Autoinak.sk

Test: Citroën C3 Aircross – Ešte sebavedomejší

Test Citroen C3 Aircross 2022

Citroën je s odmyslením si odvážneho dizajnového prístupu známy aj ako inovatívny a pokrokový výrobca. Francúzi sa v posledných rokoch zároveň vo výraznej miere sústredia, aj na čo najväčšie pohodlie spojené, s čo najprepracovanejším komfortom pre posádku. Medzi piliere portfólia patria aj v tomto prípade modely s vyššou svetlosťou podvozka. K najdôležitejším novinkám sa v minulom roku zaradila nová generácia modelu C4. Citroën , na náš trh zároveň uviedol aj modernizovanú verziu SUV modelu C3 Aircross. Hlavnou témou faceliftu obľúbeného modelu je citeľne robustnejší vzhľad. Novinka je tradične k dispozícii tiež s pestrým množstvom farebných variácií, čomu zodpovedá aj neopozeraná a pútavá testovaná konfigurácia.

Nový Citroën C3 Aircorss s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciu 1,2 PureTech 130, skombinovanou so 6-st. automatickou prevodovkou a najvyššej výbave Shine, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Citroën C3 Aircross

Citroën predstavil model C3 Aircorss premiérovo v roku 2017. Francúzska značka dobovou novinkou reagovala na neustále narastajúcu popularitu malých crossoverov. Najmenší člen SUV rodiny sa stal zároveň štýlovejšou náhradou za veľkostne obdobné MPV C3 Picasso. Na technickom základe, odvodenom od tretej generácie malého kompaktu C3, sa ukrýva až prekvapivo priestranný koncept karosérie. Za necelé štyri roky produkcie sa z tohto modelu minulo viac ako 330-tisíc kusov.

V približne polovici životného cyklu, automobilka dopriala obľúbenému modelu C3 Aircross logickú modernizáciu. Novinka v porovnaní s pôvodnou verziou ponúka už na prvý pohľad ešte viac robustný a sebavedomý dizajn. Pýchou interiéru sú prepracované sedačky Advanced Comfort, s teraz ešte pohodlnejšou penovou výplňou. Okrem toho Francúzi faceliftovému modelu dopriali aj vylepšený infotainment či nové asistenčné systémy.

Model C3 Aircross je dnes najmenším SUV značky Citroën.

SUV charakter napriek výhradnej konfigurácii s pohonom „len“ prednej nápravy, môže ešte viac zvýrazniť príplatková inteligentná trakčná kontrola kolies Grip Control, ktorá je obohatená o zjazdový asistent. Tak trochu prekvapujúco sa po facelifte nezmenila ponuka pohonných jednotiek. Z nej už dávnejšie vypadol pôvodný atmosférický benzínový základ. Mnohým, nielen konzervatívnejšie orientovaným záujemcom môže imponovať, že nový Citroën C3 Aircross si ako jeden z mála modelov vo svojom segmente aj dnes vystačí bez elektrifikovaných pohonných jednotiek. K dispozícii je tu zároveň stále aj naftová alternatíva!

Vstupnou bránou do sveta nového modelu C3 Aircross je moderný prepĺňaný zážihový 3-valec 1,2 PureTech s výkonom 110 koní, dostupný so 6-st. manuálnou prevodovkou. Identická motorizácia, vyladená na výkon 130 koní (PureTech 130), reprezentuje zároveň aj pomyselný výkonový vrchol. Silnejší variant sa kombinuje výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty má Citroën v ponuke úspornú motorizáciu 1,5 Blue HDi. V slabšej 110-koňovej výkonovej verzii sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejší variant BlueHDi 120, je k dispozícií výhradne so 6-st automatom.

Testovaný model poháňala špičková 130- koňová verzia benzínovej motorizácie 1,2 PureTech.

Originalita s robustným nádychom

Odvážny dizajn je tradičnou doménou značky Citroën. Rozmerovo malé SUV C3 Aircross malo okrem originálnych kriviek už pri svojom predstavení v hľadáčiku aj optickú robustnosť. Mohutný a odolný nádych, automobilka po facelifte ešte viac vyšperkovala. Podpísala sa po to predovšetkým výrazne pozmenená predná časť. Silnou stránkou testovaného modelu je i široká variabilita osobnej personalizácie. Pod dostupnosť celkovo až 70 originálnych variácií, sa pričinilo sedem farieb karosérie, štyri dekoratívne pakety, aj dve ekvivalenty kontrastného lakovania strechy.

Predné partie vynoveného modelu zaujmú prioritne svojou masívnosťou. Pod tento efekt sa podpísala prakticky kolmá časť, skombinovaná s pomerne vysoko situovanou líniou prednej kapoty. Nový dizajn prednej masky, vrátane tradičného zapracovania fabrického loga, je inšpirovaný najnovším dizajnovým jazykom značky Citroën. Typickým prvkom ostávajú aj delené predné svetlomety. Dizajnovo štýlové denné svietenie po novom dopĺňa o niečo menší a dynamickejší modul hlavných svetiel. Energetický úsporné ecoLED svetlá sú k dispozícií už v úplnom základe. Ich reálny svetelný výkon v praxi neurazí, no zároveň ani neohúri. Celkovú masívnosť francúzskej SUV novinky ešte viac vyšperkovala odolná línia predného nárazníka, na ktorú efektne nadväzuje práve maska s vertikálnymi lamelami.

Citeľne prepracovaná predná časť nového modelu C3 Aircross pôsobí teraz ešte robustnejšie.

Opticky drsným SUV efektom s vysokou líniou prednej kapoty Citroën C3 Aircross zaujme aj pri pohľade z profilu. Celkovú majestátnosť v tomto priestore, okrem robustného oplastovania prahov a blatníkov, zvýrazňujú aj strešné nosiče. Hravý nádych testovanej konfigurácie, naopak, pripomína lakovanie v „sivej“ Kaki farbe skombinované s kontrastne bielou strechou. Optické doplnky zahrnuté v bielom balíku Pack Color, okrem segmentov v prednom nárazníku, dopĺňajú krytky spätných zrkadiel v identickej farbe, ako aj nový grafický motív presklenej časti zadného stĺpika karosérie. Elegantne a štýlovo pôsobia v sumári aj príplatkové 17- palcové disky z ľahkých zliatin.

Prakticky neviditeľné zmeny v porovnaní s pôvodnou verziou, ponúka novinka v rámci svojich zadných partií. Na temperamentné emócie v tomto priestore útočí decentný strešný spojler. Ako dizajnovú dominantu tohto priestoru možno napriek tomu označiť opäť mimoriadne robustný nárazník v efektnom dvojfarebnom prevedení. Citroën C3 Aircorss, opticky zároveň rozširujú pomerne veľké koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom.

Odolne a masívne pôsobí testovaný model aj v rámci zadných partií.

Prekvapivo priestranný

Na rozdiel od prepracovaného zovňajšku, kabína nového Citroën C3 Aircross po facelifte nezaznamenala príliš zásadné zmeny. Na druhej strane, koncept interiéru je stále zaujímavý i originálny. Daný efekt pri testovanej konfigurácii vyšperkovala osobná personalizácia. V závislosti od výbavy ponúka testované SUV aj v interiéri celkovo až štyri materiálové, resp. farebné prevedenia.

Testovaný exemplár konkrétne disponoval príplatkovým prevedením Metropolitan Graphite. Čalúnenie sedadiel obohatené o umelú kožu, tu okrem iného dopĺňa aj užitočná možnosť sklopenia operadla predného spolujazdca do pozície stolčeka. Materiálovo robustnú a odolnú palubnú dosku vo vrchnej časti zdobí na dotyk prijemná tkanina. V sumári som bol reálne spokojný tiež s precíznou kvalitou dielenského opracovania.

Palubná doska testovaného modelu Citroën C3 Aircross.

Na pomery značky Citroën disponuje SUV C3 Aircross, aj po facelifte, až „nečakane“ konzervatívnymi riešeniami. Na mysli mám, predovšetkým, klasický prístrojový panel s prehľadnými analógovými budíkmi. Jednoducho a funkčne pôsobí aj displej palubného počítača s dnes už retro jednofarebnou grafikou. Konzervatívny koncept prístrojového panela, v sumári určite ocenia všetci zástancovia maximálnej užívateľskej jednoduchosti.

S maximálne ergonomicky jednoduchým ovládaním, v princípe príliš nekorešponduje ovládanie ostatných dôležitých funkcií vozidla. Tie Francúzi tradične ukryli priamo do dotykového rozhrania. Obrazovka infotainmentu je z ergonomického hľadiska umiestnená o niečo nižšie. Pri manipulácii s ňou je preto nutné mierne skloniť zrak. Systém dostal po modernizácii, okrem väčšej obrazovky po vzore modelu C4, tiež decentne pozmenené užívateľské rozhranie.

Takmer všetky funkcie vozidla sa ovládajú prostredníctvom dotykového rozhrania.

V položkách menu pri najvyššej verzii nechýba vstavaná navigácia alebo moderná mobilná konektivita. Prostredníctvom dotykového menu sa ovláda nielen klimatizácia, ale napríklad aj asistenčné systémy, vrátane deaktivácie funkcie štart/stop. Odozva na dotyk, tu už ale dnes nepatrí medzi tie najrýchlejšie. Palec hore dávam, naopak, prítomnosti klasickej tlačidlovej lišty, s dôležitejšími funkciami vrátane osvedčeného potenciometra slúžiaceho na reguláciu hlasitosti.

Klasické odkladacie priečinky na palube „spestruje“ plytká a v praxi len ťažko využiteľná polička v priestore pod displejom. Práve tento priestor, v prípade výbavy v opcii, vypĺňa ovládací modul trakčnej kontroly Grip Control. Testovaný Citroën nad väčšinou konkurentov celkom jednoznačne vyniká v disciplíne cestovného komfortu. Dostatočne veľké a zároveň široké predné sedačky Advanced Confort evokujú obývačkové kreslá. Po modernizácii sa pýšia ešte mäkšími výplňami. Tie sa počas jazdy prispôsobia telám pasažierov. Plnohodnotný SUV efekt na palube podčiarkuje relatívne vysoký posed v kombinácii s dobrým výhľadom z vozidla. Z hľadiska rozhľadu by som tu ale predsa len uvítal, o niečo užšiu spodnú časť predných stĺpikov.

Vynovené predné sedačky dostali po facelifte prepracovanú výplň.

Vzhľadom na segment malých SUV, ponúka C3 Aircross prekvapivo vzdušný koncept aj v druhom rade. Aj cez na prvý pohľad krátke dvere sa do druhého radu nastupuje prijemne a pohodlne. Vďaka strmšiemu posedu sa vzadu okrem detí bezproblémov prepraví aj dvojica dospelých pasažierov. Tých urastenejších, ale môže pri dlhých presunoch z hľadiska komfortu obmedziť o niečo kratšia zadná lavica. Za príplatok Citroën ponúka predelenú lavicu s možnosťou posúvania. Palec hore dávam aj rozumne navrhnutým odkladacím priečinkom, kde stredová konzola poslúži aj zadným pasažierom. Nevýhodou je tu, naopak, absencia dobíjacích slotov.

Rodinnú orientáciu tu v sumári vyšperkoval aj dostatočne veľký batožinový priestor. Okrem pravidelného tvaru poteší základnou prepravnou kapacitou na úrovni 410 litrov. Užitočná medzipodlaha je pri najvyššej výbave štandardom. Vďaka tomuto riešeniu je pri sklopených operadlách v druhom rade k dispozícii takmer optimálna rovina.

Vzdušné priestorové pomery panujú aj v druhom rade.

Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1298 litrov. Extra dlhé predmety je možné prepraviť v konfigurácii so sklopeným operadlom predného spolujazdca! Šikovné a praktické riešenia pri preprave neforemných predmetom podčiarkuje aj možnosť zasunutia pevného krycieho plátu, do určeného priestoru za zadnými operadlami. Užitočná rezervná pneumatika je k dispozícii vždy len za príplatok.

Konkurenčnou výhodou Citroën C3 Aircross je tiež atraktívny pomer medzi obstarávacou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Testovaná najvyššia výbava Shine disponuje prvkami ako: dažďový a svetelný senzor, zadné parkovacie senzory, automatická klimatizácia a navigácia. Už v úplnom základe sú pritom k dispozícii predné ecoLED svetlomety, asistenčné systémy alebo tempomat s obmedzovačom rýchlosti.

Batožinový priestor ponúka v základe objem 410 litrov.

Prijemný spoločník

Nový Citroën C3 Aircross okrem originálneho dizajnového prístupu a priestrannému interiéru dokáže prekvapiť aj svojimi jazdnými vlastnosťami. Tie možno v kontexte segmentovej príslušnosti pokojne označiť, aj ako až nečakane dospelé! Francúzi tu podľa všeobecných očakávaní pred zážitkami zo zakrútených ciest, uprednostnili čo najprepracovanejší jazdný komfort. Na rozdiel od hierarchicky vyššie umiestnených súrodencov si testovaný model aj po modernizácii musí vystačiť „len“ so štandardným pružením, teda bez prepracovanejších tlmičov s hydraulickými dorazmi.

Komfortné vyladenie pruženia v kombinácii so 17- palcovými diskami kolies, v reálnej praxi nepôsobí vyslovene mäkko, resp. nepríjemne húpavo. C3 Aircross na jednej strane s veľkou istotou a prehľadom vie odfiltrovať bežné nedostatky našich ciest, vrátane priečnych nerovnosti. Pri náznakoch dynamickej jazdy pôsobí podvozok zároveň adekvátne sebaisto!

Komfortné vyladenie pruženia je silnou stránkou aj pri novom modeli C3 Aircross.

V sumári, skôr na pokojnú a rozvážnu jazdu vodiča už podvedome navádza „ľahučké“ riadenie. Do mozaiky príjemného cestovného komfortu zapadá adekvátne odhlučnenie priestoru pre posádku. Pocitovo viac aerodynamického hluku do priestoru pre posádku preniká až na diaľnici, resp. vyššom rýchlostnom tempe.

Maloobjemový prepĺňaný benzínový 3-valec, pôsobí aj napriek nepriamemu počtu valcov, príjemne kultivovaným prejavom. Motorizácia z dielne PSA patrí aj dnes medzi najlepšie pohonné jednotky vo svojej objemovej kategórii! Testované SUV malo pod prednou kapotou výkonovú špecifikáciu PureTech 130. Porcia 130 koní na ľahký model C3 Aircross s prehľadom postačuje prakticky za každých okolností. K pocitovo prijemnej jazdnej dynamike s lineárnym nástupom sily, okrem vyššieho zdvihového objemu 1,2 litra, prispieva aj maximálny krútiaci moment 230 Nm. Vo vyšších otáčkach ponúkne táto temperamentná motorizácia reálne zaujímavú zvukovú farbičku.

Výkonnejšia motorizácia PureTech 130 sa kombinuje výhradne so 6-st. automatom klasickej koncepcie.

K v princípe pohodovému charakteru testovaného SUV, ladí aj spolupráca pohonnej jednotky so 6-st. meničovým automatom. Samočinná prevodovka s retro stvárnením kulisy preradzuje jednotlivé prevodové stupne rozvážne a hladko. O niečo ostrejšie rekcie má vodič k dispozícii po aktivovaní športového módu prevodovky. Počas testu som túto možnosť napriek tomu využíval len sporadicky.

Reálna spotreba paliva skúšanej konfigurácie neurazí, no zároveň ani nenadchne. S vyslovene ľahkou nohou tu nie je príliš ťažké jazdiť s priemerom v okolí 6,3 litrovej hranice. To zhruba zodpovedá tomu, čo sľubuje výrobca. Maloobjemový 3-valec je podľa očakávania najspätnejší v meste a na diaľnici. V oboch prípadoch tu treba počítať s priemerom viac ako 7 l/100 km. Náš výsledný priemer sa na konci testu v zimných podmienkach, nakoniec ustálil na akceptovateľnej hodnote 6,9 l na každých 100 km.

Prístrojový panej testovaného modelu možno označiť ako úplnú klasiku.

Citroën C3 sa aj napriek pohonu len prednej nápravy hrdo hlási k SUV segmentu. To bol dôvod na test mimo spevnených ciest. Aj keď v oficiálnych podkladoch od výrobcu údaj o svetlej výške nefiguruje, tak dostupná svetlosť podvozka s rezervou presahuje nástrahy mestskej džungle, v podobe parkovania pri obrubníkoch.

V reálnom teréne dokáže šikovný vodič vďaka predvídavej jazde prekonať aj výraznejšie terénne zlomy. Teda také, ktoré by boli pre klasické kompakty už predstavovali neriešiteľný problém. Aj napriek absencii príplatkovej funkcie Grip Control, som bol veľmi spokojný už aj so štandardným vyladením trakčnej kontroly. Aj vďaka nej sa C3 Aircross, na moje prekvapenie, dokázal prehrabať aj cez úseky s hlbším mokrým snehom a zároveň si poradil i s ľahším krížením náprav.

Vďaka solidnej svetlej výške a slušne vyladenej trakčnej kontrole si C3 Aircross poradí aj s nástrahami ľahšieho terénu.

A náš celkový dojem?

Nový Citroën C3 Aircross prináša do nabitého segmentu malých SUV originálny a svojsky štýl. Dizajnová premena s citeľne robustnejším nádychom novinke jednoznačne prospela. Celkovú univerzálnosť tu podčiarkuje vzdušný interiér s rodinnou orientáciou. Silnou zbraňou testovaného modelu môže byť dnes okrem atraktívnej cenovky vo finále aj prítomnosť klasických pohonných jednotiek.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 130 Shine

Dĺžka: 4 160 mm
Šírka: 1 824 mm
Výška: 1 637 mm
Rázvor: 2 604 mm
Objem kufra: 410 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1280 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1 – 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Weather Control

Verzia/akciová cena

Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 130 Shine (testovaný model) od 20 190 €
Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 110 Live (manuálna prevodovka) od 16 490 €

Exit mobile version