Autoinak.sk

Test: Citroën C3 – Vylepšený bestseller

Test Citroen C3 2020

Malý kompakt Citroën C3 patrí dlhodobo medzi najpredávanejšie modely tohto francúzskeho výrobcu. A niet sa čo čudovať, C3 priniesol do segmentu malých automobilov svieži vietor v podobe autentického výzoru s nádychom crossovera. Ďalšiu silnú zbraň tohto modelu predstavujú aj široké možnosti osobnej individualizácie a personalizácie. Nás môže tešiť, že úspešný model má aj slovenský rodokmeň. Aktuálna generácia Citroën C3 sa totiž vyrába v trnavskom závode koncernu PSA. Po približne štyroch rokoch od predstavenia súčasného modelu nastal čas na povinnú jazdu v podobe faceliftu. Rodinné striebro s logom Citroën je už v predaji vo svojej modernizovanej podobe.

Nový Citroën C3 v špičkovej zážihovej verzii PureTech 110 (110 koní), skombinovanej so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbave Shine, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Citroën C3

Citroën má s výrobou kompaktných modelov dlhoročné skúsenosti. Z veľmi bohatej histórie tejto značky nemožno opomenúť napríklad legendárnu kačicu. Jej dnešný duchovný nástupca zo segmentu B nesie označenie C3 a jeho história sa začala písať v roku 2002. Po obľúbených prvých dvoch generáciách oblých tvarov bola v roku 2016 predstavená aktuálna tretia generácia, ktorá si naproti predchodcom osvojila odvážny dizajn s viacerými prvkami zo sveta crossoverov a SUV.

Úspech tohto modelu najlepšie odráža už približne 750-tisíc predaných kusov predfaceliftovej verzie. Model C3 zároveň patrí v Európe aj medzi najžiadanejších zástupcov svojho segmentu. V aktuálnom roku prišli Francúzi s očakávanou modernizáciou, ktorá sa zamerala na povestné dobrusovanie detailov. Vynovený dizajn prichádza s ešte väčšou snahou o zvýraznenie jednotlivých detailov karosérie. Veľký dôraz bol okrem toho kladený aj na ešte väčšie možnosti osobnej personalizácie. Aj vďaka novým lakom karosérie si je možné aktuálne nový model C3 nakonfigurovať až v 97 farebných kombináciách! Pôvodný model ich pritom ponúkal „len“ 36.

Kompakt C3 patrí dlhodobo k najpredávanejším modelom značky Citroën.

Nové dizajnové prvky pribudli aj v interiéri. Kabína ponúkne svojej posádke zároveň väčší jazdný komfort. Vylepšením prešla aj paleta asistenčných systémom, vrátane chuťovky v podobe dostupnosti unikátne vstavanej palubnej kamery Connected CAM. Zmodernizovaný je aj palubný infotainmet, kde pribudla konektivita v podobe aplikácií Android Auto, resp. Apple CarPlay.

Vzhľadom na adaptáciu na aktuálne najprísnejšiu emisnú normu sa dočkala nevyhnutných zmien aj paleta pohonných jednotiek. Základom ostáva aj naďalej atmosférický benzínový 3-valec 1,2 PureTech 83 s výkonom 83 koní. Základná motorizácia sa kombinuje výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou zážihovou voľbou je turbodúchadlom prepĺňaná verzia 1,2 PureTech 110 (výkon 110 koní). Pre tento variant je už k dispozícii 6-stupňový manuál, ako aj 6-stupňový automat klasickej koncepcie. Citroën C3 ani po facelifte našťastie nezanevrel na naftu. Vznetový variant v ponuke motorov reprezentuje turbodiesel 1,5 BlueHDi 100 (100 koní), ktorý sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Testovali sme najvýkonnejšiu motorizáciu v podobe prepĺňaného benzínového 3-valca PureTech 110.

Hravý SUV vzhľad je teraz ešte výraznejší

Výrazný dizajn patrí medzi hlavné zbrane aktuálnej generácie modelu Citroën C3. Malý Francúz nad konkurenciou okrem vyššie spomenutých možností personalizácie vyniká aj svojím offroad lookom. V rámci modernizácie boli jeho hlavné dizajnové krivky decentne priostrené.

Najviac vizuálne prepracovaná je predná časť novinky. Pochrómované lišty, ktoré uprostred vozidla kreujú fabrické logo, sú teraz ešte dominantnejšie a zabiehajú prakticky až do modulu hlavných svetlometov. Toto stvárnenie je mimochodom inšpirované krásnym konceptom Citroën CXperience. Zmenami prešla aj teraz ešte výraznejšia maska chladiča. Celkovo drsný nádych novému modelu dodáva nielen pomerne vysoko umiestnená línia prednej kapoty, ale aj masívny predný nárazník. Naopak, na hravosť odkazuje ozvláštnenie v podobe kontrastne lakovaného okolia hmloviek. Pod toto skrášlenie sa v prípade testovanej konfigurácie podpísal príplatkový optický balík Pack Color White. Za najväčšiu inováciu prednej časti okrem dizajnu považujem jednoznačne prítomnosť adekvátne výkonných full LED svetlometov s efektným optickým dizajnom, ktoré sú dostupné už v základe!

Predné partie dostali výrazne ostrejší vzhľad.

Pomerne drsný nádych vyžaruje aj z bočného profilu karosérie. Modernizácia sa podpísala pod zmenený tvar ochranných modulov Airbump, ktoré pri testovanom kúsku disponovali efektným kontrastným segmentom. Odkazom na crossovery je aj výrazne ochranné oplastovanie lemov blatníkov a prahov karosérie. Na široké možnosti dostupnej individualizácie odkazuje dvojfarebné lakovanie so strechou v bielej farbe. Rovnaký odtieň dostali aj kryty spätných zrkadiel. Celkovo decentný nádych testovanej konfigurácie vo finále dopĺňa menej nápadný béžový odtieň s prívlastkom Sable. Nový Citroën C3 môže mať teraz v top výbave premiérovo aj 17-palcové disky kolies. Dostatočne výrazne ale z môjho pohľadu pôsobia už aj „šestnástky“, ktorými disponoval testovaný exemplár.

Facelift modelu C3 sa najmenej dotkol zadnej časte vozidla. Prakticky identická zostala nečakane aj grafika koncových svetiel. Vizuálne mohutný koncept malého francúzskeho kompaktu však pokračuje aj v tomto priestore. Hlavnou mierou sa o to pričinil opticky odolný zadný nárazník s výrazným ochranným oplastovaním.

Zadná časť vynoveného modelu sa po facelifte prakticky nemenila.

Kabína orientovaná na komfort

Interiér nového modelu Citroën C3 sa po vizuálnej stránke v porovnaní s pôvodnou verziou príliš nezmenil. Už prvý kontakt s kabínou ale v každom zainteresovanom pravdepodobne vyvoláva príjemný pocit pohodlia. Práve cestovný komfort je hlavnou doménou tohto výrobcu. Na prvý pohľad nezmenené sedadlá inšpirované nábytkovým dizajnom sú teraz vďaka lepšej penovej výplni a novému čalúneniu pohodlnejšie. V rámci daného segmentu panuje spokojnosť aj s výberom použitých materiálov a ich solídnym dielenským opracovaním.

Originálny koncept palubnej dosky pôsobí zaujímavo a atraktívne aj po rokoch. Palec hore si tu určite zaslúžia aj mnohé nevšedné detaily, na čele s netradičným riešením vnútorných úchytov dverí. Kabínu testovaného modelu vizuálne ozvláštnilo nové príplatkové prevedenie interiéru s názvom Techwood. Dominantou palubnej dosky je v tomto prípade „drevený“ dekor. Mimochodom, aj táto inšpirácia pochádza z už spomenutého konceptu Citroën CXperience.

Palubnú dosku testovanej verzie ozvláštňuje nový optický balík s názvom Techwood.

Prístrojový panel disponuje aj po modernizácii na pomery značky netypickým riešením v podobe analógových budíkov. Konzervatívnejšie riešenie sa v praxi vyznačuje veľmi dobrou prehľadnosťou a čitateľnosťou údajov. Po funkčnej stránke sa nedá nič zásadné vyčítať ani „jednoduchému“ jednofarebnému displeju palubného počítača s permanentným digitálnym vyobrazením rýchlosti.

Centrálne umiestnené dotykové rozhranie infotainmentu už ponúka mobilnú konektivitu v podobe funkcii Apple CarPlay a Android Auto. Rýchlosť odozvy na dotyk sa dá označiť ako adekvátna. Identická zostala aj grafická stránka, resp. vizuálny layout infotainmentu. Prostredníctvom dotykového displeja sa pri modeli C3 tradične ovláda napríklad aj klimatizácia. Konzervatívnejší užívatelia ocenia, že aspoň pri niektorých dôležitých funkciách, ako je ovládanie hlasitosti audia alebo „rozmrazovanie“ okien, tu predsa len zostali zachované samostatné aj funkčné hardvérové tlačidlá.

Všetky dôležité funkcie sa aj naďalej ovládajú prostredníctvom dotykového displeja.

Medzi ergonomické zvláštností modelu C3 patrí aj umiestnenie ovládania vyhrievania sedadiel priamo v ich bočnom module. Z ergonomického hľadiska považujem za väčší nedostatok koncepciu odkladacích priečinkov. Klasiku v podobe boxov vo dverách a prekvapivo objemnej schránky pred spolujazdcom tu dopĺňa minimalistický výlisok vedľa tlačidla bezkľúčového štartovania. Reálne sa sem okrem kľúčika od zapaľovania zmestí napríklad parkovací lístok. Moderný smartfón sa do tohto priestoru ale s určitosťou nezmestí a na palube testovaného modelu panuje všeobecný problém s praktickým uskladnením mobilného zariadenia. Neprakticky plytké sú zároveň aj priečinky na nápoje situované v priestore pred voličom automatickej prevodovky.

Naopak, len chválu si novinka zaslúži za mimoriadne pohodlné a zároveň až nečakane veľkorysé predné sedačky s prívlastkom Advanced Comfort. Práve špičkové pohodlie na palube patrí aj naďalej k hlavným prednostiam tohto modelu. Na palube novej C3 som sa cítil prekvapivo príjemne aj po dlhom diaľničnom presune. Mierne vyvýšený posed optimálne dotvára pohodlný posed za prehľadným multifunkčným volantom s veľkými tlačidlami. Až prekvapivo dobrý je zároveň aj výhľad z vozidla.

Silnou stránkou testovaného modelu Citroën C3 sú mimoriadne pohodlné sedačky.

Z hľadiska cestovného komfortu je príjemným prekvapením aj posed v druhom rade s obdobne mäkkou lavicou. V rámci životného priestoru v zadnej časti kabíny je na tom model C3 obdobne ako väčšina konkurentov zo segmentu malých vozidiel. Vyšší dospelí v tomto priestore ocenia látkové čalúnenie sedadiel, do ktorého si je v prípade potreby možné pohodlne oprieť kolená. Palubná doska ale ponúka šikovné riešenie v podobe vykrojenia v priestore pred predným spolujazdcom. Tým pri posunutí prednej sedačky viac dopredu vzniká na pravej strane dosť miesta už aj pre urastenejšieho dospeláka.

Príjemné a pohodlné cestovné prostredie pokračuje aj v druhom rade.

Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní adekvátny objem na úrovni 300 litrov. Vyššia nakladacia hrana je v tejto kategórii vozidiel obvyklý štandard. Testovaný kúsok si zaslúži pochvalu za prítomnosť rezervnej pneumatiky v priestore pod podlahou. Po sklopení zadných delených sedadiel je možné v modeli C3 previesť už aj väčšie predmety. Maximálna prepravná kapacita dosahuje v takejto konfigurácii 992 litrov. Vznik nepraktického schodíka je v tejto kategórii vozidiel opäť plne akceptovateľná záležitosť.

Nový Citroën C3 prekvapuje aj z hľadiska výbavy. Štandardom pri testovanej druhej najvyššej konfigurácii s názvom Shine sú prvky ako dažďový senzor, automatické svetlá či zadné parkovacie senzory. Automatická klimatizácia, LED svetlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti sú pritom dostupné už v nižších výbavách. V neposlednom rade treba pochváliť aj rozumnú cenovú politiku v rámci rôznorodých nadštandardných prvkov ponúkaných v opcii.

Batožinový priestor ponúka v základe adekvátnych 300 litrov.

Po jazdnej stránke je to typický Citroën

Ako už naznačili predošlé riadky, nový Citroën C3 podsúva tému jazdného komfortu do popredia už aj pri koncepte interiéru. Prvoradé pohodlie pre posádku je pre tento francúzsky kompakt prioritou aj v rámci jazdných vlastnosti. Táto filozofia, resp. stratégia je mi vo finále mimoriadne sympatická. V dnešnej dynamickej dobe, kde sa väčšina konkurentov snaží zaujať predovšetkým športovými jazdnými vlastnosťami, ostáva Citroën sám sebou a jeho priority sú našťastie úplne inde.

Typicky francúzsky komfortné vyladenie podvozka si veľmi dobre rozumie aj so slovenskými cestami, kde kvalita asfaltu za ideálnym stavom v mnohých prípadoch značne zaostáva. Testovaný C3 dokáže v praxi veľmi precízne a s prehľadom odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Prekvapením je, že talent pruženia nijako neobmedzujú ani efektné 16-palcové disky kolies.

Špičkový jazdný komfort ponúka model C3 aj na efektných 16-palcových kolesách.

Novinka si okrem toho s prekvapivou istotou dokáže vo finále poradiť aj so sériou za sebou nasledujúcich nerovnosti a konštrukčne jednoduchá zadná náprava tu znervóznie len sporadicky. Logicky proti srsti je podvozku až nechcené trasenie veľkej prepadliny, kedy sa už do karosérie od náprav prenesie aj očakávaný „kopanec“.

Pri dynamickejšej jazde a rýchlejšom prejazde cez zákruty treba v prípade modelu C3 počítať so svojskými náklonmi karosérie. Nič dramatické sa ale ďalej nedeje a malý Francúz sa snaží statočne držať zvolenú jazdnú stopu. Až v hraničných situáciách prichádza k slovu logická nedotáčavosť. Vo všeobecnosti ale testovanému modelu zo všetkého najviac vyhovuje pohodový a pokojný štýl jazdy. Tomu je ideálne prispôsobené aj „ľahučké“ vyladenie posilňovača riadenia. Precízny jazdný komfort dotvára v rámci segmentu zároveň až nečakane dobré odhlučnenie priestoru pre posádku.

Vítanú inováciu predstavujú LED svetlá dostupné už v základe.

Veľkou ozdobou testovanej konfigurácie je vo finále pohonná jednotka pod prednou kapotou. Prepĺňaná verzia motorizácie 1,2 PureTech patrí z môjho pohľadu k najlepším maloobjemovým 3-valcom dostupným na trhu. Maximálny výkon 110 koní neznie na prvý pohľad príliš vábne. V realite ale pôsobí nová C3 vyslovene ľahkým dojmom. Príjemným prekvapením je tu vo finále aj pocitovo výborná jazdná dynamika.

Motor testovaného kúsku spolupracoval so 6-stupňovou automatickou prevodovkou klasickej koncepcie značky Aisin. Automat považujem v tomto prípade za komfortnú voľbu. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov tu prebiehajú podľa očakávania hladko a bez zaváhania. V základnom móde je aj samočinná prevodovka prioritne prispôsobená pohodovému jazdnému štýlu. O niečo ostrejšie reakcie sú následne k dispozícii v športovom móde S. V tomto móde sa vie prevodovka výrazne viac oprieť do spektra otáčok s maximálnym krútiacim momentom. V rámci testu som ale mód S napriek tomu využíval len sporadicky. K celkovému charakteru tohto modelu sa jednoducho viac hodí štandardný jazdný mód.

Automatická prevodovka je pri modeli C3 v prvom rade komfortná voľba.

A čo spotreba paliva? Kombinácia výkonnejšej benzínovej pohonnej jednotky s automatom si na konci testu vypýtala priemernú spotrebu 6,1 l na každých 100 km. Výsledná hodnota v tomto prípade korešponduje s údajmi, ktoré oficiálne udáva výrobca. Pri bežnej jazde v meste sa spotreba pohybuje na úrovni medzi 6 až 7 litrami paliva na každých 100 km. Obdobné hodnoty vyobrazuje palubný počítač aj pri jazde po diaľnici, v rámci dodržiavania povolených rýchlostných limitov. Výrazne úspornejšia je novinka mimo mesta, kedy pri troche snaženia dokáže výsledný apetít klesnúť aj pod magickú hranicu 5 litrov. Vo finále sa ale o niečo úspornejšia javí klasika v podobe kombinácie s manuálnou prevodovkou.

Prístrojový panel klasickej koncepcie je pri dnešných modeloch s logom Citroën pomerne unikátna záležitosť.

A náš celkový dojem?

Nový Citroën C3 ostal aj po facelifte v prvom rade sám sebou. Ide o úprimný malý kompakt, ktorý v žiadnom prípade nesľubuje nič, čo nevie reálne splniť. Modernizovaný a autentický dizajn je aj naďalej jednou z jeho hlavných predností. Prepracovaný interiér zapracoval ešte viac na precíznom jazdnom komforte, čomu sú prioritne prispôsobené aj jazdné vlastnosti. Za férovú a zaujímavú možno vo finále označiť aj cenovú politiku.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën C3 1,2 PureTech 110 Shine

Dĺžka: 3996 mm
Šírka: 1749 mm
Výška: 1490 mm
Rázvor: 2539 mm
Objem kufra: 300 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1192 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,0 – 6,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1/100 km
Pneumatiky: Firestone Winterhawk

Verzia/akciová cena
Citroën C3 1,2 PureTech 110 Shine (testovaný model): od 14 790 €
Citroën C3 1,2 PureTech 83 Feel: od 10 690 €

Exit mobile version