Autoinak.sk

Test: FIAT 500 Hybrid – Retro skombinované s modernou

Test FIAT 500 2020

Hrdo vztýčenú zástavu značky FIAT medzi klasickými osobnými automobilmi nesie v Európe úspešne už niekoľko rokov kultový model 500. Talianom sa pri tomto automobile podarilo dokonale skombinovať historický odkaz s modernými nárokmi dnešného sveta. Aktuálna „ekologická“ doba tlačí prostredníctvom legislatívy viac ako kedykoľvek predtým na znižovanie emisií. A tento narastajúci tlak si nemôže dovoliť ignorovať ani turínska automobilka. Aj budúcnosť značky FIAT bude preto spočívať v postupnej elektrifikácii. Pomerne veľký šok spôsobilo začiatkom aktuálneho roka oficiálne predstavenie novej generácie modelu FIAT 500. Ten v rámci pohonu odvážne vsádza výhradne len na moderné „baterky“. Konzervatívni priaznivci klasiky napriek tomu nemusia smútiť. Okrem plne elektrickej novinky sa bude naďalej vyrábať i aktuálna generácia. A aj súčasný model 500 prichádza so zásadnou inováciou. Tú predstavuje čiastočná elektrifikácia v podobe príchodu úplne novej hybridnej verzie, ktorú sme podrobili nášmu testu.

Vynovený FIAT 500 s úplne novou mild-hybridnou zážihovou motorizáciou 1,0 BSG, skombinovanou so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v štýlovej výbave Longue, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria FIAT 500 Hybrid

Legendárna 500-vka, nielen v Taliansku známa aj ako „Cinquecento“, patrí bezpochyby k absolútne najikonicnejším automobilom v celej histórii! Všetko sa to začalo už v roku 1936 pri praotcovi, ktorým bol model FIAT 500 Topolino. Ešte väčšiu slávu a uznanie stihol zožať ikonický povojnový model FIAT 500 s prívlastkom „nouva“ z rokov 1957 – 1975. Práve tento automobil dokázal bez popreháňania reálne mobilizovať nielen celé Taliansko, ale aj mnohé ďalšie krajiny.

V Turíne následne v 90. rokoch experimentovali s modernou podobou legendy prostredníctvom duchovného nástupcu FIAT Cinquecento. Skutočná automobilová retro revolúcia ale nastala v roku 2007. Vtedy FIAT začal predávať znovuzrodený model 500, ktorý po dizajnovej stránke celkom jasne odkazoval na pôvodný model 500 nouva z 50. rokov minulého storočia. V útrobách tohto moderného drobca sa ale už podľa očakávaní ukrýval koncepčne moderný automobil.

Novinkou modelového radu FIAT 500 je hybridná verzia.

Z novej 500-vky sa stal veľmi rýchlo predajný hit. Tento automobil spolu so sesterským FIAT Panda, z hľadiska predaja a odbytu, už mnoho rokov neohrozene kraľuje celému segmentu tzv. mini automobilov na starom kontinente. Pôvodný retro dizajnový koncept z roku 2007 paradoxne nezostarol ani v roku 2020. Taliani pravdepodobne aj preto dopriali svojmu rodinnému striebru len jednu zásadnejšiu modernizáciu z roku 2016. Turín sa aj napriek tomu a stále neutíchajúcemu záujmu o túto ikonu postupne pripravuje aj na budúcnosť. Dnes už existuje úplne nový model FIAT 500, ktorý v kultovom retro dizajnovom balení využíva modernú techniku v podobe výhradnej implementácie eklektického pohonu. Na slovenskom trhu sa táto revolučná novinka objaví pravdepodobne už v závere tohto roka. FIAT napriek tomu stále myslí aj na „zadné dvierka“. Paralelne s novinkou sa bude nejaký čas vyrábať a predávať aj aktuálny model, ktorý drží v top forme okrem iného aj príchod úplne novej hybridnej verzie!

Aktuálna paleta pohonných jednotiek pri tomto modeli tak pozostáva z pôvodného atmosférického 4-valca s objemom 1,2 litra a výkonom 69 koní. Táto verzia je však dostupná výhradne v kombinácii s 5-stupňovým robotizovaným automatom. Pôvodnú verziu s manuálnou prevodovkou nahrádza v princípe úplne nová mild-hybridná verzia, reprezentovaná zážihovým atmosférickým 3-valcom 1,0 BSG s výkonom 70 koní. Nová motorizácia sa pre zmenu kombinuje len so 6-stupňovým manuálom. Pre úplnosť dodajme, že spomínaný litrový 3-valec má FIAT preverený už z latinskoamerických trhov. Pre použitie v Európe ho optimalizoval s prihliadnutím na aktuálne prísne emisné limity. Kultový model 500 ostáva aj naďalej v ponuke v dvoch karosárskych vyhotoveniach. Testovaný „hatchback“ dopĺňa naďalej aj štýlové Cabrio.

Atmosférický 3-valec 1,0 BSG disponuje výkonom 70 koní.

Nezameniteľný dizajn s nádychom retra

Ako je známe, v dnešnej dobe patrí práve atraktívny dizajn k najzásadnejším faktorom, podľa ktorých sa vo finále predávajú nové automobily. Pre testovaný model FIAT 500 platí toto tvrdenie dvojnásobne. Jeho „roztomilý“ vzhľad s jasnou inšpiráciou v historickom modeli sa radí k hlavným pilierom úspechu tohto modelu. Zaujímavosťou je, že retro dizajn z roku 2007 takmer dokonale odoláva pôsobeniu času aj v roku 2020! Na tomto tvrdení nezmenila vôbec nič ani implementácia mild-hybridnej techniky, ktorá sa dizajnu prakticky vôbec nedotkla.

Predným partiám preto aj naďalej dominujú „roztomilé“ a zároveň úsmevné oblé línie, inšpirované historickým modelom. V tomto smere sa nebojím povedať, že drvivej väčšine populácie dokáže malý FIAT pri vizuálnom kontakte nielenže podprahovo zlepšiť náladu, ale aj vyvolať úsmev na tvári. Dominantným dizajnovým prvkom sú tu aj naďalej dva páry okrúhlych svetlometov. Efektné LED denné svietenie v prípade testovaného kúsku dopĺňala základná svetelná technika s plne akceptovateľnou svetelnou účinnosťou. Praktickým prekvapením je v tomto smere aj pomerne precízne nasvietenie zákrut, čím malý FIAT podčiarkuje svoje hlavné využitie v tzv. „mestskej džungli“. Na minulosť odkazuje aj minimalistická maska chladiča s fabrickým logom uprostred. Účinné chladenie motora reálne zabezpečuje až pomerne výrazný otvor v spodnej časti nárazníka, ktorý pri testovanom kúsku dostal efektné chrómové dizajnové prevedenie.

Nadčasový retro dizajn modelu FIAT 500 zapadne do každého prostredia.

Oblým krivkám sú verné aj bočné partie. Len 15-palcové disky kolies tomuto mini automobilu sedia priam dokonale. Palec hore si zaslúži aj ich efektný dizajnový výplet. Kolesá sú zároveň umiestnené prakticky až v rohoch karosérie. Toto má vo finále pozitívny vplyv nielen na jazdné vlastnosti, ale aj na celkový vnútorný priestor. Veľkú časť profilu najmenšieho modelu z rodiny FIAT vypĺňajú pomerne veľké dvere. Predovšetkým nežnejšie pohlavie pri tomto modeli bezpochyby ocení aj pestrú skladbu dostupných autentických farebných odtieňov. Pre úplnosť dodávam, že netradičná zelená farba testovaného modelu nesie originálny prívlastok Lattementa.

Zadným partiám už od faceliftu veľmi pristanú štýlové a dynamickejšie koncové svetlá, s centrálnou časťou lakovanou vo farbe karosérie. Na prítomnosť hybridnej techniky v útrobách vo finále upozorňuje prakticky len výrazný štítok „hybrid“ v ľavej časti dverí batožinového priestoru. Zaujímavosťou hybridnej verzie je aj naďalej určitá športová emócia reprezentovaná nielen efektnou, ale aj reálne funkčnou oválnou koncovkou výfukového systému.

Aj hybridná verzia po vizuálnej stránke kopíruje klasický model FIAT 500.

Nezameniteľnú atmosféru ponúka aj interiér

Prepracované detaily boli vždy všeobecne silnou stránkou talianskej dizajnovej školy. Model FIAT 500 možno v tomto smere pokojne označiť za výkladnú skriňu. Na dokonalú retro reinkarnáciu exteriéru totiž priamoúmerne nadväzuje aj štýlový interiér.

Skladba použitých materiálov, ako aj celkový „look“ palubnej dosky sa mimoriadne hodia k celkovému charakteru tohto vozidla. Príjemným prekvapením je vo finále aj precízna úroveň samotného dielenského opracovania. Dobovú atmosféru tu dokonale navodzuje lakovanie centrálnej časti palubnej dosky vo farbe vonkajšej karosérie. Dominantou palubnej dosky je po vzore historického predchodcu opäť okrúhly prístrojový panel. V prípade testovanej výbavy ho vypĺňa štýlové analógové prevedenie vonkajšieho rýchlomeru a vnútorného otáčkomeru. Centrálnu časť tohto priestoru tvorí jednoduchý grafický displej palubného počítača. Okrem klasických ukazovateľov a stupnice momentálneho nabitia akumulátora pribudol v jeho záložkách aj údaj o vyrekuperovanej elektrickej energii. Vo vyšších výbavách už takúto jednoduchšiu verziu nahrádza plne grafické stvárnenie prístrojového panela v podobe farebného TFT displeja.

Palubná doska modelu FIAT 500.

Premostenie na aktuálnu modernú dobu pripomína centrálna časť palubnej dosky s pekne zapracovaným multimediálnym rozhraním UConnect s dotykovou obrazovkou s priemerom 7 palcov. Infotainment už tradične komunikuje v angličtine, slovenský, resp. český jazyk v ponuke absentujú. Funkcie a aplikácie tohto rozhrania sú už dobre známe aj z iných modelov značky FIAT. V prípade 500-vky treba pri priamom dopade slnečných lúčov počítať s horšou čitateľnosťou údajov. Naopak, za výhodu možno označiť matný povrch obrazovky, ktorý pomerne úspešne odoláva zanechávaniu nechcených odtlačkov prstov.

Z užívateľského hľadiska je prehľadne a jednoducho vyriešený aj modul s automatickou klimatizáciou. Z ergonomického hľadiska je pri modeli 500 autentickou špecialitou priestorovo šetrnejšie umiestnenie elektrického ovládania okien, v priamom susedstve manuálnej prevodovky, na ktoré si treba určitý čas zvykať.

Moderným prvkom v inak štýlovom retro interiéri je dotykové rozhranie infotainmentu.

Ak napriek malým vonkajším rozmerom karosérie sa vodič v testovanom modeli necíti vyslovene stiesnene. Vyvýšený posed za volantom je typickým špecifikom testovaného modelu. Toto riešenie je zároveň zárukou veľmi dobrého výhľadu z vozidla. Mimochodom, práve v priestore pod sedadlom vodiča sa nachádza aj kompaktná batéria mild-hybridného systému. Predné sedačky sú zároveň nadimenzované až nečakane veľkoryso, čím budú s veľkou pravdepodobnosťou z hľadiska cestovného komfortu vyhovovať aj objemnejším postavám.

Z imidžových detailov stojí v rámci testovanej konfigurácie za zmienku napríklad efektný volant čalúnený bielou kožou. Z ostatných dômyselných detailov dávam palec hore aj retro kľučkám dverí. Vzhľadom na zameranie vozidla možno za plne akceptovateľnú označiť aj ponuku dostupných odkladacích priečinkov. Tradičnú schránku v priestore pred spolujazdcom dopĺňajú aspoň minimalistické boxy vo dverách. Ďalej sú tu k dispozícii priečinky na nápoje skombinované s vtipným výliskom, do ktorého je možné vo vertikálnej polohe zafixovať napríklad aj moderný smartfón.

Aj napriek malým vonkajším rozmerom ponúkajú predné sedadlá dostatok priestoru i pohodlia.

Samozrejme, FIAT 500 nebol navrhnutý ako rodinný automobil. O to viac dokáže prekvapiť reálna priestorová ponuka v druhom rade. Na kratšie až stredne dlhé vzdialenosti tu dokážu dokonca obsedieť aj dvaja štandardne urastení dospelí. Limitujúcim v danom priestore je vo finále priestor pre hlavu a kolená. Pri vstupe do druhého radu treba zároveň počítať aj s určitou dávkou telesnej akrobacie.

Rozmery zástupcu zo segmentu mini automobilov kopíruje aj batožinový priestor so základnou kapacitou na úrovni 185 litrov. Príjemným prekvapením je prítomnosť dojazdovej pneumatiky pod úrovňou podlahy. Celkovú prepravnú kapacitu je možné jednoducho navýšiť až na 550 litrov prostredníctvom sklopenia zadných operadiel. Testovaný model disponoval jednoduchšou nedelenou verziou. Za príplatok 90 eur je ale k dispozícii praktickejšie riešenie v podobe predelenia zadných operadiel v pomere 50/50.

Priestorová ponuka v druhom rade.

Hybridný FIAT 500 dorazil do nášho redakčného testu v druhej najdostupnejšej výbave Lounge. O to príjemnejšie prekvapenie predstavujú prvky, ktoré sú v nej už zahrnuté. Za všetko stojí za zmienku napríklad tempomat, kožený volant či spomínané rozhranie UConnect, rozšírené o funkcie zrkadlenia smartfónov. Z prvkov v opcii zvýšili celkový komfort na palube aj automatická klimatizácia či zadné parkovacie senzory.

Hybrid pozitív

Pri trochu „vynútenej“ implementácii hybridného pohonu do dovtedy prakticky bezchybného automobilového konceptu prichádzajú na rad oprávnené otázniky, či sa tým predsa len nenaruší celkový charakter vozidla. Naznačené obavy sú ešte viac opodstatnené pri takých kultových automobiloch, medzi ktoré sa radí aj FIAT 500! Hneď na úvod treba zdôrazniť, že moderný pohon v praxi neubral prakticky nič z čara a autenticity tohto modelu.

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 185 litrov.

Pod magickou formulkou hybrid FIAT ponúka kombináciu retra a moderny s prihliadnutím na samotnú pohonnú jednotku. V dobrom slova zmysle, za retro tu možno považovať odolný a jednoduchý atmosférický 3-valec 1,0 BSE. Za skratkou BSE sa ukrýva remeňom poháňaný štartér-generátor s výkonom 3,6 kW. A to je práve spomínaná moderna. Taliani v tomto prípade prichádzajú s mild-hybridnou technológiou a 12 V palubnou sieťou, ktorá samostatne nedokáže poháňať vozidlo. Elektrická sústava je určená na to, aby pomáhala spaľovaciemu motoru pri rozjazde, resp. vysokej záťaži. Týmto krokom sa nielenže šetrí palivo, ale elektrosústava svojím spôsobom supluje aj prepĺňanie. Vo finále sa jej prítomnosť odzrkadlí v energickejšom prejave a celkovo lepšej jazdnej dynamike. Opomenúť zároveň nemožno ani fakt, že jednoduchá koncepcia hybridu sa v negatívnom smere nepremietla ani do výslednej cenovky vozidla.

Vyslovene „hybridný“ alebo prehnane ekologický rozmer nie je v prípade novej pohonnej jednotky 1,0 BSE citeľný ani v praxi. Atmosférický 3-valec má charakterovo predovšetkým vo vyšších drsnejší zvukový prejav, čo sa k malej mestskej štýlovke vyslovene hodí. Napriek tomu je až nečakane kultivovaný a do interiéru sa príliš neprenášajú žiadne neželané vibrácie. Prítomnosť elektrifikácie a Li-on akumulátora je najviac citeľná pri režime tzv. brzdenia motorom. Po každom uvoľnení pedála akcelerátora so zaradeným rýchlostným stupňom začne 500-vka pomerne jasne rekuperovať elektrickú energiu. Tá je následne prakticky okamžite využitá pri razantnejšom zrýchlení. Celý tento kolobeh môže vodič sledovať na indikátore momentálneho nabitia akumulátora.

Hybridná technika v útrobách neubrala prakticky nič z temperamentu vozidla.

Veľmi precízne je vo finále zvládnuté aj zladenie pohonnej jednotky a presného 6-stupňového manuálu s vyslovene krátkymi prvými troma prevodmi. Prirodzene a racionálne pôsobí aj funkcia štart/stop. Opakované spustenie pohonnej jednotky je „hladké“ a bleskurýchle. Palec hore si zaslúži aj fakt, že riadiaca jednotka nemá zbytočnú tendenciu vypnúť motor takpovediac vždy a za každú cenu.

Papierová dynamika na úrovni maximálneho výkonu 70 koní a 92 Nm krútiaceho momentu neznie v reči suchých čísel príliš oslnivo. Jedným dychom ale treba dodať, že prioritne mestský automobil väčší výkon v princípe ani nepotrebuje. Pocitovú dynamiku priamo spoza volantu vo výraznej miere v pozitívnom smere okrem elektrickej výpomoci zlepšuje aj „mušia váha“. Najmenší FIAT aj s hybridom v útrobách totiž stále váži len necelých 900 kg. Všetky spomenuté faktory majú za následok, že v meste nebude 500-vka rozhodne žiadnou brzdou premávky. Motor má vďaka elektrifikácii dostatok sily už v stredných otáčkach. Vďaka tomu odpadá nutnosť jeho „vytáčania“. Toto tvrdenie platí aj pri okamžitých rozjazdoch z križovatky, ktoré zvláda hybridná novinka aj vďaka rozumne odstupňovanej manuálnej prevodovke veľmi presvedčivo.

Mild-hybrid sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

FIAT 500 je zároveň bez problémov použiteľný aj mimo mesta. Plne akceptovateľná jazdná dynamika aj v tomto prípade prekonala všetky moje očakávania. Najväčší šok ale nastal pri diaľničnom tempe. Aj keď malý model s logom FIAT nebol skonštruovaný na dlhé diaľničné presuny, vzhľadom na prítomnosť 6. rýchlostného prevodu nie je z hľadiska cestovného komfortu a akustickej pohody vôbec žiadnym utrpením ani diaľničný presun.

Obrovskou výhodou malého automobilu s krátkym rázvorom ostáva logicky špičková obratnosť. Predovšetkým v preplnených mestských uličkách a tesnom manévrovaní sa táto výhoda modelu 500 prejaví takmer okamžite po presadnutí si do akéhokoľvek väčšieho automobilu.

Stav batérie a množstvo vyrekuperovanej elektrickej energie je možné sledovať aj na prístrojovom paneli.

Prekvapivo suverénne pôsobí malý FIAT aj v rámci vyladenia podvozka. Vďaka krátkemu rázvoru je 500-vka logicky viac nervózna pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich priečnych nerovností. Bežné nedokonalosti našich ciest ale dokáže napriek tomu absorbovať s istotou a prehľadom. Vyslovene proti srsti jej nie je ani rýchlejšie tempo s razantnejším prejazdom cez zákruty. Aj v tomto režime automobil veľmi pekne reaguje na povely prostredníctvom riadenia. Celkové vyladenie pruženia je ale s určitosťou viac komfortné ako športové.

A aká bola výsledná spotreba paliva? FIAT podľa novej metodiky WLTP deklaruje pri hybridnom modeli 500 spotrebu paliva v rozmedzí 5,3 – 5,7 litra na každých 100 km. Aj napriek tomu, že sme testovali prakticky úplne nový exemplár, ide o hodnoty, ktoré je v praxi možné reálne dosiahnuť aj bez prílišného snaženia. Celkový priemer sa v našom teste podľa palubného počítača ustálil na hodnote 5,4 l/100 km. Pri pokojnej jazde mimo mesta je možné jazdiť dokonca aj s približne o pol litra nižším apetítom! Hybridná novinka nesklame ani v domácom prostredí, teda v meste. V tomto režime sa spotreba pohybuje približne na úrovni 5,5 litra na každých 100 km. Výhoda hybridného pohonu odpadá pri ustálenej jazde vo vyšších rýchlostiach alebo diaľničnom tempe. V tomto prípade treba počítať so spotrebou presahujúcou 6 l/100 km. Pre úplnosť a objektivitu musím dodať, že hybridný model FIAT 500 je ale vo finále z hľadiska spotreby paliva pomerne náchylný aj na preferovaný jazdný štýl.

Prepracované detaily sú tradičnou výsadou modelu FIAT 500.

A náš celkový dojem?

Kultový model FIAT 500 je vďaka novej hybridnej technológii úspešne pripravený na svoju ďalšiu životnú etapu. Jednoduchá forma elektrifikácie v tomto prípade našťastie neubrala nič z čara tohto ikonického modelu a vo výraznej miere neutrpela ani cenovka. Konštruktérom sa na druhej strane reálne podarilo dosiahnuť o niečo nižšiu spotrebu paliva. Hybrid má teda v tomto prípade svoje logické opodstatnenie.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: FIAT 500 Hybrid 1,0 BSG Lounge

Dĺžka: 3571 mm
Šírka: 1627 mm
Výška: 1488 mm
Rázvor: 2300 mm
Objem kufra: 185 litrov
Motor: zážihový (benzín + mild-hybrid)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 51/70
Krútiaci moment Nm: 92
Pohotovostná hmotnosť: 865 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 167
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,8 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,3 – 5,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4/100 km
Pneumatiky: Continental EcoContact

Verzia/akciová cena
FIAT 500 Hybrid 1,0 BSG Lounge (testovaný model): od 12 330 €
FIAT 500 Hybrid 1,0 BSG Pop: od 10 990 €

Recenzia

FIAT 500 Hybrid 1,0 BSG Lounge

85% Skóre

Dĺžka: 3 571 mm Šírka: 1 627 mm Výška: 1 488 mm Rázvor: 2 300 mm Objem kufra: 185 litrov Motor: zážihový (benzín+ mild hybrid) Pohon: predný Počet valcov: 4 Kombinovaný výkon kW/koní: 51/70 Krútiaci moment Nm: 92 Pohotovostná hmotnosť: 865 kg Maximálna rýchlosť km/h: 167 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,8 s Prevodovka: manuálna Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 – 5,7 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,4 / 100 km Pneumatiky: Continental EcoContact

Výhody

  • Imidž + kultový dizajn
  • Dospelé jazdné vlastnosti a špičková manevrovateľnosť
  • Hybrid neubral nič z charakteru vozidla

Nevýhody

  • Vysoký posed za volantom
  • Malý batožinový priestor
  • Výkonové parametre

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 60%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Pohonná sústava 90%
  • Cena 90%

FIAT 500 Hybrid 1,0 BSG Lounge DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

10990€
Exit mobile version