Autoinak.sk

Test: Dacia Sandero Stepway – Veľa muziky za rozumnú cenu

Test Dacia Sandero Stepway 2021

Značka Dacia môže dnes pokojne poslúžiť ako príklad veľmi úspešného automobilového príbehu. Z pôvodne „provinčnej“ rumunskej automobilky sa po vstupe francúzskej skupiny Renault stal automobilový zázrak. Dacia ale zároveň stála vždy nohami pevne na zemi a jej modely sa za atraktívnu cenu snažili ponúknuť vždy maximálnu pridanú hodnotu. Z automobilky zameranej pôvodne „len“ na menej nenáročné trhy Francúzi vybudovali hviezdu aj v náročnom priestore, v krajinách západnej Európy. Dacia zároveň len prednedávnom poodkryla svoje budúce ambície na čele s novou vizuálnou identitou. Ešte predtým sme mali možnosť spoznať taktiež dlho očakávané novinky. Vôbec prvý elektromobil s logom Dacia, v tomto smere dopĺňa úplne nová generácia úspešných kompaktných modelov Logan a Sandero. V prvom teste sme preverili ich pomyselný vrchol, v podobe atraktívnej outdoorovej verzie s prívlastkom Stepway.

Nový model Dacia Sandero Stepway s modernou prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,0 TCe 90, skombinovanou s automatickou CVT prevodovkou v špičkovej výbave Comfort, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Dacia Sandero Stepway

Novodobá história značky Dacia sa začala písať v roku 2004, spolu s príchodom vtedy revolučného modelu Logan. Ak sa chcela automobilka výraznejšie presadiť aj na náročnejších trhoch, tak k tomu nutne potrebovala rozšírenie modelového portfólia. V závere roka 2007 bol po prvýkrát predstavený praktickejší súrodenec, odvodený od klasického sedanu. Malý hatchback dostal označenie Sandero. Približne o rok neskôr prišla Dacia aj s pomyselným vrcholom svojho kompaktného modelového radu. Reč je o súrodencovi s vyššou svetlou výškou s názvom Dacia Sandero Stepway.

Zákazníkmi obľúbený Stepway sa stal pevnou súčasťou modelového radu Sandero aj pri druhej generácii z roku 2012. V závere minulého roka automobilka predstavila dlhoočkávú tretiu generáciu modelov Logan a Sandero, pri ktorej opäť logicky nechýba ani štýlová verzia s prívlastkom Stepway.

Aktuálne má značka Dacia v ponuke už tretiu generáciu modelového radu Sandero

Nová generácia predstavuje pre značku Dacia zároveň malú revolúciu. Nový modelový rad po prvýkrát využil modernú podvozkovú platformu CMF-B, na ktorej sú v princípe postavené aj aktuálne modely značky Renault. Okrem medzigeneračne citeľne vyššej tuhosti karosérie a lepšej pasívnej bezpečnosti, automobilka v prípade nových modelov citeľne zapracovala aj na poli dostupných technológií.

Aj keď sa nový modelový rad aj naďalej sústredí predovšetkým na bezkonkurenčný pomer medzi nadobúdacou cenou a následne získanou hodnotou, tak do výbavy medzigeneračne pribudlo množstvo moderných výbavových prvkov. Asistenčná systémy dopĺňajú už v základe LED technika v rámci stretávacích svetiel. Zároveň ide o prvý model značky Dacia, ktorý môže byť vybavený elektronickou parkovacou brzdou či dokonca funkciou bezdrôtového prepojenia moderných smartfónov s infotainmentom vozidla! Vzhľadom na aktuálne zákaznícke preferencie do ponuky hneď od začiatku pribudla aj kombinácia s komfortnou automatickou prevodovkou.

Moderná a zároveň konštrukčne odolná motorizácia 1,0 TCe 90

Paleta dostupných pohonných jednotiek, s prihliadnutím na prísne emisné normy, v princípe pozostáva z jedinej alternatívy. Reč je modernom no zároveň konštrukčne robustnom prepĺňanom benzínovom 3-valci s nepriamym vstrekom paliva 1,0 TCe. Verzia TCe 90 (výkon 91 koní) je k dispozícii v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. testovaným CVT automatom. Dacia zároveň myslí aj na ekológiu. Podobne ako v prípade modelu Duster, je modelový rad Sander k dispozícii tiež s fabrickou LPG prestavbou. Verzia TCe 100 LPG sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Vďaka vyššiemu oktánovému číslu plynu je tu maximálny výkon navýšený na rovných 100 koní.

Vizuálne atraktívny

Nová generácia modelového radu Sandero v porovnaní so svojim predchodcom po rozmerovej stránke citeľne povyrástla. Už základný model svojim atraktívnym vzhľadom na základe pocitov a optických dojmov podvedome reálne prekonáva svoju skutočnú cenovku. Toto tvrdenie platí ešte viac pri testovanej outdoorovej verzii s prívlastkom Stepway s vyšperkovanými detailmi.

Okrem optickej robustnosti po vizuálnej stránke zaujme model Sandero Stepway aj efektnou svetelnou technikou

Za vizuálnu dominantu prednej časti možno označiť prevedenie modernej svetelnej techniky. Efektný motív denného svietenia inšpirovaným písmenkom Y, dopĺňajú za tmy až nečakane výkonné stretávacie LED-ky. Vo finále je len škoda, že rovnakú techniku nedopriala Dacia aj diaľkovým svetlám. Tie si musia aj naďalej vystačiť „len“ s halogénovou technikou. Na svetelný motív predných svetlometov opticky nadväzuje dizajn masky s pochromovanými doplnkami. Verzia Stepway k fabrickému logu pridáva aj sebavedome označenie modelu. Outdoorovú atmosféru ešte viac umocňuje nielen štýlové, ale v princípe aj užitočné dvojfarebné ochranné oplastovanie predného nárazníka.

Opticky robustne pôsobí novinka aj pri pohľade z profilu. Pod tento efekt sa okrem už podvedomé očakávaného ochranného oplastovania akurátnej veľkosti podpísali tiež vytiahnuté blatníky. Toto riešenie v sumári ešte viac evokuje robustný SUV efekt. Výsadou testovanej verzie Stepway je mohutný strešný nosič. Ten okrem efektného zakomponovaného názvu modelu možno jednoducho prestavať aj na praktické priečne usporiadanie. Za vrchol opticky efektnej hry možno pri testovanom modeli označiť kolesá s priemerom 16 palcov. Na prvý pohľad štýlové disky zliatin sú reálne „len“ šikovne vymyslené „puklice“, ktoré Dacia nazýva Flexwheel Saria. Dacia má ale za príplatok 200 eur v ponuke alternatívne aj plnohodnotné disky z ľahkých zliatin.

Zadná časť ponúka v princípe veľmi jednoduché a uhladené línie

Dizajnovo najdecentnejšie a zároveň najuhladenejšie pôsobí aj v prípade modelu Stepway zadná časť karosérie s jednoduchými líniami. Optickou dominantou sú aj v tomto priestore atraktívne koncové svetlá s podpisom v tvare dvojitého písmena Y. Odolnosť aj v tomto priestore podčiarkuje dvojfarebné ochranné oplastovanie zadného nárazníka, ktoré vytvára v sumári zaujímavý kontrast s testovanou konfiguráciou, s tmavomodrou metalízou s názvom Iron.

Revolúcia v interiéri

Najmarkantnejší medzigeneračný pokrok modelového radu Dacia Sandero je z môjho pohľadu najviac citeľný v interiéri. Toto konštatovanie je možné rozdeliť pokojne na dva samostatné celky. Nárast vonkajšej šírky sa pri novinke podpísal do citeľne dospelejších priestorových pomeroch v kabíne. Druhý hlavný pilier pokroku reprezentuje kvalitatívna a výbavová stránka.

Palubná doska nového modelu Dacia Sandero Stepway

Novinka už ani v interiéri nepôsobí dojmom ako vyslovene cenovo dostupný automobil. Gro materiálov použitých na palubnej doske, síce aj v tomto prípade pozostáva z tvrdých plastov, no Dacia si tu dala podstatne viac záležať na ich dielenskom opracovaní, ako aj komplexnom lícovaní. Tak trochu luxusný efekt, ktorý je výsadou testovanej verzie Stepway, reprezentuje na dotyk prijemná a zároveň aj opticky efektná textília vypĺňajúca centrálnu časť palubnej dosky, ale tiež lakťové opierky vo výplach predných dverí. Špeciálnu atmosféru na palube zároveň podčiarkuje farebne kontrastný oranžový motív. Imidžová frajerinka je viditeľná na výduchoch ventilácie, madlách dverí, ale aj pri stehoch prešívania látkových sedadiel.

Multimediálne rozhranie možno označiť pri testovanom modeli za prvok automobilovej moderny

Aj napriek vyššie naznačeným vizuálnym efektom sa nová generácia modelového radu Dacia Sandero snaží byť po užívateľskej stránke, čo najjednoduchšia. Tomu zodpovedá aj „jednoduchá“ architektúra palubnej dosky s logickým rozmiestnením klasických ovládacích prvkov. Obdobného trendu sa drží stále konzervatívne stvárnenie prístrojového panelu s klasickými analógovými budíkmi. Jednoduchá a funkčná grafika okrem samotných budíkov dominuje aj jednofarebnému displeju palubnému počítača. Modifikovaná logika ovládania teraz ponúka lepšiu intuitívnosť s možnosťou prepínania skupiny údajov o jazde s položkami palubného počítača. Príklad funkčnej klasiky tu drží už notoricky známy samostatný modul klimatizácie s prehľadným a jednoduchým ovládaním.

Vyšší posed patrí rovnako k výsadám nového modelu Dacia Sandero Stepway

Dotyk automobilovej moderny, naopak, reprezentuje medzigeneračne vylepšený palubný infotainment, s vystúpenou dotykovou obrazovkou. Dacia si okrem rýchlejších odoziev na dotyk a celkovo prehľadnejšieho usporiadania dala záležať aj na ďalších detailoch. Dotyková obrazovka s matnejším povrchom poteší tiež menšou náchylnosťou na zanechávanie odtlačkov prstov. V prípade nižšej verzie systému, bez vstavaného navigačného modulu, je možné k obrazovke jednoducho pripevniť držiak na smartphone, ktorý je možné zároveň dobíjať prostredníctvom USB portu v tesnej blízkosti obrazovky.

Testovaná verzia Stepway pripomína SUV modely aj v rámci vyššieho posedu za volantom. V tejto súvislosti musím okrem celkového výhľadu z vozidla pochváliť aj rozumne nadimenzované predné sedačky s príjemne mäkkým a komfortným čalúnením. Pomyselnú čerešničku posedu tu reprezentuje novinka v podobe anatomicky tvarovaných bezpečnostných hlavových opierok. Za kompromisné riešenie, v rámci cestovného komfortu možno naopak označiť úzku, núdzovú lakťovú opierku integrovanú priamo do modulu operadla vodičovho sedadla. Ide o obdobné riešenie ako využívajú úžitkové automobily.

Nová Dacia Sandero sa z priestorového hľadiska radí k špičke segmentu B.

Fakt, že nová Dacia Sandero Stepway patrí z priestorového hľadiska k špičke automobilov zo segmentu B, pripomínajú aj priestorové pomery v druhom rade. Na druhej strane práve v tomto priestore je najviac cítiť aj zameranie smerom, na čo najnižšiu cenovku. Pomerne tvrdým plastovým vypĺňam druhého páru dverí sekunduje podvedome očakávaná absencia moderných USB konektorov.

Batožinový priestor so základnou kapacitou 328 litrov, možno v danom segmente označiť za plne použiteľný a dostatočne priestranný. Vyššiu nakladaciu hranu kompenzuje užitočná dvojitá podlaha, dostupná za symbolický príplatok 60 eur. Práve vďaka tomuto riešeniu je možné dosiahnuť optimálnu rovinu pri preprave nadrozmerných predmetov v konfigurácii so sklopenými operadlami v druhom rade. Pri manipulácii s ťažšími premetmi si tu treba dávať pozor na nechcene poškriabanie nielen masívneho zadného nárazníka, ale aj lakovanej kovovej spodnej hrany kufra. Z praktickej stránky si zaslúži palec hore prítomnosť užitočnej rezervnej pneumatiky v priestore pod podlahou.

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 328 litrov

Nová Dacia Sandero Stepway aj napriek stále atraktívnej cenovke nerobí žiadne bolestivé kompromisy ani z hľadiska výbavy na palube. Testovaný model vo verzii Comfort a takpovediac plnke, už bez nutnosti doplácania disponuje okrem bezpečnostnej výbavy aj prvkami ako: dažďový senzor, elektrické ovládanie všetkých štyroch okien, kožený volant či strednou verziu multimediálneho rozhrania bez vstavanej navigácie. Už v základe sú pritom okrem LED svetiel k dispozícii aj prvky ako tempomat s obmedzovačom rýchlosti, svetelný senzor, manuálna klimatizácia alebo centrálne zamykanie.

Prekvapivo dospelá

Nová Dacia Sandero Stepway dokázala v rámci testu vo finále prekvapiť a zároveň presvedčiť aj svojimi, až prekvapivo dospelými jazdnými vlastnosťami. Prekvapenie je o to príjemnejšie, že vzhľadom na výslednú cenovku testovaného kúsku od neho prakticky nikto v princípe neočakáva žiadne zázraky.

Prístrojový panel sa aj naďalej spolieha na analógovú klasiku

Z novej a modernej konštrukčnej platformy vo finále najviac ťaží vyladenie podvozka. Ten možno vzhľadom na aktuálne dostupné výkonové spektrum modelového radu Sandero pokojne označiť ako konštrukčne predimenzovaný. Pruženie možno označiť ako poddajnejšie a skôr komfortnejšie. Konštrukčná robustnosť modelu Sandero sa inými slovami prejavuje bezproblémovou schopnosťou futrovania bežných nerovností. Vyslovené hrubé nerovnosti už ale nie sú verzii Stepway aj napriek vyššiemu podvozku vyslovene po chuti.

Širšia stavba nového modelu sa v pozitívnej miere premietla aj pod jazdné vlastnosti na kvalitnom asfalte. Aj dynamickejšie prejazdy cez zákruty, nie sú v prípade testovanej verzie vyslovene nepríjemné. Po tento fakt sa bezpochyby podpísala aj hmotnosť vozidla na úrovni cca 1,2 tony. Ak to vodič s nájazdovou rýchlosťou do zákruty predsa len preženie, tak už pri náznaku problémov sa k slovu prihlási anjel strážny v podobe elektronických systémov. Na danú porciu kilogramov pri spomaľovaní s rezervou, postačujú aj „len“ bubnové brzdy na zadnej náprave.

CVT automat svojim vyladením so simuláciou prevodov pôsobí až nečakane dospelo

Pocitová ľahkosť sa tu v pozitívnej miere premieta pod až nečakane precíznu ovládateľnosť. Samotné riadenie, tu ale na druhej strane pôsobí až príliš preposilovaným dojmom. V rámci danej kategórie možno ako plne akceptovateľné označiť tiež odhlučnenie priestoru pre posádku. To ale v princípe platí len pri pohodovej jazde. O niečo vyššia aerodynamická hlučnosť začne do interiéru prenikať vo vyššom rýchlostnom tempe, ako aj pri jazde po diaľnici.

Do konceptu úprimného a poctivého automobilu s názvom Dacia Sandero vo finále zapadá aj pohonná jednotka v útrobách. Moderný benzínový prepĺňaný 3-valec zaujme svojou konštrukčnou odolnosťou a jednoduchosťou, pod ktorú sa podpísal predovšetkým nepriamy vstrek paliva. Deklarovaný výkon 91 koni testovanej pohonnej jednotky TCe 90, na jednej strane nenadchne, no na strane druhej určite ani neurazí. Motor dokáže rovnako potešiť svojou kultúrou chodu. V princípe však testovanej konfigurácii zo všetkého najviac vyhovuje pokojný a rozvážny štýl jazdy.

Pri testovanej konfigurácii treba zároveň počítať s o niečo vyššou spotrebou paliva, ako je tomu pri manuálnej prevodovke.

Vďaka už vyššie spomenutej hmotnosti vozidla, nebola sklamaním ani reálna jazdná dynamika testovanej verzie s automatickou prevodovkou. Maloobjemovému prepĺňanému motoru zvykne v hornom spektre otáčok, z hľadiska záťahu, logicky dochádzať dych. Viac predvídavosti, resp. väčšiu rezervu si napriek tomu treba plánovať predovšetkým pri bezpečnom predbiehaní iného vozidla. Ešte o niečo lepšie dynamické parametre, pritom samotný výrobca deklaruje pri verzii s klasickým manuálom. Automat v sumári možno považovať, predovšetkým, ako komfortnú alternatívu.

Samočinná prevodovka s CVT konštrukciou zároveň prekvapuje svojou až nečakanou dospelosťou. Automat aj napriek svojej konštrukcii autenticky simuluje radenie jednotlivých prevodových stupňov. Tento efekt dodáva samotnej jazde veľmi prirodzený nádych. Výhodou CVT prevodovky je okrem iného aj možnosť citlivého a presného manévrovania v pomalých rýchlostiach. Ešte opatrnejší rozjazd tu dokáže sprostredkovať netradičný mód L. Aj keď som toto riešenie počas testu v praxi nepotreboval, tak reálnu užitočnosť módu L si viem predstaviť pri rozjazde na nestabilnom podklade, resp. zhoršenej adhézií. Výhrada v tomto prípade ale smeruje k samotnej pozícii jedného módu L na voliči prevodovky. Jeho “plánované” nezaradenie si po pocitovej stránke treba postupne nacvičiť.

Vyššia svetlá výška znamená pri modeli Dacia Sandero Stepway viac slobody v ľahkom teréne.

Vďaka vyššej svetlosti podvozka, kde výrobca deklaruje veľmi slušných 201 mm, si Sandero vo verzii Stepway trúfa aj do ľahšieho terénu. Poľné, resp. lesné cesty pre tento model nepredstavujú prakticky žiaden problém. V náročnejších podmienkach už môže byť limitným faktorom pohon prednej nápravy. Dacia Sandero Stepway v tomto smere nedisponuje ani špeciálne vyladenou trakčnou kontrolou. Toto som si v praxi overil predovšetkým v situáciách pri simulovanom prekrížení náprav, keď bolo na prekonanie prekážky potrebné pracovať predovšetkým s hybnosťou vozidla.

Spotreba paliva sa na konci týždňového testu v kombinovanom režime ustálila na hodnote 6,6 litra. Táto hodnota približne zodpovedá tomu, čo sľubuje samotný výrobca. Novinka je logicky najsmädnejšia pri vysokej záťaži či na diaľnici. Tu už treba s apetítom približujúcim sa k 8-litrom. Naopak, najúspornejšie vie byť Sandero Stepway na okreskách, kde výsledný priemer nie je problém stlačiť pod hodnotu 5,5 litra.

Verzia Stepway je vlajkovou loďou modelového radu Dacia Sandero

A náš celkový dojem?

Nová Dacia Sandero Stepway ostáva aj napriek vizuálne atraktívnemu obalu v princípe stále predovšetkým úprimné auto, ktoré sa na nič nehrá. Okrem racionálne navrhnutej kabíny a plne akceptovateľných jazdných vlastností, si veľkú pochvalu zaslúži aj za stále veľmi atraktívne nastavenú cenovú politiku.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 CVT Comfort

Dĺžka: 4 099 mm
Šírka: 1 848 mm
Výška: 1 587 mm
Rázvor: 2 604 mm
Objem kufra: 328 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 67/91
Krútiaci moment Nm: 142
Pohotovostná hmotnosť: 1197-1234 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 163
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 – 6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6 / 100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact

Verzia/cena

Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 CVT Comfort (testovaný model) od 14 100 €
Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 Essential od 11 600 €

Recenzia

Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 CVT Comfort

87% Skóre

Dĺžka: 4 099 mm Šírka: 1 848 mm Výška: 1 587 mm Rázvor: 2 604 mm Objem kufra: 328 litrov Motor: zážihový Pohon: predný Počet valcov: 3 Výkon kW/koní: 67/91 Krútiaci moment Nm: 142 Pohotovostná hmotnosť: 1197-1234 kg Maximálna rýchlosť km/h: 163 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,2 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: CVT Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 – 6,4 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6 / 100 km Pneumatiky: Continental EcoContact

Výhody

  • Dizajn opticky prevyšujúci cenovku vozidla
  • Racionálny a priestranný interiér
  • Atraktívna cenovka

Nevýhody

  • Na mechanické poškodenie náchylná lakovaná hrana batožinového priestoru
  • Preposilované a umelé riadenie
  • Pri kombinácii s CVT automat vyššia spotreba paliva

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 80%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlastností 80%
  • Pohonná sústava 80%
  • Cena 100%

Dacia Sandero Stepway 1,0 TCe 90 CVT Comfort DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

11600€
Exit mobile version