Autoinak.sk

Test: Jeep Compass – Prispôsobil sa dobe

Test Jeep Compass Hybrid 2022

Kultová značka Jeep reprezentuje nosný pilier americkej vetvy koncernu Stellantis. Globálne pôsobiaca ikona disponuje okrem drsných offroadov v posledných rokoch až nečakane širokým portfóliom modelov. K luxusným novinkám Wagoneer a Grand Cherokee, z ktorých druhý spomínaný model už netrpezlivo očakávame aj v Európe, pribudne čoskoro aj najmenší člen rodiny v podobe zástupcu zo segmentu B-SUV. Pozíciu najžiadanejšieho modelu značky si stabilne drží SUV kompaktnej veľkosti Jeep Compass. Američania mu aj preto venujú náležitú pozornosť. Obzvlášť citlivý prístup si vzhľadom na prísnu emisnú politiku vyžaduje európsky priestor. Aktuálna generácia pôvodne prekvapila inovatívnym pohonom všetkých kolies 4xe. Plug-in hybridný pohon v minulom roku doplnil plnohodnotný a pomerne zásadný facelift. Ďalšou novinkou je nasadenie úplne novej mild-hybridnej motorizácie 1,5 e-Hybrid, ktorú sme preverili v našom redakčnom teste.

Nový Jeep Compass s novou elektrifikovanou motorizáciou 1,5 e-Hybrid, skombinovanou s pohonom predných kolies a 7 st. automatickou prevodovkou a v imidžovo ladenej výbave Upland, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Jeep Compass e-Hybrid

Pôvodný Jeep Compass debutoval v roku 2006. Prvá generácia v dnešnom ponímaní klasického SUV modelu vyvolala medzi ortodoxnými offroad fanúšikmi značky vlnu polemiky. Ten istý model, ale ikonickej značke pomohol objaviť novú zákaznícku základňu a zároveň objemovo vyrásť. Aktuálna druhá generácia rovnomenného modelu bola predstavená v závere roka 2016. Z SUV Compass sa postupne stal najžiadanejší model značky Jeep. Okrem Severnej Ameriky sa vyrába aj v mnohých ďalších kútoch sveta, vrátane relatívne nedávno spustenej výroby v talianskom Melfi.

V európskom priestore podstúpila automobilka Jeep, v posledných rokoch chtiac-nechtiac veľkú výzvu. Američania si tu na jednej strane chcú zachovať tradičnú terénnu DNA, ale zároveň misia tiež vyhovieť čoraz prísnejším emisným kvótam. Elegantným riešením je nasadenie plug-in hybridného pohonu 4xe, s ktorým v roku 2020 debutovali práve modely Compass a Renegade. Dnes už plug-in hybridnú technológiu 4xe v Európe využíva dokonca aj kultový offroad Jeep Wrangler.

SUV Compass je celosvetovo najžiadanejší model značky Jeep.

V minulom roku podstúpil Compass plánovaný facelift. Okrem dizajnových zmien a zásadne prepracovanému interiéru, na čele s úplne novým infotainmentom, pribudli do výbavy predovšetkým nové asistenčné a bezpečnostné systémy. Ďalšej významnej zmeny sa najžiadanejší Jeep dočkal prednedávnom. Pôvodnú európsku paletu benzínových a naftových motorizácii automobilka nahradila horúcou motorovou novinkou s názvom e-Hybrid. Jeep definuje svoju novú pohonnú jednotku ako mild-hybrid. Jej základom je prepĺňaný benzínový 4-valec o objeme 1,5 litra, ktorému asistuje kompaktný 48V elektromotor. Aj napriek elektrickému výkonu len 20 koní, resp. 55 Nm, dokáže v určitých situáciách nový Compass úsekovo poháňať samostatne len elektrická nadstavba! Určitým prekvapením je, že nový hybrid je k dispozícii výhradne s pohonom len prednej nápravy, ako aj so 7-st. dvojspojkovým automatom.

Úplne nová motorizácia 1,5 e-Hybrid s výkonom 130 koní je novou vstupnou bránou do sveta Jeep Compass. Hierarchicky vyššie sa nachádza už známy plug-in hybridný Compass 4xe, dostupný, naopak, výhradne s pohonom všetkých kolies. Výkonovo slabšia veria 1,3 Gse Phev disponuje výkonom 190 koní a silnejší variant je vyladený až na 240 koní. Štandardom je v oboch prípadoch spolupráca so 6-st. automatom.

Aktuálnou novinkou modelu Compass je úplne nová motorizácia 1,5 e-Hybrid.

Imidž je dôležitý

Spolu s príchodom novej hybridnej motorizácie zaradil Jeep do ponuky modelu Compass aj imidžovo, resp. motivačne poňatú výbavu s názvom Upland. Hierarchicky druhý najvyšší výbavový stupeň zdobil aj testovaný exemplár. Americká značka sa vo všeobecnosti vo vysokej miere sústredí na prepracované detaily, pripomínajúce históriou automobilky. Do tejto mozaiky ideálne zapadá aj testovaná konfigurácia, ktorá početnými nápismi pripomína, že pre život máme k dispozícií len jednu planétu.

Modernizácia najobľúbenejšieho modelu s logom Jeep so sebou priniesla prepracovanú prednú časť. Tá, ponúka aj naďalej atraktívny a robustný nádych. Celkovo modernejší „look“ dostal Compass vďaka prepracovanej maske s typickými siedmimi prieduchmi. Efektný bronzový farebný odtieň je v tomto prípade výsadou testovanej výbavy Upland. Na masku opticky nadväzujú nové predné svetlomety. Okrem užšieho dizajnu tu stojí za zmienku prítomnosť LED technológie. Presvedčivý svetelným výkonom dopĺňa komfortná funkcia automatického prepínania diaľkového módu. Decentné dizajnové zmeny podstúpil aj masívny predný nárazník s novými LED hmlovkami. V jeho spodnej časti sa tradične nachádza aerodynamická gumená lišta, ktorá v teréne zároveň reprezentuje najnižší bod inak slušnej svetlosti podvozka.

Vynovený Jeep Compass ponúka ja naďalej opticky atraktívny-robustný nádych.

Optická mohutnosť jednoznačne vyžaruje aj z bočnej siluety s robustným koncovým stĺpikom. Optické svaly tu ešte viac zvýrazňujú vytiahnuté a hranaté blatníky, doplnené o masívne ochranné oplastovanie. Špecialitou novej výbavy Upland sú efektné čierne disky. V prípade testovaného exempláru disponovali príplatkovým 19- palcovým rozmerom. K dizajnu kolies sa ideálne hodí imidžové dvojfarebné lakovanie. Skúšaný model ponúkol atraktívnu kombináciu čiernej strechy s „tyrkysovou“ metalízou s názvom Matter Azue, ktorá je pri novej výbave dostupná bez príplatku.

Aj zadná časť vynoveného modelu Compass evokuje vizuálnu masívnosť a odolnosť. Svalnaté línie a krivky tu vo finále ešte viac zvýrazňujú šírku karosérie. Uhladenejší zadný nárazník, teraz viac ako v minulosti, maskuje výfukovú koncovku ukrytú v jeho pravej spodnej časti. Vynovenú grafiku dostalli podľa očakávania aj koncové svetlá s napaditým LED podpisom. Na nový pohon v útrobách zároveň upozorňuje miniatúrny zelený štítok e-torque.

K špecifikám testovanej výbavy Upland patrí napríklad aj originálny farebný odtieň Matter Azue.

Moderný interiér

Ešte väčší pokrok ako zovňajšok, zaznamenal interiér nového modelu Jeep Compass. Okrem zásadne inovovanej palubnej dosky a nových technológii, si Američania dali v kabíne záležať aj na celkovo hodnotnejšom dojme. Ešte pred vstupom na palubu konštatujem, že z hľadiska neúplného prekrytia prahov dverí sa v porovnaní s pôvodným modelom nič nezmenilo. Vzhľadom na vyšší posed v kombinácii s vlhkými poveternostnými podmienkami, tu aj preto treba byť vzhľadom k zachovaniu čistoty odevu o niečo viac obozretným.

Nová a citeľne modernejšia architektúra palubnej dosky dostala v rámci testovanej výbavy Upland originálne textilné čalúnenie centrálnej časti, doplnené o efektné tyrkysové prešívanie. Compass sa zároveň zlepšil aj v disciplíne precíznosti dielenského opracovania. Dôraz na kvalitu je v kabíne cítiť taktiež z mnohých ďalších detailov. V sumári ma v tejto súvislosti mierne zamrzeli nezmenené, resp. stále príliš obyčajné páčky pod volantom, ako aj vonkajší obklad stredového tunela pozostávajúci z tvrdého plastu.

Výrazne prepracovaná palubná doska v novom modeli Jeep Compass.

Testovaná konfigurácia Upland dokáže okrem nápisov na koberčekoch zdôrazňujúcich dôležitosť stavu našej planéty a tyrkysového farebného motívu, zaujať aj čalúnením sedadiel. Prostredníctvom emblémov sa tu Jeep hrdo hlási k využitiu recyklovaných materiálov.

Na moderné automobilové trendy reaguje nový Compass okrem architektúry aj prítomnosťou digitálnych hračiek. Testovaná konfigurácia ponúka plne digitálny prístrojový panel s efektnou grafikou. Zobrazenie jednotlivých informačných údajov, vrátane pozície smerového kompasu, si je možné osobne personalizovať. Dva základne vyobrazovacie layouty, reprezentované simuláciou klasických budíkov a celkovo jednoduchším motívom, dopĺňa zaujímavá možnosť schematického vyobrazenia prakticky všetkých dôležitých údajov na spoločnej obrazovke. Jeep už tradične ponúka pestré spektrum vyobrazovaných údajov v rámci menu palubného počítača. Malou Chybičkou na kráse ostáva fakt, že palubný počítač, ako aj samotný infotainment, v rámci komunikácie stále ignorujú slovenský, resp. český jazyk.

Na moderné trendy reaguje aj úplne nová generácia infotainmentu UConnect.

Obdobnú porciu digitálnych zážitkov ponúka aj kompletne nový infotainment, s veľkou dotykovou obrazovkou čiastočne zasahujúcou do priestoru. Compass dostal ako prvý Jeep v Európe najnovšiu verziu rozhrania Uconnect 5. Okrem absencie slovenčiny si nový systém zaslúži už len chválu. Pohotové reakcie na dotyk dopĺňa pekná grafika a pomerne intuitívne menu. To si je možné prispôsobiť podľa osobnej potreby. Užívateľskú orientáciu značne uľahčuje spodná virtuálna lišta s dôležitými skratkami. Testovaný exemplár disponoval užitočným príplatkovým kamerovým náhľadom na okolie vozidla. Dotyk modernej éry reprezentuje aj bezkáblovo fungujúca mobilná nadstavba v podobe Android Auto, resp. Apple Car Play.

Nielen konzervatívne orientovaných užívateľov poteší zdvojené ovládanie klimatizácie. Alternatívou pre dotykové rozhranie je klasický hardwarový modul s logicky rozmiestnenými ovládačmi. V rámci funkčnej stránky dávam okrem rozumne navrhnutým odkladacím priečinkom palec hore napríklad aj prítomnosti praktického detailu v podobe oboch typov USB koncoviek.

Predné sedačky potešia veľkosťou, tvarom aj ponúkaným komfortom.

Svoj SUV rodokmeň pripomína vynovený Compass vyvýšeným posedom s adekvátne dobrým výhľadom. Robustnú Jeep atmosféru na palube podvedome evokuje nielen masívny volič automatickej prevodovky, ale aj nový volant s logicky rozmiestnenými ovládacími tlačidlami a príjemnou hrúbkou venca. Predné sedačky s náznakom bočného vedenia, okrem svojich dostatočných proporcií, potešili aj príjemným cestovným komfortom, vrátane dlhých diaľničných presunov.

V rámci kompaktného SUV segmentu ponúka testovaný model vzdušné priestorové pomery aj v druhom rade. Prístup dozadu značne uľahčuje doširoka sa otvárajúci druhý pár dverí. Zadná lavica dostala na krajných pozíciách decentne predlžené sedáky. Aj vďaka tomuto detailu sa v tomto priestore pohodlne prepraví dvojica urastených dospelých. Cestovný komfort tu ešte viac vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť pestrej škály zdrojových koncoviek.

Dostatok miesta ponúka Jeep Compass aj v druhom rade.

V rámci batožinového priestoru ponúka hybridný Jeep Compass solídnu základnú kapacitu na úrovni 438 litrov. Symetricky tvarovaný priestor opticky zmenšujú pomerne masívne bočné steny. Z praktických a funkčných drobností tu treba, naopak, pochváliť prítomnosť polohovateľnej medzipodlahy, pod ktorej úroveň sa stále zmestí aj užitočná príplatková rezerva. Po sklopení delenej zadnej lavice vďaka miernemu sklonu síce nevznikne ideálna rovina, no maximálna prepravná kapacita dosahuje až 1387 litrov.

Z hľadiska dostupnej výbavy je na tom nová a hierarchicky druhá najvyššia verzia Upland, podľa očakávania, veľmi dobre. Už bez nutnosti ďalších príplatkov tu sú okrem spomenutého imidžového kabátika k dispozícii: moderné bezpečnostné a asistenčné systémy, vrátane adaptívneho tempomatu, zadnej parkovacej kamery, parkovacieho asistenta, bezkľúčového prístupu a štartovania, vstavanej navigácie, vyhrievaných predných sedačiek alebo vyhrievaného volantu. Dvoj-zónová automatická klimatizácia je zároveň dostupná už v úplnom základe. Z príplatkových prvkov balíka technológie a pohodlie, má okrem kamerového náhľadu na okolie vozidla zaujalo aj pekne hrajúce audio značky Alpine s deviatimi reproduktormi.

Batožinový priestor pojme v základe 438 litrov.

Prispôsobený dnešnej dobe

Aj keď sa so značkou Jeep už automaticky spájajú nadštandardné offroad schopnosti, tak dnes existuje čoraz väčšie množstvo zákazníkov, pre ktorých je na prvom mieste imidž automobilky. Inými slovami, ich rajónom je mestská džungľa a spevnené komunikácie. V tomto kontexte dávajú aj v portfóliu tohto výrobcu zmysel cestné verzie, ktoré si vystačia s pohonom len prednej nápravy. Presne do tejto kategórie sa radí aj najnovšia evolúcia kompaktného SUV modelu Compass. Tá namiesto outdoorového zamerania púta pozornosť sofistikovanou technikou na čele s novým hybridným pohonom.

Vyladením podvozka, resp. komfortom pruženia sa testovaný exemplár snaží nájsť optimálny kompromis medzi pohodlím a zážitkovým charakterom. Novinka s logom značky Jeep, dokáže pomerne suverénne a s prehľadom, odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Dané tvrdenie platí aj pri konfigurácii s príplatkovými 19-palcovými diskami kolies so stále adekvátnou výškou bočného profilu. O niečo viac obozretnosti je tu na druhej stranne vhodné aplikovať pri prejazdoch cez vyslovene hrubé prepadliny.

Horúcou novinkou modelu Jeep Compass je nová motorizácia 1,5 e-Hybrid určená prioritne na spevnené komunikácie.

Kvalitné plášte Goodyear som zároveň ocenil pri dynamickejšej jazde na asfalte. Aj napriek vyššej stavbe karosérie a svojským náklonom karosérie neboli testovanému modelu proti srsti ani svižnejšie prejazdy napríklad po obľúbených okreskách plných zákrut. Pri športovejšej jazde je výhodou aj stále akceptovateľná hmotnosť, ktorá sa aj napriek hybridnej nadstavbe a veľkosti vozidla, ustálila sympaticky pod hodnotou menej ako 1,6 tony.

V sumári, ale ani nový Jeep Compass rozhodne nemá žiadne prílišné športové ambície. Aj s prispením „ľahučkého“ vyladenia posilňovača riadenia, mu vo finále zo všetkého najviac, vyhovuje bežný štýl jazdy. Pri pohodových presunoch je výhodou príjemná akustická pohoda na palube. Do konceptu rozvážneho jazdného štýlu optimálne zapadá aj úplne nová hybridná motorizácia.

Novinkou je aj plne digitálny prístrojový panel s množstvom variácií vyobrazovaných údajov.

Pohonná jednotka 1,5 e-Hybrid je vyladená na adekvátny výkon 130 koní. Aj napriek tomu, že automobilka v tomto prípade hovorí o mild-hybridnej konštrukcii, tak testovaný Compass čiastočne pripomína klasické full-hybridy. Po každom štarte sa síce o slovo prihlási spaľovací motor, no riadiaca jednotka sa ho, ak ho situácia dovolí, snaží vypínať v čo najväčšej intenzite. O veľmi plynulé a prirodzené opätovné štarty sa pričinil výkonný štartér-generátor. Funkciu štart/stop je ale zároveň možné v prípade potreby kedykoľvek deaktivovať prostredníctvom praktického klasického tlačidla, v priestore pod obrazovkou infotainmentu.

Okrem klasickej funkcie štart/stop, vypína nový e-Hybid spaľovaciu motorizáciu prakticky neustále aj v režime „plachtenia.“ Aktuálny stav kapacity hybridného akumulátora je permanentne vyobrazený v ľavej spodnej časti prístrojového panela. Pri dostatočnom nabití a citlivej práci s pedálom akcelerátora, je možné predovšetkým v meste, jazdiť v krátkych úsekoch pomerne často len na elektrickú energiu. To isté konštatovanie platí spravidla aj pre tesné manévrovanie, otáčanie sa alebo parkovanie. Pri každom prudšom zatlačení „plynového“ pedála sa už automaticky o slovo prihlási aj zážihová motorizácia.

Nová elektrifikovaná motorizácia sa kombinuje výhradne so 7-st. automatickou prevodovkou.

Vďaka pomerne pohotovým reakciám na plyn a elektrickému dopingu som bol adekvátne spokojný aj s ponúkanou jazdnou dynamikou vrátane pružných zrýchlení. Dôležitým elementom hlavnej a prirodzenej práce hybridnej motorizácie, je rovnako nová 7-st. automatická prevodovka s dvojspojkovou konštrukciou.

Najväčším prínosom novej motorizácie 1,5 e-Hybrid majú byť na konci dňa logicky nižšie nároky na spotrebu paliva. Meranie spotreby v teste čiastočne ovplyvnil prakticky úplne nový exemplár, ktorý mal pri preberaní nájazd len cca 200 km. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil na hodnote 6,7 litra, na každých 100 km. Pre objektívnosť je nutné dodať, že pri jazde s vyslovene ľahkou nohou, sa je možné dostať aj pod úroveň 6,5 l/100 km. Mimo mesto testovaný priemer klesol tesne pod 6-litovú hranicu. V mestskej premávke jazdil nový Compass s približne o liter vyšším apetítom. Najsmädnejšia bola novinka s logom značky Jeep pri diaľničnom tempe, kde sa spotreba pohybovala v okolí 7,5 litrovému priemeru.

Funkciu hybridného pohonu je možné sledovať aj prostredníctvom palubného infotainmentu.

Aj napriek tomu, že testovaný model nemá prakticky žiadne prehnané terénne ambície, tak vzhľadom na jeho rodokmeň by bolo chybou nevyskúšať ho aj mimo spevnených komunikácii, resp. v ľahkom teréne. Pri jazde po lesných a poľných cestách je zárukou potrebnej slobody vyššia svetlosť podvozka. Na pomerne rozbitom šotolinovom povrchu som s odmyslením si skvele pracujúceho podvozka ocenil aj pocitovú tuhosť karosérie. V náročnejších podmienkach, ako je zdolávanie terénnych zlomov, resp. ľahkého kríženia sa, je už prioritne potrebné pracovať s hybnosťou vozidla. Jeep totiž hybridný Compass, s pohonom prednej nápravy, pravdepodobne cielene nevybavil žiadnymi elektronickými hračkami. Radí sa sem aj absencia zjazdového asistenta. Pre pravidelné využívanie v náročnejších podmienkach je jednoznačne určený súrodenec 4xe s pohonom všetkých kolies a pohonom Jeep Selec-Terain.

Hybridná novinka s pohonom len prednej nápravy dokáže, podstatne viac ako mimo spevnených ciest, zaujať na klasických komunikáciách. Tu je treba okrem vyššie spomenutých jazdných vlastností pochváliť aj nové a adekvátne dobre fungujúce asistenčné systémy, vrátane kombinácie udržiavania vozidla v pruhoch a adaptívneho tempomatu.

Vďaka slušnej svetlej výške sa je možné s testovaným modelom vybrať aj do ľahšieho terénnu.

A celkový dojem?

Jeep sa aj vďaka novému modelu Compass Hybrid dokázal v našom priestore prispôsobiť neustále sa sprísňujúcej emisnej politike. Pri zachovaní svojej tradičnej offroad DNA, aj s prispením nového pohonu všetkých kolies 4xe, predstavuje ďalší míľnik elektrifikácie úplne nový e-Hybrid. Ten na konci dňa a napriek svojej prioritne cestnej filozofii nestratil nič z imidžu ani charizmy tejto kultovej americkej automobilky.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Jeep Compass 1,5 e-Hybrid Upland
Dĺžka: 4 404 mm
Šírka: 1 819 mm
Výška: 1 629 mm
Rázvor: 2 636 mm
Objem kufra: 438 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 95/130
Krútiaci moment Nm: 240
Pohotovostná hmotnosť: 1575 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 / 100 km
Pneumatiky: Goodyear Eagle F1

Verzia/cena
Jeep Compass 1,5 e-Hybrid Upland (testovaný model) od 40 010 €
Jeep Compass 1,5 e-Hybrid Longitude od 34 260 €

Exit mobile version