Autoinak.sk

Test: Hyundai Kona N-Line – Zmysluplne zabalený temperament

Test Hyundai Kona N Line

Čoraz progresívnejší Hyundai dnes okrem širokého modelového portfólia a použitých technológii, púta v poslednom období pozornosť aj svojim originálnym dizajnovým prístupom. Za pomyselného priekopníka odvážnych línií možno v našom priestore označiť model Kona. Malé SUV, s odvážnymi a neopozeranými tvarmi, sa zaradilo medzi najžiadanejšie európske modely značky. Kórejci naviac dopriali svojmu malému SUV, pred pár mesiacmi, citeľnú modernizáciu. Konkurenčnou výhodou nového modelu aj naďalej ostáva široká paleta pohonov a verzií, vrátane konfigurácie s pohonom všetkých kolies. Automobilka k tomu pripája ďalšie pomyselné eso z rukáva! Nová Kona je totiž po novom dostupná už aj v ostrej N verzii. Povestný medzistupeň medzi „civilnými“ modelmi a výkonovou špičkou reprezentuje logicky tiež nová výbavová línia N-Line, ktorú sme aktuálne preverili v našom teste.

Nový Hyundai Kona N-Line s motorizáciu 1,6 T-GDi, skombinovanou so 7- automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Hyundai Kona N Line

Malé SUV Hyundai Kona bolo oficiálne predstavené v roku 2017 a juhokórejská automobilka sa pri jeho názve inšpirovala geografiou Havajských ostrovov. Z originálne tvarovaného modelu sa stal veľmi rýchlo predajný hit. Len v Európe sa z neho do príchodu modernizovanej verzie predalo viac ako 230-tisíc kusov.

Hyundai aj napriek úspechu doprial svojmu modelu výraznú modernizáciu už približne po troch rokoch od predstavenia. Faceliftovaný model uzrel svetlo sveta približne pred rokom. Štafetu vstupenky do sveta modelov Hyundai s vyššou svetlosťou podvozka zároveň len prednedávnom prevzal menší model Bayon a vynovená Kona tak získala priestor reagovať aj na úplne nové výzvy.

Novinkou faceliftovaného modelu Hyundai Kona je aj dizajnovo atraktívna verzia N Line.

Dôkazom toho je príchod úplne novej ostrej verzie Kona N, ako aj jej rovnako atraktívneho derivátu s civilnejšou technikou a prívlastkom N-Line. Hyundai zároveň citeľne pozmenil dizajn bežných modelov. Modelový rad Kona sa okrem toho môže pochváliť lepšou výbavou či modernými asistenčnými systémami. Konštrukčné zmeny zaznamenal v rámci modernizácie teraz ešte suverénnejší podvozok. Za zmienku rovnako určite stojí aj paleta citeľne prepracovaných pohonných jednotiek.

Aj keď z ponuky motorov vypadli naftové verzie, tak nový Hyundai Kona stále disponuje mimoriadne pestrou skladbou pohonných jednotiek. Úplným základom je moderný prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 T-GDi s výkonom 120. Ten je okrem 6-st. manuálu k dispozícii aj so 7-st. dvojspojkovým automatom. Základný model je dostupný výhradne s pohonom prednej nápravy. Výkonnejšou zážihovou voľbou je modernizovaný 4-valec 1,6 T-GDi s výkonom až 198 koní. Táto motorizácia sa už kombinuje výhradne so 7-st. automatom a okrem pohonu prednej nápravy je tu k dispozícii aj verzia s pohonom 4×4!

Testovaný model poháňal vynovený benzínový motor 1,6 T-GDi s výkonom 198 koní

Moderné konvenčné motorizácie Hyundai naviac doplnil o elektrifikované verzie. Dostupnejšou alternatívou je v tomto smere full hybrid s motorizáciu 1,6 GDi HEV a elektromotorom, s výkonom 141 koni. Novinka je zároveň, rovnako ako predchodca, k dispozícii aj v plne elektrickej verzii. Kona Electric ponúka hneď dve batériové verzie s výkonom 136, resp. 204 koní. Výkonový vrchol reprezentuje horúca novinka v podobe už spomenutého modelu Hyndai Kona N, s benzínovým motorom 2,0 T-GDi, 8-st. automatickou prevodovkou a maximálnym výkonom až 280 koní.

Atraktívna štýlovka

Modernizácia obľúbeného SUV s logom Hyundai so sebou priniesla pomerne citeľné dizajnové zmeny. V sumári tu možno konštatovať, že nový model pôsobí v porovnaní s pôvodnou verziou o niečo uhladenejším a zároveň aj aerodynamickejším dojmom. Úplne nový dizajnový rozmer modelu Kona dodáva premiérovo atraktívny športový kabátik s pre značku tradičným prívlastkom N-Line. Testovaná špecifikácia sa po vizuálnej stránke od čistokrvného „eNka“ odlišuje v princípe len v drobných detailoch!

Dynamický kabátik verzie N Line je až na pár detailov zhodný s ostrým modelom Kona N

Predná časť dostala po facelifte výrazne prepracovanú masku. Tú pri testovanej špecifikácii ozvláštňuje dynamický výplet, ako aj minimalistický emblém N Line. Ako efektne športový tu možno označiť tiež predný nárazník s postrannými prieduchmi a náznakom splittera. Ešte viac optike svalov prednej časti pridávajú tri naznačené prieduchy umiestnené pod líniou prednej kapoty. Vďaka tomuto dizajnovému prvku sa fabrické logo verzie N Line, v porovnaní s „bežnými“ modelmi, premiestnilo do priestoru masky chladiča. Vizuálnymi zmenami prešli taktiež delené predné svetlomety. V prípade testovaného modelu už ponúkli adekvátne výkonnú LED technológiu.

V rámci bočných línií sa športovo ladená verzia N Line vzdala robustnej plastovej ochrany lemov blatníkov, ako aj prahov karosérie. Odolné plasty v tomto prípade nahradili lakované plochy v rovnakom odtieni ako ponúka aj zvyšok karosérie. V prípade testovaného modelu ide o žiarivú príplatkovú červenú metalízu s prívlastkom Ignite Flame. Nový dizajn ponúkajú po modernizácii aj disky kolies. V prípade špecifikácie N Line je štandardom rozmer 18 palcov.

Jasnou dominantou zadnej časti je masívny nárazník s dvojitou koncovkou výfukového systému

Emócie a optické svaly sršia z testovaného modelu aj v rámci zadných partií. Ako dominantný možno v tomto priestore označiť športový nárazník, ktorý novinku opticky ešte viac rozširuje. Okrem robustného náznaku difúzora zaujme zadný nárazník taktiež efektnou a zároveň reálne funkčnou dvojitou koncovkou výfukového systému. Optickú retuš podstúpili taktiež aj dvojité koncové svetla. Spodný modul tu na moje prekvapenie, ale stále ponúka len jednoduché riešenie v podobe smeroviek s klasickými žiarovkami.

Športové emócie pokračujú aj v interiéri

To, že testovaný model nie je v princípe horúca novinka ale „len“ facelift, je z môjho pohľadu najviac cítiť v interiéri. Jeho koncept, ako aj architektúra samotnej palubnej dosky v modeli Kona pôsobí, v porovnaní s novinkami značky Hyundai, dnes už predsa len o niečo konzervatívnejšie. Ako príklad tu poslúži jednoduchšie prevedenie Head-up displeja v podobe retro výsuvného sklíčka. Na druhej strane, dnes dokážu mnohí z nás reálne oceniť intuitívne a užívateľsky prívetivé riešenia. Sem sa radí napríklad samostatný a prehľadný modul klimatizácie s klasickými hardwarovými tlačidlami.

Palubná doska testovaného modelu Hyundai Kona N Line

Automobilka vynovenému modelu Kona v rámci modernizácie logicky dopriala už aj množstvo moderných prvkov. K prepracovanému stredovému tunelu pri lepšie vybavených verziách pribudol napríklad aj plne grafický prístrojový panel. Verzia s prívlastkom N-Line, okrem vo všeobecnosti hodnotne spracovaného interiéru, útočí na emócie aj vďaka početným dynamickým doplnkom. Sem sa okrem efektného prešívania červeným stehom radia napríklad kovové pedále, športový volant s emblémom N či špeciálny volič automatickej prevodovky.

Grafický prístrojový panel zabudovaný pomerne vkusne do pôvodnej kaplnky svojimi vyobrazovacími layoutmi kopíruje najnovších členov rodiny. Kvalitná grafika si tu okrem dobrej čitateľnosti zaslúži pochvalu za celkovú prehľadnosť. Veľmi podobne je na tom aj centrálna dotyková obrazovka palubného infotainmentu. Rýchle reakcie na dotyk dopĺňa množstvo funkcií a aplikácií s prijemne intuitívnym ovládaním. Celkovú ovládateľnosť infotainmentu ešte viac zlepšuje prítomnosť tlačidlovej lišty s rýchlymi skratkami.

Opticky atraktívne predné sedačky sú aj vďaka vyššiemu ukotveniu stále mimoriadne konfortné

Vynovený Hyundai Kona pôsobí reálne dospelým dojmom aj v rámci svojho vnútorného priestoru. Vyšší posed za volantom celkom jasne odkazuje na SUV koncept testovaného automobilu. Kona dokáže zároveň potešiť aj príjemným výhľadom, resp. rozhľadom z vozidla. Dostatočne nadimenzované predné sedačky okrem adekvátneho pohodlia dostali s prispením náznaku bočného vedenia, zároveň aj decentne športový nádych. V princípe sú ale stále prioritne konformné a vhodné na každodenné používanie.

V rámci segmentu „malých“ SUV je na tom testovaný exemplár prekvapivo dobre aj z priestorového hľadiska v druhom rade. Príjemným prekvapením je tu predovšetkým parameter vnútornej šírky. Adekvátne pohodlne sa tu okrem detí dokáže prepraviť aj dvojica štandardne urastených dospelých, a to aj na dlhšie vzdialenosti. Cestovný komfort pasažierov v druhom rade aj napriek absencii klasických výduchov ventilácie pri výbave N Line zlepšuje dvojstupňové vyhrievanie krajných sedadiel alebo prítomnosť nabíjacieho USB slotu.

Priestorové pomery sú vzhľadom na segmentovú príslušnosť príjemným prekvapením.

Bežnú rodinu z hľadiska praktickej stránky nesklame ani batožinový priestor. Kufor modelu Kona N Line s pohonom všetkých kolies ponúka v základe adekvátnych 361 litrov. To je len o 13 litrov menej ako ponúkajú verzie s pohonom prednej nápravy. Viac ako suchý číselný objem v tomto prípade tešia symetrické proporcie batožinového priestoru. Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že do priestoru pod podlahu by sa zmestila rezervná pneumatika, tak dynamicky ladená verzia si musí v štandarde vystačiť len s lepiacou sadou. V rámci praktickej stránky, naopak, poteší medzipodlaha. Tá umožňuje vytvorenie optimálnej roviny pri sklopených operadlách v druhom rade. Maximálna prepravná kapacita v tomto prípade dosahuje 1143 litrov.

Verzia N Line predstavuje v rámci bežných modelov Hyundai Kona pomyselný vrchol z ponuky aj v rámci výbavy na palube. A tomu zodpovedá aj jej výsledná cenovka. Testovaná špecifikácia N-Line+ okrem športových doplnkov a prakticky všetkých asistenčných systémov disponuje už v štandarde prvkami ako je: vyhrievanie predných a zadných sedadiel, vyhrievaný volant, digitálny prístrojový panel, Head-up displej, automatická (jednozónová) klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, navigáciu, zadnú parkovaciu kameru či výkonné audio značky Krell. Ďalšie prvky testovanej konfigurácie, ako je kožené čalúnenie či odvetrávanie predných sedadiel sú k dispozícii v rámci príplatkových paketov.

Batožinový priestor modelu Hyundai Kona N Line disponuje v základnom usporiadaní kapacitou 361 litrov.

Univerzálna štýlovka

Rozšírenie modelového radu Hyundai Kona o novú verziu N Line dáva zmysel. Platí to o to viac v dnešnej dobe, kedy je práve imidž a vizuálna atraktivita pre mnohých mimoriadne dôležitým aspektom. Na úvod hodnotenia jazdných vlastností je ale zároveň potrebné tiež zdôrazniť, že testovaný model nie je v princípe športovým náčiním. Toto privilégium prináleží až vrcholnému výkonovému modelu v podobe čistokrvného modelu Kona N.

Podvedome očakávanú SUV univerzálnosť v prípade testovaného modelu ideálne odzrkadľuje nové vyladenie podvozka. Pri verzii s pohonom všetkých kolies chcem obzvlášť vyzdvihnúť viac prvkovú zadnú nápravu. Práve toto riešenie dodáva verzii N Line pri jazde po horších povrchoch porciu istoty naviac. Samotné vyladenie pruženia aj s 18 palcovými kolesami rozhodne nesklame ani v rámci filtrácie bežných nerovností.

Hyundai Kona N Line ponúka vďaka pohonu všetkých kolies mimoriadne univerzálne jazdné vlastnosti

Charakteristiku pruženia tu ale v princípe stále možno označiť skôr ako tuhšiu. Jazdný talent opticky atraktívneho modelu sa preto naplno prejaví aj pri zážitkovejšej jazde na obľúbenom horskom prechode alebo okresnej ceste plnej zákrut. Smerom od podvozka cítiť značnú dávku istoty a Kona N Line sa aj napriek vyššej stavbe karosérie nakláňa len minimálne, pod čo sa podpísala rozhodne aj celková tuhosť vozidla.

Ako univerzálne možno označiť taktiež vyladenie riadenia. Spätná väzba posilňovača sa tu ale predsa len viac ako na zakrútené okresky hodí do typickej mestskej premávky spojenej s prepletaním sa cez preplnené parkoviská našich nákupných centier. V rámci zmeny jednotlivých jazdných režimov je okrem efektu grafických animácií prístrojového panela, najviac cítiť zmenu odozvy plynového pedála. Tá ale zároveň ani v športovom móde nepatrí medzi najsilnejšie stránky testovanej verzie.

7-st. automat je pre výkonný benzínový motor 1,6 T-GDi jedinou voľbou

Pod komerčným označením 1,6 T-GDi sa teraz ukrýva citeľne prepracovaná benzínová prepĺňaná pohonná jednotka, vyladená na výkon až 198 koní. V rámci bežnej jazdy by som ale testovanej motorizácii až takúto výkonovú nálož nehádal. Bezpochyby sa pod to podpísala už vyššie naznačená, teda skôr defenzívnejšia, súhra so 7-st. automatickou prevodovkou. Motor v tomto prípade možno označiť ako dokonalého chameleóna, ktorý sa svojim výkonovým prejavom prispôsobuje intenzite stláčania pedála akcelerátora.

Dvojspojkový automat v princípe radí hladko a bez zaváhania. K zážitkovejšiemu jazdnému prejavu mu ale treba pomôcť impulzívnym stláčaním plynového pedála alebo manuálnym podraďovaním. V sumári je v mojich očiach škoda, že testovaný model v ponuke nefiguruje v kombinácii s klasickým manuálom. Vzhľadom na dnešné eko trendy, motorová novinka v testovanom modeli príliš nezažiarila ani v rámci spotreby paliva.

Spotreba paliva sa aj v tomto prípade odvíja predovšetkým od štýlu jazdy

Výrobcom udávaný priemer na úrovni cca 7,4 l/100 km, je možno reálne dosiahnuť pri jazde s vyslovene ľahkou nohou. Naopak, pri užívaní si väčšej dynamiky je nutné počítať s minimálne o liter vyšším priemerom. V rámci zážitkovej jazdy sa v mojom prípade výsledný priemer prehupol cez hranicu 10 litrov. Na diaľnici si Kona N- Line vypýta z nádrže približne 8-l na každých 100 km. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci týždňového testu nakoniec ustálil na hodnote 7,8 l/100 km.

V rámci svojho segmentu ukrýva testovaný model pomyselný tromf v rukáve v rámci dostupnosti pohonu všetkých kolies. Testovaná 4-kolka v tomto smere reálne prekonala všetky moje prvotné očakávania. Spestrením testu boli situácie keď sa Kona N-Line dokázala aj vďaka svojej hmotnosti relatívne bezproblémovo vyškrabať už aj do pomerne strmého kopca s klzkým podkladom! Pri náročnejších terénnych nástrahách je tu dokonca k dispozícii uzávierka medzinápravového diferenciálu. Okrem atraktívneho dizajnového kabátiku je ale mimo spevnených ciest logickým limitom aj svetlá výška vozidla na úrovni 177 mm.

Aj nová Kona si pri pohone všetkých kolies naďalej zachovala uzávierku medzinápravového diferenciálu

A náš celkový dojem?

Vynovený Hyundai Kona reaguje veľmi dobre na výzvy aktuálnej doby, okrem všeobecnej modernizácie aj príchodom atraktívnej verzie N Line. Malé SUV si aj v tomto imidžovom prevedení dokázalo zachovať vysokú mieru univerzálnosti. Dynamicky ladenému zovňajšku reálne sekunduje až nečakane priestranný interiér. Za pomyselnú čerešničku na torte tu možno nakoniec jednoznačne označiť univerzálne jazdné vlastnosti.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Hyundai Kona N Line 1,6 T-GDi N Line+
Dĺžka: 4 215 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 575 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 361 litrov
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 145,6/198
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1395-1504 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,0 – 7,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,8 l/100 km
Pneumatiky: Continental PremiumContact

Verzia/akciová cena

Hyundai Kona N Line 1,6 T-GDi N Line+ (testovaný model) od 27 240 €
Hyundai Kona 1,0 Comfort od 16 790 €

Exit mobile version