Autoinak.sk

Test Kia e-Soul – „Smartphone“ na kolesách

Pri pojme „Soul“ si vo väčšine prípadov vybavíme anglický ekvivalent slova duša alebo hlavné mesto Južnej Kórei. Automobiloví fanúšikovia ale vedia, že rovnaký názov nesie aj crossover s logom Kia. Soul bol spomedzi modelového portfólia značky Kia vždy tak trochu osobitým rebelom. Symetrické „krabicovité“ proporcie v kombinácii s autentickým dizajnom sa podpísali pod to, že tento crossover si zo žiadnym iným modelom Kia určite nepomýlite. Kórejská automobilka má aktuálne v ponuke už tretiu generáciu tohto modelu. Najnovšia Kia Soul je u nás dostupná výhradne v elektrickej verzii s názvom e-Soul. Karoséria typu crossover predstavuje v praxi ideálny základ pre implementáciu elektrického pohonu. Kia svoj nový model vybavila prepracovanou a výkonnejšou elektrosústavou s deklarovaným veľmi schopným reálnym dojazdom, čo sme si chceli reálne overiť aj v našom teste.

Nový model Kia e-Soul s elektromotorom o výkone 204 koní, v kombnácii s „výkonnejšou“ batériou s kapacitou 64 kWh a v špičkovej výbave Platinum, nám na test zapožičal slovenský importérom vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Kia e-Soul 64 kWh

História modelu Kia Soul sa začala písať v roku 2008, predstavením prvej generácie. Pôvodný model Soul bol k dispozícii výhradne so spaľovacími motormi. Revolúciu v tomto smere zaznamenala až druhá generácia, predstavená v roku 2013. Varianty so spaľovacími motormi v tomto prípade približne po roku doplnila už aj elektrická verzia Kia Soul EV.

Najnovšia tretia generácia modelu Soul uzrela svetlo sveta na konci roku 2018. Automobilka v tomto prípade hneď od začiatku predaja predstavila aj pokračovateľa s elektrickým pohonom, ktorý nesie názov Kia e-Soul. Kým v Amerike a na ázijských trhoch je nový model dostupný aj so spaľovacími motorizáciami, do Európy sa oficiálne dováža už len elektrická verzia e-Soul.

Tretia generácia Kia Soul sa v Európe predáva už len výhradne s elektrickým pohonom

Za týmto na prvý pohľad riskantným krokom možno hľadať nielen snahu o zníženie flotilových emisií ale aj dopyt zo strany samotných zákazníkov. Pri predchádzajúcej generácii dotknutého modelu sa totiž v Európe minulo v posledných rokoch paradoxne viac verzií s elektrickým pohonom, ako tých so spaľovacím motorom!

Kia má na čom stavať a novinku vybavila modernejšou a predovšetkým výkonnejšou elektrickou sústavou. Batérie disponujú Lithium-ion polymérovou konštrukciou s vodným chladením. Pri dlhých presunoch a vyžívaní moderných rýchonobíjacích staníc príde vhod efektívne dobíjanie jednosmerným prúdom. Batériu je možné nabiť z kapacity približne 20% na komfortných 80% v spomenutom režime už za približne 40 minút. Z ostatných technologických zaujímavostí vypichnime medzigeneračne výrazne tuhšiu karosériu, ako aj nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies, ktorým sa predchodca pochváliť nemohol.

Elektrický motor ponúka pri testovanej výkonnejšej verzii Kia e-Soul až 204 koní

Na našom trhu si je možné nový model zaobstarať hneď v dvoch verziách. Rozdiel medzi nimi spočíva v kapacite batérie a výkone synchrónneho elektromotora. Cenovo dostupnejšia slabšia verzia disponuje výkonom 136 koní a kapacitou akumulátora 39,2 kWh. Výrobca v tomto prípade hovorí o kombinovanom dojazde 277 kilometrov. Testovaná špičková verzia sa môže pochváliť výkonom až 204 koní a batériou s kapacitou 64 kWh. Kombinovaný dojazd v tomto prípade dosahuje až 452 kilometrov. Elektosústava je pri oboch verziách skombinovaná podľa očakávania s automaticky ovládanou bezstupňovou redukčnou prevodovkou.

Hranatý dizajn plný emócií

Pomerne odvážny dizajn je jedným z hlavných poznávacích znamení modelu Kia Soul. Symetrický navrhnutá karoséria “krabicovitého” tvaru, má v reálnom živote niekoľko zásadných výhod. Konštruktéri v tomto prípade dokážu aj na pomerne malom pôdoryse efektívne pracovať s priestorom pre posádku. Spomenuté tvary v kombinácii s vyššou stavbou karosérie predstavujú zároveň ideálny základ na zástavbu elektrického pohonu, s batériami umiestnenými v podlahe vozidla. Kia pri najnovšej generácii modelu Soul vsadila aj výraznú porciu tzv. dizajnových emócií. Mnohí vo finále zároveň ocenia, že elektrická verzia sa markantne neodlišuje od verzie s konvenčným pohonom. Model e-Soul tak na svoje okolie vyslovene “nekričí”:, „Pozor, ja som elektromobil!“

Karoséria symetrického tvaru predstavuje ideálny základ pre zástavbu elektrického pohonu

Predná časť nového modelu pôsobí mimoriadne robustne a zároveň dynamicky. Celkovo „agresívnejší“ nádych tu dotvárajú predovšetkým uzučké predné svetlomety, opticky vzájomne prepojené efektnou lištou. Takéto riešenie si Kia mohla dovoliť aj vzhľadom na využitie full LED technológie s reálne veľmi slušným svetelným účinkom. Spojovacia lišta, ktorá sa tvári sa ako LED modul ale za tmy nesvieti. Spomenutú robustnosť podčiarkuje vo vrchnej časti kompletne zaslepený nárazník lakovaný vo farbe karosérie. V priestore prednej masky pútajú najväčšiu pozornosť „dvierka“ zakrývajúce koncovky pre nabíjacie konektory. Decentné chladiace prieduchy aj napriek elektrickému pohonu ozvláštňujú spodnú časť nárazníka. Efekt crossovera pripomína plastová ochrana spodnej časti nárazníka lakovaná v čiernej farbe.

Bočnú siluetu logicky najviac zasiahol už spomínaný „krabicovitý“ tvar karosérie. Aj napriek tomu to nie je žiadna nuda. Pod pomerne dynamický nádych sa tu podpísalo predovšetkým postupne sa zužujúce bočné presklenie. Toto riešenie opticky prechádza až línie tzv. „plávajucej“ strechy so zaujímavo navrhnutým koncovým stĺpikom v tvare krídla. Efekt crossovera aj v tomto prípade pripomína ochranné oplastovanie spodnej časti vozidla. Na elektrický pohon v útrobách najviac upozorňujú špeciálne aerodynamicky tvarované disky kolies s priemerom 17 palcov.

Aj napriek “krabicovitému” tvaru púta e-Soul pozornosť aj svojim dizajnom

Zadné partie opäť pútajú pozornosť optickým prepojením koncových svetiel. Výrazná červená linka v ktorej je zakomponované tretie brzdové svetlo kopíruje celú vrchnú hranu karosérie. Za tmy ale aj v tomto prípade reálne sieti len menšia časť tejto opticky mimoriadne efektnej línie. Typickým prvkom modelového radu Soul je aj v tomto prípade tzv. „ostrov“. Teda plocha lakovaná vo farbe karosérie, ktorá sa nachádzajúca uprostred dverí batožinového priestoru. Kia pri novom modeli e-Soul vo finále reálne dokázala, že aj pri na prvý pohľad prísne funkčnej karosérii môže vyniknúť hneď niekoľko detailov, ktoré po optickej stránke slúžia doslova ako magnet pre oči.

Priestrannému interiéru dominujú smart riešenia

Svoju autentickú atmosféru si nový model e-Soul dokázal zachovať aj v interiéri. Palubná doska a okolité obkladové plochy v tomto prípade svojim dizajnom príliš nekopírujú ostatné modely s logom Kia. Kórejci sa aj v tomto prípade blysli výberom až nečakane kvalitných materiálov, ako aj ich špičkovým dielenským opracovaním.

Autentická palubná doska sa môže pochváliť kvalitnými materiálmi

Rozumná miera kompromisu ostala vzhľadom na pohon vozidla zachová aj s prihliadnutím na užívateľskú stránku. Model e-Soul v rámci celkového stvárnenia palubnej dosky opäť na svoju posádku vyslovene „nekričí“, že ide o elektromobil. Nevyhnutné špecifiká, ako je napríklad autentický prístrojový panel si aj v tomto prípade zachovali v prvom rade špičkovú funkčnosť a prehľadnosť.

Digitálne prístroje opticky simulujú klasické “budíky.” Ľavú časť vypĺňa ukazovateľ momentálneho stavu dobitia batérie, ako aj najdôležitejší udaj v podobe aktuálneho dojazdu. Pravá strana v prehľadnej podobe vyobrazuje výkonové funkcie elektrickej sústavy, vrátane ukazovateľa rýchlosti. Centrálny priestor vypĺňa intuitívne rozhranie palubného počítača, ktoré je vzhľadovo identické s ostatnými modelmi značky. Grafické prostredie prístrojov sa čiastočne mení vzhľadom na aktuálne zvolený režim jazdy.

Digitálny prístrojový panel pôsobí prehľadným dojmom

Špičkovú ergonómiu „Made in Kia“ tradične dopĺňa intuitívne rozmiestenie ovládacích prvkov združených v prehľadných moduloch. Ovládania klimatizácie v prípade modelu e-Soul ozvláštňuje tlačidlo „driver only“, ktoré dokáže vykurovanie, resp. klimatizáciu optimalizovať pre podmienky keď je na palube len vodič. Zaujímavo až exoticky z pohľadu vodiča vo finále pôsobí azda len otočný volič jazdných režimov umiestený na stredovej konzole.

Infotaiment s dotykovou obrazovkou o priemere 10,25 palca v tomto prípade nevytŕča do priestoru ale je vkusne zapracovaný priamo do palubnej dosky. Okrem tradične špičkovej grafiky, pohotovej odozvy na dotyk a klasických funkcií, ako je modul navigácie, autorádia či výstup parkovacej kamery, je v tomto prípade k dispozícii aj množstvo užitočných on-line funkcií. Väčšina z nich primárne súvisí s elektrickým pohonom. Okrem najbližších nabíjacích staníc, je tu k dispozícii aj prehľadné vyobrazenie momentálneho akčného rádiusu vozidla, graf spotreby elektrickej energie a mnoho iného.

Infotaiment ponúka veľké množstvo zaujímavých funkcií

Naša absolútna užívateľská spokojnosť panovala aj s rozmiestnením rozumne nadimenzovaných odkladacích priečinkov. Objemná schránka pred voličom jazdných režimov dostala pri špičkovej výbave aj funkciu bezdrôtového dobíjania smartphonu. Príjemne vyvýšený posed za volantom dopĺňajú nielen pohodlné sedadlá s látkovým čalúnením ale aj multifunkčný volant adekvátnych rozmerov. Výhľad z vozidla podčiarkuje, že testovaný model právom patrí do kategórie crossoverov.

Medzigeneračný nárast rozmerov sa v pozitívnej miere preniesol aj do priestorových pomerov v druhom rade. V prípade modelu e-Soul sa za seba dokážu pohodlne usadiť aj osoby s výškou viac ako 180 cm. Pocit vzdušnosti je v druhom rade citeľný predovšetkým v oblasti pre hlavy. Podlaha v priestore pod prednými sedadlami, určená na chodidlá, nie je optimálne rovná, pod čo sa podpísalo tvarovanie batérií.

Priestor v druhom rade patrí k prednostiam modelu Kia e-Soul

Nečakané prekvapenie sa dostaví aj pri pohľade do batožinového priestoru. V rečí “suchých” čísel síce testovaný e-Soul disponuje v základnom usporiadaní prepravnou kapacitou „len“ na úrovni 315 litrov. Pocitovo ale batožinový priestor evokuje vyššiu prepravnú kapacitu. Pod reálne bezproblémové využitie, napríklad v podobe bežných nákupov, sa v tomto prípade určite podpísal aj jeho pravidelné tvarovanie. Určitú nevýhodu z praktickej stránky naopak predstavuje vyššia nakladacia hrana alebo jednoduché krycie plato s „manuálnym“ sklápaním. Výhodou je naopak prítomnosť medzipodlahy. Tá umožňuje vytvorenie takmer optimálnej roviny v konfigurácii so sklopenými zadnými sedadlami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje až 1339 litrov. Pod podlahou ostal v tomto prípade priestor na odloženie zopár drobností a lepiacej sady. Rezervná pneumatika nie je pri modeli e-Soul dostupná ani za príplatok.

Kia na prvý pohľad vyššiu obstarávaciu cenu modelu e-Soul kompenzuje už v základe veľmi bohatou výbavou. Testovaný exemplár v špičkovej výbave Platinum k prvkom ako je: adaptívny tempomat, kompletný balík jazdných asistentov, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievanie predných sedadiel a volantu či dvojzónovej automatickej klimatizácie, pridáva naviac ešte aj dažďový senzor, vyhrievané zadné sedadlá, navigačný modul či špičkovo hrajúci audiosystém Harman/Kardon.

Batožinový priestor pôsobí pocitovo objemnejším dojmom ako je tabuľkových 315 litrov v základe

“Elektrizujúci” zážitok aj spoza volantu

Na úvod hodnotenia jazdných vlastností nemožno obísť fakt, že model Kia e-Soul predstavuje dokonalú demonštráciu toho, aký citeľný pokrok si v posledných rokoch pripísali vozidlá s elektrickým pohonom. Z užívateľského hľadiska stojí okrem podvedome očakávaného dokonalého ticha na palube a skvelého zážitku z prakticky okamžitej akcelerácie za zmienku aj celkový dojazd, ktorý dnes sa dnes už dorovnal modelom so zážihovým motorom.

Poďme ale poporiadku. Moderné elektromobily sú už dnes viac ako len nudné presúvadla z bodu A do bodu B, pre ktoré boli ešte v nedávnej minulosti príznačné prakticky nulové zážitky z jazdy. Testovaná Kia e-Soul v tomto smere prekvapuje veľmi schopným podvozkom. Pod až nečakane presvedčivé jazdné vlastnosti sa reálne podpísalo nielen nezávisle zavesenie všetkých kolies ale aj nízke ťažisko. Pod to sa podpísali pomerne ťažké batérie umiestnená prakticky rovnomerne v podlahe vozidla.

Na prvý pohľad netradičný volič jazdných režimov je v praxi príjemne intuitívny

Reálne tak komunikatívny podvozok testovaného modelu dokáže veľmi pekne kopírovať cestný povrch. Podvozok taktiež s prehľadom a istotou filtruje bežné nerovnosti našich ciest. Vyslovene veľké diery a jamy mu už ale niesu veľmi po chuti. Pri nechcenom trafení napríklad prepadnutého kanalizačného poklopu sa už prejavuje vyššia hmotnosť vozidla.

Práve hmotnosť vozidla na úrovni približne 1,7 tony sa stáva limitujúcim faktorom aj pri dynamickej jazde. Na obľúbenej ceste plnej zákrut môže vodič očakávať pomerne razantný nástup prirodzenej nedotáčavosti. Továreň na zážitky predstavuje naopak pomerné silný elektromotor s výkon 204 koní. Úsmev na tvári vodiča dokáže v tomto smere vyvolať predovšetkým pocitová dynamika pri zrýchlení. Prakticky okamžite dostupný krútiaci moment na úrovni 395 Nm má za následok to, že e-Soul bude pri svižnom štarte so semaforov medzi „bežnými“ vozidlami len ťažko hľadať rovnocenného súpera. Práve dynamický potenciál modelu Kia e-Soul najciteľnejší v režime Sport patrí k najpríjemnejším prekvapeniam testovaného modelu.

Aerodynamické disky kolies sú špecialitou modelu Kia e-Soul

Zo striktne racionálneho hľadiska sa ale hlavný zmysel elektromobilu nachádza predsa len niekde úplne inde. Z hľadiska celkovej úspornosti svedčí testovanému modelu viac pohodová jazda v režimoch Normal a Eco. Mimochodom, už len deaktivovaním režimu Sport sa celkový dojazd predĺži približne o 10 km. Väčším žrútom elektrickej energie ako dynamický jazdný režim sa ale v reálnom živote klimatizácia resp. vykurovanie interiéru. Obe funkcie odoberajú potrebnú elektrickú energiu z hlavnej batérie. V nie príliš chladnom období dokáže v určitých prípadoch plošné vykurovanie interiéru nahradiť vyhrievanie sedadiel a volantu. Obe spomenuté funkcie nemajú na reálny dojazd prakticky žiadny negatívny vplyv.

V ekologickom móde Kia e-Soul nabáda vodiča už automaticky k predvídavej jazde a k čo najefektívnejšiemu využívaniu rekuperácie. Jej intenzitu si je možne regulovať prostredníctvom pádiel pod volantom. Pri troche praxe sa vodič pri bežnej jazde veľmi rýchlo odučí používať brzdový pedál. Výnimku predstavujú samozrejme len situácie kedy je nutné vozidlo úplne zastaviť. Model Eco je vyslovene predurčený do mestskej premávky aj z iného dôvodu. Obmedzovač maximálne rýchlosti v tomto móde nedovoľuje prekročiť maximálnu rýchlosť 90 km/h. Pri rekuperácii dostáva vodič v grafickej podobe motivačné informáciu o údaji na akú ďalšiu vzdialenosť si touto činnosťou dokázal zabezpečiť elektrickú energiu.

Sľubovaný dojazd 452 kilometrov je v praxi dosiahnuteľný

Postupne sme sa prepracovali k tomu najpodstatnejšiemu, čiže celkovému dojazdu. Kia v prípade modelu e-Soul hovorí o ambicióznych 452 kilometroch. Reálne pri plne nabitej batérii palubný počítať indikuje maximálny dojazd najčastejšie v pásme tesne pod 400 kilometrami. Napriek tomu je ale reálne možní ja jedno nabitie prejsť aj väčšiu vzdialenosť ako je 452 km. V tomto prípade treba mať zreteli fakt, že počas jazdy dokáže Kia e-Soul pomerne citeľne predĺžiť dojazd práve vďaka rekuperácii, čo sa v praxi najviac prejaví v mestskej premávke.

V našom teste sa priemerná spotreba elektrickej energie v meste ustálila na hodnote 12 kWh na 100 km. Veľmi dobre je na tom testovaný model aj pri rozvážnej jazde na okresných cestách. Tu sa spotreba elektrickej energie pohybuje probližne na úrovni 16 kWh na každých 100 km. Najväčším nepriateľom dojazdu sú podľa oakávania rýchlostné cesty a diaľnice. V takýchto podmienkach treba pri dodržiavaní rýchlostných limitou počítať so spotrebou viac ako 20 kWh/100 km.

Nabíjacie konektory sú ukryté v prednej maske

Napriek tomu dokáže Kia e-Soul za určitých okolností poslúžiť aj ako hltač diaľničných kilometrov. Nevyhnutným predpokladom spomenutého tvrdenia je schopnosť vodiča plánovania zastávok potrebných na dobíjanie batérie a samozrejme aj dostatočná infraštruktúra rýchlonabíjacích staníc. My sme v rámci výletu po Slovensku reálne využili hneď niekoľko spomínaných zariadení. Najväčšou výhodou “rychlonabíjania” je jeho samotná rýchlosť. Akumulátory sa v prostrednom spektre kapacity dokážu nabíjať ak to nabíjacia stanica dovoľuje aj rýchlosťou približne 70 kW. Reálne je preto možné za približne 40 minút nabiť batériu na približne na 80% kapacity, s komfortným dojazdom viac ako 300 km. V ďalšej fáze už rýchlosť dobíjania citeľne klesá. Na plné dobitie na 100% by v tomto režime bola potrebná približne ďalšia hodina čistého času.

Samozrejme “rychlonabíjačky” pri hojnom využívaní neprospievajú životnosti akumulátorov. Ďaľšou chybičkou krásy je akési eldorádo a len minimálna forma vzájomnej kooperácie medzi jednotlivými poskytovateľmi tejto služby. Pre reálne uľahčenie procesu rýchlonabíjania by mal mať vodič k dispozícii unikátnu nabíjaciu kartu v rámci každej siete poskytovateľa danej služby. Toto sa v sumári samozrejme javí ako číri nezmysel. Pevne veríme, že v budúcnosti sa spolu s narastajúcim počtom vozidiel s elektrickým pohonom zmení aj táto situácia a jednotlivý poskytovatelia spomenutej služby začnú vzájomne viac spolupracovať.

Robustný a zároveň dynamicky aj taký je nový model Kia e-Soul

Vo finále predstavuje oveľa efektívnejší a zároveň aj ekonomicky výhodnejší spôsob dobíjania elektromobilu domáce zázemie napríklad v podobe inštalácie wallboxu. V tomto prípade dokáže majiteľ mimoriadne efektívne a pohodlne využívať na dobíjanie predovšetkým tzv. mŕtvy čas. Napríklad v noci, kedy je vozidlo logicky nevyužité.

A náš celkový dojem?

Nová Kia e-Soul v našom teste reálne predviedla obrovský pokrok, ktorý zaznamenali v poslednom období vozidlá s elektrickým pohonom. Dizajnovo zaujímavá karoséria typu crossover, s batériami umiestnenými v podlahe, dokáže poslúžiť ako ideálny základ pre vozidlo s elektrickým pohonom bez nutnosti dodatočných priestorových kompromisov. Reálny dojazd sa v prípade verzie so 64 kWh batériou citeľné prekonáva hranicu 400 km. A táto hodnota už predstavuje pri bežnom používaní zaujímavú alternatívu aj voči klasickým spaľovacím motorom. Ideálnou podmienku k efektívnemu a predovšetkým úspornému užívaniu modelu Kia e-Soul predstavuje optimálne zázemie s možnosťou nabíjania z domácej elektrickej siete.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia e-Soul 64 kWh Platinum

Dĺžka: 4 195 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 605 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 315 litrov

Motor: elektrický
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 395
Pohotovostná hmotnosť: 1682-1766 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 167
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Prevodovka: automatická bezstupňová redukčná
Dojazd podľa výrobcu: 452 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 15,7 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 15,7 kWh na 100 km
Pneumatiky: Contenental Winter Contact

Recenzia

Kia e-Soul 64 kWh Platinum

85% Skóre

Dĺžka: 4 195 mm Šírka: 1 800 mm Výška: 1 605 mm Rázvor: 2 600 mm Objem kufra: 315 litrov Motor: elektrický Pohon: predný Výkon kW/koní: 150/204 Krútiaci moment Nm: 395 Pohotovostná hmotnosť: 1682-1766 kg Maximálna rýchlosť km/h: 167 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s Prevodovka: automatická bezstupňová redukčná Dojazd podľa výrobcu: 452 km Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 15,7 kWh na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 15,7 kWh na 100 km Pneumatiky: Contenental Winter Contact

Výhody

  • Originálny vzhľad
  • Výkonný elektromotor + reálny dojazd
  • Bohatá výbava

Nevýhody

  • "Necitlivo" reagujúci adaptívny tempomat
  • Cena
  • Vyššia hmotnosť

Recenzia

  • Dizajn 90%
  • Interiér 90%
  • Praktická stránka 90%
  • Jazdné vlastnosti 80%
  • Pohonná sústava 90%
  • Cena 70%

Kia e-Soul 64 kWh Platinum DEALS

Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu

Najlepšia cena

41290€
Exit mobile version