Citroën možno označiť aj ako automobilku, ktorá sa nebojí kráčať proti prúdu. Modely tejto značky sa dlhodobo tešia veľkej obľube predovšetkým pre inovatívne nápady, originálny dizajn a prioritnú orientáciu smerom na maximálny jazdný komfort. Citroën sa zároveň snaží svojim zákazníkom ponúknuť vždy maximálnu pridanú hodnotu. Nová doba so sebou tradične prináša nové výzvy. Tou najdiskutovanejšou je legislatívny tlak na znižovanie emisií spojený s postupnou elektrifikáciou. Aj v tejto disciplíne už Citroën prešiel kus cesty. V rámci svojho modelového portfólia dokáže v mnohých prípadoch ponúknuť, okrem spaľovacích motorizácií, už dnes aj plne elektrickú alternatívu. Batériovým typom pohonu disponuje už aj kompletné portfólio úžitkových modelov, resp. od nich odvodených osobných alternatív. V aktuálnom teste preverili najmenšieho a mimoriadne obľúbeného člena rodiny, ktorým je plne elektrický model Citroën ë-Berlingo.
Nový Citroën ë-Berlingo, v kompaktnejšej karosárskej verzii M, o ktorého pohon sa stará elektromotor o výkone 136 koní, čerpajúci energiu z 50 kWh batérie, a špičkovej výbavovej verzii Shine, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.
Rýchle fakty:
- Mimoriadne praktické Berlingo patrí prakticky už od svojho debutu k najžiadanejším modelom s logom značky Citroën. Aktuálne majú Francúzi v ponuke jeho tretiu generáciu, ktorá je tradične dostupná v osobnej ako úžitkovej konfigurácií.
- Neustály tlak na znižovanie emisií Citroën prednedávnom inšpiroval k pomerne odvážnemu kroku. Pri klasických osobných verziách nahradila tradičné spaľovacie motorizácie výhradne nová testovaná verzia ë-Berlingo.
- Po dizajnovej stránke sa ë-Berlingo od svojich konvenčných súrodencov odlišuje len v drobných detailoch. Do rodiny Citroën zapadá aj tento model, pomerne odvážne tvarovanou prednou časťou s typickým dvojdielnym usporiadaním svetlometov. Boky karosérie chránia robustné moduly Airbump.
- Kabína a interiér elektrického modelu Citroën ë-Berlingo sa od klasického prevedenia odlišuje znova len minimálne. Pozitívne je, že batériová zástavba nijako neovplyvnila nadštandardné priestorové pomery a celkové praktické využitie.
- Po technickej stránke Citroën ë-Berlingo využíva už dobre známy koncernový technologický základ s elektromotorom o maximálnom výkone 136 koní, ktorý potrebnú energiu čerpá z 50 kWh batérie. Z hľadiska konceptu využitia ide v tomto prípade primárne o príjemne konformného spoločníka vhodného predovšetkým do mesta a na okresné komunikácie.
Fotogaléria Citroën ë-Berlingo
Model Berlingo je moderným pokračovateľom veľmi úspešnej epochy „ľahkých úžitkových“ automobilov s logom Citroën. Po prvýkrát sme ho spoznali už v roku 1996. Už krátko po svojom debute sa prakticky orientovaný model s génmi klasických osobných automobilov, zaradil medzi hlavné piliere modelového portfólia tejto francúzskej automobilky.
Na úspech pôvodného modelu plynule nadviazali aj pokračovatelia z rokov 2008 a 2018. Zaujímavosťou je, že nedávny príchod plne elektrickej verzie ë-Berlingo, odvodenej od aktuálnej tretej generácie oficiálne predstavenej v minulom roku, nie je z historického hľadiska prvá skúsenosť modelu Berlingo s batériovým typom pohonu. Citroën už pri prvej, resp. druhej generácií obľúbeného modelu experimentoval s elektrickým pohonom v podobe verzií Berlingo Electrique s koncepčne staršími NiCd batériami.
Najnovší model je na elektrický typ pohonu veľmi dobre prispôsobený. Hlavným pilierom je technický základ v podobe špeciálnej platformy e-CMP, kde batérie zabudované v podlahe nemajú negatívny dopad na vnútorný priestor a praktickú stránku. Z hľadiska techniky využíva aj nový Citroën ë-Berlingo elektrický pohon známy napríklad z kompaktného modelu ë-C4. Pod prednou kapotou umiestnená elektrická pohonná jednotka generuje výkon 136 koní a potrebnú energiu čerpá z 50 kWh li-ion batérie. Výrobcom deklarovaný dojazd podľa metodiky WLTP následne zodpovedá vzdialenosti 258 – 285 km. Zákazník má vo finále na výber jednu z dvoch karosárskych verzií. Testované kompaktné prevedenie M, dopĺňa priestrannejší variant XL, s predlženým rázvorom a príplatkovým tretím radom sedadiel.
Mnohí napriek tomu ocenia, že v súčasnosti má Citroën, okrem plne elektrických osobných verzií, v ponuke aj prevedenie Berlingo Busines. Ide o karosériu typu M vo verzii N1, teda v 5-miestnom usporiadaní so zabudovanou mrežou oddeľujúcou nákladný priestor. V tomto kompromisnom prípade sú aj naďalej k dispozícii klasické spaľovacie motorizácie. Benzínovú verziu 1,2 PureTech, s výkonom 110 koní a 6-st. manuálnou prevodovkou, dopĺňa dvojica turbodieslov. Slabší variant 1,5 BlueHDi disponuje výkonom 100 koní a kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšia alternatíva je vyladená na 130 koní a okrem 6-st. manuálu je k dispozícii aj s 8-st. automatickou prevodovkou. Elektrické i spaľovacie verzie sú následne k dispozícii v čisto úžitkovom prevedení Berlingo Van, resp. ë-Berlingo Van.
Zmenený len v drobných detailoch
Pre značku Citroën je príznačná dizajnová odvaha. Vzhľadom na prioritnú príslušnosť k segmentu „ľahkých úžitkových automobilov“, možno pokojne označiť ako originálny a hravý aj vzhľad testovaného modelu. Najnovšia generácia modelového radu Berlingo, inými slovami, aj napriek prioritnej orientácii na praktické tvary karosérie, prekonáva zaužívane predsudky o nudnom dizajne zástupcom z danej kategórie. Elektrické ë-Berlingo sa od klasických spaľovacích súrodencov reálne odlišuje v drobných detailoch.
Testovaný exemplár zostal v rámci svojich predných partií verný zaužívanému dizajnovému jazyku francúzskej automobilky. Typické usporiadanie v podobe delených svetlometov dopĺňa dvojica pochromovaných lamiel, ktoré v centrálnej časti efektne formujú fabrické logo. O úroveň nižšie umiestnená maska je logicky zaslepená. Na pohon v útrobách upozorňuje decentné písmenko ë v kontrastnej farbe. Modrú farebnú schému ponúkajú aj ozdobné prvky robustného predného nárazníka s výraznou plastovou ochranou. Vzhľadom na koncept pohonu je miernym sklamaním, že aj pri najvyššej výbave Shine, dopĺňa efektné LED denné svietenie v rámci hlavného svetelného modulu „len“ klasická halogénová technológia, s na dnešné časy priemerným svetelným účinkom.
Opticky zaujímavo pôsobí nový model Citroën ë-Berlingo aj v rámci bočnej siluety. Klasicky tvarovanú karosériu s krabicovým nádychom zadnej časti zjemňujú mnohé detaily. Sem sa radí nielen tvarovanie bočného presklenia, ale aj výrazné ochranné prvky Airbump v spodnej časti oboch dverí. Testovaný exemplár v „nenápadnom“ bielom lakovaní vo farbe Banquise v sumári ešte viac osviežili pútavé kontrasty. Tradičnému čiernemu lakovaniu predných stĺpikov sekundovali efektné 16-palcové disky kolies v rovnako čiernom prevedení, za ktoré nie je nutné priplácať.
Na prioritne praktickú stránku odkazujú najviac zadné partie. Klasickú siluetu s proporčne veľkým zadným sklom, robia vizuálne zaujímavejšou pomerne veľké koncové svetlá s vertikálnou orientáciou. Štýlovou zaujímavosťou, testovanej plne elektrickej verzie ë-Berlingo je decentný strešný spojler v opäť kontrastne čiernom farebnom prevedení. Jeho primárnou úlohou nie je útok na dynamické emócie, ale optimalizácia aerodynamiky.
Priestorový fenomén
Tradičné rodinné automobily s karosériou typu MPV sa v Európe stali prakticky vyhynutým druhom. Ich prevažne imidžovou alternatívou sa stavajú SUV-čka. Bez vplyvu emócií a v čisto praktickej a úžitkovej rovine, ale možno ako ich skutočnú náhradu označiť modely, ako je Citroën ë-Berlingo. Daný karosársky koncept je zároveň ideálnym základom pre zástavbu batériového pohonu. Elektrický ekvivalent v rámci priestorovej stránky, okrem nižšej nosnosti, nedisponuje žiadnymi kompromisnými priestorovými riešeniami.
Interiér modelu ë-Berlingo obdobne ako zovňajšok kopíruje zaužívané riešenia známe zo spaľovacích ekvivalentov. Palubná doska svojim prístupom a hravosťou opäť dokonale zapadá do rodiny Citroën. Pomerne členitá architektúra s viacfarebnou skladbou po optickej stránke veľmi dobre maskuje použitie prevažne tvrdších a odolnejších materiálov. V rámci danej kategórie vozidiel som bol spokojný s precíznou kvalitou dielenského opracovania.
Jednou z najzásadnejších inovácií, ktorou sa elektrický variant odlišuje od súrodencov s konvenčným pohonom, je plne digitálny prístrojový panel. Jeho jemná a ostrá grafika disponuje pestrým spektrom jednotlivých vyobrazovacích layoutov. Nechýba medzi nimi ani zobrazenie mapového podkladu či možnosť osobnej personalizácie vyobrazenia preferovaných údajov.
Elektrickému pohonu bol prispôsobený aj centrálny dotykový infotainment. Jeho funkcionalita, resp. logika ovládania je dôverne známa už z iných koncepčne starších modelov Citroën. V rámci záložky elektrického pohonu je možné sledovať tok energie, históriu spotreby, resp. nastaviť časovanie nabíjania. Užitočnú nadstavbu v podobe zrkadlenia smartphonov v rámci „bežných“ funkcií dopĺňa už tradičné francúzske riešenie, v podobe postupne sa nahrávajúcej schémy okolia vozidla pri pohybe smerom dozadu.
Aj ergonomické usporiadanie ovládacích prvkov je inšpirované klasickým modelom Citroën Berlingo. Palec hore dávam samostatnému modulu klimatizácie s hardwarovými ovládačmi. Pri plne elektrickej verzii pôsobí pomerne úsmevne „štartovanie“ zastrešené klasickým kľúčikom. Silnou stránkou testovaného modelu je koncepcia rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov, zahŕňajúca hneď niekoľko uzatvárateľných priehradok priamo na palubnej doske.
Na hravý a originálny koncept kabíny reaguje Citroën aj v podobe farebne pestrejších motívov čalúnenia. Príjemne vyvýšeným posedom môže ë-Berlingo konkurovať SUV modelom. Tradícií automobilky ostáva aj v tomto prípade verný čo najlepší cestovaný komfort zastúpený príjemne mäkkými prednými sedačkami.
Reálne vzdušný koncept interiéru s obrovskou priestorovou rezervou pre hlavy, majú k dispozícii aj pasažieri v druhom rade. Prístup sem klasicky zabezpečujú na priestor nenáročné posuvné dvere s dospelou nadstavbou v podobe elektrického ovládania okien. Tri samostatné sedačky dokážu z priestorového hľadiska, okrem detí, uspokojiť aj trojicu bežne urastených dospelákov. Z ergonomickej stránky sedačky nedisponujú možnosťou nezávislého posúvania. Prostredný cestujúci pri dlhých presunoch s určitosťou ocení takmer ideálne rovnú podlahu. Dôraz na rodinnú orientáciu pripomína dvojica výklopných stolíkov na operadlách predných sedadiel. Na dnešné pomery, ale ë-Berlingo pre zadných pasažierov, prekvapivo neponúka zdrojové USB koncovky.
Takmer bezkonkurenčne pôsobí testovaný model v rámci svojej veľkostnej kategórie aj v rámci objemu batožinového priestoru, so základnou kapacitou 775 litrov. Ideálne symetrický tvar tu z praktickej stránky dopĺňa možnosť uchytenia krycieho plata v dvoch pozíciách. Úložnému priestoru by aj napriek tomu predsa len pristálo viac háčikov, vhodných napríklad na ukotvenie nákupných tašiek.
Prístup do batožinového priestoru predovšetkým v stiesnených priestoroch výrazne zjednodušuje náhrada pomerne veľkých výklopných dverí v podobe možnosti vyklopenia zadného skla. Citroën ë-Berlingo neprišiel ani o náhradnú pneumatiku. Tá je tradične uchytená v priestore pod vozidlom. Po sklopení troch samostatných zadných sedadiel vzniká prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni až 3000 litrov. V prípade prepravy dlhých predmetov ponúkol skúšaný exemplár možnosť dodatočného sklopenia sedadla predného spolujazdca.
Testovaný Citroën ë-Berlingo vo vrcholnej výbave Shine disponuje reálne bohatou výbavou. Bez nutnosti príplatku sú v tomto prípade k dispozícií aj prvky ako: automaticky dvoj-zónová klimatizácia a zadná parkovacia kamera. Už v nižších výbavách je k dispozícií kompletný balík asistenčných a bezpečnostných systémov, vrátane automatického prepínania diaľkových svetiel, vstavaná navigácia, tempomat či parkovacie senzory po celom obvode vozidla.
Prispôsobil sa dobe
Nový Citroën ë-Berlingo svojim plne elektrickým pohonom reaguje na všadeprítomný trend postupného prechodu konvenčných modelov na čisto elektrický pohon. Aj keď je elektromobilita stále horúcou a diskutovanou témou, tak reálny svet v tomto prípade našťastie nie je čiernobiely. Inými slovami, batériová zástavba má svoje nesporné klady, ale na druhej strane aj určité nevýhody. V mojej optike, ale pristane elektrický pohon jednoznačne viac kompaktnému modelu Berlingo, ako nedávno testovanému väčšiemu súrodencovi ë-SpaceTourer.
Sofistikovaná platforma e-CMP sa tu podpísala pod až nečakane dospelé jazdné vlastnosti. Vyladením pruženia v kombinácii so 16-palcovými kolesami, ide o typického člena rodiny Citroën. Prioritnou tak ostáva orientáciou smerom na jazdný komfort. Veľmi príjemné filtrovanie bežných nerovností, dopĺňa aj pri prakticky ladenom modeli ë-Berlingo, vo všeobecnosti až nečakane suverénny jazdný prejav.
Prirodzene vysokú stavbu karosérie vďaka batériám v podlahe kompenzuje nízke ťažisko. Konštrukcia podvozka zároveň pomerne precízne maskuje o cca 300 kg vyššiu hmotnosť batériového modelu. Aj napriek svojským náklonom karosérie nie sú rodinnému ë-Berlingu vyslovene proti srsti ani svižnejšie prejazdy cez zákruty. Testovaný model ale v sumári rozhodne nemá prakticky žiadne športové ambície.
Ako vyslovene mestské tu možno označiť vyladenie ľahučkého riadenia. Citroën ë-Berlingo sa do mestskej zástavby hodí aj z hľadiska až nečakane príjemnej agility a obratnosti. Bonusom elektrického pohonu je aj veľmi dobre odhlučnenie priestoru pre posádku. O niečo viac aerodynamického hluku začne do kabíny prenikať podľa očakávania pri vyššom rýchlostnom tempe resp. na diaľnici.
Postupne sme sa prepracovali k tomu najpodstatnejšiemu teda pohonenej sústave. Sofistikovaná elektrická platforma pozostávajúca z elektromotora, ktorý svoj maximálny výkon 136 koní posiela na kolesá prednej nápravy, už v minulosti presvedčila o svojich kvalitách, napríklad pri teste kompaktného modelu Citroën ë-C4. Prakticky totožný pohonný reťazec si na moje prekvapenie adekvátne dobre rozumie aj s prioritne prakticky orientovanou karosériou modelu Berlingo.
Redakčný test prebiehal v ustálenom počasí s príjemnými letnými teplotami. V tejto súvislosti chcem pochváliť dobre zvládnutý termomanažment. Zapnutá klimatizácia tu má na konci dňa prakticky len zanedbateľný vplyv na celkový dojazd. Z hľadiska pocitovej dynamiky, aj s prispením okamžitého nástupu krútiaceho momentu a veľmi pohotovej reakcie pedála akcelerátora ë-Berlingo, predovšetkým v meste a na okreskách, prekonáva výrobcom deklarované parametre. Výkonový potenciál rodinne orientovanému automobilu najmarkantnejšie dochádza predovšetkým pri potrebe pohotového pružného zrýchlenia, v kombinácii s vyšším rýchlostným tempom.
Plný výkon 136 koní je k dispozícií pri aktivovanom móde Power. Daný režim som najviac využíval v situáciách pri plne obsadenom vozidle. Maximálny výkon zároveň v akceptovateľnej miere skracuje celkový akčný rádius. To sa testovaný model snaží pri spomaľovaní kompenzovať vyššou úrovňou rekuperácie. Pri bežnej jazde, resp. čiastočnej záťaži Citroën ë-Berlingo bez problémov vystačí aj s výkonovo diétnejším východiskovým režimom Normal. Pri potrebe, čo najoptimálnejšieho dojazdu je najideálnejšou voľbou šetriaci mód Eco. Ten okrem pohonnej jednotky tlmí napríklad aj výkon klimatizácie.
V sumári si koncepcia rodinne orientovaného modelu najviac rozumie s používaním v mestskej premávke, resp. jej kombinácii s okresnými komunikáciami. V danom režime sa spotreba elektrickej energie ustálila tesne pod hranicou 17 kWh/100 km. Teoretický maximálny dojazd atakuje hodnotu 266 km, čo je zhruba uprostred výrobcom udávaného spektra. V meste, ale aj pri presune po okreskách, závisí celkový dojazd vždy aj od preferovaného štýlu jazdy. Okrem samotných jazdných módov, tu hrá nezanedbateľnú úlohu tiež predvídanie a čo najefektívnejšie využívanie rekuperácie.
Okrem štandardnej práce s brzdným pedálom som si pri postupnom spomaľovaní, resp. zjazde zo svahu, obľúbil aj intenzívnejší rekuperačný mód B. Ten je možné aktivovať kedykoľvek počas jazdy prostredníctvom minimalistického tlačidla pri voliči prevodovky. Určitou nevýhodou je, že sila rekuperácie sa nedá meniť ani nastaviť. Východiskový mód B reprezentuje pomyselný stred intenzity, a to na ovládanie len prostredníctvom pedála akcelerátora nepostačuje.
Modelu Citroën ë-Berlingo, na druhej strane príliš nesvedčí pozícia diaľničného krížnika. Na diaľnici, pri klasickom tempe 130 km/h, sa spotreba ustálila na hodnote 26,8 kWh. To zodpovedá teoretickému maximálnemu dojazdu približne 168 km. Diaľničný dojazd si je možné predlžiť o približne 20 km znížením rýchlostného tempa na hodnotu cca 110 km/h. Pri tomto type používania by testovanému modelu prislala o niečo väčšia kapacita batérie. Tú, ale ë-Berlingo na rozdiel od väčšieho MPV ë-SpaceTourer (75 kWh), v ponuke nemá.
Príležitostné dlhé diaľničné presuny čiastočne kompenzuje rýchle DC nabíjanie deklarovanou rýchlosťou 100 kW. V praxi som sa na adekvátne výkonných stojanoch počas testu reálne stretol s o niečo nižším výkonom. Batériu Citroën ë-Berlingo je možno aj napriek tomu dobiť na cca 80% za približne 30 minút. Prirodzene vhodnejšou nabíjacou voľbou ako rýchlo nabíjačky, predstavuje pri každom elektromobile vhodné domáce zázemie.
Pri kombinácii 11 kW palubnej nabíjačky a adekvátneho wallboxu trvá úkon plného nabitia batérie približne 5 hodín. Využívanie klasickej 230V domácej siete je možno v tomto prípade z časového hľadiska skôr doplnok, resp. núdzové riešenie. Výsledný kombinovaný priemer spotreby elektrickej energie v teste sa s dôrazom, na čo najefektívnejšej využívanie nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 18,4 kWh, čo zodpovedá teoretickému dojazdu 244 km.
A celkový dojem?
Nový a plne elektrický Citroën ë-Berlingo prevzal štafetu pohonu klasických osobných verzií tohto obľúbeného a praktického rodinného modelu. Sofistikovaná elektrická zástavba v teste, v sumári príjemne prekvapila. Daný typ pohonu, dnes napriek tomu dáva jednoznačne najväčší zmysel pri prioritnom využívaní v meste a jeho okolí. Naopak, pri častom používaní na dlhé vzdialenosti je stále vhodnejšou alternatívou „nákladná“ verzia Berlingo Business.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Citroën ë-Berlingo M Shine
Dĺžka: 4 403 mm
Šírka: 1 848 mm
Výška: 1 844 mm
Rázvor: 2 785 mm
Objem kufra: 775 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1739 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 135
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,7 s
Prevodovka: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 19,7 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 18,4 kWh / 100 km
Dojazd podľa výrobcu: 358-285 km
Výkon rýchlonabíjania: 100 kW
Pneumatiky: Michelin Primacy
Verzia/akciová cena
Citroën ë-Berlingo M Shine (testovaný model) od 33 490 €
Citroën ë-Berlingo M Live Pack od 29 990 €
Citroën Berlingo Business 1,2 PureTech 110 M Live Pack od 17 990 €