Autoinak.sk

Test: BMW iX – Nová dimenzia zážitkov

Test BMW iX 2022

BMW sa radí medzi „odvážne“ automobilky, ktoré svoju budúcnosť nevidia len v čisto elektrickej rovine. Stratégia, ktorú v Mníchove nazývajú the power of choice, dáva majiteľovi možnosť slobodného výberu typu pohonnej jednotky. Aj napriek tomu, že Nemci stále veria aj spaľovacím motorizáciám, sa BMW radí medzi priekopníkov na poli elektrického pohonu. Už v roku 2013 sme v sériovej podobe spoznali technologicky vyspelý elektromobil BMW i3. Šlo o model, ktorý jednoznačne predbehol svoju dobu. Rodina elektrických BMW sa v ďalších rokoch postupne rozširovala. Vrcholom elektrického vývoja je úplne nová generácia batériových modelov BMW. Jej prvým reprezentantom je veľké SUV s označením iX. Okrem techniky v útrobách prináša novinka množstvo ďalších inovácií, vďaka ktorým sa radí medzi najvyspelejšie automobily v histórii tejto značky.

Nové BMW iX v najdostupnejšej verzii xDrive 40, s elektrickou sústavou pozostávajúcej z dvoch samostatných elektromotorov s výkonom 326 koní a batérie s kapacitou 76,6 kW batérie, skombinované s príplatkovým optickým športovým balíkom, nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria BMW iX

BMW má s vývojom čisto elektrických modelov už veľmi bohaté skúsenosti. Okrem nadčasového malého modelu i3 má dnes mníchovská automobilka v ponuke aj štýlovú limuzínu BMW i4 a batériový ekvivalent obľúbeného SUV BMW iX3. Nemecká značka v uplynulých rokoch zároveň investovala obrovské množstvo zdrojov do vývoja novej generácie elektrických modelov.

Predzvesťou novej batériovej a zároveň technologickej vlajkovej lode bol v roku 2018 koncept s označením BMW Vision iNext. Inováciami nabitá štúdia sa vo fáze produkčného modelu po prvýkrát predstavila na konci roku 2020. Obrovský rozruch v tom čase vyvolala predovšetkým svojim odvážnym dizajnom. Na zážitok z technologických inovácií sme museli počkať o niečo dlhšie. Sériová výroba nového SUV iX sa v závode Dingolfing v južnom Bavorsku rozbehla ešte len koncom minulého roka. Zaujímavosťou je, že pri výrobnom procese kladie automobilka prísny dôraz na využívanie len tzv. „zelenej“ energie.

Elektrická novinka BMW iX je doslova prešpikovaná špičkovými technológiami.

Revolučná novinka je postavená na úplne novej platforme určenej pre batériové modely. Technologicky je prispôsobená na implementáciu už priatej generácie elektrického pohonu BMW eDrive. Extrémne tuhá konštrukcia využíva, vzhľadom na čo najnižšiu možnú hmotnosť, okrem hliníka v hojnej miere aj uhlíkové vlákna. O pohon každej z verzií sa starajú dva samostatné elektromotory umiestnením na prednej, resp. zadnej náprave. Dostupné špecifikácie sa od seba odlišujú nielen celkovým výkonom, ale aj kapacitou batérie umiestnenej ergonomicky v podlahe vozidla. Okrem výkonu sa novinka hrdí aj novými možnosťami vyspelej on-line konektivity. V tomto smere sa už od počiatku počítalo aj s podporou najvýkonnejšej 5G siete. Ďalšou pýchou modelu iX je množstvo senzorov, vyspelé asistenčné systémy podporujú vysokú mieru bezpečnosti a zároveň sú pripravené na tretí stupeň autonómnej jazdy.

V súčasnosti sú k dispozícii tri výkonové verzie nového BMW iX. Testovaný základ xDrive 40 disponuje výkonom 326 koní a batériou s kapacitou 76,6 kWh. Vyššie postavaná verzia xDrive 50, už ponúka výkon až 523 koní a 111,5 kWh batériu. Výkonovú špičku tohto modelového radu reprezentuje dych berúca verzia iX M60. Predskokan plnohodnotného modelu ponúka neuveriteľný výkon 619 koní a batériu s kapacitou 111,5 kWh.

Testovaný model BMW iX xDrive 40 disponuje 76,6 kWh batériou a výkonom 326 koní.

Odvážne a originálne

Mníchov nás v minulosti už neraz šokoval svojim odvážnym dizajnovým prístupom. Presne do tejto kategórie sa radí aj nové BMW iX. Tento model môžeme po veľkostnej stránke pre lepšiu predstavivosť porovnávať s SUV X5. Odvážny a sci-fi dizajn novinky pôsobí nielen na parkovisku, ale aj v bežnej premávke doslova ako magnet na oči. Aj napriek zachovaniu tradičných BMW dizajnových detailov, tu ide celkom jednoznačne o originál, ktorý sa nepodobá na žiadny iný súrodenecký model. Testovaný model v sumári opticky výrazne ozvláštňoval príplatkový balík Sport, ktorý okrem iného pozostáva z nárazníkov s dynamickejším nádychom.

Prednej časti dominujú aerodynamicky uhladené línie s tradične obrovskými „obličkami.“ Tie v tomto prípade samozrejme nefungujú ako pre elektromobil nepotrebná mriežka chladiča. BMW im našlo iné dôležité opodstatnenie. Práve za týmito dizajno výraznými segmentmi je elegantne ukrytá väčšina dôležitých snímačov a senzorov. Konštruktéri im zároveň dopriali užitočný detail. Povrch obličiek pozostáva zo špeciálneho materiálu, ktorý dokáže pôsobením tepla automaticky zaceliť drobné oderky spôsobené, napríklad odlietavajúcimi kamienkami. Ďalšou dizajnovou zaujímavosťou sú veľmi úzke predné svetlomety. Vďaka laserovej nadstavbe ponúka v praxi prvotriednym svetelným účinkom. Podľa automobilky sú to nateraz technologicky najvyspelejšie svetlá montované na sériový model s logom BMW! Dizajnovo čistú čelnú siluetu dopĺňa jednoliaty predný nárazník, s efektne zapracovanými postrannými aerodynamickými prieduchmi.

Nové BMW iX ponúka výrazný a zároveň neopozeraný dizajn.

Impozantne a majestátne pôsobí nový model iX aj pri pohľade z profilu. Dôraz na precíznu aerodynamiku okrem všeobecne čistých línii v tomto priestore podčiarkujú efektne zapustené kľučky dverí. Tie si na rozdiel od mnohých batériových konkurentov vystačia s praktickým mikrospínačom, teda bez komplikovaného výsuvného mechanizmu. Dizajnovo atraktívne a zároveň dynamicky pôsobí aj zadný stĺpik karosérie v dvojfarebnom prevedení. Na tomto mieste sa nachádza aj decentné zapracované označenie modelu. Lesklé bočné prahy sú v prípade testovanej konfigurácie spolu s modrými brzdovými strmeňmi výsadou už spomenutého príplatkového balíka Sport. Efektné disky kolies s priemerom až 22 palcov sú príplatkovým prvkom výbavy. Automatickou súčasťou balíka Sport sú v základe „len“ dvadsať jednotky.

Masívne, robustne no zároveň aj dynamicky a elegantne, pôsobí aj zadná časť. Decentný strešný spojler tu dopĺňa dvojfarebný zadný nárazník s členitým dizajnom a náznakom difúzora v spodnej časti. Za vizuálnu dominantu zadných partií možno opäť označiť extrémne úzke koncové svetlá s efektným, ale pritom jednoduchým svetelným podpisom. Výrazný bordový farebný odtieň testovaného exempláru pochádza z dielne BMW Individual a nesie označenie Aventurine Red III.

Uhladené a prísne aerodynamické línie ozvláštňuje množstvo drobných detailov.

Luxusný minimalizmus

Ešte o level vyššiu úroveň wow efektu ako je tomu pri exteriéri ponúka novinka v interiéri. Hneď na úvod je v tomto kontexte potrebné zdôrazniť, že šlo zároveň o prvý mníchovský model, ktorý bol navrhnutý smerom z vnútra von! Mimoriadne vzdušnému a priestrannému konceptu kabíny sekunduje úplne nová ergonómia s minimom klasických ovládacích prvkov.
Aj v tomto prípade ide o prvé BMW, ktoré revolučnú koncepciu interiéru prináša do sériovej produkcie.

Ešte pred vstupom na palubu ma zaujalo niekoľko detailov. Aj napriek SUV konceptu tu dávam palec dole neúplnému prekrytiu spodnej časti prahov na dverách. Naopak, vyslovene výnimočnú atmosféru evokuje neprehliadnuteľné vypracovanie vnútorných prahov z povrchu, z extrémne pevných uhlíkových vlákien. Ďalšiu porciu, imidžu dodávajú efektné dvere s tzv. bezrámovou konštrukciou.

Na detailoch záleží, nové BMW iX dostalo efektné dvere s tzv. bezrámovou konštrukciou.

Zo zaujímavých svetelných hračiek chcem okrem tradičného BMW koberca, v prípade testovaného modelu, pochváliť zakomponovanie ambientného osvetlenia priamo do spodnej línie okien. Efektná hračka vizuálne zatraktívni nielen zamknutie, resp. odomknutie vozidla, ale aj proces nabíjania. Všetky štyri dvere zároveň disponujú automatickým dovieraním a jednoduchým otváraním prostredníctvom elektrofonického mikrospínača. Na jeho prípadne zlyhanie, BMW myslelo prostredníctvom o úroveň nižšie situovaného a zamaskovaného tiahla.

V rámci minimalistického konceptu palubnej dosky sa aj BMW inšpirovalo svetom moderného bytového dizajnu. Príplatková konfigurácia interiéru testovaného modelu nesie označenie Suite Castanea a vyznačuje exkluzívnym čalúnením prírodnou kožou s bordovým farebným odtieňom. Nemci sa v kabíne vo všeobecnosti sústredili na prvotriedny dojem z luxusu. Okrem prvotriedneho dielenského opracovania tu evokujú mimoriadne hodnotný nádych prepracované detaily. Za všetko v prípade skúšanej konfigurácie spomeniem efektný krištáľový povrch voliča jazdných režimov, združeného ovládača iDrive či elektrického ovládania sedadiel, situovaného prakticky na bočných dverách.

Revolučná palubná doska nového modelu BMW iX.

V princípe jednoduchej architektúre palubnej dosky dominuje efektne zaoblený združený displej. Tradičnú BMW orientáciu smerom na vodiča podčiarkujú centrálne výduchy ventilácie. Ako inovatívnu zaujímavosť nového modelu iX možno označiť dvojramenný „hranatý“ volant hexagonálneho tvaru. Z užívateľského hľadiska sa dá na atypický tvar volantu, aj vďaka optimálnej hrúbke venca, rýchlo zvyknúť. Jedných dychom ale dodávam, že klasický športovo BMW volant s okrúhlym vencom je v mojich očiach ergonomicky lepším riešením.

Okrem tvarovania, volant zaujme aj novým rozmiesením ovládacích prvkov. V princípe menší počet tlačidiel ponúka intuitívne ovládanie. V praxi som si na novú funkcionalitu veľmi rýchlo zvykol. Z digitálnych hračiek je pýchou značky BMW, okrem tradične prepracovaného Head-up displeja, nová jednoliata obrazovka pre prístrojový panel a infotainment. Grafická stránka v kombinácii s precíznou čitateľnosťou údajov znesie tie najprísnejšie kritériá.

Grafika prístrojového panela sa prispôsobila dobe elektrickej.

Pristrojový panel sa vyznačuje prehľadným konceptom. Nové grafické layouty sa už nesnažia simulovať klasické budíky. Svojim futuristickým prevedením sú prispôsobené elektrickej dobe. Absenciu v minulosti známeho samostatného modulu klimatizácie resp. autorádia nahrádza 8 generácia palubného infotainmentu. V novom modeli iX som ako pri vôbec prvom BMW už podvedome preferoval ovládanie dotykom. Jeho alternatívou je okrem jednoduchých gest, stále aj precízne zvládnutý združený ovládačom iDrive umiestneným na do priestoru vystúpenej stredovej konzole.

Ekvivalentom veľkých záložiek v menu infotainmentu, s možnosťou personálneho usporiadania, sú klasicky zoradené ikony so všetkými dôležitými funkciami. V rámci funkčnosti systému tu dávam palec hore taktiež personalizovateľnej lište s dôležitými skratkami, ktorej vyvolanie je inšpirované ovládaním moderných smartphonov. BMW si na celkovej intuitívnosti a ergonómii dalo záležať aj sofistikovanými zapracovanými skratkami. Menu klimatizácie, resp. vyhrievania a odvetravania sedadiel, si je možné vyvolať rýchlo, napríklad dotykom na združený ovládač na dverách.

Všetky dôležité funkcie je možné ovládať teraz prostredníctvom infotainmentu.

Za najväčšie ergonomické prehrešky dotykového rozhrania považujem nastavovanie vzdialenosti adaptívneho tempomatu, resp. aktiváciu automatického diaľkového módu svetlometov. Obidve spomínané funkcie je už nutné realizovať len prostredníctvom menu infotainmentu. Výhody on-line pripojenia nového palubného systému je možné naplno využívať až prostredníctvom aktivácie vlastného BMW profilu s nadstavbou v podobe mobilnej aplikácie. Takýmto spôsobom je možné už na diaľku ovládať množstvo funkcií vozidla.

Okrem takmer neobmedzených digitálnych zážitkov je extrémne silnou stránkou elektrickej novinky jej vnútorný priestor. Mimoriadne pohodlné predné sedačky tu reálne pripomínajú obývačkové kreslá! Ich široká škála nastavení je pri testovanom modeli obohatená o masážnu funkciu. Vyvýšený a pohodlný SUV posed je skombinovaný s veľmi dobrým rozhľadom prakticky do všetkých strán.

Predné sedačky sú v testovanom modeli extrémne pohodlné.

Z hľadiska cestovného komfortu panuje obdobná situácia aj v druhom rade. Prístup na palubu značne uľahčuje nielen veľký nástupný otvor, ale aj doširoka sa otvárajúce zadné dvere. Aj zadná lavica okrem dostatočných rozmerov zaujme aj svojim prijemne mäkkým čalúnením. V novom modeli iX sa v druhom rade vďaka absencii stredového tunelu v prípade nutnosti pokojne prepraví aj trojica štandardne urastených dospelých. Len dvaja dospelí budú mať vzadu nadštandardné priestorové pomery. Okrem možnosti voľby 4-zónovej klimatizácie sú aj v druhom rade samozrejmosťou nabíjacie sloty umiestnené šikovne v operadlách predných sedadiel.

Konštrukčná masívnosť novinky sa prejaví po otvorení batožinového priestoru. Pri modeli iX sa prekvapujúco vyklápa aj výrazná časť bočných sien. BMW tu preto z bezpečnostného hľadiska umiestnilo záložný pár koncových svetlometov. Samotný batožinový priestor sa vyznačuje takmer dokonale symetrickým tvarom. V základe disponuje skôr priemerným objemom rovných 500 litrov. Z praktickej stránky, chcem okrem fixačných pomôcok a možností sklopenia zadných operadiel priamo z kufra, oceniť aj dostatočne objemnú schránku pod podlahou. Sem sa okrem nabíjacích káblov a povinnej výbavy zmestí aj množstvo ďalších drobností. Po sklopení zadných operadiel vzniká takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou až 1750 litrov.

Druhý rad modelu BMW iX ponúka kráľovské priestorové pomery.

Z doplnkovej výbavy pri elektromobile zaujme aj možnosť konfigurácie ťažkého zariadenia. Novinka s logom BMW dostala „pevnú“ prednú kapotou. Vtipné riešenie ponúka výklopné fabrické logo, pod ktorým je ukrytý otvor na dolievanie kvapaliny do ostrekovačov. Predná kapota sa dá napríklad v prípade prístupu k VIN číslu otvoriť prostredníctvom dvoch tiahiel ukrytých v spodnej časti palubnej dosky.

Elektrická SUV novinka sa filozofie značky BMW drží aj v rámci konfigurácie. Model so základnou cenovkou je v tomto prípade možné individuálne dovybaviť prakticky čímkoľvek, čo bude tolerovať peňaženka budúceho majiteľa. Z príplatkových prvkov testovaného exempláru stojí okrem technologických hračiek za zmienku aj prakticky vyriešená klimatizácia, multifunkčné predné sedadla, alebo precízne hrajúce audio Harman/Kardon.

Batožinový priestor ponúka v základe 500 litrov.

Nový level zážitkov

Technológiami nabité SUV ponúka v porovnaní so svojimi súrodencami s konvenčným pohonom novú dimenziu zážitkov aj na poli jazdných vlastností. Typologicky model iX nadväzuje na duchovný odkaz modelu i3. Aj malé batériové BMW bolo v čase svojho príchodu svojské a veľmi nadčasové. Na druhej strane je zároveň sympatické, že BMW ani v tomto prípade nezabúda na svoju historickú DNA. Aj nový model iX je preto jednoznačne viac o zážitkoch z jazdy ako o striktnej a nudnej ekológii!

Konštruktéri si zaslúžia veľké absolutórium už len za vyladenie podvozka. Novinka v tomto kontexte takmer až potláča zákony fyziky. Aj napriek nemalej hmotnosti, cca 2,4 tony, je model iX prijemne hravý. Pri vyslovene dynamickej jazde v zákrutách sú aj pre veľké elektrické SUV príznačné len minimálne náklony karosérie! V nemalej miere sa pod to podpísalo optimálne rozloženie hmotnosti a predovšetkým nízko umiestnené ťažisko.

Prvotriedny jazdný komfort ponúka nové BMW iX aj na 22 palcových diskoch kolies.

Ten istý podvozok dokáže zároveň veľmi presvedčivo a bezproblemovo odfiltrovať drvivú väčšinu bežných nerovností našich ciest. Príkladný jazdný komfort ponúka aj testovaná konfigurácia s príplatkovými 22 palcovými diskami. Pneumatiky si pri veľkorysom priemere disku dokázali stále zachovať racionálnu výšku bočného profilu. Pre úplnosť dodávam, že testovaný model z hľadiska komfortu nedisponoval príplatkovým pneumatickým odpružením!

Tradičnú BMW charakteristiku dokáže poskytnúť aj adekvátne strmé vyladenie riadenia. Prílišnú spätnú väzbu smerom od volantu, tu ale na druhej strane nemožno očakávať ani pri dynamickom jazdnom móde. Prvotriedny zážitok z jazdného komfortu sa pri novinke tlačí ešte viac do popredia vďaka priam bezkonkurenčnému odizolovaniu priestoru pre posádku. V rámci mojej novinárskej kariéry si reálne nespomínam na žiadny iný testovaný automobil, ktorý by ma v rámci akustického komfortu zaujal viac ako BMW iX! Prvotriedne ticho sa na palube vyskytuje nielen pri bežnom tempe, ale aj pri rýchlostiach prekonávajúcich povolený diaľničný limit.

Inováciou je aj hranatý volant. Samotné riadenie disponuje pre BMW príznačným, teda športovo strmým chodom.

V tejto súvislosti dokonale vyniká kvalitné a výkonné audio. V položkách menu možno nájsť zaujímavú funkciu IconicSounds, ktorá vznikala pod taktovkou legendárneho Hansa Zimmera. Jej úlohou je podvedome navodenie zážitku z jazdy prostredníctvom „prirodzených“, ale zároveň decentných automobilových zvukov.

Zdrojom najväčšej porcie zážitkov je pohonný reťazec. V tejto súvislosti sa nemá, za čo hanbiť ani testovaná základná verzia xDrive 40, s mamutím krútiacim momentom a výkonom 326 koní distribuovaným na kolesá oboch náprav prostredníctvom dvojice elektromotorov. Elektrické SUV pôsobí aj napriek svojej hmotnosti až neuveriteľne energickým dojmom, čo okrem akcelerácie z miesta platí aj pri pružných zrýchleniach. Vďaka typickej charakteristike elektrického pohonného reťazca s okamžitým nástupom sily je tu bezpečné predbiehanie na okreskách úplnou hračkou!

Ovládanie režimov jazdy sa realizuje prostredníctvom imidžového voliča.

Vodič má v rámci dostupných módov k dispozícii tri režimy jazdy. Chválim, že príkladná dynamika a svižné reakcie pohonnej sústavy na plynový pedál sú k dispozícií už aj vo všeobecnosti predvídavom eco móde Efficient. Ďalšími voľbami sú personalizovateľný, resp. osobný mód a športové nastavenie. V dynamickom móde sa ale nový model iX v porovnaní so spaľovacími BMW v rámci elektronických anjelov strážnych nedá takpovediac úplne „odistiť“. Aj pri obmedzenej funkcii ESP sú tu celkom jasne cítiť prediktívne zásahy elektronických systémov, čo som si overil predovšetkým pri jazde na snehovom podklade. V princípe neutrálne sa správa aj pohon všetkých kolies xDrive. Na druhej strane treba dodať, že veľké SUV s elektrickým pohonom rozhodne nebolo skonštruované ako náčinie pre na jazdu dverami napred. O niečo viac zábavy ponúkne najvýkonnejšia verzia M60.

Sofistikovanosť automobilov s elektrickým pohonom podčiarkuje funkcia rekuperácie. Testovaný model iX v tomto prípade okrem dostupnosti manuálneho módu B, vhodného napríklad na dlhšiu jazdu zo svahu, ponúka niekoľko ďalších nastavení intenzity brzdného účinku. Po ich otestovaní, som ale drvivú väčšinu testu využíval automaticky mód rekuperácie. Ten v praxi veľmi precízne a predvídavo pracuje s mapovými podkladmi a topografiou trasy!

K dispozícií sú tri základné jazdné módy.

Najzásadnejšou témou pre drvivú väčšinu zákazníkov je pri každom elektromobile dojazd. Základné BMW ix xDrive 40 v tomto smere disponuje kapacitne skromnejšou 76,6 kWh batériou. Reálne využiteľných je tu 71 kWh. Tieto hodnoty posúvajú testovanú konfiguráciu skôr do pozície prímestského elektromobilu. Na častejšie cestovateľské účely by som s určitosťou volil niektorú z výkonnejších konfigurácii a väčšou kapacitou batérie.

Automobilka v prípade testovanej konfigurácie sľubuje spotrebu cca 20 kWh na každých 100 km. Daný udaj zodpovedá teoretickému dojazdu na jedno nabitie 372 až 425 km. Realita v našom teste v zimným podmienkach bola o niečo skromnejšia. Presnejšie oscilovala v okolí 300 km hranice. Pri vyslovene pohodovej jazde na spotrebu a „hraní“ sa s rekuperáciou, sa mi v teste aj napriek chladu a teplotám jemne pod bodom mrazu podarilo dosiahnuť najlepšiu kombinovanú spotrebu 18,6 kWh. Pri druhom meraní a mierne zážitkovejšom jazdnom štýle som ten istý úsek cesty už absolvoval so spotrebou 24,8 kWh. Jazda po diaľnici sa v rámci spotreby približuje hodnote 30 kWh/100 km.

Vďaka vyspelému pohonu všetkých kolies xDrive si BMW iX poradí v prípade nutnosti aj s nástrahami terénu.

Mimochodom „najextrémnejšiu“ spotrebu energie, s hodnotou cca 70 kWh/100 km, si testovaný model pripísal pri krátkej „offroad“ skúške spojenej s brodením v hlbokom snehu. V tejto súvislosti chcem veľmi pochváliť dobre fungujúci pohon všetkých kolies. Vďaka dostupnej funkcii „jemného“ rozjazdu sa nové BMW iX dokázalo suverénne pohnúť aj v pomerne náročnom stúpaní na zľadovatenom podklade!

Už z vyšších riadkov plynie, že výsledná spotreba sa aj tomto prípade odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Na tento faktor sú elektromobily vo všeobecnosti citlivejšie ako klasické spaľováky. V rámci ďalších faktorov k tomu ešte treba pripočítať aj momentálne teploty ovzdušia. Mimochodom, pri vypnutej klimatizácii sa dojazd luxusného SUV predlží len o zanedbateľných cca 25 km. Takéto šetrenie energie pri tomto type automobilu vyslovene iracionálnou záležitosťou. Finálna kombinovaná spotreba sa na konci testu a častom využívaní dynamického potenciálu automobilu nakoniec ustálila na hodnote 27,3 kWh/100 km.

Optimálnym zázemím pre život s elektromobilom je prítomnosť domáceho nabíjacieho wallboxu.

V rámci vstavanej nabíjačky podporuje testovaný model solidný nabíjací výkon 150 kW. Pri rýchlom teste na adekvátne výkonnom stojane reálny nabíjací výkon v optimálnom pásme batérie osciloval na o niečo nižšej hodnote. V rámci nabíjacieho servisu je prémiovým bonusom originálna nabíjacia karta BMW Charging. Tá je automaticky kompatibilná s väčšinou relevantných nabijacích staníc v rámci Európy. Využívanie rýchlonabijacích stojanov je vzhľadom na opotrebenie batérie, skôr krajným riešením. Ideálnym zázemím pre elektromobil je využívanie mŕtvych časov v kombinácii s klasickým wallboxom. Pri výkone napr. 11 kW, sa batéria z 0 na 100 % nabije za 7,25 hodiny.

BMW v rámci nabíjania prichádza so zaujímavou inováciou. Dostupný nabíjací kábel ponúka konfigurovateľné koncovky. Klasické a v praxi vyslovene núdzové pripojenie na 230V domácu sieť, je možné v prípade dostupnosti 3-fázovej prípojky (400V) nahradiť tomu zodpovedajúcou koncovkou. Pozíciu wallboxu a automatickou optimalizáciou dostupného nabíjacieho výkonu vtedy na seba preberá práve štandardne dodávaný nabíjací kábel. Pomyslenou technologickou čerešničkou na torte sú aj pri novom modeli iX vyspelé a reálne precízne fungujúce asistenčné systémy. V tejto disciplíne sa BMW už tradične radí medzi absolútnu automobilovú špičku.

Za prijemne funkčnú a zároveň prémiovú službu možno označiť aj kompatibilnú nabíjaciu kartu BMW Charging.

A celkový dojem?

Nové BMW iX je po každej stránke revolučný automobil, ktorý pre mníchovskú automobilku otvára novú kapitolu v jej histórii. Odvážny dizajn je skombinovaný s revolučným stvárnením interiéru, ktorý si postupne osvoja aj ostatné modely značky. Najvýznamnejší míľnik tu v sumári reprezentujú špičkové technológie na čele s energickým a zážitkovým eklektickým pohonným reťazcom.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: BMW iX xDrive 40 Sport
Dĺžka: 4 953 mm
Šírka: 1 967 mm
Výška: 1 695 mm
Rázvor: 3 000 mm
Objem kufra: 500 litrov
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 240/326
Krútiaci moment Nm: 630
Pohotovostná hmotnosť: 2440 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 19,4 – 21 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 27,3 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 397 – 425 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Winter

Verzia/cena
BMW iX xDrive 40 Sport (testovaný model) od 82 011 €
BMW iX xDrive 40 od 78 910 €

Exit mobile version