Autoinak.sk

Suzuki Swift Sport – Veľa radosti v malom balení

Automobilka Suzuki je známa predovšetkým ako výrobca malých automobilov. Nikoho v tomto smere príliš neprekvapí, že aj športová pýcha tohto výrobcu zdieľa technický základ s malým hatchbackom. Reč je samozrejme o špičkovom modeli Suzuki Swift Sport, ktorý sa vo svojej najnovšej podobe len prednedávnom objavil aj na slovenskom trhu. V segmente malých „hot hatch“ sa v minulosti snažili presadiť viacerí výrobcovia. Mnohí z nich to ale zároveň veľmi rýchlo zabalili. Suzuki Swift Sport je opačný prípad, ktorý je synonymom úspešného príbehu. Z tohto modelu sa inými slovami stala obľúbená i rešpektovaná legenda. V odkaz svojich predchodcov pokračuje i najnovšia generácia, ktorá je zároveň v mnohých smeroch aj tak trochu revolučná!

Nové Suzuki Swift Sport s prepĺňaným benzínovým motorom 1,4 Boosterjet, skombinovanom so 6 st. manuálnou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť A-Auto, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Suzuki v žilinskom regióne.

Rýchle fakty:

Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet Fotoalbum Suzuki Swift Sport. Autori: Filip Lehotský a Peter Hlačik

História modelu Suzuki Swift sa začala písať už v prvej polovici 80. rokov minulého storočia. Výkonný derivát s prívlastkom Sport, bol prvýkrát predstavený už v roku 2005. Ostrý model sa vďaka tradičnej japonskej „vysokootáčkovej“ atmosférickej pohonnej jednotke a všeobecne vynikajúcim jazdným vlastnostiam, stal veľmi rýchlo predajným trhákom. Na rovnaký recept vsadil aj pokračovateľ z roku 2012.

Aj aktuálna generácia verzie Sport logicky vychádza z najnovšieho modelu Swift predstaveného v roku 2017. Na príchod sériovej podoby špičkovej verzie sme si museli počkať približne rok po predstavení základného modelu. Aktuálna generácia Swift Sport je oproti svojim priamym predchodcom do značnej miery iná a nebojíme sa povedať že až revolučná.

Zo Suzuki Swift Sport sa stala ikona

Prvá zmena súvisí s užívateľským ponímaním. Nový Swift Sport je odteraz dostupný už len s praktickejšou 5-dverovou karosériou. Ešte zásadnejšie zmeny sa odohrali pod prednou kapotou. Aktuálne automobilové trendy Suzuki prinútili nahradiť pôvodnú benzínovú atmosférickú pohonnú jednotkou, novou prepĺňanou turbodúchadlom. Na mysli máme benzínovú motorizáciu 1,4 Boosterjet s výkonom 140 koní. Táto pohonná jednotka je známa už aj z iných modelov značky Suzuki. V prípade Swift Sport sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Zásadná zmena v podobe prechodu na turbo má v konečnom dôsledku viacero výhod. Výkon v porovnaní s atmosférou 1,6 VVTi (136 koní), vzrástol o symbolické 4 konské sily. Oveľa citeľnejší a vo finále aj dôležitejší, je nárast krútiaceho momentu. Hodnota 160 Nm, ktorú ponúkal predchodca, teraz povyrástla až na 230 Nm!

Navýšením dynamických parametrov sa “čarovanie” konštruktérov ani z ďaleka neskončilo. Za najväčší „zázrak“ nového Suzuki Swift Sport možno označiť jeho hmotnosť. Aj napriek prakticky plnej výbave na palube sa mu medzigeneračne podarilo zhodiť až cca 80 kilogramov. Na dnešné pomery priam neuveriteľná pohotovostná hmotnosť novinky sa ustálila pod magickou úrovňou 1 tony. Rozhodujúcim faktorom nízkej váhy je nová platforma Heartec. To, že to Swift Sport myslí so športom úprimne, podčiarkuje modifikovaný podvozok. Oproti sériovému modelu disponuje zníženou svetlou výškou a väčším rozchodom kolies. Pomyselnou čerešničkou na torte sú tu nakoniec športové tlmiče Monroe.

Žiarivá hviezda

Pre stručné vyjadrenie dojmov z dizajnu nového Suzuki Swift Sport pravdepodobne neexistuje výstižnejšie slovné spojenie ako „žiarivá hviezda“. Rozhodne pritom nenarážame len na pútavú farbu testovaného malého hot hatch. Neprehliadnuteľný žltý odtieň s názvom Champion Yellow nápadnému modelu napriek tomu vyslovene svedčí.

Fabrický tuning dodáva športovému modelu Swift osobitný náboj

„Obyčajný“ model Swift pôsobí pre mnohých mužov až príliš “roztomilým” dojmom. Verzia Sport k hravým krivkám vo finále pridáva atraktívne optické svaly. Práve vďaka nim získava vo finále malý hatchback úplne nový dizajnový rozmer.

Predná časť má vďaka dominatnejšej maske chladiča so športovým výpletom pomerne dramatický nádych . Zmeny zaznamenal aj športovejší predný nárazník. Jeho spodnú časť zdobí pomerne dôveryhodne vyzerajúca imitácia karbónu. Športový look dostali tiež predné svetlá. V prípade verzie Sport sa pýšia tmavým pozadím. Svetlomety s full LED technológiou nás počas testu okrem toho tešili aj svojím svetelným výkonom.

Bočným partiám opäť dominuje silueta plávajúcej strechy s čiernymi stĺpikmi karosérie. Maskované kľučky druhého páru dverí čiastočne navodzujú dojem štýlovejšej 3-dverovej karosérie. Športového ducha aj v tomto prípade pripomínajú „karbónové“ prahy. Do oka napriek tomu najviac udrú krásne 17 palcové kolesá z ľahkých zliatin, ozdobené efektným logom Swift Sport.

Zmysel pre detail neobišiel ani 17 palcové kolesá

Po vzhľadovej stránke nám napriek všetkému spomenutému učarovala najviac zadná časť. Strešný spojler je v tomto prípade pomerne nenápadný. Väčšiu pozornosť priťahujú dominantné koncovky výfukového systému, zakomponované v „karbónovom“ nárazníku. Každého perfekcionistu v tomto smere poteší ich autentickosť. Nejde o žiadne atrapy. Oba vývody sú plne funkčné. Vo finále nás mierne sklamal len ich zvukový prejav, ktorý reálne nedosahuje úroveň ich vizuálneho potenciálu.

Útulný interiér so športovým nádychom.

Ak by sme mali nájsť interiér, ktorý prináša optimálny kompromis medzi praktickou stránkou a športovou emóciou, ten v Suzuki Swift Sport by bol našim horúcim adeptom. Japonci sa bezpochyby snažili dať špičkovému derivátu z rodiny Swift športovú emóciu. Nezabudli pritom ale ani na univerzálnosť dôležitú pri každodennom užívaní.

Hierarchia a usporiadanie interiéru podľa očakávania vychádza zo základného modelu Swift. Verzia Sport k tomu pridáva atraktívny kabátik. Palubná doska spolu s výplňami dverí dostali červené obkladové plochy. Do dynamickej červenej sa odel aj analógový otáčkomer. Prístrojový panel s dvoma dominantnými „budíkmi“ tým získal ešte atraktívnejšie stvárnenie. Jeho stredovú časť vypĺňa plnofarebný displej palubného počítača. Jednotlivé údaje je už možné prepínať veľmi pohodlne priamo na volante. Suzuki do menu zakomponovalo niekoľko zaujímavých ukazovateľov. Väčšinu z nich vrátane grafu využitia výkonu a krútiaceho momentu alebo “pavučiny” preťaženia G-force, poznáme už zo základného modelu Swift. Verzia Sport k tomu pridáva naviac efektný ukazovateľ momentálneho plniaceho tlaku turbodúchadla.

Športový nádach je cítiť aj v kabíne

Aj multimediálne rozhranie s dotykovým displejom orientovaným na vodiča poznáme z bežnej verzie modelu Swift. Okrem intuitívneho ovládania a praktickej vstavanej navigácii, znova chválime dotykové ovládanie hlasitosti audia. Na pohľad nenápadná plôška reaguje v praxi prekvapivo dobre a rýchlo na dotyky prsta. V tomto smere by sa u Suzuki mohla v mnohých prípadoch inspirovať aj konkurencia.

Červené obšívanie nájdeme aj na príjemnom športovom volante akurátneho tvaru. Posed za ním je s prihliadnutím k názvu modelu prekvapujúco vysoký, aj keď je sedadlo vodiča v najnižšej možnej polohe. Tento “nedostatok” môže napriek tomu v bežnom živote mnohým z nás celkom vyhovovať. Útulnosť za volantom znásobujú predné sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a príjemným látkovým čalúnením. Napriek ich mäkkej povrchovej úprave ich možno zároveň označiť ako dostatočne športové. Tomu zodpovedá aj ich bočné vedenie. V neposlednom rade nezabudnime na pedále s kovovým dekórom. V tomto prípade nás viac ako ich vzhľad upútalo ich ideálne výškové usporiadanie. Je to užitočná maličkosť ktorej význam dostáva nový rozmer pri dynamickej jazde v rýchlom tempe!

Pohľad na palubnú dosku s červenými plochami

A ako je na tom priestor v druhom rade? Suzuki Swift Sport sa aj napriek celkovo kompaktným rozmerom môže rázvorom náprav porovnávať s prerastenejšími konkurentmi zo segmentu B. Z toho logicky ťaží priestor na zadných sedadlách. Až prekvapujúco pohodlne sa tu za seba dokážu usadiť aj osoby s výškou cca 180 cm. Vzpriamenejší posed nie je pre dvojicu dospelých nepríjemný ani pri dlhších presunoch!

Za plne postačujúci možno v ponímaní bežného používaní označiť i batožinový priestor. Suzuki Swift Sport pojme v základnom usporiadaní 265 litrov. Kufor na prvý pohľad opticky zmenšuje vyššia nakladacia hrana. V prípade malých vozidiel ide o nevyhnutnú daň, súvisiacu s bezpečnosťou a celkovou tuhosťou skeletu karosérie. Batožinový priestor spomenutý objem dosiahol vďaka pravidelnému tvaru. Pod podlahou ostalo mieste pre náradie a opravnú sadu. Rezervnú pneumatiku si podobne ako pri väčšine modelov z krajiny vychádzajúceho slnka nie je možné zadovážiť ani za príplatok. Po sklopení delených zadných operadiel možno aj napriek nepraktickému schodíku objem navýšiť až na 947 litrov.

Batožinový priestor na bežný život plne postačuje

Určitým paradoxom a pozitívom zároveň je fakt, že v prípade záujmu o Suzuki Swift Sport, nestrávite nad konfigurátorom dlhé hodiny. Zákazník si v tomto prípade vyberá prakticky len farbu karosérie. Všetko ostatné, vrátane motora a prevodovky, je už vopred dané. Swift Sport je na našom trhu k dispozícii s prakticky plnou výbavou, ktorá je veľmi bohatá. Z dostupných prvkov vypichnime napr.: už spomínané LED svetlá, základný balík jazdných asistentov, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú klimatizáciu, cúvaciu kameru alebo navigáciu. Z bohatej výbavy nám na palube prekvapivo chýbala drobnosť v podobe dažďového senzoru.

Jazda ktorá vyčarí úsmev na tvári

Priznávam, že maximálny výkon 140 koní nemusí pôsobiť v teoretickej rovine pri športovo ladenom automobile veľmi oslnivo. Na druhej strane je pravdou, že Suzuki Swift Sport väčší výkon skutočne nepotrebuje. Ešte dôležitejší parameter ako výkon je hmotnosť. Neopísateľne kúzlo malého japonského „hot hatch“ sa ukrýva práve v jeho hmotnosti. Údaj 975 kg pôsobí v dnešnej dobe doslova ako scifi. Prepočet koeficientu výkonu smerom k hmotnosti dáva novému Swift Sport atraktívny rozmer. Dôležité je, že “mušia váha” je v dobrom slova zmysle jasne citeľná aj z poza volantu.

Zadná časť s dvoma mohutnými koncovkami výfukov

V kombinácii so špičkovo naladeným podvozkom je testovaná novinka nádherne čitateľná a predvídavá. Príjemne strmé riadenie prenáša až s neuveriteľnou presnosťou poveli vodiča priamo na vozovku. Nízka hmotnosť dovoľuje okrem toho skúsenému vodičovi i razantné prejazdy cez prudké zákruty. Logicky očakávaná nedotáčavosť, typická pre vozidla s predným pohonom, sa v tomto prípade dostavuje oveľa neskôr ako ju vodič podvedome očakáva. Podvozok pritom nie je nepríjemne tvrdý. Hrubé nerovnosti našich ciest Suzuki Swift Sport samozrejme veľmi nevoňajú. Vo významnej miere sa pod to podpísali 17 palcové kolesa, s pneumatikami s nízkym profilom. Drobné nerovnosti napriek tomu dokáže testovaná novinka odfiltrovať až prekvapivo dobre a bez nepríjemných rázov do karosérie.

Postupne sme sa prepracovali až k novému srdcu umiestnenému pod prednou kapotou. Motorizácia 1,4 Boosterjet nás v minulosti nadchla už pri modeli Vitara. Identický motor dáva ľahkému Suzuki Swift Sport doslova krídla. Citeľný nástup krútiaceho momentu sa dostavuje už tesne nad hranicou 2000 otáčok za minutú. Práve pružne zrýchlenie na akomkoľvek prevodovom stupni je silnou zbraňou tohto modelu. Najväčšia porcia výkonu a krútiaceho momentu spojená s energickým záťahom, je k dispozícii v strednom pásme otáčkomera. Prepĺňaný motor svojím charakterom tak trochu pripomína atmosférické motorizácie predošlých generácii. Vytáčať motor až po obmedzovač ale v tomto prípade veľký zmysel skutočne nemá. Príjemným prekvapením bol pre mňa aj samotný prenos výkonu na prednú nápravu. Niektorí novinári kritizujú Swift Sport za chýbajúci samosvorny diferenciál. V našej redakcii sme napriek tomu za suchých podmienok nezaznamenali žiadny výrazný problém s prenosom výkonu na vozovku, dokonca ani pri vypnutej stabilizácii.

Pod prednou kapotou sa v najnovšej generácii objavil turbomotor

Za jediný nedostatok novej motorizácie možno preto považovať menej emócií. Toto zapríčinil prekvapivo obyčajný zvukový prejav,čo je pri pohľade na efektné koncovky výfukového systému tak trochu škoda. Na druhej strane je zo Suzuki Swift Sport vhodný automobil na používanie v bežnom režime. Pri pokojnej jazde nás prekvapila úspornosť prepĺňanej motorizácie. Celkový priemer vrátane dynamickej jazdy sa ustálil tesne pod hodnotou 6,5 litrna/100 km podľa palubného počítača. Túto hodnotu považujem vzhľadom na potenciál vozidla ako veľmi dobrú. Čerpaciu stanicu budete napriek tomu navštevovať o niečo častejšie ako máte vo zvyku. Podpísala sa pod to pomerne malá nádrž s objemom 37 litrov.

Pohodlné a zároveň “športové” – také sú sedačky v Suzuki Swift Sport

Zážitok zo šoférovania ešte násobí spolupráca 6-st. mechanická prevodovka. Aj napriek nenápadnému vzhľadu, sa kulisa vyznačuje príjemne krátkymi a presnými dráhami. V neposlednom rade musím vyzdvihnúť brzdy. Okrem skorého nástupu brzdného účinku je pre ne príznačné i možnosť citlivého dávkovania preferovanej brzdnej sily. Pomyselnou čerešničkou na torte je v tomto smere prítomnosť tradičnej mechanickej parkovacej brzdy. Vďaka nej si je možné za optimálnych podmienok a pri troche cviku “nahodiť” ľahký zadok do kontrolovaného šmyku.

A náš celkový dojem?

Nové Suzuki Swift Sport okrem očakávanej porcie emócií, prekvapilo v našom teste svojou univerzálnosťou. Nebojíme sa povedať že o model vhodný na každodenné používanie. V jednom balení získate obratné mestské vozidlo, ktoré zároveň na vašich obľúbených cestách plných zákrut dokáže potrápiť i zahanbiť aj automobily s omnoho väčším výkonom. Suzuki si zároveň uvedomuje kvality tohto modelu. Pri Swift Sport tak treba počítať s výraznejším cenovým odskokom v porovnaní s najlepšie vybaveným „bežným“ modelom Swift. Výslednú cenovku napriek tomu stále možno považovať za akceptovateľnú.

Testovací diár:

Model: Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 103/140
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 970-975 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 / 100 km
Pneumatiky: Continental Conti Sport Contact

Cena
Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet (testovaný model) od 18 600 €
Suzuki Swift 1,2 Dualjet GL od 9 999 €

Klikni na konfigurátor Suzuki Swift Sport

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Kombinácia nízkej hmotnosti a adekvátneho výkonu
Ovládateľnosť a komunikatívnosť
Bohatá výbava

Zápory – – –

Malá palivová nádrž

Vyššia cena v porovnaní s bežným modelom

Exit mobile version