Autoinak.sk

Test: Dacia Jogger – Bezkonkurenčná voľba

Test Dacia Jogger 2022

Dacia sa radí medzi najprogresívnejšie sa rozvíjajúce automobilky uplynulých dekád. Rumunského výrobcu, ktorý balansoval na hrane prežitia, začiatkom milénia postavila na nohy francúzska skupina Renault. Od tých čias začala Dacia postupne dobývať celú Európu, vrátane jej najnáročnejších trhov. Hybnou silou je racionálne modelové portfólio a férovo nastavená cenová politika. V posledných rokoch sa ambiciózna automobilka už zároveň citeľne viac sústredí aj na dizajn a technológie. Hlavnou prioritou sú ale stále modely navrhnuté „pre život”. Presne do tejto kategórie patrí aj úplne nový model Jogger. Dacia si v tomto prípade zvolila netradičnú cestu. Do jedného balenia skĺbila klasické kombi, MPV a crossover. Novinka na konci dňa dokáže naplniť očakávania aj v prípade viac početných rodín, o čom sme sa presvedčili aj v rámci redakčného testu.

Nový model Dacia Jogger s benzínovou motorizáciou TCe 110, skombinovanou so 6-st. manuálnou prevodovkou a v špičkovej výbavovej verzii Extreme, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Dacia Jogger

Dacia Jogger je v portfóliu značky úplnou novinkou. V oficiálnej podobe sme ju spoznali približne pred rokom. S výrobou praktických a rodinne orientovaných modelov má ale táto automobilka vo svojej novodobej histórii už veľmi bohaté skúsenosti. Za koncepčných predchodcov testovaného automobilu možno pokojne označiť pôvodný model Logan MCV, ako aj klasické MPV Dacia Lodgy, ktoré nový Jogger zároveň nahrádza v ponuke.

Po konštrukčnej stránke je novinka pomerne blízkym technickým príbuzným aktuálnej generácie modelov Logan a Sandero. Pôvodná platforma CMF-B dostala v tomto prípade citeľne predlžený rázvor. Autentické konštrukčné zmeny podstúpila logicky aj zadná náprava. Tá je v prípade modelu rodinného modelu prispôsobená vyššej záťaži a nosnosti. Aj z hľadiska výbavy a technológií na palube sa Jogger inšpiroval modelovým radom Sandero.

Nová Dacia Jogger je v portfóliu automobilky horúcou novinkou.

Dostupné základné asistenčné systémy tu dopĺňajú predné svetlomety s výkonnou LED technikou, v stretávacom móde alebo moderná mobilná konektivita. Zaujímavosťou je, že novinka môže vo vyšších verziách disponovať elektrickou parkovacou brzdou. V rámci konfigurácie interiéru je základom 5-miestne usporiadanie s nadštandardným batožinovým priestorom. Za 900-eurový doplatok je druhou alternatívou testovaný 7-miestny variant.

Pomerne skromná ponuka pohonných jednotiek si nateraz musí vystačiť s dvoma alternatívami prepĺňaného litrového 3-valca. Cenovo dostupnejšou a zároveň veľmi zaujímavou „hybridnou” voľbou je pri značke Dacia už tradične sériová LPG prestavba. Motorizácia TCe 100 ECO-G disponuje výkonom 100 koní. Okrem benzínu je prispôsobená aj na spaľovanie skvapalneného ropného plynu. Druhou alternatívou je testovaná, čisto benzínová verzia TCe 110, vyladená na výkon 110 koní. V oboch prípadoch je k dispozícii výhradne kombinácia s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou. Už o niekoľko mesiacov ponuku pohonných jednotiek rozšíri premiérovo atraktívny hybrid!

Pod prednou kapotou testovaného modelu pracoval čisto benzínový 3-valec TCe 110.

Vizuálne atraktívny kríženec

Výzva v podobe kombinácie kombi, MPV a crossoveru, sa značke Dacia po optickej stránke prekvapivo vydarila. Nový Jogger možno pokojne označiť za vizuálne atraktívny a zároveň zaujímavý automobil. Nezainteresovaná osoba, by aj z tohto dôvodu, testovanému exempláru v plnej výbave a v atraktívnom farebnom prevedení, asi len ťažko hádala výslednú cenovku cca 20-tisíc eur! Kým predné partie sú v princípe identické s modelom Sandero Stepway, tak zvyšok vozidla sa už môže pochváliť autentickým stvárnením.

Moderný „look“ prednej časti evokuje dynamicky tvarovaná maska. Na ňu opticky plynule nadväzujú predné svetlomety, s atraktívnym podpisom LED denného svietenia v tvare písmena ypsilon. Adekvátne výkonnou LED technológiou, sa ale môže pochváliť len stretávací mód. V sumári je škoda, že diaľková nadstavba si musí vystačiť s klasickými halogénmi. Na druhej strane dodávam, že ani ich svetelný výkon za tmy nie je vyslovené zlý. Všeobecnú atraktivitu predných partií dotvára inšpirácia svetom SUV. Sem jednoznačne patrí odolne pôsobiaci predný nárazník so štýlovo zapracovaným ochranným oplastovaním. Nový Jogger sa v úvode svojho životného cyklu, v rámci vizuálnej identity predných partií, spoliehal na klasické, resp. lepšie povedané, doteraz používané fabrické logo. Automobilka ale aktuálne, v rámci celého portfólia, prechádza na novú vizuálnu identitu, reprezentovanú novým logom.

Predné partie nového modelu Dacia Jogger vychádzajú z outdoorovo ladeného hatchbacku Sandero Stepway.

Rodinne orientovaná novinka pôsobí zaujímavo aj pri pohľade z profilu. Vďaka dlhému rázvoru a pomerne krátkym previsom možno Jogger zaradiť do kategórie „automobilových jazvečíkov.“ Vzhľadom na celkové proporcie vozidla tu opticky pomerne nízka stavba karosérie evokuje čiastočne dynamický nádych. Orientáciu smerom na praktickú stránku pripomínajú užitočné strešné lyžiny v čiernom farebnom prevedení. Ako zaujímavý detail možno označiť predlžený druhý par dverí s citeľne vyššou vrchnou líniou. Robustný SUV nádych v tomto priestore pripomína výrazne ochranné oplastovanie lemov blatníkov a bočných prahov. Najvyššia výbavová konfigurácia Extreme disponuje automaticky 16-palcovými zliatinovými diskami v efektnej čiernej farbe. Čierne doplnky dotvárajú vo finále opticky atraktívny kontrast s testovanou oranžovou, oficiálne hnedou metalízou s prívlastkom Terracotta.

Základná krabicová silueta zadných partií celkom jednoznačne odkazuje na prioritnú orientáciu smerom na praktickú stránku. Ako zaujímavý detail možno v tejto súvislosti označiť náznak strešného spojlera. Testovaný Jogger je zároveň prvým modelom Dacia, kde klasickú anténu môže v prípade želania nahradiť štýlové riešenie v podobe žraločej plutvy. Na opticky robustný nádych plynule nadväzuje masívny zadný nárazník. Za najvýraznejší dizajnový prvok možno v tomto priestore označiť vertikálne orientované svetlomety. Tie si aj v najvyššej výbave musia vystačiť so žiarovkovou technikou. Pôvodné fabrické logo vzadu už od počiatku výroby nahradila nová identita s decentnými nápismi.

Automobilke sa podarilo v jednom balení atraktívne skĺbiť kombi, MPV aj SUV.

Rodina na prvom mieste

Receptu, pri ktorom mnohé už dôverne známe riešenia dopĺňajú nové a prioritne praktické prvky, ostala nová Dacia Jogger verná aj v kabíne. Už letmý pohľad tu opäť prezrádza jasnú inšpiráciu modelom Sandero, presnejšie jeho top verziou s prívlastkom Stepway. Na prvý pohľad jednoduchá, no zároveň vkusná architektúra palubnej dosky a okolitých výplní, sa prioritne spolieha na tvrdšie, a tým pádom ľahko udržiavateľné plastové moduly.

V danej cenovej kategórii si pochvalu zaslúži pomerne precízne dielenské opracovanie. Nápaditejší a zároveň aj exkluzívnejší nádych, palubnej doske ako aj lakťovým opierkam vo dverách, dodáva na dotyk príjemná tkanina. Dôraz, na čo najlepšiu ergonómiu a užívateľskú jednoduchosť, je v prípade novinky jasne cítiť aj v rámci prítomnosti množstva klasických ovládacích prvkov.

Palubná doska nového modelu Dacia Jogger.

Aj nový Jogger ostáva verný klasickému prístrojovému panelu s prehľadnými analógovými budíkmi. Na jednoduchý grafický motív, nadväzuje jednofarebný displej palubného počítača s logickým ovládaním, prostredníctvom multifunkčného volantu. Chválim, že v položkách menu sa okrem iného nachádza aj grafické vyobrazenie teploty chladiacej kvapaliny.

Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia dokážu stále oceniť klasické ovládanie klimatizácie, zastrešené samostatným hardwarovým modulom. Do rovnako funkčnej kategórie sa radí taktiež vyššie situovaná tlačidlová lišta. Tu je okrem iného, možné kedykoľvek pohotovo deaktivovať napríklad aj funkciu štart/stop.

Súčasťou najvyššej výbavy Extreme je aj konzola slúžiaca na uchytenie smartphonu.

Do priestoru vystúpený displej palubného infotainmentu je dôverne známy už aj z iných modelov značky Dacia. Rozhranie si na úkor prepracovaných animácií prioritne zakladá, na čo najprívetivejšej ovládateľnosti. Z grafickej stránky, ako aj rýchlosti odozvy, nepatrí infotainment značky Dacia k výkvetu automobilového priemyslu. Na druhej strane, mimo z času na čas „spomalenej“ vstavanej navigácie, mu ani nemožno nič zásadné vytknúť! Veľkú pochvalu si zaslúži matný povrch obrazovky, ktorý dokáže v praxi veľmi dobre odolávať stopám po nechcených odtlačkoch prstov.

Zaujímavou nadstavbou vstavaného displeja je originálna konzola slúžiaca na fixáciu smartphonu. Tá je už automatickou súčasťou testovanej najvyššej výbavy. To, že tu niekto premýšľal podčiarkuje prítomnosť zdroja energie v podobe šikovne umiestneného USB slotu. Rodinnú orientáciu nový Jogger pripomína aj v prípade dobre navrhnutých odkladacích priečinkov.

Predné sedačky disponujú komfortne mäkkým čalúnením.

Posed za volantom je vzhľadom na stavbu karosérie mierne vyvýšený. Rozhľad z miesta vodiča uľahčuje príjemne nízka línia bočných okien. Čiastočný hendikep, naopak, predstavujú pomerne široké ačkové stĺpiky s nie príliš praktickým sklonom. Dostatočne nadimenzované predné sedačky dostali vyslovene mäkké čalúnenie. Subjektívne, by som v tomto smere, predovšetkým pri dlhých presunoch, predsa len ocenil o niečo málo tuhšiu výplň.

Prístup do druhého, resp. potencionálne tretieho radu, do značnej miery uľahčuje veľký vstupný otvor s doširoka sa otvárajúcim druhým párom dverí. Delená zadná lavica druhého radu nedisponuje možnosťou posúvania. Z priestorového hľadiska, aj napriek tomu, dokáže novinka ponúknuť veľmi vzdušné podmienky nielen pre deti, ale aj dvojicu štandardne urastených dospelých.

Druhý rad disponuje delenou lavicou bez možnosti posúvania.

V prípade ak sa v testovanom modeli za seba usadí dvojica skutočne urastených pasažierov, môže v druhom rade vzniknúť limitný priestor pre kolená. Pri testovanej verzii Extreme sa pod to pričinili výklopné stolíky z tvrdého plastu. Predovšetkým deti pri tomto riešení, naopak, ocenia potencionálnu možnosť jednoduchej fixácie tabletu. Jogger, na druhej strane v zadnej časti kabíny, nedisponuje žiadnymi USB nabíjacími konektormi.

V prípade trojice dospelých cestujúcich, sa už v druhom rade prejaví limit vnútornej šírky. O to väčšie prekvapenie, ponúka novinka v treťom rade. Mechanizmus sklopnej a následne výklopnej delenej zadnej lavice, zaručuje reálne veľkorysý nástupný priestor aj do zadnej časti kabíny. Vďaka divadelnému usporiadaniu sedenia a postupne sa zvyšujúcej podlahe, musia predovšetkým vysokí jedinci, pri tomto úkone, napriek tomu počítať s určitým stupňom telesnej akrobacie.

Priestorom v treťom rade, má nový Jogger navrch nad väčšinou 7-miestnych SUV.

Rodinne orientovaná novinka, má ale v sumári nad drvivou väčšinou 7-miestnych SUV, navrch aj z hľadiska priestoru v treťom rade. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak vďaka neposúvateľnej prostrednej lavici, som sa v treťom rade vcelku pohodlne usadil aj ja pri mojej výške cca 185 cm!

Obrovskou mierou variability disponuje nový Jogger aj v rámci batožinového priestoru. Pri plnom 7-miestnom obsadení vozidla, je k dispozícii symbolická prepravná kapacita 160 litrov, vhodná na uskladnenie nákupných tašiek alebo školských vakov. Jednoduchým a intuitívnym úkonom, je možné sedadlá v treťom rade nielen sklopiť, ale v ďalšom kroku aj preklopiť. Dve samostatné sedačky tretieho radu je zároveň možné z vozidla taktiež úplne vybrať! Vzhľadom na ich príjemne nízku hmotnosť, zvládnu tento akt aj zástupkyne nežnejšieho pohlavia.

Silnou stránkou novinky je variabilita usporiadania interiéru.

V 5-miestnej konfigurácii je k dispozícii až 708 litrov batožinového priestoru. Ako už bolo spomenuté, aj druhý rad delených sedadiel je možné nielen sklopiť, ale aj preklopiť. Úplne vybrať z vodidla, ich už nemožno. Maximálna prepravná kapacita je až 1819 litrov. Testovaná, čisto benzínová motorizácia si palec hore zaslúži aj za prítomnosť náhradnej pneumatiky uchytenej v priestore pod vozidlom.

Špičková výbavová verzia Extreme, disponuje už bez nutnosti doplácania okrem už v nižších výbavách, dostupným tempomatom či zadnými parkovacími senzormi, napríklad aj prvkami ako: veľmi dobre fungujúci bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická klimatizácia, cúvacia kamera, sklopné stolíky v druhom rade alebo spomínaný demontovateľný držiak na telefón. Z príplatkových prvkov bol testovaný Jogger vybavený vstavanou navigáciou alebo vyhrievaním predných sedadiel.

Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1819 litrov.

Rodinný charakter

Nová Dacia Jogger sa nehrá na nič, čím nie je, ani po jazdnej stránke. Prioritou, aj v tejto disciplíne, ostáva rodinná orientácia. Veľkú pozornosť si v tomto kontexte zaslúži predovšetným vyladenie podvozka. Zaujímavosťou je, že Jogger je v cenníku vždy dostupný v konfigurácii so 16-palcovými kolesami, teda s dostatočnou výškou bočného profilu. Balónové pneumatiky, v kombinácii s dlhým rázvorom a reálne nízkou pohotovostnou hmotnosťou, na úrovni približne 1,3 tony, sa tu podpísali nielen pod príjemnú „ľahkosť“ ale aj jednoznačnú orientáciu smerom na jazdný komfort.

Vyladenie pruženia dokáže bezproblémov pochytať väčšinu bežných nedokonalostí našich ciest. Jogger príjemne prekvapil aj pri filtrácii reálne väčších nerovností. V daných podmienkach je jednoznačne cítiť, že tu konštruktéri počítali aj s potencionálnym využívaním na cestách, s horším povrchom. Druhou stranou mince testovaného podvozka, je o niečo vyššia hlučnosť. Pri nechcenom trafení prepadnutého kanalizačného poklopu či série hrubších prepadlín, tu jednoducho treba počítať s buchotavejším prejavom.

Podvozok testovaného modelu sa vyznačuje komfortne mäkkým vyladením.

Aj keď nová Dacia Jogger nemá v princípe žiadne športové ambície, čomu zodpovedá aj ľahučké riadenie bez spanej väzby, tak o vyladenie podvozka sa je možné oprieť aj pri temperamentnejších prejazdoch cez zákruty alebo potencionálnych krízových situáciách. Pri dynamickejšom prejazde cez zákruty sa testovaný exemplár síce svojsky nakloní, no predná náprava aj naďalej pomerne precízne reaguje na vodičove povely prostredníctvom volantu. Ak sa to už s nájazdovou rýchlosťou do zákruty predsa len preženie, tak sa k slovu prihlási prísne vyladená stabilizácia.

Vzhľadom na cenovku vozidla, som bol v sumári príjemne prekvapený s odizolovaním priestoru pre posádku. Z akustickej stránky, tu cestovanie nie je nijako nepríjemné ani pri diaľničnom tempe. Vďaka pomerne dobre zvládnutej aerodynamike, aj v tomto režime jazdy, preniká do kabíny viac hluku smerom od kolies, resp. podvozka.

Pohonná jednotka si veľmi dobre rozumie so 6-st. manuálnou prevodovkou.

Temperamentnou zvukovou farbičkou sa vo vyššom spektre otáčok zvykne prezentovať maloobjemový benzínový 3-valec, známy už aj z iných modelov značky. Aj keď motorizácia TCe 110 nepatrí medzi najkultivovanejšie 3-valce vo svojej objemovej kategórii, tak jeho kultúra chodu, tu nie je nijako otravná. Vďaka dopingu od turbodúchadla sa pohonná jednotka vyznačuje lineárnym nástupom výkonu. Pri bežnej jazde vo dvojici, má motor dostatok sily a elánu už aj v pásme tesne pod hranicou 2-tisíc otáčok. V rovnakom režime je aj vďaka 6-st. manuálnej prevodovke, s pomerne krátkymi prvými prevodmi, k dispozícii solidná jazdná dynamika.

Najväčšie otázniky logicky smerovali k tomu, ako si 110 koní modernej maloobjemovej motorizácie dokáže poradiť s plne obsadenou, alebo inak zaťaženou novinkou s logom Dacia. Maximálne užitočné zaťaženie testovanej verzie sa pohybuje na solídnej úrovni až 640 koní. Aj pri obsadení piatimi dospelými osobami, testovaný model zásadne nezlenivel. Adekvátna dynamika je v tomto režime k dispozícii, podľa očakávania, v o niečo vyššom spektre otáčok. S tým priamo súvisí potreba rozvážnejšej práce, s príjemne presnou kulisou 6-st. manuálnej prevodovky.

Nová Dacia Jogger nemá prehnané vysoké nároky, ani v prípade spotreby paliva.

Na SUV look, opticky odkazuje novinka aj parametrami veľmi slušnej svetlej výšky cca 20 cm. Aj keď Jogger v princípe bez problémov zvládane pohyb po lesných resp. poľných cestách, tak do náročnejších terénnych podmienok určený nie je. Limitom tu okrem štandardnej trakčnej kontroly na prednej náprave, môže byť aj pomerne dlhý rázvor. Napriek tomu, že testovaná novinka je v mestských uličkách adekvátne obratná, tak vzhľadom na dĺžku vozidla si trochu prvotnej zručnosti vyžaduje napríklad parkovanie v malých boxoch našich nákupných centier.

Z hľadiska ekonomiky prevádzky, je pri dnešných cenách palív racionálnejšou voľbou „hybridná“ LPG verzia. Svojimi nízkymi nárokmi na palivo, ale na konci dňa dokázala príjemne prekvapiť aj testovaná čisto benzínová konfigurácia. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil na sympatickej hodnote 5,6 l/100 km. To reálne zodpovedá sľubom výrobcu. Daný priemer je možné dosiahnuť, predovšetkým pri rozvážnejšom a pohodovom jazdnom štýle, a obsadenosti dvoma pasažiermi. Pri vyššej záťaži, resp. temperamentnejšom užívaní, stúpne výsledný priemer k 6-litrovej hranici. S priemernou spotrebou viac ako 6-litrov, treba automaticky počítať aj pri prioritnom užívaní v meste alebo diaľničných presunoch. Naopak, pri pokojnom presúvaní sa po okreskách, sa výsledný apetít pohybuje tesne nad hranicou 5-litrov.

Daciu Jogger ponúka mix viacerých modelov v jednom balení

A celkový dojem?

Úplne nová Dacia Jogger prichádza s veľmi atraktívnym mixom viacerých svetov. Jednoznačne najviac, je tu cítiť rodinnú MPV inšpiráciu. V sumári ide o veľmi zaujímavý priestranný model s férovou cenovou politikou, na ktorý dnes nemá prakticky žiaden zo 7-miestnych konkurentov cenovo adekvátnu odpoveď. Za prekvapenie testu možno označiť aj motorizáciu TCe 110, ktorá sa určite nestratí ani v automobile tohto formátu.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Dacia Jogger 1,0 TCe 110 Extreme 7-miest
Dĺžka: 4 547 mm
Šírka: 1 848 mm
Výška: 1 691 mm
Rázvor: 2 897 mm
Objem kufra: 708 litrov (5 miest)
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1280 – 1336 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,6 – 5,7 litrov na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,5 l / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact
Verzia/cena
Dacia Jogger 1,0 TCe 110 Extreme 7-miest (testovaný model) od 19 700 €
Dacia Jogger 1,0 TCe ECO-G 100 Essential 5-miest (LPG verzia) od 15 650 €

Exit mobile version