Autoinak.sk

Test: Jeep Gladiator – Drsný perfekcionista

Test Jeep Gladiator 2021

Značka Jeep je v rámci amerických automobilových výrobcov ikonou s celosvetovým renomé. K najobľúbenejším automobilovým segmentom za veľkou mlákou patria od nepamäti trucky, teda po našom pickupy. Je preto veľkým paradoxom, že automobilka Jeep tento segment paradoxne pomerne dlho ignorovala. Veci sa prednedávnom pohli správnym smerom a portfólio značky po takmer 30 rokoch opäť rozšíril aj pickup s názvom Gladiator. Novinka je po vizuálnej a technickej stránke inšpirovaná najnovšou generáciou modelu Wrangler. Nový Gladiator zároveň prináša do „európskeho“ segmentu stredne veľkých pickupov čerstvý vietor! V porovnaní s trhovými stálicami ponúka značnú dávku originality skombinovanú so sofistikovanými detailmi. Zaujímavá je tomto smere aj pohonná jednotka, keďže Gladiator sa v Európe ponúka výhradne s turbodieslom V6.

Nový Jeep Gladiator s výkonnou vznetovou motorizáciou 3,0 V6 CRD, skombinovanou s 8 st. automatickou prevodovkou a v špičkovej úvodnej výbave Launch Edition, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Jeep Gladiator

Do príchodu nového Gladiator-u bol posledným sériovým pickupom značky Jeep model Comanche, odvodený od dobového Cherokee, ktorý sa prestal vyrábať v roku 1992. Americká automobilka má pri výrobe truckov bohatú históriu. Dnešnú novinku z historického hľadiska pripomína model Scrambler z 80-tých rokov, rovnako odvodený od dobového predchodcu dnešného offroadu Wrangler.

Názov Gladiator je reálne inšpirovaný rovnomenným predchodcom, ktorý značka Jeep začala vyrábať ešte v 60-tých rokoch minulého storočia. Najnovšieho pokračovateľa tradície sme v produkčnej verzii spoznali v minulom roku. Po prioritnom uvedení na domácom americkom trhu dorazil atraktívny pick-up len prednedávnom vo svojej európskej verzii aj na starý kontinent.

Nový Jeep Gladiator je už dostupný aj na európskom trhu

Po vizuálnej ale aj technickej stránke vychádza Jeep Gladiator z offroadu Wrangler, s ktorým sa vyrába na rovnakej linke v americkom meste Toledo. Testovaný model je napriek tomu až o 787 mm dlhší. Rázvor náprav si v porovnaní s 5-dverovou verziou Unlimited polepšil rovnako o citeľných 493 mm. Vzhľadom na záťaž a úžitkové vlastnosti dostal pickup okrem spevneného podvozku tiež konštrukčne prepracovanú zadnú nápravu s nezávislým uchytením. V rámci bezpečnostných štandardov si veľký palec hore zaslúži aj prítomnosť mnohých moderných asistenčných systémov.

Ďalšou konkurenčnou unikátnosťou testovaného modelu je jeho modulárnosť. Podobne ako model Wrangler, možno aj Gladiator prestavať na štýl offroad úžitkového kabrioletu. Novinka si samozrejme stále mimoriadne zakladá aj na svojich bezkonkurenčných offroad vlastnostiach. V tomto smere je prekvapením, že v Európe nateraz nie je k dispozícii tradične najdrsnejšia offroad verzia s prívlastkom Rubicon. Na rozdiel od svojho offroad súrodenca má ale pickup jasnú výhodu v podobe motorizácie pod prednou kapotou.

Jedinou európskou pohonnou jednotkou je turbodiesel 3,0 V6 CRD

V našom priestore je Jeep Gladiator dostupný výhradne s výkonným a odolným vznetovým motorom 3,0 V6 CRD s výkonom až 264 koní. Silný turbodiesel sa vzhľadom na krútiaci moment až 600 Nm kombinuje výhradne s na danú silu prispôsobenou 8-st. automatickou prevodovkou.

Jeep s „korbou“

Keď sa povie Jeep, tak drvivá väčšina fanušikov si automaticky vybaví ikonický Wrangler. A nakoľko je nový Gladiator je blízkym príbuzným najnovšej generácie legendy, tak je jasné, že od neho podedil aj drsné offroad línie a celkovo masívny look. Inými slovami platí, že pri pohľade na testovanú novinku je každému už z diaľky jasné, že ide o Jeep aj keď tentokrát v úžitkovom prevedení!

Bezpochyby jedna z najikonickejších automobilových siluet

Pri čelnom pohľade ponúka Gladiator jednu z absolútne najikonickejších automobilových siluet. Nosnou dizajnovou témou sú aj v tomto prípade okrúhle svetlomety v kombinácii s maskou chladiča so siedmimi vertikálnymi prieduchmi. Oproti modelu Wrangler sú pri testovanom pickupe predné partie decentne optimalizované. Najmarkantnejší rozdiel predstavuje zakomponovanie sacieho otvoru do prednej kapoty. Toto riešenie už samo o sebe naznačuje prítomnosť adekvátne výkonnej motorizácie. Na prvý pohľad retro dizajnové prvky zároveň ponúkajú moderné technológie. Sem sa radí nielen predná offroad kamera so zabudovaným ostrekovačom ale tiež predné svetlá s výkonnou full LED technológiou. Pôsobivý svetelný výkon sa v kombinácii s ich vyšším umiestnením počas nočných jázd, v členitejšom teréne, podpísal pravdepodobne po to, že v stretávacom móde na Gladiator z času na čas oproti idúci vodič preblikol, v domnienke, že ma Jeep už aktivovaný diaľkový mód. Efektné denné LED svietenie je zabudované do vystúpených predných blatníkov. Celkovú masívnosť ešte viac podčiarkuje vystúpený predný nárazník so špičkovým nájazdovým uhlom.

Gladiator je v porovnaní s modelom Wrangler výrazne dlhším automobilom.

Pri pohľade z profilu, Gladiator okrem dlhej prednej kapoty, vystúpených blatníkov a siluety úložnej korby, zaujme aj efektnými 18-palcovými kolesami z ľahkých zliatin. V rámci praktického využitia v teréne je veľmi dôležitý reálne vysoký bočný profil pneumatiky, ktorý aj v náročnejších podmienkach dokáže zabrániť neželanému poškriabaniu disku. Retro vysoký prút antény sa už dnes pri nových autách prakticky nevyskytuje. V rámci celkovej výšky testovaného modelu ide zároveň aj o akúsi pomôcku upozorňujúcu na blížiaci sa výškový limit strechy. Z hľadiska dizajnu pôsobí pri dlhej siluete karosérie disproporčne tvarovaný, resp. pomerne krátky, druhý pár dverí. Tie sú kompletne prevzaté z modelu Wrangler Unlimited. Okrem logického šetrenia nákladov má takéto riešenie reálne aj racionálny dôvod. V rámci variability a dodatočných úprav budú totiž napríklad aftermarketové offroad dvere pasovať na oba modely súčasne!

Štýlový z každého uhla pohľadu – nový Jeep Gladiator

V rámci zadných partií, aj napriek korbe, zaujme testovaný Jeep Gladiator, v bielej metalíze s prívlastkom Bright, až nečakane schopným zadným nájazdovým uhlom. Offroad imidž masívneho zadného nárazníka ešte viac vyšperkovalo robustne ťažné oko. Na filozofiu amerického výrobcu opticky taktiež nadväzuje dominantné logo na dverách úložného priestoru alebo dizajnovo efektné koncové LED svetlá.

Dômyselne navrhnutý interiér

To, že značka Jeep si veľmi zakladá aj na tých najmenších detailoch pripomína aj interiér testovaného modelu. Na početné štítky vonkajšej karosérie v kabíne plynule nadväzuje napríklad silueta legendárneho modelu Willys na čelnom skle alebo profil pickupu na voliči automatickej prevodovky. Pri každom štarte sa zároveň nadispleji pohonu, v rámci prístrojového panela vyobrazí rok 1941, odkazujúci na vznik značky.

Palubná doska nového modelu Jeep Gladiator

Kabína s kolmou palubnou doskou, kompletne prevzatou z najnovšieho modelu Wrangler, ponúka až prekvapivo hodnotné materiály s precíznym dielenským opracovaním. Všetko tu zároveň pôsobí adekvátne odolne a v dobrom slova zmysle jednoducho. To je veľmi dôležité pri potencionálnej údržbe kabíny pri jazde v odstrojenej verzii. Samotná podlaha v tomto kontexte disponuje dokonca užitočným detailom v podobe vypúšťacích otvorov.

Klasický prístrojový panel ponúka, okrem už spomenutého samostatného displeja pohonu, kombináciu analógových budíkov s detailne prepracovaným displejom palubného počítača. Ten aj v tomto prípade dokáže v rámci dostupných položiek vyobrazovať obrovské množstvo údajov zabalených do efektného grafického prevedenia. Na zaužívané trendy svojou logikou a funkčnosťou odkazuje i centrálny dotykový displej rozhrania Uconnect. Okrem navigácie a dostupnosti modernej mobilnej konektivity tu v sumári potešia aj predinštalované aplikácie na čele s tzv. offroadovými stránkami. Malou chybičkou na kráse je, že ani Jeep nekomunikuje v slovenskom resp. českom jazyku. V teréne alebo tesnom manévrovaní príde zároveň vhod pomerne detailne vyobrazenie parkovacích kamier.

Prístrojový panej zaujme prepracovanými grafickými detailmi.

Na užitočnú kombináciu moderných a klasických riešení odkazuje aj zdvojené ovládanie klimatizácie. Tá okrem dotykového rozhrania na displeji ponúka aj klasický modul s veľkými hardwarovými tlačidlami. Celkovú masívnosť a robustnosť modelu Gladiator podčiarkuje vysoký posed za volantom. Tu sa testovaný model dokonca už takmer doťahuje na dodávky, resp. malé nákladiaky. Vzhľadom na túto skutočnosť je pre nižšie postavy slušnou akrobatickou výzvou už aj prístup na palubu. Užitočnou pomôckou sú v tomto smere preto celkom iste bočné nášľapné prahy.

Vzhľadom na rozmery vozidla ale interiér paradoxne nepôsobí vyslovene vzdušným a priestranným dojmom. Pod tento fakt sa v porovnaní s vonkajšími vystúpenými blatníkmi podpísala, podobne ako pri modeli Wrangler, reálne o niečo užšia kabína. Adekvátne pohodlnú pozíciu, vhodnú aj na dlhé presuny, si vďaka veľkoryso navrhnutým predným sedačkám napriek tomu určite dokážu nájsť aj urastenejší pasažieri.

Interiér modelu Jeep Gladiator, vzhľadom na vonkajšie rozmery vozidla nie je vyslovene vzdušný.

Dvaja dlháni, s dostatočnou rezervou pre nohy a predovšetkým hlavy sa pohodlne odvezú aj v druhom rade. Gladiátor má z hľadiska priestoru v druhom rade, vďaka prirodzenej pozícii operadiel, reálne navrch pred väčšinou “európskych” konkurentov. Posadnutosť sofistikovanými detailami značky Jeep sa naplno prejavila aj v druhom rade. Prijemný cestovný komfort podčiarkujú samostatné výduchy ventilácie, USB konektory či držiaky na nápoje.

Američania k tomuto celému pridali naviac ďalšiu originálnu nadstavbu. V priestore pod zadnou lavicou sa nachádzajú uzatvárateľné boxy na drobnosti. Originálne riešenia pokračujú aj po sklopení operadiel. V rámci ľavej časti je možné po odmontovaní strechy odložiť všetky skrutky na presne vymedzené miesto. A aby toho nebolo málo, tak na druhej strane je umiestnený originálny a vyberateľný bluetooth reproduktor audia Alpine s logom značky Jeep!

Druhý rad ponúka až nečakane vysoký cestovný komfort

Dômyselné riešenia pokračujú aj v na prvý pohľad nezaujímavej ložnej korbe s dĺžkou viac ako 1,5 metra a nosnosťou 613 kg. Pri manipulácii s nákladom potešia ľahké piate dvere s funkciou postupného klesania. Vďaka postranným lankám ich je možné (pri preprave dlhých predmetov) uchytiť aj napol otvorenej pozícii. Z praktickej stránky je s odmyslením si prelisov a kotviacich bodov povrch nákladného priestoru príkladne odolný voči mechanickým poškodeniam a zároveň ponúka prepracovanú protišmykovú úpravu.

Z užívateľskej stránky dávam palec hore aj samostatnému osvetleniu korby a prítomnosti 230V zásuvky. Pochvalu si určite zaslúži tiež jednoduché, ale zároveň dokonale funkčné nepremokavé krycie plato. To nielen, že neobmedzuje pôdorys ložnej plochy, ale zároveň ponúka možnosť rýchlej fixácie v oboch krajných pozíciách. Imidžovou čerešničkou na záver, ktorá pozornému oku v rámci korby určite neunikne, je prelis s číslicou 419. Tento prvok symbolicky odkazuje na telefónu predvoľbu mesta Toledo, v štáte Ohio, kde Gladiator schádza z výrobných liniek.

mnoho užitočných a detailne premyslených riešení ponúka aj nákladný priestor

Testovaná novinka ponúkala veľmi bohato nakonfigurovanú úvodnú výbavovú líniu Launch Edition, odvodenou od špičkovej verzie Overland. Z automaticky dostupných prvkov na palube stojí v tomto prípade za zmienku bezkľúčový prístup, asistenčné systémy (vrátane monitorovania mŕtveho uhla a priestoru za vozidlom), automatické prepínanie diaľkových svetiel, predná offroad kamera, originálne roletky batožinového priestoru, kožené čalúnenie interiéru, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant alebo už spomenuté špičkové audio značky Alpine s deviatimi reproduktormi, vrátane už spomenutého vyberateľného bezdrôtového reproduktora.

Po jazdnej stránke suverén

Po skúsenosti s aktuálnou generáciou modelu Wrangler, mi bolo už od počiatku jasné, že aj nový Gladiator bude veľmi schopný v teréne. Od imidžovo ladeného pickupu sa ale v praxi logicky očakáva ďaleko viac univerzálnosti! Za najväčšie prekvapenie v tejto súvislosti považujem až nečakane suverénny jazdný prejav na klasických asfaltových komunikáciách.

Jeep Gladiator je možné pomerne rýchlo a jednoducho odstrojiť na kabrio verziu

Základným stavebným kameňom je aj v tomto prípade schopný podvozok. Novinka je postavená na odolnom rebrinovom ráme. A jeho celkovú tuhosť je pri jazde, predovšetkým na horšom povrchu, v praxi stále cítiť. Celkovú konštrukčnú robustnosť ešte viac zvýrazňujú pevné nápravy. V prípade pickupu sú ale pri testovanom exemplári netradične skombinované s klasickými vinutými pružinami. Toto atypické konštrukčné riešenie síce na jednej strane znižuje prepravnú kapacitu, no zároveň citeľne zvyšuje celkovú kultivovanosť.

Gladiátor je aj preto na klasických komunikáciách veľmi suverénny už aj v nezaťaženom stave. Charakteristiku vyladenia tlmičov a pruženia možno označiť ako „mäkkú“, resp. adekvátne komfortnú. Pod suverénnu schopnosť filtrovania bežných nerovností sa bezpochyby podpísali aj pneumatiky s vysokým bočným profilom. Nový Jeep zároveň v akceptovateľnej miere zvláda aj dynamickejšie prejazdy cez zákruty. Ako športový pickup ale testovanú konfiguráciu v sumári, aj napriek motoru V6, označiť nemožno. V zákrutách sa pomerne skoro prihlási o slovo nemalá hmotnosť vozidla, ktorá už v pohotovostnom stave prekonáva hodnotu 2,4 tony.

Doménou značky Jeep sú tradične špičkové offroad schopnosti

Gladiator ma v rámci jazdných vlastností na ceste najviac prekvapil pri diaľničnom, resp. vyššom rýchlostnom tempe. V porovnaní s krátkym modelom Wrangler sa pod presvedčivú jazdnú stabilitu podpísal predovšetkým výrazne dlhší rázvor! Aj napriek tomu, že testovaný model mal obuté „civilné“ pneumatiky, tak vo vyššom rýchlostnom tempe tu už treba počítať s vyššou hlučnosťou. To ale na druhej strane, patrí v mojich očiach spolu s „nákazlivo dunivým“ zvukovým prejavom silného turbodiesla, medzi typické charakteristiky testovaného modelu.

Vznetový motor 3,0 V6 CRD je vďaka výkonu až 264 koní špičkou v rámci toho čo si je možné na našom trhu vo svete pickupov oficiálne zadovážiť. Veľkú pochvalu si zaslúži zladenie pohonnej jednotky s precízne radiacou 8-st. automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Aj napriek pocitovo veľmi presvedčivej jazdnej dynamike, citeľnej predovšetkým pri rozjazdoch, je tu motor s bleskurýchlym nástupom krútiaceho momentu logicky sprevodovaný najmä do sily. Predimenzovaný automat renomovanej značky ZF dokáže naplno prejaviť svoj talent v ťažkom teréne, prudkých výjazdoch, náročnom krížení náprav alebo potencionálnom ťahaní prívesu.

Klasický 8-st. automat dopĺňa masívny volič jednotlivých režimov pohonu

V základnom móde pohonu 2H funguje Gladiator ako čistá zadokolka. Už aj v tomto režime som bol príjemne prekvapený schopnou trakciou v simulovaných situáciách, keď jedno zadné koleso stálo na ceste a druhé napríklad na mokrej tráve. Masívnym voličom prídavnej prevodovky si je možné počas jazdy pripojiť automatickú štrvorkolku. V režime 4H Auto sa o distribúciu výkonu na jednotlivé nápravy stará elektronika sofistikovaného pohonu Selec-Trac. Ďalšou inštanciou pre jazdu v náročnejších podmienkach je mód 4H Part Time. V tomto prípade sa hnacia sila distribuuje v rovnakej miere medzi obe nápravy. Už v tomto móde tohto zvládane Gladiátor v náročnejšom teréne reálne veľmi veľa!

Poslednou voľbou je tradične mód redukcie 4L. V tomto prípade je zároveň možné pri prejazde cez náročné úseky aktivovať aj tzv. terénny automat, vďaka ktorému vie Jeep doslova kráčať. Vo finále, aj napriek absencii najextrémnejšej verzie Rubicon s uzávierkami na oboch nápravách a odpájateľným predným stabilizátorom, prekonal testovaný Gladiator všetky pripravené terénne nástrahy. Režim redukcie so skutočne citlivým rozjazdom dokáže posunúť trakciu „obyčajných“ pneumatík na úplne iný level aj v blate alebo strmom stúpaní na mokrej tráve. Obdivuhodná je tu rovnako schopnosť takmer až extrémneho prekríženia náprav! Limitným faktorom pri jazde v teréne sa stáva prakticky až dlhý rázvor, resp. prejazdový uhol. Tu si Gladiátor zaslúži pochvalu za solídnu ochranu podvozkových partií a pohonného ústrojenstva. Základná svetlá výška, mimochodom, dosahuje veľmi slušných 253 mm.

Jeep Gladiator dokáže extrémne prekrížiť nápravy

Okrem až nečakane univerzálnych jazdných vlastností novinka s logom Jeep príjemne prekvapila aj v rámci spotreby. Výkonný turbodiesel dokáže byť pri bežnej a pohodovej jazde až nečakane úsporný. V reči čísel to znamená apetít pod úrovňou 8,5 litra. Približne o liter viac si naftová V6 vypýta na diaľnici. Ťažká váha sa v rámci spotreby najviac pripomenie v meste. Tu sa testovaná spotreba pohybovala na úrovni cca 12 l/100 km. Do úzkych mestských uličiek sa ale Gladiator v princípe nehodí aj pre svoju „neobratnosť.“ S najväčším odberom paliva treba logicky počítať v náročnom teréne. Výsledný kombinovaný priemer s hojným využívaním mimo spevnených ciest sa na konci testu ustálil na sympatickej hodnote 10,3 l/100 km.

Okrem terénu je nový Jeep prekvapivo suverénny aj na klasických asfaltových cestách

A náš celkový dojem?

Pickupy pôvodne vznikli ako odolné pracovné nástroje. Doba a dopyt si zároveň vyžiadali ich postupné priblíženie k svetu klasických SUV. Nový Jeep Gladiator s motorom V6 okrem oboch spomenutých cností prináša do svojho segmentu aj bezkonkurenčný imidž faktor s vrcholom v podobe možnej prestavby na cabrio-pickup! V rámci špičkových offroad schopností sa k nemu adekvátna konkurencia hľadá len veľmi ťažko. Všetky spomenuté cnosti sa tu zároveň premietli aj do o niečo vyššej cenovky.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Jeep Gladiator 3,0 V6 CRD Launch Edition
Dĺžka: 5 591 mm
Šírka: 1 894 mm
Výška: 1 905 mm
Rázvor: 3 488 mm
Objem kufra: – litrov
Motor: vznetový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 194/264
Krútiaci moment Nm: 600
Pohotovostná hmotnosť: 2403 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 177
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,5 – 9,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,3 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Dueler

Verzia/akciová cena
Jeep Gladiator 3,0 V6 CRD Launch Edition (testovaný model) od 72 500 €
Jeep Gladiator 3,0 V6 CRD Sport od 56 200 €

Recenzia

Jeep Gladiator 3,0 V6 CRD Launch Edition

88% Skóre

Dĺžka: 5 591 mm Šírka: 1 894 mm Výška: 1 905 mm Rázvor: 3 488 mm Objem kufra: - litrov Motor: vznetový Pohon: všetkých kolies Počet valcov: 6 Výkon kW/koní: 194/264 Krútiaci moment Nm: 600 Pohotovostná hmotnosť: 2403 kg Maximálna rýchlosť km/h: 177 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,6 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 9,5 – 9,8 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,3 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Dueler

Výhody

  • Imidž faktor + motor V6
  • Sofistikovane detaily
  • Bezkonkurenčné offroad schopnosti

Nevýhody

  • Slabšie odhlučnenie interiéru vo vyšších rýchlostiach
  • Vyššia cenovka
  • Horšia manévrovateľnosť

Recenzia

  • Dizajn 100%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Pohonná sústava 100%
  • Cena 70%

Jeep Gladiator 3,0 V6 CRD Launch Edition DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

56200€
Exit mobile version