlo opätovne pohne.

Pohľad na pracovisko vodiča

Optickú robustnosť bočnej siluety zvýrazňujú vytiahnuté a „svalnaté“ blatníky. Za dizajnovú modernu považujeme efekt tzv. plávajúcej strechy s kontrastným predným stĺpikom, ako aj čiernym pruhom v zadnej časti karosérie. „Len“ 16 palcové kolesá sa v pomerne veľkej karosérii trochu strácajú. V opcii sú k dispozícii aj 18 palcové disky. Vzhľadom na jazdný komfort, ako aj celkové zameranie vozidla, by sme ale zrejme ostali práve pri 16-stkach, s podstatne vyšším bočným profilom.

Originálne riešenia ponúka aj zadná časť. Práve tá najviac evokuje ázijský pôvod vozidla. Podpísali sa pod to predovšetkým netradične koncové svetlá zabiehajúce hlboko do bočného profilu. Zadný nárazník s čistými líniami ozvláštňuje centrálne umiestnená hmlovka. Veko dverí batožinového priestoru zdobí okrem dominantného fabrického loga i výrazne označenie modelu. Vďaka nemu sa stáva SsangYong Tivoli veľmi ľahko identifikovateľný.

Parkovacia kamera prekvapila rozlíšením

Pri teste vozidla s výslednou cenovkou pod 20 000 eur, sme sa už veľmi dávno nestretli s toľkými zvedavými pohľadmi a s tak veľkým záujmom okolia. SsangYong Tivoli aj napriek pomerne „nenápadnej“ striebornej farbe v tomto smere pôsobí ako magnet na oči.

Racionálny interiér nenadchne ani neurazí

Po presunutí do kabíny je jasne cítiť že SsangYong sa zameral predovšetkým na racionálnosť a užívateľskú stránku. Palubná doska v hojnej miere využíva tvrdšie plasty. Nepovažujeme to za zásadný problém. Príjemné prekvapenie naopak predstavuje dielenské opracovanie. Jednotlivé diely interiéru spolu precízne lícujú. Pri jazde po „rozbitých“ cestách sme v kabíne nepostrehli žiadne rušivé pazvuky, za čo dávame Tivoli palec hore.

V danej cenovej kategórii príjemne prekvapujú mnohé zaujímavé až netradičné riešenia. To, že sa Tivoli globálne predáva už nejaký ten rok pravdepodobne najviac odzrkadľuje „retro“ podsvietenie panelu klimatizácie. Konzervatívnejší z nás zároveň ocenia jeho jednoduchú koncepciu s “obrovským” otočným ovládačom intenzity ventilátora.

Prístrojový panel

Vyslovene príjemne pôsobí trojramenný volant s perforovanou kožou v častiach najčastejšieho kontaktu s rukami. Netradičným spestrením je prítomnosť HMDI konektora, v priestore vedľa klasického USB-čka. Prekvapuje aj možnosť individuálneho nastavenia farebného spektra podsvietenia analógových „budíkov“. Užívateľský príjemnú prehľadnosť prístrojového panela dotvára displej palubného počítača s jednoduchou ale funkčnou grafikou. V menu okrem iného ponúka zaujímavý údaj, v podobe aktuálneho vyobrazenia natočenia kolies. Táto funkcia môže menej skúseným vodičom uľahčiť manévrovanie v tesnom priestore.

Za suverénne najotravnejší prvok testovaného modelu SsangYong Tivoli považujeme automatické zamykanie vozidla po rozjazde. Takouto funkciou dnes disponujú takmer všetky nové automobily. Tivoli ale bez odblokovania zámky vo vodičových dverách nedovolí ostatným členom posádky po zastavení otvoriť dvere ani zvnútra. Počas celého testu sa nám nepodarilo prísť na spôsob ako by sa dala táto “otravná” bezpečnostná funkcia vypnúť.

Moderný nádych získal 7 palcový dotykový monitor multimediálneho rozhrania. Toto grafické prevedenie, ako aj celková logika ovládania, nám v porovnaní s vlajkovou loďou Rexton, vyhovovala prekvapujúco viac pri modeli Tivoli. Prehľadnosť rozhrania čiastočne narúša hendikep v podobe chýbajúcej slovenskej jazykovej verzie. Zaobísť sme sa museli aj bez navigačného modulu. Ten je dostupný až za príplatok, pri vyššej verzii multimediálneho rozhrania. Za pozitívne prekvapenie možno považovať špičkové rozlíšenie cúvacej kamery, s pomerne detailne vyobrazením priestorom za vozidlom.

Priestor v druhom rade

Silnou stránkou SsangYong Tivoli je vnutorná priestorová ponuka. Kráľovský priestor sa v tomto prípade podarilo vykúzliť na pomerne malom pôdoryse. Vzdušnosť prednej časti kabíny ešte zvýrazňuje vybratie palubnej dosky na strane vodiča i spolujazdca. Pochváliť musíme dostatočné dimenzované sedačky s príjemne mäkkým čalúnením. Výhľad z vozidla možno aj napriek pomerne širokým predným stĺpikom považovať za dostatočný. Priestorové kúzlenie pokračuje aj v druhom rade. Za seba sa tu pohodlne usadia i nadpriemerne urastení pasažieri. Komfort cestovania si možné vzadu zvýšiť prostredníctvom nastavenia sklonu delených operadiel.

Batožinový priestor na prvý pohľad pôsobí opticky menším objemom akým reálne disponuje. Podpísala sa pod to predovšetkým vyššia nakladacia hrana. Reálny objem ponúka solidných 423 litrov. Pod podlahou pritom stále ostalo miesto aj pre príplatkovú dojazdovú pneumatiku. Po sklopení delených zadných sedadiel je možné priestor pre batožinu navýšiť až na 1018 litrov. V tomto prípade treba ale treba počítať s nepraktickým schodíkom.

Batožinový priestor pri verzii 4×2 s objemom 423 litrov

Vzhľadom na sympatickú cenovku crossoveru s logom SsangYong, možno konštatovať, že za dané peniaze je k dispozícii bohatá výbava. Tivoli v testovanej druhej najvyššej výbave DLX ponúka napríklad: automatické svetla a dažďový senzor, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, parkovacie senzory po celom obvode vozidla atď. Za príplatok je okrem toho k dispozícii aj balík jazdných asistentov. Pri študovaní cenníka sme narazili aj na jednu „kuriozitu“. Výhodou je bezpochyby, že testované vozidlo prekvapivo nedisponovalo systémom štart/stop. Tivoli ale túto funkciu ponúka a to za príplatok! V tomto prípade odporúčame sumu 430 eur radšej ušetriť, alebo investovať do niečoho užitočnejšieho, napríklad do spomenutého balíka jazdných asistentov.

Poctivé SUV, ktoré sa na nič sa nehrá

Hneď na úvod hodnotenia dojmov z jazdy musíme oceniť dnes už pomerne vzácnu „úprimnosť“. SsangYong nesľubuje nič, čo reálne nevie splniť. Tivoli sa nehrá ani na prílišného športovca, ktorý „vymetá“ zákruty ako kompaktný hatchback a nehrá sa ani na drsný „offroad“, vhodný do ťažkého terénu. Namiesto toho chce byť rodinným crossoverom, vhodným na každodenné používanie a to nielen v meste.

Prednosťou testovaného exempláru je určite podvozok. Nová modulárna platforma v kombinácii so 16 palcovými kolesami ponúka veľmi prijemne a komfortné zvezenie. Solídnu schopnosť filtrovať nerovnosti sme ocenili nielen v meste, s početnými prepadnutými kanalizačnými poklopmi, ale aj na poľných či lesných cestách s horším povrchom. Pri dynamickejšej jazde sa v ostrejších zákrutách, sa malý SsangYong mierne nakloní. Nejde ale o nič dramatické, je to skôr otázka zvyku. Testovanému modelu napriek tomu najviac viac sedí „bežná“ jazda. Zaujímavým spestrením je možnosť nastavenia odozvy riadenia v niektorom z troch predvolených režimov. V redakcii sa nám dostal najviac pod kožu mód Sport, kedy riadenie príjemne stuhne. Režim Comfort s preposilovaným riadením je vhodný na presné manévrovanie v tesných priestoroch a mestskej premávke.

SsangYong Tivoli

Pochvalu si vyslúžila aj testovanú pohonná jednotka. Ide o moderný benzínový štvorvalec 1,6 e-XDI s výkonom 128 koní. Konštrukčne je to v dnešných čoraz unikátnejší odolný agregát s atmosférickým nasávaním. Na svoje si tu preto určite prídu aj milovníci vyšších otáčok. Pri bežnej jazde má motor dostatok sily i krútiaceho momentu už v strednom pásme otáčkomera. Napriek tomu má svoje neopakovateľne čaro si z času na čas, dopriať aj zážitok v hornej tretine otáčkomera. Práve tu je jasne citeľný spolu s otáčkami kontinuálne narastajúci krútiaci moment.

Benzínový agregát spolupracoval v našom prípade so 6-st. mechanickou prevodovkou. Prevodovka prekvapila príjemne presnou kulisou radenia. Prvý prevodový stupeň je pritom vyslovené „krátký“. Toto je výhoda pri jazde v ľahkom teréne. V praxi sme si na vlastnej koži overili pri prudkých stúpaniach na nespevnenom povrchu. Zaťažkávajúcu skúšku zvládol Tivoli až prekvapivo ľahko. Dokonca bez toho, aby sme boli nútení vyslovene “trápiť” spojku.

V sumári platí že, aj napriek testovanej konfigurácii s pohonom „len“ predných kolies, Tivoli dokáže určite prekonať aj náročnejšie nástrahy ako predstavujú obrubníky pri nákupných centrách. Do náročnejšieho terénu napriek tomu tento SsangYong nie je určený. Aj v prípade verzie s pohonom 4×4, za limitujúci faktor považujeme svetlú výšku s hodnotou 167 mm.

Poľné cesty hravo zvládne aj verzia 4×2

Určitým prekvapením je spotreba paliva. SsangYong udáva údaje o spotrebe už podľa aktuálnej metodiky WLTP. My sme výrobcom deklarovaných 7,4 l/100 km, dokázali v teste podľa palubného počítača dokonca ešte jemne podniesť, pričom sme Tivoli rozhodne nešetrili.

A náš celkový dojem?

SsangYong Tivoli prináša do triedy malých SUV čerstvý vietor a my ho neváhame odporúčať. Každý kto má rad originalitu je v tomto prípade na tej správnej adrese. Medzi najväčšie prednosti tohto modelu patrí neopozeraný dizajn, priestranný interiér, bohatá výbava a v neposlednom rade tiež atraktívna cenovka. Jasným dôkazom, že schopnostiam modelu Tivoli dôveruje aj samotná automobilka je atraktívna 5-ročná továrenská záruka!

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: SsangYong Tivoli 1,6 e-XGI DLX
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 94/128
Krútiaci moment Nm: 160
Pohotovostná hmotnosť: 1270 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: – s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2 / 100 km
Pneumatiky: Kumho Solus

Cena
SsangYong Tivoli 1,6 e-XGI DLX (testovaný model) od 16 690 €
SsangYong Tivoli 1,6 e-XGI STD od 13 490 €

Klikni na konfigurátor SsangYong Tivoli

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Pomer cena vs. nadobudnutá hodnota
Rodinný faktor – priestorové pomery v kabíne
Originalita a univerzálnosť

Zápory – – –

Nemožnosť skombinovať manuálnu prevodovku s pohonom 4×4

Prevedenie niektorých detailov v interiéri

Exit mobile version