Autoinak.sk

Teplota v noci klesá pod nulu, kedy sa oplatí prezuť auto?

Sychravo, zamračené a pod mrakom. Tak vyzerá predpoveď počasia na nasledujúce dni, čo značí, že jeseň úspešne dorazila na Slovensko. Nemali by sme sa nechať uniesť babím letom, ktoré naše zmýšľanie na pár dní opantá a donúti nás siahnuť po letnom oblečení v domnienke, že nám ešte nebude taká zima. Tiež by sme pri obliekaní nemali zabúdať ani na naše vozidlá, ktoré rovnako treba šatiť a dopriať im novú zimnú obuv.

V Zákone o cestnej premávke, konkrétne § 38 Osobitosti premávky v zimnom období sa píše: „Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením M+S, M.S alebo M&S.“

Čo hovorí zákon?

Na Slovensku neexistuje legislatíva, ktorá by motoristom striktne prikazovala v akom období sa má auto prezúvať na zimné pneumatiky. Inak je to, napríklad v Rakúsku, alebo v ČR.
V Rakúsku majú vodiči povinnosť používať zimné pneumatiky v období od 1.novembra do 15.apríla. V Českej republike od 1.novembra do 31.marca. U nás je na každom motoristovi, aby dôkladne sledoval zmenu počasia, keďže ide pomaly do „tuhého“.

Účinnosť letných plášťov výrazne klesá spolu s vonkajšími teplotami jesenného obdobia

Názor odborníka

Kedy a za akých podmienok by sme mali prezuť zimné pneumatiky a v akej situácii sú celoročné pneumatiky výhrou pre vaše vozidlo? Opýtali sme sa Petra Uhríka mladšieho, vedúceho servisu spoločnosti Galimex v Žiline.

„Auto odporúčam prezúvať vtedy, keď denná vonkajšia teplota klesne pod 5 stupňov a v noci mrzne. Ale, samozrejme, veľmi záleží na prostredí a podmienkach, v ktorých človek jazdí. Pre motoristu, ktorý jazdí len do roboty a z roboty štyri kilometre a maximálne do mesta, tam by som ešte počkal. Ale ľudia, ktorí jazdia kilometre cez horské priesmyky ako Šturec, Strečno a pod., kde teplota môže byť oproti mestu radikálne nižšia, tak hlavne v rámci bezpečnosti by som aj v takomto období už prezul.“

Celoročné áno, ale len do mesta!

Aký je jeho osobný názor na celoročné pneumatiky: „Celoročné pneumatiky majú význam pre šoférov, ktorí jazdia len v meste, a to aj v zimnom období a s veľmi malým nájazdom kilometrov a krátkymi trasami.“

Rozšíreným tovarom medzi motoristami sa stávajú spomínané celoročné pneumatiky, ktoré spĺňajú normy letných aj zimných, a slovenská legislatíva ich žiadnou vyhláškou neobmedzuje v používaní na cestnej premávke. Motorista Michal si pri kúpe svojho nového vozidla vybral celoročné pneumatiky, preto sme sa ho opýtali na skúsenosť s ich jazdnými vlastnosťami a celkovú spokojnosť s ich výberom.

kedy sa oplatí prezúvať pneumatiky?

„Za rok najazdím okolo štyritisíc kilometrov, drvivú väčšinu v obci, kde sú cesty dostatočne upravené a nasolené. Stačia mi teda aj celoročné pneumatiky – mám ušetrený čas s objednávaním sa do servisu, s výmenou pneumatík, ako aj ušetrené financie, keďže celá sada kolies nie je najlacnejšia záležitosť. Zatiaľ som s výberom pneumatík spokojný, v dobrom ma prekvapilo aj ich správanie sa na snehu,“ uviedol Michal.

Pneumatiky, zimné alebo letné, by šoféri mali vymeniť aj kvôli ich veku – mali by sme sa riadiť zaužívaným pravidlom 4x4x4 – pneumatiky by nemali mať dezén menší ako 4mm na všetkých 4 kolesách a odporúčaná výmena za nové je po 4 rokoch.

Autor: Juliana Krčulová

Exit mobile version