Autoinak.sk

Test: BMW 7 – Automobilový vesmír

Test BMW 7 2023

Mníchovská automobilka je okrem svojej športovej DNA aj symbolom prémiového automobilového segmentu. Pozornosť a obdiv si BMW v dnešných časoch zaslúži aj za stratégiu s názvom „Power of choise.“ V praxi to znamená, že aj napriek masívnym investíciám do plne elektrického pohonu svojím zákazníkom stále ponúka aj adekvátne výkonné a zároveň moderné spaľovacie motory. A aj keď sa súčasné preferencie publika čoraz viac orientujú na modely s vyššou svetlou výškou, tak BMW v rámci svojho portfólia stále myslí aj na konzervatívnejšie orientované publikum, ktoré preferuje automobilovú klasiku. V sumári tu nemožno opomenúť ani špeciálnu kategóriu top modelov, ktoré definujú orientáciu celej automobilky. Do tejto úzkoprofilovej kategórie sa radí aj vlajková loď značky, ktorou je už tradične BMW radu 7. Najnovšia generácia veľkej limuzíny je doslova prešpikovaná špičkovými technológiami, čím latku moderného automobilového luxusu posúva na novú úroveň. Pri prvom zoznámení s novou vlajkovou loďou z Mníchova sme dostali možnosť preveriť naftovú klasiku.

Nové BMW 7 vo verzii 740d xDrive, ktorého pohon pozostáva z prepĺňaného, rádového naftového 6-valca s mild-hybridným dopingom a systémovým výkonom 299 koní, skombinovaný s 8-st. automatom, pohonom všetkých kolies a výbavou verziou M Sport, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.

Rýchle fakty:

Fotogaléria BMW 740d xDrive

História BMW sa datuje už od roku 1916. Do formátovo plnotučného alebo ak chcete luxusného automobilového segmentu mníchovská automobilka vstúpila až v roku 1977. V tom čase uzrela svetlo sveta prvá generácia modelového radu 7. Už pôvodná veľká limuzína bola pre značku nositeľom množstva technologických inovácií a luxusných výbavových hračiek. Danej filozofii ostali podľa očakávania verné aj nasledujúce generácie špičkového sedanu s logami značky BMW.

Najnovšiu a v celkovom poradí už siedmu generáciu BMW radu 7 sme oficiálne spoznali na jar minulého roka. Aktuálnu „Sedmičku“ možno označiť aj ako revolučnú. Nový model debutoval vo verzii i7 a plne elektrický pohon sa v útrobách vlajkovej lode z Mníchova objavil po prvýkrát v histórii. Úplne nový technický základ dovoľuje okrem batériového ekvivalentu aj použitie klasických pohonných jednotiek, ktoré neskôr doplnili vyššie spomínaný elektromobil.

Vlajkovou loďou značky BMW je tradične modelový rad 7

Ďalšou zmenou novej generácie „Sedmičky“ je dostupnosť jedinej veľkostnej verzie. Novinka po rozmerovej stránke vo všeobecnosti povyrástla. Unifikovaná a zákazníkmi preferovaná dĺžka karosérie dnes už v „základnom,“ resp. jedinom dostupnom prevedení zodpovedá v minulosti zaužívanému predlženému derivátu s dovetkom Long. Rázvor testovaného exempláru mimochodom atakuje hodnotu 3215 mm. Z technologických zmien na palube púta najväčšiu pozornosť použitie nového operačného systému s ešte prepracovanejšou online podporou. Okrem predných pasažierov si nové digitálne hračky užívajú aj cestujúci vzadu. K „highlightom“ nového radu 7 v tomto kontexte jednoznačne patrí dostupnosť výklopnej 31,3 palcovej televíznej obrazovky BMW Theatre Screen, ktorá podporuje 8K rozlíšenie.

Vítaným bonusom nového špičkového BMW je aj stále pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek. Za vstupnú bránu do sveta luxusnej vlajkovej lode možno označiť testovanú naftovú verziu 740d xDrive. O pohon sa v tomto prípade stará 3-litrový rádový turbodiesel, ktorý aj vďaka elektrickému dopingu generuje výkon 299 koní. Benzínovo-elektrickú alternatívu zastrešujú dve plug-in hybridné motorizácie so spaľovacím základom v podobe preplňovaného rádového 3-litra so šiestimi valcami. Verzia 750e xDrive s elektrickým dojazdom cca 80 km je vyladená na systémový výkon 489 koní. Ešte viac kombinovaného výkonu (571 koní) ponúka verzia M760e xDrive. Paletu v Európe dostupných pohonných jednotiek nakoniec uzatvárajú tri čisto elektrické verzie. Model i7 eDrive 50 je vyladený na výkon 455 koní a ako jediná európska „Sedmička“ je k dispozícii s pohon kolies zadnej nápravy. Univerzálnejšou batériovou alternatívou je model i7 xDrive 60 s pohonom všetkých kolies a výkonom 544 koní. Čisto elektrickou špičkou je model i7 M70 xDrive s maximálnym výkonom až 659 koní. Mimo európskeho priestoru nová „sedmička“ k dispozícii stále aj s prepĺňanou benzínovou motorizáciou V8 alebo aj základným turrbodieslom 730d.

Testovaná konfigurácia 740d je jazdným dôkazom toho, že moderný a predovšetkým úsporný turbodiesel má stále čo ponúknuť

Opulentný dizajn

Nová „sedmička“ púta vďaka svojmu dizajnu v premávke obrovskú pozornosť. Oproti predchodcom, pri ktorých si v Mníchove vždy potrpeli aj na určitom športovom akcente, pôsobí nová generácia radu 7 vyslovene impozantne a noblesne. Sebavedomými a originálnymi krivkami, ktoré v prípade testovaného exempláru doplnilo aj špeciálne dvojfarebné lakovanie, evokuje BMW 7 tu najvyberanejšiu automobilovú aristokraciu.

Veľkorysé vonkajšie rozmery nového radu 7 v rámci predných partií ešte viac umocňuje hranatý a zároveň originálny nádych. Prakticky kolmej prednej maske dominujú podľa očakávania impozantné „obličky.“ Pre BMW neodmysliteľný dizajnový element za tmy zvýrazňuje efektne podsvietenia Iconic Glow, ktoré poznáme už aj z iných modelov značky. Siluetu predných partií si jednoducho nie je možné pomýliť so žiadnym iným BMW. Podpísali sa pod to aj delené predné svetlomety. Novinka v rámci svetelnej techniky upustila od laserovej nadstavby, čo ale v prípade výkonnej a inteligentnej LED technológie nepovažujem za reálny problém. Prekvapujúcou chybičkou na kráse inak precízne pracujúcich svetiel je pomerne viditeľný prechodový pásik medzi stretávacím a diaľkovým módom. Výsadou testovanej verzie M-Sport je už tradične agresívnejší predný nárazník evokujúci krídlo lietadla.

Nová “sedmička” sa nedá pomýliť so žiadnym iným súčasným modelov značky BMW

Noblesný nádych opulentnej limuzíny pri novinke vyslovene srší aj z bočných partií. Veľmi zaujímavo tu pôsobia zapustené aerodynamické kľučky oboch párov dverí, ktoré dostali okrem elektrického derivátu aj spaľovacie verzie. Prevahu symetrických dizajnových kriviek ešte viac umocňuje nielen tradične dlhá línia prednej kapoty, ale aj aristokratické dvojfarebné lakovanie z dielne BMW Individual. Za príplatok viac ako 12-tisíc eur testovaný exemplár zdobila farebná kombinácia špeciálneho modrého odtieňa Tanzanite Blue a šedej vrchnej časti s dovetkom Oxide Gray. Tradičný mníchovský dizajn pripomína typický tvar zadného stĺpika karosérie známy aj ako „hofmeister stuck.“ Dôraz, na čo najlepšiu optimalizáciu obtekania vzduchu si čiastočne osvojili aj príplatkové a zároveň efektné disky s rozmerom až 21-palcov.

O niečo konzervatívnejší dizajnový prístup si v sumári osvojili zadné partie novej vlajkovej lode značky BMW. Symetrické línie a krivky aj v tomto priestore ešte viac zvýrazňujú celkovo majestátne rozmery. Úzke koncové svetlá s efektným LED podpisom dopĺňa masívny zadný nárazník už bez vyústenia klasických výfukových koncoviek. Decentnú športovú atmosféru v tomto priestore pripomína efektný detail v podobe minimalistického spojlera na veku batožinového priestoru.

Dizajnovo veľkolepé a zároveň rozmerovo majestátne. Aj to je nové BMW radu 7

Mix luxusu a moderných technológií

Veľmi osobitú a zároveň špecifickú atmosféru ponúka aj interiér nového BMW radu 7. Ešte pred usadnutím do kabíny testovaný exemplár zaujal sofistikovaným prístupom v podobe elektrického otvárania všetkých dverí. Zapustené kľučky, okrem klasického manuálneho módu otvorenia mikrospínačom a následným pretlačením elektrického motorčeka, ponúkajú aj plne automatický prístup. Daná funkcia sa aktivuje zatlačením príslušného tlačidla. Ideálnou podmienkou k využitiu tejto efektnej hračky je mierna dávka trpezlivosti. Po prvotnom odskočení sa dvere o niečo málo neskôr otvoria, do v danej situácii maximálneho uhla, ktorý samozrejme zohľadňuje aj potencionálne prekážky v okolí. Zatváranie dverí po usadnutí je v prípade použitia tlačidla rovnako plne automatické. Vodičove dvere sa zatvoria aj po zatlačení brzdového pedála. Otvoriť, resp. zatvoriť všetky dvere možné aj prostredníctvom palubného infotainmentu.

Architektúra palubnej dosky inspirovaná revolučným elektromobilom BMW iX kombinuje luxusnú dizajnovú extravaganciu s modernými digitálnymi hračkami. O prvotriednej kvalite použitých materiálov či precíznosti dielenského opracovania sa pri vlajkovej lodi etablovaného prémiového výrobcu zbytočné rozpisovať. Ak na mňa v prednej časti kabíny pôsobil niektorý z detailov v princípe menej honosným dojmom, tak by to boli až príliš všedné držiaky na nápoje s absentujúcim termomanažmentom a obyčajnou zásuvnou krytkou.

Veľkou frajerinkou nového BMW 7 je dostupnosť funkcie elektrického ovládania všetkých dverí

Veľmi príjemnú a vyslovene domovskú atmosféru na palube testovaného exempláru evokuje príplatkové „látkove“ čalúnenie v svetlom odtieni. To, čo sa na prvý pohľad javí ako látka je v skutočnosti kombinácia kože Merino s exkluzívnou kašmírovou vlnou. Zástancovia „koženej“ klasiky majú v rámci konfigurátora ale samozrejme na výber aj pestré spektrum ďalších variácií stvárnenia sedadiel.

Aj napriek na prvý pohľad striktnému dizajnovému minimalizmu dokáže nová vlajková loď značky BMW stále zaujať aj pomerne prepracovanou ergonómiou. V module exkluzívnej „kryštálovej“ lišty so zabudovaným ambientným podsvietením si svoje miesto našli len tie najnevyhnutnejšie tlačidlá vrátane aktivácie pohotového odhmievania okien. Prístup do najdôležitejších funkcií vozidla tu napriek tomu do značnej miery uľahčuje panel skratiek na stredovom tuneli doplnený o klasický a ergonomicky neprekonaný ovládač iDrive zabalený do efektného kryštálového prevedenia.

Palubná doska nového BMW radu 7

Určitou výnimkou z rámca dôrazu na maximálnu prehľadnosť predstavuje, obdobne ako pri iných modeloch značky BMW, snáď len plne dotykové menu klimatizácie s možno až príliš komplikovanými variáciami rôznorodých nastavení. Počas redakčného testu v som v tomto kontexte prakticky permanentne využíval plne automatický mód. Inteligentná nadstavba termomanažnemtu pri chladnejších ranných štartoch pracovala veľmi citlivo a prirodzene s automatickým vyhrievaním sedadiel vrátane lakťových opierok, čím bol pre posádku zaručený vždy maximálny a zároveň prirodzený tepelný komfort.

Pýchou BMW digitálneho sveta je už tradične dizajnovo efektný združený displej prístrojového panela a infotainmentu. Jeho zaoblená časť v priestore dotykovej pravej časti zastrešuje z funkčného hľadiska príjemnú orientáciu v smere na vodiča. Prístrojový panel s opäť skvelou a veľmi jemnou grafikou si aj naďalej zakladá na maximálnej prehľadnosti. Konzervatívnym používateľom tu bude napriek tomu chýbať simulácia klasických budíkov. Od tohto riešenia BMW už upustilo a jeho náhradou je trojica dostupných vyobrazovaniach layoutov s geometrickými tvarmi.

Medzi položkami prístrojového panela pribudol kamerový nahľad, ktorý dokáže v reálnom prostredí pracovať s prvkami virtuálnej reality

Pestrú ponuku osobného prispôsobenia výstupu prístrojového panela okrem údajov palubného počítača a jazdných asistentov dopĺňa napríklad aj športový displej, mapový podklad či novinka v podobe kamerového náhľadu dostupného permanentne aj za jazdy. V kombinácii s navigáciou dokáže v danom prostredí rozhranie pracovať už aj s vítaným efektnom virtuálnej reality situovanej priamo v kamerovom nahľade. Obdobne širokú variáciu nastavení vyobrazenia zastrešených ovládačom na multifunkčnom volante ponúka aj kvalitný Head-up displej.

Gro funkcií vozidla sa následne ovláda prostredníctvom najnovšej verzie a pokrokového palubného infotainmetnu. Okrem precízne prepracovanej grafickej stránky, vrátane prvotriedneho kamerového vyobrazenia okolia vozidla, chcem v tomto kontexte pochváliť aj vskutku bleskurýchle odozvy na dotykové povely. Úvodné menu s prepracovanými dlaždicami si je možné osobne prispôsobiť. Komplexná paleta ikoniek s dostupnými funkciami a aplikáciami pripomína mobilné zariadenie. Pri jazde, ale dané menu s množstvom rozmerovo menších ikoniek zároveň považujem za menej prehľadné. Zo zaujímavých aplikácií ma zaujala prítomnosť platformy Youtube fungujúcej pri stojacom vozidle. K dispozícii sú aj ďalšie online funkcie a plný potenciál palubného systému odomyká osobné BMW konto s mobilnou aplikáciou. Nová „sedmička“ z hľadiska možnosti ovládania nezanevrela ani na ovládanie prostredníctvom gestikulácie. Daný prvok ovládania som si obľúbil pri regulácii hlasitosti.

Dotyková časť palubného infotaimentu disponuje pestrým spektrom dostupných aplikácií

K statusu luxusnej vlajkovej lode neodmysliteľne patria prvotriedne sedačky. Nový rad 7 posúva v tejto disciplíne pomyselnú latku na veľmi vysokú úroveň. Základné nastavenie optimálnej pozície sa realizuje prostredníctvom ovládacieho modulu na predných dverách. Ďalšie a skutočne široké spektrum optimálnych nastavení je k dispozícii v rámci konkrétnej položky infotainmentu. Optimálny cestovný komfort vrátane dlhých presunov tu okrem veľkorysého tvaru predných sedadiel a pohodlného čalúnenia dopĺňa aj jemne pracujúce vyhrievanie a ventilovanie. Samozrejmosťou je aj prítomnosť širokého spektra masážnych módov vyhradených pre chrbtovú časť. Svojskú atmosféru, predovšetkým za tmy dokáže navodiť aj niektorý z dostupných náladových svetov.

Impozantná limuzína prekvapila aj dobrým výhľadom z miesta vodiča. Výnimku v tomto smere predstavuje podľa očakávania len tzv. prezidentská pozícia pravého zadného pasažiera, kedy operadlo predného spolujazdca čiastočne obmedzuje pravé spätné zrkadlo. Nová „sedmička“ okrem vodiča myslí aj na maximálny možný komfort zadných pasažierov. Testovaný exemplár v tejto disciplíne disponoval príplatkovým usporiadaním Executive lounge. Dané usporiadanie dokáže premeniť pozíciu pravého zadného spolujazdca na luxusné cestovateľské lehátko. V tejto súvislosti musím vyzdvihnúť veľkorysé rozmery novej generácie vlajkovej lode značky BMW. Práve tie sú zárukou toho, že na „prezidentskej“ pozícii dokážu luxusne a s vystretými nohami cestovať aj osoby s výškou viac ako 185 cm. Miernu porciu telesnej akrobacie si tu v tomto priestore ale vyžaduje stlačenie minimalistického tlačidla už spomínanej funkcie automatického zatvárania dverí.

Exkluzívne látkové čalúnenie testovaného exempláru dokresľujú kašmírový základ

Zadní pasažieri majú okrem veľkolepých priestorových pomerov a prvotriednemu pohodliu zadnej lavice k dispozícii aj vlastné digitálne hračky. Prakticky všetky dôležité komfortné funkcie vrátane nastavenia pozície zadných sedadiel, tieniacich roletiek, panoramatickej strechy, ale aj špičkového palubného audia Bowers & Wilkins či ambientného podsvietenia sa aj v tomto priestore realizujú prostredníctvom dotykového displeja. Obrazovky pripomínajúca smartphone si svoje miesto našli vo vnútornej časti zadných dverí, čo je ergonomicky prirodzene riešenie. Na túto veľmi zaujímavú digitálnu hračku si na moje prekvapenie počas testovacích dní rýchlo zvykli prakticky všetci nezainteresovaní zadní pasažieri. K absolútnej dokonalosti komfortu cestovania mi v druhom rade chýba ešte viac sofistikovanejšia masážna funkcia, ktorá by okrem chrbta pôsobila aj v sedacej časti.

Z ďalších prepracovaných detailov chválim sofistikované vnútorné LED osvetlenie, ktorého intenzitu si zadní pasažieri napríklad pri čítaní dokážu optimálne prispôsobiť. Paradoxne jednoduchším dojmom pôsobí výklopná centrálna opierka. Jej súčasťou sú s odmyslením si odkladacieho priečinku už „len“ držiaky na nápoje. „Krištáľovo-plastová“ ozdobná dekorácia na prvý pohľad evokuje modul s abonentným podsvietením, ktorý ale za tmy reálne nesvieti.

Rad 7 z hľadiska cestovného komfortu rozmaznáva aj zadných pasažierov

Nové BMW radu 7 napriek tomu prišlo v priestore zadných pasažierov s úplnou revolúciu, pod ktorú sa podpísalo tzv. domáce kina. O tento efekt sa stará v strope ukrytá výklopná obrazovka s priemerom až 31,3 palca, ktorá reaguje aj na dotykové povely. Pozíciu a sklon obrazovky si je samozrejme možné personálne prispôsobiť. O kvalite grafickej stránky obrazu najlepšie zodpovedá podpora 8K rozlíšenia. Pri testovanom exemplári bolo v tomto kontexte miernym sklamaním, resp. nevyužitím plného potenciálu, dostupnosť len jednej streamovacej služby Fire TV. BMW už ale intenzívne pracuje na náprave a ďalšom rozšírení ponuky. Alternatívou ako zostať pripojený a užívať si napríklad aj živé televízne vysielanie je konektivita s mobilným zariadením, prostredníctvom HDMI konektora. V tejto súvislosti je z estetického hľadiska a káblového prepojenia chybičkou na kráse samotná pozícia HDMI koncovky, situovaná priamo na zadnej strane obrazovky.

Impozantné rozmery nového BMW radu 7 sa premietli aj do veľkorysého batožinového priestoru so základnou kapacitou 540 litrov. Z praktického hľadiska dávam palec hore aj v tomto segmente užitočným kotviacim pomôckam na čele s háčikmi. Pochvalu si zaslúži aj prítomnosti otvoru na prepravu dlhých predmetov či precízne zakrytovaný mechanizmus elektronického otvárania veka. Na pomery sedanov ponúka „Sedmička“ aj príjemne veľký nákladný otvor. K statusu vlajkovej limuzíny sa napriek tomu veľmi nehodí preprava nadrozmerných predmetov. Testovaný exemplár v tejto súvislosti neponúkal možnosť sklopenia zadných operadiel, čo v sumári nevnímam ako nedostatok.

Nápad za milión. Aj tak možno označiť prítomnosť domáceho kina v zadnej časti kabíny

V disciplíne výbava na palube ponúka nové BMW radu 7 podľa očakávania extrémne široké spektrum výbavových variácií, vrátane opciových prvkov. V tejto súvislosti je pomerne nepravdepodobné, že vo finále vznikne masa identicky nakonfigurovaných limuzín. Každá limuzína bude skôr autentický originál. Bohatý základ zahŕňa plejádu asistenčných systémov, adaptívny vzduchový podvozok s reguláciou svetlej výšky, ale aj podsvietené „obličky“ Iconic Glow, panoramatickú strechu, adaptívne LED svetlomety, automatickou 4-zónovou klimatizáciou, odvetrávania a vyhrievanie predných a zadných sedadiel, viacstupňové vyhrievanie volantu či základné prevedenie audia Bowers & Wilkins.

Testovaný exemplár už spomenutému základu pridáva naviac aj exkluzívne čalúnenie s prvkami Kašmíru, sofistikovaný parkovací asistent, vrcholné vyhotovenie sedadiel s riaditeľskou zadnou pozíciou Executive lounge a výklopnou zadnou obrazovkou, elektrické otváranie všetkých dverí ale aj užitočné natáčanie kolies zadnej nápravy.

Batožinový priestor s prepravnou kapacitou až 540 litrov

Nafta stále dáva zmysel

Technológiami prešpikované nové BMW radu 7, okrem už vyššie spomenutých sofistikovaných hračiek, v testovanej konfigurácii zaujalo aj pohonnou jednotkou v podobe turbodieslovej klasiky. Naftu dnes mnohé automobilky zo svojho portfólia postupne vytesňujú. Luxusná limuzína je ale v tomto kontexte jasným dôkazom toho, že tzv. stará škola pohonu v podobe moderného, úsporného a zároveň adekvátne výkonného vznetového motora stále nepatrí na pomyselné smetisko automobilových dejín.

Pokroková vlajková loď z Mníchova v teste zaujala aj svojím podvozkom. Vzduchové odpruženie s možnosťou zmeny svetlej výšky v kombinácií s adaptívnymi tlmičmi je v danej kategórii vozidiel, takpovediac očakávanou záležitosťou. BMW sa v tomto kontexte, ale opäť podarilo dosiahnuť bravúrne vyladenie. Pocitovo robustný a odolný podvozok dokáže s veľkou precíznosťou odfiltrovať bežné nedokonalosti našich ciest, a to aj v kombinácii s obrovskými 21-palcovými diskami kolies. Takmer nebadateľný prejazd cez drobné nerovnosti tu predovšetkým v komfortnom nastavení pripomína efekt lietajúceho koberca.

Cestovanie na palube BMW radu 7 pripomína oázu luxusu a pokoja

Na známe motto značky BMW – radosť z jazdy, nezanevrela ani najnovšia evolúcia vlajkovej limuzíny. V tejto súvislosti jedným dychom dodávam, že osobne by som pri testovanom exemplári, vzhľadom na jeho poslanie, dokázal bez problémov existovať aj s absenciou ostrejšieho, teda športového módu. Po jeho aktivovaní sa okrem citeľne ostrejších reakcií už automaticky čiastočne obmedzí aj funkcia elektronických anjelov strážnych. Nová sedmička dokáže aj napriek svojim rozmerom až s neuveriteľným prehľadom a ľahkosťou zvládať vo vyššom rýchlostnom tempe aj technickejšie cestné úseky. Do tejto množiny možno pokojne priradiť aj obľúbené horské prechody s bohatou porciou rôznorodých zákrut.

Pod potrebnú dávku istoty a porciu pozitívnych emócií, na čele s úsmevom na tvári sa podpísalo nielen príkladné vyladenie strmého riadenia, ale aj tuhá karoséria. Vítanou pomôckou pri jazde je taktiež natáčanie kolies zadnej nápravy. Reálne rozmery a predovšetkým váhu vozidla na úrovni viac ako 2,2 tony v spojitosti s fyzikálnymi zákonmi pri temperamentnejšej jazde najviac pripomínajú autentické no nie vyslovene nepríjemné náklony karosérie. Náročnejší dokážu danú skutočnosť potlačiť voľbou sofistikovajšieho nastavenia pruženia známeho aj ako Executive Drive Pro.

Ten istý model ale dokáže zároveň uspokojiť aj zážitkovo náročnejších vodičov

Charakter a pocit z jazdy dokáže prirodzene ovplyvniť voľba jazdného režimu. Nová „Sedmička“ si podľa očakávania osvojila filozofiu ostatných nových modelov značky BMW, kde jazdné nastavenia Efficient, Sport a Personal dopĺňajú autentické náladové svety ako Relax alebo Expressive. Už spomenuté natáčanie kolies zadnej nápravy okrem potrebnej dávky istoty pri svižnej jazde vo veľkej miere zlepšuje aj celkovú obratnosť a manévrovateľnosť. V úzkych mestských uličkách, resp. zákutiach parkovísk našich obchodných centier testovaný exemplár zahanbí aj mnoho rozmerovo menších vozidiel. Druhú stranu mince už reprezentuje samotná veľkosť parkovacích boxov. Tie rozhodne neboli navrhnuté pre rozmerovo impozantnú limuzínu.

Komplexnú vyspelosť vrcholného modelu z Mníchova pripomína aj „neskutočná“ kultivovanosť pohonného reťazca. Testované BMW radu 7 dokáže okrem toho priam neuveriteľne maskovať rýchlosť cestovnú rýchlosť. V praxi ma o tom pri rutinných presunoch cez dôverne známe cestné úseky neraz presvedčilo dobehnutie pomalšieho účastníka cestnej premávky, spojené s údivom spojeným so sústredenejším pohľadom na rýchlomer. Pod maskovanie reálnej rýchlosti sa vo významnej miere podpísalo príkladné ticho na palube. Zatvorenie dverí v novej „sedmičke“ so sebou prináša vstup do vlastného sveta, ktorý je takmer dokonale odizolovaný od vonkajších rušivých vplyvov. S príjemným akustickým komfortom môže posádka testovaného exempláru počítať aj v rýchlostiach prevyšujúcich u nás povolené diaľničné tempo.

Charakter jazdy pomerne citeľne ovplyvňuje voľba jasného módu, resp. zážitkového sveta

Pohonný reťazec konfigurácie 740d xDrive pozostáva z najnovšej evolúcie prepĺňaného naftového 3-litrového 6-valca s radovým usporiadaním a mild-hybridným elektrickým dopingom. Kombinovaný výkon následne dosahuje adekvátnu hodnotu 299 koní. Pre pocitovo skvelú jazdnú dynamiku s viac ako presvedčivými zrýchleniami je ešte viac podstatný parameter maximálneho krútiaceho momentu s hodnotou až 670 Nm! Pre ešte väčší pocit istoty v situáciách pri predbiehaní viacerých vozidiel na okresnej komunikácii je vítanou pomôckou výkonový doping Boost. Maximálny výkon dostupný na určitý čas sa aktivuje prostredníctvom podržaním ľavého pádla pod volantom.

Silnou stránkou pohonného reťazca modelov značky BMW je už tradične aj precízne zladenie pohonnej jednotky s 8-st. automatickou prevodovkou značky ZF. Dovetok xDrive symbolizuje sofistikovaný pohon všetkých kolies. Prenos sily na jednotlivé kolesá sa aj v tomto prípade prispôsobuje voľbe preferovaného jazdného módu.

Úsporný naftový 6-valec si tradične precízne rozumie aj s 8-st. automatom značky ZF

K vítaným ozdobám klasickej naftovej konfigurácie patrí nízka spotreba paliva. To, že vlajková loď značky BMW je prioritne určená na rýchle a pohodlné diaľničné presuny podčiarkol špičkový diaľničný apetít. Pri dodržiavaní rýchlostných limitov sa spotreba paliva v danom režime jazdy ustálila len na hodnote 5,6 l/100 km, čo je s prehľadom a rezervou zárukou absolvovania viac ako 1000 kilometrovej vzdialenosti na jednu nádrž.

Pri využívaní mimo mesta a na okreskách s častejším spomaľovaním a zrýchľovaním, stúpla spotreba na hodnotu 6,3 l/100 km. V čisto mestskom prostredí si verzia 740d vypýtala 7,5 l/100 km. S približne 8-litrovým apetítom treba počítať aj pri preferencii zážitkovejšieho jazdného štýlu. Výsledný kombinovaný priemer sa nakoniec ustálil na veľmi sympatickej hodnote 6,9 l/100 km. To približne zodpovedá vrchnej hodnote, ktorú deklaruje samotné BMW. Svoju automobilovú extra triedu nová generácia BMW radu 7 potvrdila aj precíznym vyladením všetkých asistenčných systémov. Vyslovene otravne v tomto kontexte nepôsobí dokonca ani monitorovanie jazdných pruhov v kombinácii s temperamentnejšou jazdou na okresnej komunikácii. Drobnú výčitku v tomto kontexte ale predsa len smerujem k menej intuitívnej zmene nastavenia vzdialenosti adaptívneho tempomatu. Daný úkon sa totiž realizuje prostredníctvom záložky v infotainmente.

Neoceniteľným pomocníkom testovaného exempláru bola aj prítomnosť funkcie natáčania zadnej nápravy

A celkový dojem?

Nové BMW radu 7 výrazne prekonáva doteraz zaužívané mantinely veľkých prémiových limuzín. V sumári už dokonca môže konkurovať aj malosériovým aristokratickým modelom s exkluzívnym rodokmeňom. Pýchou siedmej generácie „sedmičky“ sú okrem autentického dizajnu a precíznemu pohodliu posádky predovšetkým sofistikované technológie a digitálne hračky. Závan takpovediac starého dobrého automobilového sveta, tu naopak, reprezentuje vítana dostupnosť úspornej, ale aj adekvátne výkonnej naftovej klasiky.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: BMW 740d xDrive M Sport
Dĺžka: 5 391 mm
Šírka: 1 950 mm
Výška: 1 544 mm
Rázvor: 3 215 mm
Objem kufra: 540 litrov
Motor: vznetový mild-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Systémový výkon kW/koní: 220/299
Krútiaci moment Nm: 670
Pohotovostná hmotnosť: 2255 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1-6,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli P-Zero

Verzia/cena
BMW 740d xDrive M Sport (testovaný model) od 123 992 €
BMW i7 eDrive 50 (elektromobil) od 113 060 €
BMW 740d xDrive od 116 860 €

Exit mobile version