Autoinak.sk

Test: Kia Niro HEV – Úsporný a sympaticky crossover

Test Kia Niro HEV 2023

Európsky automobilový priemysel sa v posledných rokoch z logických dôvodov orientuje čoraz viac na elektrický pohon. Na druhej strane existuje stále obrovské množstvo zástancov spaľovacej klasiky. Automobilka Kia nedávno uviedla na náš trh zaujímavú novinku, ktorá v sebe ideálne kombinuje oba spomenuté svety. Reč je o druhej generácii ekologicky navrhnutého modelu Kia Niro. Ten je aj naďalej dostupný s trojicou elektrifikovaných motorizácií a pokojne ho môžeme zaradiť aj medzi rodinné autá. Atraktívnu a predovšetkým pestrú ponuku pohonných jednotiek v sumári ešte viac vyšperkovala dizajnovo pútavá a čoraz viac preferovaná SUV karoséria, ktorá je zároveň prešpikovaná množstvom zaujímavých a inovatívnych technológií. Pri našom prvom stretnutí sme novinkou preverili v cenovo najdostupnejšej full-hybridej verzii.

Nový model Kia Niro HEV s full-hybridným pohonom, ktorého základom je atmosférickou motorizáciou motorizáciu 1,6 GDi, skombinovanou s elektrosústavou, 6-st. automatickou prevodovkou a špičkovou výbavou Platinum nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Kia Niro HEV

Automobilka Kia premiérovo predstavila svoj ekologický ladený modelový rad Niro v roku 2016. Prvá generácia zaujala až trojicou dostupných pohonov. V štýlovej a zároveň praktickej karosérii crossovera kompaktných rozmerov si záujemca mohol zvoliť buď klasický full-hybidu, externe nabíjateľného plug-in hybridu alebo aj čisto elektrickú verziu.

Identického konceptu ekologického pohonu s trojicou rôznorodých motorizácií ostala verná aj druhá generácia. Nový model kórejská automobilka oficiálne predstavila na domácej pôde už na konci roka 2021. Viac podrobnejších informácií o technike novej trojice modelov boli sprístupnené v období nasledovných mesiacov. Približne v polovici minulého roka dorazili prvé kusy full-hybridu aj na slovenský trh.

Druhá generácia modelu Kia Niro je hierarchicky situovaná pod modelom Sportage

Medzigeneračne o niečo väčšia novinka je postavená na najmodernejšej verzii modulárnej podvozkovej architektúry s označením K3. Konštruktéri sa tu vzhľadom, na čo najväčší vnútorný priestor vyhrali s množstvom detailov. Testovaný hybrid v tomto kontexte zaujme napríklad umiestením batérií. Klasický 12V akumulátor si tu našiel miesto netradične pod zadnými sedadlami, hneď vedľa trakčného akumulátora full-hybridného pohonu. V konštrukčnom merítku všetkých verzií bolo taktiež, čo najoptimálnejšie rozloženie váhy a celková hmotnosť. Nový full-hybrid si v porovnaní so svojim predchodcom preto vystačí s menšou batériou elektrického pohonu s kapacitou 1,32 kWh. So šetrením hmotnosti súvisí aj ďalšia zaujímavosť. Odľahčená 6-st. automatická DCT prevodovka, ktorá je štandardom pri hybride a plug.in hybride nedisponuje mechanizmom pre spiatočku. O pohyb vozidla smerom dozadu sa za každých okolností postará elektrický pohon.

Konštrukčnými zmenami prešiel aj teraz ešte efektívnejší spaľovací základ pozostávajúci s atmosférického štvorvalca 1,6 GDi so samostatným výkonom 105 koní. Testovaná a zároveň cenovo dostupnejšia full-hybridná verzia, Kia Niro HEV, disponuje vďaka pridanej elektrosústave kombinovaným výkonom 141 koní. Identický spaľovací základ využíva aj plug-in hybrid Kia Niro PHEV. Vďaka výkonnejšej elektrosústave je tu k dispozícii maximálny výkon až 183 koní. Niro PHEV by vďaka 11,1 kWh trakčnému akumulátoru malo podľa automobilky absolvovať čisto na elektrinu vzdialenosť 59 km. Poslednou a čisto elektrickou alternatívou je elektromobil Kia Niro EV s výkonom až 204 koní. Energia sa v tomto prípade čerpá zo 64,8 kWh akumulátora, ktorý by mal zaručiť dojazd 460 km.

Aj nové Kia Niro je k dispozícií s trojicou pohonov. Základom je testovaný full-hybrid

Viac dizajnovej extravagancie

Kým pôvodný model Kia Niro ponúkol skôr konzervatívnejšie tvary, tak druhá generácia, obdobne ako ďalšie novinky kórejskej automobilky, zaujmú citeľne výraznejšou porciou dizajnovej extravagancie. Nový dizajnový jazyk „Opposites united“ pri testovanom modeli okrem originality s mnohými prepracovanými detailmi myslí podstatne viac aj na možnosti osobnej personalizácie.

Predná časť zaujme novou siluetou tzv. tigrieho nosa. Efektne úzka vrchná maska s decentným nasávacím otvorom pre spaľovací motor, vďaka striebornej ozdobnej lište opticky evokuje svetelný modul. Nové Niro si ale reálne vystačí s o úroveň nižšie situovaným hlavným modulom svetiel. Full LED technológia je k dispozícii už od druhého stupňa výbavy. Efektný detail tu dotvára podpis denného svietenia inšpirovaný pulzom srdca. V rámci danej kategórie vozidiel som bol za tmy spokojný aj s výkonom hlavných LED-iek, ktore si vystačí aj bez funkcie tieňovania. Celkovú SUV robustnosť masívne hranatej novinky podčiarkuje pri predných partiách spracovanie nárazníka s nábehovou lištou v striebornej farbe.

Nová Kia Niro dokáže zaujať svojim výrazným dizajnom

Aj napriek prioritne praktickým, resp. krabicovým líniám ponúkne novinka prepracované dizajnové variácie aj pri pohľade z profilu. Potrebám osobnej personalizácie je prispôsobený bumerangový tvar koncového stĺpika. V prípade testovaného exempláru bol lakovaný v lesklej čiernej farbe Aurora Black Pearl, ktorá vytvára pútavý kontrast novou modrou metalízou Mineral Blue. Celkovo je k dispozícii osem farieb karosérie a šesť príplatkových odtieňov (190 eur) pre stvárnenie dizajnového bumerangu. Farby je možné v pomerne pestrej škále vzájomne kombinovať. Koncový stĺpik okrem dizajnu zaujme aj reálne funkčným prieduchom. Toto riešenie vo finále napomáha skvelej aerodynamike s hodnotou cx 0,29. Vizuálnu robustnosť v sumári ešte viac podčiarkuje ochranné oplastovanie na lemoch blatníkov. Vďaka lesklému lakovaniu ide skôr o imidžový prvok ako nástroj reálnej ochrany v teréne. Od druhého stupňa výbavy sú štandardom aj vrcholné 18-palcové disky kolies s atraktívnym dizajnom.

Optickou súčasťou koncového stĺpika karosérie sú taktiež pomerne vysoko situované koncové svetlá v tvare bumerangu. Smerovky a ostatná svetelná technika si svoje miesto našli nižšie, presnejšie v module robustného zadného nárazníka. Aj v tomto priestore pracuje nové Niro s motívom, resp. siluetou pripomínajúcou pulz. Decentný dynamický nádych zadných partií ešte viac vyšperkoval strešný spojler, v ktorom si svoje miesto našlo aj veľké tretie brzdové svetlo.

Za zaujímavý dizajnový prvok novinky možno označiť koncové stĺpiky s funkčnými prieduchmi a možnosťou farebného odlíšenia

Moderný a priestranný interiér

Interiéry nových modelov značky Kia patria v mojich očiach v súčasnosti k tomu najlepšiemu. Automobilka tu aj napriek dizajnovej moderne so záplavou digitálnych hračiek, dokáže stále zachovať užívateľský prijemný koncept, na ktorý si relatívne ľahko privyknú aj konzervatívnejšie orientovaní používatelia. Ideálnym príkladom spomenutého prístupu je aj nová generácia Kia Niro.

Novinka už pri prvom kontakte podvedome evokuje aj avizovaný rozmer ekologického automobilu. Pri mnohých detailoch v kabíne, vrátane stropnice či konštrukcie sedadiel boli použité recyklované materiály. Daný prístup na druhej stane nijako neuberá zo všeobecne hodnotného pocitu. Ten okrem použitých materiálov ešte viac vyšperkovalo precízne dielenské opracovanie.

Palubná doska nového modelu Kia Niro

Architektúra palubnej dosky je čiastočne inšpirovaná ďalšími novými modelmi značky na čele s SUV Sportage či revolučným elektromobilom Kia EV6. Z originálnych a kreatívnych riešení testovaného exempláru ma na palube najviac zaujali rozmerovo veľké ozdobné obkladové plochy v predných dverách alebo kreatívne zakomponovanie ambientného podsvietenia v priestore pred predným spolujazdcom.

Na moderný koncept digitálnych hračiek odkazuje opticky zdvojený modul prístrojového panela a palubného infotainmentu, ktorý sa zaobišiel bez tieniacich segmentov. Detailná a jemná grafika prístrojov s imitáciou klasických budíkov je už dôverne známa aj z iných modelov Kia. V prípade modelu Niro ide o výsadu najvyššej testovanej výbavy. Trojicu vyobrazovacích layoutov dopĺňa alternatívne tzv. dynamicky mód, prispôsobený fáze dňa a aktuálnemu počasiu. Kreatívne riešenie je pri koncepčne úspornom hybride z môjho pohľadu vítaným spestrením.

Ekologické pozadie pripomína aj tzv. dynamické vyobrazenie prístrojového panela

Kvalitnou grafikou zaujme aj centrálny dotykový displej. Digitálny svet s množstvom on-line aplikácií je opäť dôverne známy z ostatných nových modelov značky. Spokojný som bol celkovou logikou ovládania na čele s minimalistickou úvodnou obrazovkou. Reakčnú rýchlosť na dotyk tu možno označiť ako adekvátnu. V menu nechýba ani záložka monitorujúca funkciu hybridného pohonu. Za drobnú chybičku krásy môžem označiť len absenciu vzduchom šírenej mobilnej konektivity, ktorú mnohí európski konkurenti dnes už ponúkajú. V porovnaní s vaším SUV modelom Sportage má Niro o niečo menší priemer obrazovky (10,25 palca). To v praxi znamená o niečo viac sústredenia sa pri triafaní sa prstom do jednotlivých ikoniek. Parkovacia kamera aj napriek tomu, ponúka kvalitný obraz a detailné rozlíšenie.

Koncept odkladacích priečinkov kopíruje zaužívané štandardy. Palec hore dávam veľkej priehradke na stredovom tuneli, ktorá sa dokáže v prípade potreby rýchlo premeniť na držiaky na nápoje. Ergonomická precíznosť vyžaruje aj z ovládacích tlačidiel umiestnených v priestore pred priehradkou. Daný povrch aj v tomto prípade zdobí lesklá no nie príliš praktická plocha v štýle klavírneho laku. Z funkčnej stránky považujem aj tomto prípade za šikovné a efektné riešenie zdvojenú funkciu ovládacej lišty s matných povrchom. Tá okrem nastavenia klimatizácie slúži aj ako modul so skratkami pre infotainment a klasickým ovládaním hlasitosti audia.

Na pohľad nenápadne predné sedačky z hľadiska komfortu nesklamali

Pozíciu kompaktného SUV modelu si nová Kia Niro obhájila až nečakane vzdušnými priestorovými pomermi v kabíne. Predných pasažierov okrem vyvýšeného posedu potešia aj primárne pohodlné a zároveň dostatočne nadimenzované predné sedačky s na prvý pohľad atypickým tvarom hlavových opierok. Spolujazdcovu je možné v najvyššej výbave jednoducho nastaviť aj to tzv. relaxačnej pozície so sklopeným operadlom Dobrý výhľad z kabíny čiastočne obmedzuje masívna spodná časť predných stĺpikov vrátane uchytenia spätných zrkadiel. Novinka sa pri modeli EV6 inšpirovala dizajnom dvojramenného volantu s masívnou centrálnou výplňou.

Kia Niro dokáže mnoho konkurenčných kompaktných crossoverov zahanbiť aj priestorovými pomermi v druhom rade. Výhodou prakticky tvarovanej karosérie je pomerne veľký vstupný otvor skombinovaný s dverami otvárajúcimi sa takmer až do pravého uhla. Vzadu sa okrem detí pohodlne a s priestorovou rezervou pre nohy aj hlavy odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Cestovný komfort v druhom rade okrem samostatných výduchov ventilácie vylepšujú aj zdrojové koncovky či vyhrievanie krajných pozícií. Za vtipné a zároveň praktické riešenie tu považujem tvar zadnej výplne na predných sedadlách. Ten je prispôsobený na zavesenie bundy alebo saka.

Silnou stránkou modelu Kia Niro je nadštandardný priestor v druhom rade

Full-hybridná verzia modelu Kia Niro je vzhľadom na ponúkaný objem batožinového priestoru medzi elektrickým a plug-in hybridným súrodencom presne v strede. Testovaná špecifikácia bez voliteľnej rezervnej pneumatiky disponuje základným objemom na úrovni 451 litrov. Plne elektrický variant ponúka o 24 litrov viac. Plug-in hybrid naopak, až o 103 litrov menej. Do priestoru pod polohovateľnou podlahou sa okrem opravnej sady zmestí množstvo ďalších drobností. Identický priestor čiastočne vypĺňa aj batéria pohonu. Za zaujímavé riešenie s recyklovaným rukopisom možno označiť aj tenké krycie plato, ktoré sa dokáže čiastočne prispôsobiť aj preprave neforemných predmetom. Po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou až 1455 litrov. Z praktickej stránky by som v batožinovom priestore uvítal viac háčikov, resp. iných kotviacich pomôcok na tašky či iné drobné predmety.

Za silnú stránku nového modelu Kia Niro možno označiť veľmi bohatú výbavu. Tá je v prípade hierarchicky najvyššej verzie Platinum obohatená aj o prvý z vyšších segmentov. Za zmienku v tomto kontexte stojí kompletný balík asistenčných systémov, vrátane asistenta pre prechádzanie čelným zrážkam, head-up displej, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, ventilácia predných sedadiel, čalúnenie umelou kožou, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru či inteligentného parkovacieho asistenta s ovládaním prostredníctvom kľúčika a kvalitne hrajúceho prémiového audia značky Harman Kardon. Už v prostrednej výbave je pritom okrem full LED svetlometov k dispozícii aj ambientné podsvietenie, polokožené čalúnenie, vstavaná navigácia a indukčné nabíjanie smartphonu.

Batožinový priestor full-hybridnej verzie ponúka v základe 451 litrov

Úsporný spoločník

Nová Kia Niro je ušitá na podmienky aktuálnej búrlivej doby. Koncepčne moderný automobil s preverovanou karosériou typu SUV za každých okolností koketuje s elektrickou energiou. Vrcholom je v tomto kontexte obdobne ako v minulosti plne elektrický model. Na opačnej strane spektra sa nachádza testovaný exemplár, v podobe cenovo najdostupnejšieho a racionálneho full-hybridu. Práve toto konštrukčné riešenie dokáže určitý elektrický dotyk veľmi jednoducho sprostredkovať aj záujemcom, ktorí nemusia disponovať zázemím v podobe nabíjacej infraštruktúry.

Všeobecný dôraz na konštrukciu novej generácie testovaného exempláru podčiarkuje schopný podvozok so sofistikovanou konštrukciou nezávislého zavesenia všetkých kolies. Vyladenie pruženia možno vo všeobecnosti označiť ako mierne tuhšie. Nové Niro aj napriek tomu zvlála brilantne filtrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. S ponúkaným jazdným komfortom 18-palcových kolies som bol s odmyslením si prejazdov cez vyslovene hrubé nerovnosti spokojný aj pri svižnejšom tempe na šotolinovej lesnej ceste. Tu sa zároveň potvrdila pocitovo precízna tuhosť karosérie.

Podvozok testovaného modelu disponuje o niečo tuhším vyladením pruženia

Mierne tvrdšie vyladenie tlmičov pri svižnejšej jazde veľmi efektívne eliminuje vyššiu SUV stavbu. Aj keď nové Niro logicky nemá prakticky žiadne športové ambície, tak proti srsti mu z času na čas nie je ani svižnejší presun po zakrútenej okreske. Príjemnej ovládateľnosti prostredníctvom adekvátne komunikatívneho riadenia pri vyššom tempe a v zákrutách sekundujú, v princípe len nenápadne náklony karosérie. Až nečakane suverénnym jazdným vlastnostiam, vo finále, napomáha stále sympatická pohotovostná hmotnosť. Tá sa v prípade testovanej HEV verzie pohybuje pod hranicou 1,5 tony.

To, že v útrobách vozidla pracuje Hybrid som si predovšetkým pri svižnejšej jazde najviac uvedomoval pri spomaľovaní. Dávkovanie brzdnej sily na mňa pôsobilo výrazne umelo, predovšetkým pri prechodoch medzi brzdnou rekuperáciou a reálnou silou brzdnej sústavy. Pri prioritne ekologickom koncepte vozidla to na druhej strane nemožno označiť ako zásadné negatívum.

Východiskový mód Eco dopĺňa energickejšie nastavenie Sport

Odhlučnenie priestoru pre posádku je vďaka kultivovanému pohonnému reťazcu príjemné predovšetkým v meste a pri jazde v nižších rýchlostiach. Pri diaľničnom tempe sa už novinka aj vzhľadom na aerodynamicky šum a zimné obutie, z hľadiska akustickej pohody, nevymyká zaužívanému priemeru.

Bohaté skúsenosti značky Kia s výrobou hybridných pohonov premietla novinka do praxe predovšetkým pri celkovej kultivovanosti pohonnej sústavy. Jej základom ostáva venovaný atmosférický 4-valec 1,6 GDI so samostatných výkonom 105 koní. O systémový výkon slušných 141 koní sa vo finále postaral synchrónny elektromotor. Vyspelosť a vyladenosť testovaného full-hybridu podčiarkuje aj fakt, že úsekovo len na elektrinu dokáže novinka jazdiť až do rýchlosti 120 km/h. Pri nižších rýchlostiach v kombinácii s predvídavou jazdou dokáže Niro prejsť čisto na elektrinu vzdialenosť približne dva kilometre.

Pádla pod volantom slúžia okrem rekuperácie aj na radenie prevodových stupňov

Vzhľadom na koncept pohonu som bol počas testu reálne spokojný aj ponúkanou jazdnou dynamikou. Hybridné Niro nie je žiadnym trhačom asfaltu, no ponúkaná dynamika vrátane pružných zrýchlení je pre bežný život viac ako postačujúca. Za najlimitnejšiu situáciu považujem kombináciu zaťaženého vozidla a prudšieho stúpania, kedy sa už pohonný reťazec musí viac oprieť o vyššie otáčky benzínovej atmosféry.

Veľkú pochvalu si testovaný exemplár zaslúži za veľmi pohotové reakcie na povely „plynového“ pedála. Práve tu je citeľná prítomnosť elektrického dopingu. Ešte ostrejšie reakcie pohonnej sústavy možno očakávať po aktivácii režimu Sport, ktorý je alternatívou k východiskovému nastaveniu Eco. Energickejšie nastavenie som s obľubou využíval napríklad pri predbiehacích manévroch. V tomto kontexte je výhodou pozíciu tlačidla „drive mode“ priamo na volante.

Vďaka vyššej svetlej výške nie sú pre model Kia Niro problémom ani lesné cesty

Určitou odlišnosťou kórejských full-hybridov je spolupráca s klasickou automatickou prevodovkou s dvoma spojkami. Práve 6-st. DCT automat dodáva novinke vo finále nezanedbateľný šoférsky nádych. Kia Niro prekvapuje zdvojenou funkciou pádiel pod volantom. Kým v športovom režime slúžia padlá na pomerne pohotovú zmenu rýchlostného stupňa, tak vo východiskovom Eco nastavení sa nimi reguluje intenzita brzdnej rekuperácie.

Okrem automatického módu je k dispozícii aj režim plachtenia. Jeho opakom je výrazná brzdná sila s postupných zastavením vozidla, dostupná po dlhšom podržaní ľavého pádla. V praxi ide o veľmi návykovú funkciu, ktorá pri troche šikovnosti dokáže takmer až nahradiť prácu s brzdovým pedálom.

Funkcii hybridného pohonu je prispôsobená aj záložka v menu infotainmentu

Svoju hybridnú dospelosť potvrdila novinka aj z disciplíne spotreby. V tomto kontexte možno hybridné Niro označiť až ako nečakane úsporné. Výsledný priemer sa na konci testu v podmienkach končiacej zimy ustálil na sympatickej hodnote 5,1 l/100 km. Obdobnú spotrebu nie je ťažké dosiahnuť aj pri jazde s prevahou okresiek. Pri predvídavej jazde v meste vyobrazil palubný počítač priemernú spotrebu na úrovni 4-litrov. Za obdobne príjemné prekvapenie považujem nameranú diaľničnú hodnotu na úrovni 5,9 l/100 km.

Aj keď nový model Kia Niro patrí do kategórie SUV, tak prehnané terénne ambície rozhodne nemá. Vo výbave absentuje nielen pohon všetkých kolies, ale aj ostatná offroad výbava vrátane zjazdového asistenta. Svetlá výška na úrovni 16 cm na druhej strane, stačí na bezpečné zdolávanie poľných a lesných ciest, resp. iných bežných nerovností. Za silnú stránku novinky v optike celkovej vyspelosti možno označiť precízne vyladenie asistenčných systémom.

Nová Kia Niro je aj naďalej k dispozícii s trojicou pohonov

A celkový dojem?

Kia trafila s novým modelom Niro priamo do čierneho. Dizajnovo zaujímavé SUV kompaktných rozmerov je doslova prešpikované modernými technológiami. Koncept ekologicky ladeného automobilu je v dnešných časoch pre čoraz viac zákazníkov z pochopiteľných dôvodov, čoraz zaujímavejší. Testovaný základ v podobe full-hybridu nie je, v porovnaní s viac elektrifikovanými súrodencami, len do počtu. Okrem precízne vyladených jazdných vlastností a samotného pohonu je toho jasným dôkazom aj príjemne úsporná prevádzka.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Kia Niro HEV 1,6 GDi Platinum
Dĺžka: 4 420 mm
Šírka: 1 825 mm
Výška: 1 545 mm
Rázvor: 2 720 mm
Objem kufra: 451 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 104/141
Krútiaci moment Nm: 265
Pohotovostná hmotnosť: 1399-1490 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 162
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,4 – 4,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,1 l/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact

Verzia/cena
Kia Niro HEV 1,6 GDi Platinum (testovaný model) od 36 190 €
Kia Niro HEV 1,6 GDi Silver od 27 590 €

Exit mobile version