Autoinak.sk

Test: Ford Kuga – V každom smere dospelejšia

Nový Ford Kuga

Ford v Európe pokračuje v pomerne výraznej modelovej ofenzíve. V uplynulých týždňoch sa v slovenských showroomoch tohto amerického výrobcu objavili ďalšie dve veľmi dôležité novinky s vyššou svetlou výškou. Menší, skôr imidžovo orientovaný model Puma dopĺňa očakávaná tretia generácia rodinného SUV Ford Kuga. Dôležitá novinka s logom Ford medzigeneračne citeľne povyrástla a okrem nového dynamického dizajnu pútajú v tomto smere veľkú pozornosť aj dostupné technologické inovácie. Nová Kuga bude vďaka novej platforme po prvýkrát v histórii okrem konvenčných motorizácií dostupná aj v úspornej plug-in hybridnej verzii. Aby toho nebolo málo, už onedlho sa bude dať objednať aj klasický hybrid. V ponuke pritom nechýbajú ani jednoduchšie formy elektrifikácie v podobe výpomocného mild-hybridu. My sme si napriek tomu na prvé zoznámenie s horúcou novinkou zvolili klasiku v podobe najvýkonnejšieho turbodiesla.

Nový Ford Kuga vo verzii so špičkovým turbodieslom 2,0 TDCi EcoBlue, skombinovaným s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies AWD a v úvodnej atraktívnej výbave First Edition ST-Line, nám na test zapožičala spoločnosť Ford JR-Cars Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Ford Kuga

Prvá generácia kompaktného SUV Ford Kuga sa začala predávať v roku 2008. Modrý ovál si v tom období veľmi dobre podchytil narastajúci boom popularity vozidiel s vyššou stavbou karosérie, resp. vyššou svetlou výškou. Z prvých dvoch generácií modelu Kuga sa aj preto stal veľmi rýchlo bestseller a jeden z hlavných pilierov európskeho modelového portfólia tejto značky. Ford v minulom roku oficiálne predstavil v poradí už tretiu generáciu SUV Kuga, ktorá sa ešte len pred pár týždňami oficiálne objavila aj v slovenských showrooomoch tejto značky.

Nový model je postavený na technickom základe s označeným C2, ktorý využíva aj najnovšie vydanie kompaktného modelového radu Ford Focus. Napriek tomu táto SUV novinka rozmerovo medzigeneračne citeľne povyrástla, čím sa z nej už na prvý pohľad stáva zároveň aj najpriestrannejšia Kuga v histórii. Vítaným paradoxom je v tomto smere aj vyššia tuhosť karosérie a približne 80 kg úbytok hmotnosti pri porovnaní identických motorových verzií.

SUV Kuga patrí medzi kľúčové európske modely modrého oválu.

Ford si okrem nového dizajnu dal záležať aj na technológiách v útrobách nového modelu. Okrem bohatej palety precízne vyladených jazdných asistenčných systémov či pokročilej online konektivity zastrešenej rozhraním FordPass Connect stojí za zmienku široké spektrum elektrifikácie pohonných jednotiek. Nová Kuga je okrem konvenčného pohonu k dispozícii od začiatku predaja už aj ako mild-hybrid, ďalej ako nabíjateľný plug-in hybrid a neskôr ponuku doplní aj medzistupeň v podobe klasického benzínového hybridu.

Pomyselnú vstupnú bránu do sveta Kuga v prípade novinky predstavuje už známy zážihový 3-valec 1,5 EcoBoost naladený na výkon 120, resp. 150 koní. Obe výkonové verzie sa kombinujú výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy. Naftový základ predstavuje nová turbodieslová motorizácia 1,5 TDCi EcoBlue s výkonom 120 koní. V tomto prípade je už okrem 6-stupňového manuálu k dispozícii aj 8-stupňový automat. Štandardom v oboch spomenutých prípadoch je opäť pohon prednej nápravy. Výkonnejšou naftovou voľbou je následne rovnako nový turbodiesel 2,0 TDCi EcoBlue mHED s výkonom 150 koní. Táto motorizácia sa kombinuje s pohonom predných kolies, ale aj elektrickou výpomocou v zastúpení mild-hybridnej technológie. Naftový výkonový strop nakoniec zastrešuje konvenčná verzia turbodiesla 2,0 TDCi EcoBlue s výkonom až 190 koní, ktorá sa momentálne ako jediná kombinuje s pohonom všetkých kolies AWD a 8-stupňovým automatom.

Na prvý test sme si zvolili klasiku v podobe nového výkonného turbodiesla 2,0 TDCi EcoBlue.

Úplnú výkonovú špičku reprezentuje vyššie naznačený zážihový plug-in hybrid 2,5 Duratec PHEV s výkonom 225 koní, ktorý je kombinovaný výhradne s automatickou CVT prevodovkou. Klasický hybrid pribudne do ponuky pravdepodobne v závere roka 2020. Aj v tomto prípade bude jeho základom atmosférický benzínový motor 2,5 Duratec, ktorý bude k dispozícii s pohonom všetkých kolies.

Vizuálne atraktívna nová identita

Tretia generácia modelu Ford Kuga je originálna a autentická už na prvý pohľad. Celkové proporcie prakticky z každého uhla pohľadu pripomínajú, že novinka medzigeneračne citeľne povyrástla. Aplikovaný dizajn nové SUV nielenže opticky pritláča ešte viac smerom k zemi, ale aj vizuálne zvýrazňuje jeho celkovú šírku. Dynamický efekt v prípade testovaného kúsku ešte viac násobil fabrický tuning v podobe výbavovej línie ST Line. V prípade voľby tejto výbavy je samozrejmé, že majiteľ bude pred terénom preferovať skôr klasické asfaltové komunikácie.

Testovanému exempláru dodáva dynamický nádych verzia s prívlastkom ST Line.

Predné partie zaujmú predovšetkým pomerne vysoko umiestnenými okrúhlymi svetlometmi. Po technickej stránke svetiel ponúka testovaná špecifikácia First Edition celkom netradičné riešenie. Kým stretávacie svetlá disponujú LED technológiou, tak diaľkový modul sa v tejto konfigurácii spolieha „len“ na halogénové riešenie. Ostatné nové modely z rodiny Ford pripomína tradične tvarovaná maska chladiča. Jej dynamické čierne stvárnenie je výsadou práve verzie ST Line, ktorú zároveň dopĺňa aj športový predný nárazník. Zaujímavý a neopozeraný metalický modrý farebný odtieň nesie v prípade testovanej konfigurácie komerčné označenie Metallic Blue.

Efektné lakovanie vo farbe karosérie pri testovanom modeli štýlovo zdobí aj inak plastové ochranné lemy blatníkov, resp. spodné prahy. Nový model Kuga okrem toho pri pohľade z profilu zaujme aj pomerne veľkorysou plochou bočného presklenia, ktoré je zárukou slušného výhľadu pre posádku. Disky kolies v tmavom prevedení obúvajú pri testovanej verzii pneumatiky s priemerom 18 palcov. Práve tento rozmer predstavuje kompromisné riešenie, nakoľko dané plášte disponujú z hľadiska cestovného komfortu alebo výletov do terénu aj dostatočnou výškou bočného profilu. Na želanie však môže novinka disponovať až 20-palcovými kolesami.

Športovo a dynamicky pôsobia aj zadné línie tretej generácie modelu Ford Kuga.

Zadným partiám tretej generácie modelu Ford Kuga dominuje pomerne masívny nárazník a citeľne vystúpený zadný nárazník. Takéto riešenie v prípade ľahkej kolízie pravdepodobne dokáže veľmi dobre ochrániť svetlá, resp. dvere batožinového priestoru a tým minimalizovať nechcené škody. Vizuálnou ozdobou spomenutého nárazníka sú dve výrazné a reálne funkčné koncovky výfukového systému. Týmto si nový model pripomína a ctí vizuálny odkaz svojich predchodcov. Mimoriadne dynamicky a športovo pôsobia aj koncové svetlá v kombinácii so zaujímavými odrazovými plochami, zakomponovanými do postranných partií. Označenie modelu je v tomto prípade, podobne ako aj pri ďalších novinkách s logom Ford, situované efektne priamo pod fabrickým logom – v centrálnom priestore medzi koncovými svetlami.

Interiér prekvapuje priestorom i kvalitou

Aj interiér nového modelu Kuga koncepčne zapadá do rodiny značky Ford. Na prvý pohľad možno dizajnovo fádna, resp. obyčajná palubná doska je v tomto prípade do značnej miery inšpirovaná modelovým radom Focus. Pri podrobnejšom skúmaní sa ale interiéru testovanej novinky nedá reálne nič zásadné vyčítať. Zloženie materiálov a obkladových plôch dosahuje aj v tomto prípade veľmi vysokú úroveň. Za špičkové možno označiť aj dielenské opracovanie, ako aj vzájomné lícovanie jednotlivých dielov palubnej dosky.

Palubná doska SUV Ford Kuga tretej generácie.

Ford si tradične zakladá aj na precíznom kvalitatívnom dojme, vnímanom pri styku s jednotlivými ovládacími prvkami. Palec hore dávam napríklad príjemnej povrchovej úprave otočných ovládačov audia. Z ďalších prémiových detailov stojí za zmienku špičkový chod, resp. dobeh elektricky ovládaných okien alebo špecialita v podobe akustického čelného skla. Športovú atmosféru, takú typickú pre výbavové verzie ST Line, pripomínajú nielen karbónové dekorácie palubnej dosky, ale aj tmavé čalúnenie stropu či kovové pedále.

Inovatívnou novinkou testovaného modelu je podobne ako pri menšom modeli Puma prítomnosť plne digitálneho prístrojového panelu. Toto riešenie sa aj v tomto prípade stáva štandardom výbavových stupňov s prívlastkom ST Line. Na rozdiel od menšieho súrodenca síce nová Kuga neponúka až také efektné animácie, no grafická stránka je skutočne prvotriedna. Digitálna verzia prístrojového panelu simuluje tradičné budíky a vodič si okrem toho môže podľa potreby prispôsobiť vyobrazované údaje palubného počítača. Jednotlivé layouty, resp. grafické schémy sa vo finále ale menia len decentne, predovšetkým v podobe farby témy určenej pre preferovaný jazdný režim. Vo finále aj preto platí, že značka Ford má v smere ďalšieho vývoja digitálnych prístrojov pred sebou ešte obrovský potenciál.

Zásadnou technologickou novinkou je aj v tomto prípade plne digitálny prístrojový panel.

Na osvedčenú klasiku sa v porovnaní s prístrojovým panelom aj naďalej spolieha samostatný a zároveň príkladne intuitívny modul klimatizácie s tradičnými hardvérovými ovládačmi. Typický rukopis značky Ford nesie aj najnovšia verzia multimediálneho rozhrania SYNC 3 s pokročilým hlasovým ovládaním a 8-palcovou, do priestoru vystúpenou dotykovou obrazovkou. Na prvý pohľad jednoduchej a funkčnej grafickej stránke sekunduje mimoriadne vítaná bleskurýchla odozva na dotyk. Najnovšia verzia infotanimentu ponúka okrem navigácie aj mnoho ďalších funkcií vrátane online nadstavby FordPass Connest, ktorá spolupracuje s dostupnou mobilnou aplikáciou. Z užívateľského hľadiska musím vo finále pochváliť aj povrch dotykovej obrazovky, ktorý nie je vyslovene náchylný na stopy po nechcených odtlačkoch prstov.

Nová Kuga vo finále mimoriadne boduje aj celkovou priestrannosťou a vzdušnosťou interiéru. Testovaný exemplár disponuje dostatočným množstvom odkladacích priečinkov. Dobre vyriešená priehradka v spodnej časti palubnej dosky ponúka okrem klasickej úložnej časti aj plochu určenú na indukčné dobíjania smartfónu, v kombinácii s prítomnosťou oboch typov USB koncoviek. Na stredovom tuneli si okrem odkladacích priečinkov na nápoje našiel svoje miesto aj volič jazdných režimov, ako aj tradične minimalistický otočný volič automatickej prevodovky.

Multimediálne rozhranie SYNC 3 dostalo niekoľko nových online funkcií.

Celkový pocit vzdušnosti ešte viac znásobuje veľkorysé bočné presklenie. Vyvýšený posed za volantom si aj napriek jasnej prítomnosti k svetu SUV dokázal zachovať zároveň aj určité športové emócie. Dostatočne nadimenzované predné sedačky pri látkovom prevedení prekvapujú mierou pohodlia a komfortu. Naopak, vyslovene športovo pôsobí efektný perforovaný trojramenný volant ideálneho tvaru, s prakticky dokonalou hrúbkou venca. Celkovo veľmi dobrý výhľad z vozidla neobmedzujú ani hrubé predné stĺpiky s pomerne šikmým aerodynamickým sklonom.

Medzigeneračne si citeľne polepšili aj priestorové pomery v druhom rade. V prípade tretej generácie modelu Kuga sa tu za seba dokážu pohodlne usadiť aj urastenejší dospelí. Značná priestorová rezerva v tomto priestore panuje predovšetkým v oblasti pre nohy a kolená. Celkový cestovný komfort ešte viac zvyšuje možnosť nastavenia sklonu operadla. Ford navyše po prvýkrát doprial svojmu kompaktnému SUV už v základe aj funkciu posúvania delenej zadnej lavice. Prostredníctvom tohto jednoduchého riešenia je možné ešte viac zväčšiť batožinový priestor.

Priestor v druhom rade možno označiť za veľkorysý.

Kufor v základom usporiadaní s posunutými sedačkami druhého radu v prednej polohe ponúka kapacitu až 612 litrov normovaného objemu. Okrem pravidelného tvaru a dostatočnej dĺžky ložnej plochy tešia v tomto priestore aj mnohé prepracované detaily. Ako prvé chcem vyzdvihnúť praktické a užitočné uchytenie adaptívnej krycej roletky priamo na dverách kufra. Z funkčných detailov si palec hore zaslúži aj možnosť sklápania sedadiel druhého radu priamo z kufra, resp. sofistikovaná medzipodlaha. Tá vďaka prítomnosti dvoch zarážok dokáže úplne eliminovať nepraktický schodík pri sklopených sedadlách v druhom rade. Úplná rovina s objemom až 1530 litrov je v tomto prípade vo finále vlastne miernou šikminou. Testovaná konfigurácia si zaslúži pochvalu aj za prítomnosť dojazdovej pneumatiky pod podlahou. Na druhej strane je z praktickej stránky určitou nevýhodou už vyššie spomenutý masívny zadný nárazník, od ktorého sa dá pri nepriaznivom počasí a manipulácii s nákladom jednoducho ušpiniť.

Nový Ford Kuga je pri vstupe na slovenský trh okrem štandardných výbav k dispozícii aj v dvoch autentických konfiguráciách First Edition. Testovaný model disponoval lepšie vybaveným ekvivalentom s prívlastkom ST Line. Zo všetkých zaujímavých prvkov na palube stojí za zmienku napríklad už spomenutý digitálny prístrojový panel, automatická 2-zónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievanie predných aj dvoch krajných zadných sedadiel + vyhrievanie čelného skla alebo športové odpruženie podvozka.

Veľmi dobre navrhnutý batožinový priestor pojme v základe až 612 litrov.

Suverénne jazdiace SUV

Vzhľadom na imidž a históriu značky Ford sú na prakticky každú novinku s modrým oválom v znaku už podvedome kladené aj vysoké jazdné nároky. Inak to nie je ani v prípade veľmi dôležitého SUV modelu Kuga. Novým aerodynamickým líniám v praxi veľmi pristane optický balík doplnkov ST Line, ktorý sme si podrobnejšie predstavili už v predchádzajúcich častiach testu. Zaujímavosťou športovo ladenej verzie je po stránke jazdných vlastností aj o niečo nižší podvozok. Kým „bežná“ Kuga ponúka svetlú výšku na úrovni 194 mm, verzia ST Line je od zeme vzdialená „len“ 178 mm. Aj na tomto príklade je jasne cítiť, že Ford sa svoje nové SUV snaží prispôsobiť čo najširšej škále potenciálnych záujemcov. Testovaná konfigurácia má však bližšie k typickým cestným SUV.

Znížená svetlá výška vo finále ešte viac podčiarkuje talent podvozka s nezávislým zavesením všetkých kolies. Vďaka jeho vyladeniu dokáže aj SUV s vyššou stavbou karosérie veľmi precízne reagovať na povely vodiča smerom od volantu a zároveň držať zvolenú jazdnú stopu. Nová Kuga k tomu pridáva aj optimálny kompromis medzi športovou tvrdosťou a komfortným jazdným prejavom. Pod veľmi dobrú schopnosť filtrovania bežných nerovností našich ciest sa pri testovanom exemplári pravdepodobne podpísali práve racionálne 18-palcové kolesá. Nad väčšinou priamych konventov bude aj nová Kuga vynikať suverenitou, s akou je podvozok schopný zvládať aj dynamické prejazdy cez dlhé zákruty. Príjemným prekvapením sú dokonca minimálne náklony karosérie. Aj prirodzená nedotáčavosť sa v sumári dostaví o niečo neskôr, ako ju vodič podvedome očakáva.

Posed za volantom kombinuje typický svet SUV s určitým športovým potenciálom.

Z hľadiska celkových emócií z jazdy zaostala mierne za očakávaniami snáď len o niečo benevolentnejšia spätná väzba inak dostatočného strmého a priameho riadenia. Na celkový cestovný komfort a pohodu na palube v pozitívnej miere vplýva aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Určité športové emócie vo vyšších otáčkach prekvapivo ponúka svojím spôsobom zaujímavý a zároveň až športový prejav nového 2-litrového turbodiesla z radu EcoBlue.

Samotná pohonná jednotka 2,0 TDCi EcoBlue disponuje adekvátnym výkonom 190 koní. V normálnom, resp. ekologickom režime je jej súžitie s 8-stupňovou automatickou prevodovkou jednoznačne zladené s apelom na čo najoptimálnejšiu spotrebu paliva. Deklarovaných 190 koní sa prebúdza k životu až pri razantnejšom zošliapnutí pedála akcelerátora. Naopak, na zážitkovú jazdu je uspôsobený režim Sport, kedy prevodovka už automaticky „drží“ pohonnú jednotku vo vyšších otáčkach. V športovom režime je zároveň prakticky permanentne v pohotovosti aj maximálny krútiaci moment na úrovni 400 Nm. Automat sám osebe radí podľa očakávania veľmi hladko a prirodzene.

8-stupňový automat radí hladko a sebaisto.

Medzi najväčšie výhody testovaného turbodiesla patrí bezpochyby aj plne akceptovateľná spotreba paliva. Na test sme mali k dispozícii prakticky úplne nové vozidlo, no aj napriek tomu sa výsledný priemer podľa palubného počítača ustálil na špičkovej hodnote 6,6 litra nafty na každých 100 km. Pri jazde s vyslovene ľahkou nohou nie je pritom problém jazdiť aj s nižším apetítom približne o pol litra. V meste, resp. na diaľnici sa spotreba testovaného modelu Ford Kuga pohybovala v priemere viac ako 7 litrov.

Aj keď Ford neprezentuje testovanú novinku vyslovene ako SUV do náročnejších terénnych podmienok, tak Kuga napriek tomu dokáže prekvapiť aj svojím veľmi dobre vyladeným pohonom všetkých kolies AWD. Na palube nie sú v tomto prípade k dispozícii žiadne „hračky“, napríklad v podobe elektronického uzavretia medzinápravového diferenciálu, ktorými by vodič mohol zásadne ovplyvniť správanie pohonu 4×4. Elektronika sa v prípade distribúcie krútiaceho momentu medzi jednotlivými kolesami spolieha na vlastný rozum. Vodič môže celkové správanie vozidla ale citeľne ovplyvniť voľbou jedného z dvoch „terénnych“ jazdných režimov. Prvou možnosťou je klzký povrch a alternatívou je režim pre hlboký sneh a piesok, kedy sa zároveň automaticky deaktivuje aj ESP. V oboch prípadoch je jasne citeľná spomalená reakcia na stláčanie pedála akcelerátora. Elektronika sa tu snaží maximálne eliminovať neefektívny preklz kolies. V teste si nová Kuga okrem všetkých pripravených terénnych vsuviek pomerne suverénne poradila aj s náročnejším prekrížením náprav. Pri jazde v teréne sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane limitujúcou až svetlá výška podvozka verzie ST Line.

Výbavová verzia ST Line je určená skôr na klasické asfaltové komunikácie, prekvapením je ale veľmi dobre fungujúci pohon 4×4 AWD.

A náš celkový dojem?

Ford v celkovom poradí už tretiu generáciu svojho obľúbeného SUV takmer dokonale prispôsobil požiadavkám dnešnej doby. Po technickej stránke budí v tomto smere pozornosť predovšetkým široká paleta elektrifikovaných verzií. Výrobca napriek tomu nezanevrel ani na klasiku v podobe výkonného a zároveň úsporného turbodiesla, ktorý sa dá momentálne ako jediný kombinovať aj s pohonom všetkých kolies. Silnou stránkou SUV novinky sú podľa očakávania jazdné vlastnosti, na čele so suverénnym podvozkom. Rodinne orientovaných záujemcov zároveň ohúri aj medzigeneračne citeľne priestrannejší interiér.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský


Testovací diár:

Ford Kuga 2,0 TDCi EcoBlue First Edition ST Line

Dĺžka: 4626 mm
Šírka: 2000 mm
Výška: 1690 mm
Rázvor: 2710 mm
Objem kufra: 612 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: – kg
Maximálna rýchlosť km/h: 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,8 – 5,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6/100 km

Pneumatiky: Continental Sport Contact

Verzia/cena

Ford Kuga 2,0 TDCi EcoBlue First Edition ST Line (testovaný model): od 34 900 €
Ford Kuga 1,5 EcoBoost Titanium: od 29 490 €

Recenzia

Ford Kuga 2,0 TDCi EcoBlue First Edition ST Line

90% Skóre

Dĺžka: 4 626 mm Šírka: 2 000 mm Výška: 1 690 mm Rázvor: 2 710 mm Objem kufra: 612 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: všetkých kolies Počet valcov: 4 Kombinovaný výkon kW/koní: 140/190 Krútiaci moment Nm: 400 Pohotovostná hmotnosť: - kg Maximálna rýchlosť km/h: 208 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,8 – 5,1 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,6 / 100 km Pneumatiky: Continental Sport Contact

Výhody

  • Priestranný interiér
  • Jazdné vlastnosti + schopný pohon 4x4
  • Spotreba paliva

Nevýhody

  • Nižšia svetla výška predovšetkým pri verzii ST Line
  • Cenová politika príplatkovej výbavy
  • Pohon 4x4 dostupný momentálne len pri najsilnejšom turbodiesli

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 100%
  • Jazdné vlastnosti 90%
  • Pohonná sústava 90%
  • Cena 80%

Ford Kuga 2,0 TDCi EcoBlue First Edition ST Line DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

29490€
Exit mobile version