Autoinak.sk

Test: FIAT Tipo – Na nič sa nehrá

Test FIAT Tipo 2023

FIAT sa okrem emočne ladených modelov na čele s „päťstovkou“ historicky preslávil aj ako výrobca, ktorý produkuje atraktívne a prakticky orientované automobily s férovou cenovkou. A model orientovaný prioritne na užívateľskú prívetivosť má talianska značka vo svojom portfóliu aj v dnes. Reč je o modelovej rodine Tipo, ktorá pred nedávnom podstúpila modernizáciu. Kompaktný taliansky zástupca je na našom trhu po novom k dispozícii s dvojicou najpreferovanejších karosárskych verzií, kde z ponuky vypadol tretí variant v podobe úzko špecifického sedanu. Karosársku klasiku v podobe hatchbacku a kombi po facelifte obohatilo vítané spestrenie v podobe outdoorovo ladených verzií s prívlastkom Cross. Facelift modelu Tipo so sebou okrem obligátnych zmien preniesol taktiež „prekopanú“ paletu pohonných jednotiek. Okrem úplne nového benzínového mild-hybridu je novinkou aj „základná“ zážihová motorizácia, ktorú sme v prvom teste preverili v klasickom hatchbacku.

Vynovený FIAT Tipo s novou benzínovou motorizáciou 1,0 Firefly skombinovanou s klasickou 5-st. manuálnou prevodovkou a prostrednou výbavovou verziou City Life, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky FIAT.

Rýchle fakty:

Fotogaléria FIAT Tipo

História modelu Tipo siaha až do roku 1988. V tomto čase FIAT uviedol do predaja rovnomenného nástupcu modelu Ritmo. Dobové Tipo sa okrem futuristického vyhotovenia palubnej dosky môže pochváliť napríklad aj titulom európske auto roka 1989. Jeho nástupnický kompaktný model už ale niesol označenie Bravo resp. Brava. K historicky etablovanému označeniu Tipo sa Taliani vrátili až v roku 2015, vďaka aktuálnemu modelovému radu. Zaujímavosťou je, že znovuzrodený model niesol ako koncept niesol označenie Egea, ktoré zostalo aj v sérii zachované napríklad na tureckom trhu.

Druhá generácia FIAT Tipo debutovala ako sedan. Ponuku karosárskych verzií neskôr rozšírili aj obľúbené deriváty hatchback a kombi, čo bol dôležitý základ pre úspešné pôsobenie v európskom priestore. Na rozdiel od svojich predchodcov sa novodobé Tipo takpovediac vrátilo k svojim koreňom. Jeho prioritou sa stala čo najväčšia pridaná hodnota za akceptovateľnú cenovku. Modelový rad postavený na technickom základe FCA Small Wide podstúpil po približne piatich rokoch produkcie očakávanú modernizáciu.

Znovuzrodený FIAT Tipo dostal facelift v závere roka 2020

Faceliftované Tipo uzrelo svetlo sveta v závere roka 2020. Vynovený model je veľmi ľahko identifikovateľný na základe nového fabrického loga v prednej časti. V interiéri pribudli nové digitálne hračky, vrátane dostupnosti najnovšej verzie infotainmentu UConnect 5 komunikujúceho v slovenskom jazyku. Na našom trhu je nové Tipo k dispozícii už „len“ ako hatchback a kombi. Zásadnou novinkou modernizácie je príchod zdvihnutej verzie Cross, ktorá je dostupná pri oboch karosárskych variantoch. Okrem outdoorového nádychu sú jej špecialitou, obdobne ako pri naftových verziách vo všeobecnosti, inteligentné tlmiče Koni Frequency Selective Damping.

Zo všeobecných technologických vymožeností vynoveného FIAT Tipo potešia napríklad full LED svetlomety dostupné už v základe či obohatená paleta asistenčných systémov zahŕňajúca aj adaptívny tempomat. Zásadné zmeny sa odohrali aj v priestore pod prednou kapotou. Z ponuky s prispením emisnej politiky vypadol atmosférický 4-valec 1,4i ako aj objemovo identický prepĺňaný variant. Obe spomenuté zážihové motorizácie nahrádza nový základ v podobe testovanej modernej prepĺňanej 3-valcovej novinky 1,0 FireFly s výkonom 100 koní. Nový motor sa tak trochu prekvapivo kombinuje výhradne len s manuálnou prevodovkou s piatimi stupňami. Pre priaznivcov nafty má Tipo v ponuke stále aj úsporný turbodiesel 1,6 Multijet 130 dostupný so 6-st. manuálnou prevodovkou. Najhorúcejšou motorovou novinkou a zároveň vrcholom z ponuky je nový benzínový mild-hybrid 1,5 MHEV s výkonom 130 koní. Ten sa kombinuje výhradne so 7-st. automatom.

Testovaná motorizácia 1,0 Firefly je pre model Tipo novým motorovým základom

Nenápadne príťažlivý

Nosný titulok testu spĺňa vynovený FIAT Tipo dokonale aj po dizajnovej stránke. Aj napriek talianskemu rodokmeňu zvíťazil v prípade prakticky orientovaného hatchbacku pred nápadnými módnymi výstrelkami skôr konzervatívnejší prístup. Modernizovaný testovaný exemplár s klasickou karosériou v sumáru pôsobí aj dnes sviežo a zároveň moderne.

Facelift sa po vizuálnej stránke najmarkantnejšie premietol do inovovanej prednej časti. Novú masku s originálnym výpletom už zdobí evolúcia fabrického loga. Decentne dynamický nádych v tomto priestore okrem prelisov na prednej kapote dotvára modul vynoveného nárazníka s obdlžikovými rámikmi v okolí hmlových svetiel. Kým hmlovky vsádzajú stále na klasickú žiarovkovú techniku, tak modul hlavných svetlometov testovaného exemplára dostal full LED techniku. Aj keď parabolické „ledky“ značky FIAT možno z hľadiska dosvitu diaľkového módu označiť skôr ako priemerné, tak v praxi ma z bezpečnostného hľadiska prekvapili solídnou šírkou svetelného kužeľa.

Vynovený FIAT Tipo pôsobí aj napriek jednoduchým líniám stále sviežo a moderne

Pri pohľade z profilu ponúka Tipo tradičnú hatchback siluetu s jednoduchým dizajnom. Veľké karosárske moduly zjemňujú efektné bočné prelisy. Hesla v jednoduchosti je krása sa pri testovanom exemplári držia aj disky kolies. Tipo v tomto prípade vsadilo na racionálne 16-stky. O palec väčšie a imidžovejšie riešenie figuruje v cenníku za akceptovateľný 300-eurový príplatok. Ako nevšednú, no zároveň nenápadnú možno označiť aj príplatkovú modrú metalízu s prívlastkom Oceano.

Jednoliate optické línie si v osvojili aj zadné partie vynoveného FIAT Tipo. Presne do tejto kategórie spadá napríklad mohutný, no opticky jednoduchý zadný nárazník s výfukom zamaskovaným v priestore pod vozidlom. Jemne športový akcent aj v tomto priestore pripomína strešný spojler. Delené zadné svetlá s nenápadným dizajnom a prioritne funkčným LED svetelným podpisom, taliansky hatchback opticky ešte viac rozširujú. Z funkčnej stránky tu dávam palec hore automatickému dennému svieteniu koncových svetiel. Zaujímavosťou, ktorá pozornému oku pri zadnej časti určite neunikne, je použitie evolučne staršej verzie loga okrúhleho tvaru. To okrem dverí batožinového priestoru zdobí aj disky kolies alebo volant.

V princípe jednoduchým dizajnom je príznačný aj pre zadné partie

Interiér orientovaný na funkčnosť

Racionálneho receptu sa Tipo drží aj v kabíne. Modernizácia so sebou síce priniesla niekoľko vylepšení vrátane digitálnych hračiek, no jasnou prioritou kompaktného Taliana ostáva aj naďalej jednoduchosť a užívateľská prívetivosť. Konzervatívnejšia architektúra palubnej dosky prezrádza, že testovaný exemplár nie je v princípe horúcou novinkou.

Aj napriek hojnému využívaniu tvrdších a zároveň mechanicky odolnejších povrchov, tu dávam palec hore až nečakane precíznemu dielenskému opracovaniu. Vyslovene lacným dojmom v kabíne testovaného hatchbacku na mňa v princípe pôsobili len „dodávkové páčky“ na ovládanie stieračov a smeroviek, čo je aktuálne neduh aj pri podstatne drahších modeloch.

Palubná doska vynoveného modelu FIAT Tipo

Druhou stranou mince koncepčne jednoduchej architektúry palubnej dosky je prívetivá ergonómia. Množstvo klasických ovládačov na čele s prehľadným modulom ovládania termomanažmentu vozidla dnes dokážu oceniť nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia. Dôležité funkcie vozidla je možné stále ovládať klasickými tlačidlami. Dizajnovo zaujímavo je v tomto smere stvárnená prehľadná ovládacia lišta pod centrálnymi výduchmi ventilácie. Viac pátrania som musel pri prvej jazde v chladnom ráne venovať len zapínaniu vyhrievania sedadiel. To je ukryté v centrálnej priehradke vedľa zdrojových koncoviek a disponuje žiaľ len jednou úrovňou tepelného komfortu.

Zásadnou faceliftovou novinkou je pri lepšie vybavených verziách nový prístrojový panel. Klasický analógový svet FIAT nahradil digitálnymi hračkami na čele s centrálnym 7-palcovým TFT displejom. Aj keď v parametri jemnosti grafiky nejde, v tomto prípade o absolútny výstrelok automobilovej moderny, tak prístrojový panel boduje širokým spektrom vyobrazení vrátane funkcie asistenčných systémov. Palubný počítač disponuje dokonca aj dnes už čoraz zriedkavejším monitorovaním teploty oleja či napätia akumulátora. Okolie centrálneho displeja dopĺňa graficky jednoduché vyobrazenie stavu paliva a otáčkomera. Benevolentnejšie odstupňovaná digitálna stupnica otáčkomera ale nie je pri verzii s manuálnou prevodovkou tým vyslovené najoptimálnejším riešením.

Zásadnou novinku je pri lepšie vybavených verziách prítomnosť digitálneho prístrojového panelu čím Tipo pripomína svojho predchodcu

Centrálu časť palubnej dosky vypĺňal v prípade testovaného exemplára do priestoru vystúpený dotykový displej. Funkčné jednoduché rozhranie je už takpovediac klasikou, ktorú FIAT využíva mnoho rokov. Jednoduchá grafika vrátane položiek menu vodiča za jazdy príliš nerozptyľuje. Ako jednoduchšie, no stále plne použiteľné tu možno označiť aj rozlíšenie parkovacej kamery. Okrem ovládania audia tu dávam palec hore vyobrazeniu monitorovania spotreby, ako aj prítomnosti modernej mobilnej konektivity fungujúcej cez kábel.

Displej si zaslúži všeobecnú pochvalu aj za matný povrch, ktorý je odolný na nechcené stopy po odtlačkoch prstov. Komunikačnou nevýhodou, je naopak, absencia slovenského, resp. českého jazyka. Za príplatok je tu, ale k dispozícii aj najnovšia verzia rozhrania UConnect5 so vstavanou navigáciou v slovenskom jazyku. Testovaný hatchback podčiarkuje svoj rodinný potenciál aj z hľadiska vnútorného priestoru. Zaužívanému konceptu racionálne navrhnutých odkladacích priečinkov sekunduje príjemne vzdušný koncept na čele s dospelou šírkou kabíny.

Predné sedačky s mäkkým čalúnením sú z hľadiska komfortu veľmi príjemne

Dostatočne nadimenzované predné sedačky prekvapili širokou škálou nastavenia. Pod optimálnu pozíciu sa podpísal aj plne nastaviteľný multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca, ako aj adekvátny výhľad z vozidla. Latkové čalúnenie v kombinácii s mäkkou výplňou je prioritne o čo najlepšom pohodlí. Chybičkou na kráse môže byť prioritne pri dlhých presunoch do priestoru vystúpený okraj modulu klimatizácie z tvrdého plastu, s ktorým prichádza do kontaktu práve koleno. V mojom prípade a pri výške cca 185 cm som našiel riešenie v podobe ešte pohodlnejšieho nastavenia posedu s viac vystretými nohami.

Priestorovými pomermi v druhom rade sa FIAT Tipo radí medzi priestrannejších zástupcov kompaktného segmentu. Okrem detí sa tu pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Okrem už spomenutej vnútornej stránky je aj v tomto priestore komfortným benefitom príjemné mäkké čalúnenie vyššie ukotvenej lavice či doširoka sa otvárajúce zadné dvere. Absenciu výduchov ventilácie v druhom rade z hľadiska pohodlia posádky vyvažuje prítomnosť zdrojovej USB koncovky.

Priestorovými pomermi v druhom rade patrí Tipo medzi priestrannejších zástupcov segmentu

Potreby bežnej rodiny dokáže Tipo hatchback zastrešiť aj z hľadiska batožinového priestoru. Základný objem symetricky tvarovaného „kufra“ disponuje hodnotou až 440 litrov. Celkovo solídny a dospelý dojem tu dotvára aj čalúnenie bočných stien. O niečo vyššia hrana je pri danej karosárskej verzii viac-menej štandardom. Z praktickej stránky dávam palec hore prítomnosti jednoduchých háčikov na uchytenie tašiek, ako aj zdrojovej koncovke. V priestore pod podlahou si svoje miesto našla dnes už čoraz vzácnejšia plnohodnotná rezerva dostupná v opcii. Po sklopení delených zadných operadiel vznikne takmer ideálna rovina s priestorom vhodným aj na prepravu veľkých a neforemných predmetov.

Testovaný FIAT Tipo v prostrednej výbavovej verzii City Life poteší aj reálne bohatou výbavou. Okrem už spomenutých full LED svetlometov, grafického prístrojového panela alebo automatickej klimatizácie stoja v tomto prípade za zmienku štandardne dostupné asistenčné systémy vrátane monitorovania jazdného pruhu alebo čítačky dopravných značiek spolupracujúcou s tempomatom. V opcii, resp. zvýhodnených paketoch sú tu zároveň za akceptovateľný príplatok k dispozícii aj prvky ako: adaptívny tempomat, cúvacia kamera, jednostupňové vyhrievanie sedadiel, automatické prepínanie diaľkového módu, bezkľučový prístup a štartovanie či indukčné dobíjanie telefónu.

Batožinový priestor hatchbacku ponúka v základe 440 litrov

Príjemný spoločník

Vynovené Tipo v teste príjemne prekvapilo aj svojimi dospelými jazdnými vlastnosťami. Do mozaiky precízne fungujúceho celku zapadá aj nová základná motorizácia. Tá si v praxi prekvapivo dobre rozumie aj z na papieri archaickou manuálnou prevodovkou, s „len“ piatimi stupňami.

Za jeden z hlavných konkurenčných tromfov testovaného hatchbacku považujem aj naďalej vyladenie podvozka. Taliani sa pri modeli Tipo netaja, že tento model bol od počiatku vyvíjaný aj na prevádzku na komunikáciách s horšou kvalitou. A tých máme aj na Slovensku stále viac ako dosť. Pocitovo odolný podvozok zvláda aj s prispením komfortne vyladeného pruženia bez problémov odfiltrovať bežné nerovností našich ciest. Pri nechcenom trafení už reálne väčšej prepadliny sa ako veľká výhoda ukázali aj racionálne 16-palcové disky, ktoré sa vo finále taktiež pričinili o „pochytanie“ takto vygenerovanej energie.

Testovaný FIAT Tipo potešil aj bohatou výbavou na palube

Za ešte väčšie prekvapenie v sumári považujem správanie a stabilitu zadnej nápravy. Tá nemá ani napriek svojej jednoduchšej konštrukcii tendenciu vyslovene znervóznieť, ani pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich nerovností. Aj keď je testovaná konfigurácia určená prioritne na pohodový a rozvážny štýl jazdy, tak vyladenie modelu Tipo prekvapilo príjemne aj v móde svižnejšej jazdy.

Z hľadiska pruženia mäkký, no v princípe pocitovo stále adekvátne tuhý podvozok, sa pri vyššej nájazdovej rýchlosti do zákruty síce svojsky nakloní, no hatchback s logom FIAT ostáva aj v týchto situáciách stále precízne ovládateľný! Obdobná situácia platí aj pri prudkých vyhýbacích manévroch, pod čo sa podpísala aj sympatická pohotovostná hmotnosť mierne nad hranicou 1,2 tony. Limitom nedotáčavosti sa v teste ukázalo skôr zimné obutie skombinované s jarnými počasím.

Do mozaiky jazdného komfortu v sumári ladia aj racionálne 16 palcové disky

Z výhody nízkej hmotnosti ťaží aj vyladenie riadenia. Aj napriek jeho preposilovaného charakteru má vodič prostredníctvom volantu na dnešné pomery až nečakane autentický kontakt s cestným povrchom, po ktorom Tipo momentálne prechádza. S váhou pravdepodobne súvisí aj nasadenie „len“ bubnových bŕzd na zadnej náprave. S ponúkaným brzdným účinkom som tu bol napriek tomu spokojný aj pri simulácii za sebou nasledujúceho opakovaného zastavenia z vyššej rýchlosti.

Aj napriek tomu, že Tipo nedisponuje adaptívnymi tlmičmi, má vodič aj v tomto prípade k dispozícii dvojicu jazdných módov. Mnou preferovanú klasiku dopĺňa pre FIAT typický režim City s ešte viac preposilovaným riadením.

Tradičnou zaujímavosťou modelov FIAT je mestský režim s ešte “ľahším” riadením

V princípe stále nová zážihová pohonná jednotka 1,0 Firefly s výkonom 100 koní, kopíruje dnešné trendy moderných maloobjemových 3-valcov. Jej veľkou výhodou je okrem kultivovanosti aj ponúkaná agilita s lineárnym nástupom výkonu. Motor s reálne širokým spektrom využiteľných otáčok má v bežnom režime dostatok sily už pod hranicou 2000 otáčok. Po následnom zošliapnutí pedála akcelerátora sa pomerne ochotne „pozberá.“ V druhej polovici otáčkomera pôsobí príjemne energickým dojmom so zaujímavou zvukovou farbičkou.

Kulisa manuálnej prevodovky s o niečo dlhšími dráhami na mňa pôsobila mierne „gumovým“ dojmom. Počas testovacieho týždňa sa mi na druhej strane ani raz nestalo, že by som zaradil iný prevod ako som pôvodne zamýšľal. S prirodzene dlhšie odstupňovanými prevodmi si prepĺňaná pohonná jednotka rozumie v sumári až prekvapivo dobre. Deficit absencie šiesteho prevodového stupňa sa najviac prejaví pri svižnej jazde, mierne z hranicou rýchlostného limitu.

Motorizácia 1,0 Firefly si až prekvapivo dobre rozumie aj s len 5-st. manuálnou prevodovkou

V bežnom prevádzkovom režime vynovené Tipo prekvapilo taktiež dobre odizolovanou kabínou, pod čo sa podpísalo aj akustické čelné sklo. O niečo viac aerodynamického hluku od kolies do interiéru preniká na diaľnici. Z hľadiska komfortu „prekvapil“ testovaný exemplár subjektívne menej výkonným kúrením. Kým pri ostatných testovaných exemplároch v tomto období som si vždy vystačil s teplotou nastavenou na 21 stupňov, tak v prípade Taliana som k pocitovo rovnakému efektu musel voliť o dva stupne vyššie nastavenie termomanažmentu. Celkovú vyspelosť sympatického hatchbacku pripomínajú spoľahlivo fungujúce, aj keď opäť o niečo defenzívnejšie nastavené asistenčné systémy. Veľký palec hore v tomto kontexte dávam prítomnosti klasického, ako aj adaptívneho tempomatu.

Motorová novinka bez prídavnej elektrifikácie nesklamala ani z hľadiska spotreby paliva. Obdobne ako aj pri ostatných maloobjemových pohonných jednotkách sa tu výsledný apetít odvíja od preferovaného štýlu jazda. V takpovediac neutrálnom režime sa sumárna hodnota podľa palubného počítača ustálila na úrovni 6,1 litra na každých 100 km. Pri pokojnej jazde s prevahou okresných komunikácií nie je príliš náročné dosiahnuť o liter lepší výsledok. V meste si Tipo vypýtalo 7,1 l/100 km. A pri ustálenej diaľničnej rýchlosti sa nameraná spotreba ustálila na hodnote 6,9 l/100 km.

vynovený FIAT Tipo je veľmi zaujímavým spestrením kompaktného segmentu

A celkový dojem?

Vynovený FIAT Tipo možno v rámci kompaktnej triedy označiť za jedného z najracionálnejších zástupcov. Po dizajnovej stránke stále sympatický hatchback buduje užívateľsky príjemným a v dobrom slova zmysle jednoduchým konceptom interiéru s rodinným potenciálom. Za príjemné prekvapenie tu možno označiť suverénne a prioritne konformné jazdné vlastnosti. Do mozaiky dnešnej doby zapadá aj nová základná motorizácia 1,0 Firefly.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: FIAT Tipo 1,0 FireFly City Life
Dĺžka: 4 368 mm
Šírka: 1 792 mm
Výška: 1 495 mm
Rázvor: 2 638 mm
Objem kufra: 440 litrov
Motor: zážihový
Počet valcov: 3
Pohon: predných kolies
Systémový výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 190
Pohotovostná hmotnosť: 1240 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5 – 5,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 l/ 100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact

Verzia/cena
FIAT Tipo 1,0 FireFly City Life (testovaný model) od 19 650 €
FIAT Tipo 1,0 FireFly Tip od 17 950 €

Exit mobile version