Autoinak.sk

Test: Kia EV6 GT – Emočný vrchol z ponuky

Test Kia EV6 GT 2023

Aktuálna doba prispela z logických, presnejšie z emisných dôvodov do fázy kedy sa automobilky v našom priestore predháňajú v predstavovaní nových elektromobilov. Čoraz pestrejšia ponuka batériových modelov sa zároveň prirodzene vyvíja. Jednotliví výrobcovia tu okrem očakávaného technologického pokroku pracujú čoraz viac s dizajnom a zároveň vznikajú aj nové kategórie emočne ladených elektromobilov. Ako ideálny príklad tu poslúži čoraz ambicióznejšia Kia. V jej slovenskom portfóliu aktuálne ako 100% batériový „základ“, figuruje rodinný kompaktný crossover Niro EV. Na opačnej strane ponuky nájdeme horúcu novinku, v podobe veľkého a luxusne ladeného SUV Kia EV9. Do identickej rodiny vyspelých elektromobilov, postavených na technickom základe vyvinutom výhradne pre daný typ pohonu figuruje už nejaký čas aj dizajnovo atraktívny model Kia EV6. Ponuku „bežných“ verzií tu len prednedávnom rozšírila extrémne výkonná verzia s dovetkom GT, ktorú sme mali možnosť preveriť v redakčnom teste.

Nový model Kia EV6 GT, o ktorého pohon sa stará dvojica synchrónnych elektromotorov čerpajúcich energiu zo 77,4 kWh batérie a generujúcich výkon až 585 koní, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia EV6 GT

Postupný prechod na dominantný batériový pohon predstavuje pre automobilky nielen výzvy ale aj príležitosti. Nové technológie v elektromobiloch svojim spôsobom znovu „rozdávajú karty,“ kedy sa každý výrobca snaží čo najviac zaujať. K lídrom v segmente 100% elektrických modelov dnes možno pokojne zaradiť aj značku Kia. Kórejci vyvinuli svoj prvý produkčný elektromobil v podobe malého modelu Ray EV už v roku 2011. Obdobie nasledujúcej dekády automobilka už využila na obrovský technologický progres daného typu pohonu.

Za jeho aktuálne vyústenie môžeme označiť modernú a technologicky vyspelú platformu E-GMP, vyvinutú výhradne pre automobily s elektrickým pohonom. Hlavnou pýchou a prednosťou spomenutého základu je podpora až 800 V architektúry, čím sa Kórejci radia k súčasnej elektromobilovej špičke. Ako prvý model s logami Kia, ktorý danú techniku využil bola v roku 2021 „štandardná“ EV6. Aerodynamicky ladený crossover s futuristickým dizajnom sa môže pochváliť pestrou škálou prestížnych ocenení na čele s víťazstvom v ankete európske auto roka 2022.

Verzia EV6 GT s výkonom až 585 koní je doteraz najvýkonnejšia sériová Kia

Už pri debute štandardných modelov automobilka avizovala neskorší príchod ostrej verzie. Prvý zážitkovo vyladený elektromobil s logami Kia sme oficiálne spoznali v závere minulého roka. Nová Kia EV6 GT dostala okrem extrémneho výkonu aj množstvo technologických zmien. Sem sa radí ešte lepšia výstuž karosérie či elektromotory s prepracovaným chladením. Jemne znížený podvozok ponúka športové zavesenie kolies spolupracujúce s adaptívnymi tlmičmi a zadným elektronickým samosvorným diferenciálom e-LSD. Obrovskú silu pomáhajú krotiť prepracované brzdy s kotúčmi o priemere 380 mm a 360 mm a štvorpiestikovými strmeňmi.

Základ pohonného reťazca v podobe batérie s kapacitou 77,4 kWh kopíruje klasického súrodenca s dovetkom Long Range. O pohon Kia EV6 GT sa ale výhradne stará dvojica elektromotorov, ktoré zároveň zastrešujú aj pohon všetkých kolies. Systémový výkon v tomto prípade dosahuje hodnotu až 585 koní. Vďaka tomuto parametru sa testovaný exemplár hrdí aj titulom najvýkonnejšia a zároveň najenergickejšie zrýchľujúca sériová Kia v histórii!

K najzásadnejším konštrukčným zmenám modelu EV6 GT patria brzdy s obrovskými kotúčmi

Neónový fabrický tuning

Plne elektrická Kia EV6 je v prakticky ktorejkoľvek z dostupných verzií vizuálnym magnetom. Dizajnovým tvorcom jej futuristických línií sa podarilo do jedného celku zabaliť veľmi atraktívnu aerodynamickú siluetu rodinného GT-čka skombinovanú s decentne zdvihnutým podvozkom v štýle dnes tak preferovaných crossoverov. Nemalú pozornosť publika priťahuje aj množstvo sofistikovaných detailov. Špičková verzia sa od svojich výkonovo menej ambicióznych súrodencov odlišuje osvedčeným receptom v podobe decentného fabrického tuningu. To, že testovaný exemplár je výkonová špička modelového radu v tomto prípade pripomína aj tematický zaujímavý polep.

Atletické a zároveň svalnaté proporcie s dôrazom, na čo najlepšiu aerodynamiku si osvojila aj reálne nízka predná časť testovaného exempláru. Dizajnovou zaujímavosťou modelu EV6 je veľmi úzka silueta tigrieho nosa. Tzv. digitálny efekt v prípade verzie GT ešte viac zvýrazňuje jej výplet. Tmavá výplň zdobí taktiež dynamicky tvarované predné svetlomety, ktoré svojim svetelným podpisom ešte viac zvýrazňujú celkovú šírku vozidla. V prípade dotknutého modelového radu Kia zároveň po prvýkrát nasadila aj sofistikované full-LED svetlomety, obohatené už aj o tzv. Matrix funkciu. Aj keď som bol v praxi s ponúkaným svetelným výkonom za tmy reálne spokojný, tak pri tieňovaní tu bolo zároveň čiastočne cítiť, že Kórejci s danou funkciou ešte len začínajú. V porovnaní s bežným súrodencom ponúka vrcholná verzia aj decentne upravený predný nárazník s prepracovanými postrannými segmentmi a celkovo výraznejším výpletom. Funkčné prieduchy sú v tomto prípade prispôsobené na ešte lepšie chladenie dôležitých komponentov pohonu.

Výkonovo špičkovú verziu EV6 GT je možné bezpečne identifikovať aj na základe neónových brzdových strmeňov

Špičková verzia EV6 GT ponúka najviac optických odlišností pri siluete profilu s efektne krátkymi karosárskymi prevismi a postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia, na ktorú nadväzuje vyslovene svalnatá zadná časť. Samozrejmosťou je aj v tomto priestore dôraz, na čo najefektívnejšie obtekanie vzduchu. Tomu sú prispôsobené napríklad aj zapustené kľučky dverí. S odmyslením si už spomenutého tematického polepu, ktorý v prípade testovaného exemplára zdobí príplatkové biele perleťové lakovanie Snow White Pearl, sú najsignifikantnejším poznávacím znamením výkonného modelu kolesá. Efektné disky s priemerom až 23 palcov v tomto prípade vypĺňajú obrovské brzdové kotúče s efektnými strmeňmi v kontrastnej neónovej farbe.

Opticky najodvážnejšie pôsobí pri modeli Kia EV6 GT jeho zadná časť. Na postupne stúpajúcu líniu bočných prahov v tomto priestore nadväzuje úzky a vzájomné prepojený svetelný modul. Jeho zrkadlovo otočená spodná línia s pochrómovanou povrchovou úpravou ukrýva smerovky. Na prvý pohľad zamaskovaný je aj nabíjací konektor v pravej časti svetelného modulu. Precíznu aerodynamiku a zároveň aj športový efekt dotvára aerodynamická odtrhová hrana. Toto riešenie v kombinácii so strešným krídlom pri jazde zároveň aj čistí zadné sklo od kvapiek vody. Testovaný exemplár si aj z tohto dôvodu vystačí aj bez zadného stierača. Špičkovú výkonovú verziu okrem minimalistického emblému GT zdobí aj prepracovaný nárazník s vertikálnymi odrazovými plochami a naznačeným difúzorom. Ďalším poznávacím znamením je v tomto priestore taktiež centrálny svetelný modul so štýlovým svetelným konceptom pre hmlovku.

V porovnaní so štandardnou verziou GT-Line dostala výkonovo extrémna verzia naviac decentný fabrický tuning

Praktický interiér so športovou príchuťou

V interiéri si aj výkonovo špičkový testovaný exemplár osvojil futuristický minimalizmus skombinovaný s až nečakane veľkorysým priestorom. Z užívateľského hľadiska tu originálny nádych dotvára podprahový mix viacerých karosárskych segmentov. O niečo vyšší posed, pod ktorý sa logicky pričinila aj masívna podlaha s batériou dopĺňa autentický nádych cestovateľského GT-čka s nízkou siluetou strechy.

Pre vrcholnú výkonovú verziu EV 6 GT je podľa očakávania príznačná špeciálna atmosféra. S odmyslením si zásadného elementu v podobe športových predných sedačiek sú opticky najvýraznejším prvkom opäť detaily v neónovej farbe. Efektné kontrastne prešívanie viditeľné na viacerých miestach dopĺňa neprehliadnuteľného prídavného tlačidla na volante v identickej farbe. Športovú príchuť tu dotvára aj tmavé čalúnenie stropu ale štruktúrovaný motív palubnej dosky s decentným štítkom GT v jej pravej časti. Interiér pôsobí z hľadiska zvolených materiálov zároveň aj adekvátne hodnotným dojmom. Kia si už tradične dáva veľmi záležať aj na vysokej kvalite dielenského opracovania.

Palubná doska špičkového modelu Kia EV6 GT

Z architektúry palubnej dosky vyžaruje už na prvý dojem moderná digitálna atmosférou. Aj napriek minimálnemu počtu klasických ovládacích prvkov chcem v tomto kontexte pochváliť samostatný tlačidlový modul vľavo pod volantom. Tu si svoje miesto našli aj často používané skratky na otváranie batožinového priestoru, nabíjacieho konektoru, regulácia intenzity podsvietenia prístrojov ako aj klasické tlačidlo slúžiace na deaktiváciu ESP. Z ergonomického hľadiska mi pri nových modeloch značky Kia vyhovuje aj centrálna dotyková lišta, resp. displej s matným povrchom. Na danom mieste sa jednoducho a intuitívne prepínajú rozhrania ovládania klimatizácie alebo skratiek infotainmentu. Palec hore si v oboch prípadoch zaslúžia aj klasické potenciometre, prostredníctvom ktorých sa reguluje termomanažment či ovládanie audia.

Modernú digitálnu dobu reprezentuje najviac zaoblený modul, ktorý združuje displeje prístrojového panelu a palubného infotainmentu. Predzvesťou reálne kvalitnej a jemnej grafiky je absencia tieniacich elementov. Plne elektrický modelový rad Kia EV6 z hľadiska motívu layoutov rezignoval na simulácie klasických budíkov. Tie nahrádza skôr futuristické prostredie meniace sa v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Drobný detail, ktorý v prípade vrcholného najostrejšieho GT-režimu evokuje špeciálnu atmosféru, opäť dotvára signifikantná neónová farbička. Aj napriek vo všeobecnosti futuristickým schémam som reálne spokojný s celkovo prehľadnosťou vyobrazovaných údajov palubného počítača. Digitálne hračky v prípade testovanej špičkovej verzie dotvára aj šikovný kamerový náhľad mŕtveho uhla dostupný automaticky po aktivovaní smerovky. Dobré zvládnutý je aj Head-up displej obohatený o prvky rozšírenej reality.

Grafika prístrojového panela upustila od simulácie klasických budíkov

Logiku a funkčnosť známu už z iných nových modelov značky Kia si osvojil aj centrálny dotykový infotainment s príjemne minimalistickou úvodnou obrazovkou. V danej schéme sa vyobrazujúce dojazd a momentálna kapacita batérie. Ostatné položky v menu pozostávajú z klasických funkcií a nastavení, vstavanej navigácie a množstva zaujímavých on-line aplikácií. Výsadou batériového modelu je záložka EV s podrobnejšou spotrebou a ďalšími funkciami elektrického vozidla Prostredie v princípe kopíruje štandardný model EV6.

V tejto súvislosti vnímam ako čiastočne nevyužitý potenciál absenciu prídavnej „športovej” záložky, ktorá by monitorovala napríklad pavučinu s géčkami či iné zaujímavé výkonové parametre. Už tradičnou „výčitkou“ kórejského infotainmentu je absencia bezkáblovej mobilnej nadstavby Android Auto. Naopak, len pochvalu si zaslúži dostupnosť detailného kamerového náhľadu na okolie vozidla s možnosťou 3D simulácie vozidla v priestore.

Palubnému infotaimnetu by pri verzii GT pristala aj záložka s tzv. športovými parametrami

Funkčne zaujímavým prvkom testovaného exempláru je aj vyvýšená a zároveň „plávajúca“ stredová konzola s dominantným štartovacím tlačidlom a kruhovým ovládačom pohonu. V priestore pod ňou vznikol objemný odkladací priečinok. Palec hore aj ergonomicky precízne umiestnenej podložky pre smartphonu, ktorej nechýba ani funkcia indukčného dobíjania.

Reálnou ozdobou vrcholného modelu Kia EV6 GT sú špeciálne predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy. Svojim tvarovaním a výrazným náznakom bočného vedenia zastrešujú reálne dobrú fixáciu tela a čiastočne dokonca pripomínajú pretekárske korýtka. Vzhľadom na zameranie a výkonový potenciál vozidla mi neprekáža ani ich tuhšia výplň, ako aj klasické manuálne nastavenie. To okrem možnosti dosiahnutia nižšej pozície posedu v symbolickej rovine šetrí aj celkovú hmotnosť.

Výsadou verzie EV6 GT sú špeciálne predná sedačky

Špičkový model v porovnaní s hierarchicky nižšie umiestnenými verziami ale nemôže disponovať funkciou odvetrávania sedadiel. Pri mojej výške 185 cm som ako blížiaci sa limit vnímal priestor pre hlavu. Pod daný stav sa výrazne pričinila panoramatická strecha, za ktorú by som si pri vlastnej konfigurácii nepriplácal. K ešte viac vycibrenej športovej atmosfére by v mojej optike s určitosťou prispel aj volant s o niečo štíhlejšími ramenami.

Pod vo všeobecnosti vzdušnú atmosféru na palube sa aj pri testovanom modeli vo výraznej miere podpísal veľkorysý rázvor náprav s hodnotou 2,9 metra. Kia EV6 GT tak dokáže hravo zastrešiť aj pozíciu rodinne orientovaného elektromobilu. Už takpovediac klasický svet panuje v druhom rade s v princípe plochou zadnou lavicou. Toto riešenie v kombinácii s rovnou podlahou umožňuje adekvátne pohodlnú prepravu pokojne aj pre trojicu štandardne urastených dospelákov. S reálne obrovskou priestorovou rezervou pre nohy a kolená tu môžu počítať aj urastení Dlháni. Ich potencionálny priestorový limit bude predstavovať skôr oblasť pre hlavy. Cestovný komfort v druhom rade spríjemňuje polohovanie delených operadiel, vyhrievanie krajných pozícií či prítomnosť zdrojových USB koncoviek. Výduchy ventilácie pre zadných pasažierov sú umiestnené v stredových stĺpikoch. V priestore pod lavicou sa nachádza aj praktická 250 V zástrčka.

Z dlhého rázvoru ťaží priestor v druhom rade

Ambície bežnej rodiny najvýkonnejšia Kia v histórii zastreší aj v rámci batožinového priestoru. Základná kapacita vrcholného modelu EV6 GT dosahuje hodnotu 480 litrov. To je aj napriek dodatočným výstuhám len o 40 litrov menšia hodnota ako ponúka „štandardný“ model. Ložná plocha poteší svojím symetrickým tvarom a nadštandardnou dĺžkou. Pri preprave neforemných predmetov môže nastať limitná situácia prameniaca v o niečo plytšom základe. Do priestoru pod podlahou je možné odložiť káble alebo ďalšie drobnosti. Z praktickej stránky by som v kufri uvítal viac háčikov, resp. iných kotviacich pomôcok. Po sklopení zadných operadiel je k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1260 litrov. Symbolických dodatočných 20 litrov objemu je aj pri špičkovej verzii k dispozícii vo vtipnom boxe pod prednou kapotou. Okrem povinnej výbavy či iných drobností sa sem zmestí aj nabíjací kábel.

Testovaná Kia EV6 GT je podľa očakávania k dispozícii v jedinej výbavovej verzii a s odmyslením si odvetrávania predných sedadiel aj takpovediac v plnke. Okrem obrovského výkonu a už vyššie popísaných optických doplnkov sú samozrejmosťou aj prvky ako: kompletný balík asistenčných systémov, adaptívne full LED svetlomety, kamerový náhľad na okolie vozidla, parkovací asistent s diaľkovým ovládaním na kľúči, Head-up displej či skvelé hrajúce audio značky Meridian. Z prvkov v opcii je okrem farebných variácii k dispozícii už len jediná položky pozostávajúca z už spomínaného panoramatické strešné okno.

Kia EV6 GT disponuje batožinovým priestorom so základnou kapacitou 480 litrov.

Elektrická beštia

Na úvod hodnotenia jazdných dojmov treba pri modeli EV6 GT zdôrazniť, že tu rozhodne nejde len o takpovediac marketingovým výkrik do tmy. Kórejci v tomto prípade plným právom hovoria ako o v mnohých ohľadoch „naj“ produkte s logami značky Kia v celej jej histórii! Testovaný exemplár zároveň považujem za akýsi manifest, resp. stelesnenie reálnych ambícii značky. Aj napriek elektrickému pohonu tu ide o adekvátneho nástupcom emočného modelu Stinger. Zároveň je to aj jedných z vôbec najatraktívnejších elektromobilov, ktoré som mal možnosť doteraz zažiť.

Aj keď Kia pri deriváte s dovetkom GT nijako nemaskuje logickú príbuznosť s ostatnými členmi z rodiny EV6, tak najvýkonnejší veria je zároveň aj výrazne autentická. Konštruktéri v tomto prípade nešťastie nesiahli len po tom najjednoduchšom recepte v podobe priority navýšenia výkonu. Brutálnym výkonovým parametrom sa testovaný exemplár priblížil ako komplexný celok.

Kia EV6 GT je nateraz historicky najvýkonnejší model značky

Špeciálne vyladenie podvozka si vodič v porovnaní s „bežným“ modelom EV6 uvedomí prakticky okamžite. Podpísalo sa pod to citeľne mechanickejší dojem ale aj strmšie vyladenie riadenia s progresívnym účinkom. V tejto súvislosti treba počítať aj s menej praktickým detailom v podobe horšej manévrovateľnosti, resp. väčším polomerom potrebným na otočenie vozidla.

Mierne znížený podvozok s výrazne prepracovanou geometriou zavesenia sa vo všeobecnosti vyznačuje o niečo tuhšou charakteristikou. Veľmi spokojný som aj napriek nemalej váhe vozidla taktiež aj s až nečakanou spätnou väzbou smerom od povrchu vozovky. Aj s prispením adaptívnych tlmičov je jazda v bežnom režime plne znesiteľná, a to pokojne aj s prihliadnutím na rodinnú optiku. Filtráciu bežných nedokonalostí našich ciest zvláda vrcholná verzia prekvapivo suverénne. O niečo viac pozornosti si aj vzhľadom na 21 palcové disky ale už logicky vyžadujú prejazdy cez veľké prepadliny.

Oproti bežný súrodencov dostal verzia GT veľké množstvo konštrukčných zmien

Podstatná výhoda adaptívnych tlmičov s plynulou reguláciou tuhosti, ktoré má verzia GT ako jediný člen rodiny, sa prejaví pri ostrej jazde v zákrutách či iných technických úsekoch. Dané konštrukčné riešenie v kombinácii s prirodzene nízkym ťažiskom v praxi vo výraznej miere maskuje reálnu hmotnosť elektromobilu a v zákrutách sa testovaný exemplár nakláňa len minimálne. Pod skvelý pocit z precízneho držania jazdnej stopy sa pri temperamentnej jazde po zakrútených okreskách pričinili aj „lepivé“ plášte Michelin Pilot Sport. Hranice reálnych jazdných schopností vozidla v zákrutách sú v športovom režime ďalej ako pud sebazáchovy väčšiny bežných vodičov. Na prioritne úzkych komunikáciách tu napriek tomu treba mať stále na zreteli viac ako 2,1-tonovú masu na štyroch kolesách.

V sumári jazdí nová Kia EV6 GT excelentne. Toto rozhodne nie je elektromobil orientovaný len na brutálne zrýchlenie v priamke. V podmienkach jazdy na technických tratiach ide o jeden z najlepšie vyladených elektromobilov vo svojej veľkostnej kategórii. Svojím spôsobom je to aj „náčinie“, ktoré okrem bežných komunikácií z času na čas s určitosťou zvládne aj záťaž zážitkovej jazdy na okruhu.

Ovládanie pohonu zastrešuje kruhový ovládač

Za najväčšiu slabinu vyslovene zážitkovej jazdy pri testovanom exemplári považujem paradoxne na prvý pohľad adekvátne nadimenzované brzdy. Aj napriek za bežnej jazdy plne postačujúcej brzdnej sily som bol na konci dňa mierne sklamaný z menej presvedčivého opakovaného intenzívneho spomaľovania z vysokých rýchlostí. V tomto kontexte môže ísť pokojne o záležitosť konkrétneho kusu, ktorý si pri nájazde takmer 25-tisíc novinárskych kilometrov už určite „zažil svoje.“ Vzhľadom na obrovský výkon, by ale niektorí temperamentní jazdci pravdepodobne ocenili aj príplatkovú a odolnejšiu karbón keramickú nadstavbu, ktorá by mohla byť alternatívou k „bežným“ brzdám.

Charakter jazdy dokážu podľa očakávania v zásadnej miere ovplyvniť jazdné módy. Pre bežné požívanie pokojne aj rodinou na palube sú najvhodnejšie klasické režimy Normal, Eco a Sport. Už v bežnom dynamickom nastavení zároveň dokáže testovaný exemplár zahanbiť väčšinu bežných automobilov. Bonusom ostrej verzie sú dva, resp. až tri nadstavbové módy. V nastavení GT vhodnom na sústredenú jazdu s oboma rukami na volante sú už automaticky obmedzení funkcionalita anjelov strážnych, v podobe asistenčných systémov a EV6 GT dokáže pri správnom štýle jazdy efektne hodiť zadkom. Alternatívou ostrého nastavenia je mód My Drive Mode, kde si možné prispôsobiť široké spektrum nastavení, vrátane funkcie elektronickej stabilizácie.

Kľúčom k obrovskému výkonovému potenciálu je magické tlačidlo GT na volante

Poslednou a v princípe ultimátnou možnosťou je tzv. Drift mód s dominanciou zadného elektromotora. Jeho aktivácia je ale pomerne komplikovaná a pripomína takmer až štart raketoplánu. Kia sa v tomto prípade pravdepodobne chcela poistiť proti jeho neúmyselnej aktivácii. V kombinácii s vhodnými podmienkami a výbehovými zónami sa testovaný exemplár v danom nastavení mení na ničiteľa zadných pneumatík. A toto dnes s obdobným efektnom dokáže len minimum elektromobilov.

Najväčšími prednosťami testovaného exempláru, ktoré budia jednoznačný rešpekt, sú synchrónne elektromotory s permanentným magnetom. Dominantnejší a zároveň výkonnejší je podľa očakávania motor na zadnej náprave. Systémový výkon pohonnej sústavy dosahuje dychberúcich 585 koní a 740 Nm. A to sú už hodnoty, ktorými sa nie až tak dávno pýšili zástupcovia z kategórie tzv. superšportov. Danému statusu zodpovedá aj udaj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Tento úkon zvládane EV 6 GT len za 3,5 sekundy.

Vodič má k dispozícii široké spektrum nastavení vozidla

Sila akcelerácie sa s prihliadnutím na prakticky okamžite dostupný maximálny krútiaci moment popisuje slovami len veľmi ťažko. Posádka tu jednoducho musí počítať s výrazným elektrickým kopancom. V danej disciplíne ma ešte o niečo viac nadchla ochota akou dokáže najvýkonnejšia Kia histórie realizovať pružné zrýchlenia, a to vrátane spektra ďaleko za u nás povoleným diaľničným limitom. Nakoniec každé, čo i len trocha intenzívnejšie zatlačenie pedála akcelerátora v tomto prípade znamená okamžitý rýchlostný skok do pásma zakázaných hodnôt. V tejto súvislosti chápem, že pre mnohých sa daný výkonový potenciál môže pri bežnom používaní javiť aj ako zbytočný či iracionálny.

Obrovskú porciu dostupného výkonu čerpá testovaný exemplár z batérie s kapacitou 77,4 kWh. Celkovú vyspelosť elektrického pohonu podčiarkuje vynikajúco zvládnutá rekuperácia. Jej intenzitu si vodič v manuálnom móde reguluje prostredníctvom pádiel pod volantom od plachtenia až po tzv.- i-pedal so silným brzdným účinkom. Aj napriek tomu som drvivú väčšinu testovacích dní využíval taktiež regulovateľný automatický mód. Pri jeho využití testovaný exemplár vďaka spolupráci s prednou kamerou prediktívne spomaľuje a rekuperuje aj na základe aktuálnej premávky pred vozidlom.

Deklarovaný maximálny výkon je pri využití adekvátneho stojanu až 240 kW

Výhodou 800V architektúry je aj rýchle nabíjanie. EV 6 GT pri ideálnych podmienkach a jednosmernom DC prúde garantuje slušný nabíjací výkon 240 kW. To je zárukou dobitia energie z 10 na 80 % za časový úsek cca 18 minút. K jeho otestovaniu v bežnej slovenskej realite stále chýba dostatočné množstvo výkonných stojanov. V praxi som sa presvedčil, že pri dlhých presunoch, stačí na adekvátne zotavenie batérie aj polhodinová prestávka na stojane s výkonom 150 kW. Najlepšie podmienky pre nabíjanie batérie ale aj v tomto prípade reprezentuje domáce zázemie, kedy vstavaná nabíjačka podporuje výkon 11 kW výkon. Plné nabitie batérie v daných podmienkach trvá 7-8 hodín. Pridanou hodnotou testovaného modelu je aj podpora funkcií V2L. Vďaka prítomnosti špeciálnej koncovky s klasickou zástrčkou dokáže Kia EV6 v prípade potreby poslúžiť ako napájací zdroj elektriny pre väčšinu bežných spotrebičov.

Logická zvedavosť v súvislosti s najvýkonnejším modelom značky Kia v histórii smerovala aj k reálnej spotrebe. Redakčný test prebiehal v stále optimálnym teplotných podmienkach začínajúcej jesene. Palubný počítač na konci týždňa s veľmi častým využívaním výkonového potenciálu vozidla vyobrazil sympatickú hodnotu 23,2 kWh/100 km. To je len o cca 3 kWh viac ako deklaruje samotná automobilka. Daný parameter zodpovedá maximálnemu teoretickému dojazdu cca 330 km. S vyslovene ľahkou nohou a režime Eco je možné aj v tomto prípade stlačiť výsledný apetít tesne pod hodnotu 20 kWh/100 km. Nameraná diaľničná spotreba sa ustálila na akceptovateľnej hodnote 25,7 kWh. Naopak, pri vyslovene zážitkovom užívaní treba počítať s odberom elektrickej energie viac ako 30 kWh na každých 100 km.

Kia EV6 GT je až nečakane zážitkovým elektromobilom

A celkový dojem?

Nová Kia EV 6 GT je pre ambicióznu kórejskú automobilku revolučným počinom. V tomto prípade máme priame dočinenie s doteraz najvýkonnejším a zároveň aj najlepšie zrýchľujúcim modelom v celej histórii značky Kia. Zároveň ide stále aj o dospelý a priestorovo plnohodnotný elektromobil s rodinným potenciálom. Najväčšou prednosťou testovaného exempláru sú v sumári celkom jednoznačne až nečakane zážitkové jazdné vlastnosti.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia EV6 GT AWD 77,4 kWh
Dĺžka: 4 695 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 545 mm
Rázvor: 2 900 mm
Objem kufra: 480 litrov + 20 litrov
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 430/585
Krútiaci moment Nm: 740
Pohotovostná hmotnosť: 2125-2185 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 260
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 20,6 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 23,3 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 424 km
Výkon rýchlonabíjania: 240 kW
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport

Verzia/cena
Kia EV6 GT AWD 77,4 kWh (testovaný model) od 75 590 €
Kia EV6 AWD 77,4 kWh GT Line od 67 590 €
Kia EV6 RWD 58 kWh Light (pohon zadných kolies) od 46 990 €

Exit mobile version