Autoinak.sk

Test: Ford Explorer – Impozantný obor

Test Ford Explorer 2022

Značka Ford si z historického hľadiska pripísala množstvo významným míľnikov. Vďaka modrému oválu svet objavil tzv. pásovú výrobu, čím sa autá sa stali omnoho dostupnejšími. Americký výrobca sa stal následne veľmi rýchlo rastúcou značkou, ktorá úspešne expandovala aj do iných častí sveta. Aj napriek prioritne veľkoobjemovej orientácii, má Ford vo svojom portfóliu aj zaujímavé spektrum špeciáloch modelov. Za vrchol exkluzivity tu možno označiť superšport Ford GT. Exkluzívnou skladbou portfólia, táto značka aktuálne zaujme aj u nás v Európe. Kultovú americkú silu reprezentuje modelový rad Mustang. Zrkadlom nastupujúcej elektrickej éry je jeho plne elektrický menovec Mustang Mach-E. Atraktívne zastúpenie má Ford aj v kľúčovej SUV kategórii. Už onedlho sa aj na starom kontinente objaví ikonický model Bronco a rovnako aj nová generácia super-pickupu Ranger Raptor. Rešpekt a pozornosť priťahuje aj už dnes dostupná SUV vlajková loď. Impozantný Ford Explorer v jednom balení kombinuje hneď niekoľko automobilových kategórii, o čom sme sa presvedčili aj v redakčnom teste.

Nový Ford Explorer s výkonným zážihovým motorom 3,0 V6 EcoBoost obohateným o Plug-in hybridnú nadstavbu, skombinovaným s 10-st. automatickou prevodovkou a v luxusnej výbavovej línii Platinum, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Ford.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Ford Explorer

Európskou SUV stálicou značky Ford je už mnoho rokov obľúbený model Kuga. Alternatívou pre záujemcov o priestrannejšie a rozmerovo väčšie SUV bol ešte pred približne dvoma rokmi model Edge, ktorý sa ale z Európy postupne stiahol. Američania v prípade jeho duchovného nástupcu vytiahli z rukáva pomyselné eso. Na starom kontinente sa v závere uplynulého roka „prekvapujúco“ objavil veľký Ford Explorer.

História tohto ikonického modelu sa začala písať už v roku 1990. Počas piatich nasledujúcich generačných obmien sa z „objaviteľa“ stalo jedno z vôbec najžiadanejších veľkých SUV v Severnej Amerike. Určitou zaujímavosťou je, že v prípade najnovšieho vydania nejde o premiérový európsky debut. Ford v našom priestore v minulosti oficiálne predával aj tretiu generáciu. Najnovší Explorer s poradovým číslom šesť bol premiérovo predstavený v roku 2019. Automobilka si na ňom dala mimoriadne záležať. Okrem medzigeneračného nárastu rozmerov tu zaujme napríklad aj úplne nový technický základ. Rozmerovo doteraz najväčší objaviteľ ponúka citeľne vyššiu tuhosť karosérie a zároveň sa vracia ku klasickému konceptu, s preferenciou pohonu zadnej nápravy.

Model Explorer patrí dlhodobo k najžiadanejším americkým SUV.

V našom priestore je samozrejmosťou štandardná dostupnosť veľmi bohatej výbavy s množstvom asistenčných systémov a luxusných elektronických hračiek. Aj keď vo svojej domovine sa testovaný model ponúka s pomerne pestrou škálou pohonných jednotiek, tak v Európe ich nahrádza jediná a veľmi zaujímavá alternatíva. Vzhľadom na prísnu emisnú politiku zrejme nikoho príliš neprekvapí, že ide o výkonný Plug-in hybrid.

Základom európskej motorizácie s označením 3,0 V6 EcoBoost PHEV je prepĺňaný benzínový 3-litrový 6-valec s usporiadaním do V. K impozantnému výkonu až 457 koní, resp. 825 Nm, výrazne prispieva výkonná elektrosústava. Elektromotor schopný samostatne poháňať kolesá oboch náprav je integrovaný priamo do prevodovky. Energiu čerpá z externe nabíjateľnej batérie s kapacitou 13,6 kWh. Výrobca deklaruje maximálny čisto elektrický dojazd na úrovni 45 km. Pohonná jednotka sa štandardne kombinuje s novou 10-st. automatickou prevodovkou a mechanickým pohonom všetkých kolies AWD. Zákazník má vo finále, okrem výberu farby a opcie ťažného zariadenia, na výber jednu z dvoch výbavových línii. Testovanému luxusnému prevedeniu Platinum sekunduje dynamickejší variant ST-Line.

Do Európy Ford dováža výhradne výkonný a moderný Plug-in hybrid.

Americký pôvab

Svoj zaoceánsky pôvod prezentuje veľké SUV s logom značky Ford sebavedomými a veľkorysými proporciami už na prvý pohľad. V princípe jednoduché dizajnové línie tu ešte viac zvýrazňujú jeho celkovú robustnosť. V disciplíne vonkajších rozmerov Explorer prerastá drvivú väčšinu dostupných európskych alternatív. Veľký rešpekt budí napríklad parameter šírky vozidla. Tá už aj bez spätných zrkadiel prekonáva 2-metrovú hranicu! Ameriku okrem rozmerov pripomína aj množstvo lesklých pochrómovaných dekórov, čo je špecialita práve pre testovanú výbavovú líniu Platinum.

Predným partiám dominuje obrovská pochrómovaná maska so sebavedomým fabrickým logom uprostred. Opticky na ňu plynule nadväzujú rozmerné svetlomety s jednoduchým, resp. symetrickým tvarom. Vďaka adaptívnym full LED svetlometom si pochvalu zaslúži aj ich svetelný výkon a prakticky dokonale fungujúce prepínanie diaľkového módu. Na prémiových zástupcov, na druhej strane Explorer stráca absenciou technológie tieňovania. Celkovú robustnosť prednej časti vo finále podčiarkuje masívny nárazník s plastovou ochranou spodnej časti a vysoko situovanými hmlovkami.

Mohutný a robustný. Aj taký je najnovší Ford Explorer.

Pri pohľade z profilu, vo všeobecnosti jednoduché karosárske línie, ozvláštňuje niekoľko zaujímavých prvkov. Na preferenciu klasického pohonu odkazuje veľmi krátky predný previs, ktorý zároveň zlepšuje predný nájazdový uhol. K dynamickým prvkom možno zaradiť postupne sa zužujúcu líniu bočného presklenia, ako aj výrazné šikmé skosenie „céčkového“ stĺpika. SUV robustnosť aj tu pripomína výrazne ochranné oplastovanie prahov a lemov blatníkov. Eleganciu dizajnovo jednoduchých diskov z ľahkých zliatin podčiarkuje lesklá chrómová úprava. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak Explorer v štandarde obúva 20-palcové pneumatiky. Aj pri danom rozmere je stále zachovaná nadštandardná výška bočného profilu, vhodná aj pre pohyb mino asfaltových komunikácií. Celkovú eleganciu testovaného exempláru podčiarkuje zaujímavá modrá metalíza s názvom Flight Blue.

Jednoduché krivky s robustným nádychom sú v typické aj pre zadné partie. Chrómovou klasikou je v tomto priestore výrazná lišta nad evidenčným číslom. V nej si svoje miesto našlo aj označenie modelu. Jednoduchého a prioritne funkčného dizajnu sa držia aj koncové svetlá. Dynamický efekt tu pripomína nielen decentný strešný spojler. Na výkonovú nálož v útrobách ale jednoznačne najviac odkazujú dva páry postranných výfukových koncoviek. Riešenie, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani superšport, pri podrobnejšom skúmaní zaujme reálnym vyústeným až v spodnej časti výfukových zvodov. Na elektrifikáciu, resp. plug-in hybridný pohon, tu o s odmyslením si krytu nabíjacieho konektora, odkazuje už len minimalistický štítok v pravej časti dverí batožinového priestoru.

Dizajnovo atraktívnym pripomenutím výkonu sú hneď štyri výfukové koncovky.

Autentický interiér

Filozofiu veľkého SUV s rodinnou orientáciou, testovaný Explorer nijako nemaskuje ani v kabíne. Koncept interiéru pôsobí zároveň originálnym a neopozeraným dojmom. Ešte pred vstupom na palubu, musím obzvlášť v prípade takto veľkého SUV, pochváliť dôkladné prekrytie prahov dverí. Vďaka tomuto riešeniu sa pri zlom počasí nemusia o zašpinenie odevu obávať ani deti alebo osoby nižšieho vzrastu.

Krajinu pôvodu s vlastnými prioritami pripomína nielen vzdušný koncept kabíny, ale aj užívateľská prívetivosť s množstvom klasických ovládacích prvkov. Principiálne výhrady, tu s odmyslením si nečakane jemného, resp. tenkého koženého čalúnenia na sedadlách, nemám ani k použitým materiálom. Naopak, mnohé z nich majú v rámci výbavy Platinum luxusný nádych. O niečo horšie je na tom Explorer pri hodnotení dielenského opracovania. To pri mnohých detailoch možno označiť ako typicky „americké“, teda na európske pomery ľahkovážnejšie. V tomto prípade ide o jednu z charakteristických čŕt veľkého SUV značky Ford, ktorá chtiac-nechtiac reprezentuje jeho DNA.

Palubná doska modelu Ford Explorer.

Prepracovanej a prívetivej ergonómii sekunduje množstvo premyslených odkladacích prečinov, ale aj rôznorodých elektronických hračiek. Mnohí európski výrobcovia by si mohli brať v tomto kontexte príklad z prítomnosti klasického USB konektora, ako aj jeho moderného variantu USB C. Aktuálne automobilové trendy reprezentuje plne grafický prístrojový panel.

Digitálne prostredie, v prípade veľkého SUV, kopíruje niektoré v Európe už známe modely značky Ford. Aj keď je grafická stránka jednotlivých layoutov subjektívna záležitosť, tak fakt je ten, že modrý ovál sa rozhodne nebojí pracovať s hravými farbami. Kvalitnej a pomerne jemnej grafike by na druhej strane pristali o niečo sofistikovanejšie grafické animácie. Tie sú k dispozícii prakticky len pri zmenách jednotlivých jazdných režimov, kedy sa zároveň menia aj grafické motívy prístrojového panelu. Pochvalu si zaslúži pestrosť vyobrazovaných parametrov palubného počítača. Vyobrazované údaje si je zároveń možné v širokej miere personalizovať podľa osobných preferencií.

Veľké americké SUV paradoxne nedokáže maximálne využiť vertikálnu orientáciu displeja infotainmentu.

Pomerne odvážne a netradičné riešenie si Ford pri modeli Explorer zvolil v rámci palubného infotainmentu. Neprehliadnuteľná vertikálne orientovaná dotyková obrazovka opticky rozbíja, v princípe konzervatívny koncept palubnej dosky. Užívateľské rozhranie je aj v tomto prípade známe z iných modelov značky Ford. Na prvý pohľad jednoduché menu pri bližšom skúmaní opäť poteší pomerne jemnou a detailnou grafikou. V rámci infotainmentu je zároveň k dispozícii obrovská škála rôznorodých nastavení, vrátane zmeny farebnej schémy ambientného podsvietenia.

V rámci aplikácii je k dispozícii záložka monitorujúca aktuálnu funkciu plug-in hybridného pohonu. Okrem modernej mobilnej konektivity dávam pri online nadstavbe palec hore aj užitočnej aplikácii Ford Pass. Veľkosť už na pohľad disproporčného vertikálneho displeja je z hľadiska potenciálu nevyužitá predovšetkým pri výstupe z kamier monitorujúcich okolie vozidla. Na panoramatický náhľad resp. výstup z prednej a zadnej kamery sa paradoxne využíva menšia polovica obrazovky. Ford, mimochodom, už zverejnil snímky faceliftovaného modelu Explorer, ktorý okrem iných zmien dostal aj obrovskú centrálnu obrazovku, tentokrát s klasickou orientáciou.

Doménou predných sedačiek je maximálny komfort.

Jednou z najväčších konkurenčných výhod testovaného modelu je vzdušný koncept interiéru. Reálne vysokým posedom za volantom, Explorer prekonáva väčšinu SUV modelov predávaných v Európe. Vďaka akceptovateľne hrubým predným stĺpikom som bol reálne spokojný aj s výhľadom z miesta vodiča. Americký nádych nezaprú veľkoryso nadimenzované predné sedačky, evokujúce skôr pohodlné relaxačné kreslá. Prémiový nádych tu okrem vyhrievania a odvetrávania, podčiarkuje aj až nečakane dobre fungujúca masážna funkcia.

Nadštandardné priestorové pomery ponúka veľké SUV aj v druhom rade s troma samostatnými sedačkami. Krajné sedačky je možné nezávisle posúvať. Okrem detí sa tu adekvátne pohodlne odvezie aj trojica štandardne urastených dospelých. Extra vysokých pasažierov už môže vďaka panoramatickej streche čiastočne limitovať priestor pre hlavy. Cestovný komfort v druhom rade vylepšuje 3-zónová klimatizácia, vyhrievanie krajných sedačiek, ako aj pestrá konektivita v podobe dostupnosti 230V zásuvky a oboch typov USB koncoviek.

V druhom rade ponúka Explorer tri samostatné sedačky.

Zadnými sedačkami opticky nevyužitá plná šírka vozidla súvisí, s čo najoptimálnejším prístupom do tretieho radu. Tento úkon uľahčuje tiež adekvátne veľký vstupný otvor a doširoka sa otvárajúci druhý pár dverí. Aj napriek spomenutým zlepšovákom, je tretí rad sedadiel, s opäť samostatnými výduchmi ventilácie, prioritne vhodný pre deti, resp. osoby nižšieho vzrastu.

Ford Explorer disponuje aj napriek plug-in hybridnému pohonu veľkorysou kapacitou batožinového priestoru. Tá sa logicky odvíja od momentálneho využívania prepravnej kapacity. Pri 7-miestom usporiadaní je k dispozícii stále relatívne použiteľný objem 240 litrov. V najpreferovanejšej 5-miestnej konfigurácii je k dispozícií až 635 litrov. Pri sklopených sedadlách v druhom a treťom rade vzniká optimálna rovina a maximálna prepravná kapacita na úrovni až 2274 litrov.

Tretí rad je vhodný prioritne pre deti.

Z užívateľskej stránky musím pochváliť nielen elektrické ovládanie sedadiel v treťom rade, ale aj dostupnosť praktických priečinkov pod úrovňou podlahy. Tu sa zmestia nielen nabíjacie káble, ale aj ďalšie drobnosti. Krycia roletka sa ale do daného priestoru, paradoxne, nezmestí. Pri plne obsadenom vozidle ju treba odložiť napríklad v garáži. Pod úrovňou medzipodlahy si svoje miesto prekvapujúco našla ešte aj užitočná dojazdová pneumatika.

Ford Explorer je v Európe k dispozícií výhradne s plnou výbavou. Dostupné varianty ST-Line a Platinum sa od seba odlišujú predovšetkým prostredníctvom dizajnových detailov. Luxusne ladený model Platinum okrem iného disponuje aj bohatým balíkom asistenčných systémov, inteligentným adaptívnym tempomatom, spomínaným kamerovým náhľadom na okolie vozidla, parkovacím asistentom, koženým čalúnením, vyhrievanými a odvetrávanými prednými sedadlami s masážnou funkciou, vyhrievaným volantom, vyhrievaným čelným sklom, ambientným podsvietením, automatickou 3-zónovou klimatizáciou, elektrickým ovládaním dverí batožinového priestoru, panoramatickou strechou, bezkľučovým prístupom a štartovaním, navigačným modulom, indukčným dobíjaním smartfónu alebo výkonným audiom Bang & Olufsen so 14 reproduktormi.

Batožinový priestor ponúka v 5-miestnej konfigurácií objem 635 litrov.

Sebavedomý multitalent

Testovaný model púta právom pozornosť nielen staticky, ale aj spoza volantu. Američana si dali veľmi záležať na tom, aby sa z modelu z Explorer nestalo len ďalšie veľké SUV bez emócií, ktoré sa skôr či neskôr stratí v dave. Až nečakaná nespútanosť a živelnosť sa v tomto prípade autenticky premietla do zaujímavého mixu jazdných vlastností.

Explorer vo svojej európskej špecifikácii, po technickej stránke, kombinuje dva na prvý pohľad protikladné svety. Tradičného amerického ducha symbolizuje objemná a zároveň výkonná benzínová motorizácia V6. Jej kontrastom je moderná a po technickej stránke vyspelá elektrická výpomoc reprezentovaná Plug-in hybridným pohonom. Na jednej strane vyslovene živelné SUV sa pri dostatočnej kapacite externe dobíjateľného akumulátora, dokáže zmenou jazdného režimu premeniť na pohodový ekologický autobus s plne elektrickým pohonom.

Ford Explorer v teste prekvapil vyladením podvozka.

Zaužívané predsudky o amerických modeloch európska novinka trhá na kusy aj v rámci jazdných vlastností. V značnej miera sa pod to pričinil až nečakane schopný podvozok. Aj napriek absencii adaptívnych tlmičov a vzduchového odpruženia, možno vyladenie tlmičov označiť ako prioritne komfortné. Explorer dokáže prostredníctvom pruženia aj napriek svojej hmotnosti, s istotou a ochotou odfiltrovať nielen bežné nerovností našich ciest, ale aj reálne väčšie prepadliny. Špičkové pohodlie posádky dotvára skvelé akustické odizolovanie kabíny. Prémiovým detailom je v tomto smere dvojdielna konštrukcia bočných akustických okien.

Aj napriek živej váhe viac ako 2,5 tony, veľký Ford v rámci nastavenia podvozka, neprestáva udivovať ani pri zážitkovejšom štýle jazdy. Od amerického obra na jednej strane nemožno logicky čakať žiadne prehnané výkony na technických tratiach. Na funkciu podvozka a jeho reakcie smerom od riadenia sa je na druhej strane možné spoľahnúť pokojne aj pri dynamickejšej jazde po kľukatejších cestných komunikáciách. Pri vyššej nájazdovej rýchlosti do zákruty, tu už logicky treba počítať okrem hmotnosti aj so svojskými náklonmi karosérie. Reálne schopnosti podvozka, ale v sumári v mojej optike prevyšujú tzv. pud sebazáchovy každého normálneho vodiča.

Vodič má k dispozícii pestré spektrum jazdných módov.

Ešte o niečo viac pozornosti ako precízne odladený podvozok si pre seba uchmatla plug-in hybridná pohonná sústava. Základom výkonovo výbušnej kombinácie je prepĺňaný benzínový agregát 3,0 V6 EcoBoost so samostatným výkonom 355 koní. Významný doping v podobe ďalších 102 elektrických koní pridáva oddelená elektrická časť. Tá dokáže, mimochodom, vozidlo poháňať v režime 4×4 samostatne až do rýchlosti 130 km/h.

Kombinovaný výkon Plug-in hybridnej sústavy atakuje až 457 koní. To je mimochodom viac ako ponúka kultový Mustang GT! Obdobnou výkonovou porciou sa v minulej dekáde reálne pýšili aj mnohé superšporty. K parametru výkonu treba pripočítať aj impozantný krútiaci moment až 825 Nm. Z daných údajov je každému jasné, že Ford Explorer nebude mať s jazdnou dynamikou žiadny problém. To platí nielen pre plne zaťažené vozidlo, ale napríklad aj pre topograficky náročnejší terén.

Klasické jazdné režimy dopĺňajú štyri alternatívy hybridného pohonu.

Pri prudkom zrýchlení sa automaticky dostaví efekt nadvihnutia prednej časti vozidla. Už pri krátkom kontakte pedála akcelerátora s podlahou, letí hodnota na rýchlomeri bleskurýchlo do „zakázaného“ pásma. Testovaný exemplár pri rozjazde zo semaforov, aj preto zadupe do zeme drvivú väčšinu tzv. hot-hatch! Ďalším príjemným benefitom daného výkonu je napríklad aj bezproblémové a bezpečné predbiehanie na okresných komunikáciách.

Nadštandardný výkon pohonnej sústavy efektívne krotia predimenzované brzdy. S brzdným účinkom som bol počas testu spokojný za každých okolností. O vzájomnú symbiózu benzínovej motorizácie V6 a elektromotora sa stará precízne vyladený 10-st. automat klasickej koncepcie. Aj napriek dvojcifernému množstvu prevodov, pracuje samočinná prevodovka mimoriadne kultivovane a hladko. Miernu výčitku smerujem len k času na čas zbrklému spojeniu spojky. To sa pri tesnom manévrovaní môže prejaviť až nečakane impulzívnym pohybom.

Pohonná jednotka si veľmi dobre rozumie s 10-st. automatickou prevodovkou.

V rámci pestrého spektra jazdných módov je okrem východiskového režimu Normal k dispozícii tiež ekonomický režim, resp. jeho impulzívnejší športový ekvivalent. Krajinu pôvodu pripomína špeciálny režim určený pre ťahanie prívesov. Cestné módy dopĺňajú tri samostatné režimy do náročnejších terénnych podmienok, zahŕňajúce klzký povrch alebo nespevnené cesty.

Najvýraznejšou offroad inštanciou je režim do „snehu a piesku.“ V tomto prípade je pri hľadaní kolies s najlepšou trakciou jasne citeľná jemná práca inteligentnej „štvorkolky.“ Explorer je pri pohodovej bežnej jazde prioritne „zadokolka“ s bleskurýchlym pripájaním kolies prednej nápravy po každom prudšom zošliapnutí pedála akcelerátora. Klasickým jazdným módom sekundujú štyri alternatívy hybridného nastavenia. Východiskový full-hybridný režim pri dostatočnej kapacite batérie dopĺňa možnosť pevnej jazdy len na elektrickú energiu. Ďalšou alternatívou je nastavenie šetrenia elektrickej energie na neskôr, alebo funkcia nabíjania batérie prostredníctvom spaľovacieho motora.

Plug-in hybridná technológia je pri výkonnom SUV s americkým duchom vítaným spestrením.

Výrobcom deklarovaný, čisto elektrický dojazd, je pri plne nabitej 13,6 kW/h batérii 45 kilometrov. Počas testu v príjemnom letnom počasí a predvídavej jazde s prevahou okresiek, som udávaný eklektický dojazd dokonca prekonal o symbolické 2 km. Priemerná spotreba benzínu sa na zvyšnom 100 km úseku následne ustálila na hodnote 4,6 l/100 km, čo je o 1,5 litra viac ako udáva výrobca. Na druhej strane platí, že zásobu elektrickej energie z batérie, je pri temperamentnej jazde možno minút už aj na približne 20 kilometrovom úseku.

V čisto elektrickom režime chválim dostatočný výkon elektromotora. Výpomoc v podobe spaľovacieho motora, sa tu o slovo prihlási prakticky len pri „kickdowne“ alebo aktivovaní športového alebo offroad režimu. Po vybití batérie vie Explorer jazdiť ako klasický full-hybrid. Konštrukčnú vyspelosť elektrickej nadstavby aj v tomto režime pripomína veľmi časté odpájanie spaľovacieho motora. Podľa palubného počítača odjazdil Explorer na elektrinu až približne tretinu z približne 1000 km testovacieho nájazdu. Kombinovaná spotreba paliva v hybridnom móde s vybitou batériou sa pohybovala na stále sympatickej úrovni 8,3 l/100 km. Ak si vodič častejšie dopraje zážitok z lákavého dynamického potenciálu pohonnej sústavy, tak kombinovaná spotreba stúpne približne k 10-litrovej hranici.

Do náročnejšieho terénu, Explorer koncepčne nie je príliš vhodný.

Pri objeme pohonnej jednotky, nie je predovšetkým pri ustálenej jazde po diaľnici, úplným nezmyslom ani dobíjanie batérie prostredníctvom pohonnej jednotky. Posledný úsek cesty napr. v mestskej zástavbe, je následne možné absolvovať bezemisne, teda len na elektrickú energiu. Najväčší zmysel dáva Plug-in hybrid, pri čo najčastejšom nabíjaní z externého zdroja. Ford Explorer disponuje pri palubnej nabíjačke skromnejším nabíjacím výkonom 3,6 kWh. Návšteva výkonných nabíjacích stojanov preto nedáva príliš zmysel. Pre testovaný model je najlepšou alternatívou klasické domáce zázemie, kde si počas noci vystačí aj s 230 V napätím. Plné nabitie batérie v tomto prípade trvá približne 5-6 hodín.

S ľahkými resp. stredne náročnými nástrahami terénu mimo spevnených ciest, si objaviteľ poradí prakticky bez problémov. Aj napriek robustnému SUV charakteru a pohonu všetkých kolies sa ale Explorer do náročnejšieho terénu príliš nehodí. Limitom je nielen celková hmotnosť, ale aj absencia pevných uzávierok či prejazdový uhol. Svetlá výška sa pohybuje v rozmedzí 167-204 mm a mení sa v závislosti od momentálnej záťaže. Inteligentný pohon všetkých kolies si pri pohybe v teréne, v prípade núdze, dokáže poradiť aj náročnejším krížením náprav. Viac ako terén, testovanému modelu, v sumári pristane pozícia pohodlného a rýchleho krížnika. Pri dlhých presunoch som zároveň ocenil aj precízne fungujúce asistenčné systémy.

V prípade nutnosti si aj tento obor dokáže poradiť napríklad aj s krížením náprav.

A celkový dojem?

Ford Explorer priťahuje plným právom obrovskú pozornosť. Ide o impozantné a všestranné SUV, ktoré si svojim prístupom a jazdnými vlastnosťami vytvorilo svoj vlastný svet. Vzhľadom na majestátnosť, reálny výkon, luxusný nádych doplnený o bohatú výbavu, a v princípe aj zaujímavú cenovú politiku, sa pre tento model hľadá v našom priestore adekvátna konkurencia len veľmi ťažko.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Ford Explorer 3,0 V6 EcoBoost PHEV Platinum
Dĺžka: 5 049 mm
Šírka: 2 004 mm
Výška: 1 778 mm
Rázvor: 3 025 mm
Objem kufra: 635 litrov (5 miestna konfigurácia)
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzínový+elektrický)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 336/457
Krútiaci moment Nm: 825
Pohotovostná hmotnosť: 2466 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 10
Elektrický dojazd: 45 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 3,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy

Verzia/cena

Ford Explorer 3,0 V6 EcoBoost PHEV Platinum (testovaný model) od 85 990 €
Ford Explorer 3,0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line od 84 990 €

Exit mobile version