Autoinak.sk

Test: Citroën ë SpaceTourer XL – Zrkadlo doby

Test Citroën ë-SpaceTourer XL

Legislatívny tlak na znižovanie emisií už dávno nie je výsadou len „klasických“ automobilov. V poslednom období sa takpovediac roztrhlo vrece s novými úžitkovými modelmi, s čisto elektrickým pohonom. Prísne emisné limity logicky neobchádzajú ani rozmerovo väčšie automobily a implementácia batériového pohonu tu predstavuje veľkú výzvu. V súčasnom modelovom portfóliu značky Citroën sa teší veľkej obľube už viac ako päť rokov modelový rad SpaceTourer. Veľkostne optimálny variant vypĺňa priestor medzi menším modelom Berlingo a už reálne veľkým modelom Jumper. SpaceTourer okrem priestranného formátu a užitočným vlastnostiam zaujme konštrukciou so samonosnou karosériu. Tá ho v princípe radí do kategórie klasických „osobákov.“ Francúzka automobilka na začiatku aktuálneho roka v našom priestore ukončila predaj spaľovacích verzií. V osobnom prevedení zostal k dispozícii výhradne čisto elektrický model ë SpaceTourer. Jeho reálne schopnosti sme aktuálne preverili v našom redakčnom teste.

Elektrický Citroën ë SpaceTourer s najveľkorysejšou dĺžkou karosérie XL a elektromotorom o výkone 136 koní, ktorý čerpá energiu z objemnejšej 75 kWh batérie, a dostupnejšej výbavovej verzii Feel, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Citroën ë SpaceTourer

Francúzsky Citroën má s výrobou rodinne orientovaných modelov mimoriadne bohaté skúsenosti. Významným členom tejto rodiny sú stabilné, aj tzv. osobné dodávky. Strednú veľkosť z hľadiska rozmerov, ale aj úžitkového využitia, aktuálne reprezentuje modelový rad SpaceTourer/Jupmy, predstavený v roku 2016. Kým osobná verzia prišla s úplne novým označením, tak úžitkový derivát si zachoval tradičné označenie, ktorého história siaha až do 1994.

V čase svojho príchodu na trh sa vyššie spomenutý modelový rad ponúkal s klasickými spaľovacími motorizáciami v podobe efektívnych turbodieslov. Už vo fáze vývoja, modely SpaceTourer resp. Jumpy, postavené na modernej podvozkovej platforme EMP2, počítali aj so zástavbou batériových verzií. Plne elektrický modelový rad ë SpaceTourer/ë Jumpy debutoval približne pred dvoma rokmi. Veľkou výhodou modernej modulárnej platformy je okrem iného aj efektívna zástavba komponentov elektrického pohonu. Batériové modely si vďaka tomu zachovali identické priestorové a objemové parametre ako ponúkali súrodenci s konvenčným pohonom.

Rodinu SpaceTourer aktuálne na našom trhu zastupuje výhradne plne elektrická verzia Citroën ë SpaceTourer

Testovaný Citroën ë SpaceTourer stále boduje aj dostupnosťou širokého spektra výbavových variácií. Okrem dvoch veľkostí karosérie s prívlastkom M a XL sa sem sa radia aj bohaté možnosti konfigurácie interiéru, od 5 až do 9 miestne usporiadanej kabíny. Osobitú zmienku si tu zaslúži atraktívne 6-miestného usporiadania s názvom Business Loungue.

Osobná verzia Citroën ë SpaceTourer figuruje aktuálne v ponuke výhradne s plne elektrickým pohonom. Rodinne orientovanú „osobnú dodávku“ za každých okolností poháňa elektromotor o výkone 136 koní, ktorý je známy už aj z iných elektrických modelov značky Citroën. Elektromotor umiestnený pod prednou kapotou roztáča aj v tomto prípade výhradne predné kolesá. Možné ho je kombinovať s dvoma veľkosťami kapacity batérie umiestnenej v podlahe vozidla. Dostupnejšiu alternatívu predstavuje 50 kWh akumulátor s výrobcom deklarovaným kombinovaným dojazdom 230 km. Vzhľadom na rozmery vozidla sa ako univerzálnejšie riešenie jednoznačne javí testovaná 75 kWh batéria s deklarovaným dojazdom 330 km. Pre úplnosť dodajme, že čisto úžitkový variant Citroën Jumpy, je aj dnes okrem elektrického pohonu v ponuke aj s klasickými turbodieslami 1,5 BlueHDi a 2,0 BlueHDI.

Pod prednou kapotou testovaného modelu pracuje elektromotor s výkonom 136 koní.

Vizuálna rovnováha

Testovaný elektromobil ë SpaceTourer sa už na prvý pohľad nijako neodlišuje od svojich dnes už bývalých súrodencov so spaľovacími motormi. Aj keď výsostnou prioritou automobilov daného konceptu ostáva vždy praktická stránka, tak úplne mimo záujem tu nemôže byť ani dizajn. V tomto kontexte si dovolím tvrdiť, že základné vonkajšie proporcie osobnej dodávky s logami značky Citroën pôsobia sviežo a aj v súčasnosti, teda s odstupom niekoľkých rokov od zahájenia produkcie. Striktne dané „krabicovité“ tvary tu reálne ozvláštňuje niekoľko zaujímavých detailov.

Opticky najvýraznejšia je predná časť testovaného modelu. Aerodynamický dôraz pripomína krátka predná kapota skombinovaná s líniou čelného skla. To na ňu nadväzuje v takmer identickej sklonovej úrovni. Na príslušnosť k rodine Citroën odkazuje tradičná silueta prednej masky. Dve chrómové lamely v jej strede efektne formujú fabrické logo. Na tento dizajn plynule nadväzujú predné svetlomety. Samostatný modul denného LED svietenia v spodnej línii nárazníka dopĺňa v hlavnom svetelnom module „len“ xenónová technika. Tá na druhej strane ponúka za tmy plne akceptovateľný svetelný výkon. Vizuálnu masívnosť predných partií dopĺňa robustný predný nárazník. Vzhľadom na typ pohonu na ňom zaujmú niektoré funkčné, teda nezaslepené chladiace prieduchy.

Elektrický Citroën ë SpaceTourer je na prvý pohľad identický s pôvodnou spaľovacou verziou.

Typická krabicovitá, resp. dodávková silueta dominuje testovanému modelu pri pohľade z profilu. Už spomenutá takmer rovnobežná silueta prednej kapoty a čelného skla v tomto priestore ešte viac podčiarkuje dôležitosť, čo najoptimálnejších podmienok pre obtekanie vzduchu. Jemne dynamický a zároveň oblejší nádych sa testovaný Citroën ë SpaceTourer snaží navodiť prostredníctvom zaobleného tvaru bočného presklenia v treťom rade. Naopak, masívnosť a odolnosť tu navodzuje výrazná ochranná lišta viditeľná v spodnej časti oboch párov dverí. Ako elegantný prvok možno označiť 17-palcové disky z ľahkých zliatin. Aj keď by rodinná dodávka pokojne zniesla aj väčší priemer diskov, tak Francúzi tu predsa len ostali prioritne verní racionalite a jazdnému komfortu. Pôvodná palivová nádrž za zadnými posuvnými dverami neplní pri elektrickej verzii žiadnu úlohu. Nabíjací konektor si našiel svoje miesto na praktickejšom mieste, presnejšie v ľavom prednom blatníku.

Úžitkovo a racionálne je koncipovaná aj zadná časť testovaného modelu Citroën ë SpaceTourer v elegantnej sivej metalíze Platinum. Okrem dodatočných dvierok na nabíjací konektor a odmyslenia si polepov karosérie so zásuvkovým motívom, tu prezrádza elektrický pohon v útrobách prakticky už len tradičné modré písmenko ë v názve ë SpaceTourer.

Tradičné krabicovité tvary sú zárukou obrovského vnútorného priestoru

Priestorový fenomén

Citroën ë-SpaceTourer v interiéri ohuruje svojím priestorom a vzdušným konceptom. V tomto kontexte dokáže s určitosťou uspokojiť aj mnohočlennú rodinu. Pod tento jav sa podpísal optimálny prienik dvoch v princípe odlišných svetov. Testovaný model na jednej strane nezaprie dodávkovú DNA, no zároveň je tu jasne citeľný aj dôraz na atmosféru typickú pre klasické osobné automobily.

Palubná doska a jej okolie po materiálovej stránke nenadchnú, no zároveň ani neurazia. Dizajnovo jednouché línie ozvláštňuje centrálny dekór v kontrastnej farbe. Odolnejšie plastové povrchy je možné rýchlo a jednoducho udržiavať, resp. čistiť. Kvalita dielenského opracovania s precíznym lícovaním jednotlivých dielov odkazuje na tradičné osobáky.
Ako reálnu prednosť dodávkovej DNA považujem v prípade testovaného modelu celom iste prepracovanú ergonómiu.

Palubná doska modelu Citroën ë-SpaceTourer

Dobrému výhľadu z kabíny sekunduje množstvo „skriniek“ a iných odkladacích priečinkov. Palec hore dávam v tomto kontexte na prvý pohľad nenápadnej zarážke v priestore pred ergonomicky precízne umiestnenom voliči jazdných režimov. Toto riešenie dokáže prekvapivo funkčne zafixovať aj moderný smartphone väčších rozmerov.

Prístrojový panel v sebe nesie jasný odkaz na služobne starších spaľovacích súrodencov. Aj keď sa Citroën na tomto poli rozhodne nebojí digitálnych experimentov, tak ë-SpaceTourer prekvapujúco disponuje prehľadnými analógovými budíkmi prispôsobenými elektrickému pohonu. Pôvodnú stupnicu teploty chladiacej kvapaliny pri batériovej verzii nahradila ručička monitorujúca momentálnu záťaž klimatizácie, resp. vykurovania na chod elektrickej sústavy. Táto funkcia má pri veľkej kabíne so samostatnými výduchmi ventilácie pre zadné rady v praxi aj reálne opodstatnenie.

Odkladacími priečinkami je posiata celá palubná doska

Klimatizácia sa ovláda intuitívne prostredníctvom samostatného modulu s hardwarovými tlačidlami. V súvislosti s vyššie spomenutou funkciou ponúka ë-SpaceTourer užitočné tlačidlo, prostredníctvom ktorého je možné pri neobsadenom vozidle klimatizáciu v zadnej časti kabíny pohotovo deaktivovať.

Centrum palubnej dosky vypĺňa tradične palubný infotainment s dotykovou obrazovkou menšieho priemeru. Rozhranie disponuje jednoduchou grafikou, ako aj pomerne intuitívnym ovládaním. Klasickým menu položkám ako sú multimédia, telefón či navigácia sekunduje špeciálna záložka pre elektrický pohon. Displej má svoje opodstatnenie aj z hľadiska vyobrazenia parkovacej kamery, resp. postupne sa nahrávajúceho okolia vozidla. Pri reálnych rozmeroch ë-SpaceTourer ide predovšetkým v meste o veľmi užitočnú pomôcku.

Panoramatický náhľad je pri veľkosti vozidla veľmi užitočná pomôcka

Testovaný model kopíruje svet dodávok aj v rámci vysokého posedu za volantom. Aj drvivá väčšina veľkých SUV modelov môže elektrickej dodávke s logom Citroën v tejto disciplíne len tíško závidieť. Predné sedačky s na prvý pohľad jednoduchým tvarom, sú aj vďaka prirodzene strmšiemu posedu veľmi pohodlné aj pri dlhých presunoch. Z hľadiska cestovného komfortu ma príjemne prekvapili úzke lakťové opierky, ktoré disponujú až nečakane mäkkým čalúnením. V rámci pracoviska vodiča mi nesadol „obyčajný“ volant s príliš tvrdým plastovým povrchom. Jeho kvalitnejšia nadstavba s multifunkčným ovládaním je automatickou súčasťou vyššej výbavy Shine.

Veľkorysé priestorové pomery pokračujú podľa očakávania aj v druhom resp. treťom rade. Aj v tejto disciplíne bude hľadať 8-miestny Citroën ë-SpaceTourer XL relevantnú konkurenciu medzi automobilmi s klasickým konceptom len veľmi ťažko! Testovaná konfigurácia disponovala v druhom a treťom rade delenými a samostatne posuvnými lavicami v pomere 1/3 + 2/3. Špičkovú variabilitu podčiarkujú nezávisle polohovateľné operadlá na každej sedačke. Okrem vstupov výduchov ventilácie ocenia zadní pasažieri z hľadiska komfortu veľké bočné posuvné dvere s príplatkovým elektrickým ovládaním. Okná v druhom rade vo vyššej výbave, resp. za príplatok môžu disponovať funkciou elektrického spúšťania. Identické priestorové pomery kopíruje v princípe aj tretí rad.

Vzpriamenejší posed za volantom je veľmi pohodlný

Výhodou najväčšej karosárskej verzie XL je aj pri plnom osadení permanentná dostupnosť adekvátne veľkého batožinového priestoru, so základnou kapacitou 1 060 litrov. Batérie elektrického pohonu nemajú na veľkosť symetricky tvarovaného „kufra“ žiaden negatívny dosah. V priestore pod vozidlom sa stále nachádza aj užitočná rezervná pneumatika! Vstup do kufra zabezpečujú veľké výklopné dvere s klasickým ovládaním.

Pri manipulácii s nimi je okrem dostatočnej priestorovej rezervy nutné použiť aj o niečo viac sily. Výhodou, predovšetkým v stiesnených priestoroch, resp. pri tesnom parkovaní je nezávislá možnosť samostatného vyklopenia len zadného skla. Batožinový priestor je možné dodatočne zväčšiť posúvaním, resp. sklopením druhého a tretieho radu. V tomto prípade je k dispozícii maximálna prepravná kapacita na úrovní 2500 litrov.

Druhý a tretí rad poteší okrem priestoru aj precíznou variabilitou

Užitočnú pomôcku pri preprave dlhých predmetov predstavuje možnosť sklopenia operadla predného spolujazdca. Pri preprave obzvlášť objemných predmetov je možné druhý a tretí rad sedadiel z vozidla pomerne jednoducho vybrať! Citroën ë-SpaceTourer sa v takejto konfigurácii zmení na klasickú dodávku s ložnou plochou až 3 100 litrov. Pre úplnosť dodajme, že v prípade montáže ťažného zariadenia dokáže tento model potiahnuť brzdený príves s hmotnosťou jednej tony.

Citroën ë-SpaceTourer v testovanej a cenovo dostupnejšej verzii Feel, ponúka okrem bezpečnostnej výbavy už v základe aj prvky ako: akustické čelné sklo, zadné parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel, elektronickú parkovaciu brzdu, automatickú dvoj-zónovú klimatizáciu + vykurovanie a klimatizovanie zadnej časti kabíny.

Karosárska verzia XL ponúka v základe batožinový priestor s kapacitou 1 060 litrov

Elektrická alternatíva

Elektromobily zaznamenávajú v poslednom období obrovský progres. Koncept batériového pohonu sa okrem klasických automobilov postupne objavuje aj v segmentoch, kde to ešte pred rokmi bola skôr utópia. Do tejto kategórie možno zaradiť aj Citroën ë-SpaceTourer. Plne elektrický pohon ho na jednej strane výrazne diskvalifikuje z pozície tzv. každodenného hltača obrovskej porcie diaľničných kilometrov, no daná technológia tu zároveň vytvára aj nové možnosti zmysluplného využitia. Okrem napríklad bezemisného „shuttle servisu“, môže daný koncept pohonu dávať zmysel napríklad aj pre každodennú logistiku mnohopočetnej rodiny.

Pri bilancovaní jazdných vlastností je chvályhodné, že ë-SpaceTourer ostal verný filozofii značky Citroën s prioritnou orientáciou smerom na jazdný komfort. Vyladenie pruženia v kombinácii s racionálnym rozmerom pneumatík dokáže na moje prekvapenie precízne a plavne odfiltrovať už aj o niečo väčšie nedokonalosti našich ciest. Dôležité je, že charakter pruženia sa príliš nemení pri prázdnom ani pri viac zaťaženom vozidle.

Elektrickej funkcii je štýlovo prispôsobený analógový prístrojový panel.

V tomto kontexte má elektrický člen rodiny SpaceTourer jednoznačne bližšie ku klasickým „osobákom“, ako k rýdzo úžitkovým modelom. Druhú stranu mince jazdných vlastností reprezentuje hmotnosť. Testovaný ë-SpaceTourer XL s väčšou kapacitou batérie a pohotovostnou hmotnosťou cca 2 tony, je z poza volantu pocitovo ťažký už aj v situáciách ak sa na palube nachádza len vodič.

Vysoká hmotnosť v kombinácii s konceptom vozidla nebudú pravdepodobne nikoho nabádať k športovej jazde. Aj napriek tejto predispozícii som si v teste vyskúšal niekoľko ostrejších prejazdov cez zákruty. S odmyslením si živej váhy a charakteristických náklonov karosérie tu ako pozitívum možno označiť nižšie ťažisko, pod ktoré sa podpísali ťažké batérie v podlahe. Ako antišportové možno označiť aj ľahučké vyladenie riadenia s reálne dlhým prevodom medzi krajnými pozíciami.

Testovanému Citroën ë-SpaceTourer v praxi najviac vyhovuje predvídavý štýl jazdy s maximálnym využívaním ponúkanej rekuperácie

Veľkému MPV Citroën ë-SpaceTourer jednoznačne najviac vyhovuje rozvážny a predvídavý štýl jazdy. Do tejto mozaiky následne optimálne zapadá aj plne elektrický pohon. Komfortnej nôte je prispôsobené precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. V tejto disciplíne má elektrická verzia v porovnaní s konvenčnými motorizáciami prirodzene citeľne navrch!

Aj napriek rozmerom karosérie XL sa elektrickým modelom SpaceTourer až prekvapivo dobre manévruje aj v stiesnenejších priestoroch. Vzhľadom na nabíjaciu infraštruktúru je rovnako dôležité, že sa testovaný model stále zmestí aj do klasických podzemných garáží našich nákupných centier.

Odozva pedála akcelerátora sa citeľne mení aj v závislosti od zvoleného režimu jazdy.

Pohonná sústava, identická napríklad aj s kompaktným modelom Citroën ë-C4, pozostáva z elektromotora o výkone 136 koní. Daným výkonovým potenciálom v teoretickej rovine príliš neohúri. O to viac som bol prekvapený v reálnej praxi! Elektromotor si tu s veľkým telom osobnej dodávky aj vďaka okamžite dostupnému krútiacemu momentu 230 Nm, dokáže poradiť veľmi dobre.

Pri minimálnom obsadení som bol adekvátne spokojný aj s ponúkanou jazdnou dynamikou. To platí predovšetkým pre mesto, resp. nižšie rýchlostné tempo. Dynamika jazdy už citeľne ochabne pri vyššom rýchlostnom tempe a potrebe pohotového pružného zrýchlenia. Pre bezpečné predbiehacie manévre na okreskách je aj preto najvhodnejší režim Power s dostupnosťou plného výkonu pohonnej sústavy. Ten istý mód je ideálny napríklad aj pre jazdu s plne obsadeným vozidlom.

Mód B aj v tomto prípade reprezentuje intenzívnejšiu rekuperáciu.

Východiskovému režimu Normal okrem výkonného módu, sekunduje úsporný režim Eco. Výkon pohonnej jednotky, reakcie pedála akcelerátora, ako aj intenzita klimatizácie sú v tomto prípade optimalizované, pre na čo najdlhší dojazd. Alternatívou vyváženej a prirodzene nastavenej rekuperácie dostupnej po každom uvoľnení pedála akcelerátora je intenzívnejší stupeň B. Túto funkciu som okrem dlhšej jazdy zo svahu v rámci predvídavosti a postupného dobrzďovania s obľubou využíval napríklad pred semaforom v mestskej zástavbe. Brzdná sila v móde B, ale na druhej stane rozhodne nie je dostatočná pre režim jazdy v podobe ovládania jedným pedálom.

Od stupňa predvídavosti a spôsobu používania sa na konci dňa odvíja aj spotreba elektrickej energie a s ňou súvisiaci celkový dojazd. Vďaka batérii s kapacitou 75 kWh (reálne využiteľná časť je o niečo nižšia), tu výrobca hovorí o maximálnom dojazde 330 km. Daný parameter, resp. dojazd 300+ km je možné dosiahnuť predovšetkým v mestskej zástavbe, skombinovanej s pohodovými výjazdmi na okresné komunikácie. V tomto režime dokáže spotreba pri prevažne nezaťaženom vozidle oscilovať na sympatickej hodnote v okolo 20 kWh hranice.

Nabíjací konektor si našiel svoje miesto v prednom blatníku

Veľkej rodinnej dodávke na druhej strane nevyhovujú diaľničné presuny. Pri rýchlostnom tempe 130 km/h celková spotreba energie už výrazne prevyšuje hodnotu 30 kWh/100 km. Za optimálnu cestovnú rýchlosť s diaľničným dojazdom 200+ km, preto považujem tempo cca 110 km/h. V sumári som sa počas testovacích dní, s prevahou prijemných jarných teplôt a bez nutnosti používania klimatizácie, snažil čo najviac jazdiť s rozvahou a zároveň ekonomicky. Výsledná spotreba energie sa na konci testu nakoniec ustálila na hodnote 26,8 kWh/100 km. Toto približne zodpovedá vrchnému rozptylu výrobcom deklarovaných parametrov. Teoreticky dosiahnuteľný kombinovaný dojazd tu zodpovedá úseku necelých 280 km.

Pri každom elektromobile je okrem spotreby a dojazdu veľmi dôležitým parametrom aj nabíjací výkon. Najoptimálnejším riešením je aj v prípade modelu Citroën ë-SpaceTourer prípojka s domácim wallboxom a využívanie tzv. mŕtvych časov, keď sa vozidlo nepoužíva. Výkonnejší wallbox (11 kW) je schopný dobiť 75 kWh kapacitu z nuly na plný výkon za 7,5 hodiny. Klasická 230V domáca sieť je pri danej kapacite batérie už vyslovene núdzovým riešením.

Nový Citroën ë-SpaceTourer

Nabíjanie pri silnejšom 16A ističi trvá takmer celý jeden deň. Pri dlhých diaľničných presunoch som počas testu pomerne často využíval aj rýchle nabíjanie DC konektorom a jednosmerným prúdom. Na tento úkon si pre dobitie z cca 30% na približne 80 %, treba vyhradiť viac ako pol hodiny. Výrobca oficiálne hovorí o nabíjacom výkone 100 kW. Skutočný nabíjací výkon sa aj pri opakovanej skúške na 150 kW stojanoch prakticky vždy pohyboval na o niečo nižšej úrovni v okolí 70 kW.

A celkový dojem?

Nový Citroën ë-SpaceTourer možno v sumári označiť obdobne ako drvivú väčšinu elektromobilov, ako špecifický automobilový počin. Niektorí ho budú milovať a iní zase nenávidieť. Elektrický pohon má aj vo formáte priestrannej rodinnej dodávky množstvo výhod, ale zároveň aj nevýhod. Ako jednoznačnú slabinu tu možno označiť absentujúci formát diaľničného krížnika. Medzi výhody možno pri adekvátnom zázemí označiť nižšie náklady na prevádzku, s čím súvisí aj dodatočný servis s absenciou častokrát drahých úkonov, typických pre spaľovacie pohonné jednotky.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Citroën ë-SpaceTourer XL Feel
Dĺžka: 5 309 mm
Šírka: 1 920 mm
Výška: 1 525 mm
Rázvor: 1 899 mm
Objem kufra: 1060 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 260
Pohotovostná hmotnosť: 1989 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 130
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,1-13,3 s
Prevodovka: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 21,7 – 26,1 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 26,8 kWh / 100 km
Dojazd podľa výrobcu: 330 km
Výkon rýchlonabíjania: 100 kW
Pneumatiky: Firestone WinterHawk
Verzia/akciová cena
Citroën ë-SpaceTourer XL Feel (testovaný model) od 49 410 €
Citroën ë-SpaceTourer M Feel (50 kWh) od 43 040 €

Exit mobile version