Autoinak.sk

Test: Citroën C5 Aircross – Komfortný elegán

Test Citroen C5 Aircross 2020

Značka Citroën je mnohým sympatická aj z toho dôvodu, že sa ani v dnešnej unifikovanej dobe nebojí ísť vlastnou cestou. Výrazné úspechy automobilky v motoršporte sa aj v tomto prípade premietajú určitým spôsobom do sériových modelov. Francúzi ale vo svojom portfóliu momentálne nemajú žiadny vyslovene športový model. Doménou tejto automobilky je naproti tomu tradičná orientácia na rodinu a špičkový jazdný komfort. Paradoxne, práve zo sveta rýchlostných skúšok sú inšpirované napríklad aj dnes už veľmi rešpektované tlmiče s hydraulickými dorazmi, ktoré ponúka aj aktuálna vlajková loď značky, model C5 Aircross. Aktuálnym highlightom tohto modelového radu je príchod novej plug-in hybridnej verzie. My sme napriek tomu siahli po modeli z opačného spektra ponuky, ktorý poháňa základný benzínový motor.

SUV Citroën C5 Aircross so zážihovou motorizáciou 1,2 PureTech 130, skombinovanou so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v špičkovej výbave Shine, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Citroën C5 Aircross

Na aktuálny módny trend v podobe boomu modelov s vyššou svetlou výškou zareagoval aj Citroën. Pôvodnú vlajkovú loď v podobe limuzíny a kombi s označením C5 vystriedal nový model C5, tentokrát s prívlastkom Aircross. Toto označenie je už niekoľko rokov príznačné pre ďalšie SUV modely tohto výrobcu. Nový vrcholný model s motívom šípového ozubenia v znaku debutoval v sériovej podobe už v roku 2017. Určitým prekvapením je, že automobilka začala svoje najväčšie SUV ponúkať na čínskom trhu. Európskej špecifikácie sme sa dočkali približne o rok neskôr.

Dizajnovo atraktívne SUV využíva modulárnu platformu koncernu PSA s označením EMP 2 a vyrába sa v domácom závode v meste Rennes. Keďže ide o vlajkovú loď, Citroën doprial svojmu top SUV okrem rodinnej orientácie aj veľmi bohatú výbavu vrátane širokého spektra jazdných asistenčných systémov. V úvode spomínané tlmiče s hydraulickými dorazmi sú v tomto smere už len pomyselnou čerešničkou na torte. Jasnú orientáciu na komfort podčiarkujú aj špeciálne navrhnuté sedadlá, dopĺňajúce komplexný balík Citroën Advanced Comfort.

SUV C5 Aircross momentálne zastáva pozíciu vlajkovej lode značky Citroën.

Výhodou koncernovej platformy je kompatibilita s viacerými druhmi pohonov. Okrem konvenčnej klasiky v podobe benzínových, resp. naftových motorizácií rozšírila prednedávnom ponuku modelov aj špičková plug-in hybridná verzia. Vstupenkou do sveta C5 Aircross sa stáva testovaná benzínová motorizácia PureTech 130. Pod týmto označením je ukrytý už dobre známy prepĺňaný benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra. Jeho maximálny výkon dosahuje 131 koní a kombinuje sa výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonovou špičkou v ponuke je, naopak, nová plug-in hybridná verzia Hybrid 225 ë s výkonom až 225 koní. Ako základ v tomto prípade slúži benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra.

Pre priaznivcov nafty má Citroën v ponuke hneď dve alternatívy. Slabšia verzia BlueHDi 130 (130 koní) s turbodieslom a objemom 1,5 litra je dostupná so 6-stupňovým manuálom, ale aj 8-stupňovým automatom. Výkonnejší 2-liter ukrytý pod komerčným označením BlueHDi 180 (180 koní) sa už kombinuje výhradne s 8-stupňovým automatom. Vo všetkých spomenutých verziách je Citroën C5 Aircross dostupný „len“ s pohonom prednej nápravy. Určitú náhradu pohonu všetkých kolies aj v tomto prípade supluje príplatková funkcia Grip Control.

Testovaná motorizácia 1,2 PureTech 130 predstavuje vstupnú bránu do sveta C5 Aircross.

Efektný dizajn priťahuje pohľady

Na modeloch s logom Citroën je veľmi sympatické, že sa v dnešnej unifikovanej dobe navzájom úplne nepodobajú. Samozrejme, hlavné dizajnové črty, ako sú napríklad delené predné svetlomety, sú aj v tomto prípade príznačné takmer pre všetky modely, no aj napriek tomu si skoro každý z nich zachováva svoj autentický a osobitný vizuálny štýl. Testovaná vlajková loď pôsobí v tomto smere už na prvý pohľad robustným a zároveň sebavedomým dojmom.

Predným partiám dominujú už naznačené delené svetlomety. Pri testovanej konfigurácii sme mali k dispozícii výkonnú, a predovšetkým účinnú full LED technológiu, s funkciou automatického prepínania diaľkového módu. Úzke moduly denného svietenia vzájomne prepája línia s fabrickým logom uprostred. Moduly hlavných svetlometov, naopak, opticky splývajú s maskou chladiča. Príslušnosť ku kategórii SUV pripomína masívny nárazník s výraznou plastovou ochranou v jeho spodnej časti.

Robustný, ale aj elegantný – Citroën C5 Aircross.

Pre Citroën sú typické moduly s ochrannými prvkami Airbump a kontrastne lakovaným segmentom poznávacími znameniami bočnej línie. S ich veľkosťou to Francúzi v tomto prípade rozhodne neprehnali. Naopak, toto riešenie pôsobí pri modeli C5 Aircross skôr decentným dojmom. Celkovú eleganciu dotvárajú nielen 18-palcové disky kolies, ale aj línia tzv. plávajúcej strechy so stĺpikmi karosérie v čiernej farbe. Decentný akcent vo finále pripomína aj nemenej nápadná sivá metalíza s prívlastkom Artense.

Odolne a vďaka výraznému nárazníku aj trochu drsne pôsobí aj zadná časť testovaného exempláru. Za najvýraznejší dizajnový prvok v tomto priestore možno považovať koncové svetlá s atraktívnym svetelným podpisom. Určitú športovú emóciu prekvapivo pridáva dvojica výfukových koncoviek. Avšak ide len o atrapy, reálne vyústenie výfukovej sústavy je zamaskované v priestore pod vozidlom.

Bočná línia ponúka okrem iného aj siluetu tzv. plávajúcej strechy.

Interiér s príjemnou atmosférou

Fakt, že model Citroën C5 Aircross zastáva pozíciu vlajkovej lode značky, je citeľný a zároveň aj hmatateľný už pri prvom kontakte s interiérom. Zaujímavým a neopozeraným dizajnovým riešeniam, na čele s originálnou palubnou doskou a originálnym čalúnením sedadiel, sekundujú aj pomerne kvalitné materiály s precíznym dielenským opracovaním.

Tú pravú SUV atmosféru ešte pred vstupom na palubu podčiarkuje dôsledné, a teda veľmi užitočné prekrytie prahov na dverách. Extravagantný prístup, taký typický pre značku Citroën, reprezentuje aj plne digitálny prístrojový panel. Grafika vyobrazenia je pri niektorých módoch principiálne skôr efektná ako striktne funkčná. Toto tvrdenie dokonale vystihuje minimalistické, a tak pomerne neprehľadné vyobrazenie stupnice otáčkomera. Kým pri verziách s automatickou prevodovkou ide o viac-menej zanedbateľný problém, tak pri verziách s manuálom sa už nemusí páčiť toto riešenie každému. Pochvalu si však zaslúži fakt, že medzi vyobrazovacími módmi nechýba ani variant s mapovým podkladom.

Pohľad na dizajnovo originálnu palubnú dosku modelu C5 Aircross.

Centrálnu časť palubnej dosky vypĺňa podľa očakávania modul infotainmentu. Jeho grafické dotykové rozhranie, ako aj logika ovládania funkcií je aj v tomto prípade dôverne známa aj z iných modelov značky, resp. koncernu PSA. Prepínanie v menu jednotlivých funkcií, vrátane rozhrania klimatizácie, sa realizuje prostredníctvom samostatnej lišty s virtuálnymi tlačidlami. O úroveň nižšie sa nachádza aj ďalší samostatný modul tlačidiel, ktorý vypĺňajú často používané funkcie, ako aj potenciometer na ovládanie hlasitosti audia. Chválime, že v danom priestore si našla svoje miesto aj rýchla deaktivácia „obľúbenej“ funkcie štart/stop.

Pre koncert PSA je príznačná aj špecialita v podobe vyobrazenia 360-stupňového náhľadu na okolie vozidla. Schéma obrazu sa tu tradične modeluje prostredníctvom postupného nahrávania obrazu zo zadnej parkovacej kamery. Principiálne ide o funkčný prvok, na ktorý sa dá v praxi rýchlo zvyknúť. Na druhej strane, vlajková loď by si v tomto smere predsa len zaslúžila prémiovejšie riešenie, doplnené o niečo kvalitnejšie rozlíšenie kamery.

Predné sedadlá sú v tomto prípade mimoriadne pohodlné.

Prvoradá preferencia maximálneho komfortu a rodinná orientácia je pri SUV C5 Aircross jasne citeľná aj pri adekvátne vzdušnej koncepcii kabíny. Optimálny rozhľad dopĺňa pomerne nízka línia bočných okien a bohaté presklenie. Samotný posed za volantom možno označiť za mimoriadne pohodlný. Určitú prax, resp. zvyk si vyžaduje práca s kulisou, inak presnej 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Pozícia páky prevodovky je v tomto prípade umiestnená pomerne vysoko, pod čo sa podpísal predovšetkým masívny stredový tunel. Veľkou pýchou testovaného SUV sú bezpochyby predné sedadlá. V tomto prípade môžeme pokojne hovoriť aj o mimoriadne komfortných kreslách s veľkoryso nadimenzovaným sedákom a operadlom.

Na rodinné potreby a širokú variabilitu má Citroën C5 Aircross zacielené aj v druhom rade. Zaužívanú lavicu nahradili tri samostatne a rovnako veľké sedadlá. Ich hlavnou prednosťou sú široké možnosti variability v podobe nezávislého posúvania, resp. polohovania sklonu operadla. Ak sú sedačky úplne v zadnej pozícii, dokáže testovaný model ponúknuť značnú priestorovú rezervu pre hlavy a nohy, a to aj v prípade vyšších dospelých. Palec hore si v tomto smere zaslúži aj takmer rovná podlaha s len symbolicky naznačeným stredovým tunelom. Pri trojici urastenejších pasažieroch môžu byť tri samostatné sedačky už limitujúce vzhľadom na celkovú šírku interiéru.

V druhom rade sú tri samostatné sedačky.

Z variability druhého radu vo finále v maximálnej možnej miere ťaží aj batožinový priestor. Jeho kapacita sa v základom usporiadaní pohybuje v rozmedzí od 580 až po 720 litrov. Objem sa v tomto prípade variabilne mení v závislosti od aktuálnej pozície sedadiel v druhom rade. Z praktických riešení s odmyslením si pravidelného tvaru úložného priestoru chválime aj polohovateľnú medzipodlahu či prítomnosť dojazdovej pneumatiky. Z užívateľského hľadiska poteší aj elektrické ovládanie piatych dverí. Osoby s výškou 180 cm si ale v tomto prípade musia dávať pozor na nechcený úraz hlavy, keďže dvere sa neotvárajú príliš vysoko. Pri sklopených sedadlách v druhom rade je samozrejmosťou optimálne rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1630 litrov.

Testovaný exemplár v špičkovej výbave Shine už štandardne disponuje prvkami, ako sú adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, parkovacia kamera, akustické sklá, navigácia, funkcia indukčného dobíjania mobilného telefónu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla alebo špeciálne koženo-latkové čalúnenie interiéru.

Batožinový priestor disponuje v základe kapacitou od 580 po 720 litrov.

Takmer ako lietajúci koberec

S odmyslením si už podvedome očakávaného komfortného podvozka sme boli v rámci testu veľmi zvedaví aj na vzájomné súžitie pomerne veľkého SUV a základnej benzínovej motorizácie. Na úvod sa však nedá opomenúť ponúkaný jazdný komfort. Vyladením podvozka Citroën C5 Aircross určite nesklame ani tých náročnejších. Tlmiče s hydraulickými dorazmi v kombinácii s mimoriadne komfortnými sedačkami fungujú v prípade vlajkovej lode presvedčivejšie ako pri menšom modeli C4 Cactus.

V praxi dokáže testované SUV s veľkým prehľadom a istotou odfiltrovať drvivú väčšinu bežných nerovností našich ciest. V tomto smere je chvályhodné, že podvozok nevyvedie z miery ani séria nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Pre úplnosť dodajme, že zadná náprava aj napriek jednoduchšej konštrukcii vyslovene neznervóznie ani pri prejazde cez zákruty s horšou kvalitou vozovky. K prakticky bezkonkurenčnému cestovnému komfortu svojou čiastkou vo finále prispeli aj pneumatiky s priemerom 18 palcov. Na druhej strane netreba očakávať zázraky. Cez vyslovene hrubé nerovnosti logicky zázračne nepreletí ani model C5 Aircross a v prípade nechceného trafenia takejto prepadliny treba počítať s určitým nárazom do karosérie.

Plne digitálny prístrojový panel ponúka svojskú grafiku.

Podvozok vyslovene nesklamal ani pri dynamickejšej jazde, napríklad na okresnej ceste plnej zákrut. Francúz sa v tomto prípade mierne nakloní, no nič dramatické sa nedeje. V sumári mu ale celkom jasne najviac zo všetkého vyhovuje skôr rozvážny jazdný prejav. Prekvapivo silnou stránkou testovaného kúsku je až nečakaná obratnosť a manévrovateľnosť, čo sme reálne ocenili nielen v meste.

Pod celkovo „ľahký“ pocit sa podpísala aj testovaná pohonná jednotka pod prednou kapotou. Prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 PureTech patrí celkom iste k najlepším motorom vo svojej kategórii. O tom sme sa presvedčili už pri testoch viacerých menších modelov z koncernu PSA. V kombinácii s už pomerne veľkým SUV to napriek tomu v teoretickej rovine nevyznieva ako tá najlákavejšia kombinácia. V reálnom živote možno napriek počiatočným otáznikom označiť takúto kombináciu za príjemné prekvapenie. Pod celkovo nečakane energický pocit sa vo finále podpísala aj spolupráca s rozumne odstupňovanou manuálnou prevodovkou so šiestimi stupňami.

6-stupňový manuál nie je pre model C5 Aircross zlou voľbou.

Výkon 131 koní je pri bežnom používaní plne dostačujúci. Príjemným prekvapením je v tomto smere dokonca aj jazdná dynamika. Pohonná jednotka začína reálne čiastočne „strácať dych“ až v určitých situáciách, napríklad pri plne obsadenom vozidle, resp. využívaní v kopcovitom teréne. V oboch prípadoch treba obozretnejšie pracovať s kulisou 6-stupňovej manuálnej prevodovky.

Vo finále možno za adekvátnu a akceptovateľnú považovať aj spotrebu paliva. S ľahkou nohou a prevažne po okreskách sa dá v tomto prípade jazdiť aj s výsledným priemerom tesne pod hranicou 6 l/100 km. Naopak, v čisto mestskom režime alebo pri diaľničnom tempe stúpne výsledný apetít približne o dva litre. Na konci testu sa v našom prípade priemer ustálil na plne akceptovateľnej hodnote 6,4 litra na každých 100 km. Ide o spodnú hranicu, ktorú vo svojich oficiálnych údajoch zároveň sľubuje aj samotný výrobca. Pre úplnosť dodávame, že väčšinu času sme vozidlo využívali len vo dvojici.

Ľahký terén zvládne bez problémov aj model C5 Aircross.

V celkovom ponímaní možno za najväčšiu konkurenčnú nevýhodu modelu Citroën C5 Aircross považovať absenciu pohonu všetkých kolies, ktorá nie je k dispozícii v žiadnej verzii. Avšak aj tak sa pri modeli C5 Aircross nevylučuje pohyb mimo spevnených ciest. V tomto prípade treba aj napriek veľmi slušnej svetlej výške cca 23 cm o niečo viac predvídať.

A náš celkový dojem?

Kľúčovým benefitom SUV Citroën C5 Aircross je fakt, že v porovnaní s drvivou väčšinou konkurencie ponúka výrazne odlišnú osobnosť. Na originálny dizajn sme si pri značke Citroën za posledné roky už zvykli. Aj z tohto dôvodu sa ešte viac do popredia dostáva predovšetkým špičkový jazdný komfort. V tomto prípade ide o disciplínu, v ktorej bude testovaný model vo svojej kategórii len ťažko hľadať adekvátnu konkurenciu.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën C5 Aircross PureTech 130
Dĺžka: 4500 mm
Šírka: 1969 mm
Výška: 1659 mm
Rázvor: 2730 mm
Objem kufra: 580 – 720 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/131
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1543 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,4 – 7,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy

Verzia/akciová cena

Citroën C5 Aircross PureTech 130 Shine (testovaný model): od 25 990 €
Citroën C5 Aircross PureTech 130 Live: od 19 490 €

Exit mobile version