Autoinak.sk

Test: Honda Jazz Crosstar – Outdoorová alternatíva

Test Honda Jazz Crosstar 2021

Honda si vzhľadom na prísnu európsku emisnú politiku do budúcna zvolila ambicióznu stratégiu. Na starom kontinente sa bude japonský gigant pri celom modelovom portfóliu prioritne sústrediť na elektrifikáciu. Revolúciu v tomto smere ešte pred technologicky vyspelým elektromobilom Honda e odštartovalo obľúbené SUV Honda CR-V. Tento model priniesol do Európy v premiére revolučnú hybridnú technológiu e:HEV. V princípe identický koncept pohonu si osvojila aj nová generácia malého a zároveň mimoriadne praktického modelu Jazz. Novinka sa v našom priestore predáva už len ako hybrid. Honda okrem modernej technológie v útrobách reaguje pri modeli Jazz aj na aktuálne módne trendy. Portfólio modelového radu preto v priemere rozšírila aj outdoorovo ladená verzia s prívlastkom Crosstar, ktorú sme podrobili redakčnému testu.

Nový model Honda Jazz Crosstar s modernou hybridnou motorizáciou 1,5 i-MMD, skombinovanou s e-CVT prevodovkou a v špičkovej výbave Executive nám na test zapožičal slovenský importér automobilov značky Honda.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Honda Jazz Crosstar

Automobilka Honda sa v minulosti neraz preslávila svojou odvahou a inovátorským prístupom. Japonci sa svojim zákazníkom snažia pri každom produkte ponúknuť vždy niečo viac ako konkurencia. Typickým príkladom tejto filozofie je aj model Jazz. Ten sme v pôvodnej verzii spoznali už v roku 2001. Aj napriek malým vonkajším rozmerom vynikala malá Honda nad priamou konkurenciou konceptom priestranného interiéru, ktorý bol inšpirovaný MPV.

Mnohé praktické riešenia na čele s neodmysliteľnými kúzelnými sedačkami si tento model zachoval až dodnes. Aktuálne má Honda v ponuke už štvrtú generáciu modelu Jazz, ktorá bola oficiálne predstavená v závere roka 2019. Nový model zároveň reaguje aj na výzvy aktuálnej doby. Okrem vyššej bezpečnosti, spojenej s medzigeneračne výrazne tuhšou karosériou, prichádza novinka aj s vyspelými asistenčnými systémami Honda Sensing alebo novou generáciou moderného multimediálneho rozhrania.

Novinkou modelového radu Jazz je outdoorová verzia Crosstar.

Paletu bežných verzií rozšírila testovaná verzia s prívlastkom Crosstar. Jazz dostal v tomto prípade okrem pozmeneného dizajnu aj lepšiu ochranu karosérie, skombinovanú s o 16 mm vyššou svetlosťou podvozka. Pýchou značky je predovšetkým hybridný pohon s prívlastkom e:HEV. Základná koncepcia podľa očakávania kopíruje technológiu známu už z modelu CR-V.

Hybridná sústava pri testovanom modeli pozostáva z objemovo menšieho atmosférického benzínového 4-valca 1,5 i-VTEC, skombinovaného s elektrickou sústavou. Fígeľ je v tom, že hybridný pohon značky Honda má bližšie k elektromobilom ako ku konvenčnému pohonu. Spaľovací motor tu slúži predovšetkým ako generátor elektrickej energie. Samotný automobil poháňa vo väčšine situácií výkonný elektromotor! Zásobníkom elektrickej energie je li-ion batéria umiestnená v zadnej časti vozidla. Zážihová motorizácia prostredníctvom stáleho prevodu roztáča kolesá priamo len pri vyššom rýchlostnom tempe. Dôležitým komponentom pohonu i-MMD (intelligent Multi-Mode Drive) je automatická e-CVT prevodovka.
Nová Honda Jazz je na našom trhu pri všetkých verziách dostupná s jedinou motorizáciou 1,5 i-MMD a výkonom 109 koní. Štandardom je okrem e-CVT prevodovky aj pohon kolies prednej nápravy, čo platí aj pre verziu Crosstar.

Unikátny hybridný pohon e:HEV je v modelovom rade Jazz v našich podmienkach jedinou voľbou.

Vydarený SUV look

Honda sa zaradením verzie Crosstar do rodiny Jazz snaží zaujať aj novú množinu potenciálnych zákazníkov. A Japoncom sa to v prípade autonómneho vzhľadu novinky darí na výbornú. V porovnaní s bežnými súrodencami pôsobí testovaná novinka vyslovene drsnejším dojmom. Crosstar aj preto radím do segmentu malých crossoverov. Na dosiahnutie daného efektu si pritom značka vystačila s veľmi jednoduchým receptom.

Predná časť modelu Crosstar dostala v porovnaní s „veselými“ konvenčnými súrodencami drsnejší nádych. Pod tento efekt sa podpísala autentická maska chladiča. Tú okrem dominantného fabrického loga zdobí aj naznačené horizontálne plastové rebrovanie. Zmenami prešiel aj predný nárazník. Pri testovanom exemplári dominuje jeho spodnej časti ochranné oplastovanie doplnené o štýlový strieborný ochranný kryt, ktorý je dostupný v opcii ako súčasť balíka Robust. Aerodynamicky tvarovanej karosérii po vizuálnej stránke pristanú aj proporčne veľké predné LED svetlá. Tie musím v rámci daného segmentu pochváliť aj za ich svetelný výkon.

Crosstar ponúka kompletne pozmenenú prednú masku.

Mohutný SUV nádych je pri verzii Crosstar prítomný aj pri pohľade z profilu. Pod tento efekt sa opäť podpísalo mohutné ochranné oplastovanie, ktoré je viditeľné na blatníkoch i spodnej časti karosérie. Výsadou testovanej verzie sú štýlové strešné lyžiny. Tie dostal Crosstar ako jediný člen rodiny. Skúšaný exemplár okrem toho zaujme aj atraktívnymi dvojfarebnými diskami kolies z ľahkých zliatin a 16-palcovými pneumatikami s vyšším bočným profilom. Celkový štýl a eleganciu dopĺňa dostupnosť dvojfarebného lakovania. Zaujímavej modrej metalíze s názvom Surf Blue v prípade testovaného kúsku sekunduje kontrastná čierna strecha.

Masívny nádych neobišiel ani zadnú časť. Jazz Crosstar aj tu púta pozornosť predovšetkým oplastovaným nárazníkom. Za dominantný prvok daných partií možno okrem toho označiť veľké koncové svetlá s moderným LED svetelným podpisom.

Celému obvodu vozidla Jazz Crosstar dominuje výrazné ochranné oplastovanie.

Malé/veľké auto

Aj keď nový Jazz po rozmerovej stránke stále patrí do segmentu malých automobilov, tak nad väčšinou konkurentov stále vyniká veľkopriestorovou koncepciou interiéru. Značke Honda sa tento malý zázrak podarilo dosiahnuť tým, že sa pri stavbe malého automobilu inšpirovala fígľami z MPV segmentu. V prípade testovanej verzie je nutné k tomuto zaujímavému mixu prirátať aj určitú inšpiráciu svetom SUV.

Príjemný efekt veľkorysého vnútorného priestoru a celkovej vzdušnosti kabíny dopĺňa vizuálne jednoduchý koncept palubnej dosky, ktorá svojím tvarom zbytočne neobmedzuje priestor pre posádku. Povrchovú úpravu verzie Crosstar ozvláštňujú autentické materiály. Novému modelu sa nedá nič zásadné vyčítať ani po kvalitatívnej stránke. Honda si aj v tomto prípade dala mimoriadne záležať na kvalitnom dielenskom opracovaní.

Palubná doska modelu Honda Jazz Crosstar.

Moderným trendom bol prispôsobený aj plne digitálny prístrojový panel. Určitým prekvapením je, že nie je možné meniť jeho grafický motív. Japonci sa všetko snažili prispôsobiť maximálnej prehľadnosti a užívateľskej jednoduchosti. Okrem dominantného ukazovateľa rýchlosti si môže vodič o úroveň nižšie nastaviť preferovaný údaj z pestrej ponuky palubného počítača. Logika vyobrazovania, resp. usporiadania údajov predstavuje v tomto prípade evolúciu riešenia, ktoré automobilka používala pri svojich koncepčne starších súčasných modeloch.

Za dominantu palubnej dosky možno považovať koncepčne úplne nový infotainment s dotykovou obrazovkou. Okrem veľmi peknej grafiky chválim odozvu na dotyk, ako aj celkovú intuitívnosť systému. Logiku ovládania zlepšuje prítomnosť najdôležitejších fyzických tlačidiel i klasický potenciometer slúžiaci na ovládanie audia. Oproti minulým generáciám spôsobila Honda v rámci infotainmentu obrovský progres! Bonusom modelu Crosstar, resp. súčasťou najvyššej testovanej výbavy je aj dobre fungujúca vstavaná navigácia. Úplnou samozrejmosťou je moderná mobilná konektivita.

Honda výrazne zapracovala na novej generácii infotainmentu, ktorú ponúka aj model Jazz.

Silnou stránkou modelu Jazz ostáva aj pri najnovšej generácii celková ergonómia. Palec hore si v tomto kontexte zaslúži intuitívny modul klimatizácie klasickej koncepcie. Okrem toho ponúka testovaný exemplár aj prepracovaný koncept odkladacích priečinkov. Dve samostatné priehradky v priestore pred spolujazdcom dopĺňajú tradičné držiaky na nápoje, sofistikovane zabudované do palubnej dosky.

Svetom MPV je inšpirované veľké čelné sklo s nič nerušiacim výhľadom. Honda sa „pohrala“ aj so zdvojenými prednými stĺpikmi. Príjemný a o niečo vyšší posed za volantom naopak pripomína SUV a crossovery. Aj napriek prítomnosti palivovej nádrže pod prednými sedačkami je prekvapením dostupná škála výškového nastavenia sedadla vodiča. Medzigeneračne dostal Jazz ešte veľkorysejšie predné sedačky. Tie sú pohodlné aj počas dlhších diaľničných presunov. Špecialitou verzie Crosstar je okrem ich mäkkého čalúnenia aj výrobcom deklarovaný vodoodolný poťah!

Zaujímavosťou sedačiek verzie Crosstar je ich vodoodolné čalúnenie.

Okrem nadpriemernej vzdušnosti vpredu zaujme testovaná novinka veľkorysým priestorom v druhom rade. Rodinne orientovaných užívateľov poteší druhý pár dverí, ktoré je možné otvoriť prakticky do pravého uhla. Vzadu sa zároveň pohodlne a s adekvátnou priestorovou rezervou pre nohy a hlavy odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Ako už bolo spomenuté v úvode, unikátnym tromfom modelu Honda Jazz ostávajú aj pri novej generácii tzv. kúzelné sedačky. Po jednoduchom vyklopení sedacej časti v druhom rade je v tomto priestore možné presunúť aj veľké a neforemné predmety!

V rámci daného segmentu a hybridného pohonu možno za plne adekvátny označiť aj batožinový priestor so základnou kapacitou na úrovni 298 litrov. Zaujímavosťou je fakt, že Crosstar má o zanedbateľných 6 litrov menší kufor ako „obyčajná“ verzia modelu Jazz. Prítomnosť hybridnej technológie si vyžiadala svoju daň v podobe priestoru pod podlahou. Ten je obmedzený len na pomerne veľkorysý box v zadnej časti úložnej plochy.

Druhému radu novej generácie Honda Jazz dominujú kúzelné sedačky.

Nový Jazz tak ani za príplatok neponúka možnosť konfigurácie s rezervnou pneumatikou. Po sklopení zadných sedadiel však novinka oproti predchodcovi nedisponuje dokonale rovnou podlahou. Mierny schodík ale v danej konfigurácii rozhodne nepredstavuje neriešiteľný problém. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1199 litrov.

O 1600 eur drahšia verzia Crosstar predstavuje vrchol modelového radu Honda Jazz. Japonci testovaný exemplár aj preto kombinujú len s najvyššou a bohatou výbavou Executive. Zo všetkých dostupných prvkov na palube stojí za zmienku balík asistenčných systémov, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový prístup a štartovanie, spomenutá navigácia či dobre hrajúce audio so subwooferom a 8 reproduktormi.

Batožinový priestor pojme v základe 298 litrov.

Inteligentná jazda

Jazdné vlastnosti v kombinácii s vyšperkovaním jednotlivých mechanických komponentov patrili vždy k ozdobám automobilov s logom Honda. Najnovšia generácia modelu Jazz v tomto kontexte dokonale odráža prioritné požiadavky a očakávania, ktoré na moderné automobily kladie tzv. eko doba. Ešte pred posúdením funkčnej stránky pomerne unikátneho hybridného pohonu venujem pár riadkov prioritnému prínosu verzie Crosstar.

Vyššia svetlá výška znamená v tomto prípade aj symbolicky väčšiu slobodu pri pohybe mimo spevnených ciest. Skrytým benefitom pneumatík s vyšším bočným profilom je aj adekvátny jazdný komfort. Testovaný Crosstar sa preto nestratí ani v tzv. „mestskej džungli“. Jeho podvozok dokáže adekvátne odfiltrovať nielen nedokonalosti našich ciest, ale aj prepadnuté kanalizačné poklopy. Malá Honda zároveň „neznervóznie“ ani pri prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich nerovností.

Pneumatiky s vyšším profilom sa okrem vyššej svetlej výšky podpísali aj pod lepší jazdný komfort.

Z minulosti známu športovú DNA značky pripomína čiastočne riadenie. Aj keď je posilňovač s ľahkým chodom vyladený prioritne do mesta, tak za príjemné prekvapenie považujem strmé riadenie. Jedným dychom treba dodať, že Jazz Crosstar sa pri pokusoch o dynamické prejazdy cez zákruty svojsky nakláňa. Avšak v krízových situáciách alebo pri nečakaných uhýbacích manévroch sa dá na podvozok napriek tomu plne spoľahnúť.

Vo finále testovanému exempláru najviac svedčí pohodový štýl jazdy. Racionalite spojenej s čo najlepšou spotrebou paliva je plne prispôsobený aj nový hybridný pohon. Aj keď vo funkčnom princípe kopíruje Jazz väčší model CR-V, tak menší model siahol po vlastnej verzii hybridu. Motorizáciu e:HEV tvorí v tomto prípade menší a ľahší benzínový atmosférický 4-valec s objemom 1,5 litra. Výkon hybridnej sústavy dosahuje vďaka elektromotoru 109 koní, čo je aj pre Crosstar plne akceptovateľná hodnota.

Unikátny hybridný pohon značky Honda má v princípe bližšie k elektromobilom ako ku klasickým spaľovákom.

Energickosť, resp. jazdná dynamika testovaného modelu sa v praxi odvíja aj od momentálneho stavu dobitia batérie. Pri štartoch z križovatky a ostatných rozjazdoch je vždy citeľný elektrický doping. Pružné zrýchlenia sú pocitovo výrazne lepšie, ak je v batérii väčšia zásoba uskladnenej elektrickej energie ako v situáciách, keď je v batérii menej energie. Kompaktný akumulátor s kapacitou 0,78 kWh sa pri jazde v meste regeneruje, resp. dobíja prostredníctvom rekuperácie pomerne rýchlo. Na druhej strane, práve kapacita batérie sa podpísala pod to, že Jazz Crosstar na rozdiel od SUV CR-V neponúka tlačidlo, ktorým si je možné napevno aktivovať jazdu len na elektrickú energiu.

Hybridný manažment si v tomto smere plne automaticky vyhodnocuje situácie, kedy automobil jazdí len na elektrický pohon. Tento stav vodičovi signalizuje aj rozsvietený piktogram EV na prístrojovom paneli. Spravidla ide vždy o kratšie vzdialenosti, tento jav sa ale počas bežnej jazdy opakuje pomerne často. Ešte ekologickejšie jazdí novinka pri aktivovanom režime Econ. V tomto prípade sa citeľne otupí pohotovosť reakcií pedála akcelerátora.

Súčinnosť oboch motorizácií zabezpečuje e-CVT prevodovka.

Honda sa pri motorizácii 1,5 i-MMD prostredníctvom e-CVT prevodovky pohrala aj s najautentickejším prejavom benzínovej pohonnej jednotky, vytvárajúcej dojem priameho spojenia „elektrocentrály“ s odozvami na stláčanie akcelerátora. Pri potrebe vyššieho výkonu alebo prudšieho zrýchlenia motor atakuje vyššie otáčky, čím sa do batérie a následne k elektromotoru dostáva viac výkonu, resp. elektrickej energie. Každý skúsenejší vodič napriek tomu rýchlo odhalí, že pohonná jednotka pri bežnej jazde väčšinou nemá priamu spojitosť s prácou plynového pedála.

Prevodovka ponúka len jeden priamy prevod. Ten spája spaľovací motor s kolesami predovšetkým pri vyššom rýchlostnom tempe. V meste a pri bežnej jazde po okreskách sa o pohon testovaného modelu stará výhradne elektromotor. Týmto riešením pripomína model Jazz Crosstar viac klasické elektromobily ako hybridy.

Spotreba paliva sa aj v tomto prípade odvíja predovšetkým od spôsobu využitia.

Najväčším benefitom hybridu značky Honda je nízka spotreba paliva. Tento efekt je možné dosiahnuť v meste a na okreskách. V oboch prípadoch sa v závislosti od konkrétnych podmienok pohybuje spotreba podľa palubného počítača v rozmedzí od 2,5 l až 4,5 l benzínu na každých 100 km jazdy. Zmysel hybridu s možnosťou efektívnej rekuperácie je naopak potlačený pri diaľničných presunoch. Tu treba počítať so spotrebou okolo 6 litrov. Výsledný priemer sa na konci testu s využitím približne tretinového jazdenia na diaľnici ustálil na sympatickej hodnote 5,3 l/100 km.

Vzhľadom na prívlastok Cross v názve som si testovaný Jazz musel vyskúšať aj v ľahšom teréne. Poľné a lesné cesty nepredstavujú v tomto prípade žiaden problém. Pri výjazdoch mimo spevnených komunikácií, vrátane ľahkého prekríženia náprav, prekvapil Crosstar dobre naladenou trakčnou kontrolou. Tá dokáže v kritickej situácii poslať dostatok sily na koleso s lepšou trakciou. Celkovú vyspelosť testovaného modelu podčiarkujú aj veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy.

Jazz Crosstar v ľahkom teréne prekvapil dobre vyladenou trakčnou kontrolou na prednej náprave.

A náš celkový dojem?

Nová Honda Jazz vo verzii Crosstar reaguje prostredníctvom moderného hybridu na potreby dnešnej doby. Zákaznícke preferencie zároveň odráža aj jej outdoorový imidž. Kombinácia oboch faktorov sa okrem efektu pozitívne premietla do širších možností reálneho využitia testovaného modelu. Vyššia cenovka je v porovnaní s konvenčnými súrodencami okrem imidžu kompenzovaná bohatou výbavou a predovšetkým unikátnym hybridom.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Honda Jazz Crosstar 1,5 i-MMD Executive
Dĺžka: 4090 mm
Šírka: 1725 mm
Výška: 1556 mm
Rázvor: 2520 mm
Objem kufra: 332 litrov
Motor: zážihový-hybridný (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 89/109
Krútiaci moment Nm: 253
Pohotovostná hmotnosť: 1325 – 1327 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: e-CVT
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 3,9 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3/100 km

Pneumatiky: Continental Winter Contact

Verzia/cena

Honda Jazz Crosstar 1,5 i-MMD Executive (testovaný model) od: 23 990 €
Honda Jazz 1,5 i-MMD Comfort od: 19 590 €

Exit mobile version