Autoinak.sk

Test: Cupra Formentor Veloz – Racionálne zabalený temperament

Test Cupra Formentor Veloz

Španielska automobilová scéna zažíva v poslednom období veľký progres. Výkladnou skriňou krajiny z Pyrenejského polostrova je, samozrejme, značka SEAT. Tej sa v posledných rokoch darí neustále rásť a zvyšovať svoju odbytovú krivku. Dnes majú ale Španieli už dve aktívne automobilky! Nová značka Cupra, historicky známa ako športová divízia značky SEAT, sa od materskej automobilky osamostatnila už v roku 2018. A rok 2020 predstavoval jej veľmi významný míľnik. Pričinil sa o to vôbec prvý plne autentický model s logom Cupra. Reč je o atraktívnom SUV s označením Formentor. Dynamikou a emóciami nabitá značka má veľmi smelé plány aj na Slovensku. My sme atraktívnu novinku mali možnosť otestovať vďaka spolupráci s novým žilinským zastúpením tejto značky.

Nový model Cupra Formentor v nateraz špičkovej verzii Veloz, s výkonným benzínovým motorom 2,0 TSI, skombinovaným so 7-stupňovým automatom, nám na test zapožičala spoločnosť Todos Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Cupra Formentor Veloz

Temperamentný španielsky národ mal vždy veľmi blízko k svetu motoršportu a rýchlych kolies. Tento fakt podčiarkuje aj množstvo tamojších pretekárskych okruhov. Emocionálnym modelom s vyššou porciou výkonu sa, z historického hľadiska samozrejme, nevyhýbala ani najvýznamnejšia domáca automobilka SEAT. Prívlastok jej športovej divízie s názvom Cupra nieslo v minulosti hneď niekoľko výnimočných modelov.

Vedenie automobilky SEAT sa v roku 2018 odhodlalo k pomerne odvážnemu kroku a značka Cupra bola povýšená do pozície samostatnej automobilky. Dnes je už jasné, že v tomto prípade nešlo len o „rýchlokvasený“ marketingový ťah. Toto tvrdenie pripomína aj fakt, že nová značka začala byť okamžite aktívna aj vo svete motoršportu. Cupra je predovšetkým o zážitkoch, emóciách, výkone, ale aj určitej výnimočnosti. Vďaka tomu dokáže osloviť úplne novú cieľovú skupinu potenciálnych zákazníkov. Popri výkonovo atraktívnejších rebrandovaných pôvodných modeloch značky SEAT začala Cupra hneď po svojom vzniku intenzívne pracovať aj na svojej prvej autentickej novinke.

Cupra sa z pôvodnej športovej divízie značky SEAT posunula v roku 2018 do pozície samostatnej značky.

V roku 2020 sme sa dočkali výsledku tohto snaženia v podobe debutu dynamicky ladeného SUV Cupra Formentor. Mimochodom, aj názov Formentor má spojitosť s geografiou a odkazuje na výbežok, ktorý možno nájsť na ostrove Malorka. Po technickej stránke je táto atraktívna novinka postavená na koncernovej platforme MQB Evo. Ide tak o technického príbuzného nového modelu SEAT Leon. Filozofiu značky Cupra možno pri novinke badať už aj na jej celkových proporciách. Atletické tvary karosérie sa snažia do praxe v jednom balení priniesť výhody klasických SUV a športových kompaktov!

Už v blízkej budúcnosti bude pri modeli Formentor veľmi pestrá aj paleta pohonných jednotiek. Okrem konvenčných benzínových verzií sa tu počíta aj s naftou a plug-in hybridným pohonom. Aktuálny motorový základ reprezentuje moderný zážihový 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Základný variant je k dispozícii výhradne s pohonom prednej nápravy a 6-stupňovým manuálom, resp. 7-stupňovým dvojspojkovým automatom.

Testovaný Formentor Veloz mal pod prednou kapotou výkonný benzínový 2-liter

Výkonovú špičku nateraz reprezentuje testovaný Formentor s prívlastkom Veloz, čo v preklade znamená rýchly. Dynamickému prívlastku zodpovedá aj benzínová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 310 koní. Verzia Veloz je v ponuke výhradne s pohonom všetkých kolies 4Drive a 7-stupňovým automatom. Cupra zároveň potvrdila, že v ponuke sa onedlho objaví dokonca ešte výkonnejší benzínový 5-valec 2,5 TSI s výkonom až 390 koní!

Atletický dizajn púta pozornosť

Ak chce byť dnes akýkoľvek nový automobil úspešný, musí jednoznačne vedieť zaujať. Atraktívny dizajn je aktuálne jedným z najdôležitejších pilierov úspechu. To si uvedomujú aj dizajnéri značky Cupra. Nový model Formentor už len na základe svojich atraktívnych línií a optických svalov dokáže nielen zaujať a zároveň aj upútať pozornosť okolia. Automobilke sa v tomto prípade reálne podarilo skrížiť karosériu typu SUV s DNA športovo orientovaného kombi. Vo finále zároveň nemožno opomenúť ani prítomnosť dôsledne prepracovaných optických detailov.

Atletické športové línie sršia z modelu Cupra Formentor prakticky z každého detailu.

Prednej časti nového modelu Formentor dominujú ostré línie a krivky. Hlavné svetlomety so sebavedomým svetelným podpisom a špičkovo fungujúcou full LED technológiou sú zapustené pomerne hlboko do karosérie. Vizuálnu pozornosť v tomto priestore rovnako púta aj nové logo značky Cupra v medenom farebnom odtieni. Autenticky ho dopĺňa dynamická pavučina v podobe výpletu masky chladiča. Za vyslovene športový a agresívny možno označiť aj predný nárazník s naznačenými postrannými chladiacimi prieduchmi.

Atletické línie opticky pritláčajúce Formentor ešte viac smerom k vozovke dominujú aj bočným partiám. Celkovú šírku vozidla zvýrazňujú svalnaté prelisy skombinované s vytiahnutými blatníkmi. Na emócie a efekt celkom jasne útočia aj originálne 19-palcové kolesá v dvojfarebnom prevedení. Testovaná Cupra za nimi ukrýva výkonnú brzdnú sústava s logom značky Brembo. Novinke mimochodom veľmi pristane aj na prvý pohľad nenápadné šedé lakovanie s prívlastkom Magnetic Tech.

Zadnej časti dominujú štyri plne funkčné koncovky výfukového systému.

Za vizuálne najpútavejšie považujem pri testovanom modeli Formentor jeho zadné partie. Efektne „ostré“ koncové svetlá sú vzájomne prepojené svietiacou linkou. Optické svaly a športové ambície podčiarkuje aj decentný strešný spojler či rozšírený zadný nárazník. Na silu pod prednou kapotou jednoznačne odkazuje jeho spodná časť s náznakom difúzora, a dvoma pármi plne funkčných koncoviek výfukového systému. Za tento čoraz zriedkavejší jav si Cupra zaslúži veľký palec hore! Za zaujímavosť možno považovať, že štítok Formentor, ako označenie modelu, sa s odmyslením si minimalistického detailu v module zadných svetlometov nenachádza nikde na vozidle.

Čistý prietok emócií pokračuje aj v interiéri

Po dynamickom zovňajšku pokračuje rovnaký wow efekt aj v interiéri. Španielom sa to podarilo dosiahnuť aj napriek tomu, že základná koncepcia palubnej dosky je v tomto prípade novinky Formentor inšpirovaná modelom SEAT Leon, resp. Cupra Leon. Aj keď chce byť testovaná novinka predovšetkým o zážitkoch z jazdy, tak v reálnom živote tu dokáže potešiť aj niekoľko SUV detailov. Na prvé miesto dávam v tomto smere dôkladné prekrytie prahov na všetkých dverách.

Palubná doska nového modelu Cupra Formentor.

Na emócie a autentickú atmosféru odkazuje dynamicky tmavé farebné stvárnenie kabíny. Špeciálnu Cupra atmosféru v tomto prípade opäť podčiarkujú mnohé detaily, ako je napríklad logo na volante či efektné prešívanie odeté do kontrastného medeného farebného odtieňa. Použité materiály, ako aj ich dielenské opracovanie dosahuje podľa očakávania veľmi vysoký štandard.

Pracovisko vodiča sa vzhľadom na aktuálny trend zrieklo drvivej väčšiny tradičných hardvérových tlačidiel. Automobilovú modernu reprezentuje aj v tomto prípade plne digitálny prístrojový panel. Špičková grafika, vrátane ponúkaných layoutov vyobrazenia, ponúka nielen športové, ale aj pomerne prehľadné vyhotovenie. Z funkčnej stránky musím pochváliť jednoduché ovládanie nastavenia preferovaných vyobrazovaných údajov, ktoré sa realizuje prostredníctvom multifunkčného volantu.

Emočným srdcom modelu Cupra Formentor Veloz je efektný multifunkčný volant so štartovacím tlačidlom.

Centrálna časť palubnej dosky je orientovaná smerom na vodiča. Jej dominantou je pomerne veľký dotykový displej. V rámci infotainmentu sa tu logicky nastavuje väčšina funkcií vozidla vrátane modulu klimatizácie. Na logiku ovládania pripomínajúcu moderné smartfóny sa v tomto prípade zvyká pomerne rýchlo. Celkovú prehľadnosť a intuitívnosť zjednodušuje veľké a prehľadné usporiadanie v podobe dlaždíc kosoštvorcového tvaru.

Z množstva dostupných funkcií, okrem online pripojenia a modernej mobilnej konektivity, používateľov orientovaných na efekt zaujme aj možnosť prispôsobenia ambientného osvetlenia. Naopak, vodiči orientovaní prioritne na zážitok z jazdy ocenia v prípade verzie Veloz dostupné variácie nastavení slúžiacich na preferované prispôsobenie individuálneho jazdného módu.

Predné sedačky patria taktiež k funkčným ozdobám modelu Cupra Formentor.

Pod celkový dynamický zážitok z interiéru sa v mojich očiach najviac podpísalo stvárnenie jeho dvoch šoférsky najdôležitejších častí. Reč je o volante a predných sedačkách. Centrom diania je pri novinke jednoznačne trojramenný multifunkčný volant. Ten okrem iného disponuje aj tlačidlom na štartovanie pohonnej jednotky! Veľmi efektné riešenie je celkom jasne inšpirované svetom superšportov. Zrkadlovo umiestnené tlačidlo s logom Cupra slúži na pohotové prepínanie jazdných režimov. Športovú atmosféru na palube dotvárajú škrupinové predné sedačky s veľmi dobrou schopnosťou fixovania tela v zákrutách. Ich veľkorysé rozmery ich zároveň posúvajú aj do pozície každodenného komfortného používania.

Pomerne nízky posed za volantom pripomína vo finále ešte viac ostré kompakty ako klasické SUV. Z užívateľského hľadiska nemám žiadne zásadné výhrady ani k celkovému výhľadu z vozidla. Formentor ďalej prekvapuje dostatočným množstvom rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. Priestranný koncept interiéru pokračuje aj v druhom rade. V tomto priestore sa veľmi pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých.

Formentor poteší aj priestorovými pomermi v druhom rade.

Potreby bežnej rodiny s rezervou uspokojí aj batožinový priestor. V základnom usporiadaní ponúka objem 420 litrov. Pri testovanej verzii vypĺňajú priestor pod podlahou z veľkej časti komponenty príplatkovej audiosústavy značky Beats. Medzipodlaha zároveň umožňuje vytvorenie optimálnej roviny pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami a využitie maximálnej prepravnej kapacity.

Za konkurenčnú výhodu nového modelu Cupra Formentor možno vo finále považovať aj atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Testovaná verzia Veloz v tomto smere okrem výkonnej motorizácie pod prednou kapotou ponúka už v štandarde aj prvky ako bezpečnostné a asistenčné systémy, adaptívny podvozok, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, navigáciu, ambientné podsvietenie, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaciu kameru či trojzónovú automatickú klimatizáciu.

Batožinový priestor testovanej verzie pojme v základe 420 litrov.

Jazdí rovnako dobre, ako vyzerá

Prvý plne autentický model s logom Cupra nielenže dobre vyzerá, ale aj vynikajúco jazdí! Toto tvrdenie platí obzvlášť v prípade vyšperkovanej a výkonnej verzie Formentor Veloz. V tomto prípade je jasne cítiť, že si jeho tvorcovia dali mimoriadne záležať na vyladení jednotlivých detailov, ktoré tvoria vo finále šoférsky veľmi atraktívny celok.

Podvozok testovanej verzie disponuje nezávislým zavesením všetkých kolies. Charakteristiku pruženia možno označiť ako športovú a adekvátne tuhú. Toto platí už aj pre východiskový jazdný mód Comfort. Po stránke celkových jazdných emócií púta najväčšiu pozornosť až šokujúca stabilita vozidla! Spoza volantu sa pri ostrejšom tempe doslova nechce veriť, že Formentor je SUV s vyššou svetlou výškou a nie športový kompakt. Nízke ťažisko v kombinácii so schopnosťami podvozka sa podpísalo pod fakt, že novinka sa aj pri rýchlom tempe v zákrutách takmer vôbec nenakláňa!

Športovo tuhý podvozok dokáže vďaka adaptívnym tlmičom aj slušne odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest.

Prirodzená nedotáčavosť sa následne dostaví až v situáciách, keď to vodič s nájazdovou rýchlosťou do ostrej zákruty vyslovene „prepáli“. Na druhej strane dokáže podvozok aj na 19-palcových kolesách v komfortnom nastavení s až nečakanou ochotou odfiltrovať bežné nedokonalosti našich ciest. Veľmi presvedčivú atmosféru, ktorá dokáže vodiča doslova vtiahnuť do deja, ponúka aj vyladenie riadenia. To je nielen adekvátne strmé, ale zároveň až nečakane tuhé. Inými slovami, technici a inžinieri značky Cupra sa na dnešné pomery optimálne vyhrali s vyladením elektronického posilňovača riadenia.

K výkonnému automobilu so športovými ambíciami patria logicky aj účinné brzdy. Testovaný exemplár disponoval v tomto smere výkonnou brzdnou sústavou renomovanej značky Brembo. K dokonalému zážitku mi pri tomto type vozidla subjektívne chýbal snáď len o niečo „mäkší“ chod brzdového pedála, s možnosťou ešte precíznejšieho dávkovania spomaľovacieho účinku.

Silu pod prednou kapotou pripomína aj štvorica funkčných koncoviek výfukového systému

Hlavným strojcom zábavy verzie Formentor Veloz je podľa očakávania motorizácia 2,0 TSI. Prepĺňaný benzínový 4-valec s výkonom 310 koní ponúka vynikajúcu jazdnú dynamiku a k charakteru výkonného a emóciami nabitého SUV sa vyslovene hodí. Z dynamických parametrov budí v tomto smere zaslúžený rešpekt aj údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km. Tento úkon Veloz zvládane za menej ako päť sekúnd!

Pohonná jednotka sa okrem toho vyznačuje veľmi lineárnym a prirodzeným záťahom s postupne vrcholiacou krivkou krútiaceho momentu. Po prudkom zošliapnutí plynového pedála alebo v rámci niektorého zo športových módov prevodovka necháva pohonnú jednotku vytočiť efektne až po hranice červeného poľa otáčkomera. Optimálne zladenie motora s DSG automatickou prevodovkou si v prípade testovaného modelu zaslúži veľkú pochvalu. Automat so siedmimi stupňami radí v princípe tak, ako má a ani pri vyslovene ostrej jazde po ceste plnej zákrut som nepociťoval vyslovené nutkanie pre zmeny prevodových stupňov prostredníctvom pádiel pod volantom!

Vodič má k dispozícii celkovo päť jazdných režimov.

Vodič má celkovo k dispozícii až päticu jazdných módov. Podvedome očakávanú klasiku v podobe režimov Comfort, Sport a Offroad tu dopĺňa konfigurovateľný mód Individual a najostrejší režim Cupra. Špecifikom najšportovejšieho režimu je okrem ostrých reakcií pohonnej sústavy aj zvuková kulisa generovaná reproduktormi. Výdobytok dnešnej automobilovej doby mi v tomto prípade vyslovene neprekážal a dokázal som s ním bez problémov žiť. Sympatickou a zároveň až nečakane autentickou zvukovou farbičkou sa ale reálne môže pochváliť aj samostatný motor s efektnou štvoricou výfukových koncoviek.

Formentor Veloz je už v štandarde vybavený pohonom všetkým kolies 4Drive. Štvorkolka s medzinápravovou spojkou Haldex sa tu pracuje skôr neutrálne. Výhoda pohonu oboch náprav môže, okrem podmienok s horšou adhéziou, prísť vhod aj mimo spevnených ciest, resp. v ľahkom teréne. Samozrejme, nové SUV s logom Cupra je logicky prioritne predurčené na pohyb po asfaltových komunikáciách, ako ak je to treba popasuje sa s nástrahami terénu.

V prípade nutnosti zvládne Cupra Formentor zdolať aj adekvátne nastavené terénne nástrahy.

A čo spotreba paliva? Celkový testovaný priemer sa nakoniec ustálil na hodnote prevyšujúcej 10-litrový priemer. Objektívne ale treba dodať, že v rámci testu verzie Veloz som si väčšinu času užíval schopnosti podvozka v kombinácii s vynikajúcim motorom. Výsledný priemer sa aj v tomto prípade vo finále v značnej miere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri pokojnom a rozvážnejšom jazdnom štýle preto nie je príliš náročné stlačiť kombinovaný priemer aj výrazne pod 10-litrovú hranicu.

A náš celkový dojem?

Doterajšia pozícia značky Cupra naberá s príchodom nového a autentického modelu Formentor nový rozmer. SUV novinka prakticky dokonale charakterizuje poslanie značky Cupra. Formentor nielenže vyzerá atraktívne, ale ďalší rozmer nefalšovaných emócií ponúka aj spoza volantu. Opomenúť rozhodne nemožno ani fakt, že Španieli dokázali toto všetko zabaliť do dnes tak žiadanej a zároveň aj príjemne univerzálnej karosérie s vyšším podvozkom.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI

Dĺžka: 4450 mm
Šírka: 1839 mm
Výška: 1528 mm
Rázvor: 2680 mm
Objem kufra: 420 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 228/310
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1644 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,5/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact

Verzia/cena

Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI (testovaný model): od 46 850 €
Cupra Formentor 1,5 TSI: od 26 990 €

Exit mobile version